Wethouders/ verkiezing J Rijneveld Verloting kerstbomen* verbranding: Ingewijden weten dat de doopnaam van Rens Vogelaar, Laurens is. Le den van de Gereformeerde Gemeen te herkennen de naam 'Vogelaar' en knikken. "Ja, hij is de zoon van do minee Vogelaar". Minder bekend is het feit dat Rens z'n overgrootvader ouderling Arie Bac van de Gereformeerde Gemeente te Moerkapelle was en zijn betover- overgrootvader Arie v.d. Spek. Deze is in 1892 overleden en was een 'oefenaar' (mocht preken red.) Toen Rens in 1967 geboren werd was diens vader werkzaam als eindre dacteur bij een Wageningse uitgever. In de avonduren studeerde vader Vogelaar Nederlands en kreeg z'n bevoegdheid om les te geven in 1967. Dat leverde een verandering van baan op, hij werd leraar Neder lands en zo verhuisde het gezin ver volgens naar Elspeet, Harderwijk en naar Mijdrecht. Na drie verhuizingen binnen twee jaar brak een rustiger tijd aan. In Mijdrecht woonde het gezin van 1968 tot 1977. Intussen was vader al voor predikant gaan stude ren aan de 'eigen' Theologische School van de Geref.Gemeente in Rotterdam. Van 1977 tot juli 1981 was vader Vogelaar predikant te Genemuiden en vervolgens van 1981 tot 1984 predikant van de Gereformeerde Gemeente te Bent huizen. Inmiddels bestond het gezin uit zeven kinderen. Toen ds. Voge laar een beroep naar de zusterge- meente in Canada (The Netherlands Ref. Congregations) kreeg, emi greerde het gezin. Rens kwam in september 1987 terug naar Neder land om z'n onderwijzersbevoegd heid aan de Pabo "De Driestar" te gaan halen. Door z'n Canadese uni versitaire jaar mocht hij het eerste jaar overslaan. Na opgevangen te zijn door de familie Van Waay lag hij twee jaar bij het gezin J. Verheul, diaken van de Geref.Gemeente, in de kost, totdat hij plaats moest ma ken na gezinsuitbreiding. Het laatste jaar genoot hij onderdak bij mevrouw Moerman-Leune en vertrok, na aanvaarding van zijn functie als journalist (in plaats van leerkracht) woonde hij tijdelijk in Teuge en is thans in Elspeet woonachtig. Of Rens inmiddels koken kan, is nog niet bewezen, want ook nu weer smaakt hij de geneugten van ander mans kookkunst In de Pabo-periode is het idee om een boek over de ontstaansgeschiedenis van de Gereformeerde Gemeente te schrijven geboren en kreeg het ge stalte. Waar is het notulenboek van 1842-1900?? Het is frappant dat zowel Rens als de kerkeraad van de Gereformeerde Gemeente van Benthuizen hetzelfde idee hadden. Dat de persoon die het boek zou gaan schrijven een grote belangstelling heeft voor "zijn kerk en met name de kerkgeschiedenis, was mooi meegenomen, want was het niet zo geweest dan was het eindprodukt waarschijnlijk minder gedetailleerd geweest. Juist die de- Daamaast heb ik veel bezoekjes afge legd. Veel ouderen bezocht die zich nog feiten en gebeurtenissen herin nerden vanaf ca. 1900". Rens benadrukt dat hij zoveel moge lijk getracht heeft de authenticiteit van alle gebeurtenissen na te checken. Al waren de details verschil lend, de clou van het verhaal klopte. "Soms werd er maar één regeltje in de notulen gezet over een organist of de kosten ergens van, net als de bevindelijkheden in het geloofsleven van de ambtsdragers summier wer den belicht. Wij noemen dat 'uitred dingen'. Arie v.d. Knijff heeft heel veel kunnen vertellen uit overleve ring. Hij is de zoon van een vroegere ouderling. Het verhaal van