C. Vreedenburgh Jr.
V
LeidenDen Haag exploiteerde. Deze pakte de zaak flink
aan, en aanvankelijk met succes. De plannen werden
goedgekeurd, gronden onteigend, de aanbesteding vond
plaatser werd begonnen. Over den Lekdijk werd het
zand aangevoerd en talrijke zandtreinen reden af en aan;
enkelen zelfs hebben zoo’n reis medegemaakt!
Doch plotseling werd het werk gestaakt omdat de aan
leg tegenviel. Jaren werd er niet aan gewerkt en in dien
tijd deed de Maatschappij voortdurend moeite om subsidie
van het Rijk te verkrijgenwelke pogingen meer dan eens
in de Kamer tot uitvoerige debatten aanleiding gaven.
Bij een van deze regeerings-besprekingen over de tram
werd tegelijkertijd een adres ingediend van uit Schoonhoven,
dat men meer gebaat zou zijn met een locaal-spoor. Het
gevolg daarvan was, dat de subsidie-aanvrage met een
kleine minderheid werd afgestemd.
Daarna is nog concessie verleend voor een electrischen
spoorweg naar Utrecht en voor een automobielendienst
naar diezelfde stad. Maar toch werd aan de tramplannen
doorgewerkt. De drang van uit Schoonhoven bleef aan
houden. En al bracht indertijd de plotselinge dood van
Minister Bevers tijdelijk oponthoud, de aandacht der
Regeering bleef gevestigd op de verbinding van Schoon
hoven met het spoorwegnet, met dit gevolg, dat de spoor
baan (die in desolaten toestand gekomen was) door het
Rijk is overgenomen, dat er locaal-spoor komen zal, ge
ëxploiteerd door de Staatsspoor en flink gesteund door
het Rijk. Op het oogenblik, dat deze Gids verschijnt, is
men dus verder dan ooit.
De mogelijkheid dat Schoonhoven daardoor een
centrum zal worden der Goud- en Zilverindustrie is niet
uitgesloten.
16
Foto T. W. v. d. Houten.
HAVEN.
Foto T. W. v. d. Houten.
TROMPERTSWAL.