66
67
Karakter toonen dat mag bijna niemand dan een
arme, eerlijke duivel, die niet met ons wil deelen; die
geen aanspraak maakt op dat geluk’t welk wij naja
gen. Ook mag het een dichterlijk menschdie aan het
land der idealen en de knollen, die eropgroeijenge
noeg heeft. Zulke luidjes kunnen zelfs wijzercn tot tijd
verdrijf dienenen dat wordt hun vergundzoo lang
zij zeer bescheiden en enkel met hunne eigene gekheid
tevreden zijn.
Met veel wijsheiden met veel regt ook zegt men
bij, die zijne fortuin wil maken, moet vroeg opstaan.
Maar dit is niet genoegmen moet zoo iemand nog de
volgende regelen aan de hand doen: Gij moet kunnen
verdragen als een ezelonvermoeid zijn als een post
paard glad als een aalgij moet alles verloochenen,
wat u tot een’ mensch maakt; geheel geene behoeften
kennen; voor u moet er schaamte noch schande zijn.
Ga nu met deze theorie heen; de praktijk zult gij in de
antichambres der grooten en in hun gezelschap leeren.
Waarom vinden vele menschen het zoo moeijelijk
brieven van gelukwcnsching en rouwbeklag, of (zoo gij
dat beter verstaat) van felicitatie en condoleantie te
schrijven? Hot antwoord is, omdat zij daarbij veelal
dingen moeten zeggen, die zij niet meenen.
De spreuk: Doe wel en zie niet ombevat meer wijs
heid dan alle werken over den omgang met menschen
kunnen leeren. Doe wel en zie niet om, dat is het eeni-
ge veilige kompas op de zee des levens.
Nieuwe, stoute, levenwekkende denkbeelden worden
slechts geboren in een helder hoofddat op een gloei-
jend hart slaat. De kostelijkste wijn wast op volkanen.
In de wereld willen de meeste menschen voor iets
gelden, wat zij niet zijnde domkop voor een’ man van
geestde pedant voor een’ man naar de wereldde gie
rigaard voor vrijgevig de valsche speler voor een’ eer
lijk’ man. Wie dat maskerade-pak op het carneval der
wereld niet wil laten gelden, maar ieder met zijn’ wa
ren naam aanspreekt, die wordt met schoppen en klap
pen op straat gesmeten.
Hoe veel groote mannen zijn niet door hunne tijdge-
nooten aan den schandpaal gezet, die later voor hen in
eene triumfzuil veranderde! Werd Christus niet ge
kruisigd? en wat is Trajanus’ zuil met al hare pracht bij
het kruishoutdat in alle werelddeelen opgerigt is en
aangebeden w ordt
I