BEGROTING 1985 algemene beschouwingen gemeenteraadsfracties ZEVENHUIZEN DORPSKRANT V.V.D. C.D.A. algemeen bestuur herindeling openbare orde en veiligheid verkeersveiligheid Ook de V.V.D. houdt zich bezig met de bevordering van de ver keersveiligheid en met name op het traject Burg. Boerstraat-Schie- landsingel-Weth. Kreftlaan. Deze partij is voor handhaving van de bestaande situatie waarbij wel de voortdurende aandacht wordt ge vraagd voor het tijdig snoeien van de beplanting, controles op rij snelheden en onjuist geparkeerde auto's, het instellen van een par keerverbod op enkele gedeelten nabij bochten en versmallingen en waar mogelijk opheffen van voor rangskruisingen. Akkoord gaat de V.V.D. met de voor Oud Verlaat voorgestelde verkeersmaatrege len, terwijl men blij is met de aanstaande aanleg van de fiets- tunnel in de Nrd. Dwarsweg. onderwijs Voor de wijze waarop momenteel in ons dorp aanwezige scholen functioneren heeft de V.V.D. alle waardering en zij spreken zonder voorbehoud hun vertrouwen uit dat dit ook zo zal blijven na offi ciële invoering van basisscholen in de loop van het komende jaar. bibliotheek Ten aanzien van de Stichting Openbare NVV-bibliotheek vraagt de V.V.D. de mogelijkheden na te gaan van een naamsverandering in de nabije toekomst. "Deze in stelling heeft een zodanige alge mene plaats veroverd in ons ge meenschapsleven dat de histori sche toevoeging "NVV" naar onze mening nu duidelijk misplaatst is. Dit geldt temeer als te zijner tijd de definitieve huisvesting, te weten in het nieuwe raadhuis, geregeld zal zijn. dorpshuis volksgezondheid schoonhouden De V.V.D. vindt dat er af en toe wei eens wat schort aan het schoon houden van pleinen en straten. "De nu gebruikte wagen is ver moedelijk dikwijls te groot voor dit werk. Misschien kan worden nage gaan of deze werkzaamheden in eigen beheer, met behulp van een kleiner voertuig, kunnen worden uitgevoerd. Een regelmatiger en meer volledige uitvoering ervan is dan bereikbaar. ruimtelijke ordening en volkshuisvesting "Met het in 1984 in aanbouw ne men van woningbouwplannen in het Centrum, totaal omvattend 31 woningen, en in plan West van een plan van 22 ongesubsidieerde huurwoningen, heeft het college blijk gegeven van een voortvaren de en vindingrijke aanpak ook op dit gebied. Met het zeer onlangs afgekomen extra premiekontin- gent kunnen binnenkort ook no 16 goedkope premiekoopwoningen, met een verkoopprijs van 131.000,- gemiddeld in plan West Xiorden gerealiseerd. Een flinke vérmindering van het aantal inge schreven woningzoekenden moet bij een gericht toewijzings- en doorstromingsbeleid in de loop van 1985 dan ook verwezenlijkt kunnen worden. Wij vragen in dit verband voor 1985 uw aandacht voor de volgende plannen, die in afnemende prioriteitsvolgorde door ons worden voorgesteld: -10 woningwetwoningen aan het Raad huishof' (gemiddelde huurprijs 450,- per maand); - 4 woningwet woningen in Oud Verlaat (gem. huurprijs/ 450,- p. mnd.); - 15pre- miekoopwoningen in plan West (gem. verkoopprijs 125.000,-); - 26 ongesubsidieerde huurwonin gen in plan West (gem: huurprijs 500,- per mnd.). Daarnaast is er nog een aantal vrije sektorwo- ningen in plan West in aanbouw genomen en komen er binnenkort nog enkele aan de Kratonlaan in aanbouw. Ook dit past binnen het ons voor ogen staande woning bouwbeleid. pagina 18 huisvesting Inkorten van lange verhalen is een moeilijke klus. Zeker als het beschouwingen betreft die van mening verschillen. We hebben het getracht te doen en de essentie zoveel mogelijk 'heel' gelaten. We hopen dat onze lezers van de inhoud 'genieten' de redaktie De V.V.D. vindt dat ervan woorden van dank en erkelijkheid bij de tot standkoming van de gemeentebe groting iets plichtmatigs uit gaat, ondanks dat ze welgemeend zijn. Toch wil deze fractie die dank dit maal extra benadrukken vanwege het ombouwen van een jarenlang gevolgde, begrotingsmethodiek naar een volkomen nieuwe wijze van presenteren van alle cijfers, wat voorwaar geen peuleschil is. "Onze algemene indruk van de voor 1985 gepresenteerde cijfers is, dat er in het komende begro tingsjaar een op zich beschouwd nog gezonde financiële situatie aanwezig is: naast een bedrag van 