A!§ 3® Sa®lbÈ>^ 3® !5®i @p©ra!ra| M®sra®y@l)M!r33fi Wam ^©®(üiM!|te m f)[o)(c)@ Ha (Si a Mil ilJJM-HISMHir tiras©®®)®®©!' Olm® Mtsiowirlteirlk &.4I. OJsssll A KUSSE ns$o«8 «WUT» Hij weet veel van het regionale spoorwegnet uit vroeger jaren. Via een kennis die bij de Spoorwegen werkt en andere connecties, komt hij weieens aan oud spoorwegmate riaal. Z'n werkkamer hangt vol met foto's en reliquieën van oude loco motieven en wagons. Van een sein lamp tot een vloeibare zeephouder. Ook b.v. het nummerbord 2414 van een locomotief. Hij maakt ons op merkzaam op het Rhijnspoorspel uit vroeger jaren en het fraaie boek "De Spoorwegarchitectuur", wat over de N.S. in de jaren 1841-1938 handelt (ISBN 9060 11 366 7). Hij heeft een hele kastenwand met boeken en dienstregelingen. Hans betreurt het dat hij, vanwege z'n werk, z'n gezin en de dingen van alledag, tijd tekort komt om eens da genlang in bibliotheken alles over oude treinen te lezen. Station Zevenhuizen/Moerkapelle We komen in contact met de heer De Vlaming naar aanleiding van de publicatie van artikelen over de oude spoorweghalte Zevenhuizen/ Moerkapelle. Deze artikelenserie verscheen n.a.v. het verzoek van de gemeentebesturen van Zevenhui zen en Moerkapelle aan N.S. om opnieuw, een halteplaats te creë ren.... Hans de Vlaming aan het woord: "De lijn Gouda-Den Haag van de Neder- landsche Rhijnspoorweg-Maat- schappij (NRS), werd officieel op 1- 5-1870 geopend en sloot te Gouda aan op het reed sinds 1855 bestaan de traject Rotterdam-Utrecht. Na opheffing van de NRS in 1890 kwa men de lijnen van utrecht naar Rotterdam en Den Haag in exploita tie bij de particuliere "Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwe gen" (SS). Vanaf 1917 gingen de ver schillende spoorwegmaatschappi jen samenwerken en vanaf 1921 presenteerde men zich als "Neder- Iandsche Spoorwegen" (NS). Het station Zevenhuizen/Moerkapelle werd in 1868 aanbesteed en was qua uitvoering geheel gelijk aan het in 1980 verdwenen gebouw te Voor burg. Architect was A.W. van Erkel (1839-1877) die ook de NRS-sta- tions Arnhem, Den Haag NRS. Soe- termeer-Zegwaard, Gouda en het in 1940 gebombardeerde Rotterdam Maas op zijn naam had staan. Merkwaardig is op het spandoek, afgebeeld in één van de vorige Dorpskranten, uit 1938 de bena ming Zevenhuizen- Moercapelle. Op spoorwegkaarten van voor 1920 wordt Moerkapelle reeds met een k geschreven. In de dienstregeling van 1934 had Zevenhuizen/Moerkapelle in elke richting vier treinen per dag. Om 7.09,9.01, 12.54 en 17.52 uur stop ten er treinen naar Gouda (reis tijd: 13 minuten) De treinen naar Den Haag S.S. (thans Den Haag C.S.) vertrokken uit Zevenhuizen/ M. om 7.51,12.57,17.48 en 19.55 uur, met een reistijd van iets minder dan een half uur. Zevenhuizen/M. had in NS-tijd de status "halte met bijzondere bevoegdheid". Die "bij zondere bevoegdheid" had van alles te maken met bevrachting van baga ge: hier golden dezelfde faciliteiten als op een "echt" station. Na ophef fing van de reizigersdienst bleef Zevenhuizen/M. nog wel bestaan als losplaats voor goederen. In de zomerdienst van 1961 reden twee buurtgoederentreinen van Gouda naar Zoetermeer (het huidige Zoe- termeer-Oost). Deze treinen stopten om resp. 5.08 en 10.55 uur 's-mor- gens te Zevenhuizen/M. en vertrok ken tien minuten later (de vroegere trein deed ook nog de verderop gele gen losplaats