tuinman Eggink, die stiekem aardbeien in z'n hoge hoed deed en deze vervolgens op z'n hoofd zette, is een verhaal dat bekend is uit overlevering. Ik heb het bevolkingsregister erop na geslagen of er in die periode inderdaad een tuinman Eggink leefde. Dat klopte, dus kan het verhaal ook juist zijn". Wie het boek niet gelezen heeft: Ds. Ledeboer, predikant van de Her vormde Gemeente te Benthuizen, die 150 jaar geleden de Hervormde kerk uitgezet werd en de Gerefor meerde Gemeente stichtte, betrapte Eggink op bovengenoemde hande- ling. Hij stond voor het venster en nodigde de tuinman op de maaltijd. Omdat deze met een gebed voorafging moest de tuinman z'n hoge hoed wel afnemen. Gevolg: de aardbeien rol den door de keuken en de diefstal kwam aan het licht. "Zulke^voorvallen waren typerend voor ds. Ledeboer, een man die een voud liefhad. Niet wettisch was, maar opschik verafschuwde. Een dopeling met een doopjurk met strikjes en franjes was dan ook taboe. Een verhaal wat zeker gebeurd is en grote indruk op menigeen maakte is de brand bij ouderling Jac. v.d. Knijff te Benthorn. Hij was, zoals wij dat aan 't werk gegaan. De eerste notulen die ondertekend werden door ds. Ledeboer dateren van 15-6-1842. Deze zijn vermoe delijk ook door hem geschreven. Er waren weinig mensen die een oplei ding hadden genoten. De leden van de Gereformeerde Gemeente te Benthuizen bestond vrijwel geheel uit arbeiders. In Moerkapelle was het juist andersom, daar waren het juist de toeren die uit de Hervormde kerk naar de Gereformeerde Gemeente overgingen. De gemeente van Moerkapelle was dan ook veel rijker. In 1875 heeft de diaconie van Moerkapelle hulp ver leend aan de diaconie van Benthui zen. Benthuizen is niet de eerste gemeen te geweest. Hazerswoude was waar schijnlijk al eerder, in 1836, gesticht. Zoetermeer werd een afdeling van Benthuizen, net zoals Bleiswijk en Moerkapelle. Heel veel later zijn die van Hazerswoude en Zoetermeer de Gereformeerde kerk geworden. (Zoetermeer kreeg pas in 1923 een Gereformeerde Gemeente) Hazerswoude keerde zich af van de Gereformeerde Gemeente omdat er een antinomiaanse oefenaar kwam preken die zei dat het niet nodig was de geboden des Heren te houden, éne Woutherus Bekker. Uit overle vering vertelde de heer A. v.d. Knijff dat ds. Ledeboer hier veel verdriet vah had. Enkele gemeenten zijn he laas heel andere richtingen uitge gaan. 150 jaar geleden was de Hervormde Gemeente Benthuizen heel anders dan thans. Er was een totale leervrij- heid in de gehele Ned. Hervormde kerk. Toen ds. Ledeboer verander de, een rechtzinnig predikant werd en van zijn bekering getuigde, wer den hem de eerste twee jaar geen beperkingen opgelegd. Overigens heeft dit nooit tot een strafprocedure geleid, maar is de aanleiding tot twist de benoeming van ambtsdragers ge weest. Landelijk was het namelijk zo dat de leider van de Hervormde kerk koning Willem I was. Kerkelijke be sturen werden van hogerhand wetten opgelegd, niet van onderaf. Er was vrijheid om te preken, maar bij ver kiezing van ambtsdragers was die vrijheid er niet. Ds. Ledeboer vond dat een ambtsdrager een geschikt persoon moest zijn. In oude kerke- raadsnotulen stond dat de buurt schappen Hoogeveen en Benthorn in de kerkeraad vertegenwoordigd moesten zijn. Via een protestbrief die naar de clas sis in Leiden gestuurd werd door bewoners van Hoogeveen, onder vond