Nieuws
Advertentieblad
en
voor Gouda en
Omstreken.
>ES.
1S62.
Zondag, 2 November.
N° 62.
Onderwijs.
I
OOREVAAR,
'nachten Begunstigers
ie NIEUWSTE
m WINTER
verder alles wat tot
vangen hebben.
r Effecten.
i
7S
I
Vs
78
7v
1
A
Vs
Vs
■a
Uitgave van A. BRINKMAN, j
Oost-IImenB. n°. 75.
- maatschappij
ïvestigd te Zutphen,
tl Grondkapitaal van
r een Beserve-fonds,
dschade tot Vaste
1VEN, INBOEDELS,
REN, PABRIJKEN,
1, VEE en OOGST,
’A
de jongeling drie of liever nog vier j ren deze
dure pligt
49
A. BRINKMAN.
an
bragl worden, de benoeming
alle
ver-
99
927/s
98%
92%
Hoogste
koers.
63V2
521%.
27Vs
75%
«1716
301%.
78
5/
Vs
7 2
^eteekende vindt zich
doenden te WAAR-
i zijne weggeloopene
SCHULING vol
et voor zijne reke-
aar hij niet voorne-
r haar te betalen.
SCHOLTEN.
veel tijd
arbij dat
en dat
valt niet te loochenen en daarom laten deze scholen, veel, zeer
veel te wenschen overig.
Maar werpt men ons t
onmiddellijk kunnen de leerlingen
daarheen begeven. El- 1- -
2.
De prijs der Advertentièn van één tot zes
regels met inbegrip van het zegel is 80 Cent, voor
1 eiken regel daai boven 10 Cent.
I Buitengewone letters worden berekend naar
I plaatsruimte.
roorwaarden en
htingen zijn te
rgeteekende.
7 October 1862.
e Agent,
N DE WERVE.
90%
196V.
49%6
Gebleven
koers.
6371.
82%
901%.
1967.
Deze Courant verschijnt des Donderdags en Zondags.
In de Stad geschiedt de uitgave des avonds te voren.
De prijs per drie maanden is/2,francop.postƒ2.25.
De inzending der Adwrtcntien kan geschieden lot des
morgens ten 11 ure.
53%.
27V4
75i/«
61 Wis
30’716'
van moderne talen
Nieuwediep etc.
scholen, zooab wij
11, dan rust op den
wel zoo spoe.% mo-
k.m hij dan hetgeen hij
en men venuag de hoop koesteren n
die voor zich zelveu en
verspreiden.
maatschappij in.
praktijk brengen
knappe burgers te vormen,
welvaart zullen
het gymnasium tot die hoog op_-
deze inrigthig noodzak' k
geluk en -
Is nn het gymnasium tot die hoogn opg I. dan z
mm ons niet tegenspraken, wanneer wij beu. u -n
de burgerschool en deze inrigtiug ij.. k u
onderwijs bestaan moet en het gymasiiun -■■■.■ l.iKt
tegen het gymnasium bestaat en
1-1 van de tusschenscho'il zich
daarheen begeven. Dit is waar, doch wordt dn gebruik
gemaakt, dan betreuren wij dit, zoowel voor dejongt lieden
als voor het gymnasium zelf. Door een gymn.ro-n. r<;ian
wij eene school van middelbaar onderwijs, wmir de jonge lie
den niet vóór hun IS44 j.iar moesten toegelateu worden en
niet dan na een streng examen te hebben „fgelegd.Het
moest eene school zijn, zooals de wet op het middelbaar on
derwijs die bedoelt onder den naain van hoogere burgerschool.
Wanneer de leerlingen daar komen, moeien zij goed onderrigt
ontvangen hebben in de beginselen der moderne talen, algebra
*en mOi tkUinte, geschiedenis teeowel vaderbuuLmUi aL alge-
meene) geographic euz. Op deze gronden k;m het gyniua-ium,
dan vooribouwen, doceren de literatuur van onze en andere
talen, de geschiedenis en geographic behandelen, en I. ■•geen wij
het meest noodig achten, de natuurkundige wetenseliap|>en on
derwijzen. Eindelijk kan men daaraan toevoegen Let teelte
nen, het boekhouden en de staathuishoudkunde.
Heeft nu de jongeling drie of lo ver nog vier jar.'u deze
lessen bijgewoond, dan treedt hij op zijn 1- Ij iar de
maatschappij in, en kan hij dan hetgeen hij j
oduende
anderen
igsdag 28 October,
gste
jrs.
9/16
74
De oorzaak is geheel
komsten, die zij van 1
om hunne scholen
moeten staan.
