B. en W. Moerhuizen weigeren medewerking Westnederland verkeersmaatregel afsluiting Moerkapelse Zijde in de ochtendspits Gemeenteraadsvergadering Moerhuizen - Met name de PvdA en SGP/RPF lieten zich kritisch uit, bij de algemene beschouwingen op de Gemeentebegroting 1992 van Ze- venhuizen/Moerkapelle, over het stroeve overleg tussen B, en W. van Moerhuizen en Westnederland. Hij wees daarbij naar de WD-wethou- der. Wat is er aan de hand? en W. van Moerhuizen blijken, volgens een briefwisseling, geen medewerking te willen verlenen aan het afsluiten van de Moerkapelse Zijde in de ochtendspits, hetgeen betreurd wordt door Westneder land. In maart is het eerste verzoek aan B. en W. van Moerhuizen gericht, vervolgens een tweede argumenta tie in juli en tenslotte, na negatieve berichtgeving van B. en W., een te leurgestelde reactie van Westneder- and. Deze Vervoersmaatschappij leeft een enquete gehouden naar de belangstelling van een Snelbus- dienst tijdens de ochtend en de avondspits, onder de inwoners van Maddinxveen, forenzen die in Den laag werkzaam zijn, waarvan er ve en positief reageerden. Ook inwo ners van Moerkapelle en Zevenhui- en zouden van een dergelijke snel- dienst gebruik kunnen maken. Af- luiting van de Moerkapelse Zijde ijdens de ochtendspits (waar thans 'eel sluipverkeer van gebruik maakt im de file op rij ksweg 12 te ontlopen) iou ten gerieve zijn van een vlotte loorstroming van het openbaar 'erkeer: van de huidige streeklijnen 171 en 176 en de toekomstige snel- diensten 241 en 242 te bevorderen en sluipverkeer tegenhouden. Eén van de argumenten van B. en W. voor afwijzing is het ontbreken van inzicht hoe de verkeersstromen zich bij invoering van de maatregel gaan afwikkelen. Westnederland zegt be reid te zijn dit inzicht te verschaffen door een extern ingenieursbureau opdracht te geven. (Onderzoeks kosten f 20.000, Voorwaarde om dit onderzoek te starten was de bereidheid van het eerder ingenomen 'afwijzend' standpunt te willen heroverwegen. Helaas is- ondanks de gevraagde heroverweging in het college- dit verzoek afgewezen. Westnederland betreurt dit ten teerste. Westnederland... al aardig op weg?? Op 18 maart had men reeds een brief ïescbreven over het belang van loede doorstromingsvoorzieningen 'oor de nieuwe hoogwaardige spits- sneldiensten om een concurrerende .eistijd met de auto te realiseren, «edewerking van de wegbeheerder s onontbeerlijk. Ie bij dit project betrokken wegbe- «erders verlenen naar hun vermo- ïn medewerking: de gemeente 'addinxveen middels Vetag in ver keerslichten en extra (sneldienst) lalten, de provincie Zuid-Holland middels het doorstromingsproject Kruisweg -A12 en Rijkswaterstaat middels extra haltes bij de pool- plaats Beijerincklaan -Bredeweg- A12 en het doorstromingsproject A12 Waddinxveen -Zoetermeer -Den Haag. Sneldienst Helaas moet Westnederland consta teren dat de gemeente Moerhuizen de zwakke schakel is in de keten van doorstromingsmaatregelen. De afwijzing van B. en W. van Moer huizen heeft gevolgen voor de uit voeringvan "Vrij Baan 21"-projecten (een sneldienst van buslijnen in de Randstad waarover de Dorpskrant reeds eerder publicaties deed red.) waarbij Moerhuizen direct betrok ken is. Doordat B. en W. geen medewerking verlenen aan doorstromingsmaatre gelen voor ge plande sneldien- sten, wordt het zwaarwegende uit gangspunt dat de gemiddelde snel heid van de snel dienst tussen de zwaartepunten 40 km/u dient te zijn, niet gehaald. Kies voor openbaar vervoer als straks de snelbus rijdt! Geplande snel- diensten Zoeter meer -Zevenhui zen - Capelle