uuim cbornhein "LA BARAQUE" 3 RIJNLAND 30 jaar lang de brug ophalen Vrijdag 6 oktober 22.00 uur: SPAGHETTI EETWEDSTRIJD BAR - DISCOTHEEK - EETCAFE hoofdprijsprijs: f 100,- r r- 2e prijs: f 50,- Toegang f 5,-p.p. 3e prijs: t 25,- Zuidplasweg 12 -14 - Zevenhuizen - Telefoon 01802-1041 RUIME PARKEERGELEGENHEID VERGADERING VERBRUIKERSRAAD nriü .xevf: lisièÉs iiÊM. gBfea® Openingstijden maandag t/m vrijdag 6.00-1.00 uur's nachts keuken open bar open zaterdag zondag vanaf 11.00 uur geopend. Mevrouw J. v. Erk-Edeling bij de Groenewegbrug (de boot voer sneller dan de foto gemaakt kon worden, zodat deze niet zichtbaar Is. Zevenhuizen- "Er zijn deze zomer ca. 700 boten gepasseerd" vertelt de brug- gewachtster van de Groeneweg brug. Op een plekje "Zevenhuizen" in Nieu- werkerk a.d. IJssel ontmoeten we haar: mevrouw J van Erk-Edeling. De begroeting gaat met veel herrie ge paard. Oorverdovend hondengeblaf van de twee honden, waarvan de waker in z'n hok moet blijven. Maar liefst 30 jaar is mevrouw Vap Erk de hele zomer "thuis" terwijl ande ren op vakantie zijn, om de brug op te halen voor de varende recreanten door de Ringvaart. Niet dat ze dat erg vindt, integendeel. Ze geeft eigenlijk helemaal niet om vakantie. Is het liefste thuis... Daar is ze al op vakantie.. Hoewel ze 65 jaar is geworden hoopt ze toch nog een poosje haar taak uit te blijven oefenen, hetgeen inhoudt dat ze in dit mooie huis, met een hele grote tuin, met haar zoon eri vriend mag blijven wonen. Het is het echte brugge- wachtershuis, ooit eigendom van de Zuidplaspolder, thans van de gemeente Zevenhuizen. Het ziet er pico bello ver zorgd uit, iets waarvoor, volgens moe der en zoon Leen, de gemeente een pluim verdient. "We hebben hele goede contacten met de medewerkers van de gemeente Zevenhuizen". Ophalen We praten met mevrouw Van Erk, die diverse malen per dag, op vastgestelde tijden, haar huis uitkomt de Ringdijk omhoog klimt en de 200 meter loopt naar de. Groeneweg- brug: van Nieuwer- kerk naar Zevenhuizen. Gelukkig hoeft ze dit niet te doen bij vorst of onder barre weersomstandig heden. Dat was 30 jaar geleden wel eens het geval als Van Gangelen met z'n schuit naar Zevenhuizen voer. Tegenwoordig betreft de doorvaart all een recreanten die de route naar de Hollandse IJssel volgen, na de Rotte uitgevaren te zijn, vervolgens de Hen- nipsloot namen, de Ringvaart achter het dorp om, koers zettend richting Nieuwerkerk. Dus liggen haar werkzaamheden in de periode mei/oktober. Ook in de bedieningswijze is een veran dering gekomen.. Was het vroeger met de hand draaien, sinds ruim 17 jaar wordt de brug automatisch, d.m.v. het drukken op een knop, bediend. Tijdens ons gesprek vult zoon Leen af en toe iets aan. Hij neemt de honneurs op zondag waar, als moeder eens een keer naar dochter Corrie in Zevenhui zen gaat. Leen is, net zoals z'n moeder, graag thuis. Daar heeft hij z'n handen vol aan het bijhouden van de tuin en het verzorgen van de postduiven, waarvan het vliegseizoen is afgelopen "De oude brug lag vlak voor ons huis. Het scheelt 100 meter lopen", lacht mevrouw Van Erk die de automatische bediening een heel verschil met vroeger vindt. 17 jaar is ze weduwe. Haar man Thijs reed met een ijzeren hond, een voorloper van de SRV-wagens. Hij had een regionale klantenkring in huishou delijke artikelen. "We woonden ruim 30 Dorpsstraat 20 - Moordrecht - Tel. 01827-2347 Dorpsstraat 147 - Zevenhuizen - Tel. 01802-3543 rfMi De/V.V. Energie- en Watervoor ziening Rijnland levert op dit moment vanuit 11 vestigingen gas, elektriciteit, water en stads verwarming in het noordelijk deel van Zuid-Holland. Het verzorgingsgebied omvat 31 gemeenten en zal worden opge deeld in 4 districten. Het hele gebied omvat zo 'n 200.000 gecombineerde aan sluitingen. Naast het continu leveren van energie en water van een goede kwaliteit, levert het bedrijf een bijdrage aan de ont wikkeling van alternatieve ener gie-opwekking. De N.V. EWR telt ruim 1.000 Personeelsleden. Schuttersveld 9 Postbus 111 2300 AC Leiden Op maandag 9 oktober vergadert de verbrui kersraad bij de N.V. Energie- en Watervoorzie ning Rijnland voor de eerste maal. kunt als verbruiker hierbij aanwezig zijn want de vergadering is openbaar. De verbruikersraad is onlangs opgericht in navolging van de consumentenraad die bij het voormalige Energiebedrijf Rijnland actief was. De verbruikersraad bestaat uit 12 particuliere leden en 5 leden die een organisatie of belan gengroep vertegenwoordigen. De verbruikersraad heeft tot doel de afstand tussen bedrijf en verbruikerte verkleinen en de onderlinge communicatie te verbeteren. De raad is één van de mogelijkheden die het bedrijf