B. en W. Moerhuizen weigeren medewerking Westnederland
verkeersmaatregel afsluiting Moerkapelse Zijde in de ochtendspits
Gemeenteraadsvergadering
Moerhuizen - Met name de PvdA en
SGP/RPF lieten zich kritisch uit, bij
de algemene beschouwingen op de
Gemeentebegroting 1992 van Ze-
venhuizen/Moerkapelle, over het
stroeve overleg tussen B, en W. van
Moerhuizen en Westnederland. Hij
wees daarbij naar de WD-wethou-
der.
Wat is er aan de hand?
en W. van Moerhuizen blijken,
volgens een briefwisseling, geen
medewerking te willen verlenen aan
het afsluiten van de Moerkapelse
Zijde in de ochtendspits, hetgeen
betreurd wordt door Westneder
land. In maart is het eerste verzoek
aan B. en W. van Moerhuizen gericht,
vervolgens een tweede argumenta
tie in juli en tenslotte, na negatieve
berichtgeving van B. en W., een te
leurgestelde reactie van Westneder-
and. Deze Vervoersmaatschappij
leeft een enquete gehouden naar de
belangstelling van een Snelbus-
dienst tijdens de ochtend en de
avondspits, onder de inwoners van
Maddinxveen, forenzen die in Den
laag werkzaam zijn, waarvan er ve
en positief reageerden. Ook inwo
ners van Moerkapelle en Zevenhui-
en zouden van een dergelijke snel-
dienst gebruik kunnen maken. Af-
luiting van de Moerkapelse Zijde
ijdens de ochtendspits (waar thans
'eel sluipverkeer van gebruik maakt
im de file op rij ksweg 12 te ontlopen)
iou ten gerieve zijn van een vlotte
loorstroming van het openbaar
'erkeer: van de huidige streeklijnen
171 en 176 en de toekomstige snel-
diensten 241 en 242 te bevorderen en
sluipverkeer tegenhouden.
Eén van de argumenten van B. en W.
voor afwijzing is het ontbreken van
inzicht hoe de verkeersstromen zich
bij invoering van de maatregel gaan
afwikkelen. Westnederland zegt be
reid te zijn dit inzicht te verschaffen
door een extern ingenieursbureau
opdracht te geven. (Onderzoeks
kosten f 20.000,
Voorwaarde om dit onderzoek te
starten was de bereidheid van het
eerder ingenomen 'afwijzend'
standpunt te willen heroverwegen.
Helaas is- ondanks de gevraagde
heroverweging in het college- dit
verzoek afgewezen.
Westnederland betreurt dit ten
teerste.
Westnederland... al aardig op
weg??
Op 18 maart had men reeds een brief
ïescbreven over het belang van
loede doorstromingsvoorzieningen
'oor de nieuwe hoogwaardige spits-
sneldiensten om een concurrerende
.eistijd met de auto te realiseren,
«edewerking van de wegbeheerder
s onontbeerlijk.
Ie bij dit project betrokken wegbe-
«erders verlenen naar hun vermo-
ïn medewerking: de gemeente
'addinxveen middels Vetag in ver
keerslichten en extra (sneldienst)
lalten, de provincie Zuid-Holland
middels het doorstromingsproject
Kruisweg -A12 en Rijkswaterstaat
middels extra haltes bij de pool-
plaats Beijerincklaan -Bredeweg-
A12 en het doorstromingsproject
A12 Waddinxveen -Zoetermeer -Den
Haag.
Sneldienst
Helaas moet Westnederland consta
teren dat de gemeente Moerhuizen
de zwakke schakel is in de keten van
doorstromingsmaatregelen.
De afwijzing van B. en W. van Moer
huizen heeft gevolgen voor de uit
voeringvan "Vrij Baan 21"-projecten
(een sneldienst van buslijnen in de
Randstad waarover de Dorpskrant
reeds eerder publicaties deed red.)
waarbij Moerhuizen direct betrok
ken is.
Doordat B. en W. geen medewerking
verlenen aan doorstromingsmaatre
gelen voor ge
plande sneldien-
sten, wordt het
zwaarwegende uit
gangspunt dat de
gemiddelde snel
heid van de snel
dienst tussen de
zwaartepunten 40
km/u dient te zijn,
niet gehaald.
Kies voor
openbaar
vervoer als straks
de snelbus rijdt!
