Erica Heijer terug van twee jaar OS m 99 //- Wat is Operatie mobilisatie? Dorpskrant 420/31 juli 1991 pagina 9 evenhuizen - "Het waren hele goede, maar wel in tensieve jaren. Ik had ze zeker niet willen lissen. et was heel verrijkend de hele ereld te zien. in de meeste landen, de poli invloed heeft op het maat- happelijk leven. 'etwas verrijkend te ervaren dat ■ensen, anders dan in Nederland, jd hebben voor elkaar. Nederland hebben ze een klok iaar geen tijd, maar in de landen we bezochten hebben ze geen ,ok, maar wel tijd. ii dan die gastvrijheid van die iensen. Ze deelden alles met je". 20-jarige Erica Heijer, net terug itBrazilië, waar ze de Logos II, het :hip van Zendingsorganisatie peratie Mobilisatie, achterliet, t na twee jaar continu mensen haar heen, deze drukte in Hol- nd te missen. vrienden, kennissen en be- aden denken dat ik moet accli- iseren of zo en durven me nog iet op te zoeken bij m'n ouders nis. Daarom stap ik er maar op af om dereen te bezoeken, vind wel dat het openbaar ver- oer erg duur geworden is in die ee jaar". rica, die kennismaakte met veel ulturei\, met talrijke christelijke tloofsgemeenschappen, kerk- iensten en samenkomsten bij- oonde waarin mensen van haar lip met behulp van een tolk het vangelie mochten verkondigen, «took nog even wennen aan de Herlandse mentaliteit van het eral commentaar op geven, jtt dagelijkse leven in Holland indt ze wel gejaagd. Er wordt veel ijdverknoeid. Zelf had ze op het chip weinig tijd voor zichzelf. Het fardé dikwijls dat ze op haar /je dag nog ingezet werd om as- stentie te verlenen. Haar dagen rtren van 's morgens vroeg tot 's Miids laat gevuld en zelden was alleen in haar kajuit, die ze met pi ander meisje deelde. Om al lele zijn maakte ze een afspraak haar kajuitgenote.. Discipline pis een verschil tussen wet en Kipline. Veel mensen denken '/gedisciplineerd leven vanuit je «of, door op vaste tijden Bijbel 'Hen en stil te zijn, wettisch is, «aar het is discipline. Hoe druk ik I®ook had, ik voelde mij in de rust de Here. Uit genade levend het volbrachte werk van Jjstus woont Hij in mij en geeft 'ding aan mijn dagelijks be- Wi.Dus zal Hij het wel maken. Z1jn gelovigen die denken dat je, een of twee jaar met de Logos of uoulos (het andere schip van {?ee te gaan, een sterke per- fajkheid moet hebben. Veel «ra. Of lichamelijk sterk. Nou „ils "elemaal niet waar. Ik ben maal niet sterk (Erica is veel- 'Z/ek geweest, liep infecties ■dj, niet groot en niet zo'n »n i werk alleen maar J als je beseft dat je het niet "neigen kracht". ij dan zou nu het verhaal :Mh men wat ze allemaal ne waar ze van onder de e Was> waar ze van heeft ge- Janhet nog niet allemaal op een 'tfm i'en' ^ee' dingen die ze .maakte deelde ze de thuisblij- j ee in rondzendbrieven, na aar dagboek geschreven te ij/Shijkend, is het eigenlijk «ha,, eetie een droom: varend id n6n Jot haven, van land tot So e P'aatselijke kerken, ge meenschappen die op de 2 ,aren van de komst van de ,1"' 00r het voorbereidende ^fa-werk van het 'line-up s' r moest tevens toestem- e autoriteiten zijn. Garissen e," regeringsfunc- !tten„Hi werden als eersten etschin n V00r een bezoek aan ®Reni= j was 'mposant omdat Ma hfj ging met een receptie, "k van '!?nert zich o.a. het be- irif. e President van Sierra de brandende zon of stromende regen) wachtend op het moment dat ook zij het schip op mochten om de rijke schat aan Bijbels en boeken te bekijken en er enkele te kopen. (In Zuid-Amerika Recife 17.000 per dag; in