Nieuws Advertentieblad en Omstreken. voor Gouda en 1SR Bgjrjt Zondag, 21 September. 1S62 N°. 50. Iets over het Teekenonderwijs. eten. i 14^ 7s V>6 is Uitgave van A. BRINKMAN, j GOUDSCHE COURANT rwijs. hand- Straver, geb. /16 90% ?xkMA5' /16 Z16 /s Z16 Z4 C<J j. ten, wed. J. Willem erdingeu. 'ries. W. igelhard, 2 j. ader wijzer aar nu ^er door één bezoldigde moet ook ven. Ook voldoend iet hooger derwijzers :e wonde rend dres- schreden 4Si/2 «9/ir, 101% - Deze Courant verschijnt des Donderdags en. Zondags. In de Stad geschiedt de uitgave des avonds te voren. De prijs per drie maanden isf2,franco p. post ƒ2,25. De inzending der Advertentién kan geschieden tot des morgens ten 11 ure. september, ste t punt bij hierin ook rorde aan- 5115,!.; 26u/16 71% 60' 30% 55 +47/ls Gebleven koers. 64>/s 7014/16 Vreumingen C. van der Linden. ouders XV. ortensius en mits. 14. Iriana Maria, de Bruin en Da prijs der Advertentién’ van één tot zes regds met inbegrip van het zegel is 80 Cent, voor l eiken regel daarboven 10 Cent. I Buitengewone letters worden berekend naar I plaatsruimte. (Ingezonden.) Bij het tentoonstellen van de oefeningen der leerlingen van de Stads-Teekenschool, moeten wij het publiek wel opmerkzaam maken, dat zijne verwachting daaromtrent niet te hoog gespan nen zij; het spreekt van zelf, dat het niet verlangen kan, tee- keningen te aanschouwen zooals die gemeenlijk door liefhebbers van het teekenen worden vervaardigd; maar wel oefeningen, voortgebragt door leerlingen, die het teekenen moeten loeren als grond voor de verschillende industriëele vakken en l"~d. werken, waartoe zij worden opgeleid. Dia..oefeningen nu moeten,tegenover het publiek getuigenia ^hei. gevoel affeggeti van het grondig of niet grondig studeren der leer- 1 lingen en het doen zien of de rigting van het onderwijs op die school goed of slecht is. Van teekeningen kan dus hier geen sprake zijn, want teekeningen kunnen nimmer door jongens voortgebragt worden, maar alleen door meesters, die jaren lang gestudeerd hebben. En al wat men nu bij gebrek aan dege lijke studie in het teekenen als teekeningen w il doen doorgaan, zooals het maken van ontwerpjes zonder kennis van constructie en het nateekeneu van figuurtjes of landschapjes naar plaat mag nimmer op eene teekenschool gehuldigd of toegepast worden. Met die charlatannerie mag en kan het bestuur eeiier stedelijke inrigting zich uit den aard der instelling zelve niet ophouden. Dat toch moet het publiek voorgaan met den eenigen en kort- sten weg te bewandelen, die er toe leidt om degelijke teeke- naars te vormen en het teekenen zoo te laten onderwijzen, dat het niet bloot blijft bij het nateekenen, maar dat zij la* er ge schikt zijn om niet alleen de voorwerpen naar de natuur, maar ook de in de gedachten ontwrorpene te kunnen teekenen. Even zoo moet het bestuur zorg dragen, dat de ingenomenheid met onvolmaakt werk, welke bij jonge lieden zoo vaak voorkomt, geheel worde uitgeroeid en hen daarom alleen aanmoedigen en beloonen in het streven naar degelijke en grondige kennis. In de laatste 50 jaren heeft men in de meeste steden van Nederland naar het voorbeeld der Franschen, teekenscholen op- gerigt, met het doel nijverheid en handwerken te doen bloeijen, door den werksman een zoo volledig mogelijke opleiding in het teekenen te geven, tot vorming van zijn smaak, tot veredeling zijns kunstgevoels. Maar behalve op de teeken-akademien en op een paar goed georganiseerde scholen na, heeft dat onder wijs geenc groote resultaten opgeleverd, omdat de aard en si rekking daarvan geheel doelloos was. Vragen wij nu naarde oorzaak van dit verschijnsel, dan ligt het wel voor de hand. De kleingeestigheid scheen sedert een geruimen tijd het erfdeel van den Nederlander te zijn, hem door een vorig geslacht vermaakt, en het heeft lang geduurd eer de liefhebberij voor speksteen-poppetjes, lange lijssen-chinesche pulletjes, tijd verbeu zelende merklappen en papieren knipseltjes verdwenen was. En die zelfde liefhebberij yoor nietigheden nu drukte zich ook merkbaar af in het onderwijs; van daar dat men meer waarde hechtte aan de wijze van éene tijd verbeuzelende behandeling dan aan bet goede en Juiste teekenen-. Zoo werkte men eerst zon- Oost-Hucen B. n°. 