SP CARROSSERIEFABRIEK firma de Graaff Zevenhuizen GROOTSE BELANGSTELLING WIELERCLUB ZEVENHUIZEN OOK VOOR DIERENDAG NAAR KNABBELFARM Voor een ieder met levende have VOOR DE HOND: PRIMADOG 5% DIERENDAGKORTING VOOR DE POES: WHISKAS 4 blikjes f7,- Bij aankoop boven 2,50 sticker gratis GELDIG T/M 4 OKTOBER 1980 Groots is de belangstelling voor een wielerclub in Zevenhuizen, maar door omstandigheden hebben diverse belangstellenden tevergeefs gebeld. Door gezinsuitbreiding was de initiatief nemer de afgelopen weken 's avonds in het ziekenhuis. Mensen die geen gehoor hebben gekregen, worden verzocht nogmaals een poging te wagen en tel. 01802-2443 te bellen na 18.00 uur. Degene die gebeld hebben met Jouke Elgersma ontvangen binnenkort een oproep voor een bijeenkomst om te komen tot de oprichting van een WIELERCLUB! REDAKTIE ADRES: Drukkerij Elgersma, Dorpsstraat 62a, Zevenhuizen, Tel. 01802-2289 en Noordeinde 17, Zevenhuizen, Tel. 01802-1653, waar ook de kopij van de Dorpskrant kan worden ingeleverd. Oplage: 3.500 ex. 3e jaargang nummer 53 26 september 1980 Verschijnt éênmaala per veertien dagen. Onafhankelijk informatieblad voor alle inwoners van Zevenhuizen, Oud Verlaat en Moerkapelle. In de loop van de 73 jaren, die het earosseriebedrijf De Graaff in Zevenhuizen, bestaat, heeft het zich een zekere bekendheid verworven. Menige oplettende automobilist ziet op de snelweg dikwijls bij het passeren van een truck de naam "De Graaff' op de spatlappen vermeld en weet dan "o,ja, dat is onze De Graaff uit Zevenhuizen". Bekende en minder firma's of zaken zijn trouwe klant bij carosseriefabriek De Graaff, zij laten de opbouw op het chassis door hen verzorgen. Zo zijn de Bijenkorf, de Hema de Meneba en o.a. Kodak, vaste klanten. Volgens de papieren van de Kamer van Koop handel is het bedrijf in Zevenhuizen in 1907 begonnen. Aan de Dorpsstraat 113, was een wagenmakerij, waar grootvader K. de Graaff, in 1907 de gelegenheid kreeg om de zaak over te nemen. Kleinzoon Wim, weet uit overlevering dat in dat pand ver in 't verleden een scheepswerfje gevestigd moet zijn geweest, gezien de verho ging van het dak, opdat er een mast op een boot geplaats kon worden. Deze wagenmakerij heeft tal van jaren dienst gedaan als werkplaats, waar naast en achter een grote fabriekshal verrees, toen het kruiwagens- en land bouwwerktuigen repareren tot een earosseriebedrijf was uitgegroeid. De zoon van de oprichter, de heer A. de Graaff, trok zich een vijftal jaren geleden terug uit de zaak, waar hij een brede en zeer levendige belangstelling voor blijft houden, getuige het feit dat hij bijna dagelijks wel even aanwipt. Twee van de drie zoons, bleken dezelfde belangstelling voor het earos seriebedrijf te hebben en de liefde voor het vak, zodat zij waardige opvolgers van hun vader werden. De andere zoon koos het ruime sop en werd zeeman. Klaas en Wim werd het vak al zeer jong bijgebracht, terwijl ook hetr zakendoen hen aangeleerd werd. Klaas werd al op 16-jarige leeftijd uitgestuurd. Beiden kregen dezelfde schoolopleiding nl. het Middelbaar Technisch carosserie onderwijs om alle fijne kneepjes van het carosserie- vak te leren werd Klaas naar een andere carosseriefabriek gestuurd om daar enkele jaren ervaring op te doen. (Wim is het die naar buiten gaat en besprekingen voert met afnemers, Klaas .doet dat ook wel, maar in mindere mate, hij is meestal in de grote montagehal te vinden, waarheen de firma ca. lOjaar geleden verhuisde) Dat betekent niet dat de oude hal niet meer gebruikt wordt, ook deze heeft een functie, wat een rondleiding duidelijk maakte. In de oude werk plaats waar 73 jaar geleden de wieg stond van dit bedrijf, ligt hout opge slagen en staan machines voor hout bewerking. Nog hele oude, met drijf riemen. De bedsteden die er nog in zijn, liggen volgestapeld met hakhout. De voormalige montagehal, achter de oude wagenmakerij, doet dienst als opslagruimte. Ca. 100 meter verderop in de Dorpsstraat bevindt zich, tegen over dokter Ensing, de enorm ruime montagehal, waar het prettig werken is. Het 13 koppig