DORPSKRANT
pagina 5
4.000,
7.500,-
19.000,-
8.000,-
267.292,40
6.881.551,65
124.451,55
7.273.295,60
35.451.219,92
2.041.398,11
44.765.913,63
Algemeen beheer.
personeelsvoorziening bij buitendienst gemeentewerken
straatmakersgereedschap
baggeren van de Bosgracht
slijtlaag Onderweg
Ook is verwerkt de vermindering van de ten laste van de gemeente blijvende kosten
van verzorging van bejaarden in bejaardenoorden tot een bedrag van 100.000,-.
De algemene uitkering zal hierdoor ook nog een vermindering ondergaan. Voor
1984 wordt deze geraamd op 45.400,- 7,50 per inwoner), welk bedrag nog
niet in de begroting verwerkt is. Nader overleg vindt nog plaats overeen verdere
aanpassing.
Nog niet in de begroting zijn opgenomen de voornemens tot:
- aanpassing van de vergoedingsregeling voor de
brandweercommandant 1.800,-
- wijziging van de regeling inzake de vergoeding voor de
aanschaffing van leer- en hulpmiddelen voor en de door
werking naar het bijzonder onderwijs 2.650,-
- reservering schilderwerk openbare lagere- en kleuter
school (opgenomen in de meerjarenbegroting in de post
voor schilderwerk gemeentelijke gebouwen - luik 2) 11.000,-
- doorwerking reservering als hiervoor vermeld naar het
bijzonder onderwijs 10.000,-
- cijferverlichting kerktoren 5.000,-
- uitbreiding mobilofooninstallatie 5.000,-
Tevens is nog niet verwerkt de verlaging der vervoers
kosten met betrekking tot het zwemonderricht en
het gymnastiekonderwijs -/-8.600,-
Aansluitend op het vorenstaande volgt de meerjarenbegroting.
In hoeverre de daarin genoemde voornemens tot uitvoering kunnen worden
gebracht is niet alleen afhankelijk van de financiële positiedergemeente, maarook
van subsidie - c.q. bijdragetoezeggingen van derden (provincie of rijk).
In dit verband noemt het college de voorzieningen aan de Zuidplasweg, aanleg
riolering Oud Verlaat e.o., fietstunnen Noordelijke Dwarsweg, verbetering kruis
punt Willem II.
Ook in dit verband wordt opgemerkt, dat alleen de kortingen opdealgemene uitke
ring uit het gemeentefonds al leiden tot een niet sluitende begroting in de toekomst
indien geen maatregelen worden genomen. Het doen van (nieuwe of vervangings)
investeringen is dan welhaast onmogelijk, gelet op de invloed van de daaruit voort
vloeiende lasten in 1986 en volgende begrotingsjaren.
Naast het treffen van voorzieningen, die via reserves gefinancierd zullen worden,
denkt het college aan de volgende investeringen voor 1984:
a. riolering Wollefoppenweg e.o.; hiertoe is inmiddels besloten.
b. nieuwbouw kleuterschool Oud Verlaat;
c. brandweerwagen Oud Verlaat; hiertoe is inmiddels besloten
d. onderhoud vloeren woningen Burgemeester Klinkhamerweg;
e. maatregelen bevordering werkgelegenheid;
f. personeelsuitbreiding secretarie;
g. aanschaffing 4-wielige motortruck.
Voorschriften.
Per 1 januari 1985 zullen de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften in werking treden.
Dit zal er toe leiden dat de begroting en rekening een wijziging zullen ondergaan
zowel in vorm als in opzet.
Het college streeft er naar, dat op korte termijn de begroting voor 1984ook volgens
de nieuwe regeling wordt opgesteld, waardoor in 1985 een goede vergelijkings
mogelijkheid ontstaat tussen de begrotingen 1984 en 1985.
De kosten die deze wijziging met zich medebrengt worden voorshands geraamd op
5.000,-.
Hiermede is in de begroting rekening gehouden.
Belastingen.
Nu er voorshands van is afgezien de raad voor 1984 belastingvoorstellen te doen, is
geen belastingnota opgesteld.
