RAN SPORTDIENST VERLENIN G 'aarom Truckcenters? Tijd: een belangrijke factor bij transport r^eüjkbï itlijkvormigheid in het aan- erscheidenheid in het aan- van de verschillende fabri- len/merken die produkten lenstellen voor de transport - istverlening, wordt steeds [ger. ajnnagenoeg geen verschil- meer in kwaliteit, uitvoe- prijs, noch financierings- ra, tussen de aanbiedingen gerenommeerde) fabrikan- 'ffl trucks, opleggers of toe- tnngsbedrijven. enwerking tussen de ver eende fabrikanten in de re- pr levert, uiteraard, een 'ek eindprodukt op. De We" in de carrosserie- i is overwegend assembla- wordt veelal van dezelfde abrikaten gebruik ge- Veel fabrikanten hebben vaste relatie met dezelfde •ieringsmaatschappij. De ïvoor een bepaalde olie - totorbrandstof wordt in be like mate bepaald door ie7kado akties". vormingheid in de Nerscheiden: F lokale transport, r' 'Memationale lange-af- transport. Wie transport V a'e transportondernemer stedelijke bebouwing, on- f'dagelijks meer proble- L p'J zÜn bedrijfsuitoefe- vn men m.b.t. Hinder- 1 'eu. Bouwvergunning I "e'e'dbepalend gewor- TUe ochtend- en avondspits Kdri d ^^baarheid van Fen - om de hoek - wordt F "loeilijker. J? ^pareren en tanken L'jji 0or aangescherpte ^normen, economisch onhaalbaar. Bij expansie, I ij het verlengen van gunningen, wordt deze 'ransportondernemer La ru^elijke naar de KanlVe °n8en. Uitbeste- I het onderhoud en elders lPlossmJakdemeestratione- itfj? 's helder, een "T ruck- ''tn e,1 een zo breed moge- nrcksi jervicepakket", zo huis. ["Uernati, 'onale lange-: afstand transport De sterke internationalisering van het lange-afstand-transport, doet een natuurlijk partnership ontstaan tussen deze transpor tondernemers en de Truckcen ters aan de grote transportlijnen. Deze transportondernemers zijn voor de bulk van hun trans porten vrijwel uitsluitend geïn teresseerd in: a. Een vaste prijs per km. voor hun materieel; b. De geboden "service" thuis en langs de route; c. Een universele betaalkaart. Deze uniformiteit in- zowel de vraag- als de aanbodzijde- maakt de concentratie van de werkzaamheden op één lokatie, uitermate interessant, met de truck of aanhanger door de pro vincie trekken om de verschil lende specialisten in deelbe werkingen te bezoeken, wordt voorkomen. De concentratie van een compleet service-pak ket in de Truckcenters is gunstig voor de snelheid van de repara tie, de kwaliteit en een lagere kostprijs. Nieuwe technieken vragen een aangepast service-net De moderne technieken en de toepassing van steeds meer electronica, vragen een aange paste wijze van dienstverlening. Het repareren wordt meer en meer 'het verwisselen van ruil- componenten' door monteurs in witte jassen. Nog niet zo lang geleden was een dicht Europees service-net werk- hoe meer service-punten, hoe beter - een 'must' voor een fabrikant/distributeur met pro ducten t.b.v. de transportdienst verlening. De betrouwbaarheid van de mo derne technieken heeft hier voor drastische veranderingen ge zorgd. Door de overstap van curatief - naar preventief onder houd, kan met veel minder loka- ties dan voorheen worden vol staan. Voor incidenten wordt een voorraadhoudende "nood dienst" gestationeerd in de "Truckcenters" aan de door gaande routes. Vestigingsplaatsen voor Truckcenters Vestigingsplaatsen voor Truck centers zullen zich bevinden: a. Aan het begin van een route, in het hart van het.vervoersaan bod, bijv. in de zeehavengebie den, nabij de internationale luchthavens, nabij de interna tionale veilingen, of nabij grote industriële of agrarische con centraties. b. Aan het eind van een route, in de grote distributiecentra, de in ternationale veilingen etc. c. Aan de route, op een natuurlij ke pleisterplaats, bijv. na onge veer 6 uur sturen op de rit van laad- naar losplaats, dan wel op onvermijdelijke pleisterplaat sen/stopplaatsen, zoals bij de ferry naar Scandinavië, of nabij de ingang van de toekomstige tunnel naar Engeland etc. De service in de Truckcen ters De geboden service in de diver se Truckcenters is afhankelijk van de lokatie. Een Truckcenter langs de route zal meer trucker- dan truckser vice bieden, maar in het Truck center zelf, dan wel in de directe omgeving, wordt altijd gebo den: "Een totale trucker- en truckser vice, 24 uur per etmaal, 7 dagen per week". De in het Truckcenter te leveren diensten zijn o.m. Voor de trucker: -food- en overnachtingsfacili teiten -recreatiemogelijkheden -communicatieservice -credit-service Voor de Truck: -truckreparatie en onderdelen