a.d. IJssel in 1993 en Capelle a.d. IJssel - Nieuwerkerk a.d. IJssel -Zevenhui- zen - Den Haag in 1994, dreigen ern stige vertraging op te lopen omdat ook voor de kern Zevenhuizen (het knelpunt Burg. Klinkhamerweg) verstrekkende doorstromingsmaat regelen gevraagd zullen worden. "Alleen met een volledige medewer kingvan de wegbeheerders zijn wij in staat de concurrentie met de auto mobiliteit aan te gaan. Uw bijdrage is een optimale (bus)infrastructuur, wij zorgen voor een hoogwaardige sneldienst", aldus Westnederland. (Een afschrift van de brief waarin het bovenstaande vermeld staat, is ver zonden naar de fractievoorzitters van de politieke partijen in de ge meenteraad van Moerhuizen en naar het college van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.) Commissievergadering N.B. Tijdens de onlangs gehouden Commissievergadering, onder voor zitterschap van wethouder B. van Yperen was namens Westnederland, de heer W. Terra aanwezig om de urgentie van verkeersmaatregelen voor Westnederland: afsluiting van de Moerkapelse Zijde tijdens de och tendspits en een onderzoek hiertoe, extra te accentueren. Er ontstond toen bij de commissieleden en West nederland, de indruk dat de wethou der niet voldoende op de hoogte was van hetgeen Westnederland beoog de en de wethouder niet van de ernst van de situatie, ter ontlasting van rijksweg A 12, en vervolgens de TW 67, in 1993, doordrongen was. Overleg B.K. weg De Bewonerscommissie B.K. weg heeft vorige week een overleg gehad met de heer Terra van Westneder- land om de klokken gelijk te zetten en te bekijken wat ieders standpunt was met hetzelfde doel: geen filevorming op de B.K. weg in het dorp, maar buiten het dorp en zodoende een snelle doorstroming voor de bus. Paul v.d. Meer, .namens de Bewo nerscommissie: "Ons standpunt is dat de weg dicht moet voor (door gaande) vrachtwagens. Het duurt ons te lang en op een zo kort mogelij ke termijn moet de B.K. weg afgeslo ten worden voor het vrachtverkeer, met uitzondering van lokaal bestem mingsverkeer. Het gaat erom dat de invoering van een sneldienst en het weren van het vrachtverkeer en eventuele andere maatregelen el kaar niet bijten. We hebben naar eikaars plannen ge keken en denken gezamenlijk tot een oplossing te komen. Daarmee zou je door middel van dosering van ver keerslichten, ook nieuwe bij het in dustrieterrein, een snelle doorgang van het verkeer over de B.K. weg bewerkstelligen. De bus kan snel over de weg rijden en wij als bewo ners hebben geen file meer voor de deur. Omdat het er voorlopig niet inzit dat er een omleidingsweg komt en de mogelijkheden er zijn, moeten er snel van gemeentewege, maatrege len worden getroffen. De aanleg van een omleidingsweg duurt misschien nog tien jaar, of wordt versneld door de realisering van Achtkamp. De Bewonerscommissie heeft drie vorstellen aan de Werkgroep Door gaand Verkeer gedaan, voor oplos singen op de korte termijn, namelijk: le. Het weren van vrachtverkeer, 2e. Regulatie van het verkeer d.m.v. ver keerslichten en dus geen file in het dorp 3. De bewegwijzering op beide rijks wegen naar de Bredeweg te laten verwijzen voor het verkeer: afrit Moerkapelle richting Moordrecht en daar de A 20 op/af en andersom ter hoogte van Zevenhuizen het verkeer op de volgende afrit (Moerkapelle) te wijzen. De derde maatregel moet Rijkswater staat nemen en heeft dit in onder zoek. De eerste twee maatregelen moet het gemeentebestuur nemen! De Provincie zegt 'hier kunnen we niets aan doen: het is een zaak van het gemeentebe stuur: Gemeente Moerhuizen neem een beslis sing'. Dat