7»98
1,98
2,98 J
<r
8,98
Geen HSL door het Groene hart
BENTHUIZEN BENTHUIZEN BENTHUIZEN
t5t
Nieuwbouw
Graper b.v.
Nabuurs Transport b.b. te Zoetermee
nieuwe sponsors voor B.S.C.
kilo
schouderkarbonade
grote galia
meloen
bananen
jonge kaas
kilo
HANS KOELHUIS
RTL4 telekids roadshow
komt naar Benthuizen.
kilo
xlO
i' k/ m
pagina 6
>P
NP
aannemingsbedrijf
Dorpsstraat 77
2731 AM Benthuizen
Tel. 079-313962
- iL
■Mr
■pu jhoflfc I
1
Vt(lekend
PRIJSVOORDEEL
Pr. Wilem Alexanderplein 7 Benthuizen - Tel. 079-314882
Prijswijzigingen en/of uitverkocht voorbehouden.
Kun je niet playbacken, maaO
dansen of speel je liever va
clown, geef je dan ook op. L
Opgeven kun je onder vermeld!
van je naam, adres, leeftijd enj
artiest die je na wilt doen.oD'sj
iets anders wilt doen kun jedatoi
opgeven.
Rijneveld - Het kabinet Lubbers heeft
besloten deel te nemen aan het net
werk van hogesnelheidstreinen bin
nen Europa, overigens op uitdruk
kelijk verzoek van die regering zelf.
Dit besluit heeft geleid tot een On
derzoek naar mogelijke traces voor
de HST (hogesnelheidtrein), de zo
genaamde HSL (Hogesnelheidslijn).
Het resultaat is een keuze van geheel
nieuwe spoorlijnen vanaf Antwerpen
in België, via de halteplaatsen R'dam
en Schiphol, naar A dam.
In het rapport worden voor het tracé
R'dam - Adam twee alternatieven
genoemd, aangeduid met tracé A en
B.
Tracé A: deze loopt via de oostzijde
van Zoetermeer rechtstreeks naar
Schiphol en dus voor een belangrijk
deel door de gemeente Rijneveld.
Deze spoorlijn, met een dijklichaam
van 7 a 10 meter boven het maaiveld
en een breedte van 25 m., zal de net
gevormde gemeente in tweeën splij
ten, sociale drempels opwerpen en
de weg openene naar nog meer
woononvriendelijke activiteiten. De
aanleg van de HSL zal het einde be
tekenen voor dit deel van het Groen
Hart, voor onze veen- en stiltegebie-
den met fauna en flora. Ook het
woongenot zal over een breedte van
minmaal 1 km vergald worden door
de geluidsoverlast van de trein.
Tracé B: dit tracé loopt via de west
zijde van Zoetermeer, via Zoeter-
woude, Leiderdorp, Hoogmade etc.
naar Schiphol. Alhoewel dit tracé
niet door Rijneveld loopt en we er
direct wat minder van zullen mer
ken, tast dit tracé eveneens het
Groene Hart op onacceptabele wijze
aan. Het kabinet Lubbers heeft ken
baar gemaakt dat men voornemens
is dit voorstel te volgen. Daartoe ligt
het rapport vanaf 1991 ter inzage
(informatiefase).
Hiermede is de inspraakfase gestart
en konden belanghebbenden tot 1
juli jl. hun eventuele bezwaren ken
baar maken.
Waar zijn we nu?
Nu zijn we in de fase van "adviezen en
bestuurlijk overleg" waarbij diverse
instanties de ingezonden bezwaren
bestuderen. Aan de hand van hoor
zittingen (voor Rijneveld: 17 sep
tember 1991 in Zoeterwoude) mogen
mensen die daarom gevraagd heb
ben hun standpunten toelichten en
eventueel aanvullen.
Wat volgt
Vervolgens zal voor einde december
de adviestermijn worden afgesloten
met een advies. Het is nu aan het
kabinet een standpunt te bepalen
(kabinetsbesluit).
Dit besluit zal volgens de planning
eind januari- begin februari 1992
worden genomen.
Hierna zullen de debatten in Tweede
en Eerste kamer plaatsvinden, die
eveneens met een besluit zullen
worden afgesloten. Vervolgens zal
volgens de planning worden gestart
met de verdere uitwerking van de
gekozen traces, waarna in 1995 met
de uitvoering kan worden gestart,
zodat in 1998 de zaak operationeel
zal zijn.
