Gemeente Zevenhuizen GEMEENTEBEGROTING 1981 Door het college van burgemeester en wethouders is aan de raad de gemeentebegroting 1981 en de begroting van het gemeentelijk grondbedrijf 1981 aangeboden. De begrotingen zullen worden behandeld door de raad in de openbare vergaderingen van 13 en 20 november 1980, welke zullen aanvang om 7.30 uur 's avonds. In de vergadering van 13 november 1980 zullen de algemene beschouwingen worden gehouden, terwijl in de vergadering van 20 november 1980 het college van burgemeester en wethouders zal reageren op die beschouwingen. Tevens zal het college dan overgaan tot de beantwoording van de gestelde vragen, die over de begrotingen gerezen zijn. In de nota van aan aanbreding is ondermeer het volgende door het college gesteld: FINANCIËN EN BELASTINGEN Rijksuitkeringen. Het is bekend, dat de economische groei in Nederland wordt gekenmerkt door onzekerheid, zowel wat betreft de ontwikkeling op korte termijn als de lange termijn vooruitzichten. De trendmatige groei van het nationale inkomen, zal in belangrijke mate naar beneden moeten worden bijgesteld, mede gelet op de feitelijke groei van de afgelopen jaren die beneden de 1% lag. Toch wordt van de zijde van de ministeries van financiën en binnenlandse zaken voor wat betreft de algemene uitkering rekening gehouden met een volume-accres van 1,5% voor 1981 ten opzichte van 1980. Daarbij wordt nog wel uitdrukkelijk gesteld, dat de verantwoordelijke bewindslieden zich realiseren, dat de financiële mogelijkheden voor de gemeenten voor de uitbreiding en de verzwaring van hun taken uiterst beperkt worden en dat in diverse gevallen zelfs zal moeten worden overgegaan tot het afstoten of inkrimpen van bepaalde taken. Beslissingen hieromtrent zulen zeer pijnlijk zijn. Voor wat betreft de overige aanpassingen der algemene uitkering is rekening gehouden met algemene salarismaatregelen van 3.5%, terwijl de prijscompensatie voor 1980 is verhoogd van 2 tot 7%. Als bijzonderheid wordt nog opgemerkt, dat bevorderd wordt, dat een verfijningsregeling tot stand wordt gebracht voor gemeenten, die na 1980 betrokken zijn bij een gemeentelijke herindeling. De ingrijpende beperking van overheidsuitgaven, waartoe de financieel-economische toestand noodzaakt, kan de onderwijsuitkeringen niet ontzien. De ombuigingen c.q. verminderingen hebben onder meer betrekking op de verlagingen der onderwijssalarissen, verlaging van bepaalde kosten in het bedrag per leerling en incidentele vermindering van het onderdeel randvoorzieningen. Belastingen In een afzonderlijke nota schenkt het college van burgemeester en wethouders aandacht aan de voor 1981 noodzakelijk geachte verhogingen van de tarieven van diverse plaatselijke belastingen. De voorstellen tot verhoging omvatten: a. rioolrecht verhoging van het tarief voor een huisaansluiting van ƒ71,52 per jaar met 4,3% tot 74,64 per jaar. b. reiningingsrecht verhoging van het tarief van 81,84 tot 95,04 per jaar. Deze forse verhoging is voornamelijk een gevolg van de slechte financiële situatie bij de A.V.R. (Afvalverwerking Rijnmond) waarheen van gemeentewege het huisvuil afgevoerd moet worden. In dit verband wordt gewezen naar het hieromtrent verschenen artikel in de Dorpskrant van 23 mei 1980 nr. 46. c. hondenbelasting verhoging van het tarief van 65,50 per hond per jaar met 5% tot 69,- per hond per jaar. d. leges op een enkele uitzondering na wordt voorgesteld de tarieven met 5% te verhogen. e. woonforensenbelasting verhoging van de tarieven met 5% f. begrafenisrechten verhoging van de tarieven met 5% g. onroerend goedbelastingen het college stelt voor de tarieven zodanig aan te passen ,dat een meeropbrengst door de hefffng verkregen wordt van 6%. Het is bekend, dat deze belasting geheven wordt naar de waarde aan het economisch venteer naar de toestand van 1 januari 1976. Het laatste zal nu worden gewijzigd in 1 januari 1981. Over vorenstaande verhogingen verwacht het college een meeropbrengst te verkrijgen van 72.456,-. PERSONEEL Het afgelopen jaar is de raad geconfronteerd geweest met diverse voorstellen omtrent regelingen met betrekking tot het personeel der gemeente. Tot stand zijn diverse nieuwe recntspositieregeling gekomen. Het college meent op dit punt nu weer "bij" te zijn. Voo wat betreft het personeelsbestand ter secretarie merkt het op, dat inmiddels een personeelslid is aangetrokken, die zich meer specifiek zal bezighouden met werkzaamheden die liggen op het gebied van interne zaken. Verdere uitbreiding is voorshands voor 1981 niet te verwachten. HUISVESTING Met betrekking tot de huisvesting van zowel het bestuurlijke als het ambtelijke apparaat zullen het komende begrotingsjaar belangrijke besluiten moeten worden