Problematiek verkeersdrukte
Burgemeester Klinkhamerwe
Een Bewoners
commissie
die zich sterk
maakt voor een
omleidingsroute..
Waarin een
klein dorp als
Zevenhuizen
belangrijk
kan zijn?!
ZEVENHUIZEN
BERGSCHENHOEK
Spiegels stuk,
trottoir kapot
Onveilig fietspad
Milieu-probleem!
Geen verkeerstoename
Omleidingsroute
N.S. station in de om
geving waar vroeger
de halte "Zuidpias"
was?
Utopie of mogelijk
heid?!
urgent
Brieven
NS-station Zuidpias
Reacties:
■gWHWfr
WADDINXVEEN
MOERKAPELLE
ZOETERMEER
MUNNIKENWEG
OUHVltROANO.
RIJKSWEG A 12-E BO
BLEISWIJK
CAFE PETIT RESTAURANT
DE OTTER
ONDERLINGE
BRANDWAARBORG
MAATSCHAPPIJ i
NIEUWERKERK
VA/D IJSSEL
/boomkwekerij
V O OUSSEN X
[OEELGEMEENTE
HILLEGERS
BERG
"DEELGEMEENTE /XvEEV,
PRINS
L ALEXANDER
Zevenhuizen- Op bovenstaande
vraag geven we meteen het ant
woord: met een weg als de Burge
meester Klinkhamerweg. Een weg
die een belangrijke doorgaande rou
te vormt van Rijksweg A 20 naar
Rijksweg A 12, of om nader te om
schrijven: voor verkeer dat van Nieu-
werkerk a.d. IJssel komt en richting
Zoetermeer- Den Haag gaat v.v.
Veel forensen en zakenlui die "op
tijd" rijden wat tot "haast" leidt hetg
een de veelvuldig geconstateerde
snelheidsovertredingen en de daarbij
behorende bekeuringen bij snel
heidscontroles bewijzen.
Ook vrachtverkeer maakt graag
gebruik van deze route die veel
korter is dan b.v. de route over de
rijkswegen A 12 en A 20. Ook hier
speelt "tijd" een rol. Dat ze tengevol
ge van het rijden over de (versmalde)
Burgemeester Klinkhamerweg, bij
de ontmoeting van een tegenligger,
weieens hun buitenspiegel verspe
len, mag de pret niet drukken. Je
verlaagt je tempo tot stapvoets en
maakt desnoods gebruik van de uit
wijkmogelijkheid van het fietspad,
tegels kapot? Wie let daar nou op:
een kniesoor misschien?!
De heer C. Zweere, van de Bewo
nerscommissie: "Het fietsen is daar
door, ondanks de aanleg van het
fietspad, op de Burg. Klinkhamer
weg, bepaald niet veiliger geworden:
integendeel!.
Ga het maar eens proberen. Vooral
het rechter fietspad, naar de kruising
Noordelijke Dwarsweg, wat toch al
geen pleziertje vormt vanwege de
aanzienlijke niveauverschillen die
voor de op en afritten zijn gemaakt.
De fietspaden worden door de
vrachtwagens gebruikt alsof het de
gewone rijbaan betreft. En dan de
afrit vanaf de Opril, je moet, met de
fiets, heel goed afremmen omdat je
anders van de stoep afrijdt. Gelukkig
is ons bezwaar gehoord en mogen
bromfietsers geen gebruik maken
van het fietspad, want anders zou het
nog gevaarlijker geworden zijn. Nu al
moeten voetgangers snel opzij sprin
gen om een fietser die, vanwege de
brede auto's die met twee wielen
over het fietspad rijden, te ontwijken.
Het veiligst fiets je op het trottoir,
dicht tegen de erfafscheidingen daar
bij lantaarnpalen en overhangend
groen, ontwijkend
En wat denk je van het milieu: stop
pen en gas geven was er tengevolge
van file-wachten voor de verkeer
slichten, maar nu is dat telkens bij het
elkaar passeren, gepaard gaand met
de nodige herrie".
De heer P.v.d. Meer: "Inderdaad,
de verkeersdrukte brengt een gigan
tisch lawaai met zich mee. Vooral 's-
nachts. Veel mensen worden wak
ker van het voorbij-denderend
vrachtverkeer. De weg geeft een ge
luidsoverlast van vele Decibellen.
Moet je denken maar liefst 70 dB
luidde het rapport wat we opge
vraagd hebben bij Midden-Holland.
De grens is 55 dB. Bij diverse huizen
wordt 67 tot 70- dB gemeten! Er is
hier dus sprake van een lOx zo hoge
geluidsbelasting, dan wettelijk is toe
gestaan! Een nieuwe omleidingsweg
zou minimaal 70 meter van bestaan
de bebouwing moeten komen!"