In deze stad kan men niet meer heffen op dergelijke scho
len dan een schoolgeld van ƒ30 a ƒ40. Gesteld nu dat deze
scholen bevolkt zijn, (hetgeen thans geen plaats heeft) met 80
leerlingen, dan heeft de ouderwijzer een bruto inkomen van
ƒ2100 a 3200. Hiervan moet nu af'.reirokken worden de
huur of de rente van de ktpiuucu vaar uv i d «n net
zoo hoogst noodige hulponderwijs. Goede htupoader.v jzers voor
dergelijke scholen inoet men betalen met 500 en 600. Gaat
men een en ander na, dan zullen wij geen verder betoog noodig
hebber, om te bewijzen dat in onze stad de bijzondere onder
wijzer niet bestaan kan, al stelt hij zich tevreden met een
uiterst sober bestaan. En aan gezien nu het kunnen bestaan eene
eerste levensvoorwaarde is, moet hij dit zoeken in gebrekkige
lokalen, meer echter nog in gebrekkig hulponderwijs. Dit ün
G0UDSCHE COURANT.
"Weinige plaatsen in ons vaderland mogen als Gouda bogen
op zijne inrigtiugen van onderwijs aan minvermogenden. Die
gemeente bezit uitmuntende openbare armen-, tusschen- en
burgerscholen. Op deze worde” gedoceerd, behalve lezen, schrij
ven en rekenen, de beginselen der hollandsche taal, algemeene
en vaderlandsche geschiedenis en geographic Aan Let hoofd
van ieder dier scholen staan hoogst bekwame en ijverige on
derwijzers, terwijl voor genoegzaam hulponderwijs wordt zorg
gedragen. Ruime, goed ingerigte schoollocalen, zijn of worden
gesticht en de gemeenteraad blijft nimmer achterwege als het
geldt deze scholen meer en meer te volmaken.
De schoolgelden zijtT om niet” of anders ni atig gesteld, zoo
dat een ieder zijne kinderen genoemde beginselen kan laten
onderwijzen. Tot hiertoe gaat alles goed. Tot zijn elfde
of twaalfde jaar geniet de knaap een grondig onderwijs.
Maar nu, waar moet hij nu heen? Men zou denken
naar de zoogenaamde fransche school, waar hij de beginselen
der moderne talen, algebra en meetkunde kan aanleeren, bene
vens zijne studiën voortzetten in de wetenschappen, waarvan hij
de grond legde op de burgerschool, om zoodoende zich te
bekwamen zoo noodig, voor de toelatings-examiua op het
gymnasium, de militaire academie enz.
Deze school echter bestaat, ten minste als openbare school
door de overheid opgerigtniet. De jongeling is verpligt de
bijzondere scholen te bezoeken. Deze zijn drie in getal: dan
rijst de vraag op: voldoen zij aan de behoeften van deu te-
genwoordigen tijd. Mij meenen uit te mogen betwijfelen en
willen dit met redenen tracbv i te staven. Eer wij, echter
daartoe overgaan zetten wij op den voorgrond, dat wij, met
dit ons schrijven, de onderwijzers van genoemde bijzondere
scholen in de verste verte niet willen kwetsen. Integendeel
wij doen hulde aan hunne talenten en hun i|ver. De minder
goede toestand hunner scholen ligt buiten hunne schuld. Hoe
gaarne zij het ook deden, zij zijn buiten de mogelijkheid om
bun ouderwijs tot de hoogtf? optevoerea waarop het moest zijn.
I en al van materielen aard. De in-
hun arbeid trekken, zijn veel te gering
op te voeren tot de hoogte, waarop zij
niet tegenspraken, wanneer w»j
burgerschool en
is om de leerlingen de eerste beginsel-
enz. te leeren en hen voor examens I
te bekwamen. Kunnen nu de bij
voorop stelden, niet in de behoefte
gemeenteraad een dure pligt om d.
gelijk te doen.
Reeds te lang heeft men daarov r g* Licht, i
verbeuzeld en langzamerhand gaat ei _eri Ti v
in de maatschanpij treedt onvoorzien \an hit n udige
daardoor zooveel moeite heeft om voort te komen. zf
•om in zijn 1 veusonderhoud te voorzien.
Men zegt, laat ons wachten, totdat de v”t op het mi i
baar onderwijs bestaat; maar daarop antwoorden wij. dat wj
geen het minste verband zien in de wet en de <chdie
wij op het oog hebben, en welke wet op het middelbaar on
derwijs er ook kome, deze in rif ing zal er moeten zijn. Het
eenige wat er geschieden kon, zou zijn
uitgebreid worden. Macht men
dan zal er misschien een tal van
krijgen wat wij zoo hoogst noodig a- hten. ll< -t t t
zien, bij de vele werkzaam heden die de wetgeu
heeft, of de wet in deze zitting der staten-generaal zal bel. .n-
deld worden, Tot de oprigting der door ons bedoelde schooj^
behoort ook tijd. De noodige iocalituit moet in order ge.
bragt worden, de benoeming van hoofd- en htIpondBl*wijacr^