Uw trouwdag begint bij uw trouwkaart Hoe democratisch is Nederland? drukkerij elgersma woord en daad Inspraak avond woonwagen- centrum Gezellig hè, dat uitzoeken van zoveel dingenEen huwelijkskaart bijvoorbeeld. Da s best moeilijk. Want Mercard heeft zo n grandioze kollektie, dat u ze allemaal wel zult willen kiezen Bekijkt u ze bij uw drukker. Vraagt u naar Mercard! Van harte gelukgewenstóók met Mercard! veel lees plezier! Waddinxveen - Onder het motto Hoe democratisch is Nederland? vond woensdagavond j.l. in de raadzaal van het Waddinxveense gemeente huis een forumdiscussie plaats. Deze werd georganiseerd door het "Huma nistisch Verbond- Midden -Holland", in samenwerking met de plaatselijke afdelingen van de WD, PvdA en het CDA. De inleiding werd door dr. Rob Tielman, oud-voorzitter van het hoofdbestuur van het Humanistisch Ver bond, hoogleraar in de humanistiek(Rijksuniversiteit Utrecht) gehouden.Aan de Forumdiscussie werd deelgenomen door dr. Rob Tielman, drs. Arie Oostlander :directeur Wetenschappe lijk Bureau CDA; de heer Hans Dijkstal Tweede Kamerlid voor de VVD en mr. Klaas de Vries, PvdA, oud Tweede Kamerlid en directeur van de VNG). De voorzitter van het Humanistisch Verbond: André de Bruin, sprak een welkomstwoord. Forum voorzitter was Bert Woudenberg. Onderwerpen waarover gesproken werd waren: artikel 1 van de Ne derlandse grondwet(1983); b. het CDA-rapport'pastor of politie'; over wegingen inzake het Voorontwerp van Wet Gelijke Behandeling; c. arti kelen wetsontwerp algemene wet gelijke behandeling.' In zijn inleiding behandelde dr. Tielman artikel 1 van de grondwet, waarin staat dat discri minatie niet is toegestaan, hetgeen ook verwoord is in het CDA rapport 'pastor of politie'. Echter in dit rapport wordt gerea geerd op het voorontwerp dat, terza ke van de godsdienstvrijheid naar een klassiek, liberale visie tendeert. Het CDA vindt dat in het vooront werp ten onrechte gesteld wordt dat scholen, ziekenhuizen enz. op le vensbeschouwelijke grondslag in een verwijderd verband staan tot het belijden. "Er is eenheid van leer en leven of er is geen leer. Terzake van een oordeel over wat betrokkenen daarvan waar maken, is de politiek niet competent. Terughoudendheid is gewenst" Mr. De Vries gaf een analytische omschrijving van het functioneren van een democratie, in een samenleving waarin mensen die verschillend denken, niet onver draagzaam zijn. "Het gaat er niet om 'wie gelijk heeft', maar om 'wie gelijk krijgt'. Zelf was hij een voorstander om kerk en staat, scherp uit elkaar te halen, maar dacht dat het moeilijk te scheiden was, omdat het in de demo cratie meestal gaat om' we zijn chris ten maar ook democraat',' we zijn socialist, maar ook democraat'. Hij toonde zich een voorstander van een voorzichtig doorsnijden van de zilve ren koorden tussen kerk en staat, van een cultuur-evolutie. Zevenhuizenaar drs. A. Oostlander haakte in op de naam Moerhuizen die de forumleider grappend noem de. De heer Oostlander achtte de naam Zevenkapelle, meer aanvaard baar. (Zonder de andere sprekers tekort te willen doen, wordt er uitgebreider verslag gedaan van hetgeen deze Zevenhuizenaar te zeggen had. De heer Oostlander is kandidaat voor het Europees parlement, red.) Drs. A. Oostlander, toonde aan dat er verschillende organisaties zijn in de pluriforme samenleving te begin nen met die van kerk en staat. Dat een democratie pluriform is. Dat niet alles aan de keizer de staat) is on derworpen, maar dat de kerk auto noom is. Destijds trok men daaruit het gevolg de kerk is gevaarlijk. Spreker citeerde de woorden van de heer Tielman die zei dat de Staat één is, van sociale structuren is met daar naast kwantitatieve andere wiens taak je niet kunt wegcijferen." De pluriformiteit in de samenleving is uiterst belangrijk. Er moet een vrije vakbeweging zijn, anders gaat het fout. Mensen met levensbeschouwe lijke geinspireerdheid moeten veel ruimte krijgen. Het is gevaarlijk als de staat teveel bevoegdheden krijgt. Er moet op worden toegezien dat de overheid tegemoetkomt aan gewe tensbezwaarden zoals bij dienst plicht. Het is pas echt democratie als je opkomt voor minderheden waar je het niet mee eens bent. Daarom hoor je Jan Kraayenbrink in de Tweede