[ten oriëntatiereis en kennismaking met Burkina Faso feMe)arenlan9z^ rpann'n5 get?6 bank wel yexost, maar men lweSnmoetjezelf betalen en fiVT "ï33™1 weer helde, ijn het to andere kant van IkmaF rmvan zendelingen in voor i1 eebe haar van harte een verblijf van negen _oj van Bruggen negen weken op zendingsreis .venhuizen- De 22-jarige Peggy n Bruggen vindt zichzelf een be- Sorrecht mens, want wie krijgt de jgenheid om in negen weken tijd, kennis op te doen van een td als Burkina Faso, dat in cultuur izienlijk verschilt met Nederland? [de eerste plaats bedoeld om mee te Men op een zendingspost, kreeg gelegenheid gedurende deze toen weken op diverse zendings- bsten. in Burkina Faso, het werken I en onder de desbetreffende men, in levenden lijve te erva- :t ze tegelijkertijd ook getuige II zijn van excessen die alles te aken hadden met riten vanuit oc- ilte praktijken, heeft haar wel ge lokt, maar desondanks een soort oeradenheid gegeven. Haarcon- jusie is, als het ooit op haar weg I is, hier terug te komen en s mee te gaan helpen in idingen evangelisatie, ze weet wat har ongeveer te wachten staat Van Bijbelschool naar Pabo y die haar VWO opleiding aan amenwerkingsschool in Wad- ween kreegmaakte die met deel- jrtificaten af in Gouda. Ze verrichtte I twee jaar hand en spandiensten jor een Evangelische Gemeente in pecht. Haar plan om enige tijd |ar een internationale Bijbelschool Denemarken te gaan, kreeg vas- e vorm en zo belandde ze in het jaar van 1988 op deze school. Ier ontmoette ze een breed interna- [naal gezelschap, waaronder Afri- len, Aziaten, jazelfs mensen uit |tkina Faso, die ze later in dat land, fer ontmoette... Wens of leiding? pn had ze wel de wens ooiteensde wing in te gaan, maar vaste vor- n had dit nog niet gekregen [verwachtte in de loop van dat pngsjaar, dat ze gedeeltelijk in Jengels volgde en van lieverlede in Km' kieromtrent duidelijkheid Den, Ze meldde zich aan voor a in Utrecht, met de gedachte rijme'een onderwijsbevoegdheid fj verdienstelijk kunt maken [e zending in ontwikkelingslan- Minimaal half jaar pl eens schriftelijke informatie IJm. 9Trk in Burkina Faso lom! verkreSen Van de inter ne ui 6r! ,m'®rkerkelijke organi- fj t ere'd Evangelisatie voor nn ol®in januan con- fc.,due W.E.C., t.a.v. zen- lens?8 in Burkina Faso F® de zomer. K* weJd er vrij ontmoedi- {Wageerd. "het is niet mak- - taal is Frans, de reis- en L ™dekrslt.Saan altijd voor Jerken taarmethetóogop loon dl26 dfarna iemand aan de En^:elvo?r haarwilde in- lien pn zou.^et alleen maar tj een filn °t' fenen zijn. Het Person HlefoonSesprek met ksthaflVOOrbereidin3en betalen F m'S en verblijf daar Maaru^6 en benden Mnonppnen^sP°nsorci, maar ISzaterdanh scbu'b, die ze, hn De ?baanhe. Probeert af Ee die t enodigde injecties, inenten Sele koorts, kllT Voor zichzelf (o.a N&^mentenom r van hL 6erlj 2endingspost, l^enhuizen d'6 huisarts v'u cn la^en re9enpak, een Kzouin af^ onnntheerlijk, f" Smaken de re~ |koffprLRokken en rokken 6 V°0rts een aantal Inland ruWant mouwen op I °ek zou 7o^en rokken. Met l^nd ze het lat aansfoot geven. tot,steden ,.,*er ook weemd in n ziin L ar meer westerse "e9en'e komen" meenlan9e I heeft d ^a'uta heeft Westafrikaanse valuta voor haar weten te bemachtigen. Peggy is de betreffende bankmedewerker dankbaar, want de bank van dezelfde organisatie in Utrecht, nam niet die moeite. Zevenhuizenaren die in Burkina Faso waren Bij de voorbereidingen voor een reis naar een ontwikkelingsland als Bur kina Faso behoorde ook