Uitslagen per stembureau van de verkiezingen van de Provinciale Staten 1991
Remedial Teaching Bureau in Een heel vreemde klasgenoot
Zevenhuizen
bon voor GRATIS KLEINTJE
pagina 4
o
Het gaat er om dat
een kind zich op z'n
gemak voelt
Remedial teacher Jop Padberg
Gemeente Moerhuizeril
Provincial* Statin 1987 (Teelde Kaaar 1989 I IGeieinttraad 1990 1 Provinciale Staten
19 9 1
Zevenhuizen IHoerkapelle iI Zevenhuizen IHoerkapelle iZevenhuizen IHoerkapelle
1|1II1
Totaal X ITotaal X i '.Totaal X ITotaal X IITotaal X ITotaal X
11|1II
ILijl Partijen
-let I
I I
-II
IStelbureau:
1-
Totaal
IIprov.
-Iletaten
111987
I tweede Iqeieen-
Ikaeer I teraad
11989 11990
971
28.96 1
299
17.42 II 1093
26.82 1
312
15.15 II
t
691
21.05
233
989
29.50 1
417
l t
24.30 II 1340
i
32.88 1
609
29.56 II
843
25.69
303
767
1
22.88 1
247
l 1
14.39 II 867
21.28 1
293
14.22 II
i
647
19.71
166
194
1
5.79 1
91
I 1
5.30 II 344
8.44 1
114
5.53 1
0
0.00
0
254
7.58 1
505
1 1
29.43 II 233
5.72 1
553
26.84 1
i
361
11.00
813
0
1
0.00 1
0
0.00 II 67
1.64 1
36
1.75 1
0
0.00
0
83
1
2.48 I
127
l l
7.40 II 88
2.16 1
117
5.68 1
0
0.00
0
9
0.27 1
3
0.17 II 16
0.39 1
9
0.44 1
0
0.00
0
2
0.06
2
0.12 11 2
0.05 1
2
0.10 1
0
0.00
0
0.00
0
0.00 II 13
0.32 1
8
0.39 1
0
0.00
1 0
0
0.00
0
0.00 II 0
0.00 1
0
0.00 1
0
0.00
1 0
3
0.09
0
i 1
0.00 II 1
0.02 1
2
0.10 1
1 0
1
0.00
1 0
0
0.00
0
0.00 II 0
0.00 1
0
0.00
1 0
0.00
1 0
81
2.42
25
1.46 II 11
0.27 1
5
0.24 1
1 740
22.55
1 343
I 1 I PARTIJ VAN DE
12.54 I I ARBEID
I I
I I
10.31 I 2 I C.D.A.
I
I I
8.93 I 3 I V.V.D.
I 1
0.00 I 4 I DEMOCRATEN 66 (D66)
i i
i t
43.76 I 5 I S6P 1)
i
i
0.00 I 6 I GROEN LINKS
i i
i
0.00 I 7 I RPF en GPV
i i
i
0.00 I 8 I CENTRUM DEMOCRATEN
0.00 I 9 I SOCIAIISTIESE PARTIJ
0.00 110 I DE GROENEN
0.00 111 I CENTRUMPARTIJ '86
112 I SOCIAIISTIESE ARBEI-
0.00 I I DERSPARTIJ (SAP)
113 I VOORUITSTREVENDE
0.00 I I VOLKSPARTIJ (V.V.P.)
18.46 I I OVERIGE PARTIJEN
I
i
1—
1 1
II 1
111 1
IV 1
V 1
VI
VII
VIII
(Aantel 1
X II
X
X I
1
160
1
1
143 I
1
1
190 1
1
62 1
30 1
87
61
38
I
1 1
1 771 1
i 1
1 1
l
16.22 (I
1 1
25.05
1
22.90 1
t
17.98
1
184 I
1
166 1
1
119 1
1
185 1
1
115 1
127
168
112
I 1176 1
i I
24.74 II
1 1
27.74
31.77 1
1
22.30
1
263 1
154
1
61 1
1
124 1
71 1
"80
1 99
102
1 954 1
1 1
20.07 II
1 1
20.00
18.91 1
15.81
1
132 1
133
1
73 1
1
32 1
1
48 1
62
1 70
1 61
II 611 1
1 1 1
12.85 1!
