Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. I re tNGEN i-Loterij. Kerste Klasse luystusiSW. 1869. Woensdag, II Augustus. N? 774. Algemeen Overzicht. De inzending van advertentien kan goschioden tot één uur des namiddags op den dag der uitgave. K&L08I be- voor do vele I vultrekking van lIOOGLEEVER hunnen dank Jneming, ontvan- geliefde zuster, Inn belangstelling l-EN-TWINTIG- ÏG ondervonden, bok namens hun- dank. jJJW, 7van Heek. JUSTUS 1869 des let koffijhuis »dE l( ouda, van: EN, ERVEN en ide bij elkander iat te Gouda, wjjk roeden 74 ellen, u* eene Fabriek. INin de Drapier- 59 en 262. LOODS en ER- Gouda, wjjk H lUGUSTUS 1869, in »HET SuHAAK- Vouda, van: een' TUIN daar- lüAAN met PAK- staande en lig- 1 te Gondawjjk P lellen. 18» AUGUSTUS lelf ure, in de her- fvt aid IJtselvan NG en eenige per- li), staande en lig- |k te Gouderak, wijk 76 roeden, 34 el- 'sjaars, de Bouw- 70 en de Landerijen te bekomen ten |W. J. FORTUIJN JUlen over dergelijk Itun, pastilles euz. jje- luii-middel onbepaalde iirupiv verbreid en be- a 30 rent btj J. H. p' f te Schooiilioven. Brinkman. GOÜDSCHE COURANT, De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG, WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad geschiedt de uitgave in den avond van DINSDAG, DONDERDAG en ZATER DAG. De prijs per drie maanden is j 1.75, franco per post 2. <-> 'bi< AÜVER TEN TIEN worden geplaatst van 15 regels u 50 Centen; iedere regel meer 10 Centen. GROOTE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN. IX. Het koloniaal beheer is eene particuliere ue- derlandsche voortreffelijkheid. Geen volk ter wereld heeft ooit meer van eene kolonie weten te trekken dan wij van Java. En wij meenen puur en onnoozel te zijn, terwijl wjj volhouden, dat alles ten beste geschiedt van onze schatkist? neen, in het welbegrepen belang der Javanen. Wij zjjn door hebzucht verblind, doof voor de stem der waarheid en gevoelloos voor elk besef onzer mensclielijke verplichting. Het geld verraadt door den reuk zijn oorsprong niet. Het geld vertroost ons over den vloek en de verachting der wereld. Maar er is een erger gruwel, die de geheele menschheid ver pest, het verderf der wereld, dat dagtoekent van de vroegste geslachten en dat wjj onge schonden overbrengen op onze nakomelingen. Het is de algemeene schuld, de onnatuur lijkste overtreding; de oorlog. De moord, de broedermoord gewettigd, aan geprezen, verheerlijkt en geheiligd. Van den eersten kreet dor tot hooger besef ontwakende menschheid: »gij zult niet doo- den!" tot do uitspraak der heiligste wijsheid: »die zijn broeder haat is een doodslager" is de geschiedenis het eentoonig relaas van den altjjd herhaalden broedermoord. Maar dat is een noodzakelijk kwaad het is wel treurig, maar het kan onmogelijk anders. Dit is en was en zal zijn. En toch, o zonderlinge verdwazing, de af schuw van den oorlog is algemeen geworden, niemand wil dien verdedigen, goedkeuren of aanmoedigen, dat moordend geweld is in strijd met ons beter gevoel, met onze heiligste betui- gingon, met onze hoogste verplichting. Is er veracliteljjker wezen, dan een huiche laar; maar hoe kan men zich een maatschappij van huichelaars denken. Zjj staan gereed do opgesierde slachtoffers, het leger der gedwon gen slaven, dat uitgaat om broeders te dooden, die zjj niet kennen, die hun niets misdeden. Maar eerst willen zjj zich heiligen tot den broedermoord; zij roepen aan don verdervende» God van den ooi-log of den grimmige» wre- kenden Jehova, neen een evangeliedienaar zal een vruchteloos gebed opzenden tot den Soil der liefde, den Vader aller menschen. Zie, dit is om krnukzinuig te worden De menscli in zijn natuurstaat is een dier, vatbaar voor volmaking. Het dier weert zich, doodt den tegenstander en voedt zich van den verslagen vijand. Zoo doen de Cannibalen en zij deeleu geen eereteokeuen uit, maar sieren zich met de bekkeneelen hunner vjjanden, maar den Christenen was het