Groot onderhoud door "Beter Wonen" CS£.een20 beste Ongenoegens Klachten Tien woningen Mankementen Ontstemd Storm Onderdak elders?? Coördinatie Huurverhoging Verweer Architect Reactie van de oudste bewoonster Buurvrouw Eva Luytjes Mevrouw Breedijk Hcijboer nr. 62) Reactie Rob Fermont, Kevenhuizen- De in november gestar- Ite groot onderhoudsbeurt aan de Nrd. jarsweg loopt ten einde. De tien mingen, de oudste in het bezit van Beter Wonen", zijn in 1938 ge- iuwd. Om de verhuurbaarheid van leze woningen in de toekomst garant ie stellen, besloot het bestuur van iter Wonen in 1988 een grote reno- itie uit te voeren, na enige voorstu- iedoor een architectenbureau, wer- len de bewoners uitgenodigd voor lengesprek in het dorpshuis. Door de mingbouwvereniging werd toen iog met de gedachte gespeeld de oningen te ontruimen en voor de jwoners tijdelijke woonruimte te •eëren. elders in de gemeente. Ech ter. in het eerste bewonersoverleg erd wel duidelijk dat men daar niets ir voelde. Een ieder was toch wel tevreden met zijn woning. Al zagen de leesten toch wel wat in het plan van iet bestuur om de berging aan de ining te koppelen, d.m.v. een hal iet een echte voordeur) waarin dan ik gelijk het sanitair en douche ;onden worden ondergebracht. De irging zou dan (naar keuze) voorzien lorden van een nieuwe ingang. Op- ieswaren o.a. c.v.. dubbel glas, vloe- [isolatie, nieuwe keuken e.d. Tegeno- r deze opties stond dan wel een luurverhoging. Verder moesten de kpannen worden vernieuwd, het lak geïsoleerd, electra aangepast en ilig gemaakt. Water- en gasmeters inleidingen vernieuwen en natuurlijk loest het hele complex worden over- hilderd. Het projectteam en de :woners kwamen tot elkaar en m.v. een contract werd één en bezegeld. Op verzoek van woners werd de start van het groot mderhoud geprikt op eind novem- :r. Aldus werd begonnen, het weer 'erkte mee en nu eind maart is het iind in zicht, maarr... :n aantal bewoners is zeer ontstemd iver de wijze waarop deze renovatie rordt uitgevoerd. Deze betreffen: de ijdsduur en de onzorgvuldig en slecht plande werkzaamheden. Hun ge- ilens willen ze beslist niet aan het ires van de woningbouwvereniging ten, dat volgens hen geen enkele «aam treft, slechts opdrachtgever is, toch de aannemer of uitvoerder. De ote boosdoener is in hun ogen de chitect. Waarom ze hun grieven in Dorpskrant willen zien vermeld is liet zo heel erg duidelijk; misschien «doeld als illustratie hoe erg groot mderhoud kan zijn terwijl je in de "oning blijft wonen. Verhaalschade 'u nauwelijks mogelijk zijn, want i -ereen heeft getekend voor hetgeen «aan de door hen bewoonde woning iranderd moest worden, bovendien [ntvangt elk van de 9 bewoners van 10 woningen, als schadevergoe- '9- een bedrag van f 3.500,na joop van de renovatie, door het rijk ^gekeerd als verhuis-en herinrich- ngskosten. Jan Koole, die als bewoner zitting Mtt gehad in het projectteam die het J'00'onderhoud voorbereidde, weet 'et van grote problemen. "Bij een 'roouwing doen zich altijd proble- voor- Het gaat weieens anders, ar hier verloopt alles goed, de uit dring ligt nog op schema. De wo- gbouwvereniging gaf ontzettend lnsPraak. Iedereen mocht zijn •nsen kenbaar maken. Ik denk dat 9ene die ontevreden is denkt dat a'n ojsen woning betreft, maar 'sen b'ijn een huurwoning. Ik vind er 9renzen zijn. Men wil de wonin- ©veel mogelijk eender renove- ont7°?maa'S: bij elke verbouwing 'helpen"V6'eenS t69en 6n m°et ]e ^grote berg puin ligt, op het erf van leeuwenhoek, Nrd. Dwarsweg Lf uackten tot het weggeruimd i,'s ofval en sloopmateriaal, n an en gevolge van de renovatie 'rlaï1 woa'nS- Wie binnenstapt in ri„ 'rect 1 kier een verbouwing rjj7e SanS 's. Alles ligt bezaaid met r «eenstof en gruis. Dat op zich Hin„ z5.n Punt- maar veel meer rkeprjH 'Wens de verbouwing lan qi Z1'n 9egaan, vormden voor anleiHi Wer!hoek. de bewoner, verwin9 °m d«e Dorpskrant hiervan aninn5l9en' Andere bewoners van len n ln ren°vatie' Kees Vis en iekplus vader H- Sleeuwen- feardoftn 6r Sen duit in ^et zak)e bij, veeMn9en j'e °P dk moment gere- l93fe u^rden dateren uit eind 'ewel ze de 2 voorlichtings- Bl r»??