A yang £la*ks A IJl'emmer L. V. WENSEM Een nieuwe Lancer voor autorijschool Van Wensem Ledenwerfactie Rode Kruis ATTENT AUTORIJSCHOOL STIJLVOLLE MITSUBISHI LANCER IS EEN STERKE CONCURRENT Kerkweg-Oost 177 - Waddinxveen Telefoon 01828-12012 Alternatieve Ge neeswijzen Hobbyclub De Kinderkaravaan AUTORIJDEN?? RIJBEWIJS HALEN?? JAZEKER! A.N.W.B. erkend Theorie per computer Burgemeester Klinkhamerweg 27 - Zevenhuizen TELEFOON 01802-1467 De wagen zit comfortabel: d:e leerling die wat kleiner van pos tuur is heeft toch goed zicht op de weg door brede lage ramen, ter wijl stoel en stuur verstelbaar zijn. Glanzend donkerblauw fonkelt deze vierdeurswagen in het zon |l de komst van de Mitsubishi Lancer in september '88 joidteen compleet nieuwe sedan op de markt gebracht. De Kiende en afgeronde lijnen bepalen een geheel eigen enadering en vormgeving. Mitsubishi Motor Corporation «ft een aantrekkelijk eigen gezicht weten te creëren i.p.v. puur door aërodynamica bepaalde doorsnee auto. Drie nieuwe motoren leLancer wordt geleverd met 1,3 1. benzinemotor in 2 types, met 1.51. benzinemotor in 3 types, w.o. een automaat, alsme- femet 1,8 1. dieselmotor in 2 versies. De (nieuwe) 4 cilinder motoren leveren een vermogen van resp. 51 kW bij 6000 omw/min. (1,3 1); 62 kW bij 5500 omw/min. (1.5 I) en 44 kW lóOOornw/min (1,8 1 diesel). Het maximum koppel ligt bij Je 1,3 I. motor op 102 Nm bij 4000 omw/min.; bij de 1,5 1 motor op 122 Nm bij 3000 omw/min en bij de 1,8 1 dieselmo tor op 113 Nm bij 3000 omw/min. De compressieverhou- ingligt op resp. 9,7; 9.4 en 22,2. De 1,5 1. krachtbron heeft m elektronische Multi-Point benzine-injectie, terwijl de stille 1.81 dieselmotor uitgerust is met een roterende brand- ifpomp en rollengelagerde kleptuimelaars. De 1.3 1. motor is voorzien van een tweetraps valstroom carburator. De ophanging van de 3 types motoren is dankzij computerbe- skeningen zeer uitgekiend. De topsnelheid ligt op resp. 158, 156 (automaat) en 148 km/uur. De acceleratie van 0- km./uur is achtereenvolgens 13,9 sec, 11,9 sec, 14.0 sc.(automaat) en 16,4 sec. De inhoud van de brandstoftank i>50liter. Het maximum aanhangergewicht is 1000 kg. (ge- rnd) en 400 resp 450 (dieselversies) ongeremd. Schoon en stijlvol Standaard worden de 1.3 1. modellen geleverd met een 2- «reg katalysator en de 1,5 1 modellen met eegelde 3-weg katalysator. Dit laatste systeem van Mitsubishi heeft een lambda-Sonde in het uitlaatspruitstuk die aan de hand van Je uitlaatgassen aan een elektronisch besturingssysteem doorgeeft hoe het juiste brandstofmengsel moet worden eerd. Met dit systeem ontstaat (na verbranding) een _eld' gasmengsel dat door de edelmetalen van de katalysator voor meer dan 90% kan worden omgezet in milieuvriendelijke stoffen. Met dit zeer 'schone' systeem blijft Je motor hoge prestaties leveren bij een blijvend laag vetbruik. Zowel stijl als functionaliteit gaan bij de nieuwe Mitsubishi Lancer gelijk op. Dat blijkt uit het grote glasoppervlak, de tot opde achterbumper opengaande achterklep, en de Svormi- geachterzijde van de auto. De lage ligging en het brede spoor zijn enerzijds functioneel maar dragen anderzijds bij tot de prestaties en de rijeigenschappen van deze nieuwe midden klassers. Compact en ruim ïj het ontwerpen van de Lancer heeft MMC gebruik jemaaktvan geavanceerde technieken, zoals Computer Ai- Design (CAD) teneinde moderne automobieltechniek, e vormgeving, hoog comfort en goed weggedrag te la ta samengaan. De gebogen daklijn geeft volop hoofdruimte «oor bestuurder en - maximaal 5 - passagiers, terwijl de aërodynamica zorgt voor rust tijdens het rijden en bijdraagt aan een laag brandstofverbruik (zie tabel volgens ECE- normen). Door de stootsierlijsten, de