uuim cbornhein
"LA BARAQUE"
3
RIJNLAND
30 jaar lang de
brug ophalen
Vrijdag 6 oktober 22.00 uur:
SPAGHETTI
EETWEDSTRIJD
BAR - DISCOTHEEK - EETCAFE
hoofdprijsprijs: f 100,-
r r- 2e prijs: f 50,-
Toegang f 5,-p.p. 3e prijs: t 25,-
Zuidplasweg 12 -14 - Zevenhuizen - Telefoon 01802-1041
RUIME PARKEERGELEGENHEID
VERGADERING VERBRUIKERSRAAD
nriü
.xevf:
lisièÉs
iiÊM.
gBfea®
Openingstijden
maandag t/m vrijdag
6.00-1.00 uur's nachts
keuken open bar open
zaterdag zondag
vanaf 11.00 uur
geopend.
Mevrouw J. v. Erk-Edeling bij de Groenewegbrug (de boot voer sneller
dan de foto gemaakt kon worden, zodat deze niet zichtbaar Is.
Zevenhuizen- "Er zijn deze zomer ca.
700 boten gepasseerd" vertelt de brug-
gewachtster van de Groeneweg brug.
Op een plekje "Zevenhuizen" in Nieu-
werkerk a.d. IJssel ontmoeten we haar:
mevrouw J van Erk-Edeling.
De begroeting gaat met veel herrie ge
paard. Oorverdovend hondengeblaf van
de twee honden, waarvan de waker in
z'n hok moet blijven.
Maar liefst 30 jaar is mevrouw Vap
Erk de hele zomer "thuis" terwijl ande
ren op vakantie zijn, om de brug op te
halen voor de varende recreanten door
de Ringvaart. Niet dat ze dat erg vindt,
integendeel. Ze geeft eigenlijk helemaal
niet om vakantie. Is het liefste thuis...
Daar is ze al op vakantie..
Hoewel ze 65 jaar is geworden hoopt ze
toch nog een poosje haar taak uit te
blijven oefenen, hetgeen inhoudt dat ze
in dit mooie huis, met een hele grote
tuin, met haar zoon eri vriend mag
blijven wonen. Het is het echte brugge-
wachtershuis, ooit eigendom van de
Zuidplaspolder, thans van de gemeente
Zevenhuizen. Het ziet er pico bello ver
zorgd uit, iets waarvoor, volgens moe
der en zoon Leen, de gemeente een
pluim verdient. "We hebben hele goede
contacten met de medewerkers van de
gemeente Zevenhuizen".
Ophalen
We praten met mevrouw Van Erk, die
diverse malen per dag, op vastgestelde
tijden, haar huis uitkomt de Ringdijk
omhoog klimt en de 200 meter loopt
naar de. Groeneweg- brug: van Nieuwer-
kerk naar Zevenhuizen.
Gelukkig hoeft ze dit niet te doen bij
vorst of onder barre weersomstandig
heden. Dat was 30 jaar geleden wel eens
het geval als Van Gangelen met z'n
schuit naar Zevenhuizen voer.
Tegenwoordig betreft de doorvaart all
een recreanten die de route naar de
Hollandse IJssel volgen, na de Rotte
uitgevaren te zijn, vervolgens de Hen-
nipsloot namen, de Ringvaart achter
het dorp om, koers zettend richting
Nieuwerkerk.
Dus liggen haar werkzaamheden in de
periode mei/oktober.
Ook in de bedieningswijze is een veran
dering gekomen.. Was het vroeger met
de hand draaien, sinds ruim 17 jaar
wordt de brug automatisch, d.m.v. het
drukken op een knop, bediend.
Tijdens ons gesprek vult zoon Leen af
en toe iets aan. Hij neemt de honneurs
op zondag waar, als moeder eens een
keer naar dochter Corrie in Zevenhui
zen gaat. Leen is, net zoals z'n moeder,
graag thuis. Daar heeft hij z'n handen
vol aan het bijhouden van de tuin en het
verzorgen van de postduiven, waarvan
het vliegseizoen is afgelopen
"De oude brug lag vlak voor ons huis.
