DORPSKRANT
pagina 4
van De Vierkap en de Stichting Openbare NVV-Bibliotheek. Het komende jaar is
een voorstel hierover te verwachten.
Wat de rijksbijdrage sociaal-cultureel werk betreft, is in het kader van de bezuini
gingen voor 1984 een korting toegepast van 20% ten opzichte van 1983. Voorts
werd het bodembedrag per inwoner met 0,35 verhoofd tot 5,35. Op ambtelijk
niveau is vernomen, dat de minister heeft voorgesteld om voor 1985 geen korting
toe te passen. Verwacht wordt, dat de Kamer dit voorstel zal overnemen. Derhalve
is in de begroting rekening gehouden met het bedrag, dat in 1984als rijksbijdrage
werd ontvangen.
2. Bibliotheek.
Met betrekking tot de Stichting Openbare NVV-Bibliotheek zal in 1985 geen veran
dering van beleid plaatsvinden. De voorlopige huisvesting in de Dorpsstraat func
tioneert naar wens. De begroting van de bibliotheek voor 1985 geeft geen afwijkin
gen van betekenis te zien in vergelijking met die voor het jaar 1984.
3. Jeugdwerk.
Op 13 oktober 1983 is door de raad behandeld de nota "Jeugd- en Jongerenwerk
in Zevenhuizen". De daarin gestelde voornemens en conclusies blijven uitgangs
punt van het beleid van het college.
Ten aanzien van de stimulering van het open jongerenwerk hebben verschillende
gesprekken plaatsgevonden. Echter is in die richting nog geen concreet resultaat
bereikt.
Aan de Stichting Jeugd- en Jongerenwerk Midden Holland is door de provincie
een steunfunctie toegekend, hetgeen tevens betekent een voortzetting van de
subsidiëring door de provincie aan de stichting. Zoals vermeld in de nota jeugd-en
jongerenwerk in Zevenhuizen zal het college van de diensten van de Stichting
Jeugd- en Jongerenwerk Midden Holland gebruik blijven maken.
4. Lichamelijke opvoeding en sport
Gymnastieklokaal Dorpsstraat (paragraaf 2 verdeeldienst)
Bij raadsbesluit van 22 maart 1984 is het tarief voor het gebruik van het gymnas
tieklokaal aan de Dorpsstraat vastgesteld op 7,- per uur (was 6,- per uur), in
gaande het seizoen 1984/1985. Het college is voornemens de raad voor te stellen
dit tarief voor het seizoen 1985/1986 te verhogen met 7% tot 7,50 per uur.
Ten aanzien hiervan wordt opgemerkt, dat ingevolge de circulaire van 3 oktober
1984 van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken betreffende het overheids-
tarievenbeleid 1985 in gevallen van (te) lage kostendekkingspercentages een ver
hoging van ten hoogste 7% (en in extreme gevallen van ten hoogste 10%) kan
pworden toegepast. De Minister van Onderwijs en Wetenschappen houdt nog reke
ning met een tarief van 19,35 per uur met ingang van het schooljaar 1983/1984 bij
medegebruik door verenigingen van en voor het onderwijs bestemde gymnastiek-
gebouwen. Een wijziging is in voorbereiding.
5. Openluchtrecreatie.
Openbaar groen
In verband met de toename van het open baar groen in de afgelopen jaren is in 1984
enige uitbreiding gegeven aan het met het onderhoud daarvan belaste personeel.
Sinds 1983 hebben zich bij de buitendienst van gemeentewerken de volgende
mutaties voorgedaan:
Per 1 januari 1983 waren er bij de buitendienst werkzaam:
- 8 personeelsleden in gemeentedienst en
- 2 personeelsleden in WSW-verband.
In 1983 heeft een personeelslid met gebruikmaking van de VUT-regeling de ge
meentedienst verlaten, terwijl tevens een personeelslid, dat in WSW-verband
werkzaam was, met pensioen ging. Vervanging door twee personeelsleden in
gemeentedienst heeft toen plaatsgevonden, zodat de samenstelling per 1 januari
1984 als volgt was:
- 9 personeelsleden in gemeentedienst en
- 1 personeelslid in WSW-verband.
