CULTUUR EN RECREATIE SOCIALE VOORZIENINGEN EN MAATSCHAPPELIJK WERK VOLKSGEZONDHEID RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING FINANCIERINGS- en ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN in het kader van het door uw raad vastgestelde huisvëstingsoverzicht zullen wij naar streven te komen tot een uitbreiding van het gebouw aan de Beatrixlaan T pt één lokaal. De leerlingenprognose wijst namelijk uit dat de openbare basis- k hooi Burgemeester I.J.P. Keijzer gedurende de komende jaren tenminste 5 Lroenen zal omvatten. Aangezien wij het voor de goede gang van zaken in het Enderwijs noodzakelijk achten dat alle groepen in één gebouw gehuisvest zijn, pnstdedislokatiezo spoedig mogelijk beëindigd te worden. Afgewacht zal moe- ■pn worden of de minister van onderwijs bereid is aan de uitbreiding medewerking 1^ verlenen en daarvoor de benodigde middelen beschikbaar wil stellen. Voor wat de huisvesting van de bijzondere basisschool betreft verheugt het ons Mat met ingang van het schooljaar 1986/1987 alle groepen in het gebouw aan de Raadhuisstraat 38 zijn ondergebracht. Helaas bleek het met in achtname van de iormen die ten aanzien van oppervlakten van schoolgebouwen gelden, niet liiioaelijk het gebouw met één lokaal uit te breiden. Ine kans moet echter niet uitgesloten worden geacht dat in de nabije toekomst de I uitbreiding alsnog dient plaats te vinden vanwegede toename van het aantal groe ien Op dit moment valt dit echter moeilijk te beoordelen, aangezien de grootte lande groepen afhankelijk is van de regelgeving die van rijkswege wordt vastge- I -tplrj I Van direkte invloed op het aantal formatieplaatsen, dat aan een school is verbon den in relatie tot het gemiddeld aantal leerlingen, is ook het moment waarop leer- naèn tot de basisschéol worden toegelaten. Tot op heden is het gebruikelijk dat |een kind tot de school wordt toegelaten zodra het de leeftijd van 4 jaar heeft be- Ireikt Op dat moment is er overigens nog geen sprake van leerplicht. Ijithet regeerakkoord en de daarbij afgelegde regeringsverklaring is gebleken dat liet kabinet voornemens is voorstellen te doen om uitsluitend kinderen op 1 au- Justus toe te laten die op die datum - de aanvang van het schooljaar - tenminste 4 aar zijn. Deze bezuinigingsmaatregel zal er toe leiden dat kinderen later en voor leen kortere periode de basisschool kunnen gaan bezoeken. Dit heeft vermoede lijk tot gevolg dat jonge kinderen langer bij de peuterspeelgroep blijven, hetgeen I vergroting van de leeftijdsverschillen tot gevolg heeft en mogelijk ook financiële Iconsequenties voor onze gemeente. In verband hiermede zullen wij met het Toestuur van de peuterspeelgroep gaan overleggen om te bezien of maatregelen qenomen dienen te worden. De verhoging van de leeftijd waarop peuters toegela ten worden zou bijvoorbeeld een mogelijkheid kunnen zijn om een toename van Ihet aantal groepen te voorkomen. Ivoor de activiteiten die verenigingen en instellingen in onze gemeente onplooien op het gebied van sociaal cultureel werk, hebben wij grote waardering. Het doet Ions genoegen te kunnen constateren dat in Moerkapelle sprake is van een bloeiend verenigingsleven. Vooral nu in het algemeen gesteld kan worden dat een leder over meer vrije tijd beschikt, is het een geruststellende gedachte dat deze vrije tijd ingevuld kan worden door deelname aan verschillende activiteiten. Iwij zijn ons ervan bewust dat de organisatie van de verschillende activiteiten I mede mogelijk is door de subsidies die van gemeentewege worden verstrekt. I Alszodanig achten wij het dan ook van belang dat deze subsidies binnen de daar- I toe door uw raad gestelde regels, structureel zijn. Onzekerheid bestaat over de hoogte van de rijksbijdrage die wij ter zake ontvangen. Rekening zal gehouden moeten worden met een aanzienlijke daling van deze rijksbijdrage aangezien het j kabinet in het regeerakkoord het voornemen kenbaar