GERRITSEN
IJtf
't Wapen van Moerkapelle
EETCAFÉ - SNACKBAR
Een beroep om te kiezen?????
LJ ij i
VOOR EEN BORREL - MAALTIJD OF SNACK
kunt U bij ons de gehele week terecht!
Bert Gaarkeuken wint Open Toernooi
Pde
SECHTE
I BAKKER
WEEKEND-AANBIEDING:
1 Gemengde Vruchtenvlaai
1 Suikerbol, Franse Specialiteit
van 8,75 nu slechts 7,95
van 3,25 nu 2,95
Roomboterkoekje van de week, 250 gram van 4,75 nu/ 3,75
De gehele
vakantie door
GEOPEND
dus elke dag VERS
BROOD EN GEBAK
bij Uw Echte Bakker
Zijde 12 - Moerkapelle Tel. 01793-1666
In ons "EET"-CAFÉ
serveren wii
tot 21.00 uur een:
varkens schnitzel
malse biefstuk
varkens haasje
kip schnitzel
karbonade
shoarma plate
uitsmijter speciaal
overheerlijke kip saté
kalfs schnitzel
loempia speciaal
kipstukjes in knoflooksaus
In de SNACKBAR
kunt U terecht voor een:
- heerlijk frietje
- super kroket
- frikandel
- kip-crum stick (nieuw!)
- saté
- halve kip
- bal gehakt
- loempia
- shoarma
- slaatje enz.
grotere salades
van tevoren bestellen!
HET AFHALEN VAN MAALTIJDEN IS MOGELIJK!
In overleg kunnen ook bestellingen worden gebracht.
Wij verzorgen eveneens gaarne Uw RECEPTIE, BROOD
MAALTIJD, KOUD DUFFET
bij u ter plaatse of bij ons in de zaal
EET-CAFE
OPENINGSTIJDEN:
SNACKBAR:
Na een spannende strijd viel zondag laat in de middag de beslissing: Bert
Gaarkeuken won in de finale heren enkel van Hans Lorsheijd en bracht
hiermee het open toernooi op zijn naam
Het open toernooi, dat vanaf 20
juni t/m 28 juni verspeeld werd,
had v.a. de eerste zondag te kam
pen met langdurige en hevige
regenval, hetgeen op donderdag
avond resulteerde in een achter
stand van z'n 50 partijen. De toer-
nooicommissie had de ondank
bare taak het wedstrijdschema eni
ge malen te moeten herschrijven.
Toen het echter de zaterdag van
het finale-weekend vrijwel droog
bleef, kon er niets meer mis gaan.
Overdag speelden de junioren,
trouw door hun ouders naar Ze
venhuizen vervoerd, 's Avonds
was bestemd voor de senioren Al
met al zijn er ca. 200 senioren
wedstrijden gespeeld en 150 juni
orenwedstrijden.
EINDSTAND:
meisjes enkel t/m 10 jr: 1. Cis-
ka Kramer; 2. Tamara Verbeek,
jongens enkel t/m 10 jr: 1Ray
mond Sluyter; 2. Ralph v.d. Vel
de: meisjes enkel t/m 12 jr: 1.
Ciska Kramer; 2. Chantal Dijks
man: jongens enkel t/m 12 jr:
1. Roger v. Duin; 2. Michel
Swets: meisjes enkel t/m 14 jr:
1. Nathalie Romondt; 2. Petra
Wille; jongens enkel t/m 14 jr:
1. Guido Kroon; 2. Rogier v.
Duin; meisjes enkel t/m 17 jr:
1. Michelle Vanca; 2. Helen
Weerheim; jongens enkel t/m
17 jr: 1. Frans v. Leeuwen; 2.
Edo Jan van Jeveren.
jongens dubbel t/m 17 jr: 1.
Guido Kroon/Arjen van 't
Kamp; 2. Frank v. Leeuwen/
Paul Stolwijk.
