BEGROTING 1985
algemene beschouwingen
gemeenteraadsfracties
ZEVENHUIZEN
DORPSKRANT
V.V.D.
C.D.A.
algemeen bestuur
herindeling
openbare orde en veiligheid
verkeersveiligheid
Ook de V.V.D. houdt zich bezig
met de bevordering van de ver
keersveiligheid en met name op
het traject Burg. Boerstraat-Schie-
landsingel-Weth. Kreftlaan. Deze
partij is voor handhaving van de
bestaande situatie waarbij wel de
voortdurende aandacht wordt ge
vraagd voor het tijdig snoeien van
de beplanting, controles op rij
snelheden en onjuist geparkeerde
auto's, het instellen van een par
keerverbod op enkele gedeelten
nabij bochten en versmallingen en
waar mogelijk opheffen van voor
rangskruisingen. Akkoord gaat de
V.V.D. met de voor Oud Verlaat
voorgestelde verkeersmaatrege
len, terwijl men blij is met de
aanstaande aanleg van de fiets-
tunnel in de Nrd. Dwarsweg.
onderwijs
Voor de wijze waarop momenteel
in ons dorp aanwezige scholen
functioneren heeft de V.V.D. alle
waardering en zij spreken zonder
voorbehoud hun vertrouwen uit
dat dit ook zo zal blijven na offi
ciële invoering van basisscholen
in de loop van het komende jaar.
bibliotheek
Ten aanzien van de Stichting
Openbare NVV-bibliotheek vraagt
de V.V.D. de mogelijkheden na te
gaan van een naamsverandering
in de nabije toekomst. "Deze in
stelling heeft een zodanige alge
mene plaats veroverd in ons ge
meenschapsleven dat de histori
sche toevoeging "NVV" naar onze
mening nu duidelijk misplaatst is.
Dit geldt temeer als te zijner tijd de
definitieve huisvesting, te weten in
het nieuwe raadhuis, geregeld zal
zijn.
dorpshuis
volksgezondheid
schoonhouden
De V.V.D. vindt dat er af en toe wei
eens wat schort aan het schoon
houden van pleinen en straten.
"De nu gebruikte wagen is ver
moedelijk dikwijls te groot voor dit
werk. Misschien kan worden nage
gaan of deze werkzaamheden in
eigen beheer, met behulp van een
kleiner voertuig, kunnen worden
uitgevoerd. Een regelmatiger en
meer volledige uitvoering ervan is
dan bereikbaar.
ruimtelijke ordening en
volkshuisvesting
"Met het in 1984 in aanbouw ne
men van woningbouwplannen in
het Centrum, totaal omvattend 31
woningen, en in plan West van een
plan van 22 ongesubsidieerde
huurwoningen, heeft het college
blijk gegeven van een voortvaren
de en vindingrijke aanpak ook op
dit gebied. Met het zeer onlangs
afgekomen extra premiekontin-
gent kunnen binnenkort ook no 16
goedkope premiekoopwoningen,
met een verkoopprijs van
131.000,- gemiddeld in plan West
Xiorden gerealiseerd. Een flinke
vérmindering van het aantal inge
schreven woningzoekenden moet
bij een gericht toewijzings- en
doorstromingsbeleid in de loop
van 1985 dan ook verwezenlijkt
kunnen worden. Wij vragen in dit
verband voor 1985 uw aandacht
voor de volgende plannen, die in
afnemende prioriteitsvolgorde
door ons worden voorgesteld: -10
woningwetwoningen aan het Raad
huishof' (gemiddelde huurprijs
450,- per maand); - 4 woningwet
woningen in Oud Verlaat (gem.
huurprijs/ 450,- p. mnd.); - 15pre-
miekoopwoningen in plan West
(gem. verkoopprijs 125.000,-); -
26 ongesubsidieerde huurwonin
gen in plan West (gem: huurprijs
500,- per mnd.). Daarnaast is er
nog een aantal vrije sektorwo-
ningen in plan West in aanbouw
genomen en komen er binnenkort
nog enkele aan de Kratonlaan in
aanbouw. Ook dit past binnen het
ons voor ogen staande woning
bouwbeleid.
pagina 18
huisvesting
Inkorten van lange verhalen is een moeilijke klus. Zeker als het
beschouwingen betreft die van mening verschillen. We hebben
het getracht te doen en de essentie zoveel mogelijk 'heel' gelaten.
