'arold Scholten op weg naar de top B. en W. van Waddinxveen FNV ledenvergadering namen een aantal besluiten ...Hijmaakt er een sport van om de beste prestatie te leveren... Collecte Diabetes Fonds W** msor gezocht 0* :-'êè hScaoügdSa.de BUrg' Ja" ppipi Dorpskrant 435/13 november 1991 pagina 21 Imerkerk a.d. IJssel - De 28-jarige Harold •n maakt kans om als motor-'weg'-racer, Èo° gekwalificeerd worden. Dit seizoen werd li1ein de 250 cc klasse. En dat op een aantal li 50 rijders in deze klasse, waarvan één mm Er is echter een 'maar' aan verbonden. Md moet eerst een andere motor met een 400 Mertakt) aanschaffen, omdat de hele klasse In de 250 cc het aankomende jaar wijzigt. ..En t!blijkt, gezien het bedrag dat daarvoor nodig Iepen eenvoudige zaak. Daarom is hij naarstig \:oek naar een sponsor. En dat is geen een- zaak. Terwijl een onophoudelijke stroom gemoto- terd verkeer de woning aan de le Tochtweg me grens van Zevenhuizendie hij met zijn wndindeelt, passeert, vertelt hij over de motor- vMf -nu». Niet op de openbare weg (fold Scholten rijdt alleen motor leencircuit, zoals dat van Assen, lautoweg vindt hij te gevaarlijk motors. "Als je op de race- iiliiil F wat overkomt, overleef je het, Pais eenzelfde ongeval op de K plaatsvindt dan kom je tegen [obstakel, een boom of stoep- Fof paaltje en dan ben je of ["slang gehandicapt of veron- ■je. B motor-wegracers' dragen le ft Pakken die ons van top tot teen raming bieden, compleet r kniebeschermers voor de Pten, net als onze helm. Ik heb ijogs nog een verschrikkelijke gemaakt door een aanrij ding op de baan. Ik had niks, m'n motor liep een aardige schram op en m'n helm was flink geschaafd. Bij motorongelukken op de auto weg ben ik diverse malen goed ver wond geweest, dus kies ik het zeke re voor het onzekere, ik houd het bij het motorracen op speciale circuits". Scholten ruimt z'n Kawasaki bin nenkort op. Z'n mecanicien of monteur, Karl van Tilburg is de race-motor weer terug aan het brengen in z'n oorspronkelijke staat als 'straat-motorfiets'. Deze MTS-er 'werktuigbouw', die in de examenklas zit, loopt mo menteel stage bij de firma Crone en hoorde van Marjanne Kok, aldaar als administratief medewerkster in dienst, dat haarvriend de motor- race-sport beoefent en afgelopen zomer zonder monteur zou ko men. Toen bedacht Karl dat hij een dergelijke taak wel leuk zou vin den. En dat heeft hij geweten. Vooraf gaand aan een wedstrijd en na af loop moet er heel wat sleutelwerk verricht worden en tal van onder delen moeten er verwisseld of vernieuwd worden. "Gelukkig kosten m'n banden niks", zegt Harold die vertegen woordiger is bij Dunlop en - zoals het gezegde luidt: 'wie appelen vaart, die appelen eet'. "Ik ben deze motorrace-sport echt als een hobby begonnen, maar van lieverlede is het niet meer te beta len. Net als met de autosport hangt het van commercie aan elkaar, dus moet je proberen om vanuit het bedrijfsleven dat met motoronder delen te maken heeft, sponsors te vinden. Dat kan pas als je presta ties hebt geleverd. Als je hoog scoort dan willen prominente merken je wel sponsoren. Dan zou je er zelfs rijk van kunnen worden, zoals enkele profcoureurs nu al miljonair zijn". Weekeinden "In het seizoen ben je weekeinden weg. Op vrijdagavond gaan we met de caravan naar Assen of naar België, net waar de wedstrijden zijn. Op zaterdag is er eerst een tijdtraining. Hiervan mogen de 36 snelsten de volgende dag aan de start verschijnen. Die starten op volgorde van de tijd. De trainings- tijd op zaterdag, met 10 a 12 ron den, bepaalt je startpositie. Bij de training gaat het puur om de tijd. Je start met 50 motors tegelijk om het snelste te rijden. In mijn klasse, tot dusver de 250 