Automatisering. Milieu-wetgeving. Sociale zorg - maatschap pelijk werk. Wegen en straten. Bibliotheek. Sport en recreatie. Nieuwe gebruikersovereen komst v.V. Groeneweg. T ennisaccommodatie. I 3. Openbaar vervoer. Sanering bedrijven in de Dorpsstraat. .Voorzieningen jeugd. Snelheidsbeperkende maat regelen Burg. Klinkhamer- weg. Verenigingslokaal ten be hoeve van de vogelvereni ging "Zang en Kleur". Belastingen. Toeristenbelasting. Voortgang woningbouw. V erkeersveiligheid. Welzijn. Dorpshuis Swanla. Bejaarden. (vervolg gemeentebelangen) Over de noodzaak en het offer zou ik graag een nota uitgebracht zien. Ik vertrouw erop, dat u daartoe nu bereid bent. De kosten van automatisering van de gemeente-administratie vliegen met sprongen omhoog. Onderzocht dient te worden of het onderbrengen bij een automatise ringscentrum tot de nodige bezuini gingen kan leiden. De nieuwe Afvalstoffenwet, die in werking is getreden, vraagt veel geld en arbeid. Weet u nu al wat dat de komende jaren voor ae gemeente voor financië le consequenties kan hebben? Aangezien de afdeling sociale zaken uit 11 2 man bestaat is het moeilijk om voldoende aandacht te besteden aan alle facetten van het bijstands- c.q. maatschappelijk werk. De materie wordt steeds moeilijker en het aantal intensieve bijstandsgevallen neemt toe, evenals het aantal werklozen. Bij ziekte van één van de beide ambte naren treedt er de nodige stagnatie op. Een intergemeentelijke sociale dienst zou voor een kleine gemeente als de onze een welkome oplossing kunnen bieden. Een tussenoplossing kan mogelijk een in 1972 door mij uitge brachte nota bieden. Door beperkte personeelsbezetting is deze afdeling zeer kwetsbaar. Aan de ontwikkeling van de maatschappelijke dienstverle ning liggen als uitgangspunten ten grondslag: decentralisatie, democratisering en harmonisatie. Het accent in de beleidsbepaling ligt bij de lagere over heden en met name bij de gemeenten. De gekozen uitgangspunten sluiten aan op de historische voorsprong en traditie en vloeien min of meer natuurlijk voort uit het nu gevoerde rijksbeleid. Vraag en aanbod van hulp- en dienstverlening ontmoeten elkaar vooral op het plaatselijk vlak. Door lokale planning zal de maat schappelijke dienstverlening meer re kening kunnen houden met plaatselij ke omstandigheden. De gemeenten hebben een uitgebreid takenpakket er bij gekregen. Bijzondere aandacht zou ik willen vragen voor een telefonische hulp dienst, het alleenstaand ouderschap, het bejaardenwerk en het jeugd- en jongerenwerk. De herziening van de Wet Uitkering Wegen (WUW) stuit of grote moei lijkheden. Voor de provincie Zuid- Holland houdt dit sterk teruglopende uitkeringen voor het onderhoud in en onoplosbare problemen. Stagnatie dreigt in planning en onderhoud. Al het mogelijke moet worden gedaan om de staat van de wegen zo goed mogelijk te houden. Een en ander zal ook gevolgen hebben voor de gemeen te Zevenhuizen. De Zuidplasweg heeft naar mijn oordeel dringend onder houd nodig. Het deskundigenrapport van de Heidemij. heeft veel te lang een jaar) op zich laten wachten. Wanneer en welke financiële bijdrage kunnen wij tegemoet zien? Welke zekerheid heeft u inmiddels verkregen? Het ministarie van Verkeer en Water staat werkt op het ogenblik aan een meerjarenplan langzaam verkeer. Er worden daarin nieuwe richtlijnen voor verkeerscirculatieplannen gefor muleerd, waarin bij de gemeenten op een planmatige opzet van de fiets routes wordt aangedrongen. Er moet een samenhangend netwerk van fiets paden komen. De aanleg van een fiets pad langs de Bredeweg is uit veilig heidsoverwegingen dringend gewenst. Ik dring er dan ook bij uw college op aan om reeds nu met het ministerie en andere belanghebbenden in contact te treden. Interessant is het landelijk