Bleiswijk/Kruisweg aan, ook ooit een reizigershalte) naar Zoetermeer. In 1964 bezocht nog één trein per werkdag de los plaats. Deze trein vertrok 's-mor- gens om 8.53 van Rotterdam-Noord, goederenstation, naar Nieuwerkerk en bediende daar de losplaats aan de voormalige spoorlijn naar Rotter dam Maas. Na ruim een uur werk te Nieuwerkerk (rangeren en brug over de Ringvaart draaien) was de trein tegen 11.00 uur in Gouda. De locomotief van deze trein vertrok dan weer om 11.20 uur uit Gouda richting Zoetermeer en bracht be zoeken aan de losplaatsen Zeven huizen/M. (11.33 -12.00 uur) en Bleiswij kKruisweg (12.05 -1234 uur). Via Zoetermeer ging de loco motief weer naar Gouda, om van daar 's-avonds met een goederen trein terug te keren naar Rotterdam Noord Goederen. In 1970 was het in Nieuwerkerk allemaal afgelopen. De exacte slui tingsdatum van de losplaats Zeven huizen/M. is mij niet bekend; het zal echter ook in de periode 1968- 1970 geweest zijn. Wie weet iets over de halte plaats "Zuidplaspolder"? Tussen Zevenhuizen/Moerkapelle en Moordrecht- Aansluiting (het punt waar de lijnen uit Rotterdam en Den Haag bij elkaar komen) heeft ooit nog een halte met de naam "Zuidplaspolder" gelegen. Deze hal te kómt o.a. voor op een spoorweg kaart uit 1916 en in de dienstrege ling van 1930. De reistijd tussen Zevenhuizen/M en Zuidplaspolder bedroeg in 1930 zeven minuten. In het spoorboekje van 1934 komt deze halte niet meer voor. Vermoedelijk lag de halte Zuidplaspolder bij de overweg aan de Bredeweg en maak ten mensen uit Waddinxveen e.o. er gebruik van. In 1934 kreeg Wad dinxveen een eigen station aan de in dat jaar geopende spoorlijn Gouda- Alphen a.d. Rijn; wellicht in verband hiermede verdween de halte "Zuid plaspolder". Misschien zijn er lezers die over meer informatie (of wellicht een foto) van deze "onbekende halte" be schikken?" De redactie van de Dorpskrant hoopt op deze oproep een reactie te krijgen, zoals elke publicatie tot dusver, tel. 01802-1653. Alvast bedankt! Nieuwerkerk a.d. IJssel- De 35-jarige Hans de Vlaming heeft al vele jaren zijn blik op alles wat met de Nederlandse Spoorwegen te maken heeft. In het echt kijkt hij ook tegen treinen aan op de eerste verdieping van zijn riante appartement in de flat aan De Els. Veel gebruik maken van de trein doet hij niet, omdat zijn kantoor in Kralingseveer staat en niet per trein bereikbaar is. Een auto biedt dan uitkomst. Hij weet niet alleen veel van het huidige spoorwegnet, maar zeker net zoveel van het vroegere. Wie iets weten wil uit oude dienstregelingen is bij hem aan het juiste adres.. "Als kind reed ik al op de locomotief mee met,een goederentrein die halverwege tussen de Eerste en Tweede Tocht van de lijn Rotterdam- Utrecht, haaks naar het goederenstation Nieuwerkerk kwam gereden. Doorgaans was het een duwlocomotief die de goederenwagons voortduwde. Deze kwam dan uit Rotterdam-Noord tot op de plaats waar de aftakking lag en reed achteruit naar het oude Nieuwerkerkse station, wat nu een bekend restaurant is. De machinist moest altijd eerst de brug opendraaien, waarvoor hij uit moest stappen en kon vervolgens rangeren. Deze lijn werd in 1970 opgeheven. Thans heeft Nieuwerkerk geen goederenstation meer"Hans heeft zelfs nog op de laatste trein meegereden... Om het apart inzamelen van klein chemisch afval te vergemakkelijken stelt de gemeente