*"Zh". ifisi avonden met inspraak van de bewo ners, door de woningbouwvereni ging gehouden, prijzen, vinden ze dat de door de architect gedane toezeggingen, in sommige gevallen niet door zijn gegaan en er onzorg vuldig is tewerkgegaan met een slechte werkplanning waardoor alles nodeloos langer duurt. Vader Sleeuwenhoek, vele jaren van z'n leven in de bouw werkzaam geweest, wijst op de kelderdeur die in de kamer gemaakt is. Zeer ontsie rend en zou niet nodig geweest zijn, omdat de geplande hoekkeuken, waardoor de kelderdeur in de keuken verdwijnen moest, niet doorging (te duur) Een electriciteitsleiding ligt niet in de muur, maar erop. Een klap- raam aan de voorzijde van het huis i.p.v. een openslaand, zoals best aand, wat wel op de toegezonden papieren stond. "Je moest dit wel nemen anders moesten de werkne mers de oude draai-ramen met het enkele glas maar laten zitten. Le vensgevaarlijk als er brand uitbreekt. Er is maar één uitgang in dit huis, dus had er aan de voorzijde een open slaand raam moeten zijn waardoor je bij brand zo naar buiten kunt sprin gen". Zoon Han: Ja en het dubbel glas dat ik 3 jaar geleden in het grote raam in had laten zetten is er gewoon uitgehaald en er is weer ander voor in de plaats gezet. Daarvoor hoef ik nu geen tientje huur per maand méér te betalen. Dit bedrag is voor de andere woningen, omdat het bij mij wel vervanging was, maar eigenlijk niet nodig, nu een rijksdaalder erbij. Te gek toch hé. Geldverspilling dat nieu we dubbele glas. En kijk m'n aan recht. Dat kon zgn. niet geleverd worden, maar het heeft 4 weken in m'n schuur gestaan. En nu, moet je zien, het aanrechtblad is helemaal doorgezakt. En kijk eens naar de leidingen. De keuken is betegeld, maar achter de leidingen loopt ge woon een houten plank. En kom eens kijken in de w.c. Er zijn verkeer de gaten geboord voor de leidingen, nu is eerst de schilder geweest om te witten en moeten de gaten nog dicht gemaakt worden. En een achter deur, met een brievenbus naar bui ten en een naar binnendraaiende buitendeur. Is ons klompenhokkie nog kleiner. Het was veel logischer geweest wanneer deze naar buiten draaide, net zo als bij 4 andere woningen". Ook de heren Vis en Jansen tonen zich hierover zeer ontstemd. Theo Jansen toont bij hem de w.c. waar van de closetpot niet in het midden staat en laat zien dat een deurkozijn scheef staat. Hij timmert momenteel zelf aan een nieuwe keuken. Hij heeft een huiskamer ingang dicht laten maken en een bredere ge creëerd omdat de verwachting is dat hij in de toekomst in een rolstoel terecht komt. "Het was zo fijn ge weest als de buitendeur naar buiten draaide, dan was daar alvast een aanpassing voor een rolstoel ge weest en hoeft de gemeente in de toekomst voor die aanpassing niet te zorgen", zegt hij wat spijtig. Verve lend vindt hij de schots en scheef liggende tegels in de poort, vanwege een leiding die erdoor gegraven is. "Er is wel beloofd dat het in orde komt, maar ik loop zo slecht dat ik er elke keer bijna over val"( dit herstraten is onderdeel van het totale plan en is misschien intus sen al gebeurd) Hij zegt al weken te wachten op een deur in z'n schuurtje en hoopt dat deze spoe dig komt. Jammer vindt hij het dat de vloer van z'n halletje 2 cm. lager is komen te liggen waardoor er een opstap is ontstaan. Vis is slecht te spreken over het feit dat hij in de veronderstelling was dat er een nieuw raamkozijn zou komen, maar dat hem door de architect een raamkozijn met deur werd opgedrongen. Inmiddels heeft Vis dit met de Woningbouw vereniging zelf geregeld. Over de planning van het dak vertelt hij het volgende. "Toen die storm 25 januari kwam opzetten waren de dakbedekkers al naar huis. Dus moesten de uit voerder met medewerkers en ik de nodige maatregelen nemen voor de zware storm die op komst was. Er is ook nog een zeil gespannen maar dit heeft niet mogen baten tegen wateroverlast". Vis en Jan sen zijn hoofdzakelijk slecht