We hopen dat onze lezers van de inhoud 'genieten' de
redaktie
De V.V.D. vindt dat ervan woorden
van dank en erkelijkheid bij de tot
standkoming van de gemeentebe
groting iets plichtmatigs uit gaat,
ondanks dat ze welgemeend zijn.
Toch wil deze fractie die dank dit
maal extra benadrukken vanwege
het ombouwen van een jarenlang
gevolgde, begrotingsmethodiek
naar een volkomen nieuwe wijze
van presenteren van alle cijfers,
wat voorwaar geen peuleschil is.
"Onze algemene indruk van de
voor 1985 gepresenteerde cijfers
is, dat er in het komende begro
tingsjaar een op zich beschouwd
nog gezonde financiële situatie
aanwezig is: naast een bedrag van
123.000,- aan vrij besteedbare
ruimte is er nog een bedrag van
61.000,- opgenomen voor werke
lijk onvoorziene uitgaven.Dat er
desondanks toch een belasting
verhoging van 3% wordt voorge
steld is, gelet op de uitkomsten
voor de komende vier jaren, he
laas onvermijdelijk" aldus de heer
F. van Harten. Hierna geeft hij een
opsomming van de uitgevoerde en
nagekomen programma-afspra
ken tussen het G.D.A. en de V.V.D.,
na een zittingsperiode van 2 jaar
en dus eenzelfde samenwerkings-
tijd. Het beleid is erop gericht om
de samenhang tussen de verschil
lende delen van ons dorp (kern,
landelijk gebied en Oud Verlaat) te
versterken en aan de problemen,
c.q. de behoeften van de onder
scheiden delen op evenwichtige
wijze aandacht te schenken. De
heer Van Harten: "Wij hebben stel
lig de indruk dat hieraan geduren
de deze periode inderdaad de no
dige aandacht is geschonken. Te
denken valt aan maatregelen op
het gebied van rioleringen en ver-
keersvoorzieningen." Alle lof ver
dient de bouw van een nieuwe
kleuterschool aldaar, terwijl de
mogelijkheid door de bouw van
enkele nieuwe woningen in de
kern van Oud Verlaat de volle aan
dacht en steun heeft van de V.V.D.
"Versterking van het economisch
draagvlak, mede gelet op de werk
loosheidssituatie en daarbij van
een doelgericht beleid heeft de
V.V.D. nog niet veel gemerkt. "Wij
beseffen dat dit ook uitermate
moeilijk is. Reeds vorig jaar heb
ben wij te kennen gegeven dat er
wat ons betreft best bedrijven van
buiten de gemeente (mits het om
'schone' activiteiten gaat) mogen
worden aangetrokken. Wij doen
een beroep op u (college) om waar
mogelijk diverse afwijkingen van
bestemmingsplannen zo soepel
en reëel mogelijk te beoordelen.
Zeker voorzover hierbij de werk
gelegenheid in het geding is.
Realisering van een passende
ruimte voor de ambtelijke en be
stuurlijke functies van de gemeen
te: De V.V.D. gaat ervan uit dat het
college op korte termijn een op
dracht aan de gekoZën architect
kan verstrekken voor het ontwer
pen van een nieuw gemeentehuis.
"Wij hopen derhalve dat Gedepu
teerde Staten spoedig ons terzake
dienende raadsbesluit zullen goed
keuren. Dat het huidige raadhuis
niet gehandhaafd kan blijven was
absoluut onvermijdelijk om rede
nen van technische, esthetische,
planologische, functionele en fi
nanciële aard. Bezien wij trou
wens de huidige concrete activi
teiten in ons centrum, zoals de
komende nieuwe Spar-vestiging
met 9 boven-woningen en het
bouwplan van 22 kleine woningen
tegenover het raadhuis, dan kan
geconcludeerd worden dat aan
het algemene punt van de Cen
trumvorming veel aandacht is en
wordt besteed."