75. i der eenige bepaalde leerwijze en liet gemeenlijk den leerling naar zijn eigen vrije keuze w erken, zonder eenige orde of regel in den loop van het onderwijs te volgen. De een teekende een kcebeestje, de ander een bloemstukje, een derde een landschapje, een vierde weder een herderinnetje of ander figuurtje; allen on geschikt voor degelijke studie. In den regel kw'amen de letr- lingen op te ver gevorderden leeftijd eerst op die scholen, zoo dat het moeijelijk werd hun vooraf een voorbereidend onderwijs te doen genieten. Was nu de keuze der modellen geheel verkeerd en doelloos, de wijze van uitvoering was nog ellendiger. De schaduwen onder anderen werden met ongeioofelijke inspanning of gestippeld, of gestreept en gekruist; daarmede werd veel tijd zoek gebragt en zoo werden meer de streepjes en ruitjes der f schaduwen machinaal nagemaakt, dan dat het oog geoefend ei| 1 voor seboone vormen opgewekt werd. Dat dfde gebrek was nog grooter in het pnvaat-ondórwtyS etr is i. nog zonder merkbare verandering zoo ten naastenbij gebleven Op de teekenscholen echter is het onderwijs gehul hervormd door de verstandige verbeteringen der bestuurders en de krach? tige maatregelen der regeringen. In plaats van zich hier nu tan te sluiten, is het privaat-onderwijs steeds geheel op zich zelf gebleven en het heeft, ja door den tijd verwisseld van modellen, maar het degelijk teeken-onderwiis is het nooit geworden; het bleef een geruimen tijd niets anders dan een tijd verbeuzelend handwerkje voor jonge heeren. Den zin, het deel, het nut van het teekenen scheen men in ’t algemeen uie* zou hoog te wa. r deeren, als di' kunst wel verdient; mei: cheen niet te begrij pen, dat het de ziel is van eene werkzame eu industriëele v Ski klasse en dat zonder deze kennis, die volksklasse zich ui konde opbellen uit dien diep ellendigen staat, waarin de overgeërfde vooroordeel™ van een vor-g gedaul peld was. En vraagt men nu, waarin of die verbet crd< ,/t kenonderwijs bestaat, dan moet ik zeggen, dat i - in het maken van teekeningen die verre bov der leerlingen zijn, en dus met verkeerde huipmid :»-lije.a veelal door de hand van den meester moeten afgewerkt wor den, dat het niet bestaat in het naapen van plater, die vol gebreken zijn of waarin geene de mit ste kennis van leiding of studie aanwezig is, en die dus veel tij.1 vermorsen met op- teekenen en eenmaal afgewerkt aan de wanden der vertrekken opgehangen, den jeugdigen leerling een valsch denkbeeld geven van zijne kennis en hem reeds vroegtijdig bedwelmen door he: zoet vergif der vleijerijmaar dat het verbeterd onderwijs be staat in studeren, in het maken van studiën die van de een voudigste lijnen geleidelijk en geregeld opklimmen tot de meest zaamgestelde voorwerpen. Zonder te stud ren kan men niets voortbrengen, evenmin als men oogsten kan daar waar n.f gezaaid is. Heeft men niets degelijks geleerd, men z.d er later niet mede kunnen schitteren, of men moest even de kraai uit de fabel zich tooijen willen met eens anders ren. En behoeven wij verre te gaan om te weten, hoe wt vruchten het teekenonderwijs tot nog toe beeft opgeleverd. I Vraagt het maar cens aan die duizenden, die teekei.cn g<- i leerd hebben, of er wel één onder is, die nu op gevorderden leeftijd, hetzij dan voor pleizier of hetzij om een werkin g tr

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1862 | | pagina 1