14 15 Als een stil, oud, doch nijver stadje ligt Schoonhoven aan een van Holland’s schoonste rivieren, de Lek, die de voornaamste en (uit natuur-oogpunt beschouwd) de mooiste verbinding uitrnaakt met het handels-centrumRotterdam. Hoe goed geregeld deze verbinding ook is, en hoeveel genot een watertochtje op de Lek ook biedt, toch is een verkeersmiddel te water te veel gebonden aan de weers omstandigheden om ten allen tijde voor zakenmenschen bruikbaar te zijn. Dat is dan ook de reden, dat men altijd doende geweest is om Schoonhoven op sneller en tevens goedkoope manier aan te sluiten aan het groote spoorwegnet, welke pogingen op dit oogenblik op het punt staan ver wezenlijkt te worden na oneindig veel teleurstellingen. De geschiedenis van de tram is zoo één met Schoonhoven van de laatste kwart-eeuw, dat wij haar hier in 't kort weergeven, al was het slechts om te doen uitkomen met hoeveel moeite de komende verbinding bevochten is. De allereerste gelegenheid was de mooiste: bij den aanleg van de lijn AmsterdamBrussel was er groote kans, dat deze over Schoonhoven zou komen. Rotterdam ging tenslotte echter voor! Ook de tweede kans was die van opneming in het groote spoorweg-traject’n Belgische Maatschappij wilde van Rotterdam over Schoonhoven en Utrecht een lijn aan leggen naar Munster. Dit plan kwam verder dan teeke- ningen en plannen. Bakens en palen verrezen in den omtrek en zelfs was er een tweetal jaren een ingenieur. Doch ook dit bracht den spoorweg zélf niet. Daarna kwam de tijd dat allerwege in ons land tram wegen werden aangelegd. Ook voor deze streek ontwierp men plannen en zelfs werd een concessie verleend voor een tram van Gouda via Schoonhoven naar Gorcum. Het grootste struikelblok was echter de overbrugging van de Lek, zoodat het bij een concessie bleef. Toen sloeg men zelf de hand aan den ploeg; opgericht werd een „Comité tot Exploitatie van Spoorwegen in de Krimpenerwaard”. Het is ondoenlijk de werkzaamheden van dit comité in finesses te volgen, doch zijn plannen sloegen in, finan- ciëele hulp werd toegezegd door een groote bank-instelling, terwijl de kansen voor goedkeuring in de Tweede Kamer gunstig stonden. Drie dagen voor de behandeling in de Kamer trok echter de bank zich terug. Toch werd de wet in de Kamer bekrachtigd, toch vlagde men in Schoon hoven totdat het bekend werddat alles in duigen gevallen was. Na enkele jaren kondigde zich een nieuwe conces sionaris aanen wel een bestaande Maatschappij, welke o.a. Het totaal aan belasting en essaailoon bedroeg over de laatste jaren 1909 38415,75 belasting, 247,46% essaailoon. 1910 - 41161,12V2 - 269,06% 1911 - 41204,80 - 290,60 De invoer uit het buitenland in 1911 bedroeg 165 stuks partijenterwijl uitgevoerd werd 27 gram aan gouden en 665330 gram aan zilveren voorwerpenwat een restitutie van 4997,02% ten gevolge had. Al wijzen deze cijfers ook op een voor een zoo kleine plaats als Schoonhoven enormen omzet, toch zal de vreem deling, de bezoeker daarvan weinig ervaren. De industrie is er een die geen geweldige fabrieken vereischt, die niet in ’t oog valt. Het kostbare metaal wordt in bescheiden werkplaatsen vervaardigd, ver van het nieuwsgierige publiek. En de aard van het bedrijf maakt de gelegenheid tot be zichtiging minder goed mogelijk. Het is te begrijpen dat in een plaats, welke voor namelijk door een bepaalde industrie bestaat, gestreefd wordt naar verbetering en verfijning dier industrie. De „Nijverheids-vereeniging” exploiteert daartoe een Vakschool, waarin cursussen in teekenenontwerpenboetseeren drijven, ciseleeren enz. plaats vinden. De resultaten dier school werden o.a. in Amsterdam en in Brussel met goud bekroond.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Adresboeken Schoonhoven | 1912 | | pagina 8