W. SOL
StehOuwer m
bandenservice v
o.s.s.
WAAR GAAN WE HEEN? NAAR VEILIGER
AUTOVERKEER. LAAT ONS WIELBALANS EN
SPORING KONTROLEREN!
DAAR NU HET FEEST
L-K VAN PASEN IS
Aardappelen, Groenten en Fruit
S3a
BILJARTEN
WITTE DONDERDAG EN GOEDE VRIJDAG
HET PAASFEEST
>*RESTA<JRANT
Omdat wij deze maand ons
tien jarig bestaan vieren,
bieden wij u bij binnenkomst
een aperitief aan.
Bovendien hebben wij het
hiernaast afgedrukte jubileum
diner voor u samengesteld.
De prijs bedraagt 50,- per
couvert.
Op de zaterdagavonden 11, 18,
en 25 april en op de beide
Paasdagen zal er voor sfeer
volle muziek gezorgd worden.
JUBILEUM DINER
-0-
Cocktai1 Bibelot
-0-
Champignons Dordogne
-0-
Entrecöte de Veau
sauce l'estragon
-0-
Onze GROENTESTAL is op z'n PAASBEST aangekleed en
uitgestald.
Er zijn nu diverse soorten HEERLIJKE WOORJAARS-
GROENTEN. zoals:
BOSPEEN - HOLLANDSE DLOEMKOOL - POSTELEIN
RABARBEB - SPINAZIE enz. enz.
Nieuw zijn onze verse IKIEMPRODUKTEN
Deze moet u beslist proberen!
Ook voor FBUITBAKKEN kunt u bij ons terecht.
Eendrachtsweg 1 - Zevenhuizen - Tel. 01802-1835
Noordeinde 59 - Zevenhuizen - Tel. 01793 - 3012
Je kunt voor nog
veel meer
dingen terecht bij
je bandenvakman.
BANDEN rtujg.
sportvelgen
MOTORBANDEN
P
ECHSEBWCE
„Hnnn9^ a3m,Pilsen is er de Stille week- Deze wordt ook wel de 'goede week'
,an ,<as,en' -
riektpn WP3^/indha?hele/?aS9e^niken.die een andere afstamming hebben, ont-
fpypn wT™ T H-l ei °nle ore van SJ' v-d- Molen en paul Vogt, veel te
lezen valt over traditionele gebruiken bij christelijke en folkloristische feesten.
PALMPASEN, afgelopen zondag ge
vierd, wordt in veel streken van Neder
land nog met optochten en processies
gehouden. De gebruiken erbij kennen
hun oorsprong aan de intocht van de
Here Jezus in Jeruzalem. Gezeten op
een ezelin werd het een glorieuze in
tocht waarbij het volk riep 'Hosanna,
gezegend is Hij die komt in de naam
des Heren'. Een week later riepen zij
'kruisig Hem'. Bij de intocht werden er
takken en veel groen gebruikt, die op de
weg uitgespreid werden (Matteüsevan
gelie hoofdst. 21Al in het derde kwart
van de vierde eeuw werd een processie
gehouden, waarbij volgens de beschrij
ving uit die tijd de kinderen, groot en
klein, een tak in de hand hadden.
"Eenigen van palmen, anderen van olijf
bomen'. Van Jeruzalem uit verbreidde
dit gebruik zich ook naar het Westen en
in de middeleeuwen hield iedere stad
één gezamenlijke Palmzondag-proces
sie. In de 13e eeuw kwam daar een
nieuw element bij: de Palmezels, hetzij
levend, hetzij (later) van hout en daar
op gezeten als berijder, de Christis,
eerst door iemand voorgesteld, weldra
door een houten beeld vervangen. Aan
de processie op Palmzondag kwam een
einde toen het room-katholieke geloof
in Nederland werd verboden. Toch ble
ven kinderen deze gebruiken trouw Zo
bepaalde een keur uit Uitgeest in 1635
onder meer, dat de ouders voor de
kinderen boete zouden moeten betalen
als zij' op Palm-sondagh of daer om
trent' betrapt werden bij het 'lopen sin-
gen met Palm of diergelijcke groente
(d.i. langhs de wegen'. Toch bleef men
het doen, want in de geschiedenisan-
nalen duikt dit gebruik - steeds uitge
breider - weer op, nu met paaspalm-
takken en stokken met krentebroden,
appels, haantjes, vlaggetjes, goud pa
pier. bloemen. Ook eieren worden ge
verfd en hard gekookt aan stokjes
gestoken (18e eeuw). Er werden lied
jes gemaakt Palmpaasjes....
