'De bus is aardig op weg..
Vrije banen
Straks snel mef de bus vanuit de Zuidpias Waddinxveen naar Den Haag?
Dorpskrant 388/5 december 1990
pagina 9
feïf9net dan van de baan er
P0atrpnniman'er sevonden worden
P-in in i JSte toudt in dat- om
P^ntalro' 'e h°uden. een mi-
Is Taken 'u?er5vandebusgebnjik
Irioe Ïm i or komt het voor
Eu 17' e'T'tten en enkele ritten
Nw," ,'zfn) moeten verval-
nauwehjks reizigersaanbod
fet™frdekzn Terra en Van
^"teerden 1'a'v- het onlangs
'Wtor eP'an voor het regio-
^2r Vervoer in de Randstad
ten is er 800neuet 'e kunnen
|e al mogelijk: in 22 minuten
naf de Kruisweg in Den Haag
pawn- Eén van de eerste projec-
sbusonderneming Westnederland,
atlopend op de uitvoering van "Vrij-
121", wil realiseren, is een snelbus-
ii van de Waddinxveense Zuidplas-
InaarDen Haag.
lae Waddinxveense nieuwbouwwijk
n veel forensen die in Den Haag
ten. Zij zouden hun auto thuis kunnen
1 en op de snelbus kunnen stappen.
Veris één 'maar' aan verbonden. De
lèmeming kan een snelle doorstro-
biet garanderen. In feite zou er een
laan moeten worden aangelegd, die
paal tot in Den Haag reikt. Hierop
Hopend overweegt Westnederland
b in het najaar van 1991 met een
Busdienst v.v. Zuidplas/Waddinx-
i-Den Haag, van start te gaan.
2000. Met voldoende flankerend over
heidsbeleid, kan de groei van het autover
keer dan beperkt blijven tot 35 procent.
De benodigde vrije busbanen en doorstro
mingsmaatregelen kosten vier miljard
gulden.
Haalbaar
"Vrij Baan 21" verscheen vlak voor de
behandeling in de Tweede Kamer van het
Tweede Structuurschema Verkeer en
Vervoer (deel D) Het masterplan geeft
aan dat in combinatie met flankerend
beleid en andere verbeteringen in het
openbaar vervoer, de verscherpte doel
stellingen van het Structuurschema haal
baar zijn. Juist het verbeteren van het
regionaal openbaar vervoer levert een
hoog rendement op in het oplossen van
de milieu- en bereikbaarheidsproblemen.
Zestig procent van de automobilisten in
de grote steden is afkomstig uit de regio.
Lokaties voor wonen, werken, winkelen
tend op werkdagen, 's-morgens en 's-
middags van deze dienst gebruik kunnen
maken, is ontstaan n.a.v. een schriftelijk
verzoek en dientengevolge een behoefte
peiling.
Echt ruchtbaarheid aan deze sneldienst
geven wilde Westnederland nog niet om
dat de busbaan vanaf Bleiswijk, voorbij de
veiling, nog niet gereed was. Een aanslui
tende overstapmogelijkheid van de lijn
diensten kon niet worden gegarandeerd.
Dat zal hopenlijk na 1 januari a.s. wel het
geval zijn.
Overigens: iedereen kan van de snel
dienst gebruikmaken, ook zonder eerst
met de bus te komen.
Men kan zich- wil b.v. de partner graag
overdag over de auto beschikken- even
laten brengen en afzetten.
Terra: "Toen via de t.v. bekend werd dat
Maij-Weggen het spitsvignet wilde invoe
ren belde er gelijk een kennis van me op,
aanleg van de busbaan
termijn starten".
P bus vanuit Nieuwerkerk naar
I Den Haag????
r? Z/rs zouden ook van een snel-
T™®st kunnen profiteren als een
li,e s vanuit Nieuwerkerk naar
L /zou Saan rijden, mits er op het
vrije baan is voor de bus. Daar
er vooralsnog- vanwege de over-
I- plasweg/tBurgKiinkhamerweg
JP!te-met naar uit..
■<e net mes snijdt aan twee kan-
■®n paar honderd Nieuwerkerkers
K Uls zouden laten staan en van
lmat<Jüaijllt Nieuwerkerk gebruik
ieinnT zou er ook minder
ft h6ZL route door Zevenhuizen
Ee inn m er Terra, verkeers-
Ijf^inederland, noch de
Ie™» ,ere- vestigingschef. wil-
Tj°®ze99ingen doen.