Nieuwerkerk a.d. IJssel daartoe, voor elk huishou den, een speciale "milieu-emmer" beschikbaar. Hiervoor zijn 6.900 blauwe emmers aangeschaft, die in het nieuwe jaar, gratis, huis-aan- huis, verspreid zullen worden. De milieu-emmer, een initiatief van de gemeente, heeft als doel ervoor te zorgen dat al het klein chemisch afval, dat in de huishoudens vrij komt, apart wordt ingezameld. Is de emmer vol. dan kan de gebruiker deze bij de gemeentelijke werk plaats "De Batavier" tussen 8.00 en 16.00 uur laten legen. Het resultaat is geheel afhankelijk van de bereid heid van de inwoners, want "het scheiden van afvalstoffen beging bii u thuis!", zo vindt de gemeente. Sinds 1987 bestaat in Nieuwerkerk de mogelijkheid voor huishoudens om het klein chemisch afval weg te brengen naar de gemeentelijke werkplaats "De Batavier" aan de Batavierlaan. In het nu bijna afgelo pen jaar is op deze wijze door de Nieuwerkerkers al gemiddeld één kilo klein chemisch afval per inwo ner apart ingezameld. Toch verdwijnt er nog een te grote hoeveelheid klein chemisch afval onopgemerkt in de vuilniszak. Met name dat enkele batterijtje, het busje verf, het doosje cosmetica, het potje olie en de strip medicijnen, komen nog steeds tussen het nor male huisvuil terecht. Op het deksel van de milieu-emmer staat vermeld wat in de emmer gedeponeerd kan worden. Ook is er een viertal gevarensymbolen op het deksel gedrukt, waaraan de meeste van deze produkten herkend kun nen worden. Wie twijfelt of een stof "klein chemisch afval" is of niet, kan contact opnemen met de milieu agent in het gemeentehuis. y// Nieuwerkerk a.d. IJssel. Postdui venvereniging "De Reisduif" uit Nieuwerkerk a.d. IJssel houdt op 23 en 24 december een duivententoon- stelling. De winter is voor veel dui- venliefhebbers een tijd van rust en stilte. Daarom vinden er in die perio de veel duivententoonstellingen plaats. Zo ook in Nieuwerkerk in het Verenigingsgebouw aan de Pr. Ire- nestraat. De bedoeling van dit eve nement is om de duivenliefhebbers bij elkaar te brengen om gezellig te "melken" over het oude en nieuwe seizoen. Dit kunnen ze doen onder de keurig verzorgde postduiven die alleen maar zullen koeren. De keurmeester is dit jaar de heer P. Vogelzang. Zaterdagavond 23 december kun nen de duiven bezichtigd worden vanaf 19.30 uur. Op zondag vanaf 10.00 uur. Het Rad van Avontuur zal één en ander opluisteren. Aan het begin van de middag is er een bonnenverkoop van jonge duiven van prominente liefhebbers uit Nieuwerkerk en omgeving. Zevenhuizen- Het fraaie café-restaurant "Seven Lake" aan de Zevenhui- zerplas heeft een grote serre van 12x7 meter erbij gekregen, waardoor deze horeca-gelegenheid, nog meer mogelijkheden biedt. Donderdagavond 14 december kwam en velen hun felicitaties aanbieden tijdens een officiële openingsreceptie. In deze nieuwe ruimte, geheel in de "huis-stijl", met hoofdkleur rood, messing en zwart/bruin, kunnen zeker 70 personen hun diner gebruiken, een party houden of gewoon 'feest vieren". Bij de ruimte kan de foyer bij de bar gebruikt worden zodat er zeker ruim honderd mens en gelijktijdig iets heuglijks kunnen vieren. "De totale capaciteit is met de ingebruikneming van de serre, nu ca 225 personen geworden", vertelt de heer Richard Barneveld. Deze Rotterdammer prijst zich gelukkig sinds februari jl. eigenaar van dit kapitale, qua