BEDRIJVIG Van Leeuwen Waddinxveen Examenwerk mag opnieuw gezien worden! Wolken kijken Wat doe jij op woensdagavond? ...dan lees ik de DORPSKRANT!!!!! Onder het motto "BEDRIJVIG" vinden regelmatig interviews plaats met hen die zakelijk bezig zijn in Zevenhuizen, Moerkapelle en Waddinxveen. Omdat Van Leeuwen Toyota sinds enige tijd een opvallende verschijning is in de Dorpskrant, volgt hier de story over een miljoenenbedrijf, dat ooit als landbouwbedrijf begonnen is H Van Leeuwen Waddinxveen aan de Plasweg 16 in Waddinveen is veel meer dan zomaar een servicestation in de Zuidplaspolder. Wie had kun nen denken dat hetgeen in 1905 van daggeldershuis tot boerderij verbouwd, het hart zou worden van dynamische activiteiten, die alles met de autobranche te maken hebben? Grondlegger wijlen J. van Leeuwen zeker niet. Ook zijn zoons Jaap en Piet niet, alhoewel zij toch de richtingbepalers werden, de één op zake lijk de ander op technisch gebied. Laatstgenoemden hebben zich in 1972 reeds uit het bedrijf teruggetrokken. Wout den Boer en Jaap van Leeuwen jr., zoon van Piet van Leeuwen, zwaaien thans de scepter... Het zakelijk reilen en zeilen en de hoofdlijnen van de geschiedenis werden door Wout den Boer verteld. Niet tijdens een rustig onderhoud, maar, zonder van z'n apropos af te raken toch met oor en oog de zakelijk heden van z'n bedrijf behartigend. Met Jaap van Leeuwen sr. wordt stil gestaan bij de details, thuis in diens woning aan Plasweg 7, verkwikt van een Spaanse overwintering GEMENGD BEDRIJF In 1905 vestigde ene Jaap van Leeuwen zich met zijn bruid als akkerbouwer-veehouder in de boerderij Plasweg 16. Hij kwam uit een gezin van 16 kinderen, af komstig uit de Katwijkse buurt in Rjnacker en aardde snel in Wad dinxveen. Het echtpaar kreeg vijf kinderen: twee zoons en drie dochters. De toekomst voor zijn twee zoons Piet en jaap stond min of meer vast: ze moesten maar in de voetsporen van hun vader tre den. Jaap voelde er wel wat voor, maar Piet had er geen interesse in: hij wilde vrachtwagenchauffeur worden. Alles wat de techniek aan ging had op hem een bijzondere aantrekkingskracht. Later kwam dat goed van pas. Het jaar 1932 bracht een keer in het gezin Van Leeuwen. Toen ontstond er een transportbedrijf. Vader Van Leeu wen teelde bloemkool op het land. Omdat de prijzen aan de vei ling te Utrecht hoger lagen en Piet van autorijden hield, werd de bloemkool aldaar geveild. Het ver voer geschiedde d.m.v. een aan hangwagen achter een luxe auto. STEENKOLENTIJDPERK Koos Bitter, de directeur van de Waddinxveense gasfabriek wilde z'n cokes wel kwijt, maar wist niet hoe. Hij bracht de gebroeders Van Leeuwen op het idee om, met gebruikmaking van hun aanhang wagen, vrachtjes cokes naar tuin ders te vervoeren. In die jaren wa ren er nog weinig verwarmde kas sen. De toenmalige warme tuin ders stookten maar een paar maanden, tijdens de vorstperio de....De eerste klant voor cokes, net na de jaarwisseling '31/'32 was tuinder M. Olieman in Pijn- acker, maar echt gretige afnemers meldden zich niet. De eerste drie weken verkocht Piet van Leeu wen - z'n broer Jaap bemoeide zich er nog niet mee, maar ploeg de op het land - nauwelijks een ton, doch allengs kwam er meer vraag. Zoveel, dat in twee maan den tijd de hele voorraad ver kocht was. Het eerste jaar be droeg de omzet 300 ton cokes. In 1933 werd de fa. J. van Leeuwen opgericht en ingeschreven bij de K.v.K. En Piet van Leeuwen genoot, heerlijk, nog wel geen vrachtwa genchauffeur, maartoch veel ach ter het stuur. Het vuile kolenwerk, dat handwerk was, nam hij voor lief. Roetzwart was zijn uiterlijk. Toen de zaken echt begonnen te draaien kwam er naast de Pa ckard een luxe wagen, die ooit van jhr. Quarles van Ufford was ge weest, nog een Studibaker, waar van het achtereind afgezaagd werd en een trailer weid gemaakt. Het onderhoud aan de wagens verzorgde Piet. Broer Jaap ging in tussen de tuinders langs, rekende elke week met hen af, want de vol gende week moesten zij hiermee zelf de in te kopen steenkolen be talen. Dankzij de zakelijke inslag die hij had en het strakke handje- contantje-beleid, konden de ge broeders, onder vaders vlag, gro ter groeien. En alles met eigen ka pitaal! Jaap van Leeuwen sr.: "M'n broer was zo technisch, dat hij ooit eens van een oude trekharmonica een fototoestel maakte, dat nog hele goede foto's maakte ook. Wat hij ziet kan hij maken! Maar ook zakelijk vulden we elkaar uit stekend aan. Een oorzaak met gevolg! Weet je hoe we op de ene dag in eens een stroom nieuwe klanten kregen, als gevolg van een lekke band?: Ik kreeg met een volgela den aanhanger, op de Kortekade in Rotterdam een lekke band. Terwijl ik bezig was dit euvel te ver helpen, kwam er een man langs- gefietst, die vroeg van wie de kolen waren. Hij had een wagon kolen besteld die maar niet afgele verd werd. "Als je deze vracht da- gelijk bij mij brengt krijg je direct je centen". 