tellende personeel is bijzonder geroutineerd in de monta gewerkzaamheden, sommigen zijn wat meer op een bepaald onderwerp gespecialiseerd dan de anderen, maar over het algemeen kan iedereen eikaars taak overnemen. De hal is goed bezet. Diverse laadbakken, worden onderhanden genomen voor een revisiebeurt, ook zijn er een aantal in aanbouw. Eén wagen staat voor af levering gereed, alleen de decoratie schilder moet zijn werk nog afmaken. Een fraai geheel, diehal, waar het werken overzichtelijk is. Rechtsboven in, bevindt zich het kantoor, dat sober is gehouden. Hier worden adspirant klanten voorgelicht en wordt de admi nistratie bijgehouden. Een trap hoger, maar dan aan voorzijde, is de kantine. Het kantoor geeft een duidelijk over zicht over de hal. terug naar de hal, waar Wim de Graaff de technische details belicht. Hij vertelt dat de firma geen containers vervaardigd en sinds 1961 ook geen cabines meer maakt. Cabine en chassis komen in de hal, waar dikwijls van tevoren al met de opbouw is begonnen, om de bestelling zo vlot mogelijk uit te voeren. "De wissellaadbak komt er steeds meer in", vertelt hij en toont een wagen van Meneba, waar op proef'poten' onder komen. De fa. de Koning gebruikt ze ook, ze zijn erg praktisch, want terwijl je de laadbak aflevert kun je weereen volle halen, terwijl anderen hem leeg maken. Terug in de geschiedenis Grootvader de Graaf vond reparatie werkzaamheden echt niet onaange naam, in zijn wagenmakerij, maar het liefst bouwde hij koetsen en brikken. Hieruit ontstond later het eigenlijke earosseriebedrijf. Vroeger was het zo dal er in bijna elk dorp wel een wagen makerij was. Veel van dit soort bedrijven groeide lat.er uit tot een earosseriebedrijf. Vooral hier in het centrum van bedrijvigheid van Neder land, zijn heel wat carosseriefabrieken uit een wagenmakerij ontstaan. In de jaren 20 kwamen er van lieverlede meer gemotoriseerde voertuigen en zo kwamen er ook T-Fords in de werkplaats, om van een houten laadbak en van een houten cabine te worden voorzien. Vader Anton de Graaff, werkte in die jaren, als jongeman van ca. 16 jaar, ijverig mee in het bedrijf Hij bleek een ware uitvinder te zijn. want door middel van eem bepaalde kloptechniek op het plaatijzer ontdekte hij de manier om een mooie verbinding te krijgen. De T-Fords hadden een klein smal motor kapje en het probleem was om van deze motorkap een geleidelijke over gang te maken naar de veel bredere cabine. De chauffeurs moesten nl. een beter uitzicht hebben. Vader De Graaff besloot toen uit een stuk plaat met de hand een verbindingsstuk tussen motorkap en cabine te kloppen Na veel mislukte pogingen kreeg hij het voor elkaar. Tot verontwaardi ging van de uitvinder, vond zijn vader het niks. Na afloop van een kerkdienst had zijn vader het gevonden en wist hoe er een verbingsstuk moest worden geklopt. Van de kerkdienst zal opa de Graaff weinig gemerkt hebben, want zijn gedachten waren bij het klopwerk De andere bleek dat het inderdaad op die bepaalde manier moest gebeuren. Hel kloppen kan vader de Graaff nog niet laten. Hij heeft er een hobby van gemaakt, zonder zijn omgeving te storen klopt hij op een ondergrond van zand-boilers om tot koperen emmers. Na de T-Fords kwamen andere vrachtwagens. Veel boterboeren en fruithandelaren lieten bij de Graaff een carosserie op hun auto bouwen, vervaardigd uit iepen- en mahonie hout, met houten rolluiken. Alles werd met de hand geschuurd en gelakt en het resultaat mocht gezien worden. Aan de binnenkant van de laadruim ten werden houten blokjes gelijmd om het scheuren van de panelen te voorkomen en aan de afwerking werd de uiterste zorg besteed. Vader de Graaff had inmiddels autogeen lassen geleerd, en in 1926 besloot men een eleetrisch lasapparaat aan te schaffen, wat hel eerste was in Zevenhuizen en in de wijde omtrek. Al spoedig verwierf het bedrijf een uitstekende reputatie en wist men een vaste klantenkring op te bouwen. Tot de relaties behoorden o.a. fa. Beerd, die in de dertiger jaren het merk Diamond-T importeerde en de fa. Englebert, die