Groot Europa Toer Rusland ten tijde van de militaire 25 motorliefhebbers waren in coup op 19 augustus WÊÊÊÊÊSÊHm "De reis van m 'n leven Moerkapelle - De indrukken die Hans van der Knaap, en zijn reisgenoten, tijdens hun deelname aan de monstertrip "Toèr Europaper motor opge daan hebben, vallen nauwelijks te beschrijven. Toch gaan we het, na hierover getipt te zijn, proberen. Het was een vierweekse reis die onvergetelijk werd Coup 19 augustus "In Odessa hoorden we voor het eerst van de perikelen van de coup. De bevolking gaf een versla gen indruk.. Later, toen alles voor bij was, zagen ze er veel vrolijker, opgeluchter, uit. De coup heeft voor hen immers heel wat te weeggebracht... Onze gids gaf een toelichting op hetgeen gebeurde. Via radio-wereldomroep verna men we de eerste berichten hier over en in ons hotel konden we de beelden van CNN internationaal ontvangen en waren zodoende snel op de hoogte. We zagen op de t.v. beelden van tanktransporten die we later in het echt ook tegen kwamen. Gigantisch imposant: zo'n anderhalf uur moesten we wachten voordat het gepasseerd was. Op die 19e augustus hebben we geprobeerd de ambassade te bellen en thuis: Nederland. Dat duurde 7 uur. Er is gefaxt en met de telex gewerkt om het thuisfront te berichten. We hebben gezamenlijk een brief aan onze families opge steld. De volgende dag zijn we toch doorgereden naar Kiev. Daar zou den we het plan maken wat doen we verder met de reis? Nu via de Noordkaap? Toen is er gebeld met de Nederlandse ambassade. Men zei Vooralsnog kun je doorrijden, want de coup schijnt te misluk ken'. Daags na de coup vervolgden we onze route, via Orel naar Mos kou. Achteraf bedenk je dat het toch wel een unicum was dat we net tijdens de coup in Rusland waren, al hebben we er nauwelijks iets van gemerkt. We hebben in Moskou wel de bloemen gezien, die ter nagedachtenis van degenen die tijdens de coup om het leven gekomen zijn, waren neergelegd". Vroegere buurman Dewaid in Moskou Hans die wist dat zijn vroegere buurman Rob Dewaid gelijktijdig met hem in Rusland zou verblijven, dacht dat het een toevalstreffer zou zijn als ze elkaar tegen zouden komen. Het zou mogelijk kunnen zijn in Leningrad....en zo gebeurde het toevallig in zijn hotel 's mor gens en 's middags ontmoette Hans diens vrouw Teus in de Her mitage: een beroemd gebouw met wel 1000 kamers. Het echtpaar De waid was in Rusland in opdracht van de ANWB. "Toch wel bijzonder zo'n ontmoe ting. M'n broer zei later dat hij ons met zijn auto op de autobahn in Oostenrijk, vlakbij het plaatsje Melk, had ingehaald. Hem heb ik niet gezien". De Hollandse groep, hun thuis front en vrijwel iedereen met hen, haalde opgelucht adem toen bleek dat de coup mislukt was. De groep motorrijders kon hun tocht ver volgen, gebouwen bezichtigen in de grote steden, rondgeleid wor den en begeleid door verschillen de gidsen. Men vond de metro op 120 meter ondergronds, een sensa tie en Hans liet z'n kleding in een wasserette in Moskou met de hand wassen voor slechts 70 roebel een paar kwartjes). "Netjes gewassen en gestreken, beter zou ik niet kunnen". Onderweg De deelnemers aan de Groot Eu ropa-toer, troffen het bijzonder met het weer. Slechts anderhalve dag regen van het totaal van 30 dagen. De route begon in Duits land. Verrassend was het gesprek dat Hans in een Konditorei 'en route' naar Espelkamp voerde met een vrouw van 90 jaar. Zij hield de wereldpolitiek bij en kon erover mee praten, maar alvorens daar over te beginnen vroeg ze hoe het met prins Claus ging. Groepjes "We reden steeds in groepjes van vijf of zes. Voor omstanders min der imposant". Had dat met het zwart van jullie pakken te maken "Nee hoor de meeste waren zelfs kleurig. Het was sowieso al moei lijk om met een motorgroep b.v. Rusland binnen te komen. Dat was aanvankelijk verboden. Nu moes ten we ons gedragen zoals zij dat wensten. Trouwens in de andere landen deden we het net zo, vanuit verkeersveiligheid-oogpunt. Je kunt als grote groep toch niet bij houden. We spraken telkens op vaste punten af en