Geplande snel-
diensten Zoeter
meer -Zevenhui
zen - Capelle a.d.
IJssel in 1993 en
Capelle a.d. IJssel
- Nieuwerkerk a.d.
IJssel -Zevenhui-
zen - Den Haag in
1994, dreigen ern
stige vertraging op te lopen omdat
ook voor de kern Zevenhuizen (het
knelpunt Burg. Klinkhamerweg)
verstrekkende doorstromingsmaat
regelen gevraagd zullen worden.
"Alleen met een volledige medewer
kingvan de wegbeheerders zijn wij in
staat de concurrentie met de auto
mobiliteit aan te gaan. Uw bijdrage is
een optimale (bus)infrastructuur,
wij zorgen voor een hoogwaardige
sneldienst", aldus Westnederland.
(Een afschrift van de brief waarin het
bovenstaande vermeld staat, is ver
zonden naar de fractievoorzitters
van de politieke partijen in de ge
meenteraad van Moerhuizen en naar
het college van Gedeputeerde Staten
van Zuid-Holland.)
Commissievergadering
N.B. Tijdens de onlangs gehouden
Commissievergadering, onder voor
zitterschap van wethouder B. van
Yperen was namens Westnederland,
de heer W. Terra aanwezig om de
urgentie van verkeersmaatregelen
voor Westnederland: afsluiting van
de Moerkapelse Zijde tijdens de och
tendspits en een onderzoek hiertoe,
extra te accentueren. Er ontstond
toen bij de commissieleden en West
nederland, de indruk dat de wethou
der niet voldoende op de hoogte was
van hetgeen Westnederland beoog
de en de wethouder niet van de ernst
van de situatie, ter ontlasting van
rijksweg A 12, en vervolgens de TW
67, in 1993, doordrongen was.
Overleg B.K. weg
De Bewonerscommissie B.K. weg
heeft vorige week een overleg gehad
met de heer Terra van Westneder-
land om de klokken gelijk te zetten en
te bekijken wat ieders standpunt was
met hetzelfde doel: geen filevorming
op de B.K. weg in het dorp, maar
buiten het dorp en zodoende een
snelle doorstroming voor de bus.
Paul v.d. Meer, .namens de Bewo
nerscommissie: "Ons standpunt is
dat de weg dicht moet voor (door
gaande) vrachtwagens. Het duurt
ons te lang en op een zo kort mogelij
ke termijn moet de B.K. weg afgeslo
ten worden voor het vrachtverkeer,
met uitzondering van lokaal bestem
mingsverkeer. Het gaat erom dat de
invoering van een sneldienst en het
weren van het vrachtverkeer en
eventuele andere maatregelen el
kaar niet bijten.
We hebben naar eikaars plannen ge
keken en denken gezamenlijk tot een
oplossing te komen. Daarmee zou je
door middel van dosering van ver
keerslichten, ook nieuwe bij het in
dustrieterrein, een snelle doorgang
van het verkeer over de B.K. weg
bewerkstelligen. De bus kan snel
over de weg rijden en wij als bewo
ners hebben geen file meer voor de
deur.
Omdat het er voorlopig niet inzit dat
er een omleidingsweg komt en de
mogelijkheden er zijn, moeten er
snel van gemeentewege, maatrege
len worden getroffen.
De aanleg van een omleidingsweg
duurt misschien nog tien jaar, of
wordt versneld door de realisering
van Achtkamp.
De Bewonerscommissie heeft drie
vorstellen aan de Werkgroep Door
gaand Verkeer gedaan, voor oplos
singen op de korte termijn, namelijk:
le. Het weren van vrachtverkeer, 2e.
Regulatie van het verkeer d.m.v. ver
keerslichten en dus geen file in het
dorp
3. De bewegwijzering op beide rijks
wegen naar de Bredeweg te laten
verwijzen voor het verkeer: afrit
Moerkapelle richting Moordrecht en
daar de A 20 op/af en andersom ter
hoogte van Zevenhuizen het verkeer
op de volgende afrit (Moerkapelle) te
wijzen.
De derde maatregel moet Rijkswater
staat nemen en heeft dit in onder
zoek. De eerste twee maatregelen
moet het gemeentebestuur nemen!
De Provincie zegt 'hier kunnen we
niets aan doen: het is een zaak van
het gemeentebe
stuur: Gemeente
Moerhuizen
neem een beslis
sing'. Dat was in
september het
standpunt van de
provincie en
werd dat van de
werkgroep.