S-vormige zijflanken en geïntegreerde bumpers heeft de Lancer een slanken com Pact uiterlijk gekregen, terwijl de binnenruimte verrassend royaal is uitgevallen. De afmetingen van de auto zijn uitwen- IV, mm 'anS' 1-670 mm breed en 1.405 mm. hoog. De nclbasts mee,t. 2.445 rnm, terwijl dcf spoorbreedte voor en achter 1.430 mm is. De grondspeling is onbelast 155 mm. eigen gewicht van de 1,3 EL en GL is 945 kg.; van de 1,5 LU 97,5 kg.; van de 1,5 GLX1 1000 kg van de 1,5 GLX1 Automaat 1020 kg; de dieselversie 1,8 EL en G1 wegen 990 3- Het maximum toegestane gewicht is resp. 1440 (1,3 1), W>5 (1,5 1) en 1465 (1,8 1 diesel) kg. Rijcomfort en wegligging an de krachtbron van de Lancer is een 4- of 5 versnellings- gekoppeld, voorzien van een enkelvoudige diafragma- j--ivpviu, vuuiiteii van «nis oppeling; bij de 1,5 GLXi Automaat eeri koppelomvormer. versnellingsautomaat heeft een schakelaar voor 'zui- '8 cl sportief' rijden. De overbrengingsverhoudingen lig- ?co'„rmate gunstig; bij de 1,3 EL in de le versnelling op MM 2e 1,947, 3e 1,285,4e 0,939 en achteruit 3,083. Bij an'nIe vers'es is de overbrengingsverhouding in de 5e Knelling 0.777. De dieselversies hebben de volgende over lS?sv,erhoudin9: 'n de le versnelling 3,363, 2e 1,947, 285.4e 0,939, 5e 0,756 en achteruit 3.083. De aandrij- wiJu' a's. 3ebruikelijk bij de Lancer plaats op de voor- •4i„jCn, rijcomfort wordt in hoge mate bepaald door de schr° nS'n!3' McPherson veerpoten met stabilisator en stabl ren aan c'e voorzilde en een torsie-lichaam met 1 pn„ns?'ors'ap"S meï schroefveren aan de achterzijde, ver- in e nieuwe Lancer een goede karakteristiek. Wat de vera tr'S 6etreL dragen een negatief camber en een De ;oot«ster bij aan een goede wegligging. Sin Ï^Hdchting is van het beproefde tandheugelsysteem. A itü >ht'S'n9 kan zowel op de 1,5 GLXi, de 1,5 GLXI Qe j Z3! 1,8 GL Diesel worden geleverd (optional). SWent'l ,nzine" en 6-8 1 dieselversies zijn voorzien van Met 'k66/ schijfremmen vóór en trommelremmen achter tao mrnen en trommelremmen uitgerust zijn de Rik Vir-7ce?-.met 6-3 1 benzinemotor. De bandenmaat is 155 "13 -175/70 R 13. Voorrbt Computertechniek eigens K n'euwe Mitsubishi werd gebouwd, zijn de rij- Mappen uitgebreid getest met behulp van de nieuw- imm Sjaak Hordijk is één van de verko- pes van garage Boonstoppel, die de klant met goede raad te woord staat ste computertechnieken. De aandrijftechniek, nauwkeurige besturing en de wielophanging bepalen de uitstekende rij eigenschappen op elk soort wegdek en in iedere bocht. Later is dat ook in de praktijk, onder zeer uiteenlopende omstan digheden, door ingenieurs van CAE/CAM (Computer Assis ted Engineering/Manufacturing) is ook de produktie en assemblage van onderdelen bij de fabriek verder geperfectio neerd. VOor belangrijke buitenpanelen en punten waarop de grootste krachten werken, is staal met hoge treksterkte toegepast. Daardoor wordt de stijfheid van de carrosserie ver hoogd zonder dat de Lancer zwaarder is geworden. Voor meer veiligheid zorgen de via de computer berekende kreu- kelzones. Chassis en plaatwerkdelen zijn elektronisch gegal vaniseerd. Alle beschikbare technologie werd ingeschakeld om de Mitsubishi Lancer niet alleen betrouwbaar - volgens de gevestigde reputatie - maar ook duurzamer te maken. Luxueus interieur Aan bedieningsgemak heeft MMC alle aandacht besteed. Het verstelbare stuur- d.w.v. voor- en achterwaarts èn verti caal - zorgt voor een optimale rijpositie, ongeacht de grootte van de bestuurder. De duidelijk analoge meters zijn goed af leesbaar; de schakelaars met meerdere functies die onder het stuur zijn geplaatst, laten zich vederlicht bedienen. Het verwarmings- en ventilatiesysteem kan d.m.v. draaiknoppen goed