'arold Scholten op weg naar de top
B. en W. van Waddinxveen FNV ledenvergadering
namen een aantal besluiten
...Hijmaakt er een sport van om de beste prestatie te leveren...
Collecte Diabetes Fonds
W**
msor gezocht
0*
:-'êè
hScaoügdSa.de BUrg' Ja"
ppipi
Dorpskrant 435/13 november 1991
pagina 21
Imerkerk a.d. IJssel - De 28-jarige Harold
•n maakt kans om als motor-'weg'-racer,
Èo° gekwalificeerd worden. Dit seizoen werd
li1ein de 250 cc klasse. En dat op een aantal
li 50 rijders in deze klasse, waarvan één
mm Er is echter een 'maar' aan verbonden.
Md moet eerst een andere motor met een 400
Mertakt) aanschaffen, omdat de hele klasse
In de 250 cc het aankomende jaar wijzigt. ..En
t!blijkt, gezien het bedrag dat daarvoor nodig
Iepen eenvoudige zaak. Daarom is hij naarstig
\:oek naar een sponsor. En dat is geen een-
zaak.
Terwijl een onophoudelijke stroom gemoto-
terd verkeer de woning aan de le Tochtweg
me grens van Zevenhuizendie hij met zijn
wndindeelt, passeert, vertelt hij over de motor-
vMf -nu».
Niet op de openbare weg
(fold Scholten rijdt alleen motor
leencircuit, zoals dat van Assen,
lautoweg vindt hij te gevaarlijk
motors. "Als je op de race-
iiliiil
F wat overkomt, overleef je het,
Pais eenzelfde ongeval op de
K plaatsvindt dan kom je tegen
[obstakel, een boom of stoep-
Fof paaltje en dan ben je of
["slang gehandicapt of veron-
■je.
B motor-wegracers' dragen le
ft Pakken die ons van top tot teen
raming bieden, compleet
r kniebeschermers voor de
Pten, net als onze helm. Ik heb
ijogs nog een verschrikkelijke
gemaakt door een aanrij
ding op de baan. Ik had niks, m'n
motor liep een aardige schram op
en m'n helm was flink geschaafd.
Bij motorongelukken op de auto
weg ben ik diverse malen goed ver
wond geweest, dus kies ik het zeke
re voor het onzekere, ik houd het
bij het motorracen op speciale
circuits".
Scholten ruimt z'n Kawasaki bin
nenkort op. Z'n mecanicien of
monteur, Karl van Tilburg is de
race-motor weer terug aan het
brengen in z'n oorspronkelijke
staat als 'straat-motorfiets'.
Deze MTS-er 'werktuigbouw', die
in de examenklas zit, loopt mo
menteel stage bij de firma Crone en
hoorde van Marjanne Kok, aldaar
als administratief medewerkster
in dienst, dat haarvriend de motor-
race-sport beoefent en afgelopen
zomer zonder monteur zou ko
men. Toen bedacht Karl dat hij een
dergelijke taak wel leuk zou vin
den.
En dat heeft hij geweten. Vooraf
gaand aan een wedstrijd en na af
loop moet er heel wat sleutelwerk
verricht worden en tal van onder
delen moeten er verwisseld of
vernieuwd worden.
"Gelukkig kosten m'n banden
niks", zegt Harold die vertegen
woordiger is bij Dunlop en - zoals
het gezegde luidt: 'wie appelen
vaart, die appelen eet'.
"Ik ben deze motorrace-sport echt
als een hobby begonnen, maar van
lieverlede is het niet meer te beta
len. Net als met de autosport hangt
het van commercie aan elkaar, dus
moet je proberen om vanuit het
bedrijfsleven dat met motoronder
delen te maken heeft, sponsors te
vinden. Dat kan pas als je presta
ties hebt geleverd. Als je hoog
scoort dan willen prominente
merken je wel sponsoren. Dan zou
je er zelfs rijk van kunnen worden,
zoals enkele profcoureurs nu al
miljonair zijn".
Weekeinden
"In het seizoen ben je weekeinden
weg. Op vrijdagavond gaan we met
de caravan naar Assen of naar
België, net waar de wedstrijden
zijn. Op zaterdag is er eerst een
tijdtraining. Hiervan mogen de 36
snelsten de volgende dag aan de
start verschijnen. Die starten op
volgorde van de tijd. De trainings-
tijd op zaterdag, met 10 a 12 ron
den, bepaalt je startpositie. Bij de
training gaat het puur om de tijd.
