Automatisering.
Milieu-wetgeving.
Sociale zorg - maatschap
pelijk werk.
Wegen en straten.
Bibliotheek.
Sport en recreatie.
Nieuwe gebruikersovereen
komst v.V. Groeneweg.
T ennisaccommodatie.
I 3.
Openbaar vervoer.
Sanering bedrijven in de
Dorpsstraat.
.Voorzieningen jeugd.
Snelheidsbeperkende maat
regelen Burg. Klinkhamer-
weg.
Verenigingslokaal ten be
hoeve van de vogelvereni
ging "Zang en Kleur".
Belastingen.
Toeristenbelasting.
Voortgang woningbouw.
V erkeersveiligheid.
Welzijn.
Dorpshuis Swanla.
Bejaarden.
(vervolg gemeentebelangen)
Over de noodzaak en het offer zou ik
graag een nota uitgebracht zien.
Ik vertrouw erop, dat u daartoe nu
bereid bent.
De kosten van automatisering van de
gemeente-administratie vliegen met
sprongen omhoog.
Onderzocht dient te worden of het
onderbrengen bij een automatise
ringscentrum tot de nodige bezuini
gingen kan leiden.
De nieuwe Afvalstoffenwet, die in
werking is getreden, vraagt veel geld
en arbeid.
Weet u nu al wat dat de komende
jaren voor ae gemeente voor financië
le consequenties kan hebben?
Aangezien de afdeling sociale zaken
uit 11 2 man bestaat is het moeilijk om
voldoende aandacht te besteden aan
alle facetten van het bijstands- c.q.
maatschappelijk werk. De materie
wordt steeds moeilijker en het aantal
intensieve bijstandsgevallen neemt
toe, evenals het aantal werklozen.
Bij ziekte van één van de beide ambte
naren treedt er de nodige stagnatie op.
Een intergemeentelijke sociale dienst
zou voor een kleine gemeente als de
onze een welkome oplossing kunnen
bieden. Een tussenoplossing kan
mogelijk een in 1972 door mij uitge
brachte nota bieden. Door beperkte
personeelsbezetting is deze afdeling
zeer kwetsbaar. Aan de ontwikkeling
van de maatschappelijke dienstverle
ning liggen als uitgangspunten ten
grondslag:
decentralisatie, democratisering en
harmonisatie. Het accent in de
beleidsbepaling ligt bij de lagere over
heden en met name bij de gemeenten.
De gekozen uitgangspunten sluiten
aan op de historische voorsprong en
traditie en vloeien min of meer
natuurlijk voort uit het nu gevoerde
rijksbeleid. Vraag en aanbod van
hulp- en dienstverlening ontmoeten
elkaar vooral op het plaatselijk vlak.
Door lokale planning zal de maat
schappelijke dienstverlening meer re
kening kunnen houden met plaatselij
ke omstandigheden.
De gemeenten hebben een uitgebreid
takenpakket er bij gekregen.
Bijzondere aandacht zou ik willen
vragen voor een telefonische hulp
dienst, het alleenstaand ouderschap,
het bejaardenwerk en het jeugd- en
jongerenwerk.
De herziening van de Wet Uitkering
Wegen (WUW) stuit of grote moei
lijkheden. Voor de provincie Zuid-
Holland houdt dit sterk teruglopende
uitkeringen voor het onderhoud in en
onoplosbare problemen. Stagnatie
dreigt in planning en onderhoud. Al
het mogelijke moet worden gedaan
om de staat van de wegen zo goed
mogelijk te houden. Een en ander zal
ook gevolgen hebben voor de gemeen
te Zevenhuizen. De Zuidplasweg heeft
naar mijn oordeel dringend onder
houd nodig. Het deskundigenrapport
van de Heidemij. heeft veel te lang
een jaar) op zich laten wachten.
Wanneer en welke financiële bijdrage
kunnen wij tegemoet zien?
Welke zekerheid heeft u inmiddels
verkregen?
Het ministarie van Verkeer en Water
staat werkt op het ogenblik aan een
meerjarenplan langzaam verkeer. Er
worden daarin nieuwe richtlijnen
voor verkeerscirculatieplannen gefor
muleerd, waarin bij de gemeenten op
een planmatige opzet van de fiets
routes wordt aangedrongen. Er moet
een samenhangend netwerk van fiets
paden komen. De aanleg van een fiets
pad langs de Bredeweg is uit veilig
heidsoverwegingen dringend gewenst.