In 1984 hebben twee personeelsleden metgebruikmaking van de VUT-regeling de
gemeentedienst verlaten. Het in WSW-verband werkzame personeelslid is met
pensioen gegaan. Vervanging heeft plaatsgevonden door de aanstelling van 3 me
dewerkers voor elk 36 uur per week, terwijl een plaatsgenoot in WSW-verband
werkzaamheden ten behoeve van de gemeente is gaan uitvoeren.
Werkzaam bij de buitendienst zijn momenteel:
- 10 personeelsleden in gemeentedienst en
- 1 personeelslid in WSW-verband.
Gelet op de toestand waarin het voetpad langs de Bosgracht verkeert, zal in het
komende jaar een onderhoudsbeurt worden uitgevoerd.
Voor wat betreft het materiaal, is voor 1985 in de meerjarenraming opgenomen de
vervanging van de in 1977 aangeschafte grasmaai mach ine en de aanschaf van een
houtversnipperaar. De tot nu toe gebruikelijke verbranding van takken etc. op het
Nijverheidscentrum acht het college niet langer verantwoord.
Het behoeft nauwelijks vermelding, dat de gebieden voor openluchtrecreatie vrij
wel geheel vallen binnen het beheersgebied van het Recreatieschap Rottemeren.
6. Overige Cultuur en Recreatie.
a. Wijkgebouw "De Vierkap"
Bij het wijkgebouw De Vierkap zijn enige onvolmaaktheden geconstateerd, welke
alsnog om verbetering vragen. Het gaat met name om uitbreiding bergruimte en
aanpassing toiletten. Hieromtrent heeft een gedachtenwisseling plaatsgevonden
op 13 juni 1984 met de commissie onderwijs en welzijn.
De kosten van de te treffen voorzieningen worden globaal geraamd op 40.000,-
(excl. BTW). Het college verwacht de raad op zeer korte termijn een voorstel te
kunnen doen toekomen.
b. Dorpshuis Swanla
Van de Stichting Dorpshuis Zevenhuizen is inmiddels de jaarrekening 1983 ont
vangen alsmede de begroting 1985.
Behandeling door de raad zal binnenkort kunnen plaatsvinden.
Ten aanzien van de huidige accomodatie wordt bezien in hoeverre nog isolerende
maatregelen kunnen worden getroffen aan de gevel ter beperking van deenergie-
kosten. Het college is er van overtuigd, dat het dorpshuis in een aantal opzichten
niet voldoet aan de eisen, welke daaraan gesteld kunnen worden. Het gebouw
wordt in hoofdzaak voor tweeërlei doeleinden gebruikt, te weten:
a. voor sociaal-culturele activiteiten van zeer uiteenlopende vorm;
b. voor sportbeoefening.
Met betrekking tot het voor a. bestemde deel van het gebouw kan worden gesteld,
dat dit ondoelmatig is respectievelijk te klein. Het voor de sportbeoefening
bestemde gedeelte voldoet slechts op enkele onderdelen niet aan de daaraan te
stellen eisen. Veeleer is in dit geval sprake van een accomodatie die niet voldoende
uren kan bieden teneinde aan de vraag van het totaal der sportverenigingen te
kunnen voldoen.
Teneinde een bruikbaar inzicht te krijgen in de behoefte van de aard der verbete
ringen met betrekking tot de ruimten voor sociaal culturele doeleinden alsmede in
het tekort aan uren per jaar voor wat betreft het sportgedeelte, zal het college over
gaan tot de instelling van een werkgroep waarin naast ambtelijke deskundigen
ook vertegenwoordigers uit de gebruikerskring alsmede van het stichtingsbe
stuur zitting zullen hebben. Deze werkgroep zal dan het nodige onderzoek moeten
doen c.q. de knelpunten moeten aantonen.