Tenslotte de winaars van het
seniorentoernooi: heren enkel:
1. Bert Gaarkeuken; 2. Hans
Lorsheijd; Heren dubbel: 1.
Ton Barendregt en Ron Visser
2. Roy Reiger en Norbert Jansen;
Dames dubbel: 1. Wil de Vrij
en Marijke Jonkeren; 2 Dames
Veninga en Jacobs.
Gemengd dubbel: 1. Combina
tie Tuit/de Graaf won van
Kaag/van Veen.
De prijzen, en dat waren er heel
wat, waren dit jaar ter beschikking
gesteld door de plaatselijk mid
denstand, nl. Drogisterij Roden
burg; "Jade" en Het Kaasmekka.
Sponsor Jan Droog uit Bleiswijk
verzorgde de prijzen voor de he
ren enkel, terwijl de fa. Familux
Schotte de koelboxen beschik
baar stelde, zodat de toernooi-
deelnemers constant de beschik
king hadden over koude drankjes
en koel water.
De 20-jarige Jan Ymker van het Hogeland in Zevenhuizen, mag dan
nu nog wel 'aankomend matroos' zijn, volgend jaar hoopt hij stuur
man derde klas te worden. Daarvoor moet hij 365 dagen 'vaar-erva-
ring' hebben. Ruim een derde gedeelte ervan is inmiddels achter de
rug. Helemaal positief is die eerste ervaring niet geweest
"Dagelijks ijs van de hutten en
romp te schrappen bij een tempera
tuur van -40 graden C is bepaald
geen lolletje. In plaats van de zon
van Zuid-Amerika, waarheen m'n
grote verlangen was en is, ijzige kou
en eentonig werk. We volgden een
vaste vaarroute van Noorwegen
naar Zweden met als vracht: steen
kool. Ook naar Polen. Dit schip van
de rederij waarbij ik werkzaam was
is bij machte om zelfs bij zware ijs
gang - voorafgegaan door een ijsbre-
far - de noordelijke wateren te be
varen. En ik heb nu het ergste mee
gemaakt: de winter. Juist toen het
weer wat aangenamer begon te wor
den, de onderhoudswerkzaamhe
den aan het schip bijna gereed, ging
m'n verlof in...Dat verlof is bijna
verstreken, maar ik heb inmiddels
m'n contract opgezegd. Ik wil nu de
zon weieens zien." Jan is een zon-
aanbidder. Hij heeft een zonnig ka
rakter en houdt van een zonnebad
op z'n tijd. Echt teleurgesteld is Jan
overigens niet in het beroep dat hij
koos. Wat hij meegemaakt heeft is
bepaald niet helemaal negatief ge
weest, al geeft hij toe dingen te zijn
tegengekomen in havensteden die
hij zich niet voor mogelijk had ge
houden en dat de verveling aan
boord weieens gedood werd met
bier...
Waarom Jan koos voor een zee
vaartopleiding? "Wel, op jonge
leeftijd zag ik het niet zitten om een
saai burgerbestaan te leiden. Elke
oag op tijd weg met m'n broodtrom
meltje onder m'n arm....Omdat ik
togal avontuurlijk van aard ben en
tan reizen houd, dacht ik aan een
zeevaartopleiding.
Isa de MAVO ben ik naar de Nau
tische academie in Rotterdam ge
gaan voor een vierde stuurmansop-
leiding, op M.B.O.-niveau. Direct
er achter aan heb ik een spoecursus
van 8 weken voor derde stuurman
gevolgd. De opleiding is erg theore
tisch en je wordt er erg zelfstandig
san. Toen ik startte waren er 4 klas
sen van 30 leerlingen. Na 2 jaar wa
ren.er 3 kassen van 20 over. Uitein
delijk deden deze 60 eindexamen
(vakken die we o.a. kregen waren:
zeevaartkunde, stabiliteit, Neder-
lands, Engels, zeevaartwetten en
sterrenkunde) Tijdens m'n oplei-
d'ng heb ik slechts één week geva
ren, en dat was op het opleidings-
(Jhip van de ned. Zeevaartschool,
'oen ik dan ook ging varen was het
"est allemaal nieuw voor me. Ik
wist niet hoe ik werk moest krijgen,
'k heb zomaar 18 sollicitatiebrieven
geschreven naar diverse rederijen.