Ik dring er dan ook bij uw college op
aan om reeds nu met het ministerie en
andere belanghebbenden in contact te
treden.
Interessant is het landelijk onderzoek
over bestratingen. De stoep, zo menen
de Nederlanders, is vaak veel te smal
en te weinig functioneel. Er zijn te
weinig voorzieningen voor gehandi
capten en er wordt in woonwijken veel
te hard gereden. We geven te veel geld
uit aan dure sierbestratingen en met
de hondepoep wordt het werkelijk te
bar! Dat zijn enkele van de vele
interessante conclusies uit een onder
zoek over de bestratingen, dat onlangs
onder de Nederlandse bevolking is
gehouden. Een breed trottoir biedt
rust en veiligheid. Naar het inzicht van
de Nederlandse man en vrouw biedt
een brede stoep de beste garanties
voor veilig wandelen en spelen.
Daarbij moet dan worden uitgegaan
van grijze of gekleurde betonnen
tegels, zijnde het goedkoopste en
meest functionele bestratingsmateri
aal. Het accent dient te worden gelegd
op het veilig maken van verblijfs-
gebieden.
Gaarne wil ik u de uitkomsten van dit
onderzoek in overweging geven.
De Zuidplasweg (doodlopend) is zo
langzamerhand onbegaanbaar gewor
den.
Ik verzoek uw college zo spoedig
mogelijk tot herstêl daarvan over te
gaan. Wat het onderhoud van wegen
_en straten in zijn algemeenheid
T>etreft, dring ik erop aan jaarlijks de
nodige controles op de staat van
onderhoud te laten verrichten.
Het bibliotheekwerk wordt steeds
meer een zaak van de gemeenten. Het
rijk zal zich veel minder van algemene
maatregelen van bestuur bedienen
dan de Wet op het openbare biblio
theekwerk, nog ontstaan in de vette
jaren zeventig, voorzag.
Zo zal het rijk de gemeenten niet voor
schrijven, welke omvang de huisves
ting en het boekenbezit moeten krij
gen. Er zal nog wel een nieuwe
algemene maatregel van bestuur voor
de personeelsformaties in de biblio
theken komen, maar deze zal voor het
werk weinig waarde hebben. Gemeen
ten zijn vrij om al dan niet de richtlij
nen voor de normering van het open
baar bibliotheekwerk, toe te passen,
afhankelijk van de beschikbare mid
delen en plaatselijke prioriteiten.
Nogmaals dring ik aan (uit kosten-v
overwegingen) de bibliotheek onder te
brengen in de raads-trouwzaal van het
gedeeltelijk nieuw te bouwen raad
huis.
Wederom voel ik mij geroepen daar
de nodige aandacht aan te schenken.
Enige jaren geleden moest zo nodig
een nieuwe gebruikersovereenkomst
tot stand komen, terwijl de oude over
eenkomst tot heden nooit problemen
heeft opgeleverd. De grote financiële
inbreng van de vereniging, maakt een
nieuwe overeenkomst overbodig.
De Nederlandse Sport Federatie heeft
in juni jl. in een schrijven aan de
kabinetsformateur gesteld, dat er in
de volgende kabinetsperiode bijzon
deren aandacht moest worden ge
schonken aan een aantal onderwer
pen, namelijk:
- behoud van vrijwilligerswerk;
- het voorkomen van een sterke stij
ging van de financiële lasten van de
sportverenigingen, veroorzaakt door
overheidsmaatregelen;
- het realiseren van een beperkte en
evenwichtige professionalisering;
- heroverweging van de plaats van de
sport in de totale welzijnssector;
- zorgvuldige afweging van de voor-
en nadelen van de eventuele onder
brenging van de sport in de kader
wet specifiek welzijn.
In het verleden is duidelijk gebleken,
dat alle zaken met uw college recht
streeks in goed overleg konden wor
den geregeld.
Ik dring er dan ook op aan het overleg
weer te heropenen en verschillende
onderwerpen in het overleg te be
spreken.
In de begroting is voor het eerst een
bedrag gereserveerd voor groot on
derhoud van de banen. Voor 2 banen
hebben wij op 18 december 1980 reeds
een krediet van/30.000,-beschikbaar
gesteld.
Gaarne zal ik vernemen wanneer er
een groot onderhoud gepleegd moet
worden aan de banen 3 en 4, daar
baan 4 eind mei van dit jaar door een
gebruiker ernstig is beschadigd.