een bezoek aan de achterburen: het echtpaar V.d. Linden, dat als onwikkelings- werkers enkele jaren gewerkt heeft in Burkina Faso, waarvan enige tijd geleden een artikel in de Dorpskrant heeft gestaan. Beiden hebben nl. zitting in de Stuurgroep Ontwikke lingssamenwerking welke onlangs in Zevenhuizen is opgericht. Vertrek Op 28 juni vertrok ze vanuit Brussel. Ze had de goedkoopste vliegroute uitgezocht. Toen ze met haar rugzak door de douane gingwerd ze gesom meerd deze leeg te halen omdat men op de scan drie buizen had gezien. Geen pistool, maar een dwarsfluit. Een wijsje er op fluiten hoefde niet. Via Algiers arriveerde ze vervolgens op de luchthaven van Burkina Faso. Na vier keer haar paspoort aan de diverse douaniers te hebben getoond was ze de laatste die door de controle ging. Haar hart ging wat sneller bon zen toen ze zag dat de mannen voor haar in de rij zich in een hokje uit moesten kleden. Bovendien klonk er nog in het Frans de opmerking dat Hollandse meisjes mooi zijn. Geluk kig mocht ze direct doorlopen en opgelucht praatte ze even met een groep Franse jongeren die met haar gearriveerd waren. Toen Peggy hoorde uit welke plaats ze in Frank rijk kwamen noemde ze de naam van de Bijbelschool in Denemarken, waar zij diverse plaatsgenoten van deze mensen ontmoet had. Ze ble ken uiteindelijk tot dezelfde kerk te behoren... Ontvangst In de ontvangstruimte ontdekte ze de familie die op haar stond te wachten. Ze kende hen niet, maar ze hielden een bordje op met haar naam. Bij deze Nederlandse familie, waarvan de man betrokken is bij een bouw project, verbleef ze twee nachten en vervolgens nog eens bij een andere familie. Ze ging mee naar de vrijdag avondsamenkomst van een Evange lische gemeente in Ouagadougou en ontmoette daar de enige inwoner van Burkina Faso die ze mogelijker wijs zou hebben kunnen ontmoeten die ze kende: Daniël Kaboré. Deze had vier jaar de Bijbelschool in Dene marken gevolgd. Achteraf bleek Peggy's moeder hem en zijn vrouw op een congres in Denemarken te hebben ontmoet. Echte diepgebruin- de Afrikanen. Hartelijke mensen. De vrouw is verloskundige. Op een af beelding van haar lange japon wordt dat weergegeven. Toen na vier dagen een Zwitsers zendingsechtpaar van verlof terug kwam, reisde Peggy met hen in de Tata- de bus mee. Een rammelende bus over slechte wegen: 8 uur. Om dat er altijd rekening wordt gehouden met een onveilige politieke situatie werd de bus diverse malen onderweg door politie en militairen gecontro leerd. Olifanten "En toen zagen we olifanten. Dat was leuk. Ik had niet anders verwacht dan olifanten te zullen zien, maar het zendingsechtpaar was wel erg onder steboven. Zij lachten en zeiden: "We zijn nu 20 jaar in Afrika, maar we hebben nog nooit olifanten gezien" Zo arriveerde Peggy in Bouroum Bouroum waar een team zendelin gen van de WEC werkzaam is. Hier hebben zij twee woningen, draaien een Bijbelschool en er is een kerk. Hier woont de Lobi stam. Zij hebben platte huizen. (Andere stammen heb ben ronde woningen, meestal van leem, maar er zijn ook met stenen woningen= moderne bouwstijl). Occultisme Peggy viel met haar neus in de bo ter.... nou ja. "Slechts eenmaal in de zeven jaar vinden er bij de Lobi-stam inwijdings rituelen plaats. Jongeren worden dan als het ware volwassen gemaakt, zodat ze echt bij de stam horen. Hun voortanden worden afgevijld waar door er een punttand ontstaat. De hele ceremonie duurt drie maanden in de zgn. 