Uw trouwdag begint
bij uw trouwkaart
Hoe democratisch is
Nederland?
drukkerij elgersma
woord en
daad
Inspraak
avond
woonwagen-
centrum
Gezellig hè, dat uitzoeken
van zoveel dingenEen huwelijkskaart bijvoorbeeld.
Da s best moeilijk. Want Mercard heeft zo n grandioze
kollektie, dat u ze allemaal wel zult willen kiezen
Bekijkt u ze bij uw drukker. Vraagt u naar Mercard!
Van harte gelukgewenstóók met Mercard!
veel
lees
plezier!
Waddinxveen - Onder het motto Hoe democratisch is Nederland?
vond woensdagavond j.l. in de raadzaal van het Waddinxveense gemeente
huis een forumdiscussie plaats. Deze werd georganiseerd door het "Huma
nistisch Verbond- Midden -Holland", in samenwerking met de plaatselijke
afdelingen van de WD, PvdA en het CDA. De inleiding werd door dr. Rob
Tielman, oud-voorzitter van het hoofdbestuur van het Humanistisch Ver
bond, hoogleraar in de humanistiek(Rijksuniversiteit Utrecht)
gehouden.Aan de Forumdiscussie werd deelgenomen door dr.
Rob Tielman, drs. Arie Oostlander :directeur Wetenschappe
lijk Bureau CDA; de heer Hans Dijkstal Tweede Kamerlid voor
de VVD en mr. Klaas de Vries, PvdA, oud Tweede Kamerlid en
directeur van de VNG). De voorzitter van het Humanistisch
Verbond: André de Bruin, sprak een welkomstwoord. Forum
voorzitter was Bert Woudenberg.
Onderwerpen waarover gesproken
werd waren: artikel 1 van de Ne
derlandse grondwet(1983); b. het
CDA-rapport'pastor of politie'; over
wegingen inzake het Voorontwerp
van Wet Gelijke Behandeling; c. arti
kelen wetsontwerp algemene wet
gelijke behandeling.' In zijn inleiding
behandelde dr. Tielman artikel 1 van
de grondwet, waarin staat dat discri
minatie niet is toegestaan, hetgeen
ook verwoord is in het CDA rapport
'pastor of politie'.
Echter in dit rapport wordt gerea
geerd op het voorontwerp dat, terza
ke van de godsdienstvrijheid naar
een klassiek, liberale visie tendeert.
Het CDA vindt dat in het vooront
werp ten onrechte gesteld wordt dat
scholen, ziekenhuizen enz. op le
vensbeschouwelijke grondslag in
een verwijderd verband staan tot het
belijden. "Er is eenheid van leer en
leven of er is geen leer. Terzake van
een oordeel over wat betrokkenen
daarvan waar maken, is de politiek
niet competent. Terughoudendheid
is gewenst" Mr. De Vries gaf een
analytische omschrijving van het
functioneren van een democratie, in
een samenleving waarin mensen die
verschillend denken, niet onver
draagzaam zijn. "Het gaat er niet om
'wie gelijk heeft', maar om 'wie gelijk
krijgt'. Zelf was hij een voorstander
om kerk en staat, scherp uit elkaar te
halen, maar dacht dat het moeilijk te
scheiden was, omdat het in de demo
cratie meestal gaat om' we zijn chris
ten maar ook democraat',' we zijn
socialist, maar ook democraat'. Hij
toonde zich een voorstander van een
voorzichtig doorsnijden van de zilve
ren koorden tussen kerk en staat,
van een cultuur-evolutie.
Zevenhuizenaar drs. A. Oostlander
haakte in op de naam Moerhuizen
die de forumleider grappend noem
de. De heer Oostlander achtte de
naam Zevenkapelle, meer aanvaard
baar.
(Zonder de andere sprekers tekort
te willen doen, wordt er uitgebreider
verslag gedaan van hetgeen deze
Zevenhuizenaar te zeggen had. De
heer Oostlander is kandidaat voor
het Europees parlement, red.)
Drs. A. Oostlander, toonde aan dat
er verschillende organisaties zijn in
de pluriforme samenleving te begin
nen met die van kerk en staat. Dat
een democratie pluriform is. Dat niet
alles aan de keizer de staat) is on
derworpen, maar dat de kerk auto
noom is. Destijds trok men daaruit
het gevolg de kerk is gevaarlijk.