123.000,- aan vrij besteedbare ruimte is er nog een bedrag van 61.000,- opgenomen voor werke lijk onvoorziene uitgaven.Dat er desondanks toch een belasting verhoging van 3% wordt voorge steld is, gelet op de uitkomsten voor de komende vier jaren, he laas onvermijdelijk" aldus de heer F. van Harten. Hierna geeft hij een opsomming van de uitgevoerde en nagekomen programma-afspra ken tussen het G.D.A. en de V.V.D., na een zittingsperiode van 2 jaar en dus eenzelfde samenwerkings- tijd. Het beleid is erop gericht om de samenhang tussen de verschil lende delen van ons dorp (kern, landelijk gebied en Oud Verlaat) te versterken en aan de problemen, c.q. de behoeften van de onder scheiden delen op evenwichtige wijze aandacht te schenken. De heer Van Harten: "Wij hebben stel lig de indruk dat hieraan geduren de deze periode inderdaad de no dige aandacht is geschonken. Te denken valt aan maatregelen op het gebied van rioleringen en ver- keersvoorzieningen." Alle lof ver dient de bouw van een nieuwe kleuterschool aldaar, terwijl de mogelijkheid door de bouw van enkele nieuwe woningen in de kern van Oud Verlaat de volle aan dacht en steun heeft van de V.V.D. "Versterking van het economisch draagvlak, mede gelet op de werk loosheidssituatie en daarbij van een doelgericht beleid heeft de V.V.D. nog niet veel gemerkt. "Wij beseffen dat dit ook uitermate moeilijk is. Reeds vorig jaar heb ben wij te kennen gegeven dat er wat ons betreft best bedrijven van buiten de gemeente (mits het om 'schone' activiteiten gaat) mogen worden aangetrokken. Wij doen een beroep op u (college) om waar mogelijk diverse afwijkingen van bestemmingsplannen zo soepel en reëel mogelijk te beoordelen. Zeker voorzover hierbij de werk gelegenheid in het geding is. Realisering van een passende ruimte voor de ambtelijke en be stuurlijke functies van de gemeen te: De V.V.D. gaat ervan uit dat het college op korte termijn een op dracht aan de gekoZën architect kan verstrekken voor het ontwer pen van een nieuw gemeentehuis. "Wij hopen derhalve dat Gedepu teerde Staten spoedig ons terzake dienende raadsbesluit zullen goed keuren. Dat het huidige raadhuis niet gehandhaafd kan blijven was absoluut onvermijdelijk om rede nen van technische, esthetische, planologische, functionele en fi nanciële aard. Bezien wij trou wens de huidige concrete activi teiten in ons centrum, zoals de komende nieuwe Spar-vestiging met 9 boven-woningen en het bouwplan van 22 kleine woningen tegenover het raadhuis, dan kan geconcludeerd worden dat aan het algemene punt van de Cen trumvorming veel aandacht is en wordt besteed." Ontwikkeling van een beleid terza ke van de jeugd: In dit verband noemt de V.V.D. de verschijning van de Nota Jeugd- en Jongeren werk, waarbij men tot de conclu sie komt dat van alle goede voor nemens weinig terecht is gekomen De jeugd laat zich nu eenmaal niet in een door de gemeente ontwor pen keurslijf dwingen. "Wij gaan er daarom dan ook van uit dat acti viteiten gestimuleerd moeten blij ven middels de bestaande culture le- en sportverenigingen. Ten aan zien van De Schuur kunnen wij opmerken dat het hier een puur commerciële activiteit betreft. Po sitieve medewerking met betrek king tot de verplaatsing zullen zij blijven verlenen" aldus de heer Van Harten. Er moeten financiële prioriteiten gesteld worden. "De tot nu toe ge volgde gedragslijn sluit hierop vol ledig aan. Er zijn geen ondoor dachte nieuwe beleidsplannen ge lanceerd en alle financiële gevol gen van voorgestelde investerin gen zijn zorgvuldig afgewogen, zowel voor de korte als langere ter mijn. Dit acht de V.V.D. ook voor de toekomst een absolute eis. "Wij moeten blijven beseffen dat onze financiële mogelijkheden beslist beperkt zijn en - in versterkte ma te - zullen blijven, hoe goed we er nu ook voorstaan qua reserve. Met de voor ogen staande forse inves teringen in het centrum en de gro te onderhanden zijnde en nog ko mende rioleringswerkzaamheden zijn forse bedragen gemoeid. Ons dorp heeft naar onze mening in zijn algemeenheid gesteld een zeer goed voorzieningenniveau en een nog steeds mild belasting klimaat. Dat laatste wil de V.V.D. in het belang van alle inwoners zo houden" aldus de heer