Zelfs de Tweede Wereldoorlog heeft in
tegenstelling tot de Eerste en niette
genstaande de bonnenellende het lo
pen met Palmpaasjes niet rampzalig
beïnvloed. Dat blijkt nog steeds de hier
en daar in losse groepjes opererende
kinderen, maar vooral uit de honder
den optochten (in katholieke streken)
voornamelijk vóór of na de kerkdien
sten.
Op Witte Donderdag wordt herdacht
dat de Here Jezus het laatste Avond
maal met zijn discipelen (volgelingen)
hield. Heden ten dage wordt dit Avond
maal in alle christelijke kerken en ge
meenten nog gevied, omdat Jezus tij
dens dit laatste Avondmaal voor zijn
sterven en opstanding zei terwijl hij het
brood brak: "Dit is mijn lichaam, dat
voor u gegeven wordt, doet dit tot mijn
gedachtenis. Evenzo de beker, na de
maaltijd, zegende: "Deze beker is he
tnieuwe verbond in mijn bloed, die voor
u uitgegoten wordt." (lucas 22: 19 en
20). Dat Avondmaal wordt op verschil
lende tijdstippen gehouden. Bij de kat
holieke kerk altijd als er sprake is van
een eucharistieviering en bij de pro
testanten, maandelijks, of vijf of zes
keer per jaar. Er zijn overigens maar
weinig protestantse kerken die op Wit
te Donderdag een Avondmaaldienst
hebben. Doorgaans wordt dit gevierd
tijdens de 'ere-dienst' op Goede Vrijdag
Goede Vrijdag is de dag dat Jezus ge
storven is. Omdat het een voorbijgaan
de droefheid is omdat Jezus is opge
staan, valt het accent op Pasen. Rond
Witte Donderdag en Stille Zaterdag
zijn talloze oude gebruiken in bepaalde
landstreken. Hoe b.v. op Stille Zaterdag
de kinderen in Brabant nog zongen
(met volle snoeptrommeltjes) "Den al-
leluuja is chezonge, de Vaasten is che-
sprongen" Er is een verhaal dat de
torenklokken op Witte Donderdag naar
Rome vliegen om op Stille Zaterdag
terug te keren.
In Limburg brengend ie
teruggekeerde klokken Paaseieren
mee, die in huis of tuin worden ver
stopt (dus de oorsprong van het eieren
zoeken!). Nog niet zo heel lang is er de
Paashaas,d ie naast echte eieren ook
chocolade-eieren verstopt. Met het
Paasfeest heeft dit commerciële dier
overigens niets te maken, hij is de oos-
tergrens over gewipt. De Osterhase
(Paashaas) is daar even populair als de
Weihnachtsman (Kerstman). De vroeg
ste vermelding van de paashaas in
Duitsland dateert uit 1682, toen er
sprake van was de hazen Paaseieren
legden. Wel kende men de haas daar al
eerder als een feestbrood in dieren
gestalte, waarvan de wetenschap wel
heeft beweerd dat deze broodhaas door
een misverstand uit het Paaslam zou
zijn ontstaan.
"Het tijdstip waarop het oudste en
grootste christelijke feest - de herrijze
nis van Christus - werd gevierd, is
lange tijd niet aan een vaste datum
gevonden geweest. Pas het Concilie
van Nica - 325 - bepaalde dat het zou
worden gehouden op de zondag na de
eerste volle maan, na het begin van de
lente. Voor de katholieke kerk was
Pasen al vroeg een vreugdefeest. Of er
ook verband bestond met, zoals men
nog steeds kan lezen 'het grote hei
dense voorjaarsfeest' staat niet vast
Wetenschappers noemen het wel merk
waardig dat zowel in Duitsland (Os-
tern) als in Engeland (Eastern) een
met-kerkelijke naam verbonden is aan
een zo belangrijk kerkelijk feest. Dat
zou wel eens op de aanwezigheid van
een ouder - niet christelijk -voorjaars
feest kunnen wijzen.
Hoe dan ook, de religieuze en de
wereldlijke folklore aan Pasen verbon
den maken, tenminste in ons land, dat
beide Paasdagen, maar ook al wel Stil
le Zaterdag, in de folkloristische feest
kalender een belangrijke plaats inne
men." einde citaat.