Spreker citeerde de woorden van de
heer Tielman die zei dat de Staat één
is, van sociale structuren is met daar
naast kwantitatieve andere wiens
taak je niet kunt wegcijferen." De
pluriformiteit in de samenleving is
uiterst belangrijk. Er moet een vrije
vakbeweging zijn, anders gaat het
fout. Mensen met levensbeschouwe
lijke geinspireerdheid moeten veel
ruimte krijgen. Het is gevaarlijk als de
staat teveel bevoegdheden krijgt. Er
moet op worden toegezien dat de
overheid tegemoetkomt aan gewe
tensbezwaarden zoals bij dienst
plicht. Het is pas echt democratie als
je opkomt voor minderheden waar je
het niet mee eens bent. Daarom
hoor je Jan Kraayenbrink in de
Tweede Kamer pleiten voor subsi
die-toekenning voor de bouw van
een moskee. Ook een theologische
faculteit voor de Moslims zou op
precies dezelfde wijze als die voor de
christenen door de staat moeten
worden bekostigd. Zo moet het ook
mogelijk zijn dat voor SGP-scholen
ruimte blijft om leraren niet aan te
nemen die ongehuwd
samenwonen. Als een schoolbestuur
vindt dat op grond van Gods Woord,
de Bijbel, dit niet kan, is dit niet
zomaar bekrompen. Mensen die op
de barricaden staan voor meningen
die, volgens hen, door de Allerhoog
ste zijn ingegeven, moeten we niet
criminaliseren. De grondwet is er om
de burger te beschermen tegen de
overheid. De overheid mag een hele
boel niet, wat die minderheden wel
mogen. Iedere burger heeft een poli
tieke roeping, die brengt voor ieder
een mee, dat men het recht van in
spraak heeft, gevormd in de demo
cratie."
Hierop kreeg hij uiteraard reactie
van de zaal. Deze was goed bezet.
Onder de aanwezigen waren maar
liefst drie burgemeesters nl. van
Zevenhuizen, Moerkapelle en Wad
dinxveen en een aantal wethouders,
waaronder beide Zevenhuizense...
De discussie verliep in uitstekende
banen en het onderwerp democra
tie, werd goed uitgespit....
De reactie van de zaal wist de heer
Oostlander te pareren door er een
omgekeerde situatie van te maken.
Spreker kon zich er geen voorstel
ling van maken dat een SGP-er,
ongehuwd zou samenwonen in wel
ke relatie dan ook. De heer Tielman
haakte hierop in door de stelling dat
er ook op katholieke scholen voor
waarden gesteld worden, hetgeen
versluierd is. In een sollicitatie-op
roep hoeft dan alleen maar vermeld
te worden dat de sollicitant toegang
tot de sacramenten heeft. Oostlan
der merkte op dat in de praktijk van
commissie van Verzoekschriften,
waarin hij zitting heeft, onder de
aandacht.. Kwam bij de afronding
nog eens terug op de vrijheid van
meningsuiting. Naar zijn idee is het
vraagstuk waarmee democratisch
Nederland, zich na de migranten en
de achterstand van de vrouwen,
bezig zal houden:
"de emancipatie van ouderen.
Natuurlijk zijn we in onze samenle
ving niet allemaal gelijk, maar wel
gelijkwaardig" concludeerde hij.
De avond werd afgerond door de
heer De Bruin van het Humanistisch
Verbond.
deze uitweg geen gebruik gemaakt
wordt.
De heer Hans Dijkstal gaf de voor
keur aan de naam rechtsstaat, hetg
een hem meer zegt dan democratie.
"We spreken dan over een democra
tische rechtsstaat". In reactie op de
inleiding van de heer Tielman over
het grondrecht met o.a. vrijheid van
meningsuiting, noemde hij ook de
berscherming van de persoonlijke
levenssfeer. A. het niet mogen discri
mineren en b. de vrijheid van rich
ting, c.q. inrichting hetwelk een
spanning geeft. Hij zou dat in de nieu
we grondwet beter geregeld willen
zien. Als mensen godsdienstvrijheid
willen en mogen dan moeten we dat
ook waarborgen. Het is de vrijheid
van mensen om hun leven naar eigen
inzicht in te richten. Spreker ging in
op de verhouding ouders-kinderen.
Hoe ouders hun kinderen opvoeden,
daarin vrij zijn: kerkelijk of humaan.
Niet minachtend mogen doen over
andersdenkenden, b.v. Hindoeisme.
Hij betrok art.5 lid 2a: dat het niet
verboden is dat een instelling eisen
stelt aan de godsdienstige, levensbe
schouwelijke of politieke
opvattingen,gelet op de betekenis
van grondslag en doel van die instel
ling en op de aard van de functie
maar met eerbiediging van de per
soonlijke levenssfeer van de betrok
kene en met inachtneming met de
eisen die men, in redelijkheid aan een
werkverhouding kan stellen
De VVD heeft hierover een eigen
standpunt, doch weet dat de demo
cratische beslissing zegeviert.
Over die democratische beslissin
gen, een democratisch gekozen
volksvertegenwoordiging, openbare
scholen waar ook de Islam door een
Moslimvoorganger in het Neder
lands wordt gedoceerd, werd nog
uitgebreid van gedachten gewisseld.
De heer De Vries vond dat de demo
cratie aardig werkt, alhoewel die in
het Europees Parlement niet contro
leerbaar is vanwege besloten verga
deringen. Oostlander pleitte voor
openheid.