'Vooruit dan maar' dacht ik, een ritje extra vandaag is nooit weg!' Toen ik even later de vracht cokes bij tuinder J.C. Bakkeren af leverde, zei deze: 'wat heb je aan één nieuwe klant. Ik geef je adres sen van acht mogelijke nieuwe... maar je moet ze wel op één dag allemaal langsgaan, anders krijgt de concurrentie er lucht van." Zo gebeurde en verkochten we acht extra vrachten. Het gaf wel een hele storm, dat wij wel kon den leveren, terwijl hun leveran cier in gebreke bleef." GROEI In de oorlogsjaren leverde men mondjesmaat, maar erna kwa men de Van Leeuwens weer glo rieus tevoorschijn: de tuinders kwamen hoe langer hoe meer tot de overtuiging dat een verwarm de kas meer produktie betekent, dus werd de klantenkring groter. "Na de oorlog gingen we met slecht materiaal rijden, maar Piet kon van slecht materiaal toch nog wat goeds maken." Naast de kolenhandel werkten de broers ook nog steeds met vader, onder firma, in het akkerbouwbe drijf. In de zomer op het land, in de herfst en winter de kolentran- sporten organiserend, waarbij de vraag toenam en daardoor het personeelsbestand groeide. Van lieverlede werden er grote vracht wagens aangeschaft, die dagelijks langs de weg waren. Rond de jaren '55 reden er dagelijks zo'n zeven vrachtwagens met kolen- transport op de weg. Men leverde als brandstoffenleverancier aan de tuinders, de industrie, voor huishoudelijk gebruik aan particu lieren en ziekenhuizen. OLIE Eind vijftiger jaren kwam de leve ring van olie op gang. De fa. Van Leeuwen was alert en zorgde er voor ook olie te kunnen leveren. Tuinders die kolen stookten, scha keiden over op »lie. Zo kwam er een enorme hausse in de olie. Wout den Boer, pleegzoon van Jaap van Leeuwen sr.: "Als ze be gin 1960 gezegd hadden: 'over tien jaar zijn er geen steenkolen meer' hadden ze je voor gek ver klaard. Wij hebben die voorspel ling niet gedaan en weinigen heb ben dit voorzien. Zo ging het ei genlijk ook met aardgas. Net een paar jaar ingespeeld op de toene mende behoefte aan olie, of daar was de vondst van de aardgasbel en kreeg menigeen rond 1967, de behoefte om over te schakelen op aardgas. Overal werden aardgas leidingen aangelegd en de belang stelling voor olie daalde. Wij had den in de topjaren zestig een om zet van 80.000 ton olie 10 tank wagens op de weg! Gelukkig heb ben we een beetje de bui zien aan komen en zijn tijdig omgescha keld van oliehandel naar auto bedrijf." Wout den Boer heeft de ze ontwikkeling helemaal meege maakt. Is zelf ook zeer alert ge weest en nam samen met Jaap van Leeuwen, zoon van Piet, in 1972 een goed functionerend be drijf over van de gebroeders Van Leeuwen. De naam - tot dan toe fa. J. van Leeuwen en Zn. - veran derde in Van Leeuwen B.V. en Van Leeuwen Truckservice B.V. Beiden werden voor 5% eigenaar. Personenwagenafdeling Van Leeuwen kreeg het Toyota dealerschap en wordt geleid door Wout den Boer. Er werd een gara ge gebouwd met showroom en men starttte de verkoop van To yota's met in de werkplaats 1 monteur, nl. Bas Dullaart. Het merk Toyota en de service voor elk merk auto, stond menig autobezitter, die de weg naar Van Leeuwen kon vinden, wel aan. Evenals het assortiment occa sions. In 1974 werd het rayon uit gebreid met Gouda en omstre ken, waarvoor zij een filiaal start te aan de Lange Tiendeweg. Na dat de verkoop uitstekend liep bleek al gauw dat dit pand te klein was en werd er uitgekeken naar een andere locatie. Een prachtig pand werd er gevonden aan de Blekersingel, waar ook nog een benzinestation bij was. Door de uitstekende verkoopresultaten en de goede service van Van Leeu wen bestond na enige jaren wéér de gelegenheid om het rayon uit te breiden, met de gehele Krim- penerwaard. Dit werd door Van Leeuwen met beide handen aan