bewaard, den krijgs man te verhoogen on den voorstander der liefde als een lafaard en een droomer te be schimpen en te verachten. Waar men een ver delgenden dondergod aanbidt, waar het uit roeien der vjjanden als godsdienstige verplich ting wordt aanbevolen, waar geweld en wille keur als de lioogsto macht geëerbiedigd wor den, daar behoort de krijgsdeugd t'huis, daar is zij de deugd, de hoogste waarde, maar christeljjke deugd is de zachtmoedigheid van den weerlooze. Van waar dan nu die tegenstrijdigheid, dat wjj allen een afschuw hebben van den oorlog en van het krijgsbedrijf en toch zoo ljjdelijk dien vloek ondergaan en onvoorwaardeljjk over tuigd zijn, dat het niet anders kan. Is het niet, omdat wij beginselloos zjjn. Wij pronken met een heilig beginsel eu sieren ons met een geleenden tooi; dan trekken wij op om te dooden en als do tijgerwoedo gekoeld is. dan gaan wij met christelijke liefde de kwetsuren der verminkten genezen, die do buljjders van het evangelie elkander toebrachten. Wjj zjjn heidenen en oiigeloovigen in de diepte van ons hart, liet wordt ons als kinde ren geleerd: sliet is zoet te sterven voor het Vaderland." I)at klinkt goed in het afgodische Griekenland en in liet werelddwingend Rome, maar het heeft geen zin voor hen, wier vader land de hemel is en die op aarde slechts kin deren van denzelfden vader zien. Vaderlandsliefde is in den gewonen zin des woords oen heidenschc deugd. Men kan al het goede, dat men geniet dankbaar erkennen zonder te meenen, dat men zijn broeder voor het behoud mag dooden. Maar die heidenen hadden den moed hunner overtuiging, zij trok ken vrijwillig cn blijmoedig ten strijde, maar wjj lafaards onttrekken ons aan den plieht, dien wij zeggen b eerbiedigen. Tm tl bel liehl. begon op te gaan en de algemeene lmrlnuirseli- lu id week, toen nijverheid eu handel zich ont wikkelden. wils du lust geweken voor de krijgs dienst. Daar vond men uit knechten te huren voor den moord en nu do vooruitgaande be schaving ook zelfs dit lokaas krachteloos maakt, nu vult men de legers aan door gedwongen lichtingen. Wat hoort men kermen over on gerijmde en gehuichelde gemoedsbezwarenhier moet de christen zjjn kind aan den duivel des gewelds ten offer brengen, dat hjj den God der liefde wensehte te heiligen. Dat zijn ^ge moedsbezwaren, die zoo zelden worden geuit, omdat de christen weerloos is en zwjjgend ge hoorzaamt aan do wet. Zie, dat is de nieuwe slavernjj, die wel in staat is den juichtoon te overschreeuwen, die al onze voorregten en vrjj- lieden verkondigt. liet, strekt Spanje tot eer, dat daar een kreet is opgegaan tegen de conscriptie. Als ons le ger bjjnn geheel bestaat uit gedwongen lote- lingen, dan moesten wij die krachteloozo vader landsliefde af schaffen en slechts spreken van de lijdelijke gehoorzaamheid van een vredelie vend volk, dat zich zwijgend onderwerpt aan do dwingende wet. De oogen zullen langzamerhand opengaan en men zal zich vereenigen om den last dra- geljjker te maken, want wjj zullen het eindo van den gruwel niet aanschouwen. Toch win nen de bespotte vrienden van den vrede veld de onzinnige altijddurende toerustingen, de ongeloofeljjke geldverspilling, en de stilstand van handel en nijverheid brengen velen tot na denken en du tijd nadert, dat de stem der menscholjjkheid kracht zal verkrijgen ter be teugeling van den overmoed der liefdeloozo beorsclizucht. Gouda, 10 Augustus. Het voorval te Krakau heeft in Oostenrijk reeds aanleiding gegeven tot verschillendo be perkende maatregelen tegen de geesteljjkheid. Hij de bestaande twisten over het concordaat en hetgene is voorgevallen met den bisschop van Linz kan het wel niet anders of öosten- vjjk zal ook ten aanzien de; hiui archie losge maakt worden van do slave rujj, waaronder Let zoolang zuchtte. De landdagen komen weldra bijeen. In 'l'ytul zijn ilc kerkelijke belangen do hoofdzaak.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1869 | | pagina 1