Het scheelt 100 meter lopen", lacht
mevrouw Van Erk die de automatische
bediening een heel verschil met vroeger
vindt. 17 jaar is ze weduwe. Haar man
Thijs reed met een ijzeren hond, een
voorloper van de SRV-wagens. Hij had
een regionale klantenkring in huishou
delijke artikelen. "We woonden ruim 30
Dorpsstraat 20 - Moordrecht - Tel. 01827-2347
Dorpsstraat 147 - Zevenhuizen - Tel. 01802-3543
rfMi
De/V.V. Energie- en Watervoor
ziening Rijnland levert op dit
moment vanuit 11 vestigingen
gas, elektriciteit, water en stads
verwarming in het noordelijk
deel van Zuid-Holland.
Het verzorgingsgebied omvat 31
gemeenten en zal worden opge
deeld in 4 districten.
Het hele gebied omvat zo 'n
200.000 gecombineerde aan
sluitingen. Naast het continu
leveren van energie en water van
een goede kwaliteit, levert het
bedrijf een bijdrage aan de ont
wikkeling van alternatieve ener
gie-opwekking.
De N.V. EWR telt ruim 1.000
Personeelsleden.
Schuttersveld 9
Postbus 111
2300 AC Leiden
Op maandag 9 oktober vergadert de verbrui
kersraad bij de N.V. Energie- en Watervoorzie
ning Rijnland voor de eerste maal. kunt als
verbruiker hierbij aanwezig zijn want de
vergadering is openbaar.
De verbruikersraad is onlangs opgericht in
navolging van de consumentenraad die bij het
voormalige Energiebedrijf Rijnland actief was.
De verbruikersraad bestaat uit 12 particuliere
leden en 5 leden die een organisatie of belan
gengroep vertegenwoordigen.
De verbruikersraad heeft tot doel de afstand
tussen bedrijf en verbruikerte verkleinen en de
onderlinge communicatie te verbeteren.
De raad is één van de mogelijkheden die het
bedrijf heeft om signalen vanuit de verbruikers
te vertalen naar een klantgericht handelen in
de dagelijkse praktijk.
Maandag 9 oktober staan de volgende
onderwerpen op de agenda:
1Opening
2. Mededelingen
3. Bedrijfspresentatie (korte schets organisa
tie EWR)
4. Reglement verbruikersraad
5. Klachtenprocedure
6. Berekeningsmethodiek gasprijs
7. Afschaffen laagtarief tussen de middag
8. Structuur elektriciteitstarieven
9. E-team
10. Data overlegvergaderingen 1989/1990
11. Rondvraag
12. Sluiting
Heeft u belangstelling? U bent welkom op
maandag 9 oktober om 20.00 uur in de grote
zaal van ons kantoorgebouw, Langegracht 70
in Leiden.
jaar geleden nog aan de Bostelweg in Nieuwerkerk.
Daar hadden we te weinig ruimte voor de opslag van de
huishoudelijke artikelen. Tofcn we hoorden dat het
bruggewachtershuis leegkwam heeft m'n man we via
contacten met Van Spronsen geprobeerd om brugge-
wachter te worden. Dat mocht. In de praktijk betekende
dat. dat ik de brug ophaalde, omdat m'n man meestal
langs de weg zat. Ook hielp ik de klanten thuis. Het was
best enerverend om de brug omhoog te draaien. Maar
goed dat ik toen jong was", lacht mevrouw Van Erk. Ze
had het in die jaren druk met de zorg voor twee kleine
kinderen, haar inwonende moeder, de brug en haar
"handel" aan huis. "Helaas kwam de heer Schudde-
beurs vragen of ik het huis wilde kopen op een moment
dat het financieel niet kon omdat m'n man plotseling
was overleden. Zodoende kocht de gemeente Zevenhui
zen het".