heeft gemaakt dat op het I welzijns terrein de subsidies fors worden verminderd. Dit betekent een lastenverzwaring voor de gemeenten. Wij achten het met ge wenst om deze bezuiniging van rijkswege toe te passen op de subsidies aan de in stellingen. Bij de jaarlijkse vaststelling van de gemeente-begroting zal moeten worden bezien of de budgettaire ruimte aanwezig is voor het toekennen van sub sidies - en tot welke hoogte - aan instellingen die op het sociaal-cultureel gebied activiteiten ontplooien. In dit kader mag ook de subsidie aan de stichting dorpshuis genoemd worden. Voor het jaar 1987 blijft deze subsidie gehandhaafd op het bedrag van f 217.000,-, waaromtrent meerjaren-afspraken zijn gemaakt. Op dit moment is een onderzoek gaande naar de subsidie-mogelijkheden voor de plaatselijke sportverenigingen. Tot op heden is het merendeel van deze verenigin gen nimmer rechtstreeks gesubsidieerd. Geconstateerd wordt echter dat met name de accomodatie-kosten voor sommige verenigingen tot te grote financiële problemen leiden. Indien uit dit onderzoek naar voren komt dat voor deze sektor ook subsidies verstekt kunnen/moeten worden, dan zullen wij uw raad hiertoe een wijzigingsvoorstel van de subsidieverordening doen, aangezien wij van oordeel zijn dat ook deze subsidies gereglementeerd verstrekt dienen te worden en niet opad-hoc basis, zulks behoudens incidentele subsidies ten behoeve van grote investeringen. De uitvoering van de sociale wetgeving in onze gemeente (Algemene Bijstands wet, rijksgroepsregelingen en Wet Werkloosheidsvoorziening) geschiedt op ver antwoorde wijze. Wij prijzen ons gelukkig dat de werkloosheid in onze gemeente beperkt in omvang is. De hierop betrekking hebbende cijfers wijzen uit dat ultimo juli 1986 33 personen een uitkering ontvangen van een wet, waarvan de uitvoering aan de gemeente is voorbehouden. Van deze 33 personen staan er 19 ingeschreven bij het Gewestelijk Arbeidsbureau als werkloos. In dezelfde maand stonden 29 personen ingeschreven als werkzoekende afkom stig uit Moerkapelle. Ten opzichte van juli 1985 is dat een daling van 23,8%, aan gezien toen 38 personen ingeschreven stonden als werkzoekende. Voor onze ge meente heeft deze daling geen directe gevolgen aangezien het totaal aantal per sonen dat een uitkering van de gemeente ontvangt slechts met 2 is gedaald; dit aantal was namelijk 35 in juli 1985. Hoewel de constatering dat er werkloosheid is, op zichzelf beteurenswagrdig genoemd kan worden menen wij wel te kunnen vaststellen dat dit cijfer laag is in vergelijking tot het landelijk getal. Met ingang van 1 januari 1987 zal zoals het zich laat aanzien, de stelselherzie ning sociale zekerheid in werking treden. Dit betekent dat enkele wetten komen te vervallen en dat o.a. de nieuwe Werkloosheidwet wordt ingevoerd, welke wet overigens zal worden uitgevoerd door de bedrijfsverenigingen. Voorts wordt een Wet inkomensvoorziening voor Oudere Werklozen van kracht welke door de gemeenten uitgevoerd zal worden. Afgewacht zal moeten worden in hoeverre dit voor onze gemeente gevolgen heeft, ook in de bezetting van in de personele sfeer ten gemeentesecretarie. Wij zullen ons blijven inspannen een bijdrage te leveren aan de bestrijding van de werkloosheid, bijvoorbeeld door het investeren in utiliteits- en onderhouds werken. Naast het wederom deel laten nemen aan het arbeidsproces, is invulling van de als gevolg van werkloosheid opgedrongen vrije tijd, een aspect dat aan- dacht dient te hebben. Helaas moeten wij constateren dat het verrichten van vrij willigerswerk door werklozen niet als een passende invulling van de tijd wordt Qezien. Als zodanig wordt daarbij naar ons oordeel te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden om informatie te verkrijgen over vakatures e.d. 