BEDRIJVIG
Van Leeuwen Waddinxveen
Examenwerk
mag opnieuw
gezien worden!
Wolken kijken
Wat doe jij op
woensdagavond?
...dan lees ik de
DORPSKRANT!!!!!
Onder het motto "BEDRIJVIG" vinden regelmatig interviews plaats met hen die zakelijk
bezig zijn in Zevenhuizen, Moerkapelle en Waddinxveen.
Omdat Van Leeuwen Toyota sinds enige tijd een opvallende verschijning is in de Dorpskrant,
volgt hier de story over een miljoenenbedrijf, dat ooit als landbouwbedrijf begonnen is
H
Van Leeuwen Waddinxveen aan de Plasweg 16 in Waddinveen is veel
meer dan zomaar een servicestation in de Zuidplaspolder. Wie had kun
nen denken dat hetgeen in 1905 van daggeldershuis tot boerderij
verbouwd, het hart zou worden van dynamische activiteiten, die alles met
de autobranche te maken hebben?
Grondlegger wijlen J. van Leeuwen zeker niet. Ook zijn zoons Jaap en
Piet niet, alhoewel zij toch de richtingbepalers werden, de één op zake
lijk de ander op technisch gebied. Laatstgenoemden hebben zich in
1972 reeds uit het bedrijf teruggetrokken. Wout den Boer en Jaap van
Leeuwen jr., zoon van Piet van Leeuwen, zwaaien thans de scepter...
Het zakelijk reilen en zeilen en de hoofdlijnen van de geschiedenis
werden door Wout den Boer verteld. Niet tijdens een rustig onderhoud,
maar, zonder van z'n apropos af te raken toch met oor en oog de zakelijk
heden van z'n bedrijf behartigend. Met Jaap van Leeuwen sr. wordt stil
gestaan bij de details, thuis in diens woning aan Plasweg 7, verkwikt van
een Spaanse overwintering
GEMENGD BEDRIJF
In 1905 vestigde ene Jaap van
Leeuwen zich met zijn bruid als
akkerbouwer-veehouder in de
boerderij Plasweg 16. Hij kwam
uit een gezin van 16 kinderen, af
komstig uit de Katwijkse buurt in
Rjnacker en aardde snel in Wad
dinxveen. Het echtpaar kreeg vijf
kinderen: twee zoons en drie
dochters. De toekomst voor zijn
twee zoons Piet en jaap stond min
of meer vast: ze moesten maar in
de voetsporen van hun vader tre
den. Jaap voelde er wel wat voor,
maar Piet had er geen interesse in:
hij wilde vrachtwagenchauffeur
worden. Alles wat de techniek aan
ging had op hem een bijzondere
aantrekkingskracht. Later kwam
dat goed van pas. Het jaar 1932
bracht een keer in het gezin Van
Leeuwen. Toen ontstond er een
transportbedrijf. Vader Van Leeu
wen teelde bloemkool op het
land. Omdat de prijzen aan de vei
ling te Utrecht hoger lagen en Piet
van autorijden hield, werd de
bloemkool aldaar geveild. Het ver
voer geschiedde d.m.v. een aan
hangwagen achter een luxe auto.
STEENKOLENTIJDPERK
Koos Bitter, de directeur van de
Waddinxveense gasfabriek wilde
z'n cokes wel kwijt, maar wist niet
hoe. Hij bracht de gebroeders
Van Leeuwen op het idee om, met
gebruikmaking van hun aanhang
wagen, vrachtjes cokes naar tuin
ders te vervoeren. In die jaren wa
ren er nog weinig verwarmde kas
sen. De toenmalige warme tuin
ders stookten maar een paar
maanden, tijdens de vorstperio
de....De eerste klant voor cokes,
net na de jaarwisseling '31/'32
was tuinder M. Olieman in Pijn-
acker, maar echt gretige afnemers
meldden zich niet. De eerste drie
weken verkocht Piet van Leeu
wen - z'n broer Jaap bemoeide
zich er nog niet mee, maar ploeg
de op het land - nauwelijks een
ton, doch allengs kwam er meer
vraag. Zoveel, dat in twee maan
den tijd de hele voorraad ver
kocht was. Het eerste jaar be
droeg de omzet 300 ton cokes. In
1933 werd de fa. J. van Leeuwen
opgericht en ingeschreven bij de
K.v.K.
