Gemeente
Zevenhuizen
GEMEENTEBEGROTING 1981
Door het college van burgemeester en wethouders is aan de raad de gemeentebegroting 1981
en de begroting van het gemeentelijk grondbedrijf 1981 aangeboden.
De begrotingen zullen worden behandeld door de raad in de openbare vergaderingen van 13
en 20 november 1980, welke zullen aanvang om 7.30 uur 's avonds.
In de vergadering van 13 november 1980 zullen de algemene beschouwingen worden
gehouden, terwijl in de vergadering van 20 november 1980 het college van burgemeester en
wethouders zal reageren op die beschouwingen. Tevens zal het college dan overgaan tot de
beantwoording van de gestelde vragen, die over de begrotingen gerezen zijn.
In de nota van aan aanbreding is ondermeer het volgende door het college gesteld:
FINANCIËN EN BELASTINGEN
Rijksuitkeringen.
Het is bekend, dat de economische groei in Nederland wordt gekenmerkt door onzekerheid,
zowel wat betreft de ontwikkeling op korte termijn als de lange termijn vooruitzichten.
De trendmatige groei van het nationale inkomen, zal in belangrijke mate naar beneden
moeten worden bijgesteld, mede gelet op de feitelijke groei van de afgelopen jaren die
beneden de 1% lag. Toch wordt van de zijde van de ministeries van financiën en
binnenlandse zaken voor wat betreft de algemene uitkering rekening gehouden met een
volume-accres van 1,5% voor 1981 ten opzichte van 1980.
Daarbij wordt nog wel uitdrukkelijk gesteld, dat de verantwoordelijke bewindslieden zich
realiseren, dat de financiële mogelijkheden voor de gemeenten voor de uitbreiding en de
verzwaring van hun taken uiterst beperkt worden en dat in diverse gevallen zelfs zal moeten
worden overgegaan tot het afstoten of inkrimpen van bepaalde taken. Beslissingen
hieromtrent zulen zeer pijnlijk zijn.
Voor wat betreft de overige aanpassingen der algemene uitkering is rekening gehouden met
algemene salarismaatregelen van 3.5%, terwijl de prijscompensatie voor 1980 is verhoogd
van 2 tot 7%.
Als bijzonderheid wordt nog opgemerkt, dat bevorderd wordt, dat een verfijningsregeling
tot stand wordt gebracht voor gemeenten, die na 1980 betrokken zijn bij een gemeentelijke
herindeling.
De ingrijpende beperking van overheidsuitgaven, waartoe de financieel-economische
toestand noodzaakt, kan de onderwijsuitkeringen niet ontzien. De ombuigingen c.q.
verminderingen hebben onder meer betrekking op de verlagingen der onderwijssalarissen,
verlaging van bepaalde kosten in het bedrag per leerling en incidentele vermindering van het
onderdeel randvoorzieningen.
Belastingen
In een afzonderlijke nota schenkt het college van burgemeester en wethouders aandacht aan
de voor 1981 noodzakelijk geachte verhogingen van de tarieven van diverse plaatselijke
belastingen. De voorstellen tot verhoging omvatten:
a. rioolrecht
verhoging van het tarief voor een huisaansluiting van ƒ71,52 per jaar met 4,3% tot 74,64
per jaar.
b. reiningingsrecht
verhoging van het tarief van 81,84 tot 95,04 per jaar. Deze forse verhoging is
voornamelijk een gevolg van de slechte financiële situatie bij de A.V.R. (Afvalverwerking
Rijnmond) waarheen van gemeentewege het huisvuil afgevoerd moet worden. In dit
verband wordt gewezen naar het hieromtrent verschenen artikel in de Dorpskrant van 23
mei 1980 nr. 46.
c. hondenbelasting
verhoging van het tarief van 65,50 per hond per jaar met 5% tot 69,- per hond per jaar.
d. leges
op een enkele uitzondering na wordt voorgesteld de tarieven met 5% te verhogen.
e. woonforensenbelasting
verhoging van de tarieven met 5%
f. begrafenisrechten
verhoging van de tarieven met 5%
g. onroerend goedbelastingen
het college stelt voor de tarieven zodanig aan te passen ,dat een meeropbrengst door de
hefffng verkregen wordt van 6%. Het is bekend, dat deze belasting geheven wordt naar de
waarde aan het economisch venteer naar de toestand van 1 januari 1976. Het laatste zal nu
worden gewijzigd in 1 januari 1981.
Over vorenstaande verhogingen verwacht het college een meeropbrengst te verkrijgen van
72.456,-.
PERSONEEL
Het afgelopen jaar is de raad geconfronteerd geweest met diverse voorstellen omtrent
regelingen met betrekking tot het personeel der gemeente. Tot stand zijn diverse nieuwe
recntspositieregeling gekomen.
Het college meent op dit punt nu weer "bij" te zijn.
Voo wat betreft het personeelsbestand ter secretarie merkt het op, dat inmiddels een
personeelslid is aangetrokken, die zich meer specifiek zal bezighouden met werkzaamheden
die liggen op het gebied van interne zaken.
Verdere uitbreiding is voorshands voor 1981 niet te verwachten.
