1Êt
Massale Bevrijdings*
herdenking.
No. 163
MAANDAG 9 JULI 1945
OFFICIEEL MEDEDEELINGENBLAD VOOR GOUDA EN OMGEVING
STADS
NIEUWS
Het openingswoord.
Bevrijding.
Bank- cn Muntbiljetten
van f 100.— geblokkeerd.
Opbouw.
Toekomst.
DE VRUE PERS
UIT3AVE VAN: JE MAINTIENDRAI - HET PAROOL Redactie L J A V d. STEENHOVEN
ONSVOLK-DEVRIJEGEDACHTE-VRIJNEDERLANO Keaacu*L.. DIIKSEN
DE WAARHEID EN NIEUWSORGANEN Mr- A J'
Weekabonnement 25 cent Administratie: M. J. VAN^LOON
Losse nummers 10 cent Bureau: MARKT 20 - Tel. 3098 - GOUDA
Zaterdagmiddag hebben ruim 1200 leden
van de meest uiteenloopende jeugdorganisaties
op grootsche en beteekenisvolle wijze de
herdenking van onze bevrijding gevierd.
Na eerst op de Nieuwe Markt opgesteld
te zijn, trokken zij. vooropgegaan door
muziek en wapperende vlaggen door de
straten van Gouda om daarna op het Markt
plein onze vaderlandsche liederen, die vijf
lange jaren slechts in het geheim gezongen
konden worden, uit volle borst te
doen weerklinken. Na dit vreugdebetoon
kwamen zij in onze aloude St. Janskark
bijeen om de toespraken van eenige sprekers
te aanhooren, van sprekers, even verschillend
van levensbeschouwing als de jeugdgroepen,
die in hét eerbiedwaardige kerkgebouw bijeen
waren.
In het geheel gevulde kerkgebouw werd
het «peningswoor d namens het Comité vaD
Voorbereiding uitgesproken door mej. A.
Torensma, die in de eerste plaats haar dank
baarheid uitte, omdat zij het woord kon
richlen tot jonge menschen van geheel ver
schillende levensovertuiging, tot elkaar ge
komen in den gemeenschappelijken strijd
tegen het onrecht, in den komenden strijd
tegen zedelijke vervlakking, onverschilligheid
en gebrek aan geestelijke diepgang. Wat wij
als jonge menschen verlangen Is met
elkaar samengaan, waar dit mogelijk is, een
ieder stevig staande op het fundament van
eigen levensovertu'ging. Deze bijeenkomst
was een eerste stap naar de toekomstige
samenwerking en zij sprak de hoop uit, dat
het hierbij niet zou blijven.
De eerste spreker, die op het programma
in de St. Janskerk vermeld stond, was, Pater
R. Beerepoot O.F.M. die het onderwerp
.„Bevrijding behandelde. Hij schetste eerst
hoe de lang verwachte bevrijding in Gouda
werkelijkheid was geworden cn waardoor
wij verlost werden van de bloedzuigers, die
zich aan het Nederlandsche Volk hadden
vastgezogen. De Duitscher, die zich een
Het Ministerie van Financiën deelt mede:
De Bank- en Muntbiljetten verlieten met
ingang van 9 Juli 1945 de hoedanigheid van
wettig betaalmiddel en worden buiten omloop
gesteld. Ieder kan zijn f 1C0.—biljetten voor
Zaterdag 14 Juli inleveren bij een Handels
bank of Boerenleenbank. De bank opent voor
het bedrag van de ingeleverde biljetten een
rentelooze rekening, die voorloopig geblok
keerd blijft. Het ontvangstbewijs en de ge
blokkeerde rekeningen worden gesteld ten
name van degenen, die bij den aanvang van
9 Juli eigenaar waren. De tegoeden zijn niet
overdraagbaar. Voor bijzonderheden zie men
de bekendmakingen, die op alle postkantoren
en op verscheidene andere plaatsen zijn
opgehangen.
Het is dc bedoeling van de regeering, dat
men al dadelijk met de saldi der geblokkeer
de rekening belasting zal kunnen betalen en
zekerheid zal kunnen stellen voor de toe
komstige belastingen.
De regeering wijst er met nadruk op, dat
bonafide houders van f 100.- biljetten geen
vreet behoeven te koesteren voor de uit
eindelijke bestemming van hun bezit. De
Minister van Financieén Dr. Mr. P. Lieftinck
zal hedenavond om 8 uur in een korte radio
toespraak de genomen maatregelen toelichten.
