Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
1869.
N? 773.
;d
IN
5d.
>N
(KSSO,
(ü>f
Zondag, 8 Augustus.
Het onderwijs voor meisjes.
X3
fcr wordt
ENLIJK
K>rname-
(■werk en
zinde-
Izijn ver-
I. Adres
tndelaren
HP
De inzending van advertentien kan geschieden tot één uur des namiddags op den dag der uitgave.
1ECHT
putscliap-
landelaar
van A.
I Februari
Gouda
leeft zich
slechtig-
l woorden
IZ, gebo-
grond op
door de
narmiddel
Infw ijkend
linnrmid-
rt .ettelijke
rking en
paar zijn,
Vc, houdt
priningcu,
zet de
k lerde en
opkleuren
eviit. De
|tr.tct bui-
like altijd
hierin alle
die wel
|<ren, doeh
n, door
.111 stof
iirvnn een
MARKT.
F WO NE
GOUDSCHE COURANT.
De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG,
WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad
geschiedt de uitgave in den avond van
DINSDAG, DONDERDAG en ZATER
DAG. De prijs per drie maanden is 1.75,
franco per post 2.
ADVERTENTIEN worden geplaatst
van 15 regels a 50 Centen; iedere regel
meer 10 Centen. GR00TE LETTERS
worden berekend naar plaatsruimte.
Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN.
(Ingezonden.)
Hoogst belangrijke discussiën zijn in den
Delftschen gemeenteraad gevoerd, naar aanleiding
van een voorstel om een middelbare school voor
meisjes op te richten. De uitslag der discussie
is niet gunstig voor het voorstel geweestslechts
drie stemmen verklaarden zich daarvoor, de
overgroots meerderheid was er tegen om het
voorbeeld, door Haarlem gegeven, te volgen.
De Delftsche dametjes zullen het dus vooreerst
in weerwil van de ondersteuning, die het voorstel
bij een gedeelte der burgerij mocht ondervinden
nog zonder middelbare school moeten doen
zich moeten blijven behelpen met de zoogenaamde
jonge jufvrouwen scholen, zooals die in de meeste
steden en ook op sommige dorpen nog bestaan.
Hetzij men nu voor of tegen die middelbare
scholen voor meisjes is, het is een gelukkig
verschijnsel, dat de zaak van het ouderwijs der
meisjes nauw verwant met de groote kwestie,
de emancipatie der vrouw, meer eii meer aan
de orde komt. Zij die aandringen op de eman
cipatie der vrouw, die der vrouw gelijke rechten
willen gc'en op staatkundig en staathuishoud
kundig gebied, zij moeten steeds aandringen op
niddelbare scholen voor meisjeszonder deze
toch zal de vrouw nimmer in de gelegenheid zijn
om te beantwoorden aan lietgene door hen van
haar verlangd wordt. Maar ook zij, die zich
geen illusie vormen van de emancipatie, die
hollandscho huiselijkheid boven de moderne
emancipatie-begrippen stellen, kunnen de vraag
niet onopgelost laten. Aan het onderwijs voor
meisjes ontbreekt veel, wie zal het ontkennen
het is slechts de vraag, hoe zal dit gebrekkige
verbeterd worden. Van de beantwoording dier
vraag hangt voor een groot deel de toekomst
der maatschappij af. De vrouw toch heeft als
echtgenoote en moeder grooten invloed, zij is de
opvoedster barer kinderen, niet zelden de ver
trouweling van haar echtgenoot ook in andere
dan alleen huishoudelijke zakenhaar ontwik
keling moet dus in evenwicht zijn niet de ont
wikkeling der gehcclo maatschappij, zonder dit
Kan zij niet aan haar roeping beantwoorden.
En stelt nu het tegenwoordig onderwijs haar
daartoe in staat i Ontvangt do burgerdochter
op de gewone lagere school, de jonge jufvrouw
op de voor haar bestemde school onderwijs niet
voor de schooi maar voor het loven. Hoe wij
ook met ons onderwijs zijn ingenomen, wjj
moeten die vraag helaasontkennend beant
woorden.
De meisjes uit het, volk bezoeken meestal tot
haar elfde jaar de gewone lagere school. Zjj
ontvangen daar over het algemeen hetzelfde
onderwijs als de jongens, en verlatende school
met eenige kennis, dieniét onderhouden wor
dende spoedig weder vergeten wordt, omdat de
volleerde burgeres het geleerde voor een groot deel
spoedig als nuttelooze ballast leert beschouwen.
