Gemeente Zevenhuizen Kerkdiensten FLANKEREND OUDERENBELEID BURGERLIJKE STAND Collecteschema Openbare vergaderingen Aanmelding en aangifte voor de bevolkingsregisters Verleende bouwvergunningen MOERKAPELLE MEDISCHE DIENSTEN DORPSKRANT Aan de gemeente worden financiële middelen verstrekt in het kader van het flankerend ouderenbeleid, welke door burgemeester en wethouders, op voorstel van het Overlegorgaan Bejaardenwerk Zevenhuizen, worden besteed ten behoeve van voorzieningen, zoals: - verstrekking van warme maaltijden; - tijdelijke opvang in "De Zevenster"; - dagopvang in "De Zevenster"; - alarmering; - recreatie-activiteiten. Verstrekking van warme maaltijden Warme maaltijden worden verstrekt vanuit "De Zevenster". Door de week worden deze maal tijden rondgebracht door de huismeester en in het weekeinde door vrijwilligers. De hieraan verbonden kosten bedragen f 7,50 per warme maaltijd. De bezorgkosten van de maaltijden worden betaald via het flankerend ouderenbeleid. Indien van deze voorziening gebruik wenst te worden gemaakt, dan kan contact worden opgenomen met de administratie van "De Zevenster", telefoon nummer 1144. Tijdelijke opvang in "De Zevenster". Deze voorziening is bedoeld voor personen, die tijdelijk niet zelfstandig kunnen functioneren (bijvoorbeeld wegens ziekte of vakantie van één van de kinderen of verzorgers). Criteria tijdelijke opvang. Tijdelijke opvang houdt in, dat er in bepaalde gevallen sprake kan zijn van tijdelijke verzor ging in het Bejaardenverzorgingstehuis "De Zevenster". Het tijdelijke karakter van deze dienstverlening dient duidelijk vast te staan. Voorts is deze dienstverlening bestemd voor die ouderen, die door uiteenlopende omstandigheden gedurende een relatief korte periode in hun eigen woning niet die zorg kunnen verkrijgen, welke zij nodig hebben. De duur van de tijdelijke verzorging dient vooraf te worden bepaald, doch bedraagt maximaal zes weken. Heel nadrukkelijk zal vooraf aan de patiënt worden meegedeeld, dat hieruit onder geen enkele voorwaarde een definitieve opname noch in "De Zevenster" noch in een verpleegte huis kan voortvloeien. Derhalve moet en zal het wekken van valse verwachtingen absoluut worden voorkomen! De vergoeding van de kosten van vervoer per ambulance en taxi zal volgens de gebruikelijke regeling plaatsvinden. Voorstellen voor tijdelijke verzorging zullen via de desbetreffende huisarts aan de directie van "De Zevenster" gericht dienen te worden. De eindbelissing voor tijdelijke opname ligt tenslotte bij de directie van "De Zevenster". Dagopvang in "De Zevenster". Deze voorziening is bedoeld voor personen, die overdag minder goed zelfstandig kunnen functioneren. Criteria dagopvang. De dagopvang is bestemd voor: 1Alleenstaanden zonder of met weinig mogelijkheden voor mantelzorg in de directe omge ving. Doel: doorbreking van isolement. 2. Personen, die thuis intensieve zorg ontvangen van familie, buren en/of kennissen. Doel: ontlasting van mantelzorg, zodat bedoelde personen langer kunnen functioneren. 3. Personen, die gezinszorg ontvangen, niet zozeer vanwege huishoudelijke hulp maar meer vanwege oppas/begeleiding. Doel: doorbreking van het isolement, ontlasting gezinsver zorging en besparing van gezinsverzorging. 