kollektie conque €>uïj [jollattbó A De Keurslager Goedvoor DORPSKRANT "Een vrouw achter het stuur...." drukkerij elgersma pagina 5 vrouwelijke buschauffeur wie weet waar wil is? We spreken af voor het station in Delft, waar Wil zowel om tien uur als om kwart voor elf passeert op haar route van 't Korfje tantveld. Helaas is de bus net weg als we ar riveren (het was wel zoeken naar het station en een parkeerplaats). Aan een controleur vragen we of we goed zijn. "Wie zoeken jullie?" vraagt hij. "O, een vrouwelijke bus chauffeur" is ons antwoord. "Zoe ken jullie soms Wil?" schiet hij in de roos, waarop hij verzekert dat we op de juiste plaats zijn. "Daar kunnen jullie koffie drinken" wijst hij op de restauratie van het sta tion, "ga maar niet naar die kroeg aan de overkant, want dat is die be ruchte bar het Koetsiertje". We ne- men zijn raad ter harte, maar o, wat een schrik als plots een bus met het nummer 60 passeert. We vlie gen overeind en rennen naar de halte. De chauffeur lacht gerust stellend en vertelt dat er elk kwar-. tier een bus op de route rijdt, die het nummer 60 draagt. Behulp zaam roept hij door zijn mobilo foon Wil op, die ons zegt te blijven waar we zijn en dat ze in aantocht is. Precies om kwart voor elf stappen we in met ons viertjes, omdat we er gelijk maar een gezel lig ochtendje uit van maken. Pas sagiers stappen meer uit dan in, wat voor ons een gelegenheid is om dichter bij de bestuurster te gaan zitten en haar handige han delingen gade te slaan. "Ik heb zul ke koude voeten" meldt ze enigs zins rillend "de verwarming doet het niet", en gelijkertijd sorteert ze met een behendige manoevre, voor om linksaf te slaan de laatste nieuwbouwwijk van Delft in. Nieu we passagiers melden zich niet meer, maar vrijwel allen die uit stappen roepen vriendelijk goe dendag. En dan houdt de bus stil en vraagt Wil: "Willen jullie koffie?' Verbaasd kijken we elkaar aanWe denken: hier aan de rand van de nieuwbouw? Zou ze soms een thermoskan bij zich hebben? Wil helpt ons uit de droom door ons voor te gaan uit de bus. naar een de passagiers afleiding verpleegkundige wordt buschauffeur Recepties Persbijeenkomsten Verhuizingen Openingen Partij of feestje Uitnodigingen Jubileum Aankondigingen enz., enz., enz. dorpsstraat 62a - zevenhuizen - tel. 01802-2289 plattelandsvrouwen KRANTENAKTIE DE EENDRAGT VRIJDA G/ZA ïiRDA G: VARKENSHAAS - 100 gram 1,99 KIPFILÉ - 500 gram 6,95 MAGERE RUNDERLAPPEN - 500 gram - 8,95 SAKSISCHE LEVERWORST - ACHTERHAM - LEVERWORST - JAGERSALADE - 100 gram 0,80 100 gram 1,85 250 gram - 2,45 200 gram 2,50 Keurslager M.v.Tol Zonen Behendig, met een geroutineerde hand bestuurd, trekt de autobus van route nummer 60, in Delft op. Zonder haast, maar toch met een zeker doorzetten, de vaart er in houden, om op tijd te zijn. Vooral niet op het reisschema achter komen, want de tijd is beperkt en op de route liggen heel wat halteplaatsen. Op deze maandagmorgen in de herfstvakantie sijpelt het buiten en gonst het van geruchten over stiptheidsacties bij de 'trendvolgers" waaronder ook de buschauffeurs vallen. In Delft doet iedereen gewoon zijn dagelijkse werk op de bussen van stads- en lijn dienst van West Nederland. Zo ook onze chauffeur, of moeten we van chauffeuse spreken! Wil Overdijk uit Zevenhuizen is één van de drie vrouwelijke bus chauffeurs die West-Nederland in Delft in dienst heeft. Ze was de tweede die ruim een jaar geleden werd aangenomen. Hier, in de om geving van Zevenhuizen, beho rend