Bezwaren en advies
Bezwaren: De bezwaren van de
werkgroep "Geen HSL door het
Groene Hart"' richten zich met name
op onderstaande punten:
- de in de nota vermelde economi
sche noodzaak tot aanleg is twijfel
achtig. De eventuele economisch
voordelen bij aanleg van tracé A of B
wegen niet op tegen de nadelen. De
gevraagde investering is te hoog. Het
bestaande tracé verdient hier dui
delijk de voorkeur.
- de extra kosten voor de aanleg van
tracé A of B staan ook niet in ver
houding tot de zeer geringe tijds
winst (ca. 10 minuten en geeft dit
project de status ven een prestige
project.
- het geld kan beter besteed worden
aan het lokale openbaar vervoer,
hetgeen tot echte verbetering van de
infrastructuur kan leiden
- aanleg betekent een kolossale kapi
taalvernietiging in milieutechnische
zin.
- het doorkruisen van het Groene
Hart is geheel in strijd met de strek
king van allerlei beleidsnota's voor
dit gebied en is onzes inziens in strijd
met de regels van behoorlijk be
stuur.
- het Groene Hart zal bij aanleg on
herstelbaar worden aangetast.
- de milieuvervuiling door auto- en
luchtverkeer zal toenemen, door
toename van het aantal auto's en
vliegtuigen t.g.v. de HSL-aanleg.
- de geluidshinder t.g.v. de HST zal
tot afstanden van enkele honderden
tot zelfs duizend meter onaccepta
bel zijn, om van extra verkeerslawaai
(auto's en vliegtuigen) nog maar te
zwijgen.
Advies: Als besloten wordt tot invoe
ren van de HST in de Randstad, deze
te projecteren langs en over be
staande traces.
Acties
In Rijneveld zij een aantal groepen
actief om de realisering van de nieu
we traces A of B tegen te houden. Eén
van die groepen is de werkgroep
"Geen HSL door het Groene Hart", die
na de handtekeningenaktie nu op
nieuw hulp inroept en dat in de toe
komst nog meerdere malen zal doen.
Er zijn ook raambiljetten rondge
stuurd, die bedoelt zijn om op een
duidelijke plaats voor het raam te
hangen. Hiermee geeft u te kennen
dat u het eens bent met de leus "Geen
HSL door het groene Hart" en de
werkgroep acties steunt. Het voor 23
augustus jl. geplande bezoek aan
Rijneveld door leden van de Tweede
Kamer en Provinciale Staten en an
dere belanghebbenden, is verscho
ven naar eind september. Tot die
datum is het zeker gewenst om de
poster te laten hangen De werk
groep zal tevens borden plaatsen op
plaatsen waar de HSL de weg evt. zal
kruisen en bij de invalswegen van de
gemeente Rijneveld. Een en ander is
mogelijk geworden dankzij finan
ciële steun van bestuurders. Er staan
nog meerdere acties op het pro
gramma, maar daar kan nu nog niet
op worden ingegaan. Zo gauw er
meer konkreets bekend is zal dit
worden bekendgemaakt. Voor vra
gen: Albert Dorresteijn (tel. 01714-
13787) of Harry Bolink (tel. 01714-
14751).
Benthuizen - De telekids roadshow
van RTL4 met Irene Moors komt op
12 oktober naar Benthuizen.
Playbackers van 4 tot 12 jaar op
gelet, want tijdens de telekids
roadshow wordt een talentenjacht
gehouden waarbij grote prijzen te
verdienen zijn.
Om mee te kunnen doen aan deze
finale wordt er eerst een voorron
de gehouden op WOENSDAGMID
DAG 25 SEPTEMBER vanaf 15.00
uur in Partycentrum "De Tas", dam
3 te Benthuizen.
Aanmelden op 6 en 7 september!
op 10,11,12 en 13 september
sen 10.00 en 12.00 uur. Tel."
422390.
RTL4 wordt aangeboden door^
drijven in Benthuizen
mv 1111 m 's T 7
Nabuurs Transport b.v. te Zoetermeer zal de Romenae j N y/
het le als 2e seniorenelftal sponsoren. Zaterdagmiddag]! 'i:>
getekend door de heer A. v. Elleswijk, bedrijfsleider van Nabuu
b.v. VOor B.S.C. '68 tekenden de heer A. Taal (voorzitter) e
Luiten-Bels secretarisNa een korte inleiding door de uoorz
de nieuwe tenues getoond door de spelers van het eerste e jatgSCf
v. Elleswijk, die tevens scheidsrechter is bij de H. VB hoopte
in hun nieuwe outfit, veel succes zal hebben.