Aan de hand van de resultaten van het onderzoek zullen dan besluiten genomen
moeten worden betreffende de uitgangspunten voor het doen van investeringen
en voor de exploitatie.
Elders is inzicht gegeven in de financiële positie der gemeente alsmede de stand
der reserves. In relatie tot die gegevens zullen alle belangrijke voornemens
moeten worden afgewogen.
SOCIALE VOORZIENINGEN EN
MAATSCHAPPELIJK WERK.
1. Algemeen beheer
In 1984 is geen gebruik gemaakt van de in de meerjarenraming opgenomen ruimte
van 8 uur voor uitbreiding van het personeel. Gelet op de huidige werkzaamheden
en die voortvloeiende uit de invoering van de Wet op de Bejaardenoorden zal nu zo
spoedig mogelijk tot uitbreiding worden overgegaan.
2. Bijstandverlening.
a. Per 31 maart 1984 is de Rijksgroepsregeling Oorlogslachtoffers 1940-1945 ver
vangen door de Wet Uitkeringen Burger-Oorlogslachtoffers, zodat voor genoem
de rijksgroepsregeling in 1985 geen ramingen meer zijn opgenomen.
b. In de nota van aanbieding bij de begrotingen van 1984 is ondermeer gewezen op
een wijziging van de Wet op de Bejaardenoorden. Werd oorspronkelijk gedacht
dat deze wijziging per 1 januari 1984 zou ingaan, nu mag worden verwacht dat dit
1 januari 1985 is. Deze wijziginggaatbetekenen.dat met ingang van 1 januari 1985
de bejaardenoorden op een andere wijze zullen worden bekostigd, namelijk uit
eigen bijdrage van de bewoners en een aanvulling daarop van de provincie.
De landelijke oorden ontvangen van rijkswege de aanvulling.
Voor het verblijf in een bejaardenoord wordt dan geen bijstand meer gegeven.
Bijstand over bijzondere bestaanskosten blijft evenwel altijd mogelijk. Met ingang
van genoemde datum betaalt iedere bewoner van een bejaardenoord een eigen
bijdrage, die afhankelijk is van de hoogte van het inkmoen en eventueel vermogen.
Deze eigen bijdrage wordt door de gemeente vastgesteld en dient ook aan de
gemeente te worden voldaan. Met het effect van deze wijziging voorde gemeente
lijke financiën is in de begroting nog geen rekening gehouden. Aanpassing zal
eerst in 1985 plaatsvinden.
Vorengenoemde berekening van de eigen bijdrage is een nieuwe taak voorde
gemeente, die extra kosten met zich mee brengt. Bij de Raad van de Gemeente-
financiën is momenteel in onderzoek de hoogte van een aan.de gemeenten toe te
kennen vergoeding hiervoor.
Over de wetswijziging zal de nodige voorlichting verstrekt wordfeivrn-Ssrrfrèri-
werking met de Stichting Bejaardenhuisvesting Zevenhuizert. on sbeewt oU
3. Werkgelegenheid.
Het aantal ingeschreven werkzoekenden bij het Gewestelijk Arbeidsbureau be
droeg per ultimo september 1984 103 (67 mannen en 36 vrouwen). Per september
1983 waren dit er 132 (85 mannen en 47 vrouwen).
Het college heeft nog om nadere informatie gevraagd over de duur der inschrij
ving der werkzoekenden, de leeftijden, opleiding, bedrijfsgroepen e.d.. Zodra de
ze gegevens van het G.A.B. zijn ontvangen, zullen deze aan de raad worden
voorgelegd.
Ter uitvoering van het voornemen, genoemd in de nota van aanbieding behorende
bij de begroting 1984, is structureel in de begroting een bedrag van 10.000,-
opgenomen voor activiteiten ter bevordering van de werkgelegenheid c.q. ten
behoeve van werklozen en voor activiteiten voor werklozen.
In 1984 is het bedrag gedeeltelijk besteed terzake van een onderkomen van de
Kringloopwinkel en het opzetten van een vacaturebank 1'ri samenwerking met de
gemeente Waddinxveen. Op de vacaturebank zal in de plaatselijk verschijnende
bladen regelmatig de aandacht worden blijven gevestigd.
