RAN SPORTDIENST VERLENIN G
'aarom Truckcenters?
Tijd:
een belangrijke
factor bij transport
r^eüjkbï
itlijkvormigheid in het aan-
erscheidenheid in het aan-
van de verschillende fabri-
len/merken die produkten
lenstellen voor de transport -
istverlening, wordt steeds
[ger.
ajnnagenoeg geen verschil-
meer in kwaliteit, uitvoe-
prijs, noch financierings-
ra, tussen de aanbiedingen
gerenommeerde) fabrikan-
'ffl trucks, opleggers of toe-
tnngsbedrijven.
enwerking tussen de ver
eende fabrikanten in de re-
pr levert, uiteraard, een
'ek eindprodukt op. De
We" in de carrosserie-
i is overwegend assembla-
wordt veelal van dezelfde
abrikaten gebruik ge-
Veel fabrikanten hebben
vaste relatie met dezelfde
•ieringsmaatschappij. De
ïvoor een bepaalde olie -
totorbrandstof wordt in be
like mate bepaald door
ie7kado akties".
vormingheid in de
Nerscheiden:
F lokale transport,
r' 'Memationale lange-af-
transport.
Wie transport
V a'e transportondernemer
stedelijke bebouwing, on-
f'dagelijks meer proble-
L p'J zÜn bedrijfsuitoefe-
vn men m.b.t. Hinder-
1 'eu. Bouwvergunning
I "e'e'dbepalend gewor-
TUe ochtend- en avondspits
Kdri d ^^baarheid van
Fen - om de hoek - wordt
F "loeilijker.
J? ^pareren en tanken
L'jji 0or aangescherpte
^normen, economisch
onhaalbaar. Bij expansie,
I ij het verlengen van
gunningen, wordt deze
'ransportondernemer
La ru^elijke naar de
KanlVe °n8en. Uitbeste-
I het onderhoud en elders
lPlossmJakdemeestratione-
itfj? 's helder, een "T ruck-
''tn e,1 een zo breed moge-
nrcksi
jervicepakket", zo
huis.
["Uernati,
'onale lange-:
afstand transport
De sterke internationalisering
van het lange-afstand-transport,
doet een natuurlijk partnership
ontstaan tussen deze transpor
tondernemers en de Truckcen
ters aan de grote transportlijnen.
Deze transportondernemers
zijn voor de bulk van hun trans
porten vrijwel uitsluitend geïn
teresseerd in:
a. Een vaste prijs per km. voor
hun materieel;
b. De geboden "service" thuis
en langs de route;
c. Een universele betaalkaart.
Deze uniformiteit in- zowel de
vraag- als de aanbodzijde-
maakt de concentratie van de
werkzaamheden op één lokatie,
uitermate interessant, met de
truck of aanhanger door de pro
vincie trekken om de verschil
lende specialisten in deelbe
werkingen te bezoeken, wordt
voorkomen. De concentratie
van een compleet service-pak
ket in de Truckcenters is gunstig
voor de snelheid van de repara
tie, de kwaliteit en een lagere
kostprijs.
Nieuwe technieken vragen
een aangepast service-net
De moderne technieken en de
toepassing van steeds meer
electronica, vragen een aange
paste wijze van dienstverlening.
Het repareren wordt meer en
meer 'het verwisselen van ruil-
componenten' door monteurs in
witte jassen.
Nog niet zo lang geleden was
een dicht Europees service-net
werk- hoe meer service-punten,
hoe beter - een 'must' voor een
fabrikant/distributeur met pro
ducten t.b.v. de transportdienst
verlening.
De betrouwbaarheid van de mo
derne technieken heeft hier voor
drastische veranderingen ge
zorgd. Door de overstap van
curatief - naar preventief onder
houd, kan met veel minder loka-
ties dan voorheen worden vol
staan.
Voor incidenten wordt een
voorraadhoudende "nood
dienst" gestationeerd in de
"Truckcenters" aan de door
gaande routes.
Vestigingsplaatsen voor
Truckcenters
Vestigingsplaatsen voor Truck
centers zullen zich bevinden:
a. Aan het begin van een route,
in het hart van het.vervoersaan
bod, bijv. in de zeehavengebie
den, nabij de internationale
luchthavens, nabij de interna
tionale veilingen, of nabij grote
industriële of agrarische con
centraties.
b. Aan het eind van een route, in
de grote distributiecentra, de in
ternationale veilingen etc.
c. Aan de route, op een natuurlij
ke pleisterplaats, bijv. na onge
veer 6 uur sturen op de rit van
laad- naar losplaats, dan wel op
onvermijdelijke pleisterplaat
sen/stopplaatsen, zoals bij de
ferry naar Scandinavië, of nabij
de ingang van de toekomstige
tunnel naar Engeland etc.
De service in de Truckcen
ters
De geboden service in de diver
se Truckcenters is afhankelijk
van de lokatie.
Een Truckcenter langs de route
zal meer trucker- dan truckser
vice bieden, maar in het Truck
center zelf, dan wel in de directe
omgeving, wordt altijd gebo
den:
"Een totale trucker- en truckser
vice, 24 uur per etmaal, 7 dagen
per week".
De in het Truckcenter te leveren
diensten zijn o.m.