Ook is door uw college vorig jaar aan
het bestuur van de tennisclub toege
zegd, dat een uitbreiding van de
accommodatie met 2 extra banen op
zeer korte termijn zou worden onder
zocht. Uw gedachten gingen toen uit
naar de huidige speelweide naast baan
Zijn er nadien nog contacten geweest?
Zo ja, heeft de gebruikersovereen-
komSt toen een punt van bespreking
uitgemaakt en waar heeft het verder
toe geleid?
Jaarlijks mogen de gemeenten hun
wensen op vervoersgebied kenbaar
maken. Een goede bereikbaarheid van
de hogere scholen behoort in het over
leg een hoge prioriteit te hebben. Voor
een nieuwe verbinding van Oud
Verlaat wil ik nogmaals pleiten.
Overleg met de buurgemeenten komt
mij in deze gewenst voor.
Waar mogelijk en financieel verant
woord, dient tot aankoop van bedrij
ven in de Dorpsstraat te worden over
gegaan. Voorwaarde voor uitvoering
van een plan is echter, dat het rijk in de
hoge verwervingskosten van de gron
den een subsidie verleent. Zoals u
bekend zal zijn, wordt de subsidie
alleen verleend als de gemeente de
gronden aankoopt.
Is de huidige jeugd anders dan
vroeger? Bij een dergelijke vraag is
men toch geneigd te gaan generalise
ren, of met excessieve voorbeelden op
hol te slaan. Je zou je eerst moeten
afvragen: "wanneer is vroeger?" en
"wat is anders?" Vroeger is altijd een
persoonlijk uitgangspunt en kan voor
een ieder van ons nogal verschillend
zijn.
Zelfs moet worden vastgesteld, dat
een normenpatroon gaat ontbreken
en jonge mensen zich nergens meer
mee kunnen identificeren.
Ik denk dat wij moeten beseffen, dat
wij de jongen mensen een uitzicht
moeten bieden en ook wij moeten er
zelf weer in gaan geloven en helder
heid hebben, volgens welke waarden
en normen hoop op de toekomst
gerechtvaardigd is, want de wereld
wordt in stand gehouden door de
jeugd.
Het verheugt mij, dat de jeugd zeer
binnenkort weer kan beschikken over
een door haar zelf gebouwde soos.
Ook dat is weer mogelijk in Zeven
huizen. Naar ik hoop is hiermede het
huisvestingsprobleem vporlpp.ig op
gelost.
Voor buurt- en clubhuiswerk kan je in
bepaalde gevallen in aanmerking
komen voor een subsidie van het
Koningin Julianafonds.
Is uw college bereid dat achteraf te
bepleiten?
Verschillende keren heeft het "te hard
rijden" op de Burg. Klinkhamerweg
zowel in de raad als in de commissie
openbare werken een punt van
bespreking uitgemaakt.
Vorig jaar is op een vraag daarom
trent toegezegd, dat er snelheidsme
tingen door middel van radarcontrole
zouden plaatsvinden. Tot op heden
heb ik daarvan niets kunnen bespeu
ren.
Reeds jaren leeft bij deze vereniging
het verlangen over een eigen onderko
men te kunnen beschikken. Mij is
bekend dat er enig contact is geweest
met het Staatbedrijf der P.T.T. over
de aankoop van de oude telefoon
centrale.
Gaarne zal ik van u vernemen wat de
stand van zaken op dit moment is.
In de belastingnota heb ik gelezen dat
u in deze eer. ongewijzigd beleid voor
staat. Het is mij opgevallen dat u te
vuur en te zwaard de differentiatie van
riool- en reinigingsrechten te lijf bent
gegaan.
Dat u andere maatstaven aanlegt
komt mij niet vreemd voor. Nochtans
is het voor mij geen aanleiding mij
differentiatievoorstellen voor beide
rechten in te trekken. Ik kan mij zeer
wel vinden in de maatstaf die Schie-
land voor haar verontreinigingshef
fing hanteert. De afvoer van riool- en
hemelwater laat ik buiten beschou
wing. Voor differentiatie komen ca.
130 aansluitingen en 190 belasting
plichtigen in aanmerking.
Met het percentage van de verhoging
ga ik accoord. Een toerekening van de
verminderde opbrengsten aan andere
belastingplichtigen vind ik niet juist.
Op begrotingsposten waar voldoende
rek in zit kan worden bezuinigd.
Er zijn ook posten die je in de pro
memorie kunt wijzigen.