'n dit verband moet worden opgemerkt dat een vacature bank vrijwilligerswerk bij onze gemeente niet het beoogde doel heeft bereikt. Wij zijn daarom voornemens met ingang van 1 januari 1987 dit experiment te beëindigen. Onderzocht zal worden of de wijze waarop de administratie van de Wet op de Bejaardenoorden wordt gevoerd, verandering dient te ondergaan. Van bijna alle bewoners van het verzorgingstehuis Beth-San wordt door ons de bijdrage in de verzorgingskosten vastgesteld, zodat het aanbeveling verdient met gebruikma king van automatiserings apparatuur het geheel uit te voeren. Hetflankerend ouderen-beleid krijgt in onze gemeente meer gestalte. Met name de tijdelijke opname in Beth-San en de maaltijdvoorziening voorzien in een grote behoefte. Daarnaast funktioneert het overleg van de organisaties die werkzaam zijn op het terrein van de bejaardenzorg goed en leidt tot een betere afstemming van de activiteiten die terzake worden ontplooid. Op dit moment is een onderzoek gaande naar vernieuwing van het alarmerings systeem van Beth-San. Bij dit onderzoek wordt ook de aankoppeling van de be jaardenwoningen in onze gemeente betrokken. Afgewacht moet worden in hoe verre ten laste van het budget voor het flankerend ouderenbeleid hiervoor gelden beschikbaar gesteld kunnen worden. Duidelijk is echter wel dat de door de provin cie toegekende bijdrage onvoldoende is om alle gewenste projekten uit te voeren. Wij achten het in dit verband alleszins verantwoord dat ten laste van de begroting 1987 een bedrag van maximaal f 20.000,- gevoteerd wordt. De stichting Maatschappelijke Dienstverlening Zuidpias verleent reeds gedu rende een groot aantal jaren in onze gemeente hulpverlening op het terrein van de gezinszorg en het maatschappelijk werk. De omvang van de werkzaamheden zijn de laatste jaren stabiel. De bijdrage die wij hiervoor in 1987 moeten betalen is nagenoeg gelijk aan die in voorgaande jaren. Afgewacht zal moeten worden in hoeverre de rijksbijdrage regeling maatschappelijke dienstverlening verandering zal ondergaan, hetgeen negatieve gevolgen kan hebben op de ten laste van de gemeente blijvende kosten. Hoewel de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Midden-Holland sedert een jaar werkzaam is, is het nog niet goed mogelijk een evaluatie te maken met betrek king tot het functioneren van de dienst. De opheffing van de vroegere diensten en de daarmede samenhangende moeilijkheden in de integratie van de verschillen de onderdelen in de nieuwe dienst en de huisvestingssituatie hebben in dit jaar veel aandacht van directie en medewerkers gevraagd. Vertrouwd wordt dat in het komende jaar de resultaten meer zichtbaar zullen gaan worden door een juiste en planmatige aanpak van de dienstverlening op dit terrein van gezondheidszorg. Milieu De uitvoering van de milieuwetgeving geschiedt in onze gemeente voor een groot gedeelte door het milieubeheer van het Intergemeentelijk Samenwerkingsor gaan Midden-Holland. In dit kader kan ten aaftzien van de Hinderwet opgemerkt worden dat de controles van alle bedrijven met een vergunning thans zover gevor derd is dat een actueel inzicht verkregen is in de verschillende bedrijfsvoeringen. In het laatste kwartaal van 1986 kan uw raad het Hinderwet Uitvoeringsprogram ma worden aangeboden waarin de planning voor de uitvoering is opgenomen. Ten aanzien van andere milieuwetten zoals geluidhinder en bodembescher ming doen zich in onze gemeente geen bijzonderheden voor, waarbij wij ons gelukkig prijzen dat geen sanering c.a. van de bodem behoeft plaats te vinden aangezien verontreiniging zich niet voordoet. Begraafplaats De aanleg van de begraafplaats zal over enkele weken een aanvang nemen. Met betrekking tot de bouw van een aula kan worden vermeld, dat binnenkort een pro gramma van eisen zal worden opgesteld. Begin 1987 zal uw raad een voorstel wor den gedaan met betrekking tot het beschikbaar stellen van de benodigde gelden voor de bouw van een aula. a. Bestemmingsplannen en woningbouw In onze gemeente heeft de ruimtelijke ordening de afgelopen jaren