Nieuws-
Advertentieblad
en
voor Gouda en
Omstreken.
I
ISO 3.
Donderdag, 4 Junij.
N? 123.
Overzigt.
Wijziging van liet Belastingstelsel.
Uitgave A. BRINKMAN.
.Lange TiendeicegD. n°. 61.
[•feu.
if
'tla
GOUDSCHE COURANT
Valk en A
85 j. «eJ.
Hubertus
ste
8
ei
64
IC
KMAX
2
4
>er van het
Meel ah
een doen,
ren bedroe-
0 q. Gerst,
tc
/1«
üiina de Jong,
st, z. Jü-
11G
16
oden: 1150
0 Varkens.
1 5/voor
®n betaald.
84
68
33’/,
duidelijk is aangewezen.
1).
m. Pieter.
(V. van Wil-
en A. C. van
nt en A. van
Eijk. 29.
rbus Marians,
el j.
- IKor*
J. Brem-
- J. Abbema
- D. C. F
203’/,
ren. \au M.
xiuins Franse,
52 j. eclifg.
De prijs der Ad vertentien van
regels met inbegrip van het zegel is bO Cent,
eiken regel daarboven 10 Cent.
B u i 11 nge\v one let ters worden berekend naar
plaatsruimte.
den 5n en 6n grondslag der ontworpen
de gemeenten af te staan, verdient,
eene
één tot zes
voor
9 Mei.
Gi Llcvea
koers.
631/.
48’ 1.
!Ul3,b
kampen
8/ a 52/—
GOUDA, 3 Junij.
Deze Courant verschijnt des Donderdags en Zondags.
In de Stad geschiedt de uitgave des avonds te voren.
De prijs per drie maanden i-2,franco p jwist f 2,25.
De inzending der Adverteutii a kan geschieden tot des
morgens ten 11 ure.
bij een verpligt onderzoek niet dien geweinchten steun en die
voorlichting bij de gemeente-besturen vou 1, die noodig waren,
maar soms eene soort van tegenwerking, als of de belangen des
rijks geheel alg»scheiden waren van die der betrokken ge
meente bezwaren die van ze! ven wijken, indien de gemeente
deze grondslagen voor zich zelve moet innen, wij! zij juist
door meerdere bekendheid eene gemakkelijke controle kan
uitoefenen en de rigtige opbrengst verzekeren.
Wenschen wij daarom dat het stelsel een gunstig lot be
schoren zij afschaffing van belasting op de noodzakelijkste
levensbehoeften en ter vervanging eene plaatselijke directe be
lasting zij de weg, waarop de gemeenten zelfstandig hare
financiën moeten regelen en tot welks betreding het voetspoor
door het voorgestelde wetsontwerp zoo duidelijk is aangewezen.
Het wordt meer en meer duidelijk, dat wij gewigtige ge
beurtenissen te gemoet gaan. Want hoewel de uitslag der
verkiezingen in Frinkrijk op geenerlei w.jze de meerderheid
der regering bedreigt, is hel ontwaken uit den langduriger
sluimer een belangrijk feit, I it voorzeker invloed zal oefenen
op den gang der zaken in Frank.-jx*. De felle leg-aas and der
Mexicanen, de geweldige in«pinning, wa.rtoe de Frmsehea
daardoor gedwongen worden, s t m m het volk ongunstiger
en matigen voorzeker den ijver des keizers om zich op nieuw
in onafzienbare verwikkelingen te s eAen. Toch weerhoudeu zij
hem niet van een groot a'tideel ie nemen in de diplom itieke
bemoeijingen, die Rusland moeten brengen tot eene billijke
schikking in de poolsche zak ai. De opstand duurt voort en
1 sehjut nog alttj.l veld te win..en; i.diooze gevechten worden
i geleverd, maar het is onmogelijk zich eenige naauwkeurige
voorstelling te maken van <ien werkehjken toestand. Het ont
breekt niet aan tegrnstrij iige geruchten zoo verneemt men
van woelingen in het zuiden tot bij Odessa, van onrust in
Finland, van wreedheden in Lijfland, van eenen kwaden geest
onder de nissische troepen. Zoo weinig het jnogel'jfc is hier
waarheid van leugen te onderscheiden, zoo weinig kan men
staat maken op de afwisselende geruchten betreffende de di
plomatieke on derh an delingen. Zeker is het, dat de zaak niet
afgedaan is door de russische an woorden en dat de mogend
heden bet staken der vijandelijkheden wenschen om iniusschen
de onderhandelingen voort te zetten. Indieu het be en n ge
grond is, dat Frankrijk, Engel md en Oostenrijk overeenstem
men ten aanzien der voorgestelde maatrege.ua, zou dit van
belangrijke gevolgen kunnen worden, schoon het inauwelijks
denkbaar is, dat Rusland in-eenen wapenstilstand zou oesicm-
men, tenzij inwendige bezwaren het tot gedweeheid stemden.