was in september het standpunt van de provincie en werd dat van de werkgroep. De Provincie zegt: wij hebben tot 1993 geen zeg genschap over de weg. De gemeente is autonoom over de B.K. weg. Deze kan dus afgegren deld worden voor het vrachtver keer. Je ziet het in Wa teringen. Die ge meente zegt te gen Den Haag: 'bekijk het maar met je vrachtwa gens.' Er zijn meerdere gemeenten die op wegen in Nederland het doorgaande vrachtverkeer weren. Wij willen dat niet verbieden voor verkeer van het industrieterrein of lokaal verkeer. Stel je voor, maar de weg door Zevenhuizen moet niet die nen voor het doorgaand verkeer van heel Nederland. Als de gemeente een maatregel neemt voor het vracht verkeer dan bestaat de kans dat de provincie de weg niet meer op 1 jan. 93 als een provinciale weg erkent. Daarom zijn er bij de gemeente vraagtekens, want dat betekent on derhoud voor de gemeente. Echter dan rijdt er al minder (schadetoe- brengend!) verkeer= minder onder houdskosten. Thans kost het onder houd f 100.000,per jaar. Als je ziet hoeveel vrachtwagens de stoepen kapotrijden! Dus zullen de kosten omlaag gaan en ten tweede blijf je beheerder van weg die door je dorp loopt net zoals de gemeente beheer der blijft van Noordeinde, Zuideinde etc. Als de provincie de weg over- neemt kan het moeilijk vrachtver keer weer toelaten. Reëel is het niet dat een maatregel teruggedraaid wordt omdat je dan zo weer iets creëert wat de situatie kwa milieu weer verergert waartegen gerechte lijke stappen door de bewoners ge nomen kunnen worden". Van der Meer benadrukt dat de werk groep "Doorgaand Verkeer", waarin gemeente, provincie, politie en be woners met elkaar 'overleggen', eveneens het standpunt deelt dat er snel maatregelen moeten worden getroffen: en het kan! De gemeente kreeg een vrijbrief van de Provincie om handelend op te treden. Van het kastje naar de muur "Wat mij heeft verwonderd: er kwam geen enkele maatregel. Wel kwam weer de vraag: kunt u de voorstellen nader uitwerken? Wij voelen ons van het kastje naar de muur gestuurd. Met een beetje averechts effect. Wij hebben dit wederom onder de aandacht van alle politieke partijen gebracht. We zijn blij dat we nu ook gehoor vinden bij de WD. Nu moet er in de komende maanden wat gebeuren voor het vrachtver keer. Er moet nu geld voor ter be schikking komen. De gemeente is aan zet. Als B.K.-wegcommissie zijn we blij, met het voorzitterschap van burgemeester Lips in de werkgroep Doorgaand Verkeer en als Bewoners commissie hebben we ook een goed contact met de burgemeester. Stuk beleid Hofman PvdA en De Gooijer SGP/RPF vroegen zich tijdens de Algemene Beschouwingen af wat de reden was dat wethouder Van Yperen z'n taak overdroeg, dat heeft al in de Dorps krant gestaan, namelijk dat hij zich persoonlijk aangesproken voelde als er verwijten klonken aan het adres van de gemeente. Dat is nooit zo bedoeld. Politiek en persoon zijn ge scheiden en moeten dat blijven. Ik kan met de hand op het hart zeg gen dat we niet hem, maar een stuk beleid kritiseerden. Er kwam nooit een oplossing van het probleem, de gemeente maakte een probleem van de oplossing. Wij hebben heel lang voor erkenning en aandacht lopen zwoegen. Dat betrof een stukje be leid van de Gemeente dat Van Ype ren vertegenwoordigde. Jammer dat wethouder Van Yperen het zo per soonlijk neemt als er kritiek komt". Blij is V.d. Meer met de aandacht die nu ook van WD-zijde voor de B.K. weg komt, gehoord de Algemene Be schouwingen. Hij verwacht dat de PvdA en SGP/RPF binnenkort of in de tweede ronde van de Algemene Be schouwingen, terugkomt op de B.K. weg, met bijval van de SGP/RPF- fractie. Van der Meer spreekt dan ook de wens uit dat er begin 1992 concrete maatregelen zullen worden getroffen, zodat de B.K.