Gemeente
Zevenhuizen
Kerkdiensten
FLANKEREND OUDERENBELEID
BURGERLIJKE
STAND
Collecteschema
Openbare
vergaderingen
Aanmelding en aangifte voor de
bevolkingsregisters
Verleende bouwvergunningen
MOERKAPELLE
MEDISCHE DIENSTEN
DORPSKRANT
Aan de gemeente worden financiële middelen verstrekt in het kader van het flankerend
ouderenbeleid, welke door burgemeester en wethouders, op voorstel van het Overlegorgaan
Bejaardenwerk Zevenhuizen, worden besteed ten behoeve van voorzieningen, zoals:
- verstrekking van warme maaltijden;
- tijdelijke opvang in "De Zevenster";
- dagopvang in "De Zevenster";
- alarmering;
- recreatie-activiteiten.
Verstrekking van warme maaltijden
Warme maaltijden worden verstrekt vanuit "De Zevenster". Door de week worden deze maal
tijden rondgebracht door de huismeester en in het weekeinde door vrijwilligers. De hieraan
verbonden kosten bedragen f 7,50 per warme maaltijd. De bezorgkosten van de maaltijden
worden betaald via het flankerend ouderenbeleid. Indien van deze voorziening gebruik
wenst te worden gemaakt, dan kan contact worden opgenomen met de administratie van "De
Zevenster", telefoon nummer 1144.
Tijdelijke opvang in "De Zevenster".
Deze voorziening is bedoeld voor personen, die tijdelijk niet zelfstandig kunnen functioneren
(bijvoorbeeld wegens ziekte of vakantie van één van de kinderen of verzorgers).
Criteria tijdelijke opvang.
Tijdelijke opvang houdt in, dat er in bepaalde gevallen sprake kan zijn van tijdelijke verzor
ging in het Bejaardenverzorgingstehuis "De Zevenster". Het tijdelijke karakter van deze
dienstverlening dient duidelijk vast te staan. Voorts is deze dienstverlening bestemd voor die
ouderen, die door uiteenlopende omstandigheden gedurende een relatief korte periode in
hun eigen woning niet die zorg kunnen verkrijgen, welke zij nodig hebben. De duur van de
tijdelijke verzorging dient vooraf te worden bepaald, doch bedraagt maximaal zes weken.
Heel nadrukkelijk zal vooraf aan de patiënt worden meegedeeld, dat hieruit onder geen
enkele voorwaarde een definitieve opname noch in "De Zevenster" noch in een verpleegte
huis kan voortvloeien. Derhalve moet en zal het wekken van valse verwachtingen absoluut
worden voorkomen!
De vergoeding van de kosten van vervoer per ambulance en taxi zal volgens de gebruikelijke
regeling plaatsvinden. Voorstellen voor tijdelijke verzorging zullen via de desbetreffende
huisarts aan de directie van "De Zevenster" gericht dienen te worden. De eindbelissing voor
tijdelijke opname ligt tenslotte bij de directie van "De Zevenster".
Dagopvang in "De Zevenster".
Deze voorziening is bedoeld voor personen, die overdag minder goed zelfstandig kunnen
functioneren.
Criteria dagopvang.
De dagopvang is bestemd voor:
1Alleenstaanden zonder of met weinig mogelijkheden voor mantelzorg in de directe omge
ving. Doel: doorbreking van isolement.
2. Personen, die thuis intensieve zorg ontvangen van familie, buren en/of kennissen.
Doel: ontlasting van mantelzorg, zodat bedoelde personen langer kunnen functioneren.
3. Personen, die gezinszorg ontvangen, niet zozeer vanwege huishoudelijke hulp maar meer
vanwege oppas/begeleiding. Doel: doorbreking van het isolement, ontlasting gezinsver
zorging en besparing van gezinsverzorging.
4. Personen met beperkte zelfredzaamheid. Doel: reactivering en bevordering zelfredzaam
heid.
Voorstellen betreffende personen, die in aanmerking komen voorde dagopvang zullen door
de wijkverpleging en/of gezinsverzorging gedaan kunnen worden. De eindbeslissing of
iemand geplaatst kan worden ligt bij de directie van "De Zevenster".
Alarmering.