heeft om signalen vanuit de verbruikers te vertalen naar een klantgericht handelen in de dagelijkse praktijk. Maandag 9 oktober staan de volgende onderwerpen op de agenda: 1Opening 2. Mededelingen 3. Bedrijfspresentatie (korte schets organisa tie EWR) 4. Reglement verbruikersraad 5. Klachtenprocedure 6. Berekeningsmethodiek gasprijs 7. Afschaffen laagtarief tussen de middag 8. Structuur elektriciteitstarieven 9. E-team 10. Data overlegvergaderingen 1989/1990 11. Rondvraag 12. Sluiting Heeft u belangstelling? U bent welkom op maandag 9 oktober om 20.00 uur in de grote zaal van ons kantoorgebouw, Langegracht 70 in Leiden. jaar geleden nog aan de Bostelweg in Nieuwerkerk. Daar hadden we te weinig ruimte voor de opslag van de huishoudelijke artikelen. Tofcn we hoorden dat het bruggewachtershuis leegkwam heeft m'n man we via contacten met Van Spronsen geprobeerd om brugge- wachter te worden. Dat mocht. In de praktijk betekende dat. dat ik de brug ophaalde, omdat m'n man meestal langs de weg zat. Ook hielp ik de klanten thuis. Het was best enerverend om de brug omhoog te draaien. Maar goed dat ik toen jong was", lacht mevrouw Van Erk. Ze had het in die jaren druk met de zorg voor twee kleine kinderen, haar inwonende moeder, de brug en haar "handel" aan huis. "Helaas kwam de heer Schudde- beurs vragen of ik het huis wilde kopen op een moment dat het financieel niet kon omdat m'n man plotseling was overleden. Zodoende kocht de gemeente Zevenhui zen het". Leen vertelt dat de oude brug soms niet omhoog te draaien was. "Dan moest er een breekijzer bij helpen". Aan het beroep van bruggewachter is geen salaris ver bonden. Mevrouw Van Erk staat niet in loondienst. Zij wordt voor haar diensten door de schippers beloond met een vastgesteld bedrag, dat nauwelijks tegemoet komt aan haar inspanning. Echter het wonen tegen een aantrekkelijke huurprijs op dit unieke stukje grond, maakt alles goed. "Soms varen schippers gewoon door. Vooral Friezen, omdat in Friesland de vaarwegen vrij zijn. ik kan het best begrijpen dat ze een beetje mopperen dat ze, om in de IJssel te komen, bijna een tientje kwijt zijn. Het begint al bij het Zevenhuizens Verlaat. De doorgang daar kost al vijf gulden. Dan volgen er. nog drie bruggen eer dat de boot in Nieuwerkerk de ophaalbrug passeert. In Zevenhuizen -dorp worden de twee bruggen door me dewerkers van de gemeente opgehaald. Ook hier gelden vaste tijden. lachend vertelt ze van een schipper die erg nijdig was en niets wilde betalen voor de doorvaart. 'Toevallig kwam er een politieman aan. Hoewel het niet tot diens taak behoort was deze zo vriendelijk om het bootje bij de vol gende brug op te wachten en de schipper aan te sporen alsnog te betalen. Wat me wel opvalt is dat de eenvoudigste bootjes betalen de gewoonste zaak van de wereld vinden Vaak is het'-hoe mooier de boot, hoe minder bereid tot betalen'." Broek op z'n hielen Een ander verhaal is dat van die vieze boot met die slecht geklede schipper, wiens broek met een touwtje om z'n lijf vastge houden werd. Toen deze bukte om geld in het toegestoken schepnetje van mevrouw Van Erk te gooien, knapte het touwtje en zakte z'n broek op z'n hielen. "Omstan ders die voor de burg moesten wachten kwamen niet meer bij van de lach. De schipper zelf was woedend". Dat schepnetje, gemaakt door zoon Leen. is een noodzaak om een snelle doorvaart te verlenen. Vroeger werd het geld aange reikt. De boot vaart altijd door, dus moet die handeling snel gebeuren. Zo gebeurde het een keer dat iemand het geld te traag aanreikte en van de boot, kopje onder, in het water viel. Toen boden omstanders hulp aan. Ook gebeurde het een keer dat een dron ken schipper tegen de brug aanvoer en de hele kajuit eraf geduwd werd. Wachten Het is overigens verbazend hoe snel de slagbomen van de burg dichtgaan en de klep van de brug omhoog gebracht wordt. Toch, al duren deze handelingen slechts enkele minuten, staan er in dit tijdsmini- mum. zo enkele tientallen auto's voor beide zijden van de brug. "Vooral tijdens de spits ondervinden de automobilisten het ophalen van de brug als uitzonderlijk hinderlijk". Zij mopperen nogal eens. Wie ook moppe ren zijn de schippers van de plezierboten. Deze blijven nogal eens in de bagger ste ken in het ondiepe water van de Ring vaart, of komen vast te zitten in de water planten. "De Ringvaart is op sommige plaatsen nog geen 80 cm. diep. De boot moet wel een goed motorvermogen heb ben om hierdoor te komen". i y iJ O i Tiv-i V ,c :a )ilud •.i'ihljp Tfif'. .AS CS iét0"G eb TOT'. -how if. ni l'r'.i i Ibiolr: U-S J'.rr: iW.i.o'i r. i'/ilf

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1989 | | pagina 13