4. Personen met beperkte zelfredzaamheid. Doel: reactivering en bevordering zelfredzaam heid. Voorstellen betreffende personen, die in aanmerking komen voorde dagopvang zullen door de wijkverpleging en/of gezinsverzorging gedaan kunnen worden. De eindbeslissing of iemand geplaatst kan worden ligt bij de directie van "De Zevenster". Alarmering. Voor wie Het alarmeringssysteem is bedoeld voor ouderen en gehandicapten die thuis wonen en zich, om welke reden dan ook, niet meer zo veilig voelen. Met een alarmeringstoestel in huis heeft men de zekerheid, in geval van nood, iemand te kunnen waarschuwen. Het alarmeringssysteem is gericht op men die vanwege hun geestelijke en/of lichamelijke konditie eer risico lopen en zich daardoor onveiliger en kwetsbaarder voelen. Er kan een noodsituatie ontstaan waarvan de desbetreffende persoon verwacht deze niet zonder hulp aan te kunnen. Hierbij kan men denken aan: risico's van medische aard (hartinfarct, hoge immobiliteit); risico's van psychische/sociale aard; gevoelens van angst; gevoelens van eenzaamheid; het plaatsvinden van ongelukken, zoals brand en waterschade; terminale fase. Hoe werkt zo'n systeem Het alarmtoestel is een apparaat dat naast het telefoontoestel wordt geplaatst. Het werkt dus via de telefoon. Bij dit toestel hoort een zendertje dat de gebruiker om de hals draagt. Na een druk op de alarmknop gaat er automatisch een sein naar de centrale meldkamer. Nadat het alarm is binnengekomen neemt de centrale kontakt op met één van de personen die de gebruiker zelf tevoren als kontaktpersoon heeft opgegeven. Dus kinderen, familie, buren en vrienden. Deze mensen wonen dicht in de buurt, zodat ze er snel zijn. Zij hebben dan ook een sleutel om het huis van de gebruiker te kunnen betreden. Wanneer u denkt dat zo'n alarmeringsapparaat voor iemand die u kent een oplossing zou zijn, wat moet u dan doen Het is wenselijk dat u in uw kontakten betrokkene wijst op de mogelijkheid van zo'n alarm- apparatuur. Daarna kan betrokkene zelf of kinderen of u voor verdere afhandeling kontakt op nemen met de Maatschappelijke Dienstverlening "Zuidpias" in Nieuwerkerk a/d IJssel Kerklaan 2, telefoon 01803-14144. Wat kost het De gebruiker ontvangt het alarmapparaat in huur, waarvoor f 12,50 per maand wordt betaald en een eenmalige bijdrage als entreekosten van f 25,00. GEBOREN: Seelbach, Marcella, dochter van: Seelbach, Matthijs en: Vermaat, Cornelia N.J., op 4 januari 1988. Brinkhuis, Willem Hendrik, zoon van: Brinkhuis, Berend H. en: van der Kaaij, Ingeborg, op 7 januari 1988. tot 6 maart 1988: geen col lecte. Donderdag 4 februari 1988 Gemeenteraad Aanvang 19.30 uur. Burgemeester en wethouders der gemeente Zevenhuizen her inneren de bevolking aan haarverplichtingen, omschreven in d artikel 3 tot en met 15 van het Besluit bevolkingsboekhoudin en brengen als voornaamste bepalingen ter openbare kennis: 1. Behoudens afwijkingen, moet ieder, die in Nederlan nachtrust geniet, zijn opgenomen in één van de persoons registers. 2. leder behoort te zijn opgenomen in het persoonsregister var de gemeente waar hij zijn nachtrust geniet en duurzaam of voo onbepaalde tijd in de regel zal genieten. 3. In geval van onzekerheid omtrent het onder 2. vermelde, gelden bijzondere voorschriften. 4. Behoudens afwijkingen, moet ieder, die Nederland verlaat, onverwijld van het persoonsregister worden afgevoerd. 5. Bij adresverandering binnen de gemeente moeten de nodige wijzigingen in het bevolkingsregister worden aangebracht. Voorts is in verband met het bovenstaande het volgende van belang: 6. Aangifte van vertrek uit de gemeente dient mondeling of schriftelijk te schieden op de dag van of uiterlijk vijf dagen na vertrek (bij het verlaten van Nederland ten hoogste vijf dagen te voren) met opgave van het laatste adres, de naam van de vesti gingsgemeente en het adres aldaar (bij vertrek uit Nederland de naam van het gebiedsdeel of het land, alsmede de plaats en het adres aldaar). 