Wèl zullen voorstellen aan de raad worden voorgelegd tot verhoging van de vergoe
dingen voor het gebruik van het gymnastiekgebouw en het dorpspleintje als
marktplaats.
Daarnaast is het mogelijk, dat er één of meerdere belastingvoorstellen zullen
komen, maar deze zijn dan slechts van redaktionele c.q. technische aard.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken stelt in zijn circulaire van 16
september 1983 dat met betrekking tot het overheidstarievenbeleid 1984 terug
houdendheid geboden dient te worden bij de categorie tarieven, die kostendek
kend of nagenoeg kostendekkend zijn.
Voor de overige tarieven heeft het Kabinet besloten het normatief-plafond voor
1984 vast te stellen op 3%, welk percentage slechts kan worden toegepast, indien de
feitelijke kostenontwikkeling daartoe aanleiding geeft.
Het Kabinet acht het juist dat in gevallen bij (te) lage dekkingspercentages een ver
hoging van ten hoogste 7 en - in extreme gevallen - van ten hoogste 10% wordt
toegepast.
Tenslotte wordt nog opgemerkt, dat van het vorenstaande nog ontheffing kan wor
den gevraagd bij overschrijding van vorengenoemde normen.
Voor de afzonderlijke belastingen in het kader van het "artikel 12" beleid is het
navolgende gesteld.
Rioolheffing
De kosten van de zuivering dienen voor 100% gedekt te worden, terwijl voor de
overige lasten (waaronder begrepen de kapitaalslasten van aanleg en vervanging
c.q. vernieuwing van de riolering inclusief de rioolgemalen alsmede het onderhoud
en schoonhouden ervan) een dekkingspercentage geldt van 90 (in 1983wasdit85)
met een minimum van 125,- per zelfstandig huishouden.
De huidige gemeentelijke verordening kent een tarief van 58,20 voor ééngezins
huishoudens en van 77,64 voor de overige huishoudens.
Reinigingsheffing.
Voor het ophalen, afvoeren en verwerken van huisvuil is de norm 90% van de kosten
(in 1983 was dit 85%).
Voor het bedrijfsvuil en dergelijke dient tenminste een kostendekkend tarief te
worden gehanteerd. Het dekkingspercentage is volgens de begroting 1984 54.
Onroerend-goedbelastingen.
Het minimum bedrag voor 1984 is gesteld op 245,- (1983 240,-) per aanwezige
wooneenheid voor zover geheven van woonhuizen, woongedeelten van andere
panden en de daarbij behorende erven.
In Zevenhuizen geldt hiervoor bij de huidige tarieven een bedrag van 266,50.
Voor 1982 was dit 258,25.
Bruggelden.
Door sluiting van de "Snelle Sluis" is het gebruik van de vaarroute tussen de Rotte-
meren en de Hollandsche IJssel niet meer mogelijk.
De opbrengst der bruggelden wordt dan ook voor 1984 memorie geraamd.
De kosten voor de bediening van de bruggen zijn thans ook beperkt.
Reservering en financiering.
Per 1 januari 1984 wordt een financieringstekort geraamd van 363.763,02, als volgt
te specificeren:
a. Staat "0" 1. eigen kapitaal
2. reserves
3. waarborgsommen
b. Geldleningen (staat "M")
c. Saldireserve (hoofdstuk I K.D.)
Per 1 januari 1984 nog niet afgeschreven investeringen
volgens de staat "L II" 45.129.676,65
Financieringstekort 363.763,02
Per 1 januari 1983 werd een financieringstekort van 1.974.205,- begroot.
Deze verlaging is veroorzaakt door de reservevorming en met name ten behoeve
van de ontwikkeling van het centrum alsmede door de voordelige saldi op de
algemene dienst van de afgelopen jaren.
De komende jaren verwacht het college, dat door aanwending van reserves het
financieringstekort zal toenemen, indien niet wordt overgegaan tot consolidatie
van de door onttrekking aan de reserves ontstane vlottende schuld.