verzamelden dan op een centraal punt voor het einddoel. In Rusland gebeurde het dat je bij een hotel aankwam en men niet voldoende kon instaan voor de veiligheid van de motoren. Een keer moesten we op zo'n an derhalf uur afstand en met de bus van Intourist terug, naar een afge legen plaats waar voldoende be waking was. Sta je daar met al je bepakking: kost je drie uur: eerst motoren wegbrengen dan weer terug naar hotel bij aankomst en bij vertrek weer. Overigens: als we bij een hotel op de parkeerplaats parkeerden werd er de gehele nacht bij onze motoren de' wacht gehouden door honden en mensen van het hotel. Benzine tanken Soms was het benzine tanken wei eens moeilijk. Je wist nooit goed overhandigd". Hans vertelt dat de groep blij was met de begeleidende bus, van waaruit geschenken werden uitge deeld, of ruilhandel werd ge pleegd. "Deels wisten we al veel, maar dat je voor ballpoint of panty benzine kon krijgen of soms voor een paar dollars erbij en verder roebels, net zoveel als je hebben wilde, was ons niet bekend. Er is totaal geen zicht op. Er is sprake van willekeur in alle situaties, dat Hans van der Knaap op het Rode Plein in Mosk Deze motor heeft ca. 8000 kilometer gereden. De kabel van de toerenteller ging halverwege stuk zodat Hans niet het exacte aantal kilometers weet, maar wel ongeveer... wat te doen. Stond er een rij met de lokale bevolking, passief wach tend, dan kon je je aansluiten, maar meer dan eens zijn we naar voren gegaan. Als we lelijke reacties hoorden vanuit de rij wachtenden, dan sloten we ons weer aan, maar dat was zelden. Bij tankstations moest je soms tekenen wat voor benzine je hebben wilde. Voor vijf motoren 80 of 90 liter benzine werd met draaischijfjes ingesteld. Soms was een panty al genoeg om 80 of 90 liter benzine te betalen. We hebben zelfs 76 octaangehalte getankt. Lijdzaamheid Maar nog even over dat wachten in de rij... Zo gehaast als wij, zo lijdzaam zijn zij- Bij de bakker b.v. in de rij, bij de één bestel je, bij de volgende lever je het bonnetje in en bij de derde haalde je je broodje. Neem een Mac Donalds, daar staan ze uren voor in de rij. Wij gingen naar andere eetgelegen- heden waar je met dollars kon be talen. Daar was het stil. Neem nou b.v. onze gids, ze ver diende, ze liet het een keer uit haar mond vallen, zo'n zestig gulden per maand. We hebben haar- zij was één van onze gidsen, we had den in elke stad een andere, zelfs één die Nederlands sprak- na af loop een groot geschenkpakket geldt ook voor de hotelprijzen, ja- zelfs voor bekeuringen, wat we meemaakten. Soms werden we aan de kant gegooid voor controle. In Roemenië reden we verkeerd, te gen het verkeer in, omdat takken een bord bedekten... De politie stelde zelf het bedrag maar vast, veel meer dan een Roemeen zou krijgen, maar voor onze begrippen weinig. In Rusland ook een keer, maar toen had de agent geen bon netjes meer, dus hoefden twee van onze groep van vijf, geen bekeu ring van 30 roebel te betalen... wat maar een schijntje is hoor... In Rusland zijn de wegen oneindig lang en erg slecht, overal waren ze met de weg bezig. Ze maken de weg niet recht, maar golven met het wegdek mee. Alles is tweebaans, 100 km. voor Moskou reden we voor het eerst op een vierbaans weg". Via Duitsland kwam de groep in Hongarije. Boedapest werd een tweedaags bezoek gebracht en vervolgens kwam Roemenië in beeld. Hier was het nodig dat ie mand vooruitreisde om benzine te organiseren... Toch nodig ondanks de tienliter jerrycan voorop, die op advies van de eerste groep door iedere deelnemer meegenomen werd om hun actie-radius' te ver groten. De goederen komen op hun bestemming; ook hier slecht weg dek, een zich verbeterende situa tie en dan komt de Russische grens, waar lang oponthoud was... "In totaal hebben we tienmaal een grens overschreden. Bij Roemenië ging het niet vanzelf, maar bij de Russische grens was het moei lijkst". Imposant vond Hans de boottocht van Leningrad naar Helsinki op een supergrote ferry met een complete winkelgalerij aan boord. De rit door