W. SOL StehOuwer m bandenservice v o.s.s. WAAR GAAN WE HEEN? NAAR VEILIGER AUTOVERKEER. LAAT ONS WIELBALANS EN SPORING KONTROLEREN! DAAR NU HET FEEST L-K VAN PASEN IS Aardappelen, Groenten en Fruit S3a BILJARTEN WITTE DONDERDAG EN GOEDE VRIJDAG HET PAASFEEST >*RESTA<JRANT Omdat wij deze maand ons tien jarig bestaan vieren, bieden wij u bij binnenkomst een aperitief aan. Bovendien hebben wij het hiernaast afgedrukte jubileum diner voor u samengesteld. De prijs bedraagt 50,- per couvert. Op de zaterdagavonden 11, 18, en 25 april en op de beide Paasdagen zal er voor sfeer volle muziek gezorgd worden. JUBILEUM DINER -0- Cocktai1 Bibelot -0- Champignons Dordogne -0- Entrecöte de Veau sauce l'estragon -0- Onze GROENTESTAL is op z'n PAASBEST aangekleed en uitgestald. Er zijn nu diverse soorten HEERLIJKE WOORJAARS- GROENTEN. zoals: BOSPEEN - HOLLANDSE DLOEMKOOL - POSTELEIN RABARBEB - SPINAZIE enz. enz. Nieuw zijn onze verse IKIEMPRODUKTEN Deze moet u beslist proberen! Ook voor FBUITBAKKEN kunt u bij ons terecht. Eendrachtsweg 1 - Zevenhuizen - Tel. 01802-1835 Noordeinde 59 - Zevenhuizen - Tel. 01793 - 3012 Je kunt voor nog veel meer dingen terecht bij je bandenvakman. BANDEN rtujg. sportvelgen MOTORBANDEN P ECHSEBWCE „Hnnn9^ a3m,Pilsen is er de Stille week- Deze wordt ook wel de 'goede week' ,an ,<as,en' - riektpn WP3^/indha?hele/?aS9e^niken.die een andere afstamming hebben, ont- fpypn wT™ T H-l ei °nle ore van SJ' v-d- Molen en paul Vogt, veel te lezen valt over traditionele gebruiken bij christelijke en folkloristische feesten. PALMPASEN, afgelopen zondag ge vierd, wordt in veel streken van Neder land nog met optochten en processies gehouden. De gebruiken erbij kennen hun oorsprong aan de intocht van de Here Jezus in Jeruzalem. Gezeten op een ezelin werd het een glorieuze in tocht waarbij het volk riep 'Hosanna, gezegend is Hij die komt in de naam des Heren'. Een week later riepen zij 'kruisig Hem'. Bij de intocht werden er takken en veel groen gebruikt, die op de weg uitgespreid werden (Matteüsevan gelie hoofdst. 21Al in het derde kwart van de vierde eeuw werd een processie gehouden, waarbij volgens de beschrij ving uit die tijd de kinderen, groot en klein, een tak in de hand hadden. "Eenigen van palmen, anderen van olijf bomen'. Van Jeruzalem uit verbreidde dit gebruik zich ook naar het Westen en in de middeleeuwen hield iedere stad één gezamenlijke Palmzondag-proces sie. In de 13e eeuw kwam daar een nieuw element bij: de Palmezels, hetzij levend, hetzij (later) van hout en daar op gezeten als berijder, de Christis, eerst door iemand voorgesteld, weldra door een houten beeld vervangen. Aan de processie op Palmzondag kwam een einde toen het room-katholieke geloof in Nederland werd verboden. Toch ble ven kinderen deze gebruiken trouw Zo bepaalde een keur uit Uitgeest in 1635 onder meer, dat de ouders voor de kinderen boete zouden moeten betalen als zij' op Palm-sondagh of daer om trent' betrapt werden bij het 'lopen sin- gen met Palm of diergelijcke groente (d.i. langhs de wegen'. Toch bleef men het doen, want in de geschiedenisan- nalen duikt dit gebruik - steeds uitge breider - weer op, nu met paaspalm- takken en stokken met krentebroden, appels, haantjes, vlaggetjes, goud pa pier. bloemen. Ook eieren worden ge verfd en hard gekookt aan stokjes gestoken (18e eeuw). Er werden lied jes gemaakt Palmpaasjes.... Zelfs de Tweede Wereldoorlog heeft in tegenstelling tot de Eerste en niette genstaande de bonnenellende het lo pen met Palmpaasjes niet rampzalig