bij midden Zuid-Holland, rijdt er geen enkele vrouwelijke bus chauffeur, waaruit we conclude ren dat het toch nog best uniek is: een vrouw aan het stuur van een bus. Sinds haar aanstelling namen we ons voor om eens een rit met haar aan het stuur mee te maken en eindelijk paste het in ons en haar tijd- en reisschema. portacabine, waarvan ze de sleu tels te voorschijn haalt. Hierin staat een automaat en is ook een toiletruimte. We staan versteld. Wat zorgt West Nederland goed voor zijn chauffeurs! Wil merkt op dat deze voorziening echt niet op elke route aanwezig is en dat 'hoog water' weieens op een andere ma nier moet worden opgelost. Van daag heeft ze deze route, wat bete kent dat ze elke vijf kwartier nu een kwartier pauze heeft. "Maar zoveel koffie drink ik niet hoor", verze kert ze. We stappen weer in en Wil manoe- vreert door de nauwe, van woon erven voorziene woonwijk. Ze draait bochten, die wij haar niet graag na zouden doen. Bij elke halte stappen er nu reizigers in. Beleefdheid is troef, zowel van de zijde van Wil als van het publiek. Een praatje kan er van de kant van de bestuurder nauwelijks af, want ze moet op tijd blijven en dat kan alleen als ze opschiet. Niemans is er verwondert dat er een vrouw aan het stuur zit. Een oudere dame toont bij het instappen haar stam kaart niet omdat 'andere chauf feurs er ook niet om vragen'. Wil vraagt haar beleefd en vriendelijk dat voortaan toch maar te doen en vraagt of ze hem op wil zoeken, wat eigenlijk teveel tijd vergt. Een bejaarde man stapt in en murmelt waar hij uit moet stappen. Er wor den enkele strippen afgestempeld, nadat de chauffeur op haar vragen een onduidelijk antwoord kreeg. Ze blijft in haar spiegeltje de man in de gaten houden, voornamelijk uit bezorgdheid. Een vrouw in de bus slaakt een kreet 'o, ik moet precies de andere kant uit'. Wil: Mevrouw, maakt u zich geen zor gen, u kunt bij de volgende halte uitstappen. Over vijf minuten komt de bus uit tegenovergestelde rich ting". De bejaarde man doet on rustige pogingen naar de bel, wat opgemerkt wordt door Wil en een medereizigster. Laatstgenoemde denkt met aan zekerheid grenzen de overtuiging, dat hij er bij "het bejaardentehuis uit moet", wat ook blijkt. Een beetje meewarig kijkt ze hem na en roept: "U verliest een kam", raapt hem op en houdt hem de man voor, die hoofdschud dend zijn weg vervolgt. Weer komen we aan een eindpunt midden in het Delftse hout. 's- zomers is het hier geen doorko men aan"deeltWilons,opdebank achter de bestuurster gezeten, mede. Onderwijl met beide armen breed het stuur draaiend voor een totale wending voor de terugweg, die haar in één keer lukt, vertelt ze over haar genieten op vroege zo merochtenden van het tot leven komen van de natuur. "Je ziet hier dan konijntjes dartelen, dat is zo'n leuk gezicht". Geen tijd voor een pauze nu, maar doorrijden. Bij de eerste halte stapt er een man in met een beige stofjas, die nieuwe gele klompen draagt. Het laatste, alhoewel oer-Hollands, is toch wel een vreemd gezicht. "Dat komt slechts zelden voor, hoor, hier in de stad", lacht Wil fluisterend op als de rittenkaart afgestempeld is en de bewuste man ergens achter in de bus zijn plaats heeft gevon den. En Wil rijdt weer door, stop pend, optrekkend met een elan waarop menig mannelijk beroeps chauffeur nog een puntje aan kan zuigen. De grachten - eng smal - neemt ze met het grootste gemak. Een andere route, die ze een jaar heeft gedaan, betrof een gehele route door het centrum