De meisjes uit de hoogere standen bezoeken
gewoonlijk eenige jaren langer de zoogenaamde
jonge jufvrouwenschool. Het onderwijs op die
scholen is overal vrij gelijk. Men leert er
manieren, de oppervlakte der beschaving, vooral
merkbaar in een mondvol fransch en goede be
kendheid met de fraaie handwerken. Men leert
er anti-macassers knoopen en tabouretjes bor
duren, maai nuttige handwerken, breien, naaien,
mazen, stoppen, verstellen enz. bekleedeu or
slechts de tweede plaats, zoo zij zelfs geduld
worden. Dit zijn immers geen zaken om mede
te schitteren, die kan iedere burgervrouw?
Is die vorming, is dit onderwijs voldoende
voor de nederlandsche vrouwen Nog eens wij
juichen het toe dat deze kwestie aan de orde
komt, dat men naar verandering niet alleen
maar vooral naar verbetering zoekt. Of evenwel
de verbetering te verkrijgen is door het stichten
van middelbare scholen voor meisjes betwijfelen
wij, liever zouden wij een verandering der grond
slagen zien, in plaats van het geld te besteden
aan een couronnemeut de l'édifice.
Liever zagen wij de inrichting van een goede
lagere school voor de meisjes der hoogste klasse
van do armen- en tusscheuschool, met een ferm
onderwijzer aan het hoofd, bijgestaan door hulp-
onderwijzeressen, niet gevormd op instituten,
manr voortgekomen uit het volk, en de behoefte
van een vrouw uit het volk bij ondervinding
kennende.
Dit moest een practische klasse zijn, oen
handwerkschool voor meisjeswaar /.ij zich
konden voorbereiden tot haar roeping als echt
genoote en moeder. Wat daar moest onder-
we/en worden? IIet antwoord daarop kun een
voudig zijn. Alles wat de vrouw in het vervolg
noodig heeft. Daar moest het meisje leeren,
rekenen niet voor de school maar voor het leven,
een brief schrijven, de beginselen der natuur
kunde en der gezondheidsleer voor zooverre zjj
daarvan in haar volgend leven nut kan trekken.
De leesstof moest vooral met oordeel gekozen
worden, leer de meisjes goed en met oordeel
lezen, boezem haar daarvoor lust in en ge hebt
reeds genoeg gedaanzij zullen zich verder
oefeuen.
Wordt nu hst onderwjjs in de nuttige hand
werken gci'd gegeven, en niet naar den ouden
vervelenden slenterdan zulien de gevolgen
van zulk een klasse spoedig in de huisgezinnen
merkbaar zjjn, en het geld daaraan besteed niet
nutteloos zijn uitgegeven; terwijl men boven
dien nog het voordeel heeft, dat het onderwijs
aan de jongens in de hoogste klasse meer practisch
voor hen kan gemaakt worden, als de onder
wijzer zich alleen met hen behoeft bezig te houden.
Wat het onderwijs op de jonge jufvrouwen
scholen betreft, moeilijk zal daarin verandering
komen, zoolang men schijn hoven wezen stelt.
De kennis, die daar wordt opgedaan, is over het
geheel voor het practische leven gering, en toch
iet doel moest zijn om onze dochters voor het
leven te vormen. Het ouderwijs in de vreemde
talen kost veel tijd en laat geen nut achter.
Niet dat het op zichzelf te misprjjzen is, dat
een meisje een vreemde taal kan spreken, maar
het wordt verkeerd als die kennis verkregen
wordt, ten koste van zooveel, dat voor haar in
het vervolg onmisbaar is, als die kennis er toe
leidt om een fransch romannetje te verkiezen
hoven de meesterstukken onzer letterkunde, die
hij het meerendeel onzer jonge dames onbekende
zaken zijn. Wij vragen van onze scholen ne
derlandsche meisjes, nederlandsche echtgenooten
en moeders, zij geven ons verfransehte dames,
die in de meest gewone zaken op wetenschap
pelijk gebied vreemdelingen zjjn, en die liever
tijd en geld verbeuzelen aan allerlei nesterijen
om kamers te versieren of liefdadigheidsloterjjen
te ondersteunen. Wij vragen van de scholen
gezellinnen op onzen levensweg, die met ons
kunnen lijden cn gevoelen, wjj ontvangen nufjes,
die eerst door het leven gehard moeten worden
om aan haar roeping te voldoen.
Verre zjj het van ons, laag neder te zien op
vele vrouwen, veeleer beklagen wij haar omdat