De Provincie zegt:
wij hebben tot
1993 geen zeg
genschap over de
weg. De gemeente
is autonoom over
de B.K. weg. Deze
kan dus afgegren
deld worden voor
het vrachtver
keer.
Je ziet het in Wa
teringen. Die ge
meente zegt te
gen Den Haag:
'bekijk het maar met je vrachtwa
gens.'
Er zijn meerdere gemeenten die op
wegen in Nederland het doorgaande
vrachtverkeer weren.
Wij willen dat niet verbieden voor
verkeer van het industrieterrein of
lokaal verkeer. Stel je voor, maar de
weg door Zevenhuizen moet niet die
nen voor het doorgaand verkeer van
heel Nederland. Als de gemeente een
maatregel neemt voor het vracht
verkeer dan bestaat de kans dat de
provincie de weg niet meer op 1 jan.
93 als een provinciale weg erkent.
Daarom zijn er bij de gemeente
vraagtekens, want dat betekent on
derhoud voor de gemeente. Echter
dan rijdt er al minder (schadetoe-
brengend!) verkeer= minder onder
houdskosten. Thans kost het onder
houd f 100.000,per jaar. Als je ziet
hoeveel vrachtwagens de stoepen
kapotrijden! Dus zullen de kosten
omlaag gaan en ten tweede blijf je
beheerder van weg die door je dorp
loopt net zoals de gemeente beheer
der blijft van Noordeinde, Zuideinde
etc. Als de provincie de weg over-
neemt kan het moeilijk vrachtver
keer weer toelaten. Reëel is het niet
dat een maatregel teruggedraaid
wordt omdat je dan zo weer iets
creëert wat de situatie kwa milieu
weer verergert waartegen gerechte
lijke stappen door de bewoners ge
nomen kunnen worden".
Van der Meer benadrukt dat de werk
groep "Doorgaand Verkeer", waarin
gemeente, provincie, politie en be
woners met elkaar 'overleggen',
eveneens het standpunt deelt dat er
snel maatregelen moeten worden
getroffen: en het kan!
De gemeente kreeg een vrijbrief van
de Provincie om handelend op te
treden.
Van het kastje naar de muur
"Wat mij heeft verwonderd: er kwam
geen enkele maatregel.
Wel kwam weer de vraag: kunt u de
voorstellen nader uitwerken?
Wij voelen ons van het kastje naar de
muur gestuurd.
Met een beetje averechts effect.
Wij hebben dit wederom onder de
aandacht van alle politieke partijen
gebracht. We zijn blij dat we nu ook
gehoor vinden bij de WD.
Nu moet er in de komende maanden
wat gebeuren voor het vrachtver
keer. Er moet nu geld voor ter be
schikking komen. De gemeente is aan
zet. Als B.K.-wegcommissie zijn we
blij, met het voorzitterschap van
burgemeester Lips in de werkgroep
Doorgaand Verkeer en als Bewoners
commissie hebben we ook een goed
contact met de burgemeester.
Stuk beleid
Hofman PvdA en De Gooijer SGP/RPF
vroegen zich tijdens de Algemene
Beschouwingen af wat de reden was
dat wethouder Van Yperen z'n taak
overdroeg, dat heeft al in de Dorps
krant gestaan, namelijk dat hij zich
persoonlijk aangesproken voelde als
er verwijten klonken aan het adres
van de gemeente. Dat is nooit zo
bedoeld. Politiek en persoon zijn ge
scheiden en moeten dat blijven.
Ik kan met de hand op het hart zeg
gen dat we niet hem, maar een stuk
beleid kritiseerden. Er kwam nooit
een oplossing van het probleem, de
gemeente maakte een probleem van
de oplossing. Wij hebben heel lang
voor erkenning en aandacht lopen
zwoegen. Dat betrof een stukje be
leid van de Gemeente dat Van Ype
ren vertegenwoordigde. Jammer dat
wethouder Van Yperen het zo per
soonlijk neemt als er kritiek komt".