'heilige bossen' Daar wor- offi ken., brr... Christenen gaan niet naar zulke be grafenisrituelen. Wij werden ge vraagd mee te gaan voor de christe lijke kleinkinderen van de overlede ne". Eileen op haar eenzame post Na nog weer een week mee te zijn geweest op een zendingsconferentie in het midden van het land, belandde Peggy voor vier weken bij Eileen Summerville. Een WEC-zendelinge in Batié, een plaats dichtbij Ivoor kust. Van haar heeft Peggy veel ge leerd over de gebruiken en de cultuur van Burkina Faso. Midden in de boes boes, leeft deze Eileen hier best een zaam. Ze is de enige blanke en dan nog als vrouw die hier de zendings post bemand. Haar leven is gevuld met luisteren, advies geven, zorgen voor en onderwijzen. Een lange dag 's-Morgens om zeven uur staan de eerste mensen al voor haar deur om met haar te praten. Iedereen heeft z'n eigen problemen. Door de inwo ners wordt het niet altijd gewaar deerd dat Eileen zoveel tijd besteed aan het pastoraat. Vooral de vrou wen die op het land werken, vinden dat ze maar lui is. Hoe sociaal bewo- den offers aan de god "jorro" ge bracht.... brrr.. wat occult. Ze wor den kaalgeschoren en ook meisjes worden aldaar besneden. Vreselijk. Bij terugkomst in het dorp zijn ze heel hoogmoedig. Ze horen er nu bij en eisen van iedereen geld. Wordt dat niet gegeven dan kun je vermoord worden. De zendingspost lieten ze met rust ook de christenen. Ze gilden en krijsten dagenlang. Kun je voor stellen dat daar angst heerst...? Hier in deze plaats heb ik één dag in de brandende zon gezaaid op het land. Soms had ik het gevoel in de weg te lopen, omdat ik nog veel te weinig van alles wist. Vervolgens kwam ik in Gaoua. Hier woonde en werkte het Zwitserse echtpaar met wie ik meegereisd was en een ander paar. Omdat ik blank ben had ik veel bekijks als ik naar de markt ging voor de dagelijkse bood schappen. Ik vond het aan het begin best eng. Geelzucht van mango's? Heerlijk dat je daar voor heel weinig geld mango's kunt eten. Je kunt er geel van worden, want een vrouw van wie vermoed werd dat ze geel zucht had, bleek teveel mango's ge geten te hebben", lacht Peggy. In dit dorp heb ik een begrafenis meegemaakt. Voor een begrafenis loopt het hele dorp uit. Vrouwen gaan drie dagen en nachten op de grond zitten tegenover een dode die in een stoel zit. Ze weeklagen conti nu. Ook de mannen doen dat op de achtergrond. Zij allen hebben het werk op het land: zaaien of oogsten, in de steek gelaten om dit rouwbe klag te doen dat ontaardt in gillen en vrouwen die in trance raken. Het wordt helemaal een occult gedoe als er op een balafoon gespeeld wordt waardoor men met geesten in con tact treedt. Iedereen .gaat dan schok- gen ze is heeft Peggy van nabij mee gemaakt. Ook haar wijze lessen, haar Bijbeluitleg en haar zorg voor mensen. Hoewel ze verpleegster is, komt dit nauwelijks uit de verf, alleen treedt ze op als adviseuze bij medi cijnverstrekking. De lokale artsen schrijven doorgaans veel te veel en veel te dure medicijnen voor. Omdat er weinig auto's zijn zorgt Eileen voor het vervoer naar de grote stad: voor een ziekenhuis of poli-bezoek of boodschappen. Peggy heeft hier ervaren wat het is om primitief in de rimboe te leven, hoewel de lokale bevolking hen rijk vindt omdat ze op een bed slapen in plaats van op de grond. Een koelkast was er: (op petroleum), het strijkijzer op gas: moest je aansteken met een lucifer in het strijkijzer. Termieten kunnen verwoestend werken. Het vorige huis van de zendelinge was grotendeels verwoest door dit onge