En Piet van Leeuwen genoot,
heerlijk, nog wel geen vrachtwa
genchauffeur, maartoch veel ach
ter het stuur. Het vuile kolenwerk,
dat handwerk was, nam hij voor
lief. Roetzwart was zijn uiterlijk.
Toen de zaken echt begonnen te
draaien kwam er naast de Pa
ckard een luxe wagen, die ooit
van jhr. Quarles van Ufford was ge
weest, nog een Studibaker, waar
van het achtereind afgezaagd
werd en een trailer weid gemaakt.
Het onderhoud aan de wagens
verzorgde Piet. Broer Jaap ging in
tussen de tuinders langs, rekende
elke week met hen af, want de vol
gende week moesten zij hiermee
zelf de in te kopen steenkolen be
talen. Dankzij de zakelijke inslag
die hij had en het strakke handje-
contantje-beleid, konden de ge
broeders, onder vaders vlag, gro
ter groeien. En alles met eigen ka
pitaal! Jaap van Leeuwen sr.: "M'n
broer was zo technisch, dat hij ooit
eens van een oude trekharmonica
een fototoestel maakte, dat nog
hele goede foto's maakte ook.
Wat hij ziet kan hij maken! Maar
ook zakelijk vulden we elkaar uit
stekend aan.
Een oorzaak met gevolg!
Weet je hoe we op de ene dag in
eens een stroom nieuwe klanten
kregen, als gevolg van een lekke
band?: Ik kreeg met een volgela
den aanhanger, op de Kortekade
in Rotterdam een lekke band.
Terwijl ik bezig was dit euvel te ver
helpen, kwam er een man langs-
gefietst, die vroeg van wie de
kolen waren. Hij had een wagon
kolen besteld die maar niet afgele
verd werd. "Als je deze vracht da-
gelijk bij mij brengt krijg je direct je
centen". 'Vooruit dan maar' dacht
ik, een ritje extra vandaag is nooit
weg!' Toen ik even later de vracht
cokes bij tuinder J.C. Bakkeren af
leverde, zei deze: 'wat heb je aan
één nieuwe klant. Ik geef je adres
sen van acht mogelijke nieuwe...
maar je moet ze wel op één dag
allemaal langsgaan, anders krijgt
de concurrentie er lucht van."
Zo gebeurde en verkochten we
acht extra vrachten. Het gaf wel
een hele storm, dat wij wel kon
den leveren, terwijl hun leveran
cier in gebreke bleef."
GROEI
In de oorlogsjaren leverde men
mondjesmaat, maar erna kwa
men de Van Leeuwens weer glo
rieus tevoorschijn: de tuinders
kwamen hoe langer hoe meer tot
de overtuiging dat een verwarm
de kas meer produktie betekent,
dus werd de klantenkring groter.
"Na de oorlog gingen we met
slecht materiaal rijden, maar Piet
kon van slecht materiaal toch nog
wat goeds maken."
Naast de kolenhandel werkten de
broers ook nog steeds met vader,
onder firma, in het akkerbouwbe
drijf. In de zomer op het land, in
de herfst en winter de kolentran-
sporten organiserend, waarbij de
vraag toenam en daardoor het
personeelsbestand groeide. Van
lieverlede werden er grote vracht
wagens aangeschaft, die dagelijks
langs de weg waren. Rond de
jaren '55 reden er dagelijks zo'n
zeven vrachtwagens met kolen-
transport op de weg. Men leverde
als brandstoffenleverancier aan
de tuinders, de industrie, voor
huishoudelijk gebruik aan particu
lieren en ziekenhuizen.
OLIE
Eind vijftiger jaren kwam de leve
ring van olie op gang. De fa. Van
Leeuwen was alert en zorgde er
voor ook olie te kunnen leveren.