van Delft, langs alle grachten. "Die route heb ik nu nog weieens, maar daar rijd ik wel in een kleinere bus. Veel alst heb je met de bus vooral van de ve le geparkeerde auto's". Hoewel we steeds een beetje vermijden te in tensief met de chauffeur te praten, reageert ze op onze opmerking dat het later is geworden dan we plan den: "Dan neem je een andere rou te. Jullie moeten dan daar en daar heen" wijst ze met haar ene arm en slaat, ach heden, een verkeerde weg in. Zachtklinkterprotestinde bus van dames die denken in een verkeerde bus te zitten, waarop Wil zonder blikken of blozen haar fout bij het eerste het beste kruispunt met stoplichten, lady-like herstelt. En dan staan we, nadat er gauw nog een mondelinge afspraak voor een gesprek is gemaakt, weer voor het station. Onder de indruk van Wil's sublieme rijgedrag rijden we naar huis.... De andere dag vragen we Wil bij haar thuis aan het Hazeveld, wat haar bewoog buschauffeur te wor den. Deze kop hadden we dit artikel best kunnen geven, omdat het de werkelijkheid is. Wat bewoog Wil de verpleging vaarwel te zeggen? "De nachtdiensten werden me te zwaar. In de kinderkliniek voor dubbel gehandicapten, waar ik werkzaam was, werden ook bezui nigingen ingevoerd, Ik dacht daar om: wegwezen, maar moest toch wat anders. Een jaar heb ik de 'doktertelefoon' waargenomen, waarop alle huisartsen van Den Haag zijn aangesloten. Dit werk deed ik voor één nacht per week, maar het werden er in de regel heel wat meer. Toen ik een advertentie van West-Nederland, Waddinx- veen, in de krant zag staan, voor een buschauffeur, viel mijn oog op M/V. Het was voor het eerst dat ik die V erbij zag. Gelijk héb ik naar de functie gesolliciteerd alhoewel ik m'n vrachtwagenrijbewijs nog niet had. Daar ben ik toen wel snel aan begonnen. In Waddinxveen wezen ze me tenslotte af omdat ik m'n rijbewijs nog niet had. Toen ik het behaald had ben ik er heen ge gaan, maar ze zaten een beetje met me in de maag, omdat er daar nog geen vrouwelijke buschauffeurs waren. Een informatie bij dezelfde busonderneming die de autobus diensten in Den Haag beheert, le verde de mededeling van een 'per- soneelstop' op. Wel verwees men me naar Delft met de mededeling dat ze daar wel géintereseerd wa ren. Ik mocht inderdaad sollicite ren en een kennismakingsgesprek viel positief uit. Er waren op dat moment nog 80 andere sollicitan ten, terwijl er maar drie buschauf feurs nodig waren. Ik hoorde dat ik aangenomen zou worden als de psychologische test goed was. Dit moest persé, omdat een buschauf feur aan enorm veel geestelijke spanningen bloot staat. Ook moest ik proefrijden met een grote bus. Dat gebeurde in Delft, en was voor die eerste keer best moeilijk. Omdat ik rijles kreeg in een vracht wagen, waar, zoals gebruikelijk, de vele wielen onder je zitten, dacht ik bij het draaien, dat ik de bocht ruim moest nemen en dan indraaien. Bij een bus gaat dat an ders, omdat de wielen achter je zitten, je moet daardoor verder doordraaien. Het gevolg was dat ik af en toe bijna een lantaarnpaal ramde en de stoep op reed. De controleur die meereed vertelde wat ik fout deed en hoe ik het goed moest doen. Toen ik werd aange nomen, was ik de tweede vrouwe lijke buschauffeur in Delft. Omdat ik nog veel moest leren en erva ring op moest doen kreeg ik/even als twee gelijktijdig aangestelde collega's een leermeester mee in de bus, om de routes te leren. Was de proefrit voor mijn aanstelling zonder passagiers, nu ging het mét. Ongeveer vier weken werd ik begeleid". Maak je weieens iets leuks mee? "O ja, in die beginperi ode gebeurde het eens dat een passagier, een jonge man, aan m'n leermeester vroeg 'MAG je vrouw een stukkie achter het stuur?'