DE DORPSKRANT TESTTE DE TALBOT-SAMBA Wij nodigen U uit om kennis te komen maken met de nieuwe Talbot SAMBA! U bent van harte welkom op: Vrijdag 12 februari a.s. van 15.00-21.00 uur, en Zaterdag 13 februari a.s. van 10.00-17.00 uur. Tevens presenteren wij onze overige TALBOT- en PEUGEOT modellen. tot ziens! het aanzien van de auto GARAGE SCHMIDT in Zevenhui zen introduceert de nieuwe zuinigste auto in zijn klasse, nl. de SAMBA. Vrijdag 12 febr. tussen 15.00 en 21.00 uur en zaterdag 13 febr. van 10.00 tot 17.00 uur kan men deze nieuwkomer bekijken in hun showroom en nader kennismaken. De Samba is het resul taat van jarenlang ontwikkelingswerk van Peugeot/Talbot. De Peugeot 104, waarvan deze auto een afstammeling is, verbruikte in 1974 nog gent. 8.8 liter per 100 km, de Samba, met een grotere motor 1124 cc. tegenover 954 cc voor de 104) gebruikt gent. nog slechts 5,6 liter per 100 km. Dit is een vermindering van maar liefst 36%. Het uiterlijk en interieur van de auto werd bij onze kennismaking het eerst aan een onderzoek onderworpen: een vlotte auto, waarmee je je, zeker in het stadsverkeer, goed kunt verplaatsen, terwijl (mede door het korte draaiver- mogen) het met deze auto gemakke lijk parkeren is. De bestuurdersplaats moet voor mensen met wat langere benen enigszins naar achteren gescho ven worden, waarna men een'vrije'zit heeft, maar bovendien een goede zit, die een riant zicht biedt op de weg. Dat is ook op de achterbank het geval: een hoge zit met een prima overzicht, zodat ook de inzittenden goed rond kunnen kijken. Voor kinderen zeer fijn, zij hebben dan ook een comfor tabele zit achterin. Twee volwassenen of drie kinderen hebben daar dan ook redelijke bewegingsvrijheid. De kof ferruimte is niet zo groot, doch kan groot gemaakt worden door de achterbank neer te klappen (als men geen passagiers heeft) want de auto heeft een derde deur aan de achter zijde. De technische gegevens van deze auto staan in het februari nummer van het blad "Autovak- nieuws"; een citaat hieruit: De technologische research die de Samba zijn vooraanstaande positie onder de niet-veel-drinkers verschaft, richtte zich op een aantal punten die stuk voor stuk allang bekend zijn, doch nu consequent ook voor een kleine auto werden uitgekiend. Zo is dankzij de vorm van de voorspoiler en een slimme luchtstroming door de motorruimte de luchtweerstandsco- ëfficiënt teruggebracht tot 0.385 -echt een heel leuke, lage waarde voor zo'n kleine, korte auto. Door speciaal aan dacht aan de structuur van chassis en carrosserie te wijden, werd het ge-- wicht niet al te hoog: de Samba weegt 740 kg. Ook op technisch gebied is er nog veel mogelijk. Talbot greep een paar mogelijkheden: de Samba is uit gerust met getransistoriseerde ont steking. het kleppendiagram werd ge wijzigd en de carburatie verbeterd. Merkwaardigerwijs werd decompres- sieverhouding verlaagd en dat zou nu juist niet leiden tot een lager verbruik, doch Talbot bedacht een truc: hoger koppel bij lage toertallen en daaraan verbonden uitgekiende overbren gingsverhoudingen in versnellingsbak en differentieel. En de rijpraktijk in Italië toonde aan dat e.e.a. resultaat had gehad: de Samba heeft een hoogste versnelling (vier), die ook in stadsverkeer veelvuldig kan worden gebruikt en dat spaart leuk brandstof. Motorisch werd e.e.a. gerealiseerd door een wijziging in het kleppendia gram: de normale nokkenas bleef ge handhaafd, doch op -(-6 graden afge steld. Een getunede, dubbele uitlaat zorgt voor een snelle afvoer van de verbrande gassen en een z.g. lean- burn-carburateur laat slechts een mager mengsel tot de cilinders toe. De inmiddels van Talbot bekende getran sistoriseerde ontsteking zorgt voor een feilloos inleiden van de verbran ding van het magere mengsel. Als ge volg van deze bemoeiingen verbruik 1 de 1124 cc motor van de Samba bii I km/uur slecht 4,6 liter/100 km buf 120km/uur 6,3 liter/100 km. en ij 1 stadsverkeer 5,8 liter/ 100 km., terwijl het gemiddelde verbruik op 5 J liter/100 km. stopt. Kortom, een ech: zuinige auto, die desondanks tijdens de testrit zeker niet liet merken dat hij zo arm gevoed wordt: er staan 36 kW ter beschikking van de bestuurder en daarmee is de Samba Gi 143 km/uut snel, terwijl van 0 tot 100 km/uur wordt geaccelereerd inruim 18 sec De eveneens met een 4-bak uitgeruste Samba LS presteert hetzelfde als de Gl, zowel qua brandstofverbruik als voor wat betreft de snelheid. Minder zuinig zijn de Samba Gl met 5-bak en de Samba GLS, die over een grotere motor beschikt en ruim I60km/uur snel is. De Cabriolet, die evenals de GLS is uitgerust met een 5-bak, doch een hoger gewicht (850 kg) op de schaal brengt is weer wat minder zui nig: 7,2 liter/ 100 km. bij 120 km uur Doch ook deze waarde mag zich noe best laten zien. Overigens liet de Samba Gl zich tij dens de introductierit niet slecht ken nen door het lage brandstofverbruik Niet onvermeld mogen blijven het zeer rustige gedrag van de motor onder alle rij-omstandigheden, de nauwkeurige besturing - zij het'dan ook met voorwielaandrijfgevoelig- heid bij gasgeven in bochten, de zeer comfortabele vering en het goed ver zorgde interieur. Daarbij kwam dan nog dat de Samba zich ondanks zijn 3,50 meter lengte en betrekkelijk lage gewicht op de weg gedraagt als een 'grote' wagen. Zeker een auto, die in de kleine klasse een belangrijke plaats voor zich zal kunnen opeisen - mede door de praktische gebruiksmogelijk heden: derde deur en neerklapbare achterbank. ONrDEK-Df-SAMBA SAMBA 0 TALBOT

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1982 | | pagina 8