I ifordpn u^lenst kan pas gereali-
ly met medewerking van de
arvpn teF sunste van het
F' een w* u bekostigen: de aan-
15 een 'an9S de au-
Idc ouprk uare gelegenheid,
F1 stibsiHio i re busonderne-
foaspprrt verleent °P de busdien-
fcers) Hp??pde normering/aantal
f kilometer nieuwe bus-
Nkvpn"' Baa" 21
rWi 2 l°e r 'n de Randstad heeft
13,1 het ,.,,9eprirsenteerd, om de
S'Tet bijna 2no/f0ude komende
kibilisten in ri k beperken. Om
!'jna|e onpnk s te kr'igen willen
I Nedpri" ri 'jewoerbedrijven:
E;een nieuw' en Westne-
ï'^'nqen i netwerk van snelle
K* snelkV?eren' Er moeten
r01 de snn ,nen 9aan rijden,
L ""ng van ri?ren'0m de vlotte
C^iqiannc -i ^'ometer vrije
lp ie J?9 ri)ks'- provinciale en
■^fc^.'Vrij Baan 21"
WruikinlpThet bfxfotAér'
Kln de Randstad ,n het jaar
en recreatie liggen steeds meer gespreid
over de hele Randstad. Het voorgestelde
snelnet sluit aan op de verplaatsingspa-
tronen van de automobilist en komt tege
moet aan zijn belangrijkste wens: een
snelle, directe verbinding van deur tot
deur. Voor een belangrijk aantal - van de
aan te leggen vrije busbanen- zijn geen of
beperkte planologische procedures no
dig. Deze projecten zijn al voor 1995 te
realiseren. Het complete snelnet kan in
2000 gereed zijn.
Snelheid en bereikbaarheid
Het regionaal openbaar vervoer 'nieuwe
stijl' bestaat uit een basisnet en een snel
net. Het basisnet is vergelijkbaar met het
huidige lijnennet van het streekvervoer.
Er zijn relatief veel haltes.
Het basisnet zorgt voor goede verbindin
gen naar opstappunten van het snelnet,
het stadsvervoer en de spoorwegen. Op
veel plaatsen verbetert de stiptheid van dit
net door gebruik te maken van de vrije
banen van het snelnet.
Het snelnet biedt ca. 300 nieuwe, recht
streekse verbindingen, het snelnet is er in
de eerste plaats voor verplaatsingen van
10 tot 30 kilometer. De gemiddelde af
stand per auto in het woon-werk-verkeer
is 18 kilometer, met het snelnet wordt
ook de reistijd van de auto benaderd. Het
net is filevrij en er kan met relatief hoge
snelheid gereden worden, in vergelijking
met het huidige net zullen er veel minder
haltes zijn. In de gebieden van herkomst
en bestemming zullen de haltes óp ca.
800 meter van elkaar liggen. Daartussen
wordt zo min mogelijk gestopt. De snel-
bussen zullen in de spits minimaal elk half
uur rijden. In de daluren tenminste een
maal per uur. Het snelnet zal de rugge-
graat van het nieuwe netwerk gaan vor
men. Over 10 jaar zal ruim 50% van de
reizigers in het regionaal openbaar ver
voer gebruik maken van het snelnet.
Een sneldienst Den Haag/Alphen
v.v.
Vooruitlopend op de busbanen is er on
langs een snelbusdienst van start gegaan.
In Den Haag werkende inwoners van
Alphen a.d. Rijn, maken sinds eind okto
ber gebruik van de snelbusdienst van
Westnederland: er is dan wel geen aparte
busbaan en het verkeer dreigt weieens
even vast te komen zitten op rijksweg 12
na Zoetermeer, de passagiers komen
doorgaans allen op tijd op hun werk. Wat
meer is, ze kunnen in de bus hun krantje
lezen, zich nog een uurtje ontspannen
alvorens aan de dagelijkse arbeid te gaan.
