GERRITSEN IJtf 't Wapen van Moerkapelle EETCAFÉ - SNACKBAR Een beroep om te kiezen????? LJ ij i VOOR EEN BORREL - MAALTIJD OF SNACK kunt U bij ons de gehele week terecht! Bert Gaarkeuken wint Open Toernooi Pde SECHTE I BAKKER WEEKEND-AANBIEDING: 1 Gemengde Vruchtenvlaai 1 Suikerbol, Franse Specialiteit van 8,75 nu slechts 7,95 van 3,25 nu 2,95 Roomboterkoekje van de week, 250 gram van 4,75 nu/ 3,75 De gehele vakantie door GEOPEND dus elke dag VERS BROOD EN GEBAK bij Uw Echte Bakker Zijde 12 - Moerkapelle Tel. 01793-1666 In ons "EET"-CAFÉ serveren wii tot 21.00 uur een: varkens schnitzel malse biefstuk varkens haasje kip schnitzel karbonade shoarma plate uitsmijter speciaal overheerlijke kip saté kalfs schnitzel loempia speciaal kipstukjes in knoflooksaus In de SNACKBAR kunt U terecht voor een: - heerlijk frietje - super kroket - frikandel - kip-crum stick (nieuw!) - saté - halve kip - bal gehakt - loempia - shoarma - slaatje enz. grotere salades van tevoren bestellen! HET AFHALEN VAN MAALTIJDEN IS MOGELIJK! In overleg kunnen ook bestellingen worden gebracht. Wij verzorgen eveneens gaarne Uw RECEPTIE, BROOD MAALTIJD, KOUD DUFFET bij u ter plaatse of bij ons in de zaal EET-CAFE OPENINGSTIJDEN: SNACKBAR: Na een spannende strijd viel zondag laat in de middag de beslissing: Bert Gaarkeuken won in de finale heren enkel van Hans Lorsheijd en bracht hiermee het open toernooi op zijn naam Het open toernooi, dat vanaf 20 juni t/m 28 juni verspeeld werd, had v.a. de eerste zondag te kam pen met langdurige en hevige regenval, hetgeen op donderdag avond resulteerde in een achter stand van z'n 50 partijen. De toer- nooicommissie had de ondank bare taak het wedstrijdschema eni ge malen te moeten herschrijven. Toen het echter de zaterdag van het finale-weekend vrijwel droog bleef, kon er niets meer mis gaan. Overdag speelden de junioren, trouw door hun ouders naar Ze venhuizen vervoerd, 's Avonds was bestemd voor de senioren Al met al zijn er ca. 200 senioren wedstrijden gespeeld en 150 juni orenwedstrijden. EINDSTAND: meisjes enkel t/m 10 jr: 1. Cis- ka Kramer; 2. Tamara Verbeek, jongens enkel t/m 10 jr: 1Ray mond Sluyter; 2. Ralph v.d. Vel de: meisjes enkel t/m 12 jr: 1. Ciska Kramer; 2. Chantal Dijks man: jongens enkel t/m 12 jr: 1. Roger v. Duin; 2. Michel Swets: meisjes enkel t/m 14 jr: 1. Nathalie Romondt; 2. Petra Wille; jongens enkel t/m 14 jr: 1. Guido Kroon; 2. Rogier v. Duin; meisjes enkel t/m 17 jr: 1. Michelle Vanca; 2. Helen Weerheim; jongens enkel t/m 17 jr: 1. Frans v. Leeuwen; 2. Edo Jan van Jeveren. jongens dubbel t/m 17 jr: 1. Guido Kroon/Arjen van 't Kamp; 2. Frank v. Leeuwen/ Paul Stolwijk. Tenslotte de winaars van het seniorentoernooi: heren enkel: 1. Bert Gaarkeuken; 2. Hans Lorsheijd; Heren dubbel: 1. Ton Barendregt en Ron Visser 2. Roy Reiger en Norbert Jansen; Dames dubbel: 1. Wil de Vrij en Marijke Jonkeren; 2 Dames Veninga en Jacobs. Gemengd dubbel: 1. Combina tie Tuit/de Graaf won van Kaag/van Veen. De prijzen, en dat waren er heel wat, waren dit jaar ter beschikking gesteld door de plaatselijk mid denstand, nl. Drogisterij Roden burg; "Jade" en Het Kaasmekka. Sponsor Jan Droog uit Bleiswijk verzorgde de prijzen voor de he ren enkel, terwijl de fa. Familux Schotte de koelboxen beschik baar stelde, zodat de toernooi- deelnemers constant de beschik king hadden over koude drankjes en koel water. De 20-jarige Jan Ymker van het Hogeland in Zevenhuizen, mag dan nu nog wel 'aankomend matroos' zijn, volgend jaar hoopt hij stuur man derde klas te worden. Daarvoor moet hij 365 dagen 'vaar-erva- ring' hebben. Ruim een derde gedeelte ervan is inmiddels achter de rug. Helemaal positief is die eerste ervaring niet geweest "Dagelijks ijs van de hutten en romp te schrappen bij een tempera tuur van -40 graden C is bepaald geen lolletje. In plaats van de zon van Zuid-Amerika, waarheen m'n grote verlangen was en is, ijzige kou en eentonig werk. We volgden een vaste vaarroute van Noorwegen