De verhoging van de onroerend-goed-
belasting heeft mij tot lang nadenken
gestemd. Wij zitten al enige jaren
boven het redelijk peil. Dat de onroe-
rend-goedheffingen een groot deel uit
maken van de gemeentelijke belastin
gen is volgens mij een goede zaak. Zij
is namelijk de enige gemeentelijke be
lasting die min of meer kan worden
geheven naar draagkracht.
Het lijkt mij onverantwoord om deze
minder te laten stijgen.
Wat mij wel verantwoord en redelijk
voorkomt is namelijk het volgende.
Uit betrouwbare gegevens is mij ge
bleken, dat het laatste halfjaar er
landelijk van de huizenprijs gemid
deld 6% is afgegaan. In bepaalde de
len van het land bedroeg die prijsda
ling zelfs meer dan 30%. Met deze ge
gevens vraag ik mij af of er niet op
nieuw een herwaardering van het on-
roerend-goed moet plaatsvinden.
"Zijn u recente gegevens bekend of
onroerend-goedbelasting mag wor
den blijven geheven van onroerend-
goed dat alleen publiekrechtelijk
wordt gebruikt en daardoor onver
koopbaar zou zijn? Alleen een wets
wijziging zou deze lacune in de belas
tingwetgeving ongedaan kunnen ma
ken.
Nu steeds meer mensen voor korte of
langere tijd in onze gemeente hun ver
blijf houden en mede gebruik maken
van al onze faciliteiten (waaraan wij
bijdragen of bijgedragen hebben),
vraag ik mij af of de tijd niet
aangebroken is om tot invoering van
een toeristenbelasting over te gaan.
In de woningbouw mag beslist geen
stagnatie optreden. Al het mogelijke
zal moeten worden gedaan om de
woningbehoeftigen aan passende
woonruimte te helpen. Door het volle-
dig instorten van de woningmarkt
dreigt elke gemeente in de problemen
te komen. Voor vrije-sector- en
premie B-bouw is praktisch geen be
langstelling meer. Dat zou niet erg
zijn, ware het niet, dat het een vereiste
is in verband met de grondprijsvor-
ming. Woningwet-en prpnjie,A->yo-
ningbouw. blijft alleen mogelijk wan
neer er een sluitende exploitatie kan
worden verkregen. Aan woningver
dichting valt naar mijn oordeel niet te
ontkomen. Dat dit om een zorgvuldi
ge invulling van het woongebied
vraagt is vanzelfsprekend. Wat de fi
nanciële uitkomsten van fase E en F
betreft, ben ik niet hoopvol gestemd.
Op een financieel overzicht van het
nog te bebouwen gebied dring ik dan
ook wederom met klem aan. Voor het
veilig stellen van de sociale woning
bouw zou ik een steunfonds in het
leven willen roepen.
Gezien ook het feit, dat de kostprijs-
huur en de acceptabele vraagprijs-
huur steeds verder uit elkaar komen te
liggen mag niet verwacht worden, dat
huursubsidies deze verschillen blij
vend kunnen overbruggen. Om de
verschillen tussen kostprijs- en accep
tabele vraagprijs-huur terug te drin
gen, moeten de kosten aan alle kan
ten beperkt worden gehouden. Ik vind
dat dit van gemeentewege is te berei
ken door nu reeds een fonds te vor
men, waaruit over enkele jaren gelden
besteed kunnen worden ter bestrijdine
van een al te hoog oplopende grond
prijs. Het steunfonds zou gevoed kun
nen worden met een bedrag van tien
procent uit de opbrengst van de on
roerend-goedbelasting. Dit doel kan
eventueel ook bereikt worden door
storting van de tegenwaarde uit mee
vallende resultaten. In het recent ver
schenen verslag van de Centrale Di
rectie van de Volkshuisvesting wordt
uitvoerig ingegaan op de huisvesting
van alleenstaanden en van tweeper
soonshuishoudens. Uit een onderzoek
is gebleken dat op middellange
termijn 65 tot 70% van de Nederland
se bevolking uit één- en tweepersoons
huishoudens zal bestaan. In dit ver
band verdient het aanbeveling bouw
programma's vast te stellen, waarbij
er nauwkeurig op wordt toegezien,
dat de differentiatie 'naar woning
grootte aansluit op de woningbehoef
te. Nogmaals dring ik erop aan enige
woningbouw te plegen in de buurt
schap Oud Verlaat en daarvoor de
nodige stappen te ondernemen.