ruimschoots de aandacht gekregen en is het beleid vastgelegd in bestemmingsplannen. Jam mer is het dat tot dit moment twee van de drie bestemmingsplannen niet vigerend zijn vanwege de hiertegen ingestelde kroonberoepen. In 1987 zijn wij daarom niet voornemens uw raad voorstellen te doen tot ingrijpende wijzigingen in deze plannen. Wel zullen we de twee nog niet vigerende bestemmingsplannen worden aangepast met in achtneming van de door de Kroon te nemen en door Gedepu teerde Staten genomen besluiten. Tevens zal een herziening van het bestemmingsplan Dorp worden voorbereid voor het terrein van voormalige Christelijke kleuterschool aan de Raadhuisstraat. Deze herziening zal de mogelijkheid bieden in dit oudere en centrale gedeelte van ons dorp een aantal kleine (huurwoningen te doen bouwen. Ten aanzien van de woningbouw heeft uw raad in de vergadering van augustus 1986 de planningslijsten 1987 tot en met 1991 vastgesteld. In dat verband is de nieuwbouw voor 1987 aan de orde geweest. Wij willen er hier nogmaals op wijzen dat ten aanzien van de nieuwbouw in de komende jaren enige terughou dendheid geboden is. De herziening van het streekplan Zuid-Holland Oost legt onze gemeente beperkingen op. Om te voorkomen dat aan het einde van de jaren negentig geen enkele nieuwbouw kan plaatsvinden, zijn wij van mening dat spreiding van nieuwbouw over de streekplan periode op zijn plaats is. Daarnaast kan worden vastgesteld dat het aantal woningzoekenden in onze qemeente is afgenomen. Voorts is de termijn tussen inschrijving als woningzoe kende en het verkrijgen van een woning in onze gemeente redelijk te noemen. b. Woningbedrijf In de planningslijsten nieuwbouw, verbouw en verbetering is subsidie gevraagd in de kosten verbonden aan de uitvoering van groot onderhoud aan woningen in de Julianastraat, Raadhuisstraat, Mauritsstraat en Prins Willemstraat. Wanneer een subsidietoezegging wordt ontvangen, dan zal het onderhoud in 1987 kunnen worden verricht. c. Stads- en dorpsvernieuwing Het schetsplan dorpsvernieuwing is gereed en om commentaar voorgelegd aan de middenstandsvereniging en de gemeente Zevenhuizen. De middenstandsve reniging heeft ons medegedeeld geen bezwaar tegen het ontwerp te hebben. De gemeente Zevenhuizen, op wiens grondgebied ook enkele planonderdelen zich bevinden, heeft ons gevraagd om een nadere indicatie van de kosten, üp dit moment worden enkele planonderdelen nader uitgewerkt en voorzien van een kostenraming. Hierna zullen wij het plan in zijn geheel presenteren aan de be volking, waarna vaststelling door uw raad kan plaatsvinden. Helaas is in dit jaar geen incidentele provinciale bijdrage toegekend voor de verplaatsing van de veevoederfabriek uit het centrum van ons dorp. Binnenkort wordt een beslissing van de provincie verwacht op onze aanvraag om een bijdrage in een te verrichten haalbaarheidsstudie. In deze studie kunnen de verschillende aspecten die bij de bedrijfsverplaatsing aan de orde zijn nader worden beoor deeld. Wij hopen dat het resultaat van de studie eindelijk eens aanleiding zal ge ven tot een definitieve beslissing over de verplaatsing van het bedrijf en het toe kennen van een bijdrage door de provincie. Voor alle betrokkenen is het gewenst dat aan de reeds jaren durende onzekerheid een einde komt. In het kader van de dorpsvernieuwing ontvangen wij van het provinciaal bestuur uitsluitend een bijdrage voor de verbetering van woningen van eigenaiar bewo ners. De afgelopen twee jaren hebben uitgewezen dat deze bijdrage voldoende is om alle aanvragen voor woningverbetering te honoreren. Met betrekking tot het overheidstarievenbeleid kan worden opgemerkt, dat het in 1986 gevoerde beleid ook in 1987 van kracht zal zijn. Dit houdt in dat gezien de zeer geringe inflatie een eventueel noodzakelijk geachte tariefsaanpassing zeei klein kan zijn. vervolg op pag.6

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1986 | | pagina 5