Je start met 50 motors tegelijk om
het snelste te rijden. In mijn klasse,
tot dusver de 250 cc klasse, reed ik
op het rechte eind zo'n 220 km. per
uur. Je kent al snel het circuit uit je
hoofd en zodoende heb je snel je
balans gevonden. Met daarnaast
een dosis lef en je houding weten te
bepalen, scherp door de bochten,
kun je presteren".
Spannend
"Echter wie roekeloos rijdt, valt af.
De wedstrijd is heel erg spannend,
je leeft er al een hele periode van
tevoren naar toe en je hebt in je
verbeelding de wedstrijd al 'tig'
keren gereden. Vlak voor de start
ben ik heel erg gespannen en het
rijden op zich, vergt heel veel van
je, ondanks dat het maar 20 minu
ten duurt, ben je erna gewoon uit
geput van de spanning om het op
timale te bereiken. Maar het geeft
je wel een kick om mee te doen en
na vier jaar van lieverlede, toch
hogerop te klimmen. Ook m'n
vriendin Marjanne krijgt er een
kick van dat ik rijd. Ze leeft intens
mee tijdens de wedstrijd. Ze staat
in de pitsstraat en houdt daar de
tijden met heel veel spanning bij en
geeft die door met bepaalde te
kens, het zgn. 'klokken'. Karl staat
in de startblokken met gereed
schap, want mocht er iets gebeu
ren dan moet dat a la minuut ver
holpen worden. "Als ik val heeft
Karl uren werk om de machine
weer goed te krijgen"
Karl gaat, als z'n school het toelaat,
misschien ook in februari mee naar
de februari-training in Zuid-Frank
rijk en Spanje. De motor gaat dan in
de caravan en de caravan achter
de auto. Karl, bijgestaan door
Harold, heeft ook dan heel wat
sleutelwerk.
"Als er onderdelen vervangen
worden moet dat secuur gebeu
ren. Je moet dubbel checken of
alles goed uitgevoerd is, want vei
ligheid is geboden", zegt hij.
Nu de oude motor verkoopklaar te
wachten staat op een nieuwe eige
naar: een fraaie groene die nog ja
ren meekan, is er voor hem even
niet zoveel werk. Dat komt straks
wel als het race-seizoen weer is
aangebroken...tenminste als
Scholten op tijd een nieuwe spon
sor vindt omdat hij de aanschaf
van een nieuwe motor niet zelf wil
en kan bekostigen.
Harold Scholten, net als zijn
vriendin afkomstig uit Apeldoorn,
is thans wel in gesprek met im
porteurs van grote motor-
fietsmerken, maar of ze hem wel
interessant genoeg vinden?
"Volgend jaar doe ik in de nieuwe
klasse, met een nieuwe motor, een
gooi naar het Nederlands kam
pioenschap, een gooi naar het Ne
derlands kampioenschap. De sub-
sponsoring van tandwielen, pak en
banden is rond, maar nu nog een
snelle motor. Aan een gewone
motorfiets moet dan nog het no
dige gesleuteld worden om er een
race-motorfiets van te maken.
Juist die veranderingen om de
machine nog sneller te laten lopen,
zoals een dure uitlaat met meer
vermogen, de zgn. 'hi-tech' kost
veel. Er zijn coureurs die onder
delen van titanium hebben, maar
zoiets is voor mij nog niet wegge
legd. Elke coureur zoekt naar mo
gelijkheden om meer pk-vermogen
te krijgen. Wie vindt dat de mo
torsport niet belangrijk is omdat
het geen sport is die op de Olym
pische Spelen gehouden wordt, is
waarschijnlijk niet goed op de
hoogte van de wijze waarop een
motorcoureur zijn hobby bezigt:
hij maakt er een sport van om de
beste prestatie te leveren".
Nieuwerkerk a.d. IJssel -De Federatie Nederlandse Vakbeweging, afde
ling Nieuwerkerk a.d. IJssel, houdt op dinsdag 19 november a.s. in het
voormalige wijkgebouw van het Groene Kruis aan de Middenmolensin-
gel 14, aanvang 20.00 uur, de algemene ledenvergadering
f h'?xveen 'n de vergadering
■t tl co"e§e van burgemeester
«houders werden o.a. de na-
Tnde zaken behandeld:
.,0ï®(': Mevrouw A. Janssen
■oen, 'zen 's Per 1 november
F erad als technisch medewerk-
B Wantsoenen bij de dienst
are Werken en Bedrijven.