7. Aan de aangever van een vertrek wordt, behoudens in bijzon dere gevallen, onmiddellijk een verhuiskaart uitgereikt of toege zonden, welke hem dient als bewijs van afmelding en welke binnen vijf dagen na dagtekening moet worden ingeleverd bij het bestuur van de gemeente in welker persoonsregister de persoon moet worden opgenomen. 8. leder, die in de gemeente in welker persoonsregister hij is op genomen, verhuist of van adres verandert, is verplicht daarvan niet eerder dan vijf dagen voor en niet later dan vijf dagen na de verhuizing of adresverandering mondeling of schriftelijk aangif-; te te doen bij het gemeentebestuur, met opgave van het oude en het nieuwe adres. 9. leder, die in Nederland nachtrust is gaan genieten of voor opneming in een van de persoonsregisters in aanmerking komt moet zich binnen vijf dagen na zijn aankomst in Nederland in persoon aanmelden bij het gemeentebestuur met overlegging van een paspoort of een ander identiteitsbewijs. 10. Hoofden van inrichtingen, zoals verpleeg- en bejaardente huizen, rusthuizen, hotels, pensions en kamerverhuurbedrijven moeten tenminste éénmaal in de veertien dagen o.a. medede ling doen van de (geslachts)naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, datum van aankomst, gemeente van herkomst en laatste adres aldaar van ieder persoon, die langerdan dertig dagen in de inrichting nachtrust zal genieten of inmiddels heeft genoten. 11Overtreding van de voorschriften wordt gestraft volgens de wet. 12. Voor persoonlijke aanmelding en voor mondelinge aangifte voor het bevolkingsregister wordt gelegenheid gegeven van maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot en met 12.00 uur ter gemeentesecretarie (afdeling bevolking), Dorpsstraat 89. In de periode van 7 tot 13 januari 1988 is door burgemeester en wethouders van Zevenhuizen vergunning afgegeven voor: - het maken van een entreeruimte in het pand Burgemeester - Klinkhamerweg 45a; Een ieder die meent in zijn belang te zijn getroffen door de ver lening van de bovenstaande vergunning, kan binnen 30 dagen na de dagtekening van dit blad een gemotiveerd bezwaar schrift ingevolge de Wet arob indienen bij burgemeester en wethouders. De vergunning ligt gedurende deze termijn ter inzage ter ge meentesecretarie op het bureau Ruimtelijke Ordening e.a. Zevenhuizen 24 januari Herv. kerk 10.00 uur: ds. W. Kalkman, Ameide; 19.00 uur ds. H. Gaasbeek. Oud Verlaat 10.00 uur ds. H. Gaasbeek. Geref. gem. 9.30 uur ds. W. Davidse; 18.30 uur drs. J.S. Koops, Bergambacht. Ver. vrijz. herv. 19.00 uur ds. C.W. Schlingeman, Herv. kerk 9.30 uur ds. A. den Hartogh, Leusden; 18.30 uur ds. J. v. Wier, Kampen. Geref. gem. 9.30 en 18.30 uur ds. R. Boogaard. 23 januari: dokter W. Voorthuy- zen, Lijsterlaan 2b, Bleiswijk, tel. 01892-15241. 24 januari: dokter W. Vroeginde weij, Beatrixlaan 7, Moerkapelle, tel. 01793-1687. Onafhankelijk informatieblad voor alle inwoners van Zeven huizen, Oud Verlaat, Moerkapel le, Kruisweg en de wijken Sniep en Zuidpias in Waddinxveen. Verschijnt éénmaal per week in een oplage van 7.000 exempla ren. REDAKTIEADRES: Drukkerij Elgersma, Dorpsstraat 62a, 2761 AG Zevenhuizen, tel. 01802-2289, en Noordeinde 1 7, 2761 BN Zeven huizen, tel. 01802-1653. De redaktie van de Dorpskrant stelt zich niet aansprakelijk voor de inhoud van de in elke krant staande advertenties. Bovendien behoudt zij zich het recht voor om zonder opgave van reden, advertenties voor pu- blikatie in de dorpskrant te wei geren

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1988 | | pagina 2