DE DORPSKRANT TESTTE
DE TALBOT-SAMBA
Wij nodigen U uit om kennis
te komen maken met de
nieuwe Talbot SAMBA!
U bent van harte welkom op:
Vrijdag 12 februari a.s. van 15.00-21.00 uur, en
Zaterdag 13 februari a.s. van 10.00-17.00 uur.
Tevens presenteren wij onze overige
TALBOT- en PEUGEOT modellen.
tot ziens!
het aanzien van de auto
GARAGE SCHMIDT in Zevenhui
zen introduceert de nieuwe zuinigste
auto in zijn klasse, nl. de SAMBA.
Vrijdag 12 febr. tussen 15.00 en 21.00
uur en zaterdag 13 febr. van 10.00 tot
17.00 uur kan men deze nieuwkomer
bekijken in hun showroom en nader
kennismaken. De Samba is het resul
taat van jarenlang ontwikkelingswerk
van Peugeot/Talbot. De Peugeot 104,
waarvan deze auto een afstammeling
is, verbruikte in 1974 nog gent. 8.8
liter per 100 km, de Samba, met een
grotere motor 1124 cc. tegenover 954
cc voor de 104) gebruikt gent. nog
slechts 5,6 liter per 100 km. Dit is een
vermindering van maar liefst 36%.
Het uiterlijk en interieur van de auto
werd bij onze kennismaking het eerst
aan een onderzoek onderworpen: een
vlotte auto, waarmee je je, zeker in het
stadsverkeer, goed kunt verplaatsen,
terwijl (mede door het korte draaiver-
mogen) het met deze auto gemakke
lijk parkeren is. De bestuurdersplaats
moet voor mensen met wat langere
benen enigszins naar achteren gescho
ven worden, waarna men een'vrije'zit
heeft, maar bovendien een goede zit,
die een riant zicht biedt op de weg.
Dat is ook op de achterbank het geval:
een hoge zit met een prima overzicht,
zodat ook de inzittenden goed rond
kunnen kijken. Voor kinderen zeer
fijn, zij hebben dan ook een comfor
tabele zit achterin. Twee volwassenen
of drie kinderen hebben daar dan ook
redelijke bewegingsvrijheid. De kof
ferruimte is niet zo groot, doch kan
groot gemaakt worden door de
achterbank neer te klappen (als men
geen passagiers heeft) want de auto
heeft een derde deur aan de achter
zijde. De technische gegevens van
deze auto staan in het februari
nummer van het blad "Autovak-
nieuws"; een citaat hieruit:
De technologische research die de
Samba zijn vooraanstaande positie
onder de niet-veel-drinkers verschaft,
richtte zich op een aantal punten die
stuk voor stuk allang bekend zijn,
doch nu consequent ook voor een
kleine auto werden uitgekiend. Zo is
dankzij de vorm van de voorspoiler en
een slimme luchtstroming door de
motorruimte de luchtweerstandsco-
ëfficiënt teruggebracht tot 0.385 -echt
een heel leuke, lage waarde voor zo'n
kleine, korte auto. Door speciaal aan
dacht aan de structuur van chassis en
carrosserie te wijden, werd het ge--
wicht niet al te hoog: de Samba weegt
740 kg. Ook op technisch gebied is er
nog veel mogelijk. Talbot greep een
paar mogelijkheden: de Samba is uit
gerust met getransistoriseerde ont
steking. het kleppendiagram werd ge
wijzigd en de carburatie verbeterd.
Merkwaardigerwijs werd decompres-
sieverhouding verlaagd en dat zou nu
juist niet leiden tot een lager verbruik,
doch Talbot bedacht een truc: hoger
koppel bij lage toertallen en daaraan
verbonden uitgekiende overbren
gingsverhoudingen in versnellingsbak
en differentieel. En de rijpraktijk in
Italië toonde aan dat e.e.a. resultaat
had gehad: de Samba heeft een
hoogste versnelling (vier), die ook in
stadsverkeer veelvuldig kan worden
gebruikt en dat spaart leuk brandstof.
Motorisch werd e.e.a. gerealiseerd
door een wijziging in het kleppendia
gram: de normale nokkenas bleef ge
handhaafd, doch op -(-6 graden afge
steld. Een getunede, dubbele uitlaat
zorgt voor een snelle afvoer van de
verbrande gassen en een z.g. lean-
burn-carburateur laat slechts een
mager mengsel tot de cilinders toe. De
inmiddels van Talbot bekende getran
sistoriseerde ontsteking zorgt voor
een feilloos inleiden van de verbran
ding van het magere mengsel. Als ge
volg van deze bemoeiingen verbruik 1
de 1124 cc motor van de Samba bii I
km/uur slecht 4,6 liter/100 km buf
120km/uur 6,3 liter/100 km. en ij 1
stadsverkeer 5,8 liter/ 100 km., terwijl
het gemiddelde verbruik op 5 J
liter/100 km. stopt. Kortom, een ech:
zuinige auto, die desondanks tijdens
de testrit zeker niet liet merken dat hij
zo arm gevoed wordt: er staan 36 kW
ter beschikking van de bestuurder en
daarmee is de Samba Gi 143 km/uut
snel, terwijl van 0 tot 100 km/uur
wordt geaccelereerd inruim 18 sec De
eveneens met een 4-bak uitgeruste
Samba LS presteert hetzelfde als de
Gl, zowel qua brandstofverbruik als
voor wat betreft de snelheid. Minder
zuinig zijn de Samba Gl met 5-bak en
de Samba GLS, die over een grotere
motor beschikt en ruim I60km/uur
snel is. De Cabriolet, die evenals de
GLS is uitgerust met een 5-bak, doch
een hoger gewicht (850 kg) op de
schaal brengt is weer wat minder zui
nig: 7,2 liter/ 100 km. bij 120 km uur
Doch ook deze waarde mag zich noe
best laten zien.
Overigens liet de Samba Gl zich tij
dens de introductierit niet slecht ken
nen door het lage brandstofverbruik
Niet onvermeld mogen blijven het
zeer rustige gedrag van de motor
onder alle rij-omstandigheden, de
nauwkeurige besturing - zij het'dan
ook met voorwielaandrijfgevoelig-
heid bij gasgeven in bochten, de zeer
comfortabele vering en het goed ver
zorgde interieur. Daarbij kwam dan
nog dat de Samba zich ondanks zijn
3,50 meter lengte en betrekkelijk lage
gewicht op de weg gedraagt als een
'grote' wagen. Zeker een auto, die in
de kleine klasse een belangrijke plaats
voor zich zal kunnen opeisen - mede
door de praktische gebruiksmogelijk
heden: derde deur en neerklapbare
achterbank.
ONrDEK-Df-SAMBA
SAMBA
0 TALBOT