Problematiek verkeersdrukte Burgemeester Klinkhamerwe Een Bewoners commissie die zich sterk maakt voor een omleidingsroute.. Waarin een klein dorp als Zevenhuizen belangrijk kan zijn?! ZEVENHUIZEN BERGSCHENHOEK Spiegels stuk, trottoir kapot Onveilig fietspad Milieu-probleem! Geen verkeerstoename Omleidingsroute N.S. station in de om geving waar vroeger de halte "Zuidpias" was? Utopie of mogelijk heid?! urgent Brieven NS-station Zuidpias Reacties: ■gWHWfr WADDINXVEEN MOERKAPELLE ZOETERMEER MUNNIKENWEG OUHVltROANO. RIJKSWEG A 12-E BO BLEISWIJK CAFE PETIT RESTAURANT DE OTTER ONDERLINGE BRANDWAARBORG MAATSCHAPPIJ i NIEUWERKERK VA/D IJSSEL /boomkwekerij V O OUSSEN X [OEELGEMEENTE HILLEGERS BERG "DEELGEMEENTE /XvEEV, PRINS L ALEXANDER Zevenhuizen- Op bovenstaande vraag geven we meteen het ant woord: met een weg als de Burge meester Klinkhamerweg. Een weg die een belangrijke doorgaande rou te vormt van Rijksweg A 20 naar Rijksweg A 12, of om nader te om schrijven: voor verkeer dat van Nieu- werkerk a.d. IJssel komt en richting Zoetermeer- Den Haag gaat v.v. Veel forensen en zakenlui die "op tijd" rijden wat tot "haast" leidt hetg een de veelvuldig geconstateerde snelheidsovertredingen en de daarbij behorende bekeuringen bij snel heidscontroles bewijzen. Ook vrachtverkeer maakt graag gebruik van deze route die veel korter is dan b.v. de route over de rijkswegen A 12 en A 20. Ook hier speelt "tijd" een rol. Dat ze tengevol ge van het rijden over de (versmalde) Burgemeester Klinkhamerweg, bij de ontmoeting van een tegenligger, weieens hun buitenspiegel verspe len, mag de pret niet drukken. Je verlaagt je tempo tot stapvoets en maakt desnoods gebruik van de uit wijkmogelijkheid van het fietspad, tegels kapot? Wie let daar nou op: een kniesoor misschien?! De heer C. Zweere, van de Bewo nerscommissie: "Het fietsen is daar door, ondanks de aanleg van het fietspad, op de Burg. Klinkhamer weg, bepaald niet veiliger geworden: integendeel!. Ga het maar eens proberen. Vooral het rechter fietspad, naar de kruising Noordelijke Dwarsweg, wat toch al geen pleziertje vormt vanwege de aanzienlijke niveauverschillen die voor de op en afritten zijn gemaakt. De fietspaden worden door de vrachtwagens gebruikt alsof het de gewone rijbaan betreft. En dan de afrit vanaf de Opril, je moet, met de fiets, heel goed afremmen omdat je anders van de stoep afrijdt. Gelukkig is ons bezwaar gehoord en mogen bromfietsers geen gebruik maken van het fietspad, want anders zou het nog gevaarlijker geworden zijn. Nu al moeten voetgangers snel opzij sprin gen om een fietser die, vanwege de brede auto's die met twee wielen over het fietspad rijden, te ontwijken. Het veiligst fiets je op het trottoir, dicht tegen de erfafscheidingen daar bij lantaarnpalen en overhangend groen, ontwijkend En wat denk je van het milieu: stop pen en gas geven was er tengevolge van file-wachten voor de verkeer slichten, maar nu is dat telkens bij het elkaar passeren, gepaard gaand met de nodige herrie". De heer P.v.d. Meer: "Inderdaad, de verkeersdrukte brengt een gigan tisch lawaai met zich mee. Vooral 's- nachts. Veel mensen worden wak ker van het voorbij-denderend vrachtverkeer. De weg geeft een ge luidsoverlast van vele Decibellen. Moet je denken maar liefst 70 dB luidde het rapport wat we opge vraagd hebben bij Midden-Holland. De grens is 55 dB. Bij diverse huizen wordt 67 tot 70- dB gemeten! Er is hier dus sprake van een lOx zo hoge geluidsbelasting, dan wettelijk is toe gestaan! Een nieuwe omleidingsweg zou minimaal 70 meter van bestaan de bebouwing moeten komen!" Peter Kooijman: "Weet je we zijn erachter gekomen dat dit de drukste doorvoerroute door een dorp is in Zuid-Holland. Dat is overduidelijk bij de provincie bekend, dus nemen we aan dat ze maatregelen treffen". Cor Zweere:" Onze alternatieve