cc klasse, reed ik op het rechte eind zo'n 220 km. per uur. Je kent al snel het circuit uit je hoofd en zodoende heb je snel je balans gevonden. Met daarnaast een dosis lef en je houding weten te bepalen, scherp door de bochten, kun je presteren". Spannend "Echter wie roekeloos rijdt, valt af. De wedstrijd is heel erg spannend, je leeft er al een hele periode van tevoren naar toe en je hebt in je verbeelding de wedstrijd al 'tig' keren gereden. Vlak voor de start ben ik heel erg gespannen en het rijden op zich, vergt heel veel van je, ondanks dat het maar 20 minu ten duurt, ben je erna gewoon uit geput van de spanning om het op timale te bereiken. Maar het geeft je wel een kick om mee te doen en na vier jaar van lieverlede, toch hogerop te klimmen. Ook m'n vriendin Marjanne krijgt er een kick van dat ik rijd. Ze leeft intens mee tijdens de wedstrijd. Ze staat in de pitsstraat en houdt daar de tijden met heel veel spanning bij en geeft die door met bepaalde te kens, het zgn. 'klokken'. Karl staat in de startblokken met gereed schap, want mocht er iets gebeu ren dan moet dat a la minuut ver holpen worden. "Als ik val heeft Karl uren werk om de machine weer goed te krijgen" Karl gaat, als z'n school het toelaat, misschien ook in februari mee naar de februari-training in Zuid-Frank rijk en Spanje. De motor gaat dan in de caravan en de caravan achter de auto. Karl, bijgestaan door Harold, heeft ook dan heel wat sleutelwerk. "Als er onderdelen vervangen worden moet dat secuur gebeu ren. Je moet dubbel checken of alles goed uitgevoerd is, want vei ligheid is geboden", zegt hij. Nu de oude motor verkoopklaar te wachten staat op een nieuwe eige naar: een fraaie groene die nog ja ren meekan, is er voor hem even niet zoveel werk. Dat komt straks wel als het race-seizoen weer is aangebroken...tenminste als Scholten op tijd een nieuwe spon sor vindt omdat hij de aanschaf van een nieuwe motor niet zelf wil en kan bekostigen. Harold Scholten, net als zijn vriendin afkomstig uit Apeldoorn, is thans wel in gesprek met im porteurs van grote motor- fietsmerken, maar of ze hem wel interessant genoeg vinden? "Volgend jaar doe ik in de nieuwe klasse, met een nieuwe motor, een gooi naar het Nederlands kam pioenschap, een gooi naar het Ne derlands kampioenschap. De sub- sponsoring van tandwielen, pak en banden is rond, maar nu nog een snelle motor. Aan een gewone motorfiets moet dan nog het no dige gesleuteld worden om er een race-motorfiets van te maken. Juist die veranderingen om de machine nog sneller te laten lopen, zoals een dure uitlaat met meer vermogen, de zgn. 'hi-tech' kost veel. Er zijn coureurs die onder delen van titanium hebben, maar zoiets is voor mij nog niet wegge legd. Elke coureur zoekt naar mo gelijkheden om meer pk-vermogen te krijgen. Wie vindt dat de mo torsport niet belangrijk is omdat het geen sport is die op de Olym pische Spelen gehouden wordt, is waarschijnlijk niet goed op de hoogte van de wijze waarop een motorcoureur zijn hobby bezigt: hij maakt er een sport van om de beste prestatie te leveren". Nieuwerkerk a.d. IJssel -De Federatie Nederlandse Vakbeweging, afde ling Nieuwerkerk a.d. IJssel, houdt op dinsdag 19 november a.s. in het voormalige wijkgebouw van het Groene Kruis aan de Middenmolensin- gel 14, aanvang 20.00 uur, de algemene ledenvergadering f h'?xveen 'n de vergadering ■t tl co"e§e van burgemeester «houders werden o.a. de na- Tnde zaken behandeld: .,0ï®(': Mevrouw A. Janssen ■oen, 'zen 's Per 1 november F erad als technisch medewerk- B Wantsoenen bij de dienst are Werken en Bedrijven. rhtbakkejuConform het met Wot if M'dden-Holland af- L n c°ntract voor het aan- ||.P van een aantal reklame- Baaia j aan lantaarnpalen is Kri ^eze bakken voor 1 Üam'a,s- zu"en zijn geplaatst. De is k welke aan de gemeen- .Lf'onken door Evenemen- I "'Holland en zal worden I,,,. °m de gemeente Wad- F'Jrmfn bedrijventerrein Coe- Ch 'e Promoten, zal worden ri?9T>d: Met in§an§ van 1 ja- I ls mevrouwA.J.de Jong l'frkst benoemd tot me- |ettl(uer woonruimte - en fACegnenzaken.