-weg ontlast wordt van het drukke Midden-Hol- land-vrachtverkeer. Moerhuizen «n 23 punten tellende agenda op •tn avond afwerken is al een klus. 'el daarbij de algemene beschou wingen van de resp. politieke fracties '<an de Moerhuizense gemeenteraad a men zal voor zich al bedacht 'ebben: 'dat redden ze niet voor Middernacht'. dat was zo vorige week woensdag- 'vond 11 december. En het vervolg J°nd gisteravond plaats, want het °"ege moest antwoorden op de vra- ifn en in meerdere rondes ingaan op |lverse zaken terwijl er tevens het jnanciële aspect was: de cijfers van «begroting en de gevolgen met een ('Iging/aanpassing van de tarieven '°°r afvalstoffen, rioolrechten e.d. Blijft de Wollefoppenweg de begrenzing?? •MKen die eerst behandeld werden 'aren o.a. het ondertekenen van e'startconvenant Rotterdam Re- 10 in het kader van de Vierde Nota ®mtelijke ordening Extra (Vinex). neer G. van Laviere SGP/RPF de dat het gemeentebestuur wel "et ondertekenen wil Moerhuizen "rokken worden in de plannen, beer P. Hofman PvdA, had er dui- ''ik wat moeite mee, wees erop dat grens (voor hem wel), maar de "ere partij (priovincie) niet, van wollefoppenweg niet keihard is benadrukte het binnenkort ge komen van het Landschaps- duurplan Zuidpias. Spreker s op de enorme verkeersoverlast er door de realisatie van 'Acht- P over Zevenhuizens grondge- zal komen. der, bij het begin van de vergade- rh'ti H°'man al gepleit voor een "'bare parkeerplaats aan de Wol- lefoppenweg ter hoogte van de ma nege, waarna de politie tegen parkee- rovertreders kan optreden. De heer S. de Jong CDA noemde het beleid inzake Vinex 'slikken of stik ken'. "De andere partij heeft ons nodig. We moeten die weg kiezen waarop we het meeste invloed uit kunnen oefe nen en we moeten meedenken met het oog op het grote Europa", zo zei hij tevens opmerkend aan één kant wel bezwaren te hebben. De heer J. Hogenes Gem. bel. vroeg zich af of als er voor deze weg geko zen wordt er meebetaald moet wor den in een onderzoek en was ervan overtuigd dat 'men' zeker niet zon der Moerhuizen kon. Moerhuizen's akkoord Het gemeentebestuur van Moerhui zen houdt dus een vinger aan de pols door de ondertekening van het Vi- nex-Startconvenant met Rotterdam, iets waar men aanvankelijk tegen Het afgelopen jaar is er veelvuldig gesproken, overleg gepleegd en zijn plannen gemaakt op welke wijze een standpunt moest worden ingeno men inzake de Vierde Nota Ruimte lijke ordening Extra, welke de her ingedeelde gemeente, kersvers aan de start, begin dit jaar gepresenteerd kreeg. Een plan voor de bouw van ca. 5000 woningen op aangrenzende gronden van de Rotterdamse wijk Zeven kamp, en dus Achtkamp genoemd. Om dit te kunnen verwezelijken moet de gemeente Rotterdam gemeente grenzen overschrijden. Dat is weieens vaker gebeurd, maar toen ging het wat Zevenhuizen be treft, gepaard met veel overleg, wat eenvoudiger: Zevenhuizen stond, tegen een half miljoen, grond af aan Rotterdam, ten westen van de Wol lefoppenweg. De gemeentegrens werd toen ver legd. Nu speelt een dergelijke situatie, echter wel grotendeels op Zevenhui zens (Moerhuizens) grondgebied, maar misschien niet helemaal te rea liseren binnen de perken die de ge meente Moerhuizen wil bieden. De gemeente Nieuwerkerk neemt, omdat het slechts een geringe hoe veelheid gemeentegrond betreft wat nodig zou zijn ter realisatie van Achtkamp, een coulante houding