Nieuws en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. I 18G2. Donderdag, 25 September. IS0. 41. aarten. (T, ONDERWIJS en STAATSZORG» Uitgave van A. BRINKMAN. I Oost-HatenBi n°. 75. Gorter. moderne e Azen. ;ekleurde [eCtCIL Doozen ii* i’ich^s, van iger het stel. lil 1017. GOUDSCHE COURANT. 61710 32718 BH1NKMA3 52’, 277u vertrouwen op het beginsel als de bo- I 52716 27716 617. .32’ u Deze Courant verschijnt des Donderdags en Zondags. In de Stad geschiedt de uitgave des avonds te voren. De prijs per drie maanden is/2,franco p. post 2,23 De inzending der Advertentien kan geschieden tot des morgeus ten 11 ure. *85/s 157s 1178 90716- 337, I93’. pel 32 cents. 28 pel 27 cents. 25 pel ‘8 cents. u 15 u 12 n ien de redactie, maken op voor- s voor ouze he nnas; lek, hoewel nbekende namen, n over het r**eds ictie stelt zich om ook minder n van hem, die echte weten- September, oogst e koers. >*716 '67. »A, en fraaije PEN, als: 3r, niet ge- spel 15 cent®. u 12 H 10 tf ikte. spel 10 cents. 6 n ten. sl 4 cents. ijn genomen» re koiling. JTIE, kostscholen zijn er, waarop - grondslag ge- I Gebleven koers. 6*72 De prijs der Advertentien van één tot zes regels met inbegrip van het zegel is bO Cent, voor 1 eiken regel daarboven 10 Cent. Buitengewone letters worden berekend naar plaatsruimte. i! en de elf verplig te doen ondc v inkrimping der gemeentelijke vrijheid, paalt, dat gedeputeerde staten de - scholen kunnen ontslaan, ook tegen den zin van dvn gemeen teraad. Wie toch is er nader toe om het al of niet outsi van een knecht, dienaar of beambte te beoordeelen dan hij d’ hem aanstelde en betaalt? De minister heeft wel wem 1 van vrijheid, en een gering denk beeld van het nut van eenen vrijen werkkring der gemeente besturen Waarom ook niet het onderw ijs op de bijzondere middelbarf immers onder haar bereik moeten vallen, zullen afnemen, en ^en alles op de goede zorgen van den staat zal laten aanko men, dat het kind dat reeds loopt, weer aan den leiband zal gaan Of acht men het geene bespotting der vrije mededinging, die naauwkeurige omschrijving der leervakken, al leest men in art. 21 van het ontwerp van wet, dat er op de bijzondere inrig- tihgen van middelbaar onderwijs van kan worden afgeweken? Wie toch zal de omstandigheden, welke deze afwijking in het van den wretgever billijken, bepalen? Geschiedt dit door van land of provincie, dan beteekent het voor de onderwijs niets, geschiedt het door hen, die de en onderhouden, waarom dan leervakken voor oog de regering vrijheid van scholen oprigten dezen opgesomd? Veel gelukkiger ware het naar onze bescheiden meening wan- ijger in dit art. werd gezegd, dat het bepaalde in de art. 13, ft, 17 en 'JU alïeëh'" viiirTbqwssing ronde tij® op de rdk«- scholen, de verpligte gemeente-scholen en de bijzondere s ho len, welke subsidie genieten, hetzij van het rijk, hetzij van de provincie, dan ware tevens het bestaan gewaarborgd van de onderscheidene gymnasten in ons vaderland, welke op het on derwijs, van zoo veelzijdig gunstigen invloed zijn. Of acht welligt de minister zulk eene zamenkoppeling van oude talen en moderne wetenschappen, als men op deze in- rigtingen aantreft, onbestaanbaar? Welnu, de vrije mededin ging is daar, om al het onbruikbare op ie ruimen. zonder dat de w etgever al wat daaraan goed wordt bevonden, tevens behoedt omver te werpen. Zoodra er goede rijks- en verpligte gemeen tescholen voor middelbaar onderwijs bestaan, zullen de dwa. en gebrekkige inrigtingen, welke soms door bijzondere perso nen, vercenigingen of gemeenten w erden opgerigt. van te gronde gaan. Geen beter middel om verke t mingen op ieder gebied van menschelijke wc/*, weren, dan de vrije mededinging. De conrunvir biddelijk re.gtvaardig en waarlijk onbarmhartig i De wet behoeft zich