naar Zweden met als vracht: steen kool. Ook naar Polen. Dit schip van de rederij waarbij ik werkzaam was is bij machte om zelfs bij zware ijs gang - voorafgegaan door een ijsbre- far - de noordelijke wateren te be varen. En ik heb nu het ergste mee gemaakt: de winter. Juist toen het weer wat aangenamer begon te wor den, de onderhoudswerkzaamhe den aan het schip bijna gereed, ging m'n verlof in...Dat verlof is bijna verstreken, maar ik heb inmiddels m'n contract opgezegd. Ik wil nu de zon weieens zien." Jan is een zon- aanbidder. Hij heeft een zonnig ka rakter en houdt van een zonnebad op z'n tijd. Echt teleurgesteld is Jan overigens niet in het beroep dat hij koos. Wat hij meegemaakt heeft is bepaald niet helemaal negatief ge weest, al geeft hij toe dingen te zijn tegengekomen in havensteden die hij zich niet voor mogelijk had ge houden en dat de verveling aan boord weieens gedood werd met bier... Waarom Jan koos voor een zee vaartopleiding? "Wel, op jonge leeftijd zag ik het niet zitten om een saai burgerbestaan te leiden. Elke oag op tijd weg met m'n broodtrom meltje onder m'n arm....Omdat ik togal avontuurlijk van aard ben en tan reizen houd, dacht ik aan een zeevaartopleiding. Isa de MAVO ben ik naar de Nau tische academie in Rotterdam ge gaan voor een vierde stuurmansop- leiding, op M.B.O.-niveau. Direct er achter aan heb ik een spoecursus van 8 weken voor derde stuurman gevolgd. De opleiding is erg theore tisch en je wordt er erg zelfstandig san. Toen ik startte waren er 4 klas sen van 30 leerlingen. Na 2 jaar wa ren.er 3 kassen van 20 over. Uitein delijk deden deze 60 eindexamen (vakken die we o.a. kregen waren: zeevaartkunde, stabiliteit, Neder- lands, Engels, zeevaartwetten en sterrenkunde) Tijdens m'n oplei- d'ng heb ik slechts één week geva ren, en dat was op het opleidings- (Jhip van de ned. Zeevaartschool, 'oen ik dan ook ging varen was het "est allemaal nieuw voor me. Ik wist niet hoe ik werk moest krijgen, 'k heb zomaar 18 sollicitatiebrieven geschreven naar diverse rederijen. Die adressen bond ik in een boekje at ik uit de Rotterdamse biblio- OKk had gehaald. Alle adressen n tcderijen staan er in. Die sollici- mieperiode begon nog voordat ik m n laatste examen had gedaan, nl. in november. Omdat er geen posi tief antwoord kwam ben ik naar het Arbeidsbureau van de Scheepvaart gestapt... Zo'n 15 dagen voor de Kerst."Wanneer kun je weg?" vroe gen ze. Ik zei 'nu direct als het moet' "Prima" zeiden zij "dan moet je maandag naar Groningen, naar Ha ren waar de rederij gevestigd is." Op donderdag werd dat tegen me ge zegd, op de maandag erna ging ik met de trein naar Groningen, slechts, zo bleek, om de post op te halen om me;e naar Oslo te nemen. Twee dagen later, de 17e december, zat ik al in het vliegtuig richting Os lo. Ik was van tevoren gekeurd en was goed reisvaardig, dach* ik. Maar op de vreselijkste kou die ik ooit meegemaakt heb, was ik niet voorbereid. Geen muts, of pet, geen wollen ondergoed noch gevoerde overalls enz. De rederij waarbij ik ging werken was Sandfvrden B.V. Deze heeft slechts één schip in ei gendom, maar het management over 13 schepen. WERK en ETEN Het ,-schip lag in de haven van Slemmestat, in de Oslo fjord. Met m'n plunjezak op m'n nek zie ik me nog op de kade staat bij het (101 me ter) lange schip. Een buikschip een zgn. 'selfunloading bulkcarrier' met de naam EOS. Het wijs ijzig koud en het had juist gesneeuwd. Daar monsterde ik aan en werd de der tiende man aan boord, als jongste bediende. De aankomende matroos M'n eerste werk was wacht-lopen en controleren of de losinstallatie goed werkte. Daarna de restanten cement in het ruim losscheppen. En dat allemaal op dezelfde dag dat ik uit Nederland vertrokken was. Bij alles wat ik deed moest ik vragen stellen. Gelukkig spraken diverse be manningsleden Nederlands, alhoe wel de overige matrozen dat slechts gebrekkig deden, omdat het Kaap- Verdianen waren. M'n eerste maal tijd aan boord was een Friese