Tuinders die kolen stookten, scha
keiden over op »lie. Zo kwam er
een enorme hausse in de olie.
Wout den Boer, pleegzoon van
Jaap van Leeuwen sr.: "Als ze be
gin 1960 gezegd hadden: 'over
tien jaar zijn er geen steenkolen
meer' hadden ze je voor gek ver
klaard. Wij hebben die voorspel
ling niet gedaan en weinigen heb
ben dit voorzien. Zo ging het ei
genlijk ook met aardgas. Net een
paar jaar ingespeeld op de toene
mende behoefte aan olie, of daar
was de vondst van de aardgasbel
en kreeg menigeen rond 1967, de
behoefte om over te schakelen op
aardgas. Overal werden aardgas
leidingen aangelegd en de belang
stelling voor olie daalde. Wij had
den in de topjaren zestig een om
zet van 80.000 ton olie 10 tank
wagens op de weg! Gelukkig heb
ben we een beetje de bui zien aan
komen en zijn tijdig omgescha
keld van oliehandel naar auto
bedrijf." Wout den Boer heeft de
ze ontwikkeling helemaal meege
maakt. Is zelf ook zeer alert ge
weest en nam samen met Jaap
van Leeuwen, zoon van Piet, in
1972 een goed functionerend be
drijf over van de gebroeders Van
Leeuwen. De naam - tot dan toe
fa. J. van Leeuwen en Zn. - veran
derde in Van Leeuwen B.V. en
Van Leeuwen Truckservice B.V.
Beiden werden voor 5% eigenaar.
Personenwagenafdeling
Van Leeuwen kreeg het Toyota
dealerschap en wordt geleid door
Wout den Boer. Er werd een gara
ge gebouwd met showroom en
men starttte de verkoop van To
yota's met in de werkplaats 1
monteur, nl. Bas Dullaart.
Het merk Toyota en de service
voor elk merk auto, stond menig
autobezitter, die de weg naar Van
Leeuwen kon vinden, wel aan.
Evenals het assortiment occa
sions. In 1974 werd het rayon uit
gebreid met Gouda en omstre
ken, waarvoor zij een filiaal start
te aan de Lange Tiendeweg. Na
dat de verkoop uitstekend liep
bleek al gauw dat dit pand te klein
was en werd er uitgekeken naar
een andere locatie. Een prachtig
pand werd er gevonden aan de
Blekersingel, waar ook nog een
benzinestation bij was. Door de
uitstekende verkoopresultaten en
de goede service van Van Leeu
wen bestond na enige jaren wéér
de gelegenheid om het rayon uit
te breiden, met de gehele Krim-
penerwaard. Dit werd door Van
Leeuwen met beide handen aan
gepakt en men zocht hier ca. 5
agenten in verschillende plaat
sen, die nu de verkoop onder
leiding van Van Leeuwen doen.
Verder heeft men agenterf zoals
b.v. v.d. Knijff in Moerkapelle en
den Hartog in Reeuwijk.
Bedrijfswagenafdeling
Van Leeuwen Truckservice; ge
leid door Jaap van Leeuwen
kreeg het dealerschap van M.A.N.
bedrijfswagens. Een uit Duits
land afkomstig bedrijfswagen-
merk die in de eerste jaren van
Van Leeuwen alleen zware be
drijfswagens leverde. Later, na
een samenwerking met Volkswa
gen, werden ook lichte bedrijfs
wagens geproduceerd, en zijn zij
vanaf 1980 ook dealer van V.W.
bedrijfswagens.
Deze hele afdeling bestaat uit ca.
25 medewerkers en behoort tot
een van de grootste M.A.N.-dea
lers uit het land. Van Leeuwen
Truckservice heeft grote naams
bekendheid en levert in een groot
rayon; van Den Haag tot Woer
den en van Schoonhoven tot Ca-
pelle a.d. IJssel. Zij staan bekend
als een enthousiast team met gro
te kennis van zaken en een hoge
service-graad.
