CULTUUR EN RECREATIE
SOCIALE VOORZIENINGEN EN MAATSCHAPPELIJK WERK
VOLKSGEZONDHEID
RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING
FINANCIERINGS- en ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
in het kader van het door uw raad vastgestelde huisvëstingsoverzicht zullen wij
naar streven te komen tot een uitbreiding van het gebouw aan de Beatrixlaan
T pt één lokaal. De leerlingenprognose wijst namelijk uit dat de openbare basis-
k hooi Burgemeester I.J.P. Keijzer gedurende de komende jaren tenminste 5
Lroenen zal omvatten. Aangezien wij het voor de goede gang van zaken in het
Enderwijs noodzakelijk achten dat alle groepen in één gebouw gehuisvest zijn,
pnstdedislokatiezo spoedig mogelijk beëindigd te worden. Afgewacht zal moe-
■pn worden of de minister van onderwijs bereid is aan de uitbreiding medewerking
1^ verlenen en daarvoor de benodigde middelen beschikbaar wil stellen.
Voor wat de huisvesting van de bijzondere basisschool betreft verheugt het ons
Mat met ingang van het schooljaar 1986/1987 alle groepen in het gebouw aan de
Raadhuisstraat 38 zijn ondergebracht. Helaas bleek het met in achtname van de
iormen die ten aanzien van oppervlakten van schoolgebouwen gelden, niet
liiioaelijk het gebouw met één lokaal uit te breiden.
Ine kans moet echter niet uitgesloten worden geacht dat in de nabije toekomst de
I uitbreiding alsnog dient plaats te vinden vanwegede toename van het aantal groe
ien Op dit moment valt dit echter moeilijk te beoordelen, aangezien de grootte
lande groepen afhankelijk is van de regelgeving die van rijkswege wordt vastge-
I -tplrj
I Van direkte invloed op het aantal formatieplaatsen, dat aan een school is verbon
den in relatie tot het gemiddeld aantal leerlingen, is ook het moment waarop leer-
naèn tot de basisschéol worden toegelaten. Tot op heden is het gebruikelijk dat
|een kind tot de school wordt toegelaten zodra het de leeftijd van 4 jaar heeft be-
Ireikt Op dat moment is er overigens nog geen sprake van leerplicht.
Ijithet regeerakkoord en de daarbij afgelegde regeringsverklaring is gebleken dat
liet kabinet voornemens is voorstellen te doen om uitsluitend kinderen op 1 au-
Justus toe te laten die op die datum - de aanvang van het schooljaar - tenminste 4
aar zijn. Deze bezuinigingsmaatregel zal er toe leiden dat kinderen later en voor
leen kortere periode de basisschool kunnen gaan bezoeken. Dit heeft vermoede
lijk tot gevolg dat jonge kinderen langer bij de peuterspeelgroep blijven, hetgeen
I vergroting van de leeftijdsverschillen tot gevolg heeft en mogelijk ook financiële
Iconsequenties voor onze gemeente. In verband hiermede zullen wij met het
Toestuur van de peuterspeelgroep gaan overleggen om te bezien of maatregelen
qenomen dienen te worden. De verhoging van de leeftijd waarop peuters toegela
ten worden zou bijvoorbeeld een mogelijkheid kunnen zijn om een toename van
Ihet aantal groepen te voorkomen.
Ivoor de activiteiten die verenigingen en instellingen in onze gemeente onplooien
op het gebied van sociaal cultureel werk, hebben wij grote waardering. Het doet
Ions genoegen te kunnen constateren dat in Moerkapelle sprake is van een
bloeiend verenigingsleven. Vooral nu in het algemeen gesteld kan worden dat een
leder over meer vrije tijd beschikt, is het een geruststellende gedachte dat deze
vrije tijd ingevuld kan worden door deelname aan verschillende activiteiten.
Iwij zijn ons ervan bewust dat de organisatie van de verschillende activiteiten
I mede mogelijk is door de subsidies die van gemeentewege worden verstrekt.
I Alszodanig achten wij het dan ook van belang dat deze subsidies binnen de daar-
I toe door uw raad gestelde regels, structureel zijn. Onzekerheid bestaat over de
hoogte van de rijksbijdrage die wij ter zake ontvangen. Rekening zal gehouden
moeten worden met een aanzienlijke daling van deze rijksbijdrage aangezien het
j kabinet in het regeerakkoord het voornemen kenbaar heeft gemaakt dat op het
I welzijns terrein de subsidies fors worden verminderd.