5.62
7.47 1
0.00
1
19 1
27
17 1
106 1
1
21 1
184
1 202
1 297
II 873 1
t 1 1
18.36 li
1 I
14.97
12.81 1
22.84
1
16 1
9
1
9 1
6 1
1
9 1
5
1
1 8
2
II 64 1
1.35 II
1 1
0.00
1.68 1
0.00
9 1
24
1
16 1
1
12 1
12 1
39
1 69
1 25
II 206 1
4.33 II
1 1
4.14
3.34 1
0,00
7 1
5
1
10 1
2
6
0
1 3
1 8
II 36 1
0.76 II
0.24
0.41 1
0.00
1
0
0
1
0
3
1 1
1 1
II 7 1
0.15 1
0.08
0.07 1
0.00
13
15
8
2
1
2
1 0
1 2
II 43 1
0.90 1
0.00
0.34 1
0.00
3
1
0
0
1
0
I 0
1 4
II 9 1
1 1 t
0.19 1
0.00
0.00 1
0,00
0
0
1 2
0
0
0
1 0
1 0
II 2 1
1 1
0.04 I
j
0.06
0.05 1
1
0.00
0
7
1
1 0
0
0
0
1
1 0
1
1 0
2 1
0.04 1
0.00
0.00 1
0,00
J
1
1
1
II I
1
1
2.09
0.26 1
21.01
3353
100 1 1716
100 (I 4075
100 1 2060
100 II 32B2
100 1 1858 100
U
1 6
II 8
1 11
II 13
1 1
1 1
3364
1 1722
II 4083
1 2071
II 3295
1 1859
4546
1 2151
II 4691
1 2295
II 4776
1 2411
74.00
180.06
1187.04
190.24
1168.99
177.10
314 I 589 I 681 I
4754
17
100 II
100
100 I
319 I 589 I 681 I 654 II 4771
I
I IAantal kiezers
I 1149 I 1157 I 799 I 803 I
572
856 I 923
896
:==zsss==r=s==55zs=zs3s=ES:sssszESs:
;S--SSXSSSrSXSSSSSSSSISSSSS2SCSSSSïS5SSXSXSSSSSa5SSa5S»ISf:
177,jo lOpkoest in procenten 170.23 158.69 163.83 166.25 155.77 168.81 173.78 172.99 1166.68
asi*siar«3s*c3:xss2s*ssxssics3sssssrss8s!sssscsss5tscsssssï£3s5=:ssïssrssrs25ssïss=5sss:
1) Bij qeeeenteraadsverkiezingen 1990 qecoebineerd eet RPF
Steeburo's:
I Burg. Boerstraat
II 't Reigerbos
III de Zevenster
IV "Seanla"
V 'de Vierkap'
VI Geeeentehuis Nkp
VII l.J.P. Keijzerschool
VIII 'Beth-San'
Zevenhuizen-"Als remedial teacher help
je eigenlijk het hele gezin, want doordat je
het spanningsveld bij het kind wegneemt
valt ook een stukje zorg van de ouders
weg. Daardoor kunnen ze er afstand van
nemen en het probleem relativeren. Zo
iets werkt door in het hele gezin"
Dat is de conclusie van mevrouw Jop
Padberg, die met ingang van half februari
jl. aan de Noordelijke Dwarsweg 2a te
Zevenhuizen, een Remedial Teaching
Bureau gestart is.
Dit bureau heeft tot doel kinderen binnen
het basisonderwijs die problemen ervaren
met betrekking tot de leerstof bij rekenen,
taal, lezen en/of schrijven, te begeleiden
en gedurende enige tijd een extra aanpak
te bieden. Hierdoor kunnen ze later weer
op eigen kracht zelfstandig mee draaien
binnen de groep waarin ze zitten.
Ook voor die kinderen die moeite hebben
het tempo van de groep bij te houden die
onzeker zijn en faalangstig.
Op welke wijze gaat u te werk?
"Ik wil graag een vorm van begeleiding
aanbieden die ook daadwerkelijk resultaat
oplevert. Dat betekent, dat niet zomaar
iedereen voor begeleiding wordt inge
schreven. Een inschrijving vindt plaats,
nadat duidelijk is geworden dat een vorm
van begeleiding, zoals ik die kan bieden,
zinvol kan zijn. Tijdens een intake-gesprek
met de ouders wordt nagegaan, hoe het
schoolverloop in elkaar zit en proberen
we met elkaar antwoord te vinden op een
aantal vragen als:
-Is dit voor het kind het juiste schooltype?
-Is er sprake van een plotselinge achter
uitgang?
-Zijn er factoren binnen de school die
belemmerend kunnen zijn?