onderzoek over bestratingen. De stoep, zo menen de Nederlanders, is vaak veel te smal en te weinig functioneel. Er zijn te weinig voorzieningen voor gehandi capten en er wordt in woonwijken veel te hard gereden. We geven te veel geld uit aan dure sierbestratingen en met de hondepoep wordt het werkelijk te bar! Dat zijn enkele van de vele interessante conclusies uit een onder zoek over de bestratingen, dat onlangs onder de Nederlandse bevolking is gehouden. Een breed trottoir biedt rust en veiligheid. Naar het inzicht van de Nederlandse man en vrouw biedt een brede stoep de beste garanties voor veilig wandelen en spelen. Daarbij moet dan worden uitgegaan van grijze of gekleurde betonnen tegels, zijnde het goedkoopste en meest functionele bestratingsmateri aal. Het accent dient te worden gelegd op het veilig maken van verblijfs- gebieden. Gaarne wil ik u de uitkomsten van dit onderzoek in overweging geven. De Zuidplasweg (doodlopend) is zo langzamerhand onbegaanbaar gewor den. Ik verzoek uw college zo spoedig mogelijk tot herstêl daarvan over te gaan. Wat het onderhoud van wegen _en straten in zijn algemeenheid T>etreft, dring ik erop aan jaarlijks de nodige controles op de staat van onderhoud te laten verrichten. Het bibliotheekwerk wordt steeds meer een zaak van de gemeenten. Het rijk zal zich veel minder van algemene maatregelen van bestuur bedienen dan de Wet op het openbare biblio theekwerk, nog ontstaan in de vette jaren zeventig, voorzag. Zo zal het rijk de gemeenten niet voor schrijven, welke omvang de huisves ting en het boekenbezit moeten krij gen. Er zal nog wel een nieuwe algemene maatregel van bestuur voor de personeelsformaties in de biblio theken komen, maar deze zal voor het werk weinig waarde hebben. Gemeen ten zijn vrij om al dan niet de richtlij nen voor de normering van het open baar bibliotheekwerk, toe te passen, afhankelijk van de beschikbare mid delen en plaatselijke prioriteiten. Nogmaals dring ik aan (uit kosten-v overwegingen) de bibliotheek onder te brengen in de raads-trouwzaal van het gedeeltelijk nieuw te bouwen raad huis. Wederom voel ik mij geroepen daar de nodige aandacht aan te schenken. Enige jaren geleden moest zo nodig een nieuwe gebruikersovereenkomst tot stand komen, terwijl de oude over eenkomst tot heden nooit problemen heeft opgeleverd. De grote financiële inbreng van de vereniging, maakt een nieuwe overeenkomst overbodig. De Nederlandse Sport Federatie heeft in juni jl. in een schrijven aan de kabinetsformateur gesteld, dat er in de volgende kabinetsperiode bijzon deren aandacht moest worden ge schonken aan een aantal onderwer pen, namelijk: - behoud van vrijwilligerswerk; - het voorkomen van een sterke stij ging van de financiële lasten van de sportverenigingen, veroorzaakt door overheidsmaatregelen; - het realiseren van een beperkte en evenwichtige professionalisering; - heroverweging van de plaats van de sport in de totale welzijnssector; - zorgvuldige afweging van de voor- en nadelen van de eventuele onder brenging van de sport in de kader wet specifiek welzijn. In het verleden is duidelijk gebleken, dat alle zaken met uw college recht streeks in goed overleg konden wor den geregeld. Ik dring er dan ook op aan het overleg weer te heropenen en verschillende onderwerpen in het overleg te be spreken. In de begroting is voor het eerst een bedrag gereserveerd voor groot on derhoud van de banen. Voor 2 banen hebben wij op 18 december 1980 reeds een krediet van/30.000,-beschikbaar gesteld. Gaarne zal ik vernemen wanneer er een groot onderhoud gepleegd moet worden aan de banen 3 en 4, daar baan 4 eind mei van dit jaar door een gebruiker ernstig is beschadigd. Ook is door uw college vorig jaar aan het bestuur van de tennisclub toege zegd, dat een