verkoop -tanken, wassen, doorsmeren, testen -bandenservice -schadereparatie -spuiten -koelmotoren-reparatie -loassystemreparatie -carosserie-service. Tevens: -onderhoud en reparatie van ge trokken materieel -depot voor verhuur van trucks en. ander materieel -ongevallendienst met berging en sleepdienst service -uitvalbasis voor de nooddienst bij "pech onderweg" leidinggeven aan instructie- en opleidingsprogramma' voor de internationale, bemanning -lease- en verzekeringsfacilitei ten -handel in gebruikte trucks en ander materieel -keuringsstation Europese ontwikkelingen De ontwikkeling van Truckcen ters is door het open gaan van de Europese grenzen per 1992 in een stroomversnelling geraakt. Het Truckcenter is niet alleen "Het" antwoord op de verander de service-vraag; ook als een schakel in het "just in time" management levert het Truck center, een belangrijke bijdrage. "Breakdowns" kunnen hierin niet meer worden veroorloofd. De minimale voorraden in de gehele goederenstroom eisen een optimaal functionerend communicatie-en vervoerssys teem. De geïntegreerde en hoogwaar dige opzet in de Truckcenters, kan deze problematiek voor een belangrijk deel beheersen. Een Europees netwerk van Truckcenters biedt volop de mogelijkheden voor uitwisse ling van personeel en kennis. De positieve uitstraling^ in rente, grote) voordelen kunnen ople veren. Deze Truckcenters, waar 24 uur per etmaal, 7 dagen lang, een volledige "service" wordt gele verd, zowel voor de trucker als de truck, vormen "het belan grijkste concurrentiemiddel" voor fabrikanten met produkten direct- danwel indirect - betrok ken bij transportdienstverle ning. Nieuwe Europese wetgeving op het gebied van maten en ge wichten voor vrachtwagens, trailers en bussen, zal de pro- duktieplaats beïnvloeden. Oost- Europa zal als produktie-plaats sterk-in betekenis toenemen. Lopende initiatieven voor Truckcenters: Na Zevenhuizen: Truckcenter Maasland, in com binatie met het Transport Cen trum Maasland, T uckcenter Hasselt, België, hier als onderdeel van een groot Europees distributie-centrum met trein en waterweg aanslui tingen Truckcenter Antwerpen, T ruckcenter La Jonquera, Span je Truckcenter Barcelona, als par ticipatie in het voor 1992 te realiseren grote vervoerscen- trum te Barcelona Truckcenter Bratislava, Tsje- choslowakije, onderdeel van een groot-handelscentrum met vrijhandelszone, in combinatie met een brandstofpompnet- werk. Zowel bij het lokale, als internationale transport speelt tijd een belangrijke rol. Problemen onderweg moeten snel worden opge lost. Reparatie en onderhoud mogen niet te lang duren. Om de vraag naar moderne en efficiënte service op te lossen, heeft Schaap Holding het initiatief genomen tot de bouw van nieuwe Truckcen ters. Deze vervangen de lokale, gedecentraliseerde bedrijven als truckgarages, carrosseriebouwers en koelmoterenservice. Truck centers leveren door hun gespecialiseerde en snelle service, een bijdrage aan de vlotte doorstroming in het wegtransport. Tegen kosten die verhoudingsgewijs gunstig liggen. Wat vind je in Truckcenters? In de truckcenters bevinden zich o.a. een wasstraat, een bandenser vice, een truckreparatie, een laadklepservice, een carrosserie-her stelinrichting, een koelmachine-reparatie, een spuiterij en een verhuurdepot voor trucks en ander materieel. Maar het belangrijk ste is dat de truck daar gerepareerd wordt, met behulp van de modernste apparatuur en volgens de nieuwste technieken. Snel en efficiënt. Terwijl de wagens in het truckcenter worden jgt yK i I onderhouden, kan de truc- Lf il ker uitrusten, eten of slapen, f ..-y M I y Nieuw in Europa Zeven huizen eerste Truckcen trum in serie van Het Truckcentrum is nieuw in Europa. Momenteel is dat van Zevenhuizen, de eerste. Vrijdagmiddag officieel in gebruik genomen, maar sinds maart operationeel. Over een paar jaar zal er in geheel Europa om de vijf honderd kilometer zo'n full-service-center komen. Van Scandinavië tot en met Griekenland. Vestigings plaatsen voor truckcenters kan men dan vinden aan het begin van een route, bij luchthavengebieden, zeehavens uurs service, 7 dagen per week. en internationale veilingen. 24 Milieu Het milieu staat hoog in het vaandel bij de truckcenters. Zo isereen waterzuiveringsinstallatie, olie-opvang en de mogelijkheid tot oliescheiding na afname. Het terrein is vloeistofdicht en de uitstoot van giftige stoffen in de spuiterij is sterk gereduceerd. iteiten

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1990 | | pagina 17