ds. Ledeboer dat hij de kerkelij ke besturen door dik en door dun moest gehoorzamen. Prompt ging deze de kerkregels uit 1816 bestude ren. Ds. Ledeboer voelde dat hij niet moest toegeven. In 1951 zijn deze 'kerkregels' van de Hervormde kerk trouwens gewijzigd. Ze waren zgn. gebaseerd op vrede en verdraag zaamheid... Omdat het door Koning Willem I verboden was om een andere kerk dan de Hervormde in stand te hou den, werd de nieuwe gemeente, tel kens wanneer er samenkomsten ge houden werden, lastiggevallen. Tij dens iedere dienst werd er een proces verbaal opgemaakt vaak kwam de burgemeester in eigen persoon met de veldwachter mee. Het heeft zelfs geresulteerd in een gevangenschap van ds. Ledeboer van 19 maanden. De processen verbaal kwamen o.a. omdat men in de Hervormde kerk (waar 2/3 van de leden de kerk was uitgegaan) zgn. werd gestoord door de diensten in de woning van ds. ledeboer, tegenover de Hervormde kerk, hetgeen niet waar was. Een aantal Hervormde kerkleden verzette zich fel tegen ds. Ledeboer. Anderen, die het aanvankelijk eens waren met ds. Ledeboer, bedachten zich omdat zij pachtboer waren en het zich achter hem scharen kon betekenen dat zij door de landheer van hun boerderij zouden worden gezet. Onder hen twee diakenen". dbor der 1 dersi niet gefotografeerd worden, rfLde bang voor verering, welk voorbeeM,^ gevolgd werd door de ambtsdrager® (waaraan toch niet geheel is ontkcl men, want de nagedachtenis v®-{,-( ds.Ledeboer word door sommige®^.- nog zeer levend gehouden red.) ru Gelukkig konden er nog wel fotclj^ achterhaald worden, zoals cent ouderling Jac. v.d. Knijff en van i dteSl P. van Dijke, de tweede Ledebo® riaanse predikant die in 1851 beve® tigd werd en nog van vele andere® waarmee de samenstellers van 1 jifeb boek bijzonder blij waren. Het boe heeft er een fraaier aanzien da gekregen. De 243 bladzijden zien er keuri verzorgd uit: er is gekozen va glanzend papier en de lettergrootte! voor iedereen goed leesbaar. Verdi is de indeling chronologisch en hi geheel zeer lezenswaardig. C meldden we al eerder in een voo gaande Dorpskrant. 150 jaar Gereformeerde Gemeen Benthuizen en binnenkort 150 jaar Gere: jj, meerde Gemeente Moerkapelle. jj,na Komt daar ook een boek van? na Rens aarzelt.zegt dat hij denkt v® nr niet, omdat iets dergelijks geen necure is en mensen niet staan t, trappelen om zich aan te melden cm,or als schrijver te fungeren of s: jq»or der... Hij denkt dat, als je een gvar p schiedkundig boek maakt, je 9£-:\*na oproep moet plaatsen in het kr ®m, blad, maar zelf het initiatief rnc®uu nemen om erop af te gaan. Naar4-, c mensen toe...en op die wijze s^j§vh< gegevens komen. En wil iedere ouder Gereformeeri Gemeentelid van Benthuizen Moerkapelle misschien ook evenz; boekenkast nakijken... Misschiej komt het oude notulenboek toch nq terecht De wethoudersverkiezing voor tmé v nieuwe gemeente Rijneveld, tijet a»wt de gemeenteraadsvergadering vanjzake] januari, deed ook het nodige Dj p opwaaien. Met name de PvdA v oer je de zich buiten spel gezet, omdat jha/ic coalitie gevormd werd met C orfiv; WD en SGP. Laatstgenoemde r® v geen wethouder leveren, zodatrr twee CDA-wethouders kwamen. Dwiri heer P.A.Th, van der Werf CC®ac werd gekozen, alsmede mevrouwfUitei Hoogendoorn- Oskam CDA. b zopd afkomstig uit Hazerswoude. Y® vrouw M.S.J. Vorenkamp- van(ia|rc Westeringh WD is afkomstig i Koudekerk