route is ingediend bij de Provincie en het is als intern stuk besproken. Er zijn vragen over gesteld door het PvdA Statenlid Wolf aan gedeputeer de F.T.J. Jansen. De gemeente Zevenhuizen heeft de Heidemij. opdracht gegeven om omleidingen te bestuderen. Twee routes voerden reconstructie. Over deze reconstruc tie is vorig jaar het nodige al gepubli ceerd. Tijdens de werkzaamheden reed dagelijks een onafgebroken stroom verkeer door de Dorpsstraat waardoor opstoppingen en verve lende verkeerssituaties ontstonden. Dat is inmiddels allang verleden tijd. Wat nog up to date is, is de problema tiek van de Burgemeester Klinkha merweg, de enorme verkeersdruk, het lawaai en het gevaar wat het verkeer op deze weg veroorzaakt. Tellingen in november 1988 en november 1989 gaven nauwelijks vermindering van het verkeer te zien, hetgeen wel een doelstelling was van de reconstructie. Het weekgemiddel- dein '88was77.279voertuigen van maandag t/m zondag;.In '89 in de zelfde week in november was dat 76.966 voertuigen: 0,4% minder dan in '88. commissie van de Burg. Klinkhamer weg toegezonden brieven. De eerste n.a.v. door de gemeenten Zevenhui zen en Moerkapelle aan N.S. verzon den verzoeken om een spoorweghal te Zevenhuizen/Moerkapelle. In eerste instantie werd daarbij ge dacht aan de lokatie Noordeinde, waar vroeger het station was. Als het aan de Bewonerscommissie van de Burgemeester Klinkhamer weg ligt komt dat ter hoogte van het munitiedepot. Citaat brief die verzonden is aan de gemeenteraden van Moerkapelle, door de Tweemanspolder en twee door de Zuidplaspolder." Paul v.d. Meer: "Er was ook een route over de Knibbelweg, en één evenwijdig aan de Knibbelweg, dwars door de kassen. Stel je voor om die tuinders uit te kopen ben je op z'n minst miljoenen kwijt. Daartege nover kun je nooit een doorgaande route over de Knibbelweg maken, want als dat zou gebeuren komt plan Swanla in gevaar""Nee", valt Peter Kooijman bij "de omleidingsroute die de bewoners van de Klinkhamerweg bedacht hebben is volgens ons - en de Provincie- een goed alternatief". Paul wijst ook waarom dat zo is: "Kijk vanaf de Bierhoogtweg gaat de Zuid- plasweg rechtsaf langs het industrie terrein om en dan rechtdoor richting spoorlijn, aansluitend op de op -en afritten van Waddinxveen. Om een weg op deze wijze aan te leggen werk je niet alleen kostenbesparend, maar ook efficiënt. Net als b.v. in Zoeter- woude kun je de doorgaande route over de BK-weg tijdens de spits hele maal afsluiten en tijdens andere uren extra bemoeilijken." Conclusie: Nee, het is beslist niet pluis op de Burgemeester Klinkha merweg, ondanks hooggespannen verwachtingen voorafgaand aan de De Bewonerscommissie van de Bur gemeester Klinkhamerweg maakt zich dus sterk voor een omleidings route. Ook de plaatselijke politiek doet dat, op een enkele uitzondering na -WD- terwijl één en ander uiteraard weer klank vindt bij het gemeentebestuur. Echter men meent geen ijzer met de handen te kunnen breken en continu bij de Provincie op de stoep te moe ten staan om een omleidingsweg te bepleiten. De Provincie heeft reeds nota van de urgentie van een omlei ding, en plaatste deze als nummer 2 op de prioriteitenlijst van het tertiaire en quartaire wegenplanInfor matie door de Bewonerscommissie ingewonnen bracht geen duidelijk heid of de plannen die bestaan ook echt uitgevoerd gaan worden daar Rijkswaterstaat bezig is met een structuurstudie naar op-en afritten van de rijksweg Gouda- Den Haag. De Bewonerscommissie hoopt dat alle bestuurders ervan doordrongen blijven dat er urgentie is bij een om leidingsroute en dat hun alternatief wordt opgepakt. In de jongste gemeenteraadsverga dering werd door alle raadsfracties gereageerd op door de Bewoners- Moordrecht, Nieuwerkerk a.d.IJssel, Waddinxveen, provinciale Water staat Zuid-Holland, afdeling