PAASVUREN
Neem b.v. Paasvuren. Een folkloristis
ch feest. In Overijssel, Gelderland, Gro
ningen en Drente worden Paasvuren op
Eerste, dan wel Tweede dag ontstoken.
In rooms-katholieke streken wordt de
brand door de pastoor aangestoken, el
ders door de oudste inwoner of de bur
gemeester. Na 1945 is het gebruik eer
der toe dan af genomen. Wie het Paas
weekeinde in het noorden vertoeft ziet
langs de einder ongetwijfeld van die
Paasvuren. Omdat het toch wel een
heidens gebruik is wordt er door pro
testants-christelijke milieus tegen dit
gebruik protest aangetekend, in tegen
stelling met rooms-katholieke streken,
waar de geestelijke leiders van harte
meedoen. Denekamp kent nog het zgn.
Paasstaakhale (geld inzamen voor de
Paasvuren onder klokgelui).
Wie meer over streekgebruiken en fol
klore van Pasen en andere feesten wil
lezen, kan dat in het hierboven geci
teerde boek, dat in de bibliotheek ver
krijgbaar is, doen. Wie meer wil weten
over het christelijke Paasfeest, kan dat
lezen in de Bijbel of een Paasdienst in
één der Moerkapelse of Zevenhuizen-
se kerken bijwonen.
jongens-extra in wedstrijd
tegen Boskoop
Zaterdag 4 april hebben de jon
gens van de O.S.S. extra groep
een wedstrijd tegen Boskoop ge
turnd. Dit gebeurde o.l.v. Cor Uyt-
hoven. De wedstrijd werd gewon
nen door Boskoop met 183.80
punten. O.S.S. behaalde 181.70
punten. In het individuele eind
klassement behaalde Roy Beere
van O.S.S. een eerste plaats!
10 JAAR BIBELOT
Dessert du saison
-0-
Moka avec bonbon
-0-
INFORMATIE en RESERVERINGEN:
Passage 210,
2741 GS Waddinxveen.
Telefoon: 01828-16695.
Voor diners, recepties, bruiloften etc.
hebben we een sfeervolle zaalruimte
beschikbaar, genaamd "PARTYHOME"'
Biljartvereniging Hotel Vos had het genoe
gen het gewestelijk kampioenschap Zuid-
Holland 4e klas bandstoten te mogen orga
niseren. 8 Spelers uit Zuid-Holland waren
gekomen voor deze finale. De winnaar mag
dan nationaal doorgaan. Het Nederlands
kampioenschap was dus de inzet. De favo-
riet van het districts Gouda was de heer G.
Verweij van B.V. Exselsior te Gouda. Het
toernooi ging over 3 dagen. De eerste dag
gingen de heren Zoetendaal en Bakker aan
de leiding met goede 3e: G. Verweij. Zater
dag, de 2e dag, ging het met G. Verweij en
de heer Nederpalt bijzonder goed en won
nen beide hun3 partijen. De stand was na
afloop: 1. Verweij; 2. Nederpelt; 3. Bakker.
Zondag ging het Verweij in de 6e partij niet
zo goed en hij verloor in 21 beurten van
Zoetendaal. Nederpelt ging het deze ronde
beter en hij maakte de 6e partij uit in 16
beurten. De finale ging uiteindelijk tussen
Verweij en Nederpelt. Nederpelt had 10
punten en Verweij 8, maar Verweij had een
beter moyenne. Dus als Verweij zou win
nen was hij kampioen van Zuid Holland. In
een spannende strijd heeft Verweij het toch
gehaald in 27 beurten: 40 om 33.
Misschien krijgt Hotel Vos ook wel een win
naar in de 2e klas libre met het team J. v.
Dongen, B. Hoogendijk en C. v. Pelt. Dit
team werd vorig jaar 3e van nederland en
zijn nu al kampioen in hun afdeling.
Uitlijnen en balanceren, twee service-specialiteiten die uw bandenvakman op
hel lijf zijn geschreven. Hij beheerst deze nauwkeurige techniek als geen ander
en maakt daarbij gebruik van de modernste computer-gestuurde apparatuur.
Onregelmatige bandensiijtage duidt meestal op afwijkingen in sporing of
wielbalans. Kom even bij ons langs ter kontroie; dat spaart banden en verhoogt
de wegveiligheid!
Alle soorten voor rede
Mooiassortiment. lage pn.s_
precisie-apparatuur.
UITLIJNEN
l ACCU S vermogens-
Alle toepassingen/v
voor ieder merk en type
inzetbaar
Mobiel i
overal