Peter Kooijman: "Weet je we zijn
erachter gekomen dat dit de drukste
doorvoerroute door een dorp is in
Zuid-Holland. Dat is overduidelijk bij
de provincie bekend, dus nemen we
aan dat ze maatregelen treffen".
Cor Zweere:" Onze alternatieve
route is ingediend bij de Provincie en
het is als intern stuk besproken. Er
zijn vragen over gesteld door het
PvdA Statenlid Wolf aan gedeputeer
de F.T.J. Jansen. De gemeente
Zevenhuizen heeft de Heidemij.
opdracht gegeven om omleidingen
te bestuderen. Twee routes voerden
reconstructie. Over deze reconstruc
tie is vorig jaar het nodige al gepubli
ceerd. Tijdens de werkzaamheden
reed dagelijks een onafgebroken
stroom verkeer door de Dorpsstraat
waardoor opstoppingen en verve
lende verkeerssituaties ontstonden.
Dat is inmiddels allang verleden tijd.
Wat nog up to date is, is de problema
tiek van de Burgemeester Klinkha
merweg, de enorme verkeersdruk,
het lawaai en het gevaar wat het
verkeer op deze weg veroorzaakt.
Tellingen in november 1988 en
november 1989 gaven nauwelijks
vermindering van het verkeer te zien,
hetgeen wel een doelstelling was van
de reconstructie. Het weekgemiddel-
dein '88was77.279voertuigen van
maandag t/m zondag;.In '89 in de
zelfde week in november was dat
76.966 voertuigen: 0,4% minder
dan in '88.
commissie van de Burg. Klinkhamer
weg toegezonden brieven. De eerste
n.a.v. door de gemeenten Zevenhui
zen en Moerkapelle aan N.S. verzon
den verzoeken om een spoorweghal
te Zevenhuizen/Moerkapelle.
In eerste instantie werd daarbij ge
dacht aan de lokatie Noordeinde,
waar vroeger het station was.
Als het aan de Bewonerscommissie
van de Burgemeester Klinkhamer
weg ligt komt dat ter hoogte van het
munitiedepot.
Citaat brief die verzonden is aan de
gemeenteraden van Moerkapelle,
door de Tweemanspolder en twee
door de Zuidplaspolder."
Paul v.d. Meer: "Er was ook een
route over de Knibbelweg, en één
evenwijdig aan de Knibbelweg,
dwars door de kassen. Stel je voor
om die tuinders uit te kopen ben je op
z'n minst miljoenen kwijt. Daartege
nover kun je nooit een doorgaande
route over de Knibbelweg maken,
want als dat zou gebeuren komt plan
Swanla in gevaar""Nee", valt Peter
Kooijman bij "de omleidingsroute die
de bewoners van de Klinkhamerweg
bedacht hebben is volgens ons - en de
Provincie- een goed alternatief".
Paul wijst ook waarom dat zo is: "Kijk
vanaf de Bierhoogtweg gaat de Zuid-
plasweg rechtsaf langs het industrie
terrein om en dan rechtdoor richting
spoorlijn, aansluitend op de op -en
afritten van Waddinxveen. Om een
weg op deze wijze aan te leggen werk
je niet alleen kostenbesparend, maar
ook efficiënt. Net als b.v. in Zoeter-
woude kun je de doorgaande route
over de BK-weg tijdens de spits hele
maal afsluiten en tijdens andere uren
extra bemoeilijken."
Conclusie: Nee, het is beslist niet
pluis op de Burgemeester Klinkha
merweg, ondanks hooggespannen
verwachtingen voorafgaand aan de
De Bewonerscommissie van de Bur
gemeester Klinkhamerweg maakt
zich dus sterk voor een omleidings
route.
Ook de plaatselijke politiek doet dat,
op een enkele uitzondering na -WD-
terwijl één en ander uiteraard weer
klank vindt bij het gemeentebestuur.
Echter men meent geen ijzer met de
handen te kunnen breken en continu
bij de Provincie op de stoep te moe
ten staan om een omleidingsweg te
bepleiten. De Provincie heeft reeds
nota van de urgentie van een omlei
ding, en plaatste deze als nummer 2
op de prioriteitenlijst van het tertiaire
en quartaire wegenplanInfor
matie door de Bewonerscommissie
ingewonnen bracht geen duidelijk
heid of de plannen die bestaan ook
echt uitgevoerd gaan worden daar
Rijkswaterstaat bezig is met een
structuurstudie naar op-en afritten
van de rijksweg Gouda- Den Haag.
De Bewonerscommissie hoopt dat
alle bestuurders ervan doordrongen
blijven dat er urgentie is bij een om
leidingsroute en dat hun alternatief
wordt opgepakt.