Snelbus ook voor Zevenhuizen/
Moerkapelle/Waddinxveen
Deze snelbuslijn 240, met een halte aan
de Zoetermeerselaan, (Kryisweg). vyaar-,
door ook inwoners van Zevenhuizen/
Moerkapelle en Waddinxveen. uitslüi-
die bij mij in de Waddinxveense wijk
Zuidpias woont. Ook anderen belden
naar Westnederland en bekeken op welke
wijze ze vanaf Waddinxveen van lijn 240
gebruik konden maken. Zo ontdekten
sommigen dat dat via lijn 176 kon: de
Zuidpias en vervolgens Bredeweg Moer(-
kapelle. Kruisweg. Er zijn er ook die zich
laten brengen, zodat de partner de auto
thuisheeft om de kinderen naar school te
brengen of zo. Net als mijn vrouw....
Wat de sneldienst 240 betreft: In Benthui
zen stopt deze snelbusdienst niet, inwo
ners maken van de normale buslijn naar
Centrum West gebruik en vervolgen daar
hun weg.
Nieuwerkerkers zouden zich b.v. in Ze
venhuizen kunnen laten brengen en daar
op de lijribusdienst naar Rotterdam 171,
stappen en bij de halte Kruisweg uitstap
pen.
Elk half uur stopt er tijdens de ochtend en
de middagpsits een bus aan de Zoeter
meerselaan.
Vertrek en aankomsttijden buslijn
240 vanaf Zoetermeerselaan
Tijden: 's-Morgens naar Den Haag: ver
trek 6.54 uurjaank. 7.16 uur C.S.Den
Haag) 7.24 uur;(7.46 uur C.S.) 7.54 uur;
8.24 uur;
's-Middags terug uit Den Haag: b.v. Cen
traal Station 16.23 uur;(Kruisweg 16.45
uur) 16.53 uur;(Kruisweg 17.15 uur)
17.23 Kruisweg 17.45 uur) uur; 17.53
uur.(Kruisweg 18.15 uur)
"We hebben een oproep geplaatst in de
lokale kranten om de behoefte te peilen
van inwoners van Alphen, Hazerswoude
en Koudekerk. Op deze enquete kwamen
spontaan veel aanmeldingen. We hebben
hierna gekozen voor een route met een
beperkt aantal haltes. In Alphen hebben
we er in totaal zeven en vervolgens één in
Hazerswoude Rijndijk, één in Hazers
woude -dorp en één aan de Zoetermeer
selaan. De haltes in Den Haag zijn ook
welbewust gekozen. Bij het ziekenhuis
Bronovo stappen b.v. veel beroepsmili
tairen uit. De halte Binckhorst is in de
omgeving van de Defensiekantoren.
Bij de overheid hebben wij gepleit voor
enkele corridors in Den Haag, zoals b.v.
Corridor Binckhorst, om op de route A-
12 Voorburg naar C.S. de doorstroming
van het busverkeer te verbeteren. Hier
van zal de nieuwe sneldienst Alphen-Den
Haag gebruik maken. Aan onze wensen is
tegemoet gekomen. Voor 1995 worden
deze infrastructuurprojecten in ieder ge
val gerealiseerd.
Verder een busbaan Afrikaweg in Zoeter
meer, van Centrum West over de A12 en
de. spoorlijn tot aan.de IJhatiTia G^ndhi-
singel in Rokkeveen. Met het'vei*rbeterde
net rond Zoetermeer zullen per dag 30(70"
meer reizigers vervoerd worden. De
De heer Terra stelt dat openbaar vervoer
in de komende jaren geïntensiveerd zal
worden, maar dat voor snelbusdiensten
toch het accent ligt op de ochtend en de
namiddag. Westnederland maakt dan
ook voor b.v. de lijn Alphen/Den Haag
gebruik van part-time chauffeurs.
"In het algemeen wordt soms nog te
weinig gebruik gemaakt van het open
baar vervoer. Vanaf de 70-er jaren werd
er door het ministerie van Verkeer en
Waterstaat gesubsidieerd op tekorten,
omdat men het een maatschappelijk goed
vond. Kansarmen, mensen die zich geen
auto konden veroorloven, moesten zich
kunnen verplaatsen.
De laatste jaren is het criterium verscho
ven naar files en milieu.