-Is er een gebrek aan concentratie?
-Spelen hiaten uit het verleden een rol?
-Zijn er motivatie problemen?
Vanuit de hieruit voortkomende aspecten
en een didaktisch onderzoek, komen dui
delijk de mogelijkheden voor een leerling
aan het licht, van waaruit een handelings-
Zevenhuizen-Vorige week werd de to
neelvoorstelling die op de jaarlijkse
feestavond van VOO, door de toneelaf
deling van VOO, wordt gehouden, reeds
aangekondigd.
Vandaag wordt een tipje van de sluier
over de inhoud opgelicht om de VOO-
leden en belangstellenden te laten zien
hoe leuk de avond van 16 maart zal
worden in dorpshuis "Swanla".
Wie is die klasgenoot?
Dat is een vraag waarop van lieverlede het
antwoord gegeven wordt bij de opvoering
van het blijspel in drie bedrijven, ge
schreven door Hans van Wijngaarden,
(korte inhoud)
Moeder Els wil haar dochter Conny aa" I
de 'jonker' verbinden, komt wel heel k I
drogen' uit wanneer zij haar oude klas® I
noot ontmoet.
Wim, die niet kan liegen en de doordra I
vende jonkvrouw Adèle, die te dom is <M I
beledigingen te begrijpen, zorgen voc'
meest ingewikkelde situaties.
Maar gaat Conny nu wel of niet verb
ven...?
Na afloop is er een gezellig samenzijn. L
waarbij gedanst kan worden op de muz» I
van het Diamond Trio.
Aanvang feestavond 20.00 uur. I
Voor belangstellenden zijn kaarten aanot i
zaal verkrijgbaar.
plan kan worden opgesteld.
Door middel van individuele aanpak en
aangepaste ondersteuning /begeleiding
Pa ik met de leerling(e) aan de slag.
iet is een vertrouwensbasis van waaruit
je het kind weer zekerheid geeft en het
vanuit zijn oudste fout weer op het spoor
gezet wordt, zodat het kind op eigen
Kracht weer zelfstandig mee kan draaien
binnen de groep waar het zit.
Ik start met de 'oudste' fout en bouw
vandaar uit het zelfvertrouwen en de
leerstofkennis weer op. Via een gestruc
tureerde aanpak en met remediërend
materiaal, werk ik samen met de
leerling(e) naar de optimale mogelijkhe
den die hij/zij in zich heeft.
Het op eigen kracht zelfstandig verder
kunnen, is net einddoel dat ik probeer te
bereiken.
Het gaat er om dat het kind zich op z'n
gemak voelt.
Doordat het kind merkt dat het vooruit
komt -ontdekt meer te kunnen dan hij
dacht- voelt het zich prettiger en wordt
daardoor zelfverzekerder.
Je ziet het kind als het ware opbloeien.
Als het doel bereikt is hou je ogenblikkelijk
op.
In de laatste fase schakel je terug op de
methode die op school gebruikt wordt,
zodat hij/zij daar ook zelfstandig overweg
kan".
Hoe vaak wordt de leerling bij u
verwacht?
"De activiteit wordt in principe éénmaal
per week gegeven of in nader overleg
vaker, indien noodzakelijk.
De mogelijkheid bestaat dat deze bege
leiding binnen de normaal geldende
schooluren kan plaatsvinden. Natuurlijk
kan dit ook buiten schooltijd gebeuren".
Wat zijn de kosten?
"De kosten zijn sterk afhankelijk van de
soort individuele begeleiding die geboden
kan worden.
Na een intake-gesprek wordt aan de be
trokken ouders een offerte uitgebracht.
Uiteraard volkomen vrijblijvend
Voor nadere informatie kan men contact
opnemen met Jop Padberg. Liefst na
18.00 uur. Telef.nr. 01802-2919.
uitsluitend voor particulieren - max. 4 regels
plaats in elk vakje één letter of leesteken
tussen twee woorden een vakje open laten!
Naam:
plaatsing
datum:
Adres:
Inleveren bij, of opsturen naar:
DORPSKRANT - Drukkerij Elgersma
Dorpsstraat 62a - 2761 AG Zevenhuizen
Postbus 85 - 2760 AB Zevenhuizen
kleintjes voor maandagmorgen binnen
woensdag in de krant!
De redaktie behoudt zich het recht voor, kleintjes voor plaatsing in de Dorpskran
weigeren
Maximaal één bon per gezinl Envelop niet dichtplakken a.u.b.