uckcenter
beeld
ruckcenter: Grandioos openingsfeest
otale Zaterdag 16 juni j.l.
hadereparatie.
r Je rijksweg A12 rijdt heeft
siste beeld van "Truckcenter
|Wzen" als hij/zij vanaf
ia tornt.
Truckcenter, gelegen op een
ielokatie, bij de op-en afritten
Rijksweg 12 met een rijbaan-
eiding en verbetering van op
Wten door Rijkswaterstaat, in
is architectonisch een ju-
ijt. Het witte uiterlijk schittert
zon» maar mag er ook zijn
r een bewolkte hemel. Het
heeft als het ware twee
^tetertussen een brug. Op dat
'overbruggende' deel zijn zowel
het bedrijfsrestaurant als de kanto
ren gecreëerd, met een dusdanige
constructie dat er optimaal van het
'daglicht' kan worden geprofi
teerd.
Het afgelopen weekeinde werd het
plaatje nog completer. Allereerst
werd er de, door staalconstructiebe
drijf Bos en Van Rijs geconstrueer
de, stalen "reklamezuil" geplaatst
en de reklame-borden erop beves
tigd en vervolgens de trucks als
blikvangers opvielen.
Tijdens een vorige week gehou
den, uitermate verzorgde pers
voorlichting, werd door het ma-
nagementsteam van Truckcen
ter, uitgebreid mededeling ge
daan over de initiatieven die
leidden tot het oprichten van een
aantal Truckcenters in Europa.
Zevenhuizen is daarbij toonaan
gevend.
De directie bestaat uit: Pieter
Pelt (algemeen directeur) Bart
Capel (verkoop Volvo), Henk
Mulder (carrosserie), Harry
Winters (trade-afdeling) en
Gert Schaap van G. Schaap Hol
ding welke de reeks Truckcen
ters opzet. Het management-
steam, kenmerkt zich door grote
deskundigheid, elk op zijn vak
gebied en het team is zeer hecht.
Wekelijks worden alle zaken
met elkaar besproken
Groei
Ca. 20 jaar geleden startte de
heer Schaap in Lelystad met de
in-en verkoop van agrarische
produkten en kwam in 1982 in
aanraking met het garagebedrijf
en wel het Haagse van Ten
Brummeler, dat ca. 50 jaar be
stond. Ook de buurman van dit
bedrijf viel op, zodat onder de
naam van Ten Brummeler
Slootweg beide garagebedrij
ven onder beheer Van Schaap
kwamen. Het Volvo -bedrijfs-
wagendealerschap voor Den
Haag en het Westland werd
door Truckcenter in goede ver
standhouding van Ten Brum
meler Slootweg overgeno
men. Beide maken nu onderdeel
uit van "Schaap Holding", een
bedrijf met diverse belangen in
de bedrijfswagen-en vervoers
wereld.
Co-makership
De formule van het Truckcenter
werd ingegeven door de veran
dering die de laatste jaren al
duidelijk zichtbaar wordt in de
rol van de vervoerder en na 1992
ongetwijfeld nog veel manifes
ter zal worden. Want de ver
voerder krijgt binnen het tot
standkomingsproces van een
produkt, steeds meer de rol van
co-maker, met als speciale taak
de zorg voor het op tijd aanvoe
ren van grondstoffen en halffa
brikaten aan de produktielijn.
Dat stelt hoge eisen aan zijn
efficiency en de inzetbaarheid
van zijn materieel- wat de ver
voerder op zijn beurt weer het
recht geeft hoge eisen te stellen
aan zijn leveranciers met be
trekking tot de snelheid en vol
ledigheid van zijn service en
nazorg.
Eigen TC-card
Leuk was de geste van de direc
tie van het Truckcenter, elke
persvertegenwoordiger een TC-
paspoort aan te bieden.
Een dergelijke TC-card biedt de
transportondernemer de gele
genheid in heel Europa op een
voudige manier gebruik te
maken van de service van
Truckcenters. Deze creditcard
kan bij elk Truckcenter, waar
ook in Europa, zonder enige
vorm van authorisatie gebruikt
worden om reparaties of andere
diensten te voldoen. Die dien
sten worden vervolgens op een
rekening en in nederlandse
munt gefactureerd.
Omdat de Truckcenters voor
wat betreft de brandstof-en
smeermiddelenleverantie, sa
menwerken met Mobil, kan de
TC-card bovendien gebruikt
worden bij alle Mobil tanksta
tions in Europa.
Slaapkamer, fitnessruimte,
huiskamer, bar enz.
Tijdens de bezichtiging van het
Truckcenter werd ook een kijk
je genomen in de verblijfruim-
tes van chauffeurs die onderweg
pech krijgen en genoodzaakt
zijn in een Truckcenter te over
nachten.
Deze lokaliteiten bevinden zich
naast het bedrijfsrestaurant en
hebben voorzieningen die te
vens besteed kunnen worden
om de tijd te 'doden'. In de huis
kamer staat een t.v. toestel, ver
der is er een fitnessruimte en ui
teraard, aparte dames-en heren
toilet-en doucheruimtes. Voor
gebruik van badhanddoeken
dient men 'statiegeld' te beta
len, terwijl gebruik van de was
machine en de wasdroger, ook
tot de mogelijkheden behoort.
Kortom: de chauffeur hoeft zich
niet te vervelen en kan na het
herstel van zijn truck, de reis op
gefrist en monter, hervatten.
Zijn participalen heeft hij d.m.v.
telecommunicatie (telefoon of
fax) uiteraard direct van zijn
'stranding' door pech, op de
hoogte gebracht, of hen die hem
op een bepaald tijdstip ver
wachtten.
a ereparatie hoort tot de activiteiten van het Truckcenter. Waarbij
f>r°te voordeel hebben dat ze alles tegelijkertijd kunnen doen. Bij
een ernstige schade gaan chas
sis en cabine op de richtbank -
die qua uitvoering uniek is; zo
vindt u er geen tweede - en
vervolgens richting werk
plaats. Terwijl tegelijkertijd de
carrosserie-afdeling begint aan
de reparatie van de opbouw.
Als volgende stap wordt de
totale wagen in de spuiterij
weer als nieuw.
Een lichte schade zou gerepa
reerd kunnen worden terwijl de
truck bijvoorbeeld binnen is
voor een service-beurt, 't Be
spaart weer tijd, en dus geld.
Middelpunt van de afdeling
schadereparatie is een unieke
richtbank, die werd gecombi
neerd uit elementen van Josam
en Chief. Overigens kunnen op
deze bank niet alleen chassis en
assen gericht worden, maar
beschikken ze ook over de faci
liteiten om cabines te richten,
werken in geval van een calamiteit beschikken ze
r een bergings- en sleepdienst die in heel Europa opereert.
Een gigantisch showspektakel was het uiteindelijke resultaat van wat Partyservice Gert-Jan van de
Loo uit Waddinxveen op poten had gezet. Compleet met showband, lichteffecten en allerlei buiten
landse culinaire specialiteiten werd het publiek de gehele middag vermaakt. De bedrijfshal waar de
carrosseriebouw plaatsvindt was voor deze dag geheel omgetoverd tot een grote feestzaal.
Management en
faciliteiten