Vanwege de toenemende verkeersdruk
te, overvolle wegen tijdens de spits, maak
ten wij onder de noemer 'bereikbaar
heid middels goede plannen, een studie
wat ons aandeel in het verplaatsingsge
drag zou kunnen zijn. met daardoor
minder files en goede bereikbaarheid van
economische centra. Het laatste is van
levensbelang voor onze economie. Als je
dat naast je maatschappelijke taak zet,
ontdek je dat dat van lieverlede onderge
sneeuwd dreigt te raken; de mobiliteit van
de kansarmen verbeterd is, maar slechts
weinigen gebruik maken van de busdienst
op avonduren en op zondag. Er wordt
relatief veel geld in die ritten gestoken,
terwijl er nauwelijks belangstelling voor is.
Door de strakke regelgeving en de sub
sidievoorschriften aan de hand van nor
mering (telling) van de rijksoverheid, be
tekent het dat sommige busritten volgend
jaar( 1991), met de nieuwe dienstrege
ling, vervallen.
B.v. dat de lijnen 175 en 176 twee uur
diensten worden op zondag...
Gedurende 10 werkdagen, 4 zaterdagen
en 4 zondagen hebben in november weer
tellingen plaatsgevonden. Deze gegevens
worden in de computer verwerkt en de
uitslag bepaalt de het aantal te rijden
ritten. Er moeten per rit gemiddeld acht
reizigers met de bus gaan wil deze blijven
rijden. Dit blijkt op zondag zeker niet het
geval en op de dag ook niet".
Extra bussen
We herinneren de heren aan de twee
extra ritten die Westnederland op lijn 171
heeft ingezet, toen er enkele jaren gele
den een verandering van vertrek-een aan
komsttijden van de busdienst, i.v.m.
aansluiting bij de Kruisweg/Zoetermeer-
selaan, optrad. Het regende toen (ook bij
de Dorpskrant red.) klachten van busge
bruikers naar Gouda. Dat Westnederland
serieus op klachten ingaat werd toen
bewezen, want voor de ziekenhuisbezoe
kers werd om 13.30 uur een extra rit
ingelast met een terugrit na 15.00 uur
vanuit Gouda, waarvan ook veel scholie
ren profiteren
Groepsvervoer service
Met een groep kinderen gaan kegelen in
Moerkapelle waardoor de lijndienstbus
overvol zou zijn kon ook opgelost worden
door het inzetten van een extra bus, net
zoals kinderen van het Kindervakantie-
feest met een bus naar de Zevenhuizer-
plas werden vervoerd voor een spelletjes
middag: alles op strippenkaarten. Een
uitnemende service van Westnederland
waarvan lang niet iedereen op de hoogte
is....
kan op korte Gouda Nieuwerkerk 190 verandert
niet
De lijndienst 190 van Gouda naar Nieu
werkerk via Moordrecht is een goede lijn
en blijft zoals deze nu is.
De lijn Oud-Verlaat, 175die 's-avondsvia
Nieuwerkerk rijdt, is 's avonds en op
zondag slecht bezet.
Voor Benthuizen, de lijn 166 Alphen
Zoetermeer die tot dusver direct doorging
naar Leidschendam, wijzigt ook. Volgend
jaar gaat deze bus slechts tot Centrum
West. Daar kan men overstappen op de
sprinter of diverse andere buslijnen, ook
de nieuwe lijn 134 naar Leidschendam.
Wat lijn 240 betreft, één van de eerste
sneldiensten in het kader van "Vrij Baan
21" die Westnederland in het leven heeft
geroepen, heeft een goed reizigersaan-
bod. Op twee ritten zit de bus al afgeladen
vol. De bedoeling is dat de bus ook wer
kelijk 'snel' in Den Haag komt. Op dit
moment lukt dat aardig, maar toch is in
het infrastructuurverhaal van "Vrij Baan
21 "een busbaan bepleit. Deze zou dan
gerealiseerd kunnen worden tot aan
Gouda: rijkswegverbreding, die toch al in
de plannenmakerij van Rijkswaterstaat is
opgenomen. "Nu ben je als bus erg
kwetsbaar. Er hoeft maar iets op de
rijksweg te gebeuren of de bus staat stil.
Zo ook de automobilist. De aanleg van
een busbaan kost een vermogen, maar
het zou het file-probleem en een groot
deel van het milieuvraagstuk op kunnen
lossen.
Neem b.v. de busbaan Capelle a.d. IJssel/
Krimpen, de opritten aan de zuidkant van
de Van Brienenoordbrug richting Bever
waard en Ridderkerk en de viaducten
waar speciale in en uitvoegstroken zijn
gemaakt voor de bus waardoor we mi
nuten besparen.
