let voedselkonvooi naar Roemenië I 2 van het verslag van het voedselkonvooi naar Roemenië door Bram Noordam en Jan van Kralingen. indag 8 januari. De derde dag. 00 u. ('s-nachts) Eindelijk alle jSTgeparkeerd. Nog even naar (is gebeld en gehoord dat we in- •daad 'uitgebreid' op de TV zijn Iveest. t wordt nu hoog tijd om eens te slapen. Welterusten. I u. De wekker heeft het weer ed gedaan. Geen wasgelegenheid Hi even wat opfrissen. Rond half hl begeven we ons naar de cate- gwagen waar we ons ontbijt ge iten. Dat ontbijt is trouwens leuk Jegeld. Er staan lange tafels opge- Jld met daarop brood, kaas, vlees- ren, jam enz, verder is er koffie en Ook vandaag is er weer een f het ontbijt halen we onze lunch- tetten op. Ook wel eens leuk om |n te vertellen hoe zon pakket is lnengesteld: 4 verpakte broodjes, sinaasappel of mandarijn, een liertje zuivel en een mars o.i.d. 1.45 u. Het konvooi staat nu voor rse grens. Ik was eigenlijk haf het begin al benieuwd hoe zo'n pstblok) grenspost er nu uit zou Mijn voorstelling hiervan he lderde toch wel aardig de werke- iheid. Een beetje sobere indruk, geweer gewapende militairen, are slagbomen die met de hand Irden opengedraaid en de militai- in diie typerende grove ruwe [erkleding compleet met bontmuts, middels is een van de mensen van I konvooileiding begonnen met het nelen van sigaretten e.d. Dit de grenspassage moeten ver- lellen... 1.30 u.Alle wagens zijn de grens lasseerd en inmiddels ook weer [ormeerd. We gaan rijden. Van- ag moeten we in ieder geval naar Roemeense grens. De afstand die moet worden is ruim 300 |ometer naar de plaats Szeged. De van Nickelsdorf naar de Hon- e plaats Györ is een tweebaans- 6 met tegenliggers. Zal waarschijn- niet opschieten. Van Györ naar Idapest krijgen we een autoweg ft 2 of 3 banen, maar dat geeft de |art nog niet exact aan. Het is de poeling volgens de laatste briefing t we ook door Budapest in kon- pi rijden. Dat betekent dus zo'n 90 Jchtauto's met een lengte van zo'n nlometer aaneengesloten door Bu- jest. Dat is overigens de enige IWjke mogelijkheid, want de E75 |1) loopt dwars door Budapest. 7er te bakkie horen we dat er 's- jrgens bij het afhalen van de lunch- iketten waarschijnlijk een paar puffeurs zijn geweest die "per feluk teveel pakketten hebben genomen. Er wordt verzocht om I Pletten die "over" zijn even te zetten in de cateringwa- löQ-ik_We gaan al rijdende weg ue koffie. De vrachtwagens die ff re§elmatig passeren worden door X aangeduid als 'Dinky-Toys'. Ze f®11 maximaal zo'n 6 tot 7 ton Jro en zijn vergelijkbaar met au- B bij °ns z'n 20 jaar geleden jMreden. je ziet hier in Hongarije T j maar 2 merken auto's rij- L jas en Raba. De Lias is te J°e 'tel met de 'Oude Bedford" f vr°®Ser. terwijl de Raba in licen- I ordt gebouwd en eigenlijk een 's Je kan je dus voorstellen men bier kijkt naar onze negen- Vrachtwagens..We komen nu s m de buurt van Budapest. L °ns "jdt een Ascóna die het konvooi wil gaan inhalen. Hij is nu nog zo'n meter of 4 lang, maar als hij zo doorgaat zal dat niet lang meer duren... 14.15u. Met nog zo'n 3 kilometer te gaan naar Budapest staan we nu stil op de linkerrrijbaan van de snelweg. Op een gegeven ogenblik ziet Jan een Skoda 2.9 GTI 16-klepper passeren...Volgens mij wordt het nu tijd dat we van chauffeur gaan wis selen... Na een kwartiertje gaan we weer van start. Het konvooi rijdt nu dwars door Budapest. Een drukke en - naar ik heb gehoord - ook mooie stad. Moet ik nog eens gaan bekij ken. Rijdend over een brug stroomt onder ons de Donau. Opdracht was om zoveel mogelijk door te rijden dus ook door rood licht. Op de druk ke punten stond politie die het ver keer regelde. Even snel uitgerekend betekent het dat we in een half uur, in konvooi, door Budapest zijn gereden, zonder ongelukken keurig gediciplineerd. Even buiten Budapest houden we weer stil om te formeren. 