Finland, Zweden en Denemarken was c bijzonder. Foto's bekijkend is| nog veel meer over de reis tev tellen. Hans zou nog wel url kunnen vertellen. Hoewel bereil al vele jaren de geneugten vanf motorrijden smakend, is zijn cl clusie, net bijgekomen van eens! vival, waarop een nachtdia volgde, dat hij deze reis voorgej goud van de wereld had willen n sen Achtergrondinformatie Twee jaar heeft het voorbereiden de werk gekost om zo'n 40 motor rijders en een aantal duo-passa giers, een trektocht door 8 ver schillende landen te laten maken, waarvan enkele Oostbloklanden en Rusland. De tocht waarvoor een jaar of zes geleden, in de tijd van de Perestrojka, het idee ontstond, voerde via Duitsland, Hongarije, Roemenië, Rusland, Finland, Zwe den, Denemarken. Vanwege het aantal belangstellende motorrij ders, werden twee reizen georga niseerd door de stichting "Pro Motor", die dankzij sponsoring van een aantal bedrijven, voor de deelnemers niet gigantisch duur werden en meer dan een vakan tiereisje. Goede doelen De stichting "Pro Motor" ging zich tevens inzetten voor een kinder tehuis in het Roemeense Remeti, één van de reisbestemmingen en voor hulpverlening aan een dorp, via de plaatselijke kerk. De eerste groep maakte mee dat hierop nogaJ heftig werd gereageerd: op de vuist gegaan. De bus kon bijna niet dicht zoveel zat er in. Ervaringen rijker Van de ervaringen van de eerste groep heeft de tweede veel opge stoken, maar in feite die kennis, b.v. waar het vervanging van mo toronderdelen betreft die in Rus land niet verkrijgbaar bleken- een euvel waar de eerste groep mee kampte, niet nodig gehad. De eer ste groep heeft nogal wat valpar tijen gehad vanwege het slechte wegdek. Eén dermate erg dat een speciaal onderdeel nodig was. Politieman Hans ging ook mee De tweede groep had alles mee. Deze groep, waarin ook Moerka- pellenaar Hans van der Knaap deelnam op een 8-jarige Suzuki GS X550 ES, rijdend op de op één na oudste motor (en de zuinigste, in Rusland I :27 bij een snelheid van 80 a 90 km per uur), vertrok op 10 augustus uit Dedemsvaart. In totaal namen 24 personen aan de tocht deel, waarvan 16 moto ren, een vijftal duo-passagiers: vier meisjes reden mee en één reed zelf motor, waarvan één in een zijspan (in totaal 7 meisjes), en een auto bus met chauffeer en bijrijc gestouwd met hulpgoederen, k ding e.d. en 'handel' zoals pantjj ballpoints, t-shirts e.d. Deze 1 men soms van pas bij het benzil tanken of werden zomaar, als b| van waardering uitgedeeld. Adviserende steun Organisator Dirk Kuus, deelt van de tweede groep, was bijzJ der blij met de kennis van Cees\l den Bosch, een medewerker Silja-Line in Amsterdam die va Rusland-kennis heeft. Met M kwam hij in contact vanwege j bespreking van de overtocht v Leningrad naar Helsinki. De voorbereiding vergde enoij veel inzet. 100 enthousiastelingen- werden tenslotte 50 die meegi gen Deelname van Hans van der Knal aan de reis is ontstaan tijdens a vriendenreis van motorrijen vorige zomer in de Dolomietenj In het eerste stadium was erzovjl animo voor de tocht, dat er ol wel 100 motorrijders mee dacnta te gaan; het uiteindelijke aanta I ca. 50 geworden. Prijzen die de pan uitrezen I Dirk Kuus schrijft over de nioej me voorbereidingen in het voj woord van het verslag in de Lv Toerwijzer van augustus: "Het werken met de Russische toriteiten was in vele °PZIL. 1 een slechte ervaring. De pni J van de visa werden bijvoor»* twee weken voor vertrek met o verhoogd zonder uitleg Uiteindelijk, toen alles h'Jn kannen en kruiken leek, depr'I 1 de pan uit stegen, maar gee dere oplossing gezien werd, Edelwweiss Bike Travel uib te bieden en wist, door het r I streeks contact een veel go j per plaatje tevoorschijn te j ren- RAI -motorenbeurs .-video Motor" Op de RAI-motorenbeurs'S LOOT-stand waar op 25, -t> 1 oktober et reisverslag op w zien is; er is een mix gel,lia'!,,Jl de twee groepen. Elke dec l aan één van beide reizen krijg video-band. pagina 20 Dorpskrant 429/2 oktober 1991

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1991 | | pagina 20