internationaal verte genwoordigden. Menige Diamond werd bij de Graaff van een mooie cabine en laadbak voorzien. Onder nemingsgeest bracht de Graaff tot het maken van eigen ontwerpen en frontstuurtrucks te vervaardigen. Grote bedrijven als Bijenkorf Hema en Haka, lieten bij de Graaff hun wagens carrosseren en vooral de Bijenkorf-wagen met hun prachtige, in houtkleur gelakte laadruimten, waren een visitekaartje van het bedrijf. Een mooi staaltje carosserie- opbouw was de oplegger-autobus, die in het jaar 1933 op de Beers-stand op de RAI geëxposeerd werd en enorm veel belangstelling trok. De trekker was een Beers "Floating Tractor" en het chassis van de oplegger was gecon strueerd door Ten Cate in Almelo. De Graaff bouwde hierop een stroomlijn carrosserie die zelfs nu nog modern aandoet en toen alom bewondering oogste. Het gevaarte kon maar net in de werkplaats en het laatste stuk moest zelfs buiten afgebouwd wor den, omdat de dueren van de werk plaats niet dicht konden. Ook de cabine van de trekker werd bij de Graaff gebouwd en toen de reus klaar voor aflevering stond was het een pronkjuweel. Heel wat uurtjes zullen aan dit bakbeest besteed zijn. De wagen heeft jarenlang dienst gedaan als reiswagen bij de VIOS in Waterin gen. Van lieverlede raakte het hout haar populairiteit kwijt, omdat stroomlijn 'in' werd, waardoor plaat staal en profielwerk ervoor in de plaats kwam, totdat de oorlog er een onverwachts einde aan maakte. Het bedrijf lag tijdens de oorlogsjaren praktisch stil en men wist het werk voor de bezetters buiten de deur te houden. Na de oorlog was er gebrek aan materiaal, terwijl de Nederlandse transportbedrijven het juist zo no'dig hadden. Als gevolg daarvan kwamen G.M.C's en andere legertrucks uit de dumps, die een nieuwe cabine en laad bak kregen om hun taak in het civiele leven te vervullen. Nieuwe materialen deden hun intreden en nieuwe technie ken werden toegepast, maar de voor oorlogse relaties kwamen terug en er was volop werk. Het werk nam zo'n toeloop dat het bedrijf uit haar jasje groeide; zoals al eerder vermeld stap ten Klaas en Wim in de zaak en werd deze met een nieuwe montagehal van 1700 m2 uitgebreid. Er is tevens ook een totale verandering in het carros- seriewerk gekomen in de loop van de jaren. Sinds 1961 worden er geen cabines meer gebouwd (voor de slaap- cabines naaiden de echtgenotes gor dijntjes) geen geklop van plaatijzer meer, geen houtwerk meer en geen zelf ontworpen cabines. De laadbakken en wissellaadbakken (door velen verward met containers) worden opgebouwd uit aluminium panelen die kant en klaar geleverd worden in diverse standaardmaten. Automa tisch (hydraulische) laadkleppen, zgn. afzetbakken en wissellaadbakken tot het produktieprogramma. Sinds kort is men ook gespecialiseerd in koel- en vries carrosserieën van Franse make lij, die een aanvulling zijn op de aluminiumbakken die het bedrijf al lójaar in produktie heeft. Om de kunst van het monteren van laadkleppen onder de knie te krijgen, zijn enkele personeelsleden voor een spoedcursus naar de fabriek in Duitsland geweest en later nog eens voor een herhalingscursus. Het perso neel heeft het goed naar de zin bij de firma, getuige het feit dat er weinig verloop is. Onlangs had men tekort aan personeel en adverteerde men erom in kranten.Niemand kwam er op de advertenties af. Totdat het pro bleem zich oploste. Een Duitse jongeman stapte zomaar binnen en vroeg naar werk, hij kon gelijk aan de slag. Toevalligheid: de jongeman komt uit een plaats in Zuid-Duitsland waar de laadkleppen vandaan komen. Carrosseriefabriek de Graaff.s een gezond bedrijf, dat niet meer weg te denken is uit Zevenhuizen, dat een reputatie hoog te houden heeft en waar alles aan gedaan wordt om dit waar te maken, is 73 jaar oud en niet minder dynamisch als toen begonnen werd. Daarom van harte proficiat namens de Dorpskrant en nog vele 'gezonde jaren' toegewenst. Knibbelweg 6a. Zevenhuizen. Tel. 01802 -1228, 4e huis voorbij de sportvelden J

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1980 | | pagina 1