15.15u.Dat formeren heeft maar een kwartier gekost. Tot aan de plaats Kecskemèt houden we volgens de kaart nog een autoweg. Daarna, de laatste 85 kilometer tot aan Szeged, een tweebaansweg met tegenliggers. In Kecskemèt houden we een (sani taire) stop. Het valt Jan op datje hier veel Hongaren ziet...Alles weer even formeren. Na een klein uurtje ver volgen we onze rit richting Szeged. Eensgezind als we zijn, vinden we beiden dat tot nu toe de reis goed verloopt. 19.00 u. "t Is is donker. We zitten nu op een twee baansweg met te genliggers richting Szeged, onze rust en stopplaats. Rob heeft kunnen re gelen dat er gratis kan worden ge tankt. Even een kleinrekensom- metje: 90 auto's, met een tankin- houd van laten we zeggen 500 liter. De meeste wagens zijn aardig leeg. Per Paard en auto zal het tanken toch minimaal zo'n 5 minuten in beslag nemen. Wanneer er maar één pomp beschik baar is, dan betekent dat 7 uur tanken.... We rijden nu met een snelheid van zo'n 40-50 km. en dat schiet echt niet op. Ondanks het geringe aantal kilometers maken we toch nog een lange dag. De vele wachttijden zijn daar debet aan. 21.15 u. Na nog een tussenstop zijn we gearriveerd in Szeged. Gelukkig waren er 2 pompen dus de laaste wagen werd - naar wij later hoorden - omstreeks 24.00u.(!) volgetankt. Over het algemeen zorgt Jan er voor dat wij meestal ongeveer op de 15e. positie rijden in het konvooi. Daar om stonden wij nu vrij vooraan en waren om 21.45 u. volgetankt. Midden in de stad Szeged langs de weg moesten we de wagens parke ren. Via het bakkie hadden we in middels vernomen dat de catering wagen had gezorgd voor een ouder wetse hap: Boerenkool met worst. Dus stonden we rond het midder nachtelijk uur in Hongarije in de plaats Szeged, boerenkool met worst te eten. Tijdens het eten (dat gewoon langs de openbare weg gebeurt) werd o.a. medegedeeld dat we de volgende morgen rond 08.00 u, zouden gaan rijden. We hadden ons nog steeds niet kunnen wassen en scheren. Een 50 meter voor onze wagen zag ik een bord met een rood kruis en een pijl die rechts een zijstraat in wees. Met de gedachte "niet geschoten is altijd mis" ben ik op zoek gegaan naar de ingang van deze post. Ik pro beerde een zwaar besnorde Hon gaar, die daar volgens mij werkte als portier, uit te leggen dat wij (Jan en ik) ons wilde wassen en scheren. De man verstond absoluut geen Duits of Engels en aangezien Hongaars nou niet bepaald mijn sterkste kant is, heb ik 'met handen en voeten' uit gelegd wat wij wilden. De man schrok even, want hij had al die vrachtwa gens wel gezien en moest even slik ken bij de gedachte dat er zo'n kleine 200 chauffeurs in zijn kantoortje aan zijn wasbak zich kwamen wass- sen. Hij vond het prima als wij tweeën ons kwamen wassen en scheren, maar niet het hele konvooi. En zo kwam het dat wij na ruim een half uur, gewassen en geschoren in onze cabine zaten. We besloten nog een borrellje te nemen. Jan had naar huis gebeld en hoorde dat zijn zoon Arthur (bijnaam Arte) was geslaagd voor zijn grote rijbewijs met aanhan ger. Voor Jan reden genoeg om er nog eentje te nemen. Omstreeks 01.15u zijn we gaan slapen. Jan onder en ik boven, dat was de af spraak, Welterusten. Dinsdag 9 januari. De vierde dag. 06.45 u. Om half zeven is de wekker afgelopen. Even buiten een 'boom' opgezocht en nu bezig aan het zetten van koffie. Het is warm in de cabine, even de kachel uitzetten. Jan is inmiddels ook wakker geworden. We besluiten om eerst naar de catering- Ook in de kleine dorpjes, blij wuivende mensen. I Stille i&miéiïi herinneringen aan een bloedige revolutie in Sibiu wagen een dagelijks beeld in Roemenië. wagen te gaan om een ontbijtje te halen. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen er al op straat lo pen. Vandaag geen eitje, maar met twee boterhammetjes en koffie heb je toch al gauw weer een gevulde maag. Nog even gebruik gemaakt van de wasgelegenheid bij de portier van de EHBO-post. Inmiddels was er een andere portier en toen heb ik gelijk maar even gevraagd of er nog twee collega's mochten komen...geen probleem!. Oh ja, dat was ik gisteren nog verge ten te vertellen. Jan heeft de (goede) gewoonte om regelmatig mensen op de koffie te vragen of ze, d.m.v. onze thermosfles, koffie te brengen. Dat betekent wel dat ik per dag gemid deld zo'n 8 keer koffie zet. Na het zetten van de koffie wordt direct de thermosfles gevuld, om de smaak te bewaren en om tijdens het rijden makkelijker te kunnen inschenken. Gisteren heeft Jan een paar ANWB- medewerkers koffie gebracht, en ja hoor bij terugkomst....thermosfles gebroken. 08.00 u. De wagen staat warm te draaien en we zijn klaar voor ver trek. Over het bakkie krijgen we nog de laagste buitentemperatuur door van vannacht... 9 graden onder nul. Omdat het vertrek nog even kan duren, besluit ik om even achter een nieuwe thermosfles aan te gaan. Ik ben inmiddels al aan de kop van het konvooi en vraag aan een politieman of hij een winkel weet waar ze ther mosflessen verkopen. Hij wijst naar een groot plein in de verte. Daar is een warenhuis en die hebben het wel. Achterom kijkend zie ik plotse ling dat het konvooi zich in beweging zet...Hijgend bereik ik de rijdende wagen van Jan en stap snel in...Ik moet toch eens wat meer aan mijn conditie gaan doen. 08.45u. De wielen rollen weer. Va nuit Szeged gaan we nu naar Mako en dan naar de grensplaats Nadlac. Volgens de konvooileding zitten we op positie 20 in het konvooi. 09.45 u. Na Mako te zijn gepasseerd komen we nu aan bij de Roemeense grens.Ook hier aan de grens dezelf de indruk als bij de Hongaarse grens. Via het bakkie wordt verzocht in de wagen te blijven. De paspoorten en visa worden opgehaald. Inmiddels worden ook de kentekennummers worden genoteerd. Jan blijft in de auto en ik wil toch wel graag het een en ander filmen en fotograferen. Va naf een stalen brug die over de grens loopt (ik ben er maar gewoon opge klommen) kan ik mooi het geheel overzien. Het is eigenlijk te koud om zonder handschoenen te fotografe ren of te filmen. 10.15u. We rijden Roemenië in. De leiding gebaart ons langs de weg te wachten totdat alle wagens de grens gepasseerd zijn. Een aantal kinde ren schiet gelijk op ons af en begint te vragen om chocola. Met Sinter klaas en Kerst nog maar net achter je, heb je nog steeds dat aparte gevoel en krijg je al gauw last van je 'geefklieren'. 10.30 u. De laatste etappe gaat beginnen. Met het eindpunt in zicht bekruipt me op nieuw dat gevoel van spanning. Overal langs de weg wuivende mensen, allemaal het V-teken ma kend (Viva Roma nia). Het is hier op passen geblazen, want er wordt hier nog veel gereden met paard en wa gen. Wanneer we een dorpje doorko men wordt er door alle wagens luid getoeterd. Jan is maar met z'n elle boog op de claxon gaan hangen want dat is minder ver moeiend. Er wordt gewaarschuwd om tijdens het rijden geen etenswaren uit de auto te gooien, want kinderen schieten daar op af met alle gevaar vandien. Op dit moment hebben we een snel heid van zo'n 60 km. Terwijl ik aan een broodje van mijn lunch begin, vraagt Jan of kwart voor elf niet een 'een beetje' vroeg is om al te gaan eten. "Vroeg,...hoe kom je daarbij. Het is nu kwart voor twaalf in Roemenië. Dat moet nog even worden verteld, maar in Roe menië is het een uur later dan bij ons, daarom zijn alle tijden die nu volgen 'Roemeense tijden'. 12.30 u. Terwijl we door de plaats Arad rijden begint het licht te sneeu wen. De straten zijn hier niet sneeuw en ijsvrij gemaakt. Zonet een kleine slip gemaakt, op een rotonde met kinderhoofdjes. We verlaten nu Arad en gaan richting Sebes. Langs de weg weer allemaal wuivende men sen. We passeren we een dorpje waar twee oude vrouwen langs de weg stonden te huilen van blijdschap. 13.10 u. Langs een tweebaansweg houden we een (sanitaire) stop. Een van de wagens heeft een lekke band. Ineens herinneren we ons weer dat we de 5 kisten sinaasappels zouden overzetten in een verwarmde aan hanger. Hebben we hier dus mooi even gelegenheid voor. Ook de koffie die we hebben meegenomen halen we uit de trailer en zetten we voorlo pig in de cabine. Zojuist ook nog even de snoepvoor- raad geïnventariseerd die we aan kinderen weg gaan geven. 