Die adressen bond ik in een boekje
at ik uit de Rotterdamse biblio-
OKk had gehaald. Alle adressen
n tcderijen staan er in. Die sollici-
mieperiode begon nog voordat ik
m n laatste examen had gedaan, nl.
in november. Omdat er geen posi
tief antwoord kwam ben ik naar het
Arbeidsbureau van de Scheepvaart
gestapt... Zo'n 15 dagen voor de
Kerst."Wanneer kun je weg?" vroe
gen ze. Ik zei 'nu direct als het moet'
"Prima" zeiden zij "dan moet je
maandag naar Groningen, naar Ha
ren waar de rederij gevestigd is." Op
donderdag werd dat tegen me ge
zegd, op de maandag erna ging ik
met de trein naar Groningen,
slechts, zo bleek, om de post op te
halen om me;e naar Oslo te nemen.
Twee dagen later, de 17e december,
zat ik al in het vliegtuig richting Os
lo. Ik was van tevoren gekeurd en
was goed reisvaardig, dach* ik.
Maar op de vreselijkste kou die ik
ooit meegemaakt heb, was ik niet
voorbereid. Geen muts, of pet, geen
wollen ondergoed noch gevoerde
overalls enz. De rederij waarbij ik
ging werken was Sandfvrden B.V.
Deze heeft slechts één schip in ei
gendom, maar het management
over 13 schepen.
WERK en ETEN
Het ,-schip lag in de haven van
Slemmestat, in de Oslo fjord. Met
m'n plunjezak op m'n nek zie ik me
nog op de kade staat bij het (101 me
ter) lange schip. Een buikschip een
zgn. 'selfunloading bulkcarrier' met
de naam EOS. Het wijs ijzig koud
en het had juist gesneeuwd. Daar
monsterde ik aan en werd de der
tiende man aan boord, als jongste
bediende. De aankomende matroos
M'n eerste werk was wacht-lopen
en controleren of de losinstallatie
goed werkte. Daarna de restanten
cement in het ruim losscheppen. En
dat allemaal op dezelfde dag dat ik
uit Nederland vertrokken was. Bij
alles wat ik deed moest ik vragen
stellen. Gelukkig spraken diverse be
manningsleden Nederlands, alhoe
wel de overige matrozen dat slechts
gebrekkig deden, omdat het Kaap-
Verdianen waren. M'n eerste maal
tijd aan boord was een Friese rijst
tafel...Brrr...een stamppot van brui
ne bonen, aardappelen en spekvet.
Een vieze brij....Natuurlijk werd al
les opgegeten, want ik had honger
van dat zware werk en door de kou
krijg je honger. Dat het bepaald
geen hotel-eten worden zou, be
greep ik al gauw, want doorgaans
waren het stamppotten van het één
of ander dat we voorgeschoteld kre
gen. De kok verstond de edele kook
kunst niet meer zo goed....De eerste
tijd voeren we van Oslo naar Zwe
den om cement te laden en te los
sen. Vele malen heen en weer. Met
de Kerst lag de cementfabriek in
Weden, één dag stil.
Steenkolen haalden we af en toe in
Polen. Dat was weieens afwisselend
We voeren dan naar Stettin. Je kon
Dorpsstraat 49 - Zevenhuizen
ECHT... JE PROEFT 'T!
daar leuk stappen. Vooral als je wat
vreemde valuta wist in te wisselen
op dezwarte markt. Toch kon je
nooit helemaal doen wat je wilde.
