Nieuws Advertentieblad en voor Gouda en Omstreken. >ES. 1S62. Zondag, 2 November. N° 62. Onderwijs. I OOREVAAR, 'nachten Begunstigers ie NIEUWSTE m WINTER verder alles wat tot vangen hebben. r Effecten. i 7S I Vs 78 7v 1 A Vs Vs ■a Uitgave van A. BRINKMAN, j Oost-IImenB. n°. 75. - maatschappij ïvestigd te Zutphen, tl Grondkapitaal van r een Beserve-fonds, dschade tot Vaste 1VEN, INBOEDELS, REN, PABRIJKEN, 1, VEE en OOGST, ’A de jongeling drie of liever nog vier j ren deze dure pligt 49 A. BRINKMAN. an bragl worden, de benoeming alle ver- 99 927/s 98% 92% Hoogste koers. 63V2 521%. 27Vs 75% «1716 301%. 78 5/ Vs 7 2 ^eteekende vindt zich doenden te WAAR- i zijne weggeloopene SCHULING vol et voor zijne reke- aar hij niet voorne- r haar te betalen. SCHOLTEN. veel tijd arbij dat en dat valt niet te loochenen en daarom laten deze scholen, veel, zeer veel te wenschen overig. Maar werpt men ons t onmiddellijk kunnen de leerlingen daarheen begeven. El- 1- - 2. De prijs der Advertentièn van één tot zes regels met inbegrip van het zegel is 80 Cent, voor 1 eiken regel daai boven 10 Cent. I Buitengewone letters worden berekend naar I plaatsruimte. roorwaarden en htingen zijn te rgeteekende. 7 October 1862. e Agent, N DE WERVE. 90% 196V. 49%6 Gebleven koers. 6371. 82% 901%. 1967. Deze Courant verschijnt des Donderdags en Zondags. In de Stad geschiedt de uitgave des avonds te voren. De prijs per drie maanden is/2,francop.postƒ2.25. De inzending der Adwrtcntien kan geschieden lot des morgens ten 11 ure. 53%. 27V4 75i/« 61 Wis 30’716' van moderne talen Nieuwediep etc. scholen, zooab wij 11, dan rust op den wel zoo spoe.% mo- k.m hij dan hetgeen hij en men venuag de hoop koesteren n die voor zich zelveu en verspreiden. maatschappij in. praktijk brengen knappe burgers te vormen, welvaart zullen het gymnasium tot die hoog op_- deze inrigthig noodzak' k geluk en - Is nn het gymnasium tot die hoogn opg I. dan z mm ons niet tegenspraken, wanneer wij beu. u -n de burgerschool en deze inrigtiug ij.. k u onderwijs bestaan moet en het gymasiiun -■■■.■ l.iKt tegen het gymnasium bestaat en 1-1 van de tusschenscho'il zich daarheen begeven. Dit is waar, doch wordt dn gebruik gemaakt, dan betreuren wij dit, zoowel voor dejongt lieden als voor het gymnasium zelf. Door een gymn.ro-n. r<;ian wij eene school van middelbaar onderwijs, wmir de jonge lie den niet vóór hun IS44 j.iar moesten toegelateu worden en niet dan na een streng examen te hebben „fgelegd.Het moest eene school zijn, zooals de wet op het middelbaar on derwijs die bedoelt onder den naain van hoogere burgerschool. Wanneer de leerlingen daar komen, moeien zij goed onderrigt ontvangen hebben in de beginselen der moderne talen, algebra *en mOi tkUinte, geschiedenis teeowel vaderbuuLmUi aL alge- meene) geographic euz. Op deze gronden k;m het gyniua-ium, dan vooribouwen, doceren de literatuur van onze en andere talen, de geschiedenis en geographic behandelen, en I. ■•geen wij het meest noodig achten, de natuurkundige wetenseliap|>en on derwijzen. Eindelijk kan men daaraan toevoegen Let teelte nen, het boekhouden en de staathuishoudkunde. Heeft nu de jongeling drie of lo ver nog vier jar.'u deze lessen bijgewoond, dan treedt hij op zijn 1- Ij iar de maatschappij in, en kan hij dan hetgeen hij j oduende anderen igsdag 28 October, gste jrs. 9/16 74 De oorzaak is geheel komsten, die zij van 1 om hunne scholen moeten staan. In deze stad kan men niet meer heffen op dergelijke scho len dan een schoolgeld van ƒ30 a ƒ40. Gesteld nu dat deze scholen bevolkt zijn, (hetgeen thans geen plaats heeft) met 80 leerlingen, dan heeft de ouderwijzer een bruto inkomen van ƒ2100 a 3200. Hiervan moet nu af'.reirokken worden de huur of de rente van de ktpiuucu vaar uv i d «n net zoo hoogst noodige hulponderwijs. Goede htupoader.v jzers voor dergelijke scholen inoet men