Dit betekent een lastenverzwaring voor de gemeenten. Wij achten het met ge
wenst om deze bezuiniging van rijkswege toe te passen op de subsidies aan de in
stellingen. Bij de jaarlijkse vaststelling van de gemeente-begroting zal moeten
worden bezien of de budgettaire ruimte aanwezig is voor het toekennen van sub
sidies - en tot welke hoogte - aan instellingen die op het sociaal-cultureel gebied
activiteiten ontplooien.
In dit kader mag ook de subsidie aan de stichting dorpshuis genoemd worden.
Voor het jaar 1987 blijft deze subsidie gehandhaafd op het bedrag van f 217.000,-,
waaromtrent meerjaren-afspraken zijn gemaakt.
Op dit moment is een onderzoek gaande naar de subsidie-mogelijkheden voor de
plaatselijke sportverenigingen. Tot op heden is het merendeel van deze verenigin
gen nimmer rechtstreeks gesubsidieerd. Geconstateerd wordt echter dat met
name de accomodatie-kosten voor sommige verenigingen tot te grote financiële
problemen leiden. Indien uit dit onderzoek naar voren komt dat voor deze sektor
ook subsidies verstekt kunnen/moeten worden, dan zullen wij uw raad hiertoe een
wijzigingsvoorstel van de subsidieverordening doen, aangezien wij van oordeel
zijn dat ook deze subsidies gereglementeerd verstrekt dienen te worden en niet
opad-hoc basis, zulks behoudens incidentele subsidies ten behoeve van grote
investeringen.
De uitvoering van de sociale wetgeving in onze gemeente (Algemene Bijstands
wet, rijksgroepsregelingen en Wet Werkloosheidsvoorziening) geschiedt op ver
antwoorde wijze. Wij prijzen ons gelukkig dat de werkloosheid in onze gemeente
beperkt in omvang is. De hierop betrekking hebbende cijfers wijzen uit dat ultimo
juli 1986 33 personen een uitkering ontvangen van een wet, waarvan de
uitvoering aan de gemeente is voorbehouden. Van deze 33 personen staan er 19
ingeschreven bij het Gewestelijk Arbeidsbureau als werkloos.
In dezelfde maand stonden 29 personen ingeschreven als werkzoekende afkom
stig uit Moerkapelle. Ten opzichte van juli 1985 is dat een daling van 23,8%, aan
gezien toen 38 personen ingeschreven stonden als werkzoekende. Voor onze ge
meente heeft deze daling geen directe gevolgen aangezien het totaal aantal per
sonen dat een uitkering van de gemeente ontvangt slechts met 2 is gedaald; dit
aantal was namelijk 35 in juli 1985.
Hoewel de constatering dat er werkloosheid is, op zichzelf beteurenswagrdig
genoemd kan worden menen wij wel te kunnen vaststellen dat dit cijfer laag is in
vergelijking tot het landelijk getal.
Met ingang van 1 januari 1987 zal zoals het zich laat aanzien, de stelselherzie
ning sociale zekerheid in werking treden. Dit betekent dat enkele wetten komen te
vervallen en dat o.a. de nieuwe Werkloosheidwet wordt ingevoerd, welke wet
overigens zal worden uitgevoerd door de bedrijfsverenigingen.
Voorts wordt een Wet inkomensvoorziening voor Oudere Werklozen van kracht
welke door de gemeenten uitgevoerd zal worden.
Afgewacht zal moeten worden in hoeverre dit voor onze gemeente gevolgen
heeft, ook in de bezetting van in de personele sfeer ten gemeentesecretarie.
Wij zullen ons blijven inspannen een bijdrage te leveren aan de bestrijding van de
werkloosheid, bijvoorbeeld door het investeren in utiliteits- en onderhouds
werken. Naast het wederom deel laten nemen aan het arbeidsproces, is invulling
van de als gevolg van werkloosheid opgedrongen vrije tijd, een aspect dat aan-
dacht dient te hebben. Helaas moeten wij constateren dat het verrichten van vrij
willigerswerk door werklozen niet als een passende invulling van de tijd wordt
Qezien. Als zodanig wordt daarbij naar ons oordeel te weinig gebruik gemaakt van
de mogelijkheden om informatie te verkrijgen over vakatures e.d.