gedoseerd worden. Zelfs de hendefs voor de verstel ling van de voorstoelen (zithoogte en stand rugleuning) zijn ontworpen met het oog op comfort en veiligheid. Dat gaat ook op voor de voorstoelen zelf die voorzien zijn van hoofd steunen. De bevestigingspunten van de autogordels zijn in hoogte (vijf standen) verstelbaar. De achterbank is standaard voorzien van twee 3-punts gordels en een heupgordel en biedt plaats aan twee of drie passagiers. Een neerklapbare armsteun in de rugleuning is standaard bij de 1,5 GLXi, die tevens voorzien is van een gescheiden neerklapbare achter bank. De beenruimte achterin meet in totaal 1650 mm. De stoffen bekleding van portieren, plafond en vloer draagt bij tot het luxueuze interieur waarin diverse opbergmogelijkhe- den zijn aangebracht. Stil is de nieuwe Lancer zeker; geluid dempende materialen zorgen voor voldoende rust in het interieur. Complete garantie De Lancer is zo compleet uitgerust als men van Mitsubishi gewend is. Tot de standaarduitrustig behoren o.a. halogeen koplampen; regelbare dashboardverlichting; aërodynami sche wheelcovers; gordels op de achterbank; achterruitver warming; gelaagde voorruit; kindersloten; bedrading; anten ne en speakers voor de autoradio. De 1,5 GLXi is voorzien van extra's als elektrische raambediening, elektrisch bedien- bare buitenspiegels; centrale deurvergrendeling, bronskleu rig glas, enz. Op de Lancer is de gebruikelijke 3 jaar of 100.000 km. garantie van toepassing en wordt nog een aantal extra zekerheden toegevoegd in het kader van de zgn. Multigarantie. De levering via de Mitsubishi-dealerorganisa- tie begint op 1 sept. a.s. De Lancer is reeds verkrijgbaar vanaf 24.995,- (1,3); als 1,8 EL Diesel vanaf 31.495,- (inclbtw). Mitsubishi-importeur Hart Nibbrig Greeve bv in Sassen- heim verwacht met het uitgebreide modellengamma van de Lancer, incl. optionals als een Sunroof, zowel voor particu liere als zakelijke autorijders aantrekkelijke auto's te bieden van hoge kwaliteit. De stijlvolle Mitsubishi Lancer zal een geduchte concurrent zijn in zijn (top)klasse....! Waddinxveen - OP 3 nov. houdt dr. J. Poortman voor de Nederl. Patiënten vereniging afd. Wad dinxveen, een bespreking over "Alternatieve Geneeswijzen." Dr. Poortman is als clinisch chemicus verbonden aan het prot. Zieken huis "De Lichtenberg" in Amers foort. De avond die gehouden wordt in de Bethelkerk aan de Bilderdijklaan begint om 20.00 uur. Ook niet-leden zijn welkom! Moerkapelle - Eind november wordt er een grote ledenwerf actie gehouden t.b.v. het Rode Kruis. Ook de afdeling Moerkapelle doet hier aan mee. Op 19 nov. is er een Open Huis, een kleurwed- strijd voor de kinderen, een oefe ning door de colonne leden en ook iets voor de ouderen en na tuurlijk is de Welfare present. Uit gebreide informatie in een volgen de Dorpskrant. OLYMPISCHE SPELEN Moerkapelle - Hobbyclub de Kin derkaravaan te Moerkapelle heeft een aantal weken aan een geza menlijk werkstuk over déOlympi- sche Spelen gewerkt. Donderdag 3 november a.s. is dit werkstuk voltooid. Om 19.45 uiiHkunnen de ouders het werkstuk komen bewonderen. Zevenhuizen - Donderdagmiddag werd er bij autorijschool Van Wen sem (Attent) aan de Burg. Klinkhamerweg een nieuwe auto afgeleverd door garage Boonstoppel uit Waddinxveen. Deze prachtige Mitsubishi Lancer met spoilers en tal van nieuwe snufjes kocht Leen van Wensem om het zijn leerlingen van zijn autorijschool zo aangenaam mogelijk te maken. licht dat in de dak wordt weer kaatst. Het fotograferen van ver koper Sjaak Hordijk en het echt paar Van Wensem verliep niet zonder risico's, vanwege het langs denderende verkeer midden op de B.K. weg.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1988 | | pagina 11