C. Vreedenburgh Jr. V LeidenDen Haag exploiteerde. Deze pakte de zaak flink aan, en aanvankelijk met succes. De plannen werden goedgekeurd, gronden onteigend, de aanbesteding vond plaatser werd begonnen. Over den Lekdijk werd het zand aangevoerd en talrijke zandtreinen reden af en aan; enkelen zelfs hebben zoo’n reis medegemaakt! Doch plotseling werd het werk gestaakt omdat de aan leg tegenviel. Jaren werd er niet aan gewerkt en in dien tijd deed de Maatschappij voortdurend moeite om subsidie van het Rijk te verkrijgenwelke pogingen meer dan eens in de Kamer tot uitvoerige debatten aanleiding gaven. Bij een van deze regeerings-besprekingen over de tram werd tegelijkertijd een adres ingediend van uit Schoonhoven, dat men meer gebaat zou zijn met een locaal-spoor. Het gevolg daarvan was, dat de subsidie-aanvrage met een kleine minderheid werd afgestemd. Daarna is nog concessie verleend voor een electrischen spoorweg naar Utrecht en voor een automobielendienst naar diezelfde stad. Maar toch werd aan de tramplannen doorgewerkt. De drang van uit Schoonhoven bleef aan houden. En al bracht indertijd de plotselinge dood van Minister Bevers tijdelijk oponthoud, de aandacht der Regeering bleef gevestigd op de verbinding van Schoon hoven met het spoorwegnet, met dit gevolg, dat de spoor baan (die in desolaten toestand gekomen was) door het Rijk is overgenomen, dat er locaal-spoor komen zal, ge ëxploiteerd door de Staatsspoor en flink gesteund door het Rijk. Op het oogenblik, dat deze Gids verschijnt, is men dus verder dan ooit. De mogelijkheid dat Schoonhoven daardoor een centrum zal worden der Goud- en Zilverindustrie is niet uitgesloten. 16 Foto T. W. v. d. Houten. HAVEN. Foto T. W. v. d. Houten. TROMPERTSWAL.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Adresboeken Schoonhoven | 1912 | | pagina 9