beïnvloed. Dat blijkt nog steeds de hier en daar in losse groepjes opererende kinderen, maar vooral uit de honder den optochten (in katholieke streken) voornamelijk vóór of na de kerkdien sten. Op Witte Donderdag wordt herdacht dat de Here Jezus het laatste Avond maal met zijn discipelen (volgelingen) hield. Heden ten dage wordt dit Avond maal in alle christelijke kerken en ge meenten nog gevied, omdat Jezus tij dens dit laatste Avondmaal voor zijn sterven en opstanding zei terwijl hij het brood brak: "Dit is mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt, doet dit tot mijn gedachtenis. Evenzo de beker, na de maaltijd, zegende: "Deze beker is he tnieuwe verbond in mijn bloed, die voor u uitgegoten wordt." (lucas 22: 19 en 20). Dat Avondmaal wordt op verschil lende tijdstippen gehouden. Bij de kat holieke kerk altijd als er sprake is van een eucharistieviering en bij de pro testanten, maandelijks, of vijf of zes keer per jaar. Er zijn overigens maar weinig protestantse kerken die op Wit te Donderdag een Avondmaaldienst hebben. Doorgaans wordt dit gevierd tijdens de 'ere-dienst' op Goede Vrijdag Goede Vrijdag is de dag dat Jezus ge storven is. Omdat het een voorbijgaan de droefheid is omdat Jezus is opge staan, valt het accent op Pasen. Rond Witte Donderdag en Stille Zaterdag zijn talloze oude gebruiken in bepaalde landstreken. Hoe b.v. op Stille Zaterdag de kinderen in Brabant nog zongen (met volle snoeptrommeltjes) "Den al- leluuja is chezonge, de Vaasten is che- sprongen" Er is een verhaal dat de torenklokken op Witte Donderdag naar Rome vliegen om op Stille Zaterdag terug te keren. In Limburg brengend ie teruggekeerde klokken Paaseieren mee, die in huis of tuin worden ver stopt (dus de oorsprong van het eieren zoeken!). Nog niet zo heel lang is er de Paashaas,d ie naast echte eieren ook chocolade-eieren verstopt. Met het Paasfeest heeft dit commerciële dier overigens niets te maken, hij is de oos- tergrens over gewipt. De Osterhase (Paashaas) is daar even populair als de Weihnachtsman (Kerstman). De vroeg ste vermelding van de paashaas in Duitsland dateert uit 1682, toen er sprake van was de hazen Paaseieren legden. Wel kende men de haas daar al eerder als een feestbrood in dieren gestalte, waarvan de wetenschap wel heeft beweerd dat deze broodhaas door een misverstand uit het Paaslam zou zijn ontstaan. "Het tijdstip waarop het oudste en grootste christelijke feest - de herrijze nis van Christus - werd gevierd, is lange tijd niet aan een vaste datum gevonden geweest. Pas het Concilie van Nica - 325 - bepaalde dat het zou worden gehouden op de zondag na de eerste volle maan, na het begin van de lente. Voor de katholieke kerk was Pasen al vroeg een vreugdefeest. Of er ook verband bestond met, zoals men nog steeds kan lezen 'het grote hei dense voorjaarsfeest' staat niet vast Wetenschappers noemen het wel merk waardig dat zowel in Duitsland (Os- tern) als in Engeland (Eastern) een met-kerkelijke naam verbonden is aan een zo belangrijk kerkelijk feest. Dat zou wel eens op de aanwezigheid van een ouder - niet christelijk -voorjaars feest kunnen wijzen. Hoe dan ook, de religieuze en de wereldlijke folklore aan Pasen verbon den maken, tenminste in ons land, dat beide Paasdagen, maar ook al wel Stil le Zaterdag, in de folkloristische feest kalender een belangrijke plaats inne men." einde citaat. PAASVUREN Neem b.v. Paasvuren. Een folkloristis ch feest. In Overijssel, Gelderland, Gro ningen en Drente worden Paasvuren op Eerste, dan wel Tweede