Blij is V.d. Meer met de aandacht die
nu ook van WD-zijde voor de B.K.
weg komt, gehoord de Algemene Be
schouwingen. Hij verwacht dat de
PvdA en SGP/RPF binnenkort of in de
tweede ronde van de Algemene Be
schouwingen, terugkomt op de B.K.
weg, met bijval van de SGP/RPF-
fractie. Van der Meer spreekt dan
ook de wens uit dat er begin 1992
concrete maatregelen zullen worden
getroffen, zodat de B.K.-weg ontlast
wordt van het drukke Midden-Hol-
land-vrachtverkeer.
Moerhuizen
«n 23 punten tellende agenda op
•tn avond afwerken is al een klus.
'el daarbij de algemene beschou
wingen van de resp. politieke fracties
'<an de Moerhuizense gemeenteraad
a men zal voor zich al bedacht
'ebben: 'dat redden ze niet voor
Middernacht'.
dat was zo vorige week woensdag-
'vond 11 december. En het vervolg
J°nd gisteravond plaats, want het
°"ege moest antwoorden op de vra-
ifn en in meerdere rondes ingaan op
|lverse zaken terwijl er tevens het
jnanciële aspect was: de cijfers van
«begroting en de gevolgen met een
('Iging/aanpassing van de tarieven
'°°r afvalstoffen, rioolrechten e.d.
Blijft de Wollefoppenweg de
begrenzing??
•MKen die eerst behandeld werden
'aren o.a. het ondertekenen van
e'startconvenant Rotterdam Re-
10 in het kader van de Vierde Nota
®mtelijke ordening Extra (Vinex).
neer G. van Laviere SGP/RPF
de dat het gemeentebestuur wel
"et ondertekenen wil Moerhuizen
"rokken worden in de plannen,
beer P. Hofman PvdA, had er dui-
''ik wat moeite mee, wees erop dat
grens (voor hem wel), maar de
"ere partij (priovincie) niet, van
wollefoppenweg niet keihard is
benadrukte het binnenkort ge
komen van het Landschaps-
duurplan Zuidpias. Spreker
s op de enorme verkeersoverlast
er door de realisatie van 'Acht-
P over Zevenhuizens grondge-
zal komen.
der, bij het begin van de vergade-
rh'ti H°'man al gepleit voor een
"'bare parkeerplaats aan de Wol-
lefoppenweg ter hoogte van de ma
nege, waarna de politie tegen parkee-
rovertreders kan optreden.
De heer S. de Jong CDA noemde het
beleid inzake Vinex 'slikken of stik
ken'.
"De andere partij heeft ons nodig. We
moeten die weg kiezen waarop we
het meeste invloed uit kunnen oefe
nen en we moeten meedenken met
het oog op het grote Europa", zo zei
hij tevens opmerkend aan één kant
wel bezwaren te hebben.
De heer J. Hogenes Gem. bel. vroeg
zich af of als er voor deze weg geko
zen wordt er meebetaald moet wor
den in een onderzoek en was ervan
overtuigd dat 'men' zeker niet zon
der Moerhuizen kon.
Moerhuizen's akkoord
Het gemeentebestuur van Moerhui
zen houdt dus een vinger aan de pols
door de ondertekening van het Vi-
nex-Startconvenant met Rotterdam,
iets waar men aanvankelijk tegen
Het afgelopen jaar is er veelvuldig
gesproken, overleg gepleegd en zijn
plannen gemaakt op welke wijze een
standpunt moest worden ingeno
men inzake de Vierde Nota Ruimte
lijke ordening Extra, welke de her
ingedeelde gemeente, kersvers aan
de start, begin dit jaar gepresenteerd
kreeg.
Een plan voor de bouw van ca. 5000
woningen op aangrenzende gronden
van de Rotterdamse wijk Zeven
kamp, en dus Achtkamp genoemd.
Om dit te kunnen verwezelijken moet
de gemeente Rotterdam gemeente
grenzen overschrijden.
Dat is weieens vaker gebeurd, maar
toen ging het wat Zevenhuizen be
treft, gepaard met veel overleg, wat
eenvoudiger: Zevenhuizen stond,
tegen een half miljoen, grond af aan
Rotterdam, ten westen van de Wol
lefoppenweg.
De gemeentegrens werd toen ver
legd.
Nu speelt een dergelijke situatie,
echter wel grotendeels op Zevenhui
zens (Moerhuizens) grondgebied,
maar misschien niet helemaal te rea
liseren binnen de perken die de ge
meente Moerhuizen wil bieden.
De gemeente Nieuwerkerk neemt,
omdat het slechts een geringe hoe
veelheid gemeentegrond betreft wat
nodig zou zijn ter realisatie van
Achtkamp, een coulante houding
aan.
