'De bus is aardig op weg.. Vrije banen Straks snel mef de bus vanuit de Zuidpias Waddinxveen naar Den Haag? Dorpskrant 388/5 december 1990 pagina 9 feïf9net dan van de baan er P0atrpnniman'er sevonden worden P-in in i JSte toudt in dat- om P^ntalro' 'e h°uden. een mi- Is Taken 'u?er5vandebusgebnjik Irioe Ïm i or komt het voor Eu 17' e'T'tten en enkele ritten Nw," ,'zfn) moeten verval- nauwehjks reizigersaanbod fet™frdekzn Terra en Van ^"teerden 1'a'v- het onlangs 'Wtor eP'an voor het regio- ^2r Vervoer in de Randstad ten is er 800neuet 'e kunnen |e al mogelijk: in 22 minuten naf de Kruisweg in Den Haag pawn- Eén van de eerste projec- sbusonderneming Westnederland, atlopend op de uitvoering van "Vrij- 121", wil realiseren, is een snelbus- ii van de Waddinxveense Zuidplas- InaarDen Haag. lae Waddinxveense nieuwbouwwijk n veel forensen die in Den Haag ten. Zij zouden hun auto thuis kunnen 1 en op de snelbus kunnen stappen. Veris één 'maar' aan verbonden. De lèmeming kan een snelle doorstro- biet garanderen. In feite zou er een laan moeten worden aangelegd, die paal tot in Den Haag reikt. Hierop Hopend overweegt Westnederland b in het najaar van 1991 met een Busdienst v.v. Zuidplas/Waddinx- i-Den Haag, van start te gaan. 2000. Met voldoende flankerend over heidsbeleid, kan de groei van het autover keer dan beperkt blijven tot 35 procent. De benodigde vrije busbanen en doorstro mingsmaatregelen kosten vier miljard gulden. Haalbaar "Vrij Baan 21" verscheen vlak voor de behandeling in de Tweede Kamer van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (deel D) Het masterplan geeft aan dat in combinatie met flankerend beleid en andere verbeteringen in het openbaar vervoer, de verscherpte doel stellingen van het Structuurschema haal baar zijn. Juist het verbeteren van het regionaal openbaar vervoer levert een hoog rendement op in het oplossen van de milieu- en bereikbaarheidsproblemen. Zestig procent van de automobilisten in de grote steden is afkomstig uit de regio. Lokaties voor wonen, werken, winkelen tend op werkdagen, 's-morgens en 's- middags van deze dienst gebruik kunnen maken, is ontstaan n.a.v. een schriftelijk verzoek en dientengevolge een behoefte peiling. Echt ruchtbaarheid aan deze sneldienst geven wilde Westnederland nog niet om dat de busbaan vanaf Bleiswijk, voorbij de veiling, nog niet gereed was. Een aanslui tende overstapmogelijkheid van de lijn diensten kon niet worden gegarandeerd. Dat zal hopenlijk na 1 januari a.s. wel het geval zijn. Overigens: iedereen kan van de snel dienst gebruikmaken, ook zonder eerst met de bus te komen. Men kan zich- wil b.v. de partner graag overdag over de auto beschikken- even laten brengen en afzetten. Terra: "Toen via de t.v. bekend werd dat Maij-Weggen het spitsvignet wilde invoe ren belde er gelijk een kennis van me op, aanleg van de busbaan termijn starten". P bus vanuit Nieuwerkerk naar I Den Haag???? r? Z/rs zouden ook van een snel- T™®st kunnen profiteren als een li,e s vanuit Nieuwerkerk naar L /zou Saan rijden, mits er op het vrije baan is voor de bus. Daar er vooralsnog- vanwege de over- I- plasweg/tBurgKiinkhamerweg JP!te-met naar uit.. ■<e net mes snijdt aan twee kan- ■®n paar honderd Nieuwerkerkers K Uls zouden laten staan en van lmat<Jüaijllt Nieuwerkerk gebruik ieinnT zou er ook minder ft h6ZL route door Zevenhuizen Ee inn m er Terra, verkeers- Ijf^inederland, noch de Ie™» ,ere- vestigingschef. wil- Tj°®ze99ingen