Het begon al vanaf het schip: en er
naar toe: een strenge controle door
soldaten. De Polen vinden dat ze
het niet best hebben. Klagen veel
over de slechte toestanden daar:
arbeidsvoorwaarden en verdiensten
Wij werden voor rijke zeelui aange
zien. Je kon wel goed handelen met
ze. In Polen laadden we steenkool
dat vervoerd werd naar Malmö.
Voor een lading titaan-erts voeren
we door 1,5 meter dik ijs naar Fin
land. Een ijsbreker sleepte ons er
doorheen."
STAPPEN
Ver weg in de vreemde ontbreekt
huiselijke warme. Ook kon het heen
en weer varen tussen Zweden en
Noorwegen best eentonig zijn. Dien
tengevolge werd het weieens een
'bloemetjes buiten zetten' als de be
manning van boord ging. Toch span
den de Noren (gewone burgers), die
de bemanning van de EOS in hore-
ca-gelegenheden tegenkwam, de
kroon. "Als Noren uitgaan drinken
ze nogal flink, ondanks dat alcoho
lische dranken daar erg duur zijn.
Vooral veel wodka. Wij hielden het
bij een pilsje, wat zij niet begrepen
en dat voor een tientje per glas!
AAN BOORD
Aan boord maak je deel uit van de
gemeenschap. Het is a-sociaal om je
in je hut terug te trekken. Je moet
steeds met elkaar werken en leven.
Ruzies kun je je niet veroorloven.
Alle zeelui hebben een bepaald
soort tic. Zelf heb ik er ook e
één, anders had ik dit leven niet vol
gehouden. Maar wil je je aan je
principes houden, dan moet je erg
standvastig zijn" (jan bedoeld met
die 'tic' ongetwijfeld een laconieke
levenshouding: hij heeft die!)
Had je weieens heimwee? "Niet
echt, maar ik miste de mensen van
thuis wel: ouders, broer, zus, vrien
den en kennissen. Ik stuurde en ont
ving regelmatig kaarten en brieven.
Elke week belde ik een keer naar
huis. Toch kreeg ik in deze paar
maanden al een soort levenserva
ring, je bouwt daar een zekere arro
gantie mee op. Je maakt situaties
mee, die gewone mensen niet voor
mogelijk houden, nooit in terecht
komen. Daardoor krijg je een be
paalde vorm van vrijmoedigheid."
Jan, die z'n arbeidscontract opge
zegd heeft, is voornemens binnen
kort weer naar het Arbeidsbureau
voor de Scheepvaart te stappen. Nu
zal hij niet zo snel toehappen als hij
de eerste keer gedaan heeft. Hij
heeft daarom ook de kans gemist die
rederijen hem schriftelijk boden.
Net nadat hij vertrokken was in de
cember, kwamen er nl. enkele aan
lokkelijke aanbiedingen als ant
woord op zijn sollicitaties. Nu is
zijn hoop gevestigd op één of andere
rederij die op een warm en zonnig
continent vaart, Zuid-Amerika b.v.
Jan is overigens de zon al een paar
weken wezen 'proeven' op vakantie
in Spanje. Volgens ooggetuigen
showde hij tijdens het Koffiebar-
weekeinde, dat onlangs plaatsvond,
z'n in shirt en short gestoken brui
ne armen en benen, terwijl de tem
peratuur zoiets niet aanlokte....
EENMALIG
10 8-hoekige eiken salon
tafels van 700,-
weg voor 250,-
MEUBELKOOPJESHAL
Noordkade 92a
Waddinxveen
X
maandag t/m zaterdag:
11.00-24.00 uur.
zondag: 16.00-24.00 uur
maandag/dinsdag: 12.00-21.00
woensdag/donderdag: 12.00-23.00
vrijdag/zaterdag: 12.00-24.00
zondag: 16.00-20.00 uur.