In de jongste gemeenteraadsverga
dering werd door alle raadsfracties
gereageerd op door de Bewoners-
Moordrecht, Nieuwerkerk a.d.IJssel,
Waddinxveen, provinciale Water
staat Zuid-Holland, afdeling Verkeer
en Vervoer:
"Sinds een half jaar wordt er binnen
de gemeenteraden van de gemeen
ten Zevenhuizen en Moerkapelle een
discussie gevoerd over een NS-sta-
tion aan de spoorwegverbinding
Gouda-Den Haag. Als lokatie wordt
daarbij gedacht aan het Noordeinde,
midden tussen beide gemeenten.
De Bewonerscommissie van de
Burg.Klinkhamerweg te Zevenhui
zen (de doorgaande weg van de rijks
weg Gouda-Rotterdam naar de rijks
weg Gouda- Den Haag) heeft echter
overwegende bezwaren tegen dit
voornemen. De Bewonerscommis
sie van de BK-weg is een sterke
voorstander van een route, die de
enorme verkeersstroom om het dorp
Zevenhuizen moet leiden. De komst
van een NS-station aan het Noor-
deinde maakt de realisatie van een
dergelijke omleidingsroute onmoge
lijk*
Naar aanleiding van een NS-station,
met voldoende parkeergelegenheid,
in het midden van de Zuidpias (Het
Zuidplasstation), gesitueerd bij de op
en afritten Waddinxveen/Moerka-
pelle, tussen de rijksweg Go!
Haag en de spoorlijn.
Omdat dit station een ve
reizigerspotentieel heeft
station tussen Moerkapelle
venhuizen, is de kans op r°»
van het Zuidplasstation
Het station is uitstekend in sfe
forensenverkeer vanuit Waf
een, Moordrecht en Nieuwa
Moerkapelle en Zevenhuizen
Den Haag (en vice versa) op
gen. Bovendien is het station
R-station een uitstekend ak
voor forensen uit de richtingG
die momenteel gebruik maka
de rijksweg. Voor reizigers uit'
dinxveen is het voordeel r
Zuidplasstation nog groter: a
ven niet eerst naar Gouda
Den Haag te reizen.
Onze commissie hoopt dat u
collega's in de andere Zuidp
meenten) dit plan zult onderst»
met belangstelling zien we uit
initiatieven die u ontplooit om
realisatie van het Zuidplasst»
komen
Het college van B.en W. van
huizen reageerde niet nega"
gemeester Van Gent zegde tof
periodiek overleg met B. en"
Moerkapelle de brief aan de
stellen. Zevenhuizens burge.,
is overigens geen voorsta
een NS-station of halte
Noordeinde, omdat dan dev„
druk op de B.K.- weg eerda
neemt dan vermindert. Wi
Jac. v.d. Spek (Moerka;
vraagd om een reactie, maat
niet veel uit waar een mogec
halte komt, het is hem overal
mits er maar één komt. De-
dan voor de Moerkapellen
iets verder, maar toch binnen
reik.
Met betrekking tot het zendt
een eensluidende brief naars
meentebesturen van diverse t
gende gemeenten merkten B4
op dat zij zich niet aan de j
konden onttrekken dat de Mj
niet voor elke gemeente
zijn. I
Vervolgens is men van rnenfl
het voornemen de NS te benj
inzake een station, de discLj
treffende de problematiek
Burgemeester Klinkhamer»!
een omleidingsweg, nietdooitj
Waddinxveen blij met sfj
Zuidpias????????? J
Inmiddels werd ook een reac
de gemeente Waddinxveen
gen waarin het door B.en
venhuizen gestelde in feite p
werd, nl. dat men de door«J
nerscommissie geschetste
omleidingsroute met daannw
een N.S.-halte, een Zeven
aangelegenheid vindt.
Zuidplasbewoners zou»
auto thuis kunnen la'
verkopen?!
De Bewonerscommissie n
schijnlijk een andere reaU
wacht met het oog op de j
veense inwoners die dag E'
Den Haag reizen en bijeen
piashaltede auto thuis kun».
Overigens zou een Zin F"
voor hen die nu van de (rei v
maken, een aanzienlijk
kostenbesparing beteken'
de trein vanuit Wacldmx
eerst naar Gouda, waar de
over moeten stappen op
Gouda-Den Haag hetgeenp
20 minuten tijd kost.
Ook voor Nieuwerkerke
ners van Moordrecht die
Haag reizen moet een J
rijksweg 12in de door1de
commissie voorgestelde
weg, aantrekkelijk zijn--u
de NS zou het een bespari^,,
nen, want er zijn gerucn
in Waddinxveen, aan de 1;
Gouda een derde station
voor de Zuidplasbewon^
is, is dat onzin, want da
altijd nog via Gouda rei
Peter Kooijman. jé
"En misschien is de ve
rijksweg 12 met aan wee
rijstrook, helemaal niei^
het aan
neieniaai
minister Maij-