'n dit verband moet worden opgemerkt dat een vacature bank vrijwilligerswerk bij
onze gemeente niet het beoogde doel heeft bereikt. Wij zijn daarom voornemens
met ingang van 1 januari 1987 dit experiment te beëindigen.
Onderzocht zal worden of de wijze waarop de administratie van de Wet op de
Bejaardenoorden wordt gevoerd, verandering dient te ondergaan. Van bijna alle
bewoners van het verzorgingstehuis Beth-San wordt door ons de bijdrage in de
verzorgingskosten vastgesteld, zodat het aanbeveling verdient met gebruikma
king van automatiserings apparatuur het geheel uit te voeren.
Hetflankerend ouderen-beleid krijgt in onze gemeente meer gestalte. Met name
de tijdelijke opname in Beth-San en de maaltijdvoorziening voorzien in een grote
behoefte. Daarnaast funktioneert het overleg van de organisaties die werkzaam
zijn op het terrein van de bejaardenzorg goed en leidt tot een betere afstemming
van de activiteiten die terzake worden ontplooid.
Op dit moment is een onderzoek gaande naar vernieuwing van het alarmerings
systeem van Beth-San. Bij dit onderzoek wordt ook de aankoppeling van de be
jaardenwoningen in onze gemeente betrokken. Afgewacht moet worden in hoe
verre ten laste van het budget voor het flankerend ouderenbeleid hiervoor gelden
beschikbaar gesteld kunnen worden. Duidelijk is echter wel dat de door de provin
cie toegekende bijdrage onvoldoende is om alle gewenste projekten uit te voeren.
Wij achten het in dit verband alleszins verantwoord dat ten laste van de begroting
1987 een bedrag van maximaal f 20.000,- gevoteerd wordt.
De stichting Maatschappelijke Dienstverlening Zuidpias verleent reeds gedu
rende een groot aantal jaren in onze gemeente hulpverlening op het terrein van de
gezinszorg en het maatschappelijk werk. De omvang van de werkzaamheden zijn
de laatste jaren stabiel. De bijdrage die wij hiervoor in 1987 moeten betalen is
nagenoeg gelijk aan die in voorgaande jaren. Afgewacht zal moeten worden in
hoeverre de rijksbijdrage regeling maatschappelijke dienstverlening verandering
zal ondergaan, hetgeen negatieve gevolgen kan hebben op de ten laste van de
gemeente blijvende kosten.
Hoewel de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Midden-Holland sedert een
jaar werkzaam is, is het nog niet goed mogelijk een evaluatie te maken met betrek
king tot het functioneren van de dienst. De opheffing van de vroegere diensten en
de daarmede samenhangende moeilijkheden in de integratie van de verschillen
de onderdelen in de nieuwe dienst en de huisvestingssituatie hebben in dit jaar
veel aandacht van directie en medewerkers gevraagd. Vertrouwd wordt dat in het
komende jaar de resultaten meer zichtbaar zullen gaan worden door een juiste en
planmatige aanpak van de dienstverlening op dit terrein van gezondheidszorg.
Milieu
De uitvoering van de milieuwetgeving geschiedt in onze gemeente voor een groot
gedeelte door het milieubeheer van het Intergemeentelijk Samenwerkingsor
gaan Midden-Holland. In dit kader kan ten aaftzien van de Hinderwet opgemerkt
worden dat de controles van alle bedrijven met een vergunning thans zover gevor
derd is dat een actueel inzicht verkregen is in de verschillende bedrijfsvoeringen.
In het laatste kwartaal van 1986 kan uw raad het Hinderwet Uitvoeringsprogram
ma worden aangeboden waarin de planning voor de uitvoering is opgenomen.
Ten aanzien van andere milieuwetten zoals geluidhinder en bodembescher
ming doen zich in onze gemeente geen bijzonderheden voor, waarbij wij ons
gelukkig prijzen dat geen sanering c.a. van de bodem behoeft plaats te vinden
aangezien verontreiniging zich niet voordoet.