De koning van Pruisen heeft zijne toegenomen tot eeneu
maatregel, die de bestaande bezwaren v- rurgerl, hij beeft de
zitting gesloten en zal nu nogmaals b< pr
b j ongenoegzame bekendheid, te regeren; het volk staat aan .de zijde a^exajjjKqgda^ax
verband staande verbe.erde middelen van
den landbouw ontw ikkeling en eene schoone
De veranderingen, welke in ons belastingstelsel thans door
den minister van financiën zijn voorgestcid, houden in hooge
mate de aandicht gespannen, en geen wonder; de hervorming
daarmede beougu, is mei aileen afschaffing van uitermate druk
kende belastingen en ontheffing van de minder gegoede klasse,
maar bij de grondvesting van ons financiewezen op eenvoudi
gere en met den geest onzer handelsvrijheid meer overeenko
mende beginsels, strekken die voorstellen om tot de algeheele
opheffing der plaatselijke accijnsen te geraken, althans daartoe
voor te bereiden.
De afschaffing van den accijns op de brmdstoffen staat op
den voorgrond; reeds te lang heeft men die klem voor de
industrie behouden, terwijl uit een fiscaal oogpunt deze
niet was, wat zij als belasting zijn moest, daar door het ruim
verleenen van xrjdommen tevens eene wijde poort tot ontdui
king en onregelit a;ige drukking werd geopend; daarbij 's de
accijns op de brandstoffen in de heffing, door materieel, toe-
z.igt enz. een duur middel voor de administratie geweest. Buiten
deze gronden bie It de opheffing bij de vele voordeelen voor
de nijverheid een ruim veld ter exploitatie in de hooge vee
nen omes rijks en belooft door het aanleggen der spoorwegen
en daarmede in
communicatie aan
toekomst.
Die afschaffing
van wege het rijk zoude echter slechts ten
halve het voorgestelde doel bereiken en den hei*zaiuen indruk
missen, indien (ie gemeenten bleven voort g.i n, dat middel te
belasten. Wel is waar zou eene wetsbepaling in den regel aan
gemeenten ontzeggen eene belasting te heffen op voorwerpen
van verbruik, die niet accijmpliglig voor bet rijk zijn, maar
daar waar in sommige gemeenten de financiële omstandigheden
zulks mogte.n eischen, schijnt eene afwijking van dat beginsel
te zullen worden voorbehouden. Die uitzonderingen, hoe be
perkt zij ook zjn mogen, blijven ten hoogste af ie keuren en
onder welken vorm ook, zijn zij te beschouwen als eene
transactie met het oude versleten stelsel. In de gemeen.en et
blijkt ten 'ui.lelijks e de bedoeling, dat elke gemeente zelf
standig haren gelde! ijken toestand regele en dien niet afhan
kelijk stelle van de onzekere en vaak wisselvallige opbrengst
van buiten. Dc gemakkelijke wijze van perceptie n ge uit
lokkend wezen; maar wordt door eene eigene plaatselijke di
recte belasting niet meerder gelijkmatigheid geboren ter
vervanging van eene onevenredige drukking op de minder
gegoede klasse.?
Het voorstel om den 5n en 6n grondslag der ontworpen
personele bekisting aan de gemeenten af te staan, verdient
daarom jui-t te meer eene gunstige ondersteuning. Locale
omstandig! eden en algemeene bekendheid met de ingezetenen
geven n.ni de gemeente-besturen de meest ge-‘bikte gel-gen
heid om dc opbrengst te regelen, onregelmatigheid te voor
komen, na r ook on: ontduikingen te achterhalen punten,
.'ie bij de heffing van ’s rijksi.ege op dit middel vaak veel
ïzwa.tr oplevenlen, daar men