Afrika ca. 10.000 per dag!) Koffie, thee of frisdrank te gebruiken in de Coffeeshop waarin Erica op het schip werkte na eerst een periode kleuterleidster te zijn geweest en koksmaatje. Schoenen Kleren die versleten, maar er was geen geld om nieuwe te kopen. Geen schoenen meer en toen in eens bij een gastadres waren er schoenen die te groot bleken voor de dochter des huizes die Erica pasten... Verder was er op de Canarische eilanden een gelovige schoenwin- vragen. Er was vaak een open oor en een open hart. Ontroerend was bijvoorbeeld die mevrouw in Rus land. Ze zei: Waarom hééft nie mand mij dit Goede Nieuws ooit uitgelegd'. Het is zo fijn te merken jdat over de hele wereld mensen aan het zoe ken zijn. Over de hele wereld hebben men sen vragen over het leven. Ieder een is geboren met een vacuum. Alleen de Here Jezus kan dat va cuum vullen. Als er mensen tot geloof kwamen dan werden ze op het schip uitge nodigd en kregen ze na-zorg. Om dat ons werk in samenwerking ging met de plaatselijke kerkelijke ge meenten, werden bekeerlingen overgedragen aan de zorgen van die voorgangers. We kregen niet alleen onderricht in Erica (derde van links, naast moeder met kind op de arm) met de Nederlandse bemanningsleden voor het schip keiier in een grote stad die z'n hele voorraad naar het schip bracht. "Degenen die het langste op het schip waren mochten eerst kiezen: dus vanaf b.v. vijfjaar, dan vier jaar enz. Zelf heb ik ook nog een paar paar linnen schoentjes uit mogen zoeken". Erica vindt dit o.a. een illustratie waarin in alles voorzien werd.... Misschien heb je toch nog wel een verhaal te vertellen? "Ik zou zo graag een boeiend ver haal willen vertellen, maar ik kan het niet. M'n vriendin en ik merk ten dat toen we op één van de laatste dagen even vrij hadden en een bezoek brachten aan het be kende 'Copa Cobana strand' van Rio de Janeiro. Echt het was een plaatje. Terwijl wij daar mijmerend de prachtige omgeving en de diepblauwe zee zaten te bewonderen, hoorden we de twee jongens die voor ons la gen, Nederlands praten. Het bleken studenten uit Wagenin- gen. Die waren diep onder de in druk wat ze tijdens hun stage hier in Brazilië en tijdens hun rondreis, meegemaakt hadden. Allerhande vreemdsoortige beesten tot en met slangen tot bij hun bed. Hun belevenissen kwamen ons be kend voor. Dat hadden we ook meegemaakt, maar in de veelheid van gebeurtenissen,w as het voor ons gewoon geworden. Misschien is dat de reden waarom ik wel heel veel zou willen vertellen, maar het nog niet kan...." U^et e,Van e|ke havenplaats fa m P a'meerde, stonden mensen heel geduldig (in Wat was het schip nog meer dein alleen een Bijbel-en boekwin kel? "Voorgangers en predikanten uit de diverse landen, kregen in de grote conferentiezaal een verdere toerusting in de Evangelieverkon diging. De vrijwilligers die mee voeren op de boot, kregen een training op welke wijze zij het Evangelie aan de mensen op straat of in parken konden brengen. Dat ging dikwijls gepaard met het op voeren van sketches. Voorbijgan gers bleven stilstaan en werden nieuwsgierig. Geschminkte gezich ten: wat beelden die jongeren uit? Wat ze uitbeeldden had betrekking op het accepteren van het offer dat de Here Jezus gebracht heeft en de gevolgen ervan, evenzo bij afwij zing hiervan...." Erica laat foto's zien waarop ze zelf ook met een wit gezicht staat afge beeld. "Mensen kwamen naar je toe met evangeliseren, maar kenden ook de cultuur en gewoonten. Dit on derricht kregen we voorafgaand