genomen als uitvloeisel van het principebesluit van 20 maart 1980 om tot de bouw van een nieuwe accomodatie over te gaan. Te verwachten is, dat op zeer korte termijn van het Centraal Adviesbureau voor Organisatie, Documentatie, Registratuur en Peroneelsbeheer der Vereniging van Nederlandse Gemeente, waaraan ter uitvoering van genoemd raadsbesluit een deelopdracht is verstrekt, een eerste rapportage zal worden ontvangen. Mede in verband met het ruimtebeslag van de neiuwe accomodatie kan ze niet los gezien worden van de centrumvorming, met name m et betrekking tot het gebied ten zuiden van de burgemeester Boerstraat. Het ruimtebeslag is tevens van belang voor de realisering van mogelijk een bibliotheek in het centrumgebied, alsmede kantoorruimten e.d. Op de financiële aspecten, zal nog nader worden teruggekomen bij het meerjarenperspectief. AUTOMATISERING De automatisering staat ook bij de gemeente in het middelpunt van de belangstelling. Naast de aanschaffing van apparatuur binnen de administratie heeft een verdere uitbesteding van werkzaamheden plaatsgevonden. Momenteel vindt uitbesteding plaats van de salaris- en bevolkingsadministratie (gedeeltelijk) bij de N.V. D.O.A. en de onroerend- goedadministratie alsmede die van de uitkeringsgenietenden ingevolge de diverse sociale regelingen bij de gemeenschappelijke regeling Centrum voor Automatisering Midden West Nederland, waarbij uw raad zich bij besluit van 13 november 1975 aansloot. In hoeverre alle voorgenoemde administraties bij één automatiseringscentrum kunnen worden onderge bracht, is in onderzoek. Het kostenaspect, alsmede de stand van de ontwikkeling der diverse programma's, spelen daarbij een belangrijke rol. In onderzoek is tevens in hoeverre en verdere automatisering van met name de bevolkingswerkzaamheden mogelijk c.q. wenselijk is. LICHTDRUK- EN FOTOKOPIEERAPPARATUUR Oorspronkelijk was het het voornemen de problematiek inzake nieuwe apparatuur slechts te bezien voor de dienst van gemeentewerken. Daar voor wat betreft de apparatuur ter secretarie, ook aan vervanging gedacht is, zijn deze vervangingen niet los van elkaar te zien. Een voorstel hieromtrent zal de raad het komende begrotingsjaar worden voorgelegd. BESTUURLIJKE AANGELEGENHEDEN De herindelingen op zowel provinciaal als gemeentelijk niveau vraagt ook nu weer aandacht. Volgens de laatst bekende gegevens zal de tweedelig der provincie Zuid- Holland doorgang vinden ondanks de onduidelijkheid omtrent de reorganisatie van het binnenlands bestuur en de daarmee verband houdende herverdeling van taken over de diverse bestuurslagen. Ten aanzien van de gemeentelijke herindeling geeft de notitie d.d. mei 1980 van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, omtrent gemeentelijke herindeling Zuid-Holland en de nota „Gemeentelijke herindeling van Noord-Oostelijk en Midden Zuid-Holland" een afbakening van het her in te delen gebied aan en een procedure van voorbereidingen. Vorenstaande notitie en nota van Gedeputeerde Staten is ter kennis gebracht van de raad. Tevens is de raad op de hoogte gesteld van de instelling van en de vertegenwoordiging in de werkgroepen, die betrokken zullen worden bij de voorbereiding. OPENBAARHEID VAN BESTUUR Vanaf 1 mei 1980 is de wet openbaarheid van bestuur van kracht. Deze wet geeft de burger het recht kennis te nemen van informatie waarover de overheid beschikt en die in documenten is opgenomen, behoudens enige in de wet genoemde uitzonderingsgevallen. Vorenstaande wijze van informatieverschaffing wordt wel omschreven als de passieve informatieplicht Daarnaast kent de wet ook de mogelijkheid dat meer aktief wordt opgetreden, hetgeen inhoudt, dat de overheid informatie verschaft c.q. voorlichting geeft e.d. zonder dat erom gevraagd wordt. Het college meent, dat aan deze wijze van informatieverstrekking in ruime mate aandacht \yordt besteed. In dit verband wijst het op de publicaties e.d. die regelmatig op de gemeentelijke pagina van de "Dorpskrant" verschijnen. POLITIE De afgelopen periode heeft mede in het teken gestaan van de totstandkoming van een nieuwe Algemene Politieverordening, alsmeae diverse daarmede verband houdende verordeningen, zoals de Vuurwerkverordening en de Brandbeveiligingsverordening. Vorenstaande regelingen betekenen aanpassingen aan de huidige ontwikkelingen in het maatschappelijk bestel. De naleving, toetsing en controle zal zeker de nodige aandacht vergen. BRANDWEER In de aanvang van 1980 is het corps "Oud Verlaat" voorzien van portofoons. Het corps "Dorps" beschikte hierover reeds in een eerder stadium. In de gehele gemeente wordt nu gebruik gemaakt van "stil alarm".

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1980 | | pagina 2