dag ontstoken. In rooms-katholieke streken wordt de brand door de pastoor aangestoken, el ders door de oudste inwoner of de bur gemeester. Na 1945 is het gebruik eer der toe dan af genomen. Wie het Paas weekeinde in het noorden vertoeft ziet langs de einder ongetwijfeld van die Paasvuren. Omdat het toch wel een heidens gebruik is wordt er door pro testants-christelijke milieus tegen dit gebruik protest aangetekend, in tegen stelling met rooms-katholieke streken, waar de geestelijke leiders van harte meedoen. Denekamp kent nog het zgn. Paasstaakhale (geld inzamen voor de Paasvuren onder klokgelui). Wie meer over streekgebruiken en fol klore van Pasen en andere feesten wil lezen, kan dat in het hierboven geci teerde boek, dat in de bibliotheek ver krijgbaar is, doen. Wie meer wil weten over het christelijke Paasfeest, kan dat lezen in de Bijbel of een Paasdienst in één der Moerkapelse of Zevenhuizen- se kerken bijwonen. jongens-extra in wedstrijd tegen Boskoop Zaterdag 4 april hebben de jon gens van de O.S.S. extra groep een wedstrijd tegen Boskoop ge turnd. Dit gebeurde o.l.v. Cor Uyt- hoven. De wedstrijd werd gewon nen door Boskoop met 183.80 punten. O.S.S. behaalde 181.70 punten. In het individuele eind klassement behaalde Roy Beere van O.S.S. een eerste plaats! 10 JAAR BIBELOT Dessert du saison -0- Moka avec bonbon -0- INFORMATIE en RESERVERINGEN: Passage 210, 2741 GS Waddinxveen. Telefoon: 01828-16695. Voor diners, recepties, bruiloften etc. hebben we een sfeervolle zaalruimte beschikbaar, genaamd "PARTYHOME"' Biljartvereniging Hotel Vos had het genoe gen het gewestelijk kampioenschap Zuid- Holland 4e klas bandstoten te mogen orga niseren. 8 Spelers uit Zuid-Holland waren gekomen voor deze finale. De winnaar mag dan nationaal doorgaan. Het Nederlands kampioenschap was dus de inzet. De favo- riet van het districts Gouda was de heer G. Verweij van B.V. Exselsior te Gouda. Het toernooi ging over 3 dagen. De eerste dag gingen de heren Zoetendaal en Bakker aan de leiding met goede 3e: G. Verweij. Zater dag, de 2e dag, ging het met G. Verweij en de heer Nederpalt bijzonder goed en won nen beide hun3 partijen. De stand was na afloop: 1. Verweij; 2. Nederpelt; 3. Bakker. Zondag ging het Verweij in de 6e partij niet zo goed en hij verloor in 21 beurten van Zoetendaal. Nederpelt ging het deze ronde beter en hij maakte de 6e partij uit in 16 beurten. De finale ging uiteindelijk tussen Verweij en Nederpelt. Nederpelt had 10 punten en Verweij 8, maar Verweij had een beter moyenne. Dus als Verweij zou win nen was hij kampioen van Zuid Holland. In een spannende strijd heeft Verweij het toch gehaald in 27 beurten: 40 om 33. Misschien krijgt Hotel Vos ook wel een win naar in de 2e klas libre met het team J. v. Dongen, B. Hoogendijk en C. v. Pelt. Dit team werd vorig jaar 3e van nederland en zijn nu al kampioen in hun afdeling. Uitlijnen en balanceren, twee service-specialiteiten die uw bandenvakman op hel lijf zijn geschreven. Hij beheerst deze nauwkeurige techniek als geen ander en maakt daarbij gebruik van de modernste computer-gestuurde apparatuur. Onregelmatige bandensiijtage duidt meestal op afwijkingen in sporing of wielbalans. Kom even bij ons langs ter kontroie; dat spaart banden en verhoogt de wegveiligheid! Alle soorten voor rede Mooiassortiment. lage pn.s_ precisie-apparatuur. UITLIJNEN l ACCU S vermogens- Alle toepassingen/v voor ieder merk en type inzetbaar Mobiel i overal

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1987 | | pagina 8