Van Har ten. Ten aanzien van het aansluiten bij gemeenschappelijke regelingen wil de V.V.D. een grote terughou dendheid betrachten. "Financiële ontsporingen zijn ons op dit vlak evenmin onbekend. Voor wat het aantrekken van nieuw gemeente- personeel vraagt de V.V.D. ook voor 1985 een uiterste terughou dendheid te betrachten. "De be weging die gaande in de maat schappij, zowel bij hogere als bij de lagere overheden, waaronder de gemeenten. Pas als deze ont wikkelingen wat verder zijn voort gezet kan naar de mening van de V.V.D. goed beoordeeld worden of uitbreiding van het aantal bij de gemeente werkzame ambtenaren wenselijk is. Ook de mogelijke sa menvoeging met Moerkpelle dient in deze afweging te worden be trokken." Voor wat betreft de paraatheid van de brandweer spreekt de V.V.D. woorden van waardering zowel in Oud Verlaat als in het dorp. Meer overleg met de rijkspolitie wordt op prijs gesteld. Dit gebeurt nu te spaarzaam. Daarnaast dienen er meer controles plaats te vinden op het vlak van rijsnelheden, fietsen over de trottoirs en voetpaden en verkeerd parkeren. Daarnaast roept de V.V.D. alle inwoners op tot ondersteuning van de politie bij haar moeilijke en soms ondank bare werk tot bestrijding van de 'kleine criminaliteit', leder dient eigenlijk tijdig aangifte te doen, volledig alle gewenste informatie te verstrekken over mogelijke mis drijven waarvan men kennis draagt en het goed opletten bij voorbeeld bij afwezigheid van bu ren tijdens vakanties (een zgn. 'be wuste sociale controle') enz. en het treffen van maatregelen voor inbraakpreventie. "Overigens laat deze kritiek onverlet onze waar dering voor het door de politie ver richte goede werk". Zoals bekend is de V.V.D. in prin cipe niet tegen de.uitbreiding van het dorpshuis doch het moet wel nodig zijn om bepaalde voorzie ningen te treffen en de daaruit voortvloeiende lasten zullen in pasbaar moeten zijn in het lasten- bedrag voor de inwoners. Het ver heugt de V.V.D. dat de onafhan kelijke commissie, waarvan eerder gewag gemaakt werd door deze partij, nu zo goed als zeker op de rails staat.", sociale voorzieningen en maatschappelijk werk "Het waar mogelijk stimuleren van de plaatselijke werkgelegenheid wordt door ons ondersteund" aldus de heer Van Harten die te vens verzoekt ten aanzien van de bijstandsverlening een zo zorg vuldig mogelijke behandeling van terzake dienende aanvragen en controle hierop voor- en achteraf. "In zijn algemeenheid vragen wij het college een zorgvuldige con trole op het gebruik van ge meenschapsgelden, zowel op het vlak van bijstandsverlening als ter zake van werkloosheidsuitkerin gen, individuele huursubsidies, zwart werken en illegale buiten landers. De verscherping van de verhaalsbepalingen van de ABW vindt de V.V.D. dan ook in het be lang van de beoogde doelgroep zelf. Onder deze noemer valt ook het milieu en zodoende de riolering. De V.V.D. zal meewerken aan de beoogde rioleringswerkzaamhe den langs de Bredeweg en omge ving, wat uitgevoerd wordt teza men met twee andere gemeenten, wat voorzover men kan nagaan de laatste maatregelen op dit gebied in de gemeente Zevenhuizen zijn. "Hoe sneller dit geschiedt, des te beter, gelet op de aangekondigde fasegewijze afbouw van de Verfij ningsregeling." Voor de restgebieden in plan West stellen wij u het volgende voor: - vervanging van het plan van 22 wo ningwetwoningen door ca. 20 pre miekoopwoningen (gemiddelde verkoopprijs max. 120 000,-), in dien het vereiste kontingent in 1985 niet wordt verleend; - ont wikkeling van een plan voor 29 kleine woningwetwoningen ten behoeve van één van onze Wo ningbouwverenigingen (gem. huurprijs 325,- p. mnd.). Wel licht kan de reeds voor een ander woningwetplan ingediende aan vraag om rijkssteun hiervoor ge deeltelijk worden benut; - ont wikkeling van een plan voor 20 a 30 huurwoningen in de premie- of non-profit-sektor; - realisering van de resterende gebieden in de koopsektor. Teneinde de genoem de huur- en kooprijzen te kunnen behalen, stellen wij voor om uit te gaan van grondprijzen voor deze plannen van 15.000,-af 17.000,- excl. 19% b.t.w. per eengezinswo ning en mac. 10.000,- per gesta- pelde woning, ue gronoexpioitatie opzet verdraagt