Ontwikkeling van een beleid terza
ke van de jeugd: In dit verband
noemt de V.V.D. de verschijning
van de Nota Jeugd- en Jongeren
werk, waarbij men tot de conclu
sie komt dat van alle goede voor
nemens weinig terecht is gekomen
De jeugd laat zich nu eenmaal niet
in een door de gemeente ontwor
pen keurslijf dwingen. "Wij gaan er
daarom dan ook van uit dat acti
viteiten gestimuleerd moeten blij
ven middels de bestaande culture
le- en sportverenigingen. Ten aan
zien van De Schuur kunnen wij
opmerken dat het hier een puur
commerciële activiteit betreft. Po
sitieve medewerking met betrek
king tot de verplaatsing zullen zij
blijven verlenen" aldus de heer
Van Harten.
Er moeten financiële prioriteiten
gesteld worden. "De tot nu toe ge
volgde gedragslijn sluit hierop vol
ledig aan. Er zijn geen ondoor
dachte nieuwe beleidsplannen ge
lanceerd en alle financiële gevol
gen van voorgestelde investerin
gen zijn zorgvuldig afgewogen,
zowel voor de korte als langere ter
mijn. Dit acht de V.V.D. ook voor
de toekomst een absolute eis. "Wij
moeten blijven beseffen dat onze
financiële mogelijkheden beslist
beperkt zijn en - in versterkte ma
te - zullen blijven, hoe goed we er
nu ook voorstaan qua reserve. Met
de voor ogen staande forse inves
teringen in het centrum en de gro
te onderhanden zijnde en nog ko
mende rioleringswerkzaamheden
zijn forse bedragen gemoeid. Ons
dorp heeft naar onze mening in
zijn algemeenheid gesteld een
zeer goed voorzieningenniveau en
een nog steeds mild belasting
klimaat. Dat laatste wil de V.V.D. in
het belang van alle inwoners zo
houden" aldus de heer Van Har
ten.
Ten aanzien van het aansluiten bij
gemeenschappelijke regelingen
wil de V.V.D. een grote terughou
dendheid betrachten. "Financiële
ontsporingen zijn ons op dit vlak
evenmin onbekend. Voor wat het
aantrekken van nieuw gemeente-
personeel vraagt de V.V.D. ook
voor 1985 een uiterste terughou
dendheid te betrachten. "De be
weging die gaande in de maat
schappij, zowel bij hogere als bij
de lagere overheden, waaronder
de gemeenten. Pas als deze ont
wikkelingen wat verder zijn voort
gezet kan naar de mening van de
V.V.D. goed beoordeeld worden of
uitbreiding van het aantal bij de
gemeente werkzame ambtenaren
wenselijk is. Ook de mogelijke sa
menvoeging met Moerkpelle dient
in deze afweging te worden be
trokken."
Voor wat betreft de paraatheid van
de brandweer spreekt de V.V.D.
woorden van waardering zowel in
Oud Verlaat als in het dorp. Meer
overleg met de rijkspolitie wordt
op prijs gesteld. Dit gebeurt nu te
spaarzaam. Daarnaast dienen er
meer controles plaats te vinden op
het vlak van rijsnelheden, fietsen
over de trottoirs en voetpaden en
verkeerd parkeren. Daarnaast
roept de V.V.D. alle inwoners op
tot ondersteuning van de politie bij
haar moeilijke en soms ondank
bare werk tot bestrijding van de
'kleine criminaliteit', leder dient
eigenlijk tijdig aangifte te doen,
volledig alle gewenste informatie
te verstrekken over mogelijke mis
drijven waarvan men kennis
draagt en het goed opletten bij
voorbeeld bij afwezigheid van bu
ren tijdens vakanties (een zgn. 'be
wuste sociale controle') enz. en
het treffen van maatregelen voor
inbraakpreventie. "Overigens laat
deze kritiek onverlet onze waar
dering voor het door de politie ver
richte goede werk".