uitbreiding van de accommodatie met 2 extra banen op zeer korte termijn zou worden onder zocht. Uw gedachten gingen toen uit naar de huidige speelweide naast baan Zijn er nadien nog contacten geweest? Zo ja, heeft de gebruikersovereen- komSt toen een punt van bespreking uitgemaakt en waar heeft het verder toe geleid? Jaarlijks mogen de gemeenten hun wensen op vervoersgebied kenbaar maken. Een goede bereikbaarheid van de hogere scholen behoort in het over leg een hoge prioriteit te hebben. Voor een nieuwe verbinding van Oud Verlaat wil ik nogmaals pleiten. Overleg met de buurgemeenten komt mij in deze gewenst voor. Waar mogelijk en financieel verant woord, dient tot aankoop van bedrij ven in de Dorpsstraat te worden over gegaan. Voorwaarde voor uitvoering van een plan is echter, dat het rijk in de hoge verwervingskosten van de gron den een subsidie verleent. Zoals u bekend zal zijn, wordt de subsidie alleen verleend als de gemeente de gronden aankoopt. Is de huidige jeugd anders dan vroeger? Bij een dergelijke vraag is men toch geneigd te gaan generalise ren, of met excessieve voorbeelden op hol te slaan. Je zou je eerst moeten afvragen: "wanneer is vroeger?" en "wat is anders?" Vroeger is altijd een persoonlijk uitgangspunt en kan voor een ieder van ons nogal verschillend zijn. Zelfs moet worden vastgesteld, dat een normenpatroon gaat ontbreken en jonge mensen zich nergens meer mee kunnen identificeren. Ik denk dat wij moeten beseffen, dat wij de jongen mensen een uitzicht moeten bieden en ook wij moeten er zelf weer in gaan geloven en helder heid hebben, volgens welke waarden en normen hoop op de toekomst gerechtvaardigd is, want de wereld wordt in stand gehouden door de jeugd. Het verheugt mij, dat de jeugd zeer binnenkort weer kan beschikken over een door haar zelf gebouwde soos. Ook dat is weer mogelijk in Zeven huizen. Naar ik hoop is hiermede het huisvestingsprobleem vporlpp.ig op gelost. Voor buurt- en clubhuiswerk kan je in bepaalde gevallen in aanmerking komen voor een subsidie van het Koningin Julianafonds. Is uw college bereid dat achteraf te bepleiten? Verschillende keren heeft het "te hard rijden" op de Burg. Klinkhamerweg zowel in de raad als in de commissie openbare werken een punt van bespreking uitgemaakt. Vorig jaar is op een vraag daarom trent toegezegd, dat er snelheidsme tingen door middel van radarcontrole zouden plaatsvinden. Tot op heden heb ik daarvan niets kunnen bespeu ren. Reeds jaren leeft bij deze vereniging het verlangen over een eigen onderko men te kunnen beschikken. Mij is bekend dat er enig contact is geweest met het Staatbedrijf der P.T.T. over de aankoop van de oude telefoon centrale. Gaarne zal ik van u vernemen wat de stand van zaken op dit moment is. In de belastingnota heb ik gelezen dat u in deze eer. ongewijzigd beleid voor staat. Het is mij opgevallen dat u te vuur en te zwaard de differentiatie van riool- en reinigingsrechten te lijf bent gegaan. Dat u andere maatstaven aanlegt komt mij niet vreemd voor. Nochtans is het voor mij geen aanleiding mij differentiatievoorstellen voor beide rechten in te trekken. Ik kan mij zeer wel vinden in de maatstaf die Schie- land voor haar verontreinigingshef fing hanteert. De afvoer van riool- en hemelwater laat ik buiten beschou wing. Voor differentiatie komen ca. 130 aansluitingen en 190 belasting plichtigen in aanmerking. Met het percentage van de verhoging ga ik accoord. Een toerekening van de verminderde opbrengsten aan andere belastingplichtigen vind ik niet juist. Op begrotingsposten waar voldoende rek in zit kan worden bezuinigd. Er zijn ook posten die je in de pro memorie kunt wijzigen. De verhoging van de onroerend-goed- belasting heeft mij tot lang nadenken gestemd. Wij zitten al enige jaren boven