Nu, i.v.m. een betere aansluiting van de
lijndiensten is er voorbij de Rotterdamse
veiling in Bleiswijk, een strook voor de bus
gemaakt waardoor een betere aansluiting
kan worden verkregen. We kijken een
maand of er op tijd gereden kan worden,
alvorens de de sneldienst Alphen/Den
Haag ook in breder verband gaan pro
moten. Voor inwoners van Bleiswijk en
Zevenhuizen/Moerkapelle/Waddinx-
veen b.v. De overstap moet goed ge
maakt kunnen worden. Er moeten een
paar minuten overblijven, want de snel
bus mag niet wachten".
"Benthuizen kan dus geen gebruik
maken van de sneldienst Alphen/
Den Haag?"
"Nee, de bus stopt er niet. We moesten
keuzes maken. De sneldienst is opgezet
voor de Alphenaren, met een beperkt
aantal haltes. Instappen moet zeer snel
gaan. Dat gaat ook vanwege het gebruik
van abonnementen. De reizigers uit Alp
hen, die al een maand gebruikmaken van
deze sneldienst zijn reuze tevreden. Deze
voldoet aan hun verwachtingen. In een
uur tijd zijn ze op hun werk en kunnen in
de bus hun stukken doornemen of zich
ontspannen. Deze mogelijkheid willen we
nog veel meer forensen bieden en dien
tengevolge meer van dergelijke snel-
dienstlijnen creëren.... Aan Westneder
land zal het niet liggen", aldus de heer W
Terra. Inl. over de sneldienst lijn 240 tel -
01720-73 643
Algemene informatie: via tel 06-
8991121
Voor het bereiken van de vereiste snel
heid zijn in alle lijnen van het netwerk de
knelpunten opgespoord. Voor al deze
filegevoelige trajecten hebben de regiona
le openbaar vervoerbedrijven oplossin
gen onderzocht en uitgewerkt. Het snel
net heeft een totale lengte van 2000
kilometerOp nagenoeg alle kruispunten
zijn voorrangsregelingen nodig met be
hulp van verkeerslichten- en beïnvloe
ding. Op 800 kilometer van het net ko
men vrije busbanen, in sommige gevallen
met eigen voorzieningen zoals viaducten
of tunnels.
De benodigde investeringen bedragen in
totaal vier miljard gulden. In het kader van
het doelgroepenbeleid van de overheid is
het mogelijk dat ook andere doelgroepen,
zoals vrachtverkeer en carpoolers, ge
bruik maken van de vrije busbanen, in dat
geval komen de investeringen dus ten
goede aan meerdere maatschappelijke
groeperingen. Belangrijke voorwaarde is
wel dat de veiligheid en snelheid gegaran
deerd blijven.
Effecten
Voor de berekening van qle effectep van
net actieplan is gebruik gemaakt van het'
door' Rijkswaterstaat'ontwikkelde Rand
stadmodel.
"Vrij Baan 21bereikt al in het jaar 2000
een verdubbeling van het aantal reizigers
in het regionaal openbaar vervoer. Daar
mee worden de verwachtingen van het
Tweede Kamer Structuurschema Ver
keer en Vervoer-deel D overtroffen. Mis
schien nog wel belangrijker is het feit dat
Vrij Baan 21 snel de automobilist een
goed alternatief biedt. Alleen met zo'n
alternatief wordt het voor de overheid
mogelijk een effectief autoremmend be
leid te gaan voeren. De vicieuze cirkel
wordt doorbroken. Vrij Baan 21 kan zo
een katalysator zijn voor het overheidsbe
leid en de overige openbaar vervoerpro-
jecten. Het brengt de aangescherpte
doelstelling van het Structuurschema van
'slechts' 35 toename van het autoge
bruik binnen bereik.
Samenwerking
De initiatiefnemers van "Vrij Baan 21"-
Centraal Nederland, NZH en Westneder
land. zullen de voorstellen het komende
jaar bespreken met de betrokken overhe
den en andere openbaar vervoerbedrij
ven. Om snelle resultaten te kunnen boe
ken zullen de bedrijven per traject concre- 1
te maatregelen voorstellen.
I,