aan. Temeer daar door het provinciaal bestuur reeds een standpunt is in genomen over de zuidelijke be grenzing van Achtkamp in de vorm van het weglichaam van de A20. Dit heeft ertoe geleid dat de ge meenten nieuwerkerk a.d. IJssel en Rotterdam zich reeds akkoord heb ben verklaard overeenstemming te bereiken over een grenscorrectie voor het gebied ten noorden van deze grens. Moerhuizens gemeentebestuur staat nog steeds achter een paar voorwaarden maar is toch enigszins soepeler in haar houding geworden. Nog steeds is men van mening dat: a. Er mag geen woningbouw plaats vinden ten noorden van de Wollefop penweg; - er moet een oplossing ko men voor de verkeersproblematiek op de TW67; - respectering van de gemeentelijke autonomie; - geen aantasting van de eigen woning bouwplannen. Wat de voorwaarden betreft houdt Moerhuizen zich angstvallig vast aan de toezeggingen die mevrouw L. Stol- ker- Nanninga (Gedeputeerde) ge daan heeft. Deze onderstreepte onlangs dat ook de provincie waarde hecht aan een' goede begrenzing van het Groene Hart en aan de functie die de Wol lefoppenweg hierbij kan vervullen. B. en W. stellen: "Duidelijk is hierbij door de gedeputeerde verklaard, dat zij de provinciale Staten een toezeg ging heeft gedaan die haar opvattin gen weergeeft". Uiteindelijk leidden de gesprekken tussen Moerhuizen en de provincie tot een aanvullende compromis tekst. Deze tekst was voor B. en W. uitein delijk voldoende reden om toch over te gaan tot ondertekening. In de tekst stellen zowel Moerhuizen als de provincie, dat een eventuele over schrijding van de Wollefoppenweg alleen kan plaatsvinden als na be langenafweging blijkt, dat dit niet onaanvaardbaar is. Hierbij zullen zaken als landschappelijke waarden en begrenzing van het Groene Hart worden betrokken. Zowel het college als de gemeente raad zijn nu van mening, dat deze aanvullende passage voldoende ba sis geeft voor verdere studie. Moerhuizen denkt dat de kans op realisering van alle gemeentelijke randvoorwaarden het grootst bij deelname aan het convenant. Vestiging AH supermarkt in voormalige carrosseriefabriek Unaniem ging de gemeenteraad ak koord met het voorstel een voorbe- reidingsbesluit te nemen ten behoe ve van de vestiging van een super markt op het perceel Dorpsstraat 129 te Zevenhuizen, maar er werden wel vragen gesteld wat er met het huidige pand en de parkeerruimte van AH gaat gebeuren, wat nog on zeker is. Wijziging Voorrang Boslaan/ Burg. Boerstraat Inwoners van Moerhüizen opgelet: Binnenkort verandert de voorrangs situatie bij de kruising Boslaan/ Burg.Boerstraat, vanwege het feit dat er verkeersdrempels aangelegd zijn in het wegdek. Het verkeer öp de B. Boerstraat heeft dus niet automatisch voorrang meer, omdat de voorrangskruising wordt opgeheven. Bestuur Zevenster Door de diverse fracties werden na men voorgedragen om de gemeente te vertegenwoordigen in het bestuur van de Stichting Bejaardenhuisves ting Zevenhuizen. De SGP/RPF-fractie droeg de heer A. Verweij te Moerkapelle voor, de heer S. Duursma Gem. bèl. de heer D. de Leeuw, beiden een fractiegenoot en vanuit dezelfde invalshoek: omdat het belangrijk is dat er ook mensen uit de kern Moerkapelle in het be stuur zitting hebben en de heer H. Doornhein PvdA droeg mevrouw J.A. Groeneweg-Visser voor uit Oud Ver laat, ook uit het aspect dat kernen vertegenwoordigd moeten zijn en zij, (net als beide andere heren) een ex-raadslid is. Met een meerderheid van stemmen: 8, werd de heef D. de Leeuw gekozen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Dorpskrant | 1991 | | pagina 45