OLIEHANDEL
De olie-afdeling is, zoals al eerder
vermeld, van ver voor 1972 en
bestond toen hoofdzakelijk uit de
verkoop van verwarminqsoliën.
Maar met de komst van het aard
gas moesten ook hier de bakens
verzet worden en naar andere af
nemers worden gezocht.
In 1976 werd een functionaris
van de Shell aangetrokken om
geheel zelfstandig de verkoop
van de motorbrandstoffen te be
vorderen, zodat de twee tankwa
gens nog dagelijks langs de weg te
vinden zijn. De verschillende tank
stations vallen onder de supervi
sie van de olie-afdeling en het cre
dit-card systeem biedt als voor
deel dat men hier dag en nacht te
recht kan voor het verkrijgen van
de gewenste produkten. Van
Leeuwen was één van de eerste
bedrijven in de regio die 10 iaar
geleden deze moderne handels
wijze invoerde.
NIEUWBOUW
ALs gevolg van het snelgroeiende
aantal klanten in het bedrijf en de
snelle ontwikkeling in de bedrijfs
auto techniek, blijkt dat er veel
ruimte te kort is. Er zijn bouw
plannen voor: - een nieuw en zeer
modern pompstation (deze is in
middels gerealiseerd); - schade-
afdeling personenwagens; - werk
plaats en magazijn Bedrijfsauto's.
De bouw van de laatste twee afde
lingen omvat ca. 2100 m2.
Door deze uitbreidingen zal het
personeelsbestand ook kunnen
groeien. Op dit moment tellen alle
Van Leeuwen afdelingen totaal
ca. 60 medewerkers.
Ca. 10 jaar geleden is men
geheel geautomatiseerd en heeft
die ontwikkeling volledig bijge
houden. Er wordt met 9 beeld
schermen gewerkt en men heeft
een on-line met Gouda. Er wordt
gewerkt met een Nixdorf 8870 M
35. Ook is er een on-line ver
binding via Videotex; een systeem
dat dagelijks in verbinding staat
met de importeur van Toyota,
voor het bestellen van nieuwe
auto's en onderdelen.
Met recht kan daarom gesteld
owrden dat Van Leeuwen een
goed geoutilleerd bedrijf is, waar
alles gesmeerd, en op wieletjes
loopt
Gouda - Evenals vorig jaar expo
seren een aantal leerlingen van de
middelbare beroepsopleiding
Agogisch Werk hun creatieve
werkstukken, ditmaal in de expo-'
sitieruimte van de Openbare bi
bliotheek "Bloemendaal" in Gou
da. De werkstukken zijn het eind
resultaat van drie jaar creatieve
vorming, waarbij de integratie van
de vakken tekenen, handvaardig
heid, textiele werkvormen en mu
ziek (de tehamutexvakken) èn
drama en audio-visuele vorming
een belangrijke rol heeft gespeeld
De leerlingen konden kiezen uit
verschillende thema's zoals b.v.
Schijn en werkelijkheid - Vorm
verandering - Beweging - Circus.
In de opleiding Agogisch Werk,
die gericht is op het omgaan met
mensen, is de stage en belangrijk
onderdeel. Ook daarvan zal iets te
zien zijn.
De tentoonstelling is geopend tij
dens de openingsuren van de bi
bliotheek, o.a. op woensdagmid
dag, donderdagavond en zater
dagmorgen. De toegang is gratis.
Als kind kon ik me verrijken,
met het spelletje 'Wolken kijken
Terwijl ik ze over me heen zag
scheren,
lag ik van alles te fantaseren.
De één was een dier,
de ander een mens,
het werd onbewust iets naar eigen
wens.
Zouden de kindren van nu
van dit spel nog wel weten?
of zijn ze het door de welvaart
vergeten?
Ze krijgen nu zoveel dingen,
die vaak de fantasie verdringen.
Elk kind bezit natuurlijk graag,
maar of het ook écht rijk maakt,
is nog altijd een vraag.
L. Stubbe-den Hollander