rijst tafel...Brrr...een stamppot van brui ne bonen, aardappelen en spekvet. Een vieze brij....Natuurlijk werd al les opgegeten, want ik had honger van dat zware werk en door de kou krijg je honger. Dat het bepaald geen hotel-eten worden zou, be greep ik al gauw, want doorgaans waren het stamppotten van het één of ander dat we voorgeschoteld kre gen. De kok verstond de edele kook kunst niet meer zo goed....De eerste tijd voeren we van Oslo naar Zwe den om cement te laden en te los sen. Vele malen heen en weer. Met de Kerst lag de cementfabriek in Weden, één dag stil. Steenkolen haalden we af en toe in Polen. Dat was weieens afwisselend We voeren dan naar Stettin. Je kon Dorpsstraat 49 - Zevenhuizen ECHT... JE PROEFT 'T! daar leuk stappen. Vooral als je wat vreemde valuta wist in te wisselen op dezwarte markt. Toch kon je nooit helemaal doen wat je wilde. Het begon al vanaf het schip: en er naar toe: een strenge controle door soldaten. De Polen vinden dat ze het niet best hebben. Klagen veel over de slechte toestanden daar: arbeidsvoorwaarden en verdiensten Wij werden voor rijke zeelui aange zien. Je kon wel goed handelen met ze. In Polen laadden we steenkool dat vervoerd werd naar Malmö. Voor een lading titaan-erts voeren we door 1,5 meter dik ijs naar Fin land. Een ijsbreker sleepte ons er doorheen." STAPPEN Ver weg in de vreemde ontbreekt huiselijke warme. Ook kon het heen en weer varen tussen Zweden en Noorwegen best eentonig zijn. Dien tengevolge werd het weieens een 'bloemetjes buiten zetten' als de be manning van boord ging. Toch span den de Noren (gewone burgers), die de bemanning van de EOS in hore- ca-gelegenheden tegenkwam, de kroon. "Als Noren uitgaan drinken ze nogal flink, ondanks dat alcoho lische dranken daar erg duur zijn. Vooral veel wodka. Wij hielden het bij een pilsje, wat zij niet begrepen en dat voor een tientje per glas! AAN BOORD Aan boord maak je deel uit van de gemeenschap. Het is a-sociaal om je in je hut terug te trekken. Je moet steeds met elkaar werken en leven. Ruzies kun je je niet veroorloven. Alle zeelui hebben een bepaald soort tic. Zelf heb ik er ook e één, anders had ik dit leven niet vol gehouden. Maar wil je je aan je principes houden, dan moet je erg standvastig zijn" (jan bedoeld met die 'tic' ongetwijfeld een laconieke levenshouding: hij heeft die!) Had je weieens heimwee? "Niet echt, maar ik miste de mensen van thuis wel: ouders, broer, zus, vrien den en kennissen. Ik stuurde en ont ving regelmatig kaarten en brieven. Elke week belde ik een keer naar huis. Toch kreeg ik in deze paar maanden al een soort levenserva ring, je bouwt daar een zekere arro gantie mee op. Je maakt situaties mee, die gewone mensen niet voor mogelijk houden, nooit in terecht komen. Daardoor krijg je een be paalde vorm van vrijmoedigheid." Jan, die z'n arbeidscontract opge zegd heeft, is voornemens binnen kort weer naar het Arbeidsbureau voor de Scheepvaart te stappen. Nu zal hij niet zo snel toehappen als hij de eerste keer gedaan heeft. Hij heeft daarom ook de kans gemist die rederijen hem schriftelijk boden. Net nadat hij vertrokken was in de cember, kwamen er nl. enkele aan lokkelijke aanbiedingen als ant woord op zijn sollicitaties. Nu is zijn hoop gevestigd op één of andere rederij die op een warm en zonnig continent vaart, Zuid-Amerika b.v. Jan is overigens de zon al een paar weken wezen 'proeven' op vakantie in Spanje. Volgens ooggetuigen showde hij tijdens het Koffiebar- weekeinde, dat onlangs plaatsvond, z'n in shirt en short gestoken brui ne armen en benen, terwijl de tem peratuur zoiets niet aanlokte.... EENMALIG 10 8-hoekige eiken salon tafels van 700,- weg voor 250,- MEUBELKOOPJESHAL Noordkade 92a Waddinxveen X maandag t/m zaterdag: 11.00-24.00 uur. zondag: 16.00-24.00 uur maandag/dinsdag: 12.00-21.00 woensdag/donderdag: 12.00-23.00 vrijdag/zaterdag: 12.00-24.00 zondag: 16.00-20.00 uur.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1987 | | pagina 3