te spreken over het contact en over leg met de architect. Het contact met de uitvoerder en medewer kers, verloopt goed. Enigszins ontstemd zijn ze alle 4 over de slechte planning van de werk zaamheden die in november al begonnen zijn. De verwachting was aanvankelijk dat de verbou wing van de eerste woningen eind december gereed zou zijn. En dat is niet gebeurd. Wel kreeg men een brief dat de werkzaamheden langer zouden duren. "Prima, maar wel een zeer slechte werk planning. Toen er begonnen werd ontbrak het aan materialen. Er was niks besteld en met levertijden was geen rekening gehouden. Het was veel efficiënter geweest als er per vier woningen gewerkt zou zijn geweest. Dan konden de werk zaamheden vloeiend verlopen. Overigens was een tijdelijk onder dak voor de bewoners ook geen overbodige luxe geweest", vindt de heer H. Sleeuwenhoek. Han: "Weken heb ik me boven bij het fonteintje moeten wassen". Vis: "Wij gingen bij m'n moeder of de buurvrouw onder de douche". Jansen: "Ik ging ook naar m'n moeder". "En de wasmachine heeft ook weken niet kunnen draaien. Wat denk je nog met een kleine erbij", klaagt Vis. "Eten koken deden we op een camping- gasstelletje", moppert Han z'n vrouw. De anderen knikken. "En overdag onze deur al die tijd open, terwijl wij beiden naar ons werk waren. Iedereen moest in-en uit kunnen lopen", reageert Han. "En dan het toilet buiten. Net in die periode was het vriezend weer. Moest je midden in de nacht naar de tuin op dat noodtoilet, je ver ging van de kou... brrrr". "Snappen jullie het nou dat alles zo ontzettend verward en slecht gecoördi neerd is verlopen. De architect die deze renovatie thans begeleidt en voorbereid heeft, is nota bene een kei op dit gebied", stelt vader Sleeuwen hoek. Uren zouden ze door kunnen gaan om hun grieven te spuien over het verloop van de renovatie die alles behalve vlek keloos is verlopen en waarna de ge middelde bewoner straks f 42,50 meer huur moet gaan betalen. Deze varieert van f 220,tot f 367, inclusief verwarming. Straks, na de renovatie kan dat ca veertig gulden meer zijn, afhankelijk welke opties men heeft gekozen "Dat we in november gestart zijn bij de heer Vis, was nota bene op zijn ver zoek, ondanks dat de materialen er nog niet waren. De bedoeling was dat we pas na de Kerst daadwerkelijk zouden gaan beginnen met de grote renovatie. We hoopten dat die binnen 10 weken zou zijn afgerond, hetgeen aardig gelukt is. Dat we in de winter maanden renoveerden is een gevolg van de tijdgebondenheid aan de be schikking van de minister. Zodra die afkomt moet de renovatie binnen 3 maanden begonnen zijn. Wat de grie ven van Han Sleeuwenhoek zijn: Ik heb de beste man één keer gezien. Het tekenen van de contracten is via, via verlopen. Hij is nog nooit naar me toegestapt met opmerkingen, terwijl hij tussen de middag thuis komt eten. Hij weet dat ik dan ook daar in de buurt ben. Het zou plezierig zijn als meneer Sleeuwenhoek eens contact met me opnam. Met alle bewoners hebben we steeds overleg. Er worden bouwteam vergaderingen gehouden waarin alle lopende klachten van bewoners wor den behandeld. Deze zijn vrijwel altijd tot tevredenheid van de bewoners opgelost". De 82-jarige mevrouw Vermulm woont op Nrd. Dwarsweg 74. "Ik heb echt geen klachten over de werkmen sen hoor. Als ik wat vraag word ik correct behandeld. De hele klus duurt wat lang, maar dat is begrijpelijk. Als de werkmensen alleen maar in mijn huis bezig hoefden zijn, zou het misschien sneller zijn gegaan. Het is wel af en toe een stofkeet geweest, nu zijn ze met de verwarming bezig en het keukenpla fond ligt eruit, maar ik vind het toch fijn dat ik in m'n huisje kon blijven. Als ik had moeten kiezen om tijdelijk ergens anders te wonen, en hier te blijven, dan was ik hier gebleven. En ach de w.c. is weer gemaakt en alles ziet er goed uit, ik ben het zo weer vergeten". "Ik heb grote bewondering voor de buurvrouw. Zij staat er alleen voor. Geweldig fijn dat zo'n vrouw zo positief staat tegenover de renovatie. Wij ook hoor, ook al