doen. I ifordpn u^lenst kan pas gereali- ly met medewerking van de arvpn teF sunste van het F' een w* u bekostigen: de aan- 15 een 'an9S de au- Idc ouprk uare gelegenheid, F1 stibsiHio i re busonderne- foaspprrt verleent °P de busdien- fcers) Hp??pde normering/aantal f kilometer nieuwe bus- Nkvpn"' Baa" 21 rWi 2 l°e r 'n de Randstad heeft 13,1 het ,.,,9eprirsenteerd, om de S'Tet bijna 2no/f0ude komende kibilisten in ri k beperken. Om !'jna|e onpnk s te kr'igen willen I Nedpri" ri 'jewoerbedrijven: E;een nieuw' en Westne- ï'^'nqen i netwerk van snelle K* snelkV?eren' Er moeten r01 de snn ,nen 9aan rijden, L ""ng van ri?ren'0m de vlotte C^iqiannc -i ^'ometer vrije lp ie J?9 ri)ks'- provinciale en ■^fc^.'Vrij Baan 21" WruikinlpThet bfxfotAér' Kln de Randstad ,n het jaar en recreatie liggen steeds meer gespreid over de hele Randstad. Het voorgestelde snelnet sluit aan op de verplaatsingspa- tronen van de automobilist en komt tege moet aan zijn belangrijkste wens: een snelle, directe verbinding van deur tot deur. Voor een belangrijk aantal - van de aan te leggen vrije busbanen- zijn geen of beperkte planologische procedures no dig. Deze projecten zijn al voor 1995 te realiseren. Het complete snelnet kan in 2000 gereed zijn. Snelheid en bereikbaarheid Het regionaal openbaar vervoer 'nieuwe stijl' bestaat uit een basisnet en een snel net. Het basisnet is vergelijkbaar met het huidige lijnennet van het streekvervoer. Er zijn relatief veel haltes. Het basisnet zorgt voor goede verbindin gen naar opstappunten van het snelnet, het stadsvervoer en de spoorwegen. Op veel plaatsen verbetert de stiptheid van dit net door gebruik te maken van de vrije banen van het snelnet. Het snelnet biedt ca. 300 nieuwe, recht streekse verbindingen, het snelnet is er in de eerste plaats voor verplaatsingen van 10 tot 30 kilometer. De gemiddelde af stand per auto in het woon-werk-verkeer is 18 kilometer, met het snelnet wordt ook de reistijd van de auto benaderd. Het net is filevrij en er kan met relatief hoge snelheid gereden worden, in vergelijking met het huidige net zullen er veel minder haltes zijn. In de gebieden van herkomst en bestemming zullen de haltes óp ca. 800 meter van elkaar liggen. Daartussen wordt zo min mogelijk gestopt. De snel- bussen zullen in de spits minimaal elk half uur rijden. In de daluren tenminste een maal per uur. Het snelnet zal de rugge- graat van het nieuwe netwerk gaan vor men. Over 10 jaar zal ruim 50% van de reizigers in het regionaal openbaar ver voer gebruik maken van het snelnet. Een sneldienst Den Haag/Alphen v.v. Vooruitlopend op de busbanen is er on langs een snelbusdienst van start gegaan. In Den Haag werkende inwoners van Alphen a.d. Rijn, maken sinds eind okto ber gebruik van de snelbusdienst van Westnederland: er is dan wel geen aparte busbaan en het verkeer dreigt weieens even vast te komen zitten op rijksweg 12 na Zoetermeer, de passagiers komen doorgaans allen op tijd op hun werk. Wat meer is, ze kunnen in de bus hun krantje lezen, zich nog een uurtje ontspannen alvorens aan de dagelijkse arbeid te gaan. Snelbus ook voor Zevenhuizen/ Moerkapelle/Waddinxveen Deze snelbuslijn 240, met een halte aan de Zoetermeerselaan, (Kryisweg). vyaar-, door ook inwoners van Zevenhuizen/ Moerkapelle en Waddinxveen. uitslüi- die bij mij in de Waddinxveense wijk Zuidpias woont. Ook anderen belden naar Westnederland en bekeken op welke wijze ze vanaf Waddinxveen van lijn 