7»98 1,98 2,98 J <r 8,98 Geen HSL door het Groene hart BENTHUIZEN BENTHUIZEN BENTHUIZEN t5t Nieuwbouw Graper b.v. Nabuurs Transport b.b. te Zoetermee nieuwe sponsors voor B.S.C. kilo schouderkarbonade grote galia meloen bananen jonge kaas kilo HANS KOELHUIS RTL4 telekids roadshow komt naar Benthuizen. kilo xlO i' k/ m pagina 6 >P NP aannemingsbedrijf Dorpsstraat 77 2731 AM Benthuizen Tel. 079-313962 - iL ■Mr ■pu jhoflfc I 1 Vt(lekend PRIJSVOORDEEL Pr. Wilem Alexanderplein 7 Benthuizen - Tel. 079-314882 Prijswijzigingen en/of uitverkocht voorbehouden. Kun je niet playbacken, maaO dansen of speel je liever va clown, geef je dan ook op. L Opgeven kun je onder vermeld! van je naam, adres, leeftijd enj artiest die je na wilt doen.oD'sj iets anders wilt doen kun jedatoi opgeven. Rijneveld - Het kabinet Lubbers heeft besloten deel te nemen aan het net werk van hogesnelheidstreinen bin nen Europa, overigens op uitdruk kelijk verzoek van die regering zelf. Dit besluit heeft geleid tot een On derzoek naar mogelijke traces voor de HST (hogesnelheidtrein), de zo genaamde HSL (Hogesnelheidslijn). Het resultaat is een keuze van geheel nieuwe spoorlijnen vanaf Antwerpen in België, via de halteplaatsen R'dam en Schiphol, naar A dam. In het rapport worden voor het tracé R'dam - Adam twee alternatieven genoemd, aangeduid met tracé A en B. Tracé A: deze loopt via de oostzijde van Zoetermeer rechtstreeks naar Schiphol en dus voor een belangrijk deel door de gemeente Rijneveld. Deze spoorlijn, met een dijklichaam van 7 a 10 meter boven het maaiveld en een breedte van 25 m., zal de net gevormde gemeente in tweeën splij ten, sociale drempels opwerpen en de weg openene naar nog meer woononvriendelijke activiteiten. De aanleg van de HSL zal het einde be tekenen voor dit deel van het Groen Hart, voor onze veen- en stiltegebie- den met fauna en flora. Ook het woongenot zal over een breedte van minmaal 1 km vergald worden door de geluidsoverlast van de trein. Tracé B: dit tracé loopt via de west zijde van Zoetermeer, via Zoeter- woude, Leiderdorp, Hoogmade etc. naar Schiphol. Alhoewel dit tracé niet door Rijneveld loopt en we er direct wat minder van zullen mer ken, tast dit tracé eveneens het Groene Hart op onacceptabele wijze aan. Het kabinet Lubbers heeft ken baar gemaakt dat men voornemens is dit voorstel te volgen. Daartoe ligt het rapport vanaf 1991 ter inzage (informatiefase). Hiermede is de inspraakfase gestart en konden belanghebbenden tot 1 juli jl. hun eventuele bezwaren ken baar maken. Waar zijn we nu? Nu zijn we in de fase van "adviezen en bestuurlijk overleg" waarbij diverse instanties de ingezonden bezwaren bestuderen. Aan de hand van hoor zittingen (voor Rijneveld: 17 sep tember 1991 in Zoeterwoude) mogen mensen die daarom gevraagd heb ben hun standpunten toelichten en eventueel aanvullen. Wat volgt Vervolgens zal voor einde december de adviestermijn worden afgesloten met een advies. Het is nu aan het kabinet een standpunt te bepalen (kabinetsbesluit). Dit besluit zal volgens de planning eind januari- begin februari 1992 worden genomen. Hierna zullen de debatten in Tweede en Eerste kamer plaatsvinden, die eveneens met een besluit zullen worden afgesloten. Vervolgens zal volgens de planning worden gestart met de verdere uitwerking van de gekozen traces, waarna in 1995 met de uitvoering kan worden gestart, zodat in 1998 de zaak operationeel zal zijn. Bezwaren en advies Bezwaren: De bezwaren van de werkgroep "Geen HSL door het Groene Hart"' richten zich met name op onderstaande punten: - de in de nota vermelde economi sche noodzaak tot aanleg is twijfel achtig. De eventuele