rhtbakkejuConform het met
Wot if M'dden-Holland af-
L n c°ntract voor het aan-
||.P van een aantal reklame-
Baaia j aan lantaarnpalen is
Kri ^eze bakken voor 1
Üam'a,s- zu"en zijn geplaatst. De
is k welke aan de gemeen-
.Lf'onken door Evenemen-
I "'Holland en zal worden
I,,,. °m de gemeente Wad-
F'Jrmfn bedrijventerrein Coe-
Ch 'e Promoten, zal worden
ri?9T>d: Met in§an§ van 1 ja-
I ls mevrouwA.J.de Jong
l'frkst benoemd tot me-
|ettl(uer woonruimte - en
fACegnenzaken.°P
*Bodemsanering: Aan de provin
cie zal worden verzocht om de lo-
katie Veenkade/Dorpstraat op te
nemen in het eerstvolgend vast te
stellen uitvoeringsprogramma bo
demsanering.
*Speelterrein: Op verzoek van de
directie van het Medisch Kleuter
dagverblijf in de Zuidpias, is beslo
ten het terreintje achter het ge
bouw als speelruimte in te richten
voor zowel de kinderen uit het
dagverblijf als voor de kinderen uit
de wijk. Het terrein zal hiertoe
worden omheind.
*Benoemd: De heer R. van Nieuw
koop, reeds op tijdelijke basis
werkzaam bij de sectie Algemeen
Onderhoud van de dienst Open
bare Werken en Bedrijven, is per
15 september 1991 in vaste dienst
benoemd.
Medewerksters tekstverwer
king: Op de typekamer van de af
deling Interne Zaken is mevrouw
M.W.I. Smit te Boskoop per 1 ok
tober 1991 aangewezen als eerste
medewerkster tekstverwerking,
terwijl mevrouw M.D. de Fretes te
Moordrecht, per 1 november 1991
als medewerkster tekstverwerking
in tijdelijke dienst is benoemd.
*Onderzoek vervoersbehoeften:
Door het college is akkoord gegaan
met het voorstel om een onder
zoek in te stellen naar de diverse
vervoersbehoeften in de gemeente
zoals vervoer allochtone leerlin
gen, vervoersregelingen voor
ouderen en de maaltijdvoorzie
ning en dergelijke en de mogelijk
heden om hierin geïntegreerd te
kunnen voorzien, het zij door vrij
willigerswerk, hetzij door het be
drijfsleven.
Bodemsaneringsprojecten: In de
meerjarenbegroting 1992- 1996 zal
een verhoging van de stortingen in
de reserve bodemsanering wor
den opgenomen van ca. f
250.000,Deze verhoging is no
dig in. verband met verwachte
kosten van in totaal 16 bodemsane
ringsprojecten in Waddinxveen.
Tevens zal een krediet aan de raad
worden verzocht t.b.v. de sane-
ringskosten A3-gebied en diverse
oriënterende onderzoeken en
kleine saneringen die niet ten laste
van de Interimregeling bodemsa-
Jarig maar nog niets te vieren
Het thema van de landelijke col
lecte "Geef's voor diabetes", die
van 10 t/m 16 november wordt ge
houden is "jarig maar nog niets te
vieren'.
Jarig omdat het de 10e collecte is.
Aanleiding dus voor een 'feest'.
Dankzij de collecteopbrengsten
van de afgelopen jaren kon al veel
onderzoek gedaan worden. De
medische begeleiding van mensen
met diabetes is verbeterd en er zijn
betere behandelingsmethoden
ontwikkeld.
Verwachte toename
onrustbarend
Maar (nog) niets te vieren. Het ont
staan van diabetes (ook bekend als
suikerziekte) is nog steeds een
raadsel. Er zijn nu ca. 300.000 men
sen in ons land die deze ongenees
lijke aandoening hebben. Deskun
digen verwachten dat de komende
jaren het aantal mensen met dia
betes met ca. 50% toeneemt. Dit
geldt vooral voor ouderdomsdia-
betes. Het is dus noodzakelijk dat
onderzoek naar het ontstaan van
suikerziekte voortgezet en uitge
breid wordt.
Gevolgen
Oogaandoeningen, hart- en vaat
ziekten en niei aandoeningen kun
nen optreden als iemand langere
tijd diabetes heeft. Daarom wordt
veel onderzoek verricht naar het
terugdringen en voorkomen van
deze complicaties. Daar is even
eens veel geld voor nodig. Daarom
is het belangrijk dat deze collecte
slaagt. Geef daarom aan de collec
tant of maak uw bijdrage over op
banknummer 70.70.70.805 of giro
nummer 5766 t.n.v. het Diabetes
Fonds Nederland te Amersfoort.
•f»