Verkeer en Vervoer: "Sinds een half jaar wordt er binnen de gemeenteraden van de gemeen ten Zevenhuizen en Moerkapelle een discussie gevoerd over een NS-sta- tion aan de spoorwegverbinding Gouda-Den Haag. Als lokatie wordt daarbij gedacht aan het Noordeinde, midden tussen beide gemeenten. De Bewonerscommissie van de Burg.Klinkhamerweg te Zevenhui zen (de doorgaande weg van de rijks weg Gouda-Rotterdam naar de rijks weg Gouda- Den Haag) heeft echter overwegende bezwaren tegen dit voornemen. De Bewonerscommis sie van de BK-weg is een sterke voorstander van een route, die de enorme verkeersstroom om het dorp Zevenhuizen moet leiden. De komst van een NS-station aan het Noor- deinde maakt de realisatie van een dergelijke omleidingsroute onmoge lijk* Naar aanleiding van een NS-station, met voldoende parkeergelegenheid, in het midden van de Zuidpias (Het Zuidplasstation), gesitueerd bij de op en afritten Waddinxveen/Moerka- pelle, tussen de rijksweg Go! Haag en de spoorlijn. Omdat dit station een ve reizigerspotentieel heeft station tussen Moerkapelle venhuizen, is de kans op r°» van het Zuidplasstation Het station is uitstekend in sfe forensenverkeer vanuit Waf een, Moordrecht en Nieuwa Moerkapelle en Zevenhuizen Den Haag (en vice versa) op gen. Bovendien is het station R-station een uitstekend ak voor forensen uit de richtingG die momenteel gebruik maka de rijksweg. Voor reizigers uit' dinxveen is het voordeel r Zuidplasstation nog groter: a ven niet eerst naar Gouda Den Haag te reizen. Onze commissie hoopt dat u collega's in de andere Zuidp meenten) dit plan zult onderst» met belangstelling zien we uit initiatieven die u ontplooit om realisatie van het Zuidplasst» komen Het college van B.en W. van huizen reageerde niet nega" gemeester Van Gent zegde tof periodiek overleg met B. en" Moerkapelle de brief aan de stellen. Zevenhuizens burge., is overigens geen voorsta een NS-station of halte Noordeinde, omdat dan dev„ druk op de B.K.- weg eerda neemt dan vermindert. Wi Jac. v.d. Spek (Moerka; vraagd om een reactie, maat niet veel uit waar een mogec halte komt, het is hem overal mits er maar één komt. De- dan voor de Moerkapellen iets verder, maar toch binnen reik. Met betrekking tot het zendt een eensluidende brief naars meentebesturen van diverse t gende gemeenten merkten B4 op dat zij zich niet aan de j konden onttrekken dat de Mj niet voor elke gemeente zijn. I Vervolgens is men van rnenfl het voornemen de NS te benj inzake een station, de discLj treffende de problematiek Burgemeester Klinkhamer»! een omleidingsweg, nietdooitj Waddinxveen blij met sfj Zuidpias????????? J Inmiddels werd ook een reac de gemeente Waddinxveen gen waarin het door B.en venhuizen gestelde in feite p werd, nl. dat men de door«J nerscommissie geschetste omleidingsroute met daannw een N.S.-halte, een Zeven aangelegenheid vindt. Zuidplasbewoners zou» auto thuis kunnen la' verkopen?! De Bewonerscommissie n schijnlijk een andere reaU wacht met het oog op de j veense inwoners die dag E' Den Haag reizen en bijeen piashaltede auto thuis kun». Overigens zou een Zin F" voor hen die nu van de (rei v maken, een aanzienlijk kostenbesparing beteken' de trein vanuit Wacldmx eerst naar Gouda, waar de over moeten stappen op Gouda-Den Haag hetgeenp 20 minuten tijd kost. Ook voor Nieuwerkerke ners van Moordrecht die Haag reizen moet een J rijksweg 12in de door1de commissie voorgestelde weg, aantrekkelijk zijn--u de NS zou het een bespari^,, nen, want er zijn gerucn in Waddinxveen, aan de 1; Gouda een derde station voor de Zuidplasbewon^ is, is dat onzin, want da altijd nog via Gouda rei Peter Kooijman. jé "En misschien is de ve rijksweg 12 met aan wee rijstrook, helemaal niei^ het aan neieniaai minister Maij-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1990 | | pagina 20