aan ons bezoek aan een bepaald land, meestal als de boot voer. 40 nationaliteiten Op het schip woonden we met 200 mensen waarvan ca. 40 nationali teiten: uit alle landen van de we reld, zodat het daar al een zeer gemengd gezelschap was; je daar reeds met verschillende culturen in aanraking kwam. Het was prettig om vast van tevoren te weten wat je te ongeveer te wachten stond in het achterland, waar we soms on der de meest eenvoudige omstan digheden bij voorgangers of ge meenteleden overnachtten". (Erica zag: Engeland, Oost-Duits- land, Rusland, Schotland, Ierland, Zuid-Spanje, Canarische eilanden, Kaap Verdische eilanden; Senegal; Gambia; Guinee Bissau; Sierra Leo ne; Ivoorkust; Togo; Kameroen; Equa toriaal Guinea; Ghana en tenslotte: Brazilië.) Twee jaar Een terugblik hoe het twee jaar geleden begon: de Logos II, een oude veerboot in de Straat van Gi braltar lag in de haven van Am sterdam en onderging een ingrij pende verbouwing. Het was de tweede Logos, omdat de eerste vergaan is. Een koor vrijwilligers knapte het schip dusdanig op dat het vaar baar werd, hetgeen anderhalf jaar vergde. Telkens werd het vertrek uitgesteld en net toen het schip vaarklaar was begaf één generator het. De dichtgelaste zijwand moest weer open en de generator ver wijderd en een andere geplaatst.... Welke andere? Over de hele wereld was zoiets nauwelijks te koop. Toch werd deze gevonden... En zo voer het schip 24 april 1990 de Amsterdamse haven uit. Hoe Erica op de Logos belandde? "Wel toen ik VWO-examen deed (ze was toen 18 jaar red.) was ik een jaar te jong voor de studie 'ver loskunde'. Graag wilde ik een jaar praktisch evangelisatie-werk doen. Ik had sinds een jaar of twee een persoon lijk geloof en voelde me daarom zo rijk. Toen ben ik naar de oudsten of voorgangers van mijn gemeente (Evangelische Gemeente Branda- ris Rotterdam red.) gestapt en heb hen gevraagd wat de mogelijkhe den waren. Via hen kwam ik in con tact met Jan den Ouden van Opera tie Mobilisatie, de Nederlandse lei der die door mijn gemeente onder steund wordt. Door de mogelijkheden die er in Nederland zijn vanwege de Kinder bijslagregeling en ondersteuning van haar Gemeente, was Erica in staat om deel te nemen aan het werk van de Logos II. „"Bij kerkelijke zending gaat het uit van één bepaalde kerk en wordt dit door een bepaalde kerkelijke orga nisatie gesteund. Operatie Mobili satie is een onafhankelijke organi satie en gaat niet uit van een be paalde kerk of gemeente. Jongeren die aan dit werk van O.M. mee wil len doen, b.v. door middel van een zomeractie of door mee te gaan met de Logos II of de Doulos, die nen zelf een achterban te hebben die hen ondersteunt. Het is heel erg mooi om voor een paar jaar mee te helpen aan het verspreiden van het Evangelie, op welke wijze dan ook. De kapitein, de stuurman en alle anderen zijn vrijwilligers met een achterban die in hun onderhoud voorziet. Alle medewerkers hebben een functie op het schip, maar zijn allemaal, inzetbaar bij Evangelisatie en toe rusting". Roest krabben "Zo, kwam ik ook met een achter ban, in vertrouwen dat het niet mijn weg, maar Gods weg zou zijn, op de Logos. M'n eerste taak was om roest te krabben en te helpen bij de werkzaamheden. Van liever lede werd dat zorgen voor de aller kleinsten en assisteren in de keu ken. We kregen later, tegen dat het schip uit ging varen 's avonds training in Evangelisatie, natuur lijk deden we daarvoor allang aan Bijbelstudie, hielden Bidstonden enz. Het was een mooie