Voor de trucker:
-food- en overnachtingsfacili
teiten
-recreatiemogelijkheden
-communicatieservice
-credit-service
Voor de Truck:
-truckreparatie en onderdelen
verkoop
-tanken, wassen, doorsmeren,
testen
-bandenservice
-schadereparatie
-spuiten
-koelmotoren-reparatie
-loassystemreparatie
-carosserie-service.
Tevens:
-onderhoud en reparatie van ge
trokken materieel
-depot voor verhuur van trucks
en. ander materieel
-ongevallendienst met berging
en sleepdienst service
-uitvalbasis voor de nooddienst
bij "pech onderweg"
leidinggeven aan instructie- en
opleidingsprogramma' voor de
internationale, bemanning
-lease- en verzekeringsfacilitei
ten
-handel in gebruikte trucks en
ander materieel
-keuringsstation
Europese ontwikkelingen
De ontwikkeling van Truckcen
ters is door het open gaan van de
Europese grenzen per 1992 in
een stroomversnelling geraakt.
Het Truckcenter is niet alleen
"Het" antwoord op de verander
de service-vraag; ook als een
schakel in het "just in time"
management levert het Truck
center, een belangrijke bijdrage.
"Breakdowns" kunnen hierin
niet meer worden veroorloofd.
De minimale voorraden in de
gehele goederenstroom eisen
een optimaal functionerend
communicatie-en vervoerssys
teem.
De geïntegreerde en hoogwaar
dige opzet in de Truckcenters,
kan deze problematiek voor een
belangrijk deel beheersen.
Een Europees netwerk van
Truckcenters biedt volop de
mogelijkheden voor uitwisse
ling van personeel en kennis. De
positieve uitstraling^ in rente,
grote) voordelen kunnen ople
veren.
Deze Truckcenters, waar 24 uur
per etmaal, 7 dagen lang, een
volledige "service" wordt gele
verd, zowel voor de trucker als
de truck, vormen "het belan
grijkste concurrentiemiddel"
voor fabrikanten met produkten
direct- danwel indirect - betrok
ken bij transportdienstverle
ning.
Nieuwe Europese wetgeving op
het gebied van maten en ge
wichten voor vrachtwagens,
trailers en bussen, zal de pro-
duktieplaats beïnvloeden. Oost-
Europa zal als produktie-plaats
sterk-in betekenis toenemen.
Lopende initiatieven voor
Truckcenters:
Na Zevenhuizen:
Truckcenter Maasland, in com
binatie met het Transport Cen
trum Maasland,
T uckcenter Hasselt, België, hier
als onderdeel van een groot
Europees distributie-centrum
met trein en waterweg aanslui
tingen
Truckcenter Antwerpen,
T ruckcenter La Jonquera, Span
je
Truckcenter Barcelona, als par
ticipatie in het voor 1992 te
realiseren grote vervoerscen-
trum te Barcelona
Truckcenter Bratislava, Tsje-
choslowakije, onderdeel van
een groot-handelscentrum met
vrijhandelszone, in combinatie
met een brandstofpompnet-
werk.
Zowel bij het lokale, als internationale transport speelt tijd een
belangrijke rol. Problemen onderweg moeten snel worden opge
lost. Reparatie en onderhoud mogen niet te lang duren. Om de vraag
naar moderne en efficiënte service op te lossen, heeft Schaap
Holding het initiatief genomen tot de bouw van nieuwe Truckcen
ters. Deze vervangen de lokale, gedecentraliseerde bedrijven als
truckgarages, carrosseriebouwers en koelmoterenservice. Truck
centers leveren door hun gespecialiseerde en snelle service, een
bijdrage aan de vlotte doorstroming in het wegtransport. Tegen
kosten die verhoudingsgewijs gunstig liggen.
Wat vind je in Truckcenters?
In de truckcenters bevinden zich o.a. een wasstraat, een bandenser
vice, een truckreparatie, een laadklepservice, een carrosserie-her
stelinrichting, een koelmachine-reparatie, een spuiterij en een
verhuurdepot voor trucks en ander materieel. Maar het belangrijk
ste is dat de truck daar gerepareerd wordt, met behulp van de
modernste apparatuur en volgens de nieuwste technieken. Snel en
efficiënt. Terwijl de wagens
in het truckcenter worden jgt yK i I
onderhouden, kan de truc- Lf il
ker uitrusten, eten of slapen, f ..-y M I y
Nieuw in Europa Zeven
huizen eerste Truckcen
trum in serie van
Het Truckcentrum is nieuw
in Europa. Momenteel is dat
van Zevenhuizen, de eerste.
Vrijdagmiddag officieel in
gebruik genomen, maar
sinds maart operationeel.
Over een paar jaar zal er in
geheel Europa om de vijf
honderd kilometer zo'n
full-service-center komen.
Van Scandinavië tot en met
Griekenland. Vestigings
plaatsen voor truckcenters
kan men dan vinden aan het
begin van een route, bij
luchthavengebieden, zeehavens
uurs service, 7 dagen per week.
en internationale veilingen. 24
Milieu
Het milieu staat hoog in het vaandel bij de truckcenters. Zo isereen
waterzuiveringsinstallatie, olie-opvang en de mogelijkheid tot
oliescheiding na afname. Het terrein is vloeistofdicht en de uitstoot
van giftige stoffen in de spuiterij is sterk gereduceerd.
iteiten