Zoals bekend is de V.V.D. in prin
cipe niet tegen de.uitbreiding van
het dorpshuis doch het moet wel
nodig zijn om bepaalde voorzie
ningen te treffen en de daaruit
voortvloeiende lasten zullen in
pasbaar moeten zijn in het lasten-
bedrag voor de inwoners. Het ver
heugt de V.V.D. dat de onafhan
kelijke commissie, waarvan eerder
gewag gemaakt werd door deze
partij, nu zo goed als zeker op de
rails staat.",
sociale voorzieningen en
maatschappelijk werk
"Het waar mogelijk stimuleren van
de plaatselijke werkgelegenheid
wordt door ons ondersteund"
aldus de heer Van Harten die te
vens verzoekt ten aanzien van de
bijstandsverlening een zo zorg
vuldig mogelijke behandeling van
terzake dienende aanvragen en
controle hierop voor- en achteraf.
"In zijn algemeenheid vragen wij
het college een zorgvuldige con
trole op het gebruik van ge
meenschapsgelden, zowel op het
vlak van bijstandsverlening als ter
zake van werkloosheidsuitkerin
gen, individuele huursubsidies,
zwart werken en illegale buiten
landers. De verscherping van de
verhaalsbepalingen van de ABW
vindt de V.V.D. dan ook in het be
lang van de beoogde doelgroep
zelf.
Onder deze noemer valt ook het
milieu en zodoende de riolering.
De V.V.D. zal meewerken aan de
beoogde rioleringswerkzaamhe
den langs de Bredeweg en omge
ving, wat uitgevoerd wordt teza
men met twee andere gemeenten,
wat voorzover men kan nagaan de
laatste maatregelen op dit gebied
in de gemeente Zevenhuizen zijn.
"Hoe sneller dit geschiedt, des te
beter, gelet op de aangekondigde
fasegewijze afbouw van de Verfij
ningsregeling."
Voor de restgebieden in plan West
stellen wij u het volgende voor: -
vervanging van het plan van 22 wo
ningwetwoningen door ca. 20 pre
miekoopwoningen (gemiddelde
verkoopprijs max. 120 000,-), in
dien het vereiste kontingent in
1985 niet wordt verleend; - ont
wikkeling van een plan voor 29
kleine woningwetwoningen ten
behoeve van één van onze Wo
ningbouwverenigingen (gem.
huurprijs 325,- p. mnd.). Wel
licht kan de reeds voor een ander
woningwetplan ingediende aan
vraag om rijkssteun hiervoor ge
deeltelijk worden benut; - ont
wikkeling van een plan voor 20 a 30
huurwoningen in de premie- of
non-profit-sektor; - realisering van
de resterende gebieden in de
koopsektor. Teneinde de genoem
de huur- en kooprijzen te kunnen
behalen, stellen wij voor om uit te
gaan van grondprijzen voor deze
plannen van 15.000,-af 17.000,-
excl. 19% b.t.w. per eengezinswo
ning en mac. 10.000,- per gesta-
pelde woning, ue gronoexpioitatie
opzet verdraagt naar onze mening
dergelijke bedragen nog wel. Een
sluitende opzet blijft uiteraard uit
gangspunt voor ons
Inzake het plan "Swanla" onder
steunen wij uw streven ter verwer
ving van de benodigde gronden.
De toegestane woningbouw
krachtens de Nota bij Bijstelling
Streekplan Zuid-Holland Oost
wijkt schril af van de onlangs be
cijferde jaarlijkse woningbehoefte
en het grote aantal woningzoeken
den. Wij vragen van het college
hiertegen krachtig te protesteren.
Uitgangspunt moet zijn dat wij de
natuurlijk bevolkingsgroei binnen
onze eigen dorpsgrenzen moeten
kunnen opvangen!
In verband met de inwerkingtre
ding van de nieuwe Wet op de
Stads- en Dorpsvernieuwing ver
wachten wij van het college een
aktief beleid, opdat het beschikba
re budget niet verloren zal gaan.