14.45 u. Inmiddels zijn we weer op gang en het landschap waar we nu in rijden lijkt het meest op het Sauer- land. Volgens de kaart zitten we nu op zo'n 450m hoogte. Het is hier ook echt winter. Zowel onderweg als in de dorpjes nog altijd uitbundig zwaaiende mensen. De wegen wor den nu toch wel slechter. Veel kui len en gaten maken het rijden en het koffieschenken er nou niet bepaald makkelijker op. 17.10 u. Het blijft gevaarlijk om hier te rijden, want verlichting wordt hier niet of nauwelijks gevoerd, terwijl de wegen helemaal niet verlicht zijn. Regelmatig passeer je paard en wagen die ineens uit het niets op doemen. Het wordt nu ook donker der. 18.10 u. Nog zo'n 20 km van Sibiu. Onderweg nog kans gezien om een Roemeense vlag te ruilen tegen twee pakken koffie. Onderwijl passeren we nog enkele dorpjes allen met dezelfde troosteloze aanblik. Alle ramen geblindeerd, op straat (en in de huizen?) geen verlichting en schoorstenen waar geen rook uit komt..,zojuist over het bakkie ge hoord dat de buitentemperatuur 13 graden onder nul is. 19.10 u. Hen minuten geleden mili taire controle gehad in de voorstad van Sibiu. We rijden nu Sibiu bin nen. Rechts van ons wat fabrieken. We krijgen door over het bakkie dat we aaneengesloten moeten blijven rijden en de stoplichten negeren. Aan beiden zijden nu winkels en enkele hotels. En nu breekt de hel pas echt los. Overal langs de straat staan mens en zwaaiend, schreewend "Viva Rumania" en allemaal het vrijheid steken makend. We hebben ons eindpunt bereikt. Jan en ik kijken elkaar eens aan en voelen ons opgelucht en een gevoel van emotie maakt zich van Ons meester. Alle wagens worden op een groot plein geparkeerd. Er wordt meege deeld dat er vannacht niet in de auto's kan en mag worden geslapen. Alhoewel er als reden wordt opgege ven de strenge kou, bleek later dat het puur een beslissing was uit het oogpunt van veiligheid. Om het hele plein staat nu een kordon van mili tairen. Achter ons een standbeeld dat nu wordt gebruikt als gedenkte ken met allemaal brandende kaars jes, voor de slachtoffers die vielen tijdens de revolutie vlak voor Kerst. Wij moeten naar hotel "Boulevard". Achter de balie staat een receptio niste kompleet met bontmuts, sjaal en handschoenen. Even een lach wekkende situatie, maar als we een paar minuten staan te wachten, dan voelen ook wij dat de temperatuur hierbinnen niet veel meer dan zo'n 5-10 graden is... Wonderwel was onze kamer goed verwarmd. Later werd uitgelegd dat met het oog op de komst van het konvooi alleen de toegewezen ka mers werden verwarmdGelukkig was er ook warm water dus allebei even geschoren en gedouched. Rond 22.00 u. betraden we de eetzaal. Al gauw besloten we onze jassen te halen want het was daar echt koud. De maaltijd bestond uit een soort spinaziesoep met wat droog brood, frites en een paar onduidelijke worst jes en verder wat salade. Het biertje wat we er bij bestelde was niet alleen te koud maar ook zonder enige smaak. Toch, ondanks dat we ver wend zijn, waardeer een dergelijke maaltijd in zo'n situtatie destemeer. Na de maaltijd wilden we wel koffie. Probleem, we hebben geen koffie. Met geld doe je niets, dus had ik bij voorbaat al vier pakken koffie in m'n videotas gestopt. Ik gaf de kelner een pak en vroeg hem koffie te zetten. Een goed halfuur later zaten we aan een "Hollands bakkie" in Sibiu. Na nog een glaasje te hebben ge dronken bij de receptie, zijn we rond 23.30 u. onze kamer gaan opzoe ken. Nog één slaapmutsje en onder de wol. Vandaag op gelijke hoogte. Jan in het linkse en ik in het recht se bed. Nog even en dan breken de spannende uren aan, want dan gaan we de pakketten lossen. Welterus ten. Volgende week het laatste deel: Het lossen van de pakketten en de te-rugreis.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1990 | | pagina 9