240 gebruik konden maken. Zo ontdekten sommigen dat dat via lijn 176 kon: de Zuidpias en vervolgens Bredeweg Moer(- kapelle. Kruisweg. Er zijn er ook die zich laten brengen, zodat de partner de auto thuisheeft om de kinderen naar school te brengen of zo. Net als mijn vrouw.... Wat de sneldienst 240 betreft: In Benthui zen stopt deze snelbusdienst niet, inwo ners maken van de normale buslijn naar Centrum West gebruik en vervolgen daar hun weg. Nieuwerkerkers zouden zich b.v. in Ze venhuizen kunnen laten brengen en daar op de lijribusdienst naar Rotterdam 171, stappen en bij de halte Kruisweg uitstap pen. Elk half uur stopt er tijdens de ochtend en de middagpsits een bus aan de Zoeter meerselaan. Vertrek en aankomsttijden buslijn 240 vanaf Zoetermeerselaan Tijden: 's-Morgens naar Den Haag: ver trek 6.54 uurjaank. 7.16 uur C.S.Den Haag) 7.24 uur;(7.46 uur C.S.) 7.54 uur; 8.24 uur; 's-Middags terug uit Den Haag: b.v. Cen traal Station 16.23 uur;(Kruisweg 16.45 uur) 16.53 uur;(Kruisweg 17.15 uur) 17.23 Kruisweg 17.45 uur) uur; 17.53 uur.(Kruisweg 18.15 uur) "We hebben een oproep geplaatst in de lokale kranten om de behoefte te peilen van inwoners van Alphen, Hazerswoude en Koudekerk. Op deze enquete kwamen spontaan veel aanmeldingen. We hebben hierna gekozen voor een route met een beperkt aantal haltes. In Alphen hebben we er in totaal zeven en vervolgens één in Hazerswoude Rijndijk, één in Hazers woude -dorp en één aan de Zoetermeer selaan. De haltes in Den Haag zijn ook welbewust gekozen. Bij het ziekenhuis Bronovo stappen b.v. veel beroepsmili tairen uit. De halte Binckhorst is in de omgeving van de Defensiekantoren. Bij de overheid hebben wij gepleit voor enkele corridors in Den Haag, zoals b.v. Corridor Binckhorst, om op de route A- 12 Voorburg naar C.S. de doorstroming van het busverkeer te verbeteren. Hier van zal de nieuwe sneldienst Alphen-Den Haag gebruik maken. Aan onze wensen is tegemoet gekomen. Voor 1995 worden deze infrastructuurprojecten in ieder ge val gerealiseerd. Verder een busbaan Afrikaweg in Zoeter meer, van Centrum West over de A12 en de. spoorlijn tot aan.de IJhatiTia G^ndhi- singel in Rokkeveen. Met het'vei*rbeterde net rond Zoetermeer zullen per dag 30(70" meer reizigers vervoerd worden. De De heer Terra stelt dat openbaar vervoer in de komende jaren geïntensiveerd zal worden, maar dat voor snelbusdiensten toch het accent ligt op de ochtend en de namiddag. Westnederland maakt dan ook voor b.v. de lijn Alphen/Den Haag gebruik van part-time chauffeurs. "In het algemeen wordt soms nog te weinig gebruik gemaakt van het open baar vervoer. Vanaf de 70-er jaren werd er door het ministerie van Verkeer en Waterstaat gesubsidieerd op tekorten, omdat men het een maatschappelijk goed vond. Kansarmen, mensen die zich geen auto konden veroorloven, moesten zich kunnen verplaatsen. De laatste jaren is het criterium verscho ven naar files en milieu. Vanwege de toenemende verkeersdruk te, overvolle wegen tijdens de spits, maak ten wij onder de noemer 'bereikbaar heid middels goede plannen, een studie wat ons aandeel in het verplaatsingsge drag zou kunnen zijn. met daardoor minder files en goede bereikbaarheid van economische centra. Het laatste is van levensbelang voor onze economie. Als je dat naast je maatschappelijke taak zet, ontdek je dat dat van lieverlede onderge sneeuwd dreigt te raken; de mobiliteit van de kansarmen verbeterd is, maar slechts weinigen gebruik