Kamer pleiten voor subsi die-toekenning voor de bouw van een moskee. Ook een theologische faculteit voor de Moslims zou op precies dezelfde wijze als die voor de christenen door de staat moeten worden bekostigd. Zo moet het ook mogelijk zijn dat voor SGP-scholen ruimte blijft om leraren niet aan te nemen die ongehuwd samenwonen. Als een schoolbestuur vindt dat op grond van Gods Woord, de Bijbel, dit niet kan, is dit niet zomaar bekrompen. Mensen die op de barricaden staan voor meningen die, volgens hen, door de Allerhoog ste zijn ingegeven, moeten we niet criminaliseren. De grondwet is er om de burger te beschermen tegen de overheid. De overheid mag een hele boel niet, wat die minderheden wel mogen. Iedere burger heeft een poli tieke roeping, die brengt voor ieder een mee, dat men het recht van in spraak heeft, gevormd in de demo cratie." Hierop kreeg hij uiteraard reactie van de zaal. Deze was goed bezet. Onder de aanwezigen waren maar liefst drie burgemeesters nl. van Zevenhuizen, Moerkapelle en Wad dinxveen en een aantal wethouders, waaronder beide Zevenhuizense... De discussie verliep in uitstekende banen en het onderwerp democra tie, werd goed uitgespit.... De reactie van de zaal wist de heer Oostlander te pareren door er een omgekeerde situatie van te maken. Spreker kon zich er geen voorstel ling van maken dat een SGP-er, ongehuwd zou samenwonen in wel ke relatie dan ook. De heer Tielman haakte hierop in door de stelling dat er ook op katholieke scholen voor waarden gesteld worden, hetgeen versluierd is. In een sollicitatie-op roep hoeft dan alleen maar vermeld te worden dat de sollicitant toegang tot de sacramenten heeft. Oostlan der merkte op dat in de praktijk van commissie van Verzoekschriften, waarin hij zitting heeft, onder de aandacht.. Kwam bij de afronding nog eens terug op de vrijheid van meningsuiting. Naar zijn idee is het vraagstuk waarmee democratisch Nederland, zich na de migranten en de achterstand van de vrouwen, bezig zal houden: "de emancipatie van ouderen. Natuurlijk zijn we in onze samenle ving niet allemaal gelijk, maar wel gelijkwaardig" concludeerde hij. De avond werd afgerond door de heer De Bruin van het Humanistisch Verbond. deze uitweg geen gebruik gemaakt wordt. De heer Hans Dijkstal gaf de voor keur aan de naam rechtsstaat, hetg een hem meer zegt dan democratie. "We spreken dan over een democra tische rechtsstaat". In reactie op de inleiding van de heer Tielman over het grondrecht met o.a. vrijheid van meningsuiting, noemde hij ook de berscherming van de persoonlijke levenssfeer. A. het niet mogen discri mineren en b. de vrijheid van rich ting, c.q. inrichting hetwelk een spanning geeft. Hij zou dat in de nieu we grondwet beter geregeld willen zien. Als mensen godsdienstvrijheid willen en mogen dan moeten we dat ook waarborgen. Het is de vrijheid van mensen om hun leven naar eigen inzicht in te richten. Spreker ging in op de verhouding ouders-kinderen. Hoe ouders hun kinderen opvoeden, daarin vrij zijn: kerkelijk of humaan. Niet minachtend mogen doen over andersdenkenden, b.v. Hindoeisme. Hij betrok art.5 lid 2a: dat het niet verboden is dat een instelling eisen stelt aan de godsdienstige, levensbe schouwelijke of politieke opvattingen,gelet op de betekenis van grondslag en doel van die instel ling en op de aard van de functie maar met eerbiediging van de per soonlijke levenssfeer van de betrok kene en met inachtneming met de eisen die men, in redelijkheid aan een werkverhouding kan stellen De VVD heeft hierover een eigen standpunt, doch weet dat de demo cratische beslissing zegeviert. Over die democratische beslissin gen, een democratisch gekozen volksvertegenwoordiging, openbare scholen waar ook de Islam door een Moslimvoorganger in het Neder lands wordt gedoceerd, werd nog uitgebreid van gedachten gewisseld. De heer De Vries vond dat de demo cratie aardig werkt, alhoewel die in het Europees Parlement niet contro leerbaar is vanwege besloten verga deringen. Oostlander pleitte voor openheid. Dit naar aanleiding van de vraag van een Zevenhuizenaar die vond dat de forumleden teveel punaises zaten te poetsen. Hij vroeg zich af of de democratie in deze tijd niet teveel bedreigd wordt door gigantische