naar onze mening dergelijke bedragen nog wel. Een sluitende opzet blijft uiteraard uit gangspunt voor ons Inzake het plan "Swanla" onder steunen wij uw streven ter verwer ving van de benodigde gronden. De toegestane woningbouw krachtens de Nota bij Bijstelling Streekplan Zuid-Holland Oost wijkt schril af van de onlangs be cijferde jaarlijkse woningbehoefte en het grote aantal woningzoeken den. Wij vragen van het college hiertegen krachtig te protesteren. Uitgangspunt moet zijn dat wij de natuurlijk bevolkingsgroei binnen onze eigen dorpsgrenzen moeten kunnen opvangen! In verband met de inwerkingtre ding van de nieuwe Wet op de Stads- en Dorpsvernieuwing ver wachten wij van het college een aktief beleid, opdat het beschikba re budget niet verloren zal gaan. Gedacht kan worden aan het ver plaatsen van één of meer sterk ver- keersbelemmerende bedrijven van uit het centrum naar het bedrijfs terrein en verdere initiatieven op het gebied van de woningverbete ring" aldus de heer Van Harten, financiering - algemene dekkingsmiddelen De V.V.D. gaat akkoord met een belastingverhoging van 3% zij het met pijn in het hart. In de toekom stige jaren willen wij ons belas tingbeleid meer gebaseerd zien op drie peilers: aan de inkomstenkant het profijtbeginsel en het kosten dekkingspercentage bij de diverse belastingkategorieën en aan uit- gavekant een zoveel mogelijk te rugdringen van de kosten. Dit houdt derhalve een selektief be lastingbeleid in. Als er ondanks het nog scherper bewaken van de kostenkant toch nog sprake moet zijn van belastingverhogingen in 1986 en/of daarna volgende jaren, dan voelen wij er bar weinig voor om de onroerend goed-belasting te verhogen, mede gelet op de toch al grote woonlastenstijgin gen en inkomensdalingen of -be vriezingen voor steeds meer inwo ners. Belastingen die dan eerder in aanmerking komen voor eventuele verhoging en wat dan ook te recht vaardigen is zijn: rioolheffing (dekkingspercentage van. ca. 87%), reinigingsheffing (dek kingspercentage van 58%), hon denbelasting, secretarieleges, le ges voor bouwvergunningen, brug gelden, woonforensenbelasting en begrafenisrechten. Daarnaast is een zorgvuldige controle op de inning van de hondenbelasting vereist. Drs. Van Harten besluit zijn betoog met de verzekering dat, alhoewel de V.V.D. kritische geluiden laat horen, deze fractie toch achter het gevoerde en uitgestippelde beleid staat. Uiteraard kwamen er hierna, even als bij alle anderen, een wens op een voorspoedig begrotingsjaar 1985! De door de vijf fracties van politie ke partijen donderdagavond j.l. tijdens de begrotingsbehandeling gehouden algemene beschouwin gen, staan keurig op papier. Som mige partijen hebben hele boek werken, waarvan wij de hoofdza ken weergeven. Hoewel allemaal keurig verzorgt,sprint die van het C.D.A. er uit vanwege de 'aankle ding'. Op de meeste pagina's van dit 16 pagina's tellende betoog, treffen we een leuke tekening of cartoon. De tekeningen zijn gesig neerd door ene Arend van Dam. Behalve de leuke tekeningen tref fen we ook spitsvondige en ironi sche opmerkingen in deze be schouwingen aan. In zijn inleiding op de algemene beschouwingen constateert het C.D.A., bij monde van deheerH.G. van den Akker, dat het college van B. en W. zich niet meer kan verheu gen in de steun van alle partijen. Niet omdat zoiets openlijk in de raadszaal gezegd is, maar wel in de openbaarheid gebracht via krante-artikelen in de regionale pers. Hij vraagt zich af of het poli tieke klimaat in Zevenhuizen zoda nig verslechterd is dat men moet reageren via de krant. "Lieve men sen, laten we vanuit deze raads zaal ons werk, ten dienste van on ze gemeenschap, blijven verrich ten. Dat is al moeilijk genoeg.' Spreker hoopt dat, juist omdat men elkaar als raadsleden waar het gaat om problemen in de ge meentelijke samenleving als ge volg van de stagnerende econo mische groei hard nodig heeft, el kaar toch mag vinden in het ko mende begrotingsjaar. Overgaand tot de begrotingsbehandeling spreekt hij waarderende woorden aan diegenen die bijdroegen aan de totstandkoming van de begro ting. De heer V.d. Akker vraagt het

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1984 | | pagina 18