Met name worden genoemd de onttrekkingen aan de reserves ten behoeve van de
woningbouw in het dorpscentrum (reserve grondbedrijf) en de realisering van een
nieuw gemeentehuis met bibliotheek (reserves dorpsuitleg en centrumvorming).
De saldireserve is aanzienlijk. Hierin is reeds begrepen het overschot op de
algemene dienst voor 1981 ad 663.381,53.
Ten aanzien van dit overschot stelt het college de raad voor hiervan 300.000,-aan
te wenden ten behoeve van een fonds onderhoud wegen, teneinde daaruit de
kosten van (extra) onderhoud en andere voorzieningen te kunnen voldoen.
In dit verband worden genoemd onderhoud Dorpsstraat, voorzieningen kruispunt
Willem II, (extra) onderhoud en voorzieningen Zuidplasweg.
Voor wat betreft het restant ad 363.381,53 wordt voorgesteld dit te storten in het
fonds centrumvorming teneinde de invloed van de realisering van het gemeente
huis en bibliotheek op de algemene dienst zoveel mogelijk te beperken.
Ten aanzien van de rente over de saldireserve zal deze worden toegevoegd aan deze
reserve voor zover het betreft de ingevolge de proviciale richtlijnen aan te houden
reserve 700.000,-, rente 59.500,-).
De overige rente ad 113.978,26 wordt toegevoegd aan het fonds centrumvorming.
Vorenstaande rentetoevoegingen zijn reeds in de begroting verwerkt.
Vervolgens is het college gebleken, dat de toevoeging aan de reserve voor groot
onderhoud aan de openbare lagere school (jaarlijks/1.500,-) te gering van omvang
is om hieruit de kosten van dit onderhoud, waaronder schilderwerk, te bestrijden.
In verband hiermede stelt het college voor in 1984 en 1985 een extra storting in dit
fonds te doen van 6.000,- per jaar.
Tevens stelt het voor een dergelijke reserve ook in te stellen voorde openbare kleu
terschool. Het gaat hierom een storting van/5.000,-in de jaren 1984,1985 en 1986.
Bestuurlijke aangelegenheden.
Naar aanleiding van de door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland overgelegde
nota met voorlopig standpunt inzake de gemeentelijke herindeling van noordoos
telijk en midden Zuid-Holland, heeft de raad zich op 13 oktober 1983 nogmaals
uitgesproken voor een zelfstandige gemeente Zevenhuizen en daaraan toege
voegd, dat de raad een combinatie van Zevenhuizen en Moerkapelle als enig alter
natief wenst te beschouwen, indien zelfstandigheid niet haalbaar is.
Voor wat betreft de splitsing van de provincie Zuid-Holland worden de ontwikkelin
gen voorshands met belangstelling afgewacht. Een nadere standpuntbepaling kan
mede van invloed zijn op die inzake de gemeentelijke herindeling, omdat Zevenhui
zen bij splitsing een grensgemeente wordt.
Het was niet mogelijk - gelet op de urgentie van diverse andere zaken - een eventue
le herziening van het in 1945 vastgestelde Reglement van Orde voorde vergaderin
gen van de raad aan de orde te stellen. Het college hoopt in het komende begro
tingsjaar de aandacht hiervoor te vragen.
Opgemerkt wordt, dat, hoewel het reglement van 1945 is, dit het college inziens de
goede orde van raadsvergaderingen niet heeft beéinvloed.
Personeel.
Uitgaande van het huidige takenpakket wordt de komende jaren een uitbreiding van
het personeelsbestand van de secretarie verwacht. Deze uitbreiding is het gevolg
van de arbeidstijdverkorting en de toename van werkzaamheden.
Vorig jaar wees het college in dit verband reeds op de toename van werkzaamheden
bij het bureau sociale zaken.
Voorshands is voor 1984 bij dit bureau rekening gehouden met een uitbreiding van
8 uur per week naast een wijziging van het takenpakket.
Over de verdere uitbreiding zullen te zijner tijd nadere mededelingen worden
gedaan.