maken van de busdienst op avonduren en op zondag. Er wordt relatief veel geld in die ritten gestoken, terwijl er nauwelijks belangstelling voor is. Door de strakke regelgeving en de sub sidievoorschriften aan de hand van nor mering (telling) van de rijksoverheid, be tekent het dat sommige busritten volgend jaar( 1991), met de nieuwe dienstrege ling, vervallen. B.v. dat de lijnen 175 en 176 twee uur diensten worden op zondag... Gedurende 10 werkdagen, 4 zaterdagen en 4 zondagen hebben in november weer tellingen plaatsgevonden. Deze gegevens worden in de computer verwerkt en de uitslag bepaalt de het aantal te rijden ritten. Er moeten per rit gemiddeld acht reizigers met de bus gaan wil deze blijven rijden. Dit blijkt op zondag zeker niet het geval en op de dag ook niet". Extra bussen We herinneren de heren aan de twee extra ritten die Westnederland op lijn 171 heeft ingezet, toen er enkele jaren gele den een verandering van vertrek-een aan komsttijden van de busdienst, i.v.m. aansluiting bij de Kruisweg/Zoetermeer- selaan, optrad. Het regende toen (ook bij de Dorpskrant red.) klachten van busge bruikers naar Gouda. Dat Westnederland serieus op klachten ingaat werd toen bewezen, want voor de ziekenhuisbezoe kers werd om 13.30 uur een extra rit ingelast met een terugrit na 15.00 uur vanuit Gouda, waarvan ook veel scholie ren profiteren Groepsvervoer service Met een groep kinderen gaan kegelen in Moerkapelle waardoor de lijndienstbus overvol zou zijn kon ook opgelost worden door het inzetten van een extra bus, net zoals kinderen van het Kindervakantie- feest met een bus naar de Zevenhuizer- plas werden vervoerd voor een spelletjes middag: alles op strippenkaarten. Een uitnemende service van Westnederland waarvan lang niet iedereen op de hoogte is.... kan op korte Gouda Nieuwerkerk 190 verandert niet De lijndienst 190 van Gouda naar Nieu werkerk via Moordrecht is een goede lijn en blijft zoals deze nu is. De lijn Oud-Verlaat, 175die 's-avondsvia Nieuwerkerk rijdt, is 's avonds en op zondag slecht bezet. Voor Benthuizen, de lijn 166 Alphen Zoetermeer die tot dusver direct doorging naar Leidschendam, wijzigt ook. Volgend jaar gaat deze bus slechts tot Centrum West. Daar kan men overstappen op de sprinter of diverse andere buslijnen, ook de nieuwe lijn 134 naar Leidschendam. Wat lijn 240 betreft, één van de eerste sneldiensten in het kader van "Vrij Baan 21" die Westnederland in het leven heeft geroepen, heeft een goed reizigersaan- bod. Op twee ritten zit de bus al afgeladen vol. De bedoeling is dat de bus ook wer kelijk 'snel' in Den Haag komt. Op dit moment lukt dat aardig, maar toch is in het infrastructuurverhaal van "Vrij Baan 21 "een busbaan bepleit. Deze zou dan gerealiseerd kunnen worden tot aan Gouda: rijkswegverbreding, die toch al in de plannenmakerij van Rijkswaterstaat is opgenomen. "Nu ben je als bus erg kwetsbaar. Er hoeft maar iets op de rijksweg te gebeuren of de bus staat stil. Zo ook de automobilist. De aanleg van een busbaan kost een vermogen, maar het zou het file-probleem en een groot deel van het milieuvraagstuk op kunnen lossen. Neem b.v. de busbaan Capelle a.d. IJssel/ Krimpen, de opritten aan de zuidkant van de Van Brienenoordbrug richting Bever waard en Ridderkerk en de viaducten waar speciale in en uitvoegstroken zijn gemaakt voor de bus waardoor we mi nuten besparen. Nu, i.v.m. een betere aansluiting van de lijndiensten is er voorbij de Rotterdamse