Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. 1869. N? 773. ;d IN 5d. >N (KSSO, (ü>f Zondag, 8 Augustus. Het onderwijs voor meisjes. X3 fcr wordt ENLIJK K>rname- (■werk en zinde- Izijn ver- I. Adres tndelaren HP De inzending van advertentien kan geschieden tot één uur des namiddags op den dag der uitgave. 1ECHT putscliap- landelaar van A. I Februari Gouda leeft zich slechtig- l woorden IZ, gebo- grond op door de narmiddel Infw ijkend linnrmid- rt .ettelijke rking en paar zijn, Vc, houdt priningcu, zet de k lerde en opkleuren eviit. De |tr.tct bui- like altijd hierin alle die wel |<ren, doeh n, door .111 stof iirvnn een MARKT. F WO NE GOUDSCHE COURANT. De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG, WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad geschiedt de uitgave in den avond van DINSDAG, DONDERDAG en ZATER DAG. De prijs per drie maanden is 1.75, franco per post 2. ADVERTENTIEN worden geplaatst van 15 regels a 50 Centen; iedere regel meer 10 Centen. GR00TE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN. (Ingezonden.) Hoogst belangrijke discussiën zijn in den Delftschen gemeenteraad gevoerd, naar aanleiding van een voorstel om een middelbare school voor meisjes op te richten. De uitslag der discussie is niet gunstig voor het voorstel geweestslechts drie stemmen verklaarden zich daarvoor, de overgroots meerderheid was er tegen om het voorbeeld, door Haarlem gegeven, te volgen. De Delftsche dametjes zullen het dus vooreerst in weerwil van de ondersteuning, die het voorstel bij een gedeelte der burgerij mocht ondervinden nog zonder middelbare school moeten doen zich moeten blijven behelpen met de zoogenaamde jonge jufvrouwen scholen, zooals die in de meeste steden en ook op sommige dorpen nog bestaan. Hetzij men nu voor of tegen die middelbare scholen voor meisjes is, het is een gelukkig verschijnsel, dat de zaak van het ouderwijs der meisjes nauw verwant met de groote kwestie, de emancipatie der vrouw, meer eii meer aan de orde komt. Zij die aandringen op de eman cipatie der vrouw, die der vrouw gelijke rechten willen gc'en op staatkundig en staathuishoud kundig gebied, zij moeten steeds aandringen op niddelbare scholen voor meisjeszonder deze toch zal de vrouw nimmer in de gelegenheid zijn om te beantwoorden aan lietgene door hen van haar verlangd wordt. Maar ook zij, die zich geen illusie vormen van de emancipatie, die hollandscho huiselijkheid boven de moderne emancipatie-begrippen stellen, kunnen de vraag niet onopgelost laten. Aan het onderwijs voor meisjes ontbreekt veel, wie zal het ontkennen het is slechts de vraag, hoe zal dit gebrekkige verbeterd worden. Van de beantwoording dier vraag hangt voor een groot deel de toekomst der maatschappij af. De vrouw toch heeft als echtgenoote en moeder grooten invloed, zij is de opvoedster barer kinderen, niet zelden de ver trouweling van haar echtgenoot ook in andere dan alleen huishoudelijke zakenhaar ontwik keling moet dus in evenwicht zijn niet de ont wikkeling der gehcclo maatschappij, zonder dit Kan zij niet aan haar roeping beantwoorden. En stelt nu het tegenwoordig onderwijs haar daartoe in staat i Ontvangt do burgerdochter op de gewone lagere school, de jonge jufvrouw op de voor haar bestemde school onderwijs niet voor de schooi maar voor het loven. Hoe wij ook met ons onderwijs zijn ingenomen, wjj moeten die vraag helaasontkennend beant woorden. De meisjes uit het, volk bezoeken meestal tot haar elfde jaar de gewone lagere school. Zjj ontvangen daar over het algemeen hetzelfde onderwijs als de jongens, en verlatende school met eenige kennis, dieniét onderhouden wor dende spoedig weder vergeten wordt, omdat de volleerde burgeres het geleerde voor een groot deel spoedig als nuttelooze ballast leert beschouwen. De meisjes uit de hoogere standen bezoeken gewoonlijk eenige jaren langer de zoogenaamde jonge