economisch voordelen bij aanleg van tracé A of B wegen niet op tegen de nadelen. De gevraagde investering is te hoog. Het bestaande tracé verdient hier dui delijk de voorkeur. - de extra kosten voor de aanleg van tracé A of B staan ook niet in ver houding tot de zeer geringe tijds winst (ca. 10 minuten en geeft dit project de status ven een prestige project. - het geld kan beter besteed worden aan het lokale openbaar vervoer, hetgeen tot echte verbetering van de infrastructuur kan leiden - aanleg betekent een kolossale kapi taalvernietiging in milieutechnische zin. - het doorkruisen van het Groene Hart is geheel in strijd met de strek king van allerlei beleidsnota's voor dit gebied en is onzes inziens in strijd met de regels van behoorlijk be stuur. - het Groene Hart zal bij aanleg on herstelbaar worden aangetast. - de milieuvervuiling door auto- en luchtverkeer zal toenemen, door toename van het aantal auto's en vliegtuigen t.g.v. de HSL-aanleg. - de geluidshinder t.g.v. de HST zal tot afstanden van enkele honderden tot zelfs duizend meter onaccepta bel zijn, om van extra verkeerslawaai (auto's en vliegtuigen) nog maar te zwijgen. Advies: Als besloten wordt tot invoe ren van de HST in de Randstad, deze te projecteren langs en over be staande traces. Acties In Rijneveld zij een aantal groepen actief om de realisering van de nieu we traces A of B tegen te houden. Eén van die groepen is de werkgroep "Geen HSL door het Groene Hart", die na de handtekeningenaktie nu op nieuw hulp inroept en dat in de toe komst nog meerdere malen zal doen. Er zijn ook raambiljetten rondge stuurd, die bedoelt zijn om op een duidelijke plaats voor het raam te hangen. Hiermee geeft u te kennen dat u het eens bent met de leus "Geen HSL door het groene Hart" en de werkgroep acties steunt. Het voor 23 augustus jl. geplande bezoek aan Rijneveld door leden van de Tweede Kamer en Provinciale Staten en an dere belanghebbenden, is verscho ven naar eind september. Tot die datum is het zeker gewenst om de poster te laten hangen De werk groep zal tevens borden plaatsen op plaatsen waar de HSL de weg evt. zal kruisen en bij de invalswegen van de gemeente Rijneveld. Een en ander is mogelijk geworden dankzij finan ciële steun van bestuurders. Er staan nog meerdere acties op het pro gramma, maar daar kan nu nog niet op worden ingegaan. Zo gauw er meer konkreets bekend is zal dit worden bekendgemaakt. Voor vra gen: Albert Dorresteijn (tel. 01714- 13787) of Harry Bolink (tel. 01714- 14751). Benthuizen - De telekids roadshow van RTL4 met Irene Moors komt op 12 oktober naar Benthuizen. Playbackers van 4 tot 12 jaar op gelet, want tijdens de telekids roadshow wordt een talentenjacht gehouden waarbij grote prijzen te verdienen zijn. Om mee te kunnen doen aan deze finale wordt er eerst een voorron de gehouden op WOENSDAGMID DAG 25 SEPTEMBER vanaf 15.00 uur in Partycentrum "De Tas", dam 3 te Benthuizen. Aanmelden op 6 en 7 september! op 10,11,12 en 13 september sen 10.00 en 12.00 uur. Tel." 422390. RTL4 wordt aangeboden door^ drijven in Benthuizen mv 1111 m 's T 7 Nabuurs Transport b.v. te Zoetermeer zal de Romenae j N y/ het le als 2e seniorenelftal sponsoren. Zaterdagmiddag]! 'i:> getekend door de heer A. v. Elleswijk, bedrijfsleider van Nabuu b.v. VOor B.S.C. '68 tekenden de heer A. Taal (voorzitter) e Luiten-Bels secretarisNa een korte inleiding door de uoorz de nieuwe tenues getoond door de spelers van het eerste e jatgSCf v. Elleswijk, die tevens scheidsrechter is bij de H. VB hoopte in hun nieuwe outfit, veel succes zal hebben.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1991 | | pagina 6