Uebermensch beschouwde, bleek een Unter-
mcnsch te zijn, die zich louter en alleen liet
drijven door Zijn blinde instincten.
Het stcrks:e wapen, dat hij bezat, het ver
raad, hanteerde hij met groote handigheid.
Door lastercampagne en hongerkwellingtn
trachtte hij ons volk op de knieen te brengen.
Het menschonteerende Duitsc.be barbrren-
dom zou en moest ons breken. Doch h j be
reikte het tegenovergestelde. Hij kweekte
karakters in plaats van lafneid hij smeedde
eenheid inplaats van verdeeldheid te zaaien.
In ons steeg het verlangen ons te vormen
naar het Evangelie en de Humaniteit. Het
resultaat is nu, dat er een groeiend onderling
vertrouwen komt; dat er zich, in plaats van
geestelijke vervlakking een verlangen naar
de vorming van menschen met karakter
baanbreekt. Duizenden hebben hun leven
geofferd. Zij zijn gegaan met h;t hoofd in de
uek. Zij zijn onze eenlge trots. Zij waren
als St. Jan, een man van gespierd karakter,
wat ook wij willen zijn. sterk en stoer, voor
een dapper en waarachtig Nederland. Dit is
onze bevrijding, een vrijkomen van onze
beste eigenschappen waardoor NtHerland
zal herrijzen
Ds. Veldkamp, sprekend over „Opbouw",
zeide, dat voor jonge menschen van dit
woord een sterke bekoring uitgaat. Het wekt
fantasieën op en het houdt ons wakker. Op
alle gebieden hebben wij te kampen met de
erfenis van 5 jaren bezetting, zoodal wij ons
vanzelf moeten afvragen; „Wat is er voor
opbouw noodig en waar moeten wij aan
pakken
De nationalistische samenleving was ge
bouwd op slechts 2 waarden t maeht en ge
weld hij, die slechts deze twee waarden er
kent, is bezig met af te breken. Hij bewerkt
een Entwertung in plaats van een Umwertung.
Ons volksleven moet gebouwd zijn op de
fundamenteele waarden gerechtigheid, barm
hartigheid en naastenliefde. Zij zijn zwaar
en moeilijk te hanteeren, doch hiermede
moeten wij d *ars door deze onbarmhartige
wereld heen. Hij, die deze drie groote waar
den erkent weet waar de opbouw moet
worden aangepakt. Hij zal zich dan tevens
bewust zijn. dat uit de samenwerking, zooals
die zich dezen rnidiag heeft gemanifesteerd
iets moois en hechts kan groeien. Hij zal
tevens het insigne van de Nederlandsche
Jeugdgemeenschap begrijpende cirkel als
het symbool vao de eenheid en het oranje
als het symbool van moed en trouw.
Hierna declameerde de heer A. den Held
enkele gedichten uit den bezettingstijd, o.a.
het bekende gedicht van Jan Cambert: „Het
lied der dooden". Vooral het „Gebed van
een Amerikaanschen soldaat werd door hem
met groote gevoeligheid voorgedragen. Hler-
Hiernasprak Drs. G. Nederhorst over „Toe
komst". In gedachte keerde hij terug <ot den
bezettingstijd, toen het bijna een ieder den
moed ontbrak aan de toekomst te denken
en er een generatie opgroeide, die nooit aan
het denken over de toekomst is toegeko-
men. Het heden en de toekomst werden
toen door een groo:«n afgrond vnn elkaar
gescheiden. Dc mate'lëele schade, die in ons
land Is aangericht Is het zichtbare bewijs van
van de ontzetting waaronder wij hebben ge
leefd. Doch deze tijd heeft ook onzichtbare
schade aangericht in onszelf. Onze geest is
vergrofd. wij zijn hard en ongevoetig gewor
den voor het fijne cn subtiele, dat het leven
biedt. Met een flinke dosis haat paan wij het
wereldgebeuren tegemoet. Voor de jeugdbe
weging lint in de toekomst de taak open ons
volk weer den eerbied bij te brengen voor
de waarden, die met zulk een fHhcid tegen
het nationaal-socia'l'me zl|n verded pd Voor
de samenwerking. dx- in dc toekomst noodig
zal —ijn. is het vermijden van een valscheen.