Leen vertelt dat de oude brug soms niet omhoog te
draaien was. "Dan moest er een breekijzer bij helpen".
Aan het beroep van bruggewachter is geen salaris ver
bonden. Mevrouw Van Erk staat niet in loondienst. Zij
wordt voor haar diensten door de schippers beloond
met een vastgesteld bedrag, dat nauwelijks tegemoet
komt aan haar inspanning. Echter het wonen tegen een
aantrekkelijke huurprijs op dit unieke stukje grond,
maakt alles goed.
"Soms varen schippers gewoon door. Vooral Friezen,
omdat in Friesland de vaarwegen vrij zijn. ik kan het
best begrijpen dat ze een beetje mopperen dat ze, om in
de IJssel te komen, bijna een tientje kwijt zijn. Het
begint al bij het Zevenhuizens Verlaat. De doorgang
daar kost al vijf gulden. Dan volgen er. nog drie bruggen
eer dat de boot in Nieuwerkerk de ophaalbrug passeert.
In Zevenhuizen -dorp worden de twee bruggen door me
dewerkers van de gemeente opgehaald. Ook hier gelden
vaste tijden.
lachend vertelt ze van een schipper die erg nijdig was en
niets wilde betalen voor de doorvaart. 'Toevallig kwam
er een politieman aan. Hoewel het niet tot diens taak
behoort was deze zo vriendelijk om het bootje bij de vol
gende brug op te wachten en de schipper
aan te sporen alsnog te betalen. Wat me
wel opvalt is dat de eenvoudigste bootjes
betalen de gewoonste zaak van de wereld
vinden Vaak is het'-hoe mooier de boot,
hoe minder bereid tot betalen'."
Broek op z'n hielen
Een ander verhaal is dat van die vieze boot
met die slecht geklede schipper, wiens
broek met een touwtje om z'n lijf vastge
houden werd. Toen deze bukte om geld in
het toegestoken schepnetje van mevrouw
Van Erk te gooien, knapte het touwtje en
zakte z'n broek op z'n hielen. "Omstan
ders die voor de burg moesten wachten
kwamen niet meer bij van de lach. De
schipper zelf was woedend".
Dat schepnetje, gemaakt door zoon Leen.
is een noodzaak om een snelle doorvaart
te verlenen. Vroeger werd het geld aange
reikt. De boot vaart altijd door, dus moet
die handeling snel gebeuren. Zo gebeurde
het een keer dat iemand het geld te traag
aanreikte en van de boot, kopje onder, in
het water viel. Toen boden omstanders
hulp aan.
Ook gebeurde het een keer dat een dron
ken schipper tegen de brug aanvoer en de
hele kajuit eraf geduwd werd.
Wachten
Het is overigens verbazend hoe snel de
slagbomen van de burg dichtgaan en de
klep van de brug omhoog gebracht wordt.
Toch, al duren deze handelingen slechts
enkele minuten, staan er in dit tijdsmini-
mum. zo enkele tientallen auto's voor
beide zijden van de brug.
"Vooral tijdens de spits ondervinden de
automobilisten het ophalen van de brug
als uitzonderlijk hinderlijk".
Zij mopperen nogal eens. Wie ook moppe
ren zijn de schippers van de plezierboten.
Deze blijven nogal eens in de bagger ste
ken in het ondiepe water van de Ring
vaart, of komen vast te zitten in de water
planten. "De Ringvaart is op sommige
plaatsen nog geen 80 cm. diep. De boot
moet wel een goed motorvermogen heb
ben om hierdoor te komen".
i y iJ O i Tiv-i
V ,c
:a )ilud
•.i'ihljp Tfif'. .AS CS iét0"G eb TOT'.
-how if. ni l'r'.i
i Ibiolr:
U-S J'.rr:
iW.i.o'i
r.
i'/ilf