lopen hordes werkmen sen door m'n huis met emmertjes puin van de badkamer boven. Het is nu wel weer even stoffig, maar straks haal ik er weer een zeem over en klaar is kees. Kijk, straks heb ik een mooie dou che en centrale verwarming en is alles weer pico bello: O ja en alle mensen werken hard en doen hun best. Alles wat je vraagt doen ze voor je. Ook met de woningbouw vereniging konden we goed over leggen b.v. over de centrale verwar ming. Nee, we hebben echt geen negatieve dingen te zeggen. Nog een paar dagen dan is alles weer voorbij". (Drie persoons gezin op leeftijd: man, vrouw en broer Arie) "Bij ons is niet anders gebeurd dan nieuwe electrische leidingen en er kwamen nieuwe pannen op het dak en dat werd geïsoleerd. Wel een stofrom mel op zolder, maar de dochters komen helpen schoonmaken. Ik popel om te beginnen. Weet je, ik heb weieens met uitvoerder Van Erk te doen die overal maar op in moet springen. Er is naar ons geluis terd door de woningbouwvereni ging toen wij aantoonden dat alles er netjes uitzag, omdat alles al opgeknapt is. Het zal onze tijd wel uitdienen. We hebben hier tenslotte geen blijvende stad". (Drie persoons gezin) Lachend:" 't Gaat allemaal heel correct hoor. Ze zijn bij ons de laatste week van no vember begonnen en gelukkig is er geen strenge vorst gekomen. We hebben het kamperen voor lief geno men. Wel dachten we weieens 'waarom maken ze alles niet gelijk af?'maar ja we waren niet de enige. En het is erg netjes geworden". voorzitter Beter Wonen "Het is prettig te constateren dat alle bewoners zich zo vol lof uitlaten over de woningbouwvereniging. Dat bete kent dat wij onze doelstelling wat betreft 'inspraak' en contacten met huurders, zeer dicht benaderen. Minder prettig is het natuurlijk als er tijdens de uitvoering van zo'n plan als aan de Noordelijke Dwarsweg, toch wat huurders ontevreden zijn. Kijk, het is voor het bestuur altijd afwegen: Verenigingsbelang of huurdersbelang - Ik heb geen voor keur wat betreft de volgorde-Objec tief besluiten hierin, wordt eenvoudi ger als je bedenkt dat het merendeel van het bestuur van beide markten thuis is. Huurder en bestuurder. Vanaf het eerste bewonersoverleg zijn er afspraken gemaakt over wat wel en niet gedaan zou worden en wie wat betaalde. Er zijn contracten getekend en het werk is in november gestart. Dan is het uit met zekerheden en moet er plotseling geïmproviseerd worden, omdat het ineens anders loopt. Er zijn nog bewoners die het toch graag anders willen. De uitvoer der komt vertellen dat er afvoeren over 't schuurdak lopen: hoe lossen we dat op?. De architect pleit voor een betere constructie ergens van en overal hangt natuurlijk een prijs kaartje aan. Je tracht één en ander toch binnen de gestelde tijd te realise ren en ook het budget. Zo'n huurder kijkt natuurlijk de hele dag naar z'n eigen woning en als die timmerman of stucadoor er dan nog niet is (omdat hij nog bij de buren bezig is) vindt men algauw dat het te lang duurt. Begrijpelijk van zo'n huurder, maar ook begrijpelijk van de uitvoerder die uiteindelijk toch uit maakt waar zijn mensen bezig zijn. Er wordt gelukkig nog redelijk op schema gewerkt. Er zijn natuurlijk diverse bouwstromen geweest en daardoor komt het dat de meesten toch zo'n twee maanden in de rom mel hebben gezeten. Huis voor huis in één keer beetpakken en afmaken is onlogisch. Wat betreft aanvoer van materialen en het inzetten van aan- nemerspersoneel. Dat wordt boven dien veel te duur. Hier weegt het verenigingsbelang dus weer zwaar der. En 29 maart, dus morgen, wordt het complex opgeleverd en worden alle woningen samen met de architect, aannemer en bewoner nog eens grondig geïnspecteerd. Reële klach ten worden uiteraard verholpen en de stoepen tussen de woningen worden dan ook opgehaald. Dan slaat de schaal weer door naar het huurdersbelang. Niet alleen de verhuurbaarheid, maar ook de relatie met je huurders moet gegarandeerd zijn in de toe komst". aldus Fermont.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1990 | | pagina 9