dierte.... Verder schorpioenen en hagedissen en ander klein gedierte. Peggy's werk was met name:koken, boodschappen doen en o.a. leesles geven aan de buurman, die, zoals vele inwoners, analfabeet is. Verder hielp ze mee aan Bidstonden, werkjes klaarmaken voor de kinde ren, in het jeugdwerk enz: enz. Ech ter zo praten in de taal van de stam van de Birifor kon ze niet. Voor WEC zendelingen is dat een voorwaarde. Ze ontdekte dat het erg moeilijk is om als vrouw hier te wer ken, de hele dag bezig te zijn en er daardoor geen tijd is om briefwisse ling met de vriendenkring die je spon sort te onderhouden. Contacten ver vagen en zo krijgt Eileen weinig post. "Het ontbreekt haar niet alleen aan het financiële, maar vooral geeste lijke mede-strijders. Het is hier heel occult. Een kameleon zien ze bijvoor beeld als een god die kan beschikken over leven en dood. Bruiloft Ik maakte een bruiloft mee in de kerk van Batié. Omdat het bruidspaar christen was geworden en de ouders van de bruid niet, eiste de vader van de bruid een hele hoge bruidschat. De bruidegom moet nu nog jaren werken om deze af te betalen. Ge beurt dat niet één twee drie, dan"kan het gebeuren dat een vader z'n doch ter terug komt halen en als er kinde ren zijn, die gewoon meeneemt. Een bruid mag ook nooit blij zijn op haar trouwdag, want ze gaat bij haar fami lie vandaan naar haar schoonfamilie. De voorganger van de Evangelische gemeente van Batié, het kerkje van Eileen, zegende het huwelijk in, net zoals het bij ons gebeurt, maar het zingen met veel meer tam- tam". Wateroverlast Omdat de regen bleef stromen en de rivier snel hoger kwam, moest Peggy uit het dorp weg, omdat, bij een overstroming, de weg zou kunnen verdwijnen, net als het vorige jaar. Ze zou dan een lange omweg moeten maken. Zo bleef ze maar vier, in plaats van vijf weken bij Eileen. Ze kon meerijden met twee zendelingen die in Bobo Dioulasso voedsel en benodigdheden voor alle zendings- posten gingen inslaan, ca 200 km. verderop. Vanuit die plaats reisde ze met de bus terug naar de hoofdstad. Haar (onverwachtse) reisgenoot bleek een zendeling van "Jeugd met een Opdracht". In de hoofdstad ver bleef ze nog enkele dagen bij Conny en Ruud Hidden, Wycliff bijbelverta lers. Deze Hollanders had ze de eer ste week van aankomst al ontmoet. Dit echtpaar kwam in 1979 al naar Burkina Faso en kreeg hier kinderen. Samen zetten zij de taal van de Bissa- stam op schrift, stelden leerboekjes samen en maken nu krantjes waarin de bewoners (ten zuiden van de hoofdstad) zelf stukjes schrijven. Bij dit echtpaar kon ze een groot deel van haar indrukken kwijt die ze opge daan had. Overigens had ze die vrij wel dagelijks ook opgeschreven en op de post gedaan, hetzij naar haar ouderlijk huis aan de Wielewaal in Zevenhuizen, haar vriendin Esther Biemond of andere bekenden. Die brieven krijgt ze van lieverlede terug, zodat ze een heel reisverslag heeft. Praktische zending De terugreis verliep net zo vlot als de heenreis, al vond ze het een voor recht om vanaf Algiers in het vlieg tuig naast een Hollandse jongeman te mogen zitten, die benieuwd was naar haar belevenissen en de beteke nis van het Evangelie. Zo keerde ze dus inderdaad als een echte zendelin ge terug... Een schat aan ervaringen rijker: dankbaar en afwachtend of het inderdaad de bedoeling is dat ze in de toekomst, de zending ingaat. Voorlopig stort ze zich, als onderwij zeres in spé, op haar opleiding.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1990 | | pagina 17