Gedacht kan worden aan het ver
plaatsen van één of meer sterk ver-
keersbelemmerende bedrijven van
uit het centrum naar het bedrijfs
terrein en verdere initiatieven op
het gebied van de woningverbete
ring" aldus de heer Van Harten,
financiering - algemene
dekkingsmiddelen
De V.V.D. gaat akkoord met een
belastingverhoging van 3% zij het
met pijn in het hart. In de toekom
stige jaren willen wij ons belas
tingbeleid meer gebaseerd zien op
drie peilers: aan de inkomstenkant
het profijtbeginsel en het kosten
dekkingspercentage bij de diverse
belastingkategorieën en aan uit-
gavekant een zoveel mogelijk te
rugdringen van de kosten. Dit
houdt derhalve een selektief be
lastingbeleid in. Als er ondanks
het nog scherper bewaken van de
kostenkant toch nog sprake moet
zijn van belastingverhogingen in
1986 en/of daarna volgende jaren,
dan voelen wij er bar weinig voor
om de onroerend goed-belasting
te verhogen, mede gelet op de
toch al grote woonlastenstijgin
gen en inkomensdalingen of -be
vriezingen voor steeds meer inwo
ners. Belastingen die dan eerder in
aanmerking komen voor eventuele
verhoging en wat dan ook te recht
vaardigen is zijn: rioolheffing
(dekkingspercentage van. ca.
87%), reinigingsheffing (dek
kingspercentage van 58%), hon
denbelasting, secretarieleges, le
ges voor bouwvergunningen, brug
gelden, woonforensenbelasting
en begrafenisrechten. Daarnaast
is een zorgvuldige controle op de
inning van de hondenbelasting
vereist.
Drs. Van Harten besluit zijn betoog
met de verzekering dat, alhoewel
de V.V.D. kritische geluiden laat
horen, deze fractie toch achter het
gevoerde en uitgestippelde beleid
staat.
Uiteraard kwamen er hierna, even
als bij alle anderen, een wens op
een voorspoedig begrotingsjaar
1985!
De door de vijf fracties van politie
ke partijen donderdagavond j.l.
tijdens de begrotingsbehandeling
gehouden algemene beschouwin
gen, staan keurig op papier. Som
mige partijen hebben hele boek
werken, waarvan wij de hoofdza
ken weergeven. Hoewel allemaal
keurig verzorgt,sprint die van het
C.D.A. er uit vanwege de 'aankle
ding'. Op de meeste pagina's van
dit 16 pagina's tellende betoog,
treffen we een leuke tekening of
cartoon. De tekeningen zijn gesig
neerd door ene Arend van Dam.
Behalve de leuke tekeningen tref
fen we ook spitsvondige en ironi
sche opmerkingen in deze be
schouwingen aan.
In zijn inleiding op de algemene
beschouwingen constateert het
C.D.A., bij monde van deheerH.G.
van den Akker, dat het college van
B. en W. zich niet meer kan verheu
gen in de steun van alle partijen.
Niet omdat zoiets openlijk in de
raadszaal gezegd is, maar wel in
de openbaarheid gebracht via
krante-artikelen in de regionale
pers. Hij vraagt zich af of het poli
tieke klimaat in Zevenhuizen zoda
nig verslechterd is dat men moet
reageren via de krant. "Lieve men
sen, laten we vanuit deze raads
zaal ons werk, ten dienste van on
ze gemeenschap, blijven verrich
ten. Dat is al moeilijk genoeg.'
Spreker hoopt dat, juist omdat
men elkaar als raadsleden waar
het gaat om problemen in de ge
meentelijke samenleving als ge
volg van de stagnerende econo
mische groei hard nodig heeft, el
kaar toch mag vinden in het ko
mende begrotingsjaar. Overgaand
tot de begrotingsbehandeling
spreekt hij waarderende woorden
aan diegenen die bijdroegen aan
de totstandkoming van de begro
ting.
De heer V.d. Akker vraagt het