a.d. Rijn. En Rens maar zoeken, praten en spitten. Nadat verhalen gecheckt waren werden ze aan het papier toe vertrouwd en door Erica Havenaar uitgetypt op de tekstverwerker. Naast lokaal speurwerk waren vier bezoeken aan de bibliotheek van de Theologische School (in 1927 door ds. Kersten opgericht) nodig, vooral om eens te snuffelen in oude "Saam binders". Verder ging Rens tweemaal naar het Rijksarchief en eenmaal naar het Iconographisch bureau. Slechts twee foto's van voorgangers kon hij bemachtigen, van de predi kanten Van Iterson en Junius, predi kanten voor ds. Ledeboer en o.a. van ds. W. Nijsberg, van een oude dame uit Soest. Van ds. Ledeboer is nooit een afbeel ding gevonden. Hij wilde principieel enps Benthuizen- Maandagavond 7 Ito' nuari heeft de kerstbomenverbrzB ding plaatsgevonden, onder lek Het van de brandweer. v Aan dit evenement was een verlc toto verbonden waarbij diverse prijzenlep winnen waren. Op de navolgende lotnummersl-'ei een prijs af te halen-bij Trudy Differ Prinses Beatrixstraat 25 te huizen. fw 458, 339,367, 519, 476,47M|ic 321, 376, 442, 379 noemen, 'een geoefend kind des Heeren'. Ook hij had vijanden. "Het zal branden" riep er één en gooide wat op het rieten dak. De verhalen zijn verschillend: het kun nen brandende stokken zijn ge weest, maar ook sigaren. Jacobus v.d. Knijff en zijn knecht Sonneveld gingen op het erf samen op de knie ën. Wekte dit al ontroering, wat er na volgde is bijzonder treffend: hun ge bed had uitwerking: het rieten dak 'vatte.geen vlam". De schrijver benadrukt dat hij een eerlijk verhaal heeft willen schrijven, waarin de heren J. Verheul, diaken, C. Bregman en M. Havenaar hem steunden en meehielpen bij de uitgif te van het boek. "Slechts éénmaal hebben we verga derd in april 1988, daarna zijn we Benthuizen-Een gesprek met de 23-jarige Rens Vogelaar, journalist bij het Reformato risch Dagblad, behoort niet tot de directe mogelijkheden. Indirect wel en zo kon er toch een ontmoeting plaatsvinden met deze inwoner van Elspeet. Deze jongeman is namelijk de schrijver van het boek dat onlangs is uitgegeven ter ge legenheid van het 150-jarig bestaan van de Gereformeer de Gemeente te Benthuizen, getiteld:"Weerdig t' aenmer- cken Alle 'leden'-gezinshoofden en alleenstaanden- de gemeen te telt ca. 735 belijdende en doopleden red.) van de Gere formeerde Gemeente en alle catechisanten, kregen een exemplaar van dit boek uitge reikt en wat nog verkrijgbaar is ad f 32.50 bij mevrouw M. van Veen- Van Leeuwen aan de Roode Kruisstraat. tails en de vermelding van jaartallen en de personen die vele jaren kerke lijke ambten en taken vervulden, maken het geheel bijzonder accepta bel. Rens en velen met hem betreu ren het dat er een periode geschre ven 'kerkgeschiedenis' ontbreekt: waarschijnlijk zijn er pagina's uit het notulenboek van de Hervormde kerk gescheurd: de periode 1839- 1842 is eruit. Tevens is het notulenboek van de Gereformeerde Gemeente Benthuizen/Moerkapelle van 1842 tot 1900 foetsie. "Wie, o wie heeft het notulenboek van de Gereformeerde Gemeente van de periode 18^-2 -1900 in de kast? In 1937 is het nog door ds. M. Hofman, predikant alhier, ingezien. Dat dit ontbrak was tevens een grote handicap. Nu heb ik middagen in het gemeentelijk archief gespit om te zoeken. Gelukkig heb ik gevonden.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1991 | | pagina 24