Temeer daar door het provinciaal
bestuur reeds een standpunt is in
genomen over de zuidelijke be
grenzing van Achtkamp in de vorm
van het weglichaam van de A20.
Dit heeft ertoe geleid dat de ge
meenten nieuwerkerk a.d. IJssel en
Rotterdam zich reeds akkoord heb
ben verklaard overeenstemming te
bereiken over een grenscorrectie
voor het gebied ten noorden van
deze grens.
Moerhuizens gemeentebestuur
staat nog steeds achter een paar
voorwaarden maar is toch enigszins
soepeler in haar houding geworden.
Nog steeds is men van mening dat:
a. Er mag geen woningbouw plaats
vinden ten noorden van de Wollefop
penweg; - er moet een oplossing ko
men voor de verkeersproblematiek
op de TW67; - respectering van de
gemeentelijke autonomie; - geen
aantasting van de eigen woning
bouwplannen.
Wat de voorwaarden betreft houdt
Moerhuizen zich angstvallig vast aan
de toezeggingen die mevrouw L. Stol-
ker- Nanninga (Gedeputeerde) ge
daan heeft.
Deze onderstreepte onlangs dat ook
de provincie waarde hecht aan een'
goede begrenzing van het Groene
Hart en aan de functie die de Wol
lefoppenweg hierbij kan vervullen.
B. en W. stellen: "Duidelijk is hierbij
door de gedeputeerde verklaard, dat
zij de provinciale Staten een toezeg
ging heeft gedaan die haar opvattin
gen weergeeft".
Uiteindelijk leidden de gesprekken
tussen Moerhuizen en de provincie
tot een aanvullende compromis
tekst.
Deze tekst was voor B. en W. uitein
delijk voldoende reden om toch over
te gaan tot ondertekening. In de tekst
stellen zowel Moerhuizen als de
provincie, dat een eventuele over
schrijding van de Wollefoppenweg
alleen kan plaatsvinden als na be
langenafweging blijkt, dat dit niet
onaanvaardbaar is. Hierbij zullen
zaken als landschappelijke waarden
en begrenzing van het Groene Hart
worden betrokken.
Zowel het college als de gemeente
raad zijn nu van mening, dat deze
aanvullende passage voldoende ba
sis geeft voor verdere studie.
Moerhuizen denkt dat de kans op
realisering van alle gemeentelijke
randvoorwaarden het grootst bij
deelname aan het convenant.
Vestiging AH supermarkt in
voormalige carrosseriefabriek
Unaniem ging de gemeenteraad ak
koord met het voorstel een voorbe-
reidingsbesluit te nemen ten behoe
ve van de vestiging van een super
markt op het perceel Dorpsstraat
129 te Zevenhuizen, maar er werden
wel vragen gesteld wat er met het
huidige pand en de parkeerruimte
van AH gaat gebeuren, wat nog on
zeker is.
Wijziging Voorrang Boslaan/
Burg. Boerstraat
Inwoners van Moerhüizen opgelet:
Binnenkort verandert de voorrangs
situatie bij de kruising Boslaan/
Burg.Boerstraat, vanwege het feit
dat er verkeersdrempels aangelegd
zijn in het wegdek.
Het verkeer öp de B. Boerstraat heeft
dus niet automatisch voorrang
meer, omdat de voorrangskruising
wordt opgeheven.
Bestuur Zevenster
Door de diverse fracties werden na
men voorgedragen om de gemeente
te vertegenwoordigen in het bestuur
van de Stichting Bejaardenhuisves
ting Zevenhuizen.
De SGP/RPF-fractie droeg de heer A.
Verweij te Moerkapelle voor, de heer
S. Duursma Gem. bèl. de heer D. de
Leeuw, beiden een fractiegenoot en
vanuit dezelfde invalshoek: omdat
het belangrijk is dat er ook mensen
uit de kern Moerkapelle in het be
stuur zitting hebben en de heer H.
Doornhein PvdA droeg mevrouw J.A.
Groeneweg-Visser voor uit Oud Ver
laat, ook uit het aspect dat kernen
vertegenwoordigd moeten zijn en
zij, (net als beide andere heren) een
ex-raadslid is.
Met een meerderheid van stemmen:
8, werd de heef D. de Leeuw gekozen.