HUISVESTING
Met betrekking tot de huisvesting van zowel het bestuurlijke als het ambtelijke apparaat
zullen het komende begrotingsjaar belangrijke besluiten moeten worden genomen als
uitvloeisel van het principebesluit van 20 maart 1980 om tot de bouw van een nieuwe
accomodatie over te gaan.
Te verwachten is, dat op zeer korte termijn van het Centraal Adviesbureau voor Organisatie,
Documentatie, Registratuur en Peroneelsbeheer der Vereniging van Nederlandse
Gemeente, waaraan ter uitvoering van genoemd raadsbesluit een deelopdracht is verstrekt,
een eerste rapportage zal worden ontvangen. Mede in verband met het ruimtebeslag van de
neiuwe accomodatie kan ze niet los gezien worden van de centrumvorming, met name m et
betrekking tot het gebied ten zuiden van de burgemeester Boerstraat. Het ruimtebeslag is
tevens van belang voor de realisering van mogelijk een bibliotheek in het centrumgebied,
alsmede kantoorruimten e.d. Op de financiële aspecten, zal nog nader worden
teruggekomen bij het meerjarenperspectief.
AUTOMATISERING
De automatisering staat ook bij de gemeente in het middelpunt van de belangstelling.
Naast de aanschaffing van apparatuur binnen de administratie heeft een verdere
uitbesteding van werkzaamheden plaatsgevonden. Momenteel vindt uitbesteding plaats van
de salaris- en bevolkingsadministratie (gedeeltelijk) bij de N.V. D.O.A. en de onroerend-
goedadministratie alsmede die van de uitkeringsgenietenden ingevolge de diverse sociale
regelingen bij de gemeenschappelijke regeling Centrum voor Automatisering Midden West
Nederland, waarbij uw raad zich bij besluit van 13 november 1975 aansloot. In hoeverre alle
voorgenoemde administraties bij één automatiseringscentrum kunnen worden onderge
bracht, is in onderzoek. Het kostenaspect, alsmede de stand van de ontwikkeling der diverse
programma's, spelen daarbij een belangrijke rol. In onderzoek is tevens in hoeverre en
verdere automatisering van met name de bevolkingswerkzaamheden mogelijk c.q. wenselijk
is.
LICHTDRUK- EN FOTOKOPIEERAPPARATUUR
Oorspronkelijk was het het voornemen de problematiek inzake nieuwe apparatuur slechts te
bezien voor de dienst van gemeentewerken. Daar voor wat betreft de apparatuur ter
secretarie, ook aan vervanging gedacht is, zijn deze vervangingen niet los van elkaar te zien.
Een voorstel hieromtrent zal de raad het komende begrotingsjaar worden voorgelegd.
BESTUURLIJKE AANGELEGENHEDEN
De herindelingen op zowel provinciaal als gemeentelijk niveau vraagt ook nu weer
aandacht. Volgens de laatst bekende gegevens zal de tweedelig der provincie Zuid-
Holland doorgang vinden ondanks de onduidelijkheid omtrent de reorganisatie van het
binnenlands bestuur en de daarmee verband houdende herverdeling van taken over de
diverse bestuurslagen.
Ten aanzien van de gemeentelijke herindeling geeft de notitie d.d. mei 1980 van
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, omtrent gemeentelijke herindeling Zuid-Holland
en de nota „Gemeentelijke herindeling van Noord-Oostelijk en Midden Zuid-Holland" een
afbakening van het her in te delen gebied aan en een procedure van voorbereidingen.
Vorenstaande notitie en nota van Gedeputeerde Staten is ter kennis gebracht van de raad.
Tevens is de raad op de hoogte gesteld van de instelling van en de vertegenwoordiging in de
werkgroepen, die betrokken zullen worden bij de voorbereiding.
OPENBAARHEID VAN BESTUUR
Vanaf 1 mei 1980 is de wet openbaarheid van bestuur van kracht.
Deze wet geeft de burger het recht kennis te nemen van informatie waarover de overheid
beschikt en die in documenten is opgenomen, behoudens enige in de wet genoemde
uitzonderingsgevallen. Vorenstaande wijze van informatieverschaffing wordt wel
omschreven als de passieve informatieplicht
Daarnaast kent de wet ook de mogelijkheid dat meer aktief wordt opgetreden, hetgeen
inhoudt, dat de overheid informatie verschaft c.q. voorlichting geeft e.d. zonder dat erom
gevraagd wordt.
Het college meent, dat aan deze wijze van informatieverstrekking in ruime mate aandacht
\yordt besteed. In dit verband wijst het op de publicaties e.d. die regelmatig op de
gemeentelijke pagina van de "Dorpskrant" verschijnen.
POLITIE
De afgelopen periode heeft mede in het teken gestaan van de totstandkoming van een
nieuwe Algemene Politieverordening, alsmeae diverse daarmede verband houdende
verordeningen, zoals de Vuurwerkverordening en de Brandbeveiligingsverordening.
Vorenstaande regelingen betekenen aanpassingen aan de huidige ontwikkelingen in het
maatschappelijk bestel. De naleving, toetsing en controle zal zeker de nodige aandacht
vergen.
BRANDWEER
In de aanvang van 1980 is het corps "Oud Verlaat" voorzien van portofoons. Het corps
"Dorps" beschikte hierover reeds in een eerder stadium. In de gehele gemeente wordt nu
gebruik gemaakt van "stil alarm".