met de opruiming der bijzondere inrigtingen voor middelbaar onder" t i moe jen, maar gaat ver genoeg, wanneer in een hart r rtikelen bepaald wordt, dat er zal toegezien worden of r iets strijdigs met de zedelijkheid of met de algemeene landswetten geleerd wordt of geschiedt. Wenschelijk ware het mede dat er aan de gemeentebesturen ook op de verpligte scholen, eenige meerdere vrijheid werd gelaten, dan alleen die om op de burgerscholen technologie landhuishoudkunde te zamen of een van beiden, en boven rvakken eene vreemde taal en het boetseren ,cü. Evenzoo is het eene onverschoonbare wanneer art. 29 be de leeraren der gemeente- (Ingezonden.) ’t Is de algemeen erkende leer der volkshuishoudkunde, dat de staat zich voor zooverre de tijdelijke en plaatselijke omstan digheden dit gedoogen, met niets moet bemoeijen, wat ook door de inviduele krachten zijner burgers zoude kunnen wor den verrigt, en zijne zorgen alzoo voor zooverre de maatschap pelijke ontwikkeling der bevolking dit toelaat tot het bewaren van orde en veiligheid behoort te beperken. Niet een volk staat op zoo hoogen trip van ontwikkeling, dat die ideaalstaat kan worden verwezenlijkt; overal moet de staat veel meer op zich nemen dan alleen het waken tegen in- en uitlandsche vijanden, maar overal waar het volk prijs stelt op vooruitgang en ontwikkeling moet er naar gestreefd wortfén, den werkkring van het staatsbestuurlioe langs hoe meer te beperken en alle inmenging in zaken van godsdienst, on derwijs, nijverheid en wat er soms al meer aan den staat opge dragen of aan zijn toezigt onderworpen is, langzamerhand daaraan te onttrekken. Dit is dan ook de eenige weg om de maatschappelijke ont wikkeling Ie doen toenemen, en voor wie waarlijk weuscht de volkeren meer en meer mondig te zien worden, is er geen ander middel denkbaar dan hun het uhelpt u zelven” in te prenten, hen te oefenen op zich zelven te staan, en niet in alles en immer op de hulp en zorg des staatsbestuurs tc steu nen. liet kind dat men niet los en vrij op eigen voeten durft tc zetten, zal wel laat leeren loopen, en de jongeling die te lang onder de ouderlijke hoede blijft, zal wel zelden een Hink en krachtig man worden. Wij hadden gehoopt dat dit ook in het oog zoude zijn ge houden bij het ontwerpen der thans bij de tweede kamei der staten-generaal aanhangige wet tot regeling van het middelbaar onderwijs, dat men ook hierbij getracht zoude hebben het volk op te wekken tot de vrijheid. In stede daarvan echter wordt <le bestaande vrijheid ingekort, het kind dat getoond heeft reeds te kun jen loopen, wordt weder aan den leiband geno men; en al kan het ’t hoofd reeds van builen vrij houden, toch wordt het de knellende valhoed over de ooren getrokken. Onderscheidene gymnasien en l ons land met regt roem mag dragen, waar de g legd w ordt voor de vorming van mannen, die in verschillende maatschappelijke betrekkingen liet vaderland tot eere verstrekken, de technische school te Utrecht werkt bij uitstek gunstig, ver schillende inrigtingen voor landbouw-onderwijs hebben veel, ver. meer dan men gewoon is te erkennen, tot de ontwikke ling van onzen landbouw bijgedragenbinnen weinig tijds welligtverwacht men de oprigting van meerdere en betere en meer en meer openbaart zich in ons middelbaar onderwijs eene zigtbare strekking tot verbetering en uitbreiding. Overal blijkt het, dat de vrije mededinging in deze gunstig heeft ge werkt; waarom die dan nu door staatstoezigt en reglementering belemmerd? Is het niet te vreezen, dat door de/e wet de bij zondere inrigtingen voor middelbaar onderwijs, zoo vengenoemden, die omdat er onderwijs wordt gegeven in vak ken door de vet tot het middelbaar onderwijs gerekend, ook

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1862 | | pagina 1