jufvrouwenschool. Het onderwijs op die scholen is overal vrij gelijk. Men leert er manieren, de oppervlakte der beschaving, vooral merkbaar in een mondvol fransch en goede be kendheid met de fraaie handwerken. Men leert er anti-macassers knoopen en tabouretjes bor duren, maai nuttige handwerken, breien, naaien, mazen, stoppen, verstellen enz. bekleedeu or slechts de tweede plaats, zoo zij zelfs geduld worden. Dit zijn immers geen zaken om mede te schitteren, die kan iedere burgervrouw? Is die vorming, is dit onderwijs voldoende voor de nederlandsche vrouwen Nog eens wij juichen het toe dat deze kwestie aan de orde komt, dat men naar verandering niet alleen maar vooral naar verbetering zoekt. Of evenwel de verbetering te verkrijgen is door het stichten van middelbare scholen voor meisjes betwijfelen wij, liever zouden wij een verandering der grond slagen zien, in plaats van het geld te besteden aan een couronnemeut de l'édifice. Liever zagen wij de inrichting van een goede lagere school voor de meisjes der hoogste klasse van do armen- en tusscheuschool, met een ferm onderwijzer aan het hoofd, bijgestaan door hulp- onderwijzeressen, niet gevormd op instituten, manr voortgekomen uit het volk, en de behoefte van een vrouw uit het volk bij ondervinding kennende. Dit moest een practische klasse zijn, oen handwerkschool voor meisjeswaar /.ij zich konden voorbereiden tot haar roeping als echt genoote en moeder. Wat daar moest onder- we/en worden? IIet antwoord daarop kun een voudig zijn. Alles wat de vrouw in het vervolg noodig heeft. Daar moest het meisje leeren, rekenen niet voor de school maar voor het leven, een brief schrijven, de beginselen der natuur kunde en der gezondheidsleer voor zooverre zjj daarvan in haar volgend leven nut kan trekken. De leesstof moest vooral met oordeel gekozen worden, leer de meisjes goed en met oordeel lezen, boezem haar daarvoor lust in en ge hebt reeds genoeg gedaanzij zullen zich verder oefeuen. Wordt nu hst onderwjjs in de nuttige hand werken gci'd gegeven, en niet naar den ouden vervelenden slenterdan zulien de gevolgen van zulk een klasse spoedig in de huisgezinnen merkbaar zjjn, en het geld daaraan besteed niet nutteloos zijn uitgegeven; terwijl men boven dien nog het voordeel heeft, dat het onderwijs aan de jongens in de hoogste klasse meer practisch voor hen kan gemaakt worden, als de onder wijzer zich alleen met hen behoeft bezig te houden. Wat het onderwijs op de jonge jufvrouwen scholen betreft, moeilijk zal daarin verandering komen, zoolang men schijn hoven wezen stelt. De kennis, die daar wordt opgedaan, is over het geheel voor het practische leven gering, en toch iet doel moest zijn om onze dochters voor het leven te vormen. Het ouderwijs in de vreemde talen kost veel tijd en laat geen nut achter. Niet dat het op zichzelf te misprjjzen is, dat een meisje een vreemde taal kan spreken, maar het wordt verkeerd als die kennis verkregen wordt, ten koste van zooveel, dat voor haar in het vervolg onmisbaar is, als die kennis er toe leidt om een fransch romannetje te verkiezen hoven de meesterstukken onzer letterkunde, die hij het meerendeel onzer jonge dames onbekende zaken zijn. Wij vragen van onze scholen ne derlandsche meisjes, nederlandsche echtgenooten en moeders, zij geven ons verfransehte dames, die in de meest gewone zaken op wetenschap pelijk gebied vreemdelingen zjjn, en die liever tijd en geld verbeuzelen aan allerlei nesterijen om kamers te versieren of liefdadigheidsloterjjen te ondersteunen. Wij vragen van de scholen gezellinnen op onzen levensweg, die met ons kunnen lijden cn gevoelen, wjj ontvangen nufjes, die eerst door het leven gehard moeten worden om aan haar roeping te voldoen. Verre zjj het van ons, laag neder te zien op vele vrouwen, veeleer beklagen wij haar omdat

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1869 | | pagina 1