gepakt en men zocht hier ca. 5 agenten in verschillende plaat sen, die nu de verkoop onder leiding van Van Leeuwen doen. Verder heeft men agenterf zoals b.v. v.d. Knijff in Moerkapelle en den Hartog in Reeuwijk. Bedrijfswagenafdeling Van Leeuwen Truckservice; ge leid door Jaap van Leeuwen kreeg het dealerschap van M.A.N. bedrijfswagens. Een uit Duits land afkomstig bedrijfswagen- merk die in de eerste jaren van Van Leeuwen alleen zware be drijfswagens leverde. Later, na een samenwerking met Volkswa gen, werden ook lichte bedrijfs wagens geproduceerd, en zijn zij vanaf 1980 ook dealer van V.W. bedrijfswagens. Deze hele afdeling bestaat uit ca. 25 medewerkers en behoort tot een van de grootste M.A.N.-dea lers uit het land. Van Leeuwen Truckservice heeft grote naams bekendheid en levert in een groot rayon; van Den Haag tot Woer den en van Schoonhoven tot Ca- pelle a.d. IJssel. Zij staan bekend als een enthousiast team met gro te kennis van zaken en een hoge service-graad. OLIEHANDEL De olie-afdeling is, zoals al eerder vermeld, van ver voor 1972 en bestond toen hoofdzakelijk uit de verkoop van verwarminqsoliën. Maar met de komst van het aard gas moesten ook hier de bakens verzet worden en naar andere af nemers worden gezocht. In 1976 werd een functionaris van de Shell aangetrokken om geheel zelfstandig de verkoop van de motorbrandstoffen te be vorderen, zodat de twee tankwa gens nog dagelijks langs de weg te vinden zijn. De verschillende tank stations vallen onder de supervi sie van de olie-afdeling en het cre dit-card systeem biedt als voor deel dat men hier dag en nacht te recht kan voor het verkrijgen van de gewenste produkten. Van Leeuwen was één van de eerste bedrijven in de regio die 10 iaar geleden deze moderne handels wijze invoerde. NIEUWBOUW ALs gevolg van het snelgroeiende aantal klanten in het bedrijf en de snelle ontwikkeling in de bedrijfs auto techniek, blijkt dat er veel ruimte te kort is. Er zijn bouw plannen voor: - een nieuw en zeer modern pompstation (deze is in middels gerealiseerd); - schade- afdeling personenwagens; - werk plaats en magazijn Bedrijfsauto's. De bouw van de laatste twee afde lingen omvat ca. 2100 m2. Door deze uitbreidingen zal het personeelsbestand ook kunnen groeien. Op dit moment tellen alle Van Leeuwen afdelingen totaal ca. 60 medewerkers. Ca. 10 jaar geleden is men geheel geautomatiseerd en heeft die ontwikkeling volledig bijge houden. Er wordt met 9 beeld schermen gewerkt en men heeft een on-line met Gouda. Er wordt gewerkt met een Nixdorf 8870 M 35. Ook is er een on-line ver binding via Videotex; een systeem dat dagelijks in verbinding staat met de importeur van Toyota, voor het bestellen van nieuwe auto's en onderdelen. Met recht kan daarom gesteld owrden dat Van Leeuwen een goed geoutilleerd bedrijf is, waar alles gesmeerd, en op wieletjes loopt Gouda - Evenals vorig jaar expo seren een aantal leerlingen van de middelbare beroepsopleiding Agogisch Werk hun creatieve werkstukken, ditmaal in de expo-' sitieruimte van de Openbare bi bliotheek "Bloemendaal" in Gou da. De werkstukken zijn het eind resultaat van drie jaar creatieve vorming, waarbij de integratie van de vakken tekenen, handvaardig heid, textiele werkvormen en mu ziek (de tehamutexvakken) èn drama en audio-visuele vorming een belangrijke rol heeft gespeeld De leerlingen konden kiezen uit verschillende thema's zoals b.v. Schijn en werkelijkheid - Vorm verandering - Beweging - Circus. In de opleiding Agogisch Werk, die gericht is op het omgaan met mensen, is de stage en belangrijk onderdeel. Ook daarvan zal iets te zien zijn. De tentoonstelling is geopend tij dens de openingsuren van de bi bliotheek, o.a. op woensdagmid dag, donderdagavond en zater dagmorgen. De toegang is gratis. Als kind kon ik me verrijken, met het spelletje 'Wolken kijken Terwijl ik ze over me heen zag scheren, lag ik van alles te fantaseren. De één was een dier, de ander een mens, het werd onbewust iets naar eigen wens. Zouden de kindren van nu van dit spel nog wel weten? of zijn ze het door de welvaart vergeten? Ze krijgen nu zoveel dingen, die vaak de fantasie verdringen. Elk kind bezit natuurlijk graag, maar of het ook écht rijk maakt, is nog altijd een vraag. L. Stubbe-den Hollander

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1988 | | pagina 10