veiling in Bleiswijk, een strook voor de bus gemaakt waardoor een betere aansluiting kan worden verkregen. We kijken een maand of er op tijd gereden kan worden, alvorens de de sneldienst Alphen/Den Haag ook in breder verband gaan pro moten. Voor inwoners van Bleiswijk en Zevenhuizen/Moerkapelle/Waddinx- veen b.v. De overstap moet goed ge maakt kunnen worden. Er moeten een paar minuten overblijven, want de snel bus mag niet wachten". "Benthuizen kan dus geen gebruik maken van de sneldienst Alphen/ Den Haag?" "Nee, de bus stopt er niet. We moesten keuzes maken. De sneldienst is opgezet voor de Alphenaren, met een beperkt aantal haltes. Instappen moet zeer snel gaan. Dat gaat ook vanwege het gebruik van abonnementen. De reizigers uit Alp hen, die al een maand gebruikmaken van deze sneldienst zijn reuze tevreden. Deze voldoet aan hun verwachtingen. In een uur tijd zijn ze op hun werk en kunnen in de bus hun stukken doornemen of zich ontspannen. Deze mogelijkheid willen we nog veel meer forensen bieden en dien tengevolge meer van dergelijke snel- dienstlijnen creëren.... Aan Westneder land zal het niet liggen", aldus de heer W Terra. Inl. over de sneldienst lijn 240 tel - 01720-73 643 Algemene informatie: via tel 06- 8991121 Voor het bereiken van de vereiste snel heid zijn in alle lijnen van het netwerk de knelpunten opgespoord. Voor al deze filegevoelige trajecten hebben de regiona le openbaar vervoerbedrijven oplossin gen onderzocht en uitgewerkt. Het snel net heeft een totale lengte van 2000 kilometerOp nagenoeg alle kruispunten zijn voorrangsregelingen nodig met be hulp van verkeerslichten- en beïnvloe ding. Op 800 kilometer van het net ko men vrije busbanen, in sommige gevallen met eigen voorzieningen zoals viaducten of tunnels. De benodigde investeringen bedragen in totaal vier miljard gulden. In het kader van het doelgroepenbeleid van de overheid is het mogelijk dat ook andere doelgroepen, zoals vrachtverkeer en carpoolers, ge bruik maken van de vrije busbanen, in dat geval komen de investeringen dus ten goede aan meerdere maatschappelijke groeperingen. Belangrijke voorwaarde is wel dat de veiligheid en snelheid gegaran deerd blijven. Effecten Voor de berekening van qle effectep van net actieplan is gebruik gemaakt van het' door' Rijkswaterstaat'ontwikkelde Rand stadmodel. "Vrij Baan 21bereikt al in het jaar 2000 een verdubbeling van het aantal reizigers in het regionaal openbaar vervoer. Daar mee worden de verwachtingen van het Tweede Kamer Structuurschema Ver keer en Vervoer-deel D overtroffen. Mis schien nog wel belangrijker is het feit dat Vrij Baan 21 snel de automobilist een goed alternatief biedt. Alleen met zo'n alternatief wordt het voor de overheid mogelijk een effectief autoremmend be leid te gaan voeren. De vicieuze cirkel wordt doorbroken. Vrij Baan 21 kan zo een katalysator zijn voor het overheidsbe leid en de overige openbaar vervoerpro- jecten. Het brengt de aangescherpte doelstelling van het Structuurschema van 'slechts' 35 toename van het autoge bruik binnen bereik. Samenwerking De initiatiefnemers van "Vrij Baan 21"- Centraal Nederland, NZH en Westneder land. zullen de voorstellen het komende jaar bespreken met de betrokken overhe den en andere openbaar vervoerbedrij ven. Om snelle resultaten te kunnen boe ken zullen de bedrijven per traject concre- 1 te maatregelen voorstellen. I,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1990 | | pagina 9