Begraafplaats
De aanleg van de begraafplaats zal over enkele weken een aanvang nemen. Met
betrekking tot de bouw van een aula kan worden vermeld, dat binnenkort een pro
gramma van eisen zal worden opgesteld. Begin 1987 zal uw raad een voorstel wor
den gedaan met betrekking tot het beschikbaar stellen van de benodigde gelden
voor de bouw van een aula.
a. Bestemmingsplannen en woningbouw
In onze gemeente heeft de ruimtelijke ordening de afgelopen jaren ruimschoots
de aandacht gekregen en is het beleid vastgelegd in bestemmingsplannen. Jam
mer is het dat tot dit moment twee van de drie bestemmingsplannen niet vigerend
zijn vanwege de hiertegen ingestelde kroonberoepen. In 1987 zijn wij daarom niet
voornemens uw raad voorstellen te doen tot ingrijpende wijzigingen in deze
plannen. Wel zullen we de twee nog niet vigerende bestemmingsplannen worden
aangepast met in achtneming van de door de Kroon te nemen en door Gedepu
teerde Staten genomen besluiten.
Tevens zal een herziening van het bestemmingsplan Dorp worden voorbereid
voor het terrein van voormalige Christelijke kleuterschool aan de Raadhuisstraat.
Deze herziening zal de mogelijkheid bieden in dit oudere en centrale gedeelte van
ons dorp een aantal kleine (huurwoningen te doen bouwen.
Ten aanzien van de woningbouw heeft uw raad in de vergadering van augustus
1986 de planningslijsten 1987 tot en met 1991 vastgesteld. In dat verband is
de nieuwbouw voor 1987 aan de orde geweest. Wij willen er hier nogmaals op
wijzen dat ten aanzien van de nieuwbouw in de komende jaren enige terughou
dendheid geboden is. De herziening van het streekplan Zuid-Holland Oost legt
onze gemeente beperkingen op. Om te voorkomen dat aan het einde van de jaren
negentig geen enkele nieuwbouw kan plaatsvinden, zijn wij van mening dat
spreiding van nieuwbouw over de streekplan periode op zijn plaats is.
Daarnaast kan worden vastgesteld dat het aantal woningzoekenden in onze
qemeente is afgenomen. Voorts is de termijn tussen inschrijving als woningzoe
kende en het verkrijgen van een woning in onze gemeente redelijk te noemen.
b. Woningbedrijf
In de planningslijsten nieuwbouw, verbouw en verbetering is subsidie gevraagd in
de kosten verbonden aan de uitvoering van groot onderhoud aan woningen in de
Julianastraat, Raadhuisstraat, Mauritsstraat en Prins Willemstraat.
Wanneer een subsidietoezegging wordt ontvangen, dan zal het onderhoud in
1987 kunnen worden verricht.
c. Stads- en dorpsvernieuwing
Het schetsplan dorpsvernieuwing is gereed en om commentaar voorgelegd aan
de middenstandsvereniging en de gemeente Zevenhuizen. De middenstandsve
reniging heeft ons medegedeeld geen bezwaar tegen het ontwerp te hebben. De
gemeente Zevenhuizen, op wiens grondgebied ook enkele planonderdelen zich
bevinden, heeft ons gevraagd om een nadere indicatie van de kosten, üp dit
moment worden enkele planonderdelen nader uitgewerkt en voorzien van een
kostenraming. Hierna zullen wij het plan in zijn geheel presenteren aan de be
volking, waarna vaststelling door uw raad kan plaatsvinden.
Helaas is in dit jaar geen incidentele provinciale bijdrage toegekend voor de
verplaatsing van de veevoederfabriek uit het centrum van ons dorp. Binnenkort
wordt een beslissing van de provincie verwacht op onze aanvraag om een bijdrage
in een te verrichten haalbaarheidsstudie. In deze studie kunnen de verschillende
aspecten die bij de bedrijfsverplaatsing aan de orde zijn nader worden beoor
deeld. Wij hopen dat het resultaat van de studie eindelijk eens aanleiding zal ge
ven tot een definitieve beslissing over de verplaatsing van het bedrijf en het toe
kennen van een bijdrage door de provincie. Voor alle betrokkenen is het gewenst
dat aan de reeds jaren durende onzekerheid een einde komt.
In het kader van de dorpsvernieuwing ontvangen wij van het provinciaal bestuur
uitsluitend een bijdrage voor de verbetering van woningen van eigenaiar bewo
ners. De afgelopen twee jaren hebben uitgewezen dat deze bijdrage voldoende is
om alle aanvragen voor woningverbetering te honoreren.
Met betrekking tot het overheidstarievenbeleid kan worden opgemerkt, dat het in
1986 gevoerde beleid ook in 1987 van kracht zal zijn. Dit houdt in dat gezien de
zeer geringe inflatie een eventueel noodzakelijk geachte tariefsaanpassing zeei
klein kan zijn.
vervolg op pag.6