Voor wie
Het alarmeringssysteem is bedoeld voor ouderen en gehandicapten die thuis wonen en zich,
om welke reden dan ook, niet meer zo veilig voelen. Met een alarmeringstoestel in huis heeft
men de zekerheid, in geval van nood, iemand te kunnen waarschuwen.
Het alarmeringssysteem is gericht op men die vanwege hun geestelijke en/of lichamelijke
konditie eer risico lopen en zich daardoor onveiliger en kwetsbaarder voelen. Er kan een
noodsituatie ontstaan waarvan de desbetreffende persoon verwacht deze niet zonder hulp
aan te kunnen. Hierbij kan men denken aan:
risico's van medische aard (hartinfarct, hoge immobiliteit);
risico's van psychische/sociale aard;
gevoelens van angst;
gevoelens van eenzaamheid;
het plaatsvinden van ongelukken, zoals brand en waterschade;
terminale fase.
Hoe werkt zo'n systeem
Het alarmtoestel is een apparaat dat naast het telefoontoestel wordt geplaatst. Het werkt dus
via de telefoon. Bij dit toestel hoort een zendertje dat de gebruiker om de hals draagt. Na een
druk op de alarmknop gaat er automatisch een sein naar de centrale meldkamer. Nadat het
alarm is binnengekomen neemt de centrale kontakt op met één van de personen die de
gebruiker zelf tevoren als kontaktpersoon heeft opgegeven. Dus kinderen, familie, buren en
vrienden. Deze mensen wonen dicht in de buurt, zodat ze er snel zijn. Zij hebben dan ook een
sleutel om het huis van de gebruiker te kunnen betreden.
Wanneer u denkt dat zo'n alarmeringsapparaat voor iemand die u kent een oplossing
zou zijn, wat moet u dan doen
Het is wenselijk dat u in uw kontakten betrokkene wijst op de mogelijkheid van zo'n alarm-
apparatuur. Daarna kan betrokkene zelf of kinderen of u voor verdere afhandeling kontakt op
nemen met de Maatschappelijke Dienstverlening "Zuidpias" in Nieuwerkerk a/d IJssel
Kerklaan 2, telefoon 01803-14144.
Wat kost het
De gebruiker ontvangt het alarmapparaat in huur, waarvoor f 12,50 per maand wordt betaald
en een eenmalige bijdrage als entreekosten van f 25,00.
GEBOREN:
Seelbach, Marcella, dochter
van: Seelbach, Matthijs en:
Vermaat, Cornelia N.J., op 4
januari 1988.
Brinkhuis, Willem Hendrik,
zoon van: Brinkhuis, Berend
H. en: van der Kaaij, Ingeborg,
op 7 januari 1988.
tot 6 maart 1988: geen col
lecte.
Donderdag 4 februari 1988
Gemeenteraad
Aanvang 19.30 uur.
Burgemeester en wethouders der gemeente Zevenhuizen her
inneren de bevolking aan haarverplichtingen, omschreven in d
artikel 3 tot en met 15 van het Besluit bevolkingsboekhoudin
en brengen als voornaamste bepalingen ter openbare kennis:
1. Behoudens afwijkingen, moet ieder, die in Nederlan
nachtrust geniet, zijn opgenomen in één van de persoons
registers.
2. leder behoort te zijn opgenomen in het persoonsregister var
de gemeente waar hij zijn nachtrust geniet en duurzaam of voo
onbepaalde tijd in de regel zal genieten.
3. In geval van onzekerheid omtrent het onder 2. vermelde,
gelden bijzondere voorschriften.
4. Behoudens afwijkingen, moet ieder, die Nederland verlaat,
onverwijld van het persoonsregister worden afgevoerd.
5. Bij adresverandering binnen de gemeente moeten de nodige
wijzigingen in het bevolkingsregister worden aangebracht.
Voorts is in verband met het bovenstaande het volgende van
belang:
6. Aangifte van vertrek uit de gemeente dient mondeling of
schriftelijk te schieden op de dag van of uiterlijk vijf dagen na
vertrek (bij het verlaten van Nederland ten hoogste vijf dagen te
voren) met opgave van het laatste adres, de naam van de vesti
gingsgemeente en het adres aldaar (bij vertrek uit Nederland de
naam van het gebiedsdeel of het land, alsmede de plaats en het
adres aldaar).