ligging, unieke restaurant te zijn. Henk Alferink uit Capelle a.d. IJssel, draagt er zorg voor dat het de gasten aan niets ontbreekt. Hij is niet alleen algemeen bedrijfsleider maar ook chef kok. Bijgestaan door René de Jong en John Braam, beiden assistent bedrijfsleiders, hoopt hij menige speciale avond te organiseren in "Seven Lake" Buffetten en thema-avonden De heer Barneveld: "De gereedkoming van de serre betekent voor ons een keerpunt in de organisatie. We gaan ons toeleggen op maandelijkse activi teiten, zoals een buffet en een thema-avond. De heer Alferink verzorgt b.v. in januari a.s. een "apres-ski" buffet. De hele zaak wordt dan in winterse sfeer gebracht, compleet met Oosterse en Zwitserse specialiteiten en helemaal in die sfeer, compleet met b.v. glühwein. De bediening is ook in die kledij de heren in lederen hosen". Ook wintersportartikelen zullen de zaak in de juiste stemming maken. Verder hebben we nog plannen voor een Indonesische avond, een Caraïbische avond en nog veel meer. Dat zijn thema-avonden. Vervolgens wordt iedere tweede vrijdag van de maand een "diner-dansant" gehouden met live-muziek. Wat het zakelijke betreft: ons logo is veranderd. De klomp met het zeil verdwijnt. Verder blijven we onze eigen stijl handhaven geïnspireerd op bekende restaurants in Amerika, met de hoofdkleur rood en accenten als scheepsmodellen en aquaria. We zijn uiterst tevreden over de prima verzorging van onze aquaria door de heer Verduyn, die een speciaalzaak voor aquariumliefhebbers heeft, hier aan de Wollefoppenweg. We zijn blij dat we nu, met de serre een grotere armslag hebben. We bruiloften en partijen in een apart deel van ons restaurant kunnen laten plaatsvinden. Voorheen moesten we mensen die hier wilden komen dineren als er een feest aan de gang was weieens teleurstellen. Dat is nu niet meer nodig". Voor kleine partijen is er de mogelijkheid om boven apart van andere bezoekers die a la carte komen dineren, iets te vieren. Met de bedrijfsleiding van Seven Lake kan men veel kanten op. Van koud buffet, warm buffet, eenvoudige tot exclusieve diners... De heer Barneveld benadrukt de belangrijkheid van reserveren, vertelt dat de Kerstdagen al volgeboekt zijn, maar wijst tevens op de mogelijkheid om op Nieuwjaarsdag in Seven Lake te komen eten. "Vanaf 17.00 uur zijn we open", lacht hij. De Dorpskrant wenst Seven lake veel succes. Bedankt organisaties en instellingen die met "nieuws" naar de Dorpskrant kwamen. We hopen zoveel mogelijk van het toegezondene te plaatsen, waarbij het algemeen maatschappelijke voorop staat, m.a.w. hetgeen u ter kennisneming wilt brengen dient voor een zo breed mogelijk publiek te zijn. Met name aankondigingen van evenementen willen wij plaatsen. Heeft u leuke tips, wetenswaardigheden, heeft iemand een leuke hobby? Wij horen graag van u. tel.01802-2289 of 01802-1653. Nieuwerkerk a.d. IJssel- Donderdag 21 dec is het feest bij Automobielbedrijf Van Reeuwijk B.V. Dan wordt om 16.30 uur het verbouwde en vergrote ga ragebedrijf officieel heropend door wethouder J.J. Wiegman. 4 maanden heeft de verbouwing en nieuwbouw geduurd, waardoor het bedrijf bvee, maal zo groot werd en ontstond een modern, aan de eisen van de tijd aangepast pand, waarin Van Reeuwijk zijn klanten optimaal van dienst hoopt te zijn.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1989 | | pagina 40