het redelijk peil. Dat de onroe- rend-goedheffingen een groot deel uit maken van de gemeentelijke belastin gen is volgens mij een goede zaak. Zij is namelijk de enige gemeentelijke be lasting die min of meer kan worden geheven naar draagkracht. Het lijkt mij onverantwoord om deze minder te laten stijgen. Wat mij wel verantwoord en redelijk voorkomt is namelijk het volgende. Uit betrouwbare gegevens is mij ge bleken, dat het laatste halfjaar er landelijk van de huizenprijs gemid deld 6% is afgegaan. In bepaalde de len van het land bedroeg die prijsda ling zelfs meer dan 30%. Met deze ge gevens vraag ik mij af of er niet op nieuw een herwaardering van het on- roerend-goed moet plaatsvinden. "Zijn u recente gegevens bekend of onroerend-goedbelasting mag wor den blijven geheven van onroerend- goed dat alleen publiekrechtelijk wordt gebruikt en daardoor onver koopbaar zou zijn? Alleen een wets wijziging zou deze lacune in de belas tingwetgeving ongedaan kunnen ma ken. Nu steeds meer mensen voor korte of langere tijd in onze gemeente hun ver blijf houden en mede gebruik maken van al onze faciliteiten (waaraan wij bijdragen of bijgedragen hebben), vraag ik mij af of de tijd niet aangebroken is om tot invoering van een toeristenbelasting over te gaan. In de woningbouw mag beslist geen stagnatie optreden. Al het mogelijke zal moeten worden gedaan om de woningbehoeftigen aan passende woonruimte te helpen. Door het volle- dig instorten van de woningmarkt dreigt elke gemeente in de problemen te komen. Voor vrije-sector- en premie B-bouw is praktisch geen be langstelling meer. Dat zou niet erg zijn, ware het niet, dat het een vereiste is in verband met de grondprijsvor- ming. Woningwet-en prpnjie,A->yo- ningbouw. blijft alleen mogelijk wan neer er een sluitende exploitatie kan worden verkregen. Aan woningver dichting valt naar mijn oordeel niet te ontkomen. Dat dit om een zorgvuldi ge invulling van het woongebied vraagt is vanzelfsprekend. Wat de fi nanciële uitkomsten van fase E en F betreft, ben ik niet hoopvol gestemd. Op een financieel overzicht van het nog te bebouwen gebied dring ik dan ook wederom met klem aan. Voor het veilig stellen van de sociale woning bouw zou ik een steunfonds in het leven willen roepen. Gezien ook het feit, dat de kostprijs- huur en de acceptabele vraagprijs- huur steeds verder uit elkaar komen te liggen mag niet verwacht worden, dat huursubsidies deze verschillen blij vend kunnen overbruggen. Om de verschillen tussen kostprijs- en accep tabele vraagprijs-huur terug te drin gen, moeten de kosten aan alle kan ten beperkt worden gehouden. Ik vind dat dit van gemeentewege is te berei ken door nu reeds een fonds te vor men, waaruit over enkele jaren gelden besteed kunnen worden ter bestrijdine van een al te hoog oplopende grond prijs. Het steunfonds zou gevoed kun nen worden met een bedrag van tien procent uit de opbrengst van de on roerend-goedbelasting. Dit doel kan eventueel ook bereikt worden door storting van de tegenwaarde uit mee vallende resultaten. In het recent ver schenen verslag van de Centrale Di rectie van de Volkshuisvesting wordt uitvoerig ingegaan op de huisvesting van alleenstaanden en van tweeper soonshuishoudens. Uit een onderzoek is gebleken dat op middellange termijn 65 tot 70% van de Nederland se bevolking uit één- en tweepersoons huishoudens zal bestaan. In dit ver band verdient het aanbeveling bouw programma's vast te stellen, waarbij er nauwkeurig op wordt toegezien, dat de differentiatie 'naar woning grootte aansluit op de woningbehoef te. Nogmaals dring ik erop aan enige woningbouw te plegen in de buurt schap Oud Verlaat en daarvoor de nodige stappen te ondernemen. Ook vraag ik wederom uw aandacht voor andere bouw. Bouwen in hout- skeletbouw is