. Waarop de leermeester bevesti gend antwoordde. Enigszins ver ontrust vroeg de jongeman 'Heb je wel je rijbewijs?'. Ik: 'nee, maar ik mag op de bus oefenen". We zagen de jongen steeds angstiger kijken en na twee haltes stapte hij snel uit. Wij lachen. Ik droeg toen nog geen uniform, zodat die ver warring wel een beetje begrijpe lijk was. Wat vindt het publiek van een vrouw achter het stuur van de bus? "Sommigen hebben niet eens in de gaten dat er een vrouw achter het stuur zit, omdat ze je niet aankijken. In hun nog soeze rig zijn van de slaap kijken ze ver baasd op en zie je denken: 'o, een vrouw'. Op zondag zie je soms hele families in auto's zich plat achter over buigen om nog eens goed naar me te kijken, als hun oog b.v. bij verkeerslichten, op me valt. Verder wordt ik aardig geaccep teerd, ook bij mijn mannelijke col lega's". Hoe ongewoon het nog is dat Wil op de bus rijdt als vrouw achter het stuur, blijkt uit het volgende voor val dat ze vertelt. "Ik stapte eens verkeerd uit de bus en viel keihard op de stoep. M'n verwondingen liet ik behandelen bij de E H B O. Ik vertelde dat ik mis was gestapt uit de bus waarop de juffrouw rea geerde: "Tjonge, had de buschauf feur u niet even kunnen helpen?". Werk je volledig of ben je in part time dienstverband? "Ja, ik werk 40 uren per week. Dat kan omdat m'n echtgenoot uick thuis is van wege z'n visuele handicap. Hij neemt het huishouden op voor treffelijke wijze waar en vangt onze twee kinderen op". Ben je erg geëmancipeerd? "Ik ben vóór gelijkwaardigheden, ge lijkheid kan natuurlijk nooit. Ik ben daarom wel vóór emancipatie, maar beslist geen dolle Mina. Ik aanvaard het ook als plezierig als een mannelijke collega m'n tas eens draagt of me hoffelijk beje gent". Hoe is de dagindeling? "Vaak begin ik vroeg, dat is om half zes. Ik sta dan om half vier op om eerst rustig de tijd te nemen voor m'n ontbijt en zorg ervoor bij het wegrijden nog een half uur extra speling te hebben. Ik ben ook stee- vat een half uur te vroeg in de ga rage, omdat ik altijd 'pech onder weg' in calculeer. De bus moet na melijk altijd precies op tijd vertrek ken. Als buschauffeur kun je het niet maken te laat te komen. Ook heb ik weieens late dienst en kom ik om twee uur 's-nachts thuis. Ik geniet van die vroege ochtenden, vooral in de zomer. Alles ont waakt en de natuur komt tot leven. Dieren dartelen in het gras. Katten spelen, konijntjes huppelen, ja echt ik vind het geen straf om vroeg op te staan. Wel moet ik 's- avonds vroeg naar bed om vol doende slaap te krijgen. Deze zo mer viel dat vaak niet mee" De leden van de plattelandsvrou wen afd. Zevenhuizen maken op donderdag 17 november een uit stapje naar de Melkunie Holland in Hilversum. Vertrek 8.00 uur vanaf de Burg. Boerstraat. De kosten be dragen tussen de 10,- en 15,- afhankelijk van het aantal deelne mers. De reis wordt met de bus on dernomen. Men kan zich bij mevr. M. den Hollander, tel. 01803-2582, aanmelden. De christelijke school DeEendragt houdt weer een oud papieraktie op 17 november en 20 december a.s. Dat staat er weer een container bij de school, waar men oude kran ten en oud papier in kan depone ren. 100 o ram 0.8 Dorpsstraat 132 - Zevenhuizen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1983 | | pagina 5