tijd; ik heb veel gezien en gehoord. Het mooiste kwam het laatste: Zuid-Amerika. De straatkinderen van Rio de Janei ro... de boefjes die al jong door de maffia misbruikt worden... Ook hen mochten we het Evangelie brengen, maar eerst werd er voor eten gezorgd vanaf het schip. Als je ze zag, ze stonden naar onze sketches te kijken op één voet en met de andere voet de vliegen weg strijkend, met hun duim in de mond. Ze toonden echt belangstel ling. In hun belevingswereld is geen liefde, maar strijd om te over leven. De Here Jezus kan door mij heen tonen wat liefde is. Moet je voor stellen hoe die kleintjes al in de misdaadorganisatie zitten... Ooit hoop ik terug te gaan en me aan deze kinderen te wijden. Of dat is met het Verpleegkundige A-diploma op zak, of zonder, weet ik niet, dat zal de toekomst leren.... Maar dat ik een visie op Zuid-Ame rika heb is zeker". Erica met twee Ghanese vrijwilligster Rebekka en Esther in Tahoradi Ghana O.M. is een internationaal zendingswerk, dat zich vooral toelegt op j evangelisatie en training met als bedoeling om zendelingen en j i plaatselijke gemeenten te helpen en te bemoedigen. O.M. biedt daarbij kansen aan jongeren van uiteenlopende kerkelijke j I richtingen om voor een maand, of voor één of twee jaar, in een i j bepaald land of aan een project zoals de Logos of de Doulos (de twee bekende zendingsschepen van O.M.) i I mee te werken. Kenmerkend is de nadruk op persoonlijke discipline i en toewijding. Bovendien concentreert het werk zich vooral op i I gebieden en landen waar nog weinig of niets aan evangelisatiewerk wordt gedaan. Zijn er opleidingseisen? Nee, alhoewel er wel mensen nodig zijn die een bepaalde opleiding i j genoten hebben, zoals: monteurs, boekhouders, secretaresses, zee-I lieden en drukkers. De voorwaarden om bij O.M. te kunnen komen werken zijn: een i i aanbeveling van de thuisgemeente, redelijk tot goed gezond zijn en I i een persoonlijke overgave en toewijding aan Jezus Christus kennen, i Uit welke kerken komen de deelnemers? Ieder land heeft weer haar eigen kerkelijke structuren en vandaar dat j dit van land tot land nogal uiteen kan lopen. In Nederland komt ruim j de helft uit reformatorische kerken en de rest uit baptisten kerken, j i evangelische gemeenten en charismatische groepen. O.M. tracht in haar gelederen een sfeer te handhaven waarin de gemeenschappelijke en bindende overtuigingen worden benadrukt, i Centraal staan: het geloof in de bijbel als het onfeilbare en geïnspi- i i reerde woord van God, het verzoenend sterven van Jezus Christus, i i Zijn overwinning over zonde en door en de innerlijke vernieuwing i i door de Heilige Geest, Hoe is de samenwerking met de kerken? Overal wordt er zo nauw mogelijk samengewerkt met kerken en i I gemeenten die het evangelie wensen te verbreiden. Op veel zen- i j dingsvelden heeft O.M. bij de plaatselijke gemeenten dan ook een i goede naam. Zoals al in het artikel van Erica gesteld: O.M. heeft geen bepaalde H kerkelijke achtergrond en is zelf geen kapitaalkrachtige organisatie, i i Vrijwilligers die O.M.-ers worden, hebben doorgaans een 'vrienden-I kring' achter zich die hen sponsoren. O.M.krijgt ook collecte-opbrengsten vankerken over dehelewereld, i I terwijl zo'n 20% van de verkoop van boeken O.M. ook ten coede i komt. Wie meer informatie wil hebben kan schrijven of bellen naar i O.M. in Emmeloord Postbus 390, 83AJ Emmeloord, tel. 05270 15607.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1991 | | pagina 9