namelijk veel goedko per dan de meer gebruikelijke manier van bouwen, vooral doordat de toe komstige eigenaar of huurder het huis op zijn minst zelf kan afwerken. Vele jaren achtereen heb ik gepleit voor veilige woon-schoollooproutes. Met weinig kosten is er veel mogelijk. Hoe ik dat zie heb ik u al eerder aange geven. Het aantal verkeersdoden nam de eerste 9 maanden van 1980 met 20% toe. Wij hebben nog steeds enige gevaarlijke kruispunten en aan bevei liging van oversteekplaatsen kan meer worden gedaan. Plaatselijk gezien zijn, vooral voor het langzame verkeer, verbeteringen tot stand ge bracht. Om een nog meer verantwoorde situa tie te verkrijgen vraag ik uw college eens contact op te nemen met de landelijke vereniging Veilig Verkeer Nederland. In vele gemeenten is deze vereniging een gewaardeerd adviseur geworden. Een totaaladvies komt mij zeer gewenst voor. Voordat er een welzijnsplan wordt vastgesteld vraag ik uw bijzondere aandacht voor het aanleggen van meer speelterreintjes. Kleine kinderen moeten buiten kunnen spelen binnen het oogbereik van de ouders. Een speelveld voor de jeugd van 6-12 jaar moet er nu spoedig komen. Wat de ouderen betreft vraag ik uw aandacht voor praathuisjes voor be jaarden. De praktijk leert, dat onze bejaarde bevolking ook buiten of wel licht juist buiten bijeenkomsten, be hoefte hebben aan sociaal contact met leeftijdsgenoten. De ontmoetingen ge schieden momenteel in de open lucht. Hierdoor blijven de bejaarden bij minder gunstige weersomstandighe den, die zich in ons klimaat veelvuldig voordoen, van die sociale contacten verstoken. De plaatsing van praat huisjes biedt hiervoor een uitkomst en is als zodanig in het belang van het welzijn van onze bejaarden. De uitbreiding van het Dorpshuis Swanla zullen wij welwillend tege moet treden. Dat betekent uiteraard binnen het kader van de financiële mogelijkheden. De mogelijkheid tot zitteD-in.winkels begint her ert deraan te slaan-. Niet'dat nu in de meeste winkels al gelegenheid is voor ouderen tijdens het wachten tot men aan de beurt is te kunnen zitten of gewoon even tijdens het winkelen ergens rustig op een stoel of bank te kunnen plaatsnemen, maar een vleugje begrip begint er te komen. In een schrijven aan de plaatselijke winkeliers zou om een zitje verzocht kunnen worden. Ook vind ik dat de ouderen meer aan dacht moeten krijgen in de gemeente lijke welzijnsplanning. Een eigen ruimte (sociëteit) zal hun zeer welkom zijn. Waar we een eigen centrum voor de 700 bewoners van Oud Verlaat kunnen verwezenlijken, moet het ook mogelijk zijn de 600 bejaarden een eigen ruimte te bieden. Ook het bedrag dat we aan het multi-functio- nele centrum hebben toegedacht, zou den we in heroverweging kunnen nemen. Bejaarden aan het commissie-werk la ten deelnemen komt mij zeer gewenst voor. Zij kunnen dan in alles een di recte inbreng hebben, wat van grote betekenis kan zijn. Wensen en eisen komen dan direct bij de politiek te recht. De gelijkwaardigheid van oude ren aan de overige leden van de Neder landse samenleving komt dat zeker ten goede. Zij hebben zeker een aantal aandachtspunten. Mijnheer de voorzitter, dames en heren, Waar de kwaliteit van de besluitvoe- ring te wensen over laat, slaat dat terug op het vertrouwen in de demo cratie. De bestuurbaarheid van onze samenleving staat op het spel. Niet de overheid tegenover de burgers, maar de overheid van de burgers. De over heid, dat zijn we zelf. Daarom heeft de raad ook een wezenlijke rol. Vanavond zullen wij met zijn allen voor het oogstjaar van de raadsperio de 1978-1982 heel wat zaaien. In een goed klimaat zullen we zeker een goede oogst kunnen verwachten. Gemeentebelangen Zevenhuizen, J. Hogenes.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1981 | | pagina 9