DORPSKRANT pagina 6 Huisvesting. Inmiddels is aan een drietal architecten opdracht gegeven voor het ontwerpen van schetsplannen voor een gemeentehuis met bibliotheek. Verwacht wordt, dat begin volgend jaar de architectenkeuze heeft plaatsgevonden en dat een definitieve opdracht kan worden verstrekt. In dit kader zullen de raad voorstellen bereiken tot beschikbaarstelling van gelden voor ontwerp, bouw en inrichting van gemeentehuis en bibliotheek, alsmede voor tijdelijke onderkomens van de secretarie en gemeentewerken. Te gelegener tijd zal worden voorgesteld dat financiering van de nieuwbouw zal plaatsvinden door aanwending van de fondsen Centrumvorming en Dorpsuitleg. Automatisering. De automatisering schrijdt ook bij de gemeente voort. De vraag zal binnen niet al te lange termijn gesteld dienen te worden of, en in hoe verre, gelet op de onwikkeling van apparatuur, verdere automatisering dient plaats te vinden (onder andere bevolking, gemeentewerken). Tevens dient de vraag gesteld te worden op welke wijze gebruik gemaakt dient te worden van de huidige instanties zoals D.O.A. en Automatisering Centrum Midden West Nederland en op welke wijze de vervanging van bestaande apparatuur dient plaats te vinden. Naar mening van het college kan deze uitbreiding c.q. vervanging van apparatuur parallel lopen aan de realisering van het nieuwe gemeentehuis. Openbare veiligheid, brandweer e.d. Politie. De post Zevenhuizen is momenteel op organieke sterkte, hetgeen een personeels bezetting betekent van 10 man. Met de groepscommandant en de postcommandant is regelmatig overleg gevoerd. Vooral de verkeersproblematiek om en nabij de Zevenhuizerplas kwam daarbij aan de orde. Het overleg zal zeker worden gecontinueerd evenals de gedachtenwisse- ling tussen de raad (of een raadscommissie) en de politie over activiteiten in Zevenhuizen. Tenslotten wordt nog opgemerkt, dat uit controle is gebleken, dat in de Algemene Politieverordening opgenomen sluitingstijden voor horecabedrijven op de juiste wijze nageleefd worden. Brandweer. Inmiddels is besloten, dat Oud Verlaat de beschikking krijgt over een nieuwe brandweerwagen. Het college is van mening dat het corps nu over voldoende materialen beschikt voor de uitoefening van zijn taken. Voor wat betreft de organisatie, zal met ingang van 1 januari 1984 sprake zijn van één brandweercorps, met wagens gestationeerd in Dorp en Oud Verlaat, onder lei ding van één commandant en drie ondercommandanten, waarvan eréén zal funge ren als commandant van Oud Verlaat. Binnenkort zal de raad een voorstel bereiken om de bezoldiging van de brand weercommandant in overeenstemming te brengen met de hiertoe in het door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Koninklijke Nederlandse Brandweer vereniging en de Nederlandse Vereniging van Brandweercommandanten ont worpen model van een "vergoedingsregeling vrijwilligers bij de brandweer" opge nomen vergoeding, onder intrekking van de hem nu verleende toelagen e.d.. Deze wijziging acht het college daarom verantwoord gezien de omvang der werkzaamhe den, waaronder begrepen de betrokkenheid bij maatregelen en voorschriften inzake de brandpreventie en de betrokkenheid bij regionalisering van de brandweer Rampenbestrijding. Het was niet mogelijk vóór 1 september 1983 de raad een rampenplan ter vaststelling aan te bieden. Inmiddels is aan de hieraan verbonden voorbereidende werkzaamheden een hogere prioriteit toegekend, zodat thans binnen 2 a 3 maanden een ontwerp aan de raad kan worden voorgelegd. Verkeer. Regelmatig is door de raad c.q. de betreffende commissie van gedachten gewisseld over verkeersmaatregelen. Genoemd in dit verband kunnen worden de Wethouder Kreftlaan - Schielandsingel - Burgemeester Boerstraat, de verkeersproblematiek Oud Verlaat alsmede de kruising Bredeweg - Plasweg - Noordelijke Dwarsweg. Het college hoopt het komende jaar tot een afronding te komen voor wat betreft de Wethouder Kreftlaan c.a. In hoeverre een oplossing kan worden gevonden voorde kruising bij de Bredeweg - Plasweg - Noordelijke Dwarsweg is mede afhankelijk van de ter beschikking komende financiën, daar een adequate oplossing slechts mogelijk is door aan zienlijke investeringen. Voor wat betreft Oud Verlaat ziet het college met belangstelling uit naar het doortrekken van de Strandweg naar de Wollefoppenweg. Het hoopt dat dit de verkeersdruk op Oud Verlaat doet verminderen: Het college is er zich evenwel van bewust, dat de aanwezigheid van de Zevenhui zerplas blijvend invloed zal hebben op de verkeersontwikkeling in Oud Verlaat. Opgemerkt wordt nog, dat de verkeersmaatregel voor de Vlietkade (1 april -1 okto ber) zeker een gunstig effect heeft gehad. Volksgezondheid Wetgeving. Nu tot intrekking van de Kaderwet Specifiek Welzijn is besloten, is een voorstel te verwachten voor een nieuwe Wet voor Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening. Daarnaast is gesteld, dat de voorbereidingen voor de invoering van de Wet Voorzieningen Gezondheidszorg door dienen te gaan. Naar de mening van het college ontstaat hierdoor een onduidelijke situatie als op 1 juli 1984 de