Dit naar aanleiding van de vraag van
een Zevenhuizenaar die vond dat de
forumleden teveel punaises zaten te
poetsen. Hij vroeg zich af of de
democratie in deze tijd niet teveel
bedreigd wordt door gigantische
machten. Vervolgens kwam de vrij
lating van de twee van Breda aan de
orde. Of het wel democratisch was,
dat gevolg gegeven was aan een
aanbeveling van 18 mensen. Ook
hier kwam weer het antwoord dat
door een meerderheid van de Kamer
hiertoe besloten is. Dat democratie
altijd functioneert met een meerder
heid van stemmen. Daarbij kwam
ook het lobby'en ter sprake en de
beinvloeding van de media. De uit
eindelijke conclusie van de aanwezi
gen was dat in Nederland democra
tisch gehandeld wordt, dat de volks
vertegenwoordiging door de Neder
landers gekozen is, maar dat die toch
proberen om nog invloed uit te oefe
nen, door middel van betogingen
enz. Echter dat de democratie het
niet mogelijk maakt in te grijpen bij
bedrijfssluitingen of overplaatsin
gen, hetgeen door een Waddinx
veense bestuurder aan de orde werd
gesteld, in het kader van het recht
van arbeid. De heer Dijkstal bracht
de aanwezigen het bestaan van de
dorpsstraat 62a - zevenhuizen
telefoon 01802-2289
zangavond
opbrengst voor stormvaste huisjes
in Bangladesh.
Bangladesh is tweemaal geteisterd
geweest door een natuurramp. Eerst
een overstroming en vervolgens een
cycloon, waardoor bomen werden
ontworteld, maar veel erger nog: de
huisjes van de arme bevolking ver
nield, zodat vele gezinnen zomaar in
de open lucht moeten bivakkeren en
overnachten.
Het comité Gouda en omstreken
van de landelijke hulporganisatie
woord en daad organieert op
zaterdag 25 februari a.s. in de Bethel-
kerk te Waddinxveen een avond om
de nood in Bangladesh te helpen
lenigen. De avond is bedoeld om
zoveel mogelijk stormvaste huisjes
van de getroffen gebieden in Bangla
desh te financieren.
betonhuisjes
Door de stichting Woord en Daad, is
in samenwerking met Christian Ser
vice Society in Bangladesh een uniek
plan ontwikkeld om huizen te bou
wen die bestand zijn tegen de regel
matig terugkerende wwateroverlast
en de veelvuldig voorkomende cy
clonen. Een deskundige van Woord
en Daad en medewerkers van voor
melde instantie, ontwikkelden geza
menlijk deze nieuwe bouwmethode.
Het stormvaste huis bestaat uit een
achttal beton kolommen die staan op
een betonvoet en aan de bovenzijde
worden gekoppeld. De 4 hoekko-
lommen worden met stalen tuidra-
den verankerd aan in de grond aan
gebrachte betonblokken. De wonin
gen van 2,8 x 5 meter, worden voor
zien van een dak van golfplaten en
een houten zolder. Bij wateroverlast
kunnen de mensen van deze zolder
gebruik maken, terwijl deze voor
zien is van een vluchtopening. De
toekomstige bewoners, die behoren
tot de armsten, verlenen assistentie
bij de bouw, terwijl ze zelf de wanden
dichtmaken met kleiblokken of met
in elkaar gevlochten takken of bam
boe.
Deze huizen kunnen worden ge
bouwd voor een bedrag van vierhon
derd gulden per stuk!!! Woord en
Daad heeft een aanvraag om 4000
van deze huizen te bouwen. Voorlo
pig is met de bouw van 400 woningen
een aanvang gemaakt...
zangavond
Aan de koorzangavond in de Wad
dinxveense Bethelkerk, op zaterdag
25 februari, wordt medewerking
verleend door het Mannenkoor
Con- Amore uit Elspeet,o.l.v. diri
gent G. Bossenbroek, sopraan Ada
van der Wilt uit Boskoop en dwars-
fluitiste Erika van der Kolk. De avond
begint om half acht. De toegang is
gratis. Voor de actie van Woord en
Daad, om huisjes te bouwen in Bang
ladesh, wordt een collecte gehou
den.
ingezonden:
(we plaatsen slechts een gedeelte
van een ingezonden brief. In de vol
gende Dorpskrant hopen we een
verslag van de hearing te publiceren
en wat dieper op de situering van het
woonwagencentrum in te gaan. red.)
Donderdag 9 februari j.l. is er op
nieuw een inspraakavond gehouden
over een te ontwerpen woonwagen
centrum voor de gemeenten Moer
kapelle en Zevenhuizen. Een eerder
ontwerp is door de provinciale over
heid afgewezen. De huidige, door B.
en W. beoogde lokatie, ligt wederom
aan de Julianaweg, tegenover een
tweetal kassenbedrijven. Kritiek van
bewoners van de Julianaweg richt
zich vooral op het feit, dat deze loka
tie midden in een agrarisch gebied
ligt en dat het centrum niet bij de
grootste kern (Zevenhuizen) wordt
gerealiseerd. De huidige lokatie staat
integratie van de woonwagenbewo
ners in de samenleving in de weg.