Ook vraag ik wederom uw aandacht
voor andere bouw. Bouwen in hout-
skeletbouw is namelijk veel goedko
per dan de meer gebruikelijke manier
van bouwen, vooral doordat de toe
komstige eigenaar of huurder het huis
op zijn minst zelf kan afwerken.
Vele jaren achtereen heb ik gepleit
voor veilige woon-schoollooproutes.
Met weinig kosten is er veel mogelijk.
Hoe ik dat zie heb ik u al eerder aange
geven. Het aantal verkeersdoden nam
de eerste 9 maanden van 1980 met
20% toe. Wij hebben nog steeds enige
gevaarlijke kruispunten en aan bevei
liging van oversteekplaatsen kan meer
worden gedaan. Plaatselijk gezien
zijn, vooral voor het langzame
verkeer, verbeteringen tot stand ge
bracht.
Om een nog meer verantwoorde situa
tie te verkrijgen vraag ik uw college
eens contact op te nemen met de
landelijke vereniging Veilig Verkeer
Nederland. In vele gemeenten is deze
vereniging een gewaardeerd adviseur
geworden. Een totaaladvies komt mij
zeer gewenst voor.
Voordat er een welzijnsplan wordt
vastgesteld vraag ik uw bijzondere
aandacht voor het aanleggen van
meer speelterreintjes. Kleine kinderen
moeten buiten kunnen spelen binnen
het oogbereik van de ouders. Een
speelveld voor de jeugd van 6-12 jaar
moet er nu spoedig komen.
Wat de ouderen betreft vraag ik uw
aandacht voor praathuisjes voor be
jaarden. De praktijk leert, dat onze
bejaarde bevolking ook buiten of wel
licht juist buiten bijeenkomsten, be
hoefte hebben aan sociaal contact met
leeftijdsgenoten. De ontmoetingen ge
schieden momenteel in de open lucht.
Hierdoor blijven de bejaarden bij
minder gunstige weersomstandighe
den, die zich in ons klimaat veelvuldig
voordoen, van die sociale contacten
verstoken. De plaatsing van praat
huisjes biedt hiervoor een uitkomst en
is als zodanig in het belang van het
welzijn van onze bejaarden.
De uitbreiding van het Dorpshuis
Swanla zullen wij welwillend tege
moet treden. Dat betekent uiteraard
binnen het kader van de financiële
mogelijkheden.
De mogelijkheid tot zitteD-in.winkels
begint her ert deraan te slaan-. Niet'dat
nu in de meeste winkels al gelegenheid
is voor ouderen tijdens het wachten
tot men aan de beurt is te kunnen
zitten of gewoon even tijdens het
winkelen ergens rustig op een stoel of
bank te kunnen plaatsnemen, maar
een vleugje begrip begint er te komen.
In een schrijven aan de plaatselijke
winkeliers zou om een zitje verzocht
kunnen worden.
Ook vind ik dat de ouderen meer aan
dacht moeten krijgen in de gemeente
lijke welzijnsplanning. Een eigen
ruimte (sociëteit) zal hun zeer welkom
zijn. Waar we een eigen centrum voor
de 700 bewoners van Oud Verlaat
kunnen verwezenlijken, moet het ook
mogelijk zijn de 600 bejaarden een
eigen ruimte te bieden. Ook het
bedrag dat we aan het multi-functio-
nele centrum hebben toegedacht, zou
den we in heroverweging kunnen
nemen.
Bejaarden aan het commissie-werk la
ten deelnemen komt mij zeer gewenst
voor. Zij kunnen dan in alles een di
recte inbreng hebben, wat van grote
betekenis kan zijn. Wensen en eisen
komen dan direct bij de politiek te
recht. De gelijkwaardigheid van oude
ren aan de overige leden van de Neder
landse samenleving komt dat zeker
ten goede. Zij hebben zeker een aantal
aandachtspunten.
Mijnheer de voorzitter,
dames en heren,
Waar de kwaliteit van de besluitvoe-
ring te wensen over laat, slaat dat
terug op het vertrouwen in de demo
cratie. De bestuurbaarheid van onze
samenleving staat op het spel. Niet de
overheid tegenover de burgers, maar
de overheid van de burgers. De over
heid, dat zijn we zelf. Daarom heeft de
raad ook een wezenlijke rol.
Vanavond zullen wij met zijn allen
voor het oogstjaar van de raadsperio
de 1978-1982 heel wat zaaien. In een
goed klimaat zullen we zeker een
goede oogst kunnen verwachten.
Gemeentebelangen
Zevenhuizen,
J. Hogenes.