WVG wordt ingevoerd en bij de Tweede Kamer een ontwerp WGM wordt ingediend. Van de ontwikkelingen zal het college de raad tijdig op de hoogste stellen en houden. Schooltandverzorging. Per 1 september 1983 is tot liquidatie van de Stichting Schooltandverzorging "De Negen Gemeenten overgegaan. In de begroting is dan ook geen bijdrage meer opgenomen. Rouwcentrum. Nog in 1983 wordt het rouwcentrum opgeleverd. Voorshands is als gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort van het rouwcentrum in 1984 12.475,- geraamd. Aan de hand van de begroting van de Stichting Uitvaartcentrum Zevenhuizen zal nog worden bezien of en in hoeverre deze raming aanpassing behoeft. Subsidies. Met ingang van 1984 is geen raming meer opgenomen voor subsidie aan het Groene Kruis, daar - voor zover bekend - alle activiteiten van deze vereniging onder de wer king van de AWBZ vallen. Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Volkshuisvesting. Woningbouw. In de raadsvergadering van 1 september jl. is behandeld het woningbouwprogram ma voor 1984-1986. In dit programma was voor 1984 opgenomen de bouw van 22 woningwetwoningen in het dorpscentrum op perceel Dorpsstraat 150, 22 woningwetwoningen, 16 premie A woningen en enige vrije sector woningen in plan West, alsmede een 9-tal woningen op het aan de Koninklijke A.J.M. van Well verkochte terrein in het centrum. Ter uitvoering van dit programma zijn inmiddels de plannen voorde 22 woningen in het centrum alsmede voor de 22 woningen in plan West ingediend bij het betref fende ministerie. Voor de overige plannen zal dit op korte termijn plaatsvinden. Omtrent de verkoop van de grond van genoemde 16 premie A woningen is inmiddels een besluit genomen evenals omtrent de verkoop van bouwgrond voor 22 huurwoningen in plan West zonder rijkssubsidie (behoudens de éénmalige bijdrage). Wat de oplevering van woningen betreft, wordt opgemerkt, dat naast een aantal vrije sector woningen, 15 premie A- en 4 premie B woningen in plan West zullen worden betrokken. Het college hoopt dat de contingentering van rijkswege enigszins tegemoet komt aan de wensen en verlangens, hoewel het college zich ervan bewust is, dat, tenge volge van de slechte financiële situatie, bij de rijksoverheid deze contingentering onder grote druk staat. Ten behoeve van de voortgang van de woningbouw in de tweede helft van de tach tiger jaren en daarna wordt inmiddels gewerkt aan de juridische uitwerking van het plan "Swanla". Het college streeft er naar het komende jaar het vooroverleg aan te vangen en af te ronden. Woningzoekenden. Momenteel bedraagt het aantal woningzoekenden 218. Daarbij gaat de belang stelling uit naar eengezinswoningen door 167, naar een bejaardenwoning door 14 en naar een kleine(re) AT-woning door 37 ingeschrevenen. Van het aantal inge schrevenen hebben er 6 de buitenlandse nationaliteit. De Christelijke Woningbouwvereniging "Ons Begin" is momenteel bezig met een woningbehoefte-onderzoek. Van de resultaten wordt het college in kennis gesteld. De beschikbaar komende informatie zal zeker aan de raad worden verstrekt. Zoals vorig jaar ook reeds geconstateerd werd, zal het moeilijk zijn alle woning zoekenden te helpen, mede gelet op de stringente contingentering. Garantieverlening. Het college acht het voor 1984 niet noodzakelijk een extra storting te doen in het bij raadsbesluit van 14 mei 1981 ingestelde fonds voor het opvangen van verliezen bij gedwongen verkopen, waarbij de gemeente zich garant heeft gesteld voor de beta ling van rente en aflossing van aangegane hypothecaire verplichtingen. Volstaan kan worden met de bijschrijving op het fonds van de rente. Tot op heden is in één geval tot een onttrekking aan het fonds overgegaan. Gemeentelijke woningen. Aansluitend op hetgeen reeds eerder is opgemerkt, vindt het verrichten van extra onderhoud aan de vloeren in de 12 woningen aan Burgemeester Klinkhamerweg gefaseerd plaats. Wat de dienstwoning Burgemeester Klinkhamerweg 24 betreft, zal het realiseren van een uitbouw nader worden bezien. Ruimtelijke Ordening. Op een aantal bestemmingsplannen wil het college nader ingaan. a. Bestemmingsplan "Landelijk Gebied". Bij raadsbesluit van 24 maart 1983 zijn gelden gevoteerd voor een nieuw bestem mingsplan "Landelijk Gebied". Het huidige bestemmingsplan, waarvan de 7e her ziening zeer binnenkort ter inzage wordt gelegd, wordt te onoverzichtelijk in zijn toepassing, niet alleen naar de kant van de gemeente, maar ook naar de kant van de inwoners. De werkzaamheden om te komen tot het nieuwe plan zullen op korte termijn ter hand worden genomen. b. Bestemmingsplan "Zevenhuizerplas". Dit plan zal binnen afzienbare tijd wijziging behoeven in verband met de ontwikke lingen om en nabij de Zevenhuizerplas. c. Bestemmingsplan "Swanla". Om de woningbouw ook na 1987 te kunnen continueren zullen de voorbereidingen voor dit plan met voortvarendheid vervolgd dienen te worden. In dit verband wordt gewezen op de beschikbaarstelling hiertoe van een aanvullend krediet in raads vergadering van 13 oktober 1983.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1983 | | pagina 6