°P *Bodemsanering: Aan de provin cie zal worden verzocht om de lo- katie Veenkade/Dorpstraat op te nemen in het eerstvolgend vast te stellen uitvoeringsprogramma bo demsanering. *Speelterrein: Op verzoek van de directie van het Medisch Kleuter dagverblijf in de Zuidpias, is beslo ten het terreintje achter het ge bouw als speelruimte in te richten voor zowel de kinderen uit het dagverblijf als voor de kinderen uit de wijk. Het terrein zal hiertoe worden omheind. *Benoemd: De heer R. van Nieuw koop, reeds op tijdelijke basis werkzaam bij de sectie Algemeen Onderhoud van de dienst Open bare Werken en Bedrijven, is per 15 september 1991 in vaste dienst benoemd. Medewerksters tekstverwer king: Op de typekamer van de af deling Interne Zaken is mevrouw M.W.I. Smit te Boskoop per 1 ok tober 1991 aangewezen als eerste medewerkster tekstverwerking, terwijl mevrouw M.D. de Fretes te Moordrecht, per 1 november 1991 als medewerkster tekstverwerking in tijdelijke dienst is benoemd. *Onderzoek vervoersbehoeften: Door het college is akkoord gegaan met het voorstel om een onder zoek in te stellen naar de diverse vervoersbehoeften in de gemeente zoals vervoer allochtone leerlin gen, vervoersregelingen voor ouderen en de maaltijdvoorzie ning en dergelijke en de mogelijk heden om hierin geïntegreerd te kunnen voorzien, het zij door vrij willigerswerk, hetzij door het be drijfsleven. Bodemsaneringsprojecten: In de meerjarenbegroting 1992- 1996 zal een verhoging van de stortingen in de reserve bodemsanering wor den opgenomen van ca. f 250.000,Deze verhoging is no dig in. verband met verwachte kosten van in totaal 16 bodemsane ringsprojecten in Waddinxveen. Tevens zal een krediet aan de raad worden verzocht t.b.v. de sane- ringskosten A3-gebied en diverse oriënterende onderzoeken en kleine saneringen die niet ten laste van de Interimregeling bodemsa- Jarig maar nog niets te vieren Het thema van de landelijke col lecte "Geef's voor diabetes", die van 10 t/m 16 november wordt ge houden is "jarig maar nog niets te vieren'. Jarig omdat het de 10e collecte is. Aanleiding dus voor een 'feest'. Dankzij de collecteopbrengsten van de afgelopen jaren kon al veel onderzoek gedaan worden. De medische begeleiding van mensen met diabetes is verbeterd en er zijn betere behandelingsmethoden ontwikkeld. Verwachte toename onrustbarend Maar (nog) niets te vieren. Het ont staan van diabetes (ook bekend als suikerziekte) is nog steeds een raadsel. Er zijn nu ca. 300.000 men sen in ons land die deze ongenees lijke aandoening hebben. Deskun digen verwachten dat de komende jaren het aantal mensen met dia betes met ca. 50% toeneemt. Dit geldt vooral voor ouderdomsdia- betes. Het is dus noodzakelijk dat onderzoek naar het ontstaan van suikerziekte voortgezet en uitge breid wordt. Gevolgen Oogaandoeningen, hart- en vaat ziekten en niei aandoeningen kun nen optreden als iemand langere tijd diabetes heeft. Daarom wordt veel onderzoek verricht naar het terugdringen en voorkomen van deze complicaties. Daar is even eens veel geld voor nodig. Daarom is het belangrijk dat deze collecte slaagt. Geef daarom aan de collec tant of maak uw bijdrage over op banknummer 70.70.70.805 of giro nummer 5766 t.n.v. het Diabetes Fonds Nederland te Amersfoort. •f»

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1991 | | pagina 21