machten. Vervolgens kwam de vrij lating van de twee van Breda aan de orde. Of het wel democratisch was, dat gevolg gegeven was aan een aanbeveling van 18 mensen. Ook hier kwam weer het antwoord dat door een meerderheid van de Kamer hiertoe besloten is. Dat democratie altijd functioneert met een meerder heid van stemmen. Daarbij kwam ook het lobby'en ter sprake en de beinvloeding van de media. De uit eindelijke conclusie van de aanwezi gen was dat in Nederland democra tisch gehandeld wordt, dat de volks vertegenwoordiging door de Neder landers gekozen is, maar dat die toch proberen om nog invloed uit te oefe nen, door middel van betogingen enz. Echter dat de democratie het niet mogelijk maakt in te grijpen bij bedrijfssluitingen of overplaatsin gen, hetgeen door een Waddinx veense bestuurder aan de orde werd gesteld, in het kader van het recht van arbeid. De heer Dijkstal bracht de aanwezigen het bestaan van de dorpsstraat 62a - zevenhuizen telefoon 01802-2289 zangavond opbrengst voor stormvaste huisjes in Bangladesh. Bangladesh is tweemaal geteisterd geweest door een natuurramp. Eerst een overstroming en vervolgens een cycloon, waardoor bomen werden ontworteld, maar veel erger nog: de huisjes van de arme bevolking ver nield, zodat vele gezinnen zomaar in de open lucht moeten bivakkeren en overnachten. Het comité Gouda en omstreken van de landelijke hulporganisatie woord en daad organieert op zaterdag 25 februari a.s. in de Bethel- kerk te Waddinxveen een avond om de nood in Bangladesh te helpen lenigen. De avond is bedoeld om zoveel mogelijk stormvaste huisjes van de getroffen gebieden in Bangla desh te financieren. betonhuisjes Door de stichting Woord en Daad, is in samenwerking met Christian Ser vice Society in Bangladesh een uniek plan ontwikkeld om huizen te bou wen die bestand zijn tegen de regel matig terugkerende wwateroverlast en de veelvuldig voorkomende cy clonen. Een deskundige van Woord en Daad en medewerkers van voor melde instantie, ontwikkelden geza menlijk deze nieuwe bouwmethode. Het stormvaste huis bestaat uit een achttal beton kolommen die staan op een betonvoet en aan de bovenzijde worden gekoppeld. De 4 hoekko- lommen worden met stalen tuidra- den verankerd aan in de grond aan gebrachte betonblokken. De wonin gen van 2,8 x 5 meter, worden voor zien van een dak van golfplaten en een houten zolder. Bij wateroverlast kunnen de mensen van deze zolder gebruik maken, terwijl deze voor zien is van een vluchtopening. De toekomstige bewoners, die behoren tot de armsten, verlenen assistentie bij de bouw, terwijl ze zelf de wanden dichtmaken met kleiblokken of met in elkaar gevlochten takken of bam boe. Deze huizen kunnen worden ge bouwd voor een bedrag van vierhon derd gulden per stuk!!! Woord en Daad heeft een aanvraag om 4000 van deze huizen te bouwen. Voorlo pig is met de bouw van 400 woningen een aanvang gemaakt... zangavond Aan de koorzangavond in de Wad dinxveense Bethelkerk, op zaterdag 25 februari, wordt medewerking verleend door het Mannenkoor Con- Amore uit Elspeet,o.l.v. diri gent G. Bossenbroek, sopraan Ada van der Wilt uit Boskoop en dwars- fluitiste Erika van der Kolk. De avond begint om half acht. De toegang is gratis. Voor de actie van Woord en Daad, om huisjes te bouwen in Bang ladesh, wordt een collecte gehou den. ingezonden: (we plaatsen slechts een gedeelte van een ingezonden brief. In de vol gende Dorpskrant hopen we een verslag van de hearing te publiceren en wat dieper op de situering van het woonwagencentrum in te gaan. red.) Donderdag 9 februari j.l. is er op nieuw een inspraakavond gehouden over een te ontwerpen woonwagen centrum voor de gemeenten Moer kapelle en Zevenhuizen. Een eerder ontwerp is door de provinciale over heid afgewezen. De huidige, door B. en W. beoogde lokatie, ligt wederom aan de Julianaweg, tegenover een tweetal kassenbedrijven. Kritiek van bewoners van de Julianaweg richt zich vooral op het feit, dat deze loka tie midden in een agrarisch gebied ligt en dat het centrum niet bij de grootste kern (Zevenhuizen) wordt gerealiseerd. De huidige lokatie staat integratie van de woonwagenbewo ners in de samenleving in de weg.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1989 | | pagina 10