betalen met 500 en 600. Gaat men een en ander na, dan zullen wij geen verder betoog noodig hebber, om te bewijzen dat in onze stad de bijzondere onder wijzer niet bestaan kan, al stelt hij zich tevreden met een uiterst sober bestaan. En aan gezien nu het kunnen bestaan eene eerste levensvoorwaarde is, moet hij dit zoeken in gebrekkige lokalen, meer echter nog in gebrekkig hulponderwijs. Dit ün G0UDSCHE COURANT. "Weinige plaatsen in ons vaderland mogen als Gouda bogen op zijne inrigtiugen van onderwijs aan minvermogenden. Die gemeente bezit uitmuntende openbare armen-, tusschen- en burgerscholen. Op deze worde” gedoceerd, behalve lezen, schrij ven en rekenen, de beginselen der hollandsche taal, algemeene en vaderlandsche geschiedenis en geographic Aan Let hoofd van ieder dier scholen staan hoogst bekwame en ijverige on derwijzers, terwijl voor genoegzaam hulponderwijs wordt zorg gedragen. Ruime, goed ingerigte schoollocalen, zijn of worden gesticht en de gemeenteraad blijft nimmer achterwege als het geldt deze scholen meer en meer te volmaken. De schoolgelden zijtT om niet” of anders ni atig gesteld, zoo dat een ieder zijne kinderen genoemde beginselen kan laten onderwijzen. Tot hiertoe gaat alles goed. Tot zijn elfde of twaalfde jaar geniet de knaap een grondig onderwijs. Maar nu, waar moet hij nu heen? Men zou denken naar de zoogenaamde fransche school, waar hij de beginselen der moderne talen, algebra en meetkunde kan aanleeren, bene vens zijne studiën voortzetten in de wetenschappen, waarvan hij de grond legde op de burgerschool, om zoodoende zich te bekwamen zoo noodig, voor de toelatings-examiua op het gymnasium, de militaire academie enz. Deze school echter bestaat, ten minste als openbare school door de overheid opgerigtniet. De jongeling is verpligt de bijzondere scholen te bezoeken. Deze zijn drie in getal: dan rijst de vraag op: voldoen zij aan de behoeften van deu te- genwoordigen tijd. Mij meenen uit te mogen betwijfelen en willen dit met redenen tracbv i te staven. Eer wij, echter daartoe overgaan zetten wij op den voorgrond, dat wij, met dit ons schrijven, de onderwijzers van genoemde bijzondere scholen in de verste verte niet willen kwetsen. Integendeel wij doen hulde aan hunne talenten en hun i|ver. De minder goede toestand hunner scholen ligt buiten hunne schuld. Hoe gaarne zij het ook deden, zij zijn buiten de mogelijkheid om bun ouderwijs tot de hoogtf? optevoerea waarop het moest zijn. I en al van materielen aard. De in- hun arbeid trekken, zijn veel te gering op te voeren tot de hoogte, waarop zij niet tegenspraken, wanneer w»j burgerschool en is om de leerlingen de eerste beginsel- enz. te leeren en hen voor examens I te bekwamen. Kunnen nu de bij voorop stelden, niet in de behoefte gemeenteraad een dure pligt om d. gelijk te doen. Reeds te lang heeft men daarov r g* Licht, i verbeuzeld en langzamerhand gaat ei _eri Ti v in de maatschanpij treedt onvoorzien \an hit n udige daardoor zooveel moeite heeft om voort te komen. zf •om in zijn 1 veusonderhoud te voorzien. Men zegt, laat ons wachten, totdat de v”t op het mi i baar onderwijs bestaat; maar daarop antwoorden wij. dat wj geen het minste verband zien in de wet en de <chdie wij op het oog hebben, en welke wet op het middelbaar on derwijs er ook kome, deze in rif ing zal er moeten zijn. Het eenige wat er geschieden kon, zou zijn uitgebreid worden. Macht men dan zal er misschien een tal van krijgen wat wij zoo hoogst noodig a- hten. ll< -t t t zien, bij de vele werkzaam heden die de wetgeu heeft, of de wet in deze zitting der staten-generaal zal bel. .n- deld worden, Tot de oprigting der door ons bedoelde schooj^ behoort ook tijd. De noodige iocalituit moet in order ge. bragt worden, de benoeming van hoofd- en htIpondBl*wijacr^

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1862 | | pagina 1