7. Aan de aangever van een vertrek wordt, behoudens in bijzon
dere gevallen, onmiddellijk een verhuiskaart uitgereikt of toege
zonden, welke hem dient als bewijs van afmelding en welke
binnen vijf dagen na dagtekening moet worden ingeleverd bij
het bestuur van de gemeente in welker persoonsregister de
persoon moet worden opgenomen.
8. leder, die in de gemeente in welker persoonsregister hij is op
genomen, verhuist of van adres verandert, is verplicht daarvan
niet eerder dan vijf dagen voor en niet later dan vijf dagen na de
verhuizing of adresverandering mondeling of schriftelijk aangif-;
te te doen bij het gemeentebestuur, met opgave van het oude en
het nieuwe adres.
9. leder, die in Nederland nachtrust is gaan genieten of voor
opneming in een van de persoonsregisters in aanmerking komt
moet zich binnen vijf dagen na zijn aankomst in Nederland in
persoon aanmelden bij het gemeentebestuur met overlegging
van een paspoort of een ander identiteitsbewijs.
10. Hoofden van inrichtingen, zoals verpleeg- en bejaardente
huizen, rusthuizen, hotels, pensions en kamerverhuurbedrijven
moeten tenminste éénmaal in de veertien dagen o.a. medede
ling doen van de (geslachts)naam, voornamen, geboortedatum,
geboorteplaats, datum van aankomst, gemeente van herkomst
en laatste adres aldaar van ieder persoon, die langerdan dertig
dagen in de inrichting nachtrust zal genieten of inmiddels heeft
genoten.
11Overtreding van de voorschriften wordt gestraft volgens de
wet.
12. Voor persoonlijke aanmelding en voor mondelinge aangifte
voor het bevolkingsregister wordt gelegenheid gegeven van
maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot en met 12.00 uur
ter gemeentesecretarie (afdeling bevolking), Dorpsstraat 89.
In de periode van 7 tot 13 januari 1988 is door burgemeester
en wethouders van Zevenhuizen vergunning afgegeven voor:
- het maken van een entreeruimte in het pand Burgemeester
- Klinkhamerweg 45a;
Een ieder die meent in zijn belang te zijn getroffen door de ver
lening van de bovenstaande vergunning, kan binnen 30 dagen
na de dagtekening van dit blad een gemotiveerd bezwaar
schrift ingevolge de Wet arob indienen bij burgemeester en
wethouders.
De vergunning ligt gedurende deze termijn ter inzage ter ge
meentesecretarie op het bureau Ruimtelijke Ordening e.a.
Zevenhuizen 24 januari
Herv. kerk 10.00 uur: ds. W.
Kalkman, Ameide; 19.00 uur ds.
H. Gaasbeek.
Oud Verlaat 10.00 uur ds. H.
Gaasbeek.
Geref. gem. 9.30 uur ds. W.
Davidse; 18.30 uur drs. J.S.
Koops, Bergambacht.
Ver. vrijz. herv. 19.00 uur ds.
C.W. Schlingeman,
Herv. kerk 9.30 uur ds. A. den
Hartogh, Leusden; 18.30 uur ds.
J. v. Wier, Kampen.
Geref. gem. 9.30 en 18.30 uur
ds. R. Boogaard.
23 januari: dokter W. Voorthuy-
zen, Lijsterlaan 2b, Bleiswijk, tel.
01892-15241.
24 januari: dokter W. Vroeginde
weij, Beatrixlaan 7, Moerkapelle,
tel. 01793-1687.
Onafhankelijk informatieblad
voor alle inwoners van Zeven
huizen, Oud Verlaat, Moerkapel
le, Kruisweg en de wijken Sniep
en Zuidpias in Waddinxveen.
Verschijnt éénmaal per week in
een oplage van 7.000 exempla
ren.
REDAKTIEADRES:
Drukkerij Elgersma,
Dorpsstraat 62a,
2761 AG Zevenhuizen,
tel. 01802-2289, en
Noordeinde 1 7, 2761 BN Zeven
huizen, tel. 01802-1653.
De redaktie van de Dorpskrant
stelt zich niet aansprakelijk voor
de inhoud van de in elke krant
staande advertenties.
Bovendien behoudt zij zich het
recht voor om zonder opgave
van reden, advertenties voor pu-
blikatie in de dorpskrant te wei
geren