4. Maatschappelijk werk.
Werd in eerste instantie op de rijksbijdrage maatschappelijke dienstverlening voor
1984 een korting toegepast van 5,2%, later werd dit ombuigingspercentage terug
gedraaid. Om dezelfde reden als bij het sociaal-cultureel werk is in de begroting
rekening gehouden met het bedrag, dat in 1984 als rijksbijdrage werd ontvangen.
5. Bejaardentehuizen.
In dit kader wil het college aandacht schenken aan het "flankerend bejaarden
beleid Het gaat hier om een ondersteuning van initiatieven van ouderen zelf en
van vrijwilligers en vanuit de directe leefomgeving van ouderen. Het is tegelijk een
ondersteunning van en aanvulling op wat er al werkzaam is voor de bejaarden,
zoals gezinsverzorging, het kruiswerk, het verzorgingstehuis, het algemeen
maatschappelijk werk, vrijwilligersorganisaties, gecoördineerd bejaardenwerk,
enz.. Ook het wegnemen van knelpunten - voor zover dat mogelijk is - hoort bij dit
flankerende beleid.
Het gaat om een gerichte inzet, onderlinge afstemming en samenwerking, waar
door een netwerk kan ontstaan van voorzieningen en intermenselijke relaties,
waaraan thuiswonende bejaarden zonodig steun en zekerheid kunnen ontlenen.
Het zal duidelijk zijn dat er voor de Stichting Bejaardenhuisvesting Zevenhuizen
en de vrijwilligersorganisaties een belangrijke taak is weggelegd, waarbij de ge
meente, zoals ook ten aanzien van de jeugd is gesteld, een ondersteunende
functie heeft.
Van rijkswege zijn voor dit flankerende beleid gelden gevoteerd. De besteding
daarvan moet plaatsvinden door de provincie op voorstel van de colleges van
burgemeester en wethouders van de gemeenten.
VOLKSGEZONDHEID
1. Gezondheidszorg.
Was het in eerste instantie de bedoeling op 1 juli 1984 de Wet voorzieningen ge
zondheidszorg in te voeren, op 26 september 1983 brachten de bewindslieden van
het ministerie van W.V.C. een beleidsbrief uit over wetgeving inzake welzijn, volks
gezondheid en cultuur. Daarbij werd o.a. het voornemen kenbaargemaaktdeWet
voorzieningen gezondheidszorg om te vormen tot een "zorgwet" (de Wet gezond
heidszorg en maatschappelijke dienstverlening) voor het gehele gebied van de
gezondheidszorg en belangrijke delen van de maatschappelijke dienstverlening.
Deze wet zou uiterlijk 1 juli 1984 bij de Kamer moeten worden ingediend en per 1
januari 1985 moeten worden ingevoerd. De bewindslieden stelden voorts, dat zij
de voorbereidingen voor de invoering van de W.V.G. gaarne zouden zien
doorgaan. Inmiddels is bekend geworden, dat de Raad van State de ontwerp-
W.G.M. aan de Minister van W.V.C. heeft teruggezonden met de mededeling, dat
de advisering over het ontwerp is opgeschort en dat allereerst andere advies
organen hun oordeel zouden moeten geven. De reactie van de minister is thans
nog niet bekend.
De raad heeft op 9 februari 1984 met het Intergemeentelijk Samenwerkings
orgaan Midden Holland een bestuursovereenkomst gesloten inzake de planning
van de gezondheidszorgvoorzieningen.
Door genoemd orgaan is nu een concept opgesteld vooreen gemeenschappelijke
gezondheidsdienst Midden Holland. Deze dienst zou uitvoering moeten geven
aan het basistakenpakket Algemene Gezondheidszorg volgens de voorschriften
van de Stimuleringsregeling aangevuld met niet verplichte taken.
Het basistakenpakket bestaat uit:
1. epidemologie;
2. hygiënische zorg;
3. beleidsadvisering;