Nieuws en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. 1869. Woensdag, 1 September. N? 783. erte, Vaderlandsliefde en Wereldburgerschap. Algemeen Overzicht. [kooping ivooping iddel De inzending van advertentien kan geschieden tot één uur des namiddags op den dag der uitgave. n. Wjj moeten ons vaderland liefhebhen met open oog voor al het gebrekkige, dat ons om ringt, en steeds gereed zijn ter medewerking tot alles, wat onzen toestand kan verbeteren wjj moeten bereid zijli tot het brengen van willige offers op het altaar des vaderlands. WH»**. - ,.j,„ It t plaatsing van J. 3 jaren op een |eti ONDERWTJ- JDER WIJS aan l'fo onder lett. O Int. 1869, des voor- Fabrieksgebouw, ^ren Th. HEGE- ve C. n°. 93, te \EN. HUIS- en ronder Snijtafels L afels, Stoelen, essenaars, twee Kippenhok met Informatien bij 3ER 1869, des pet te veikoopen Gouda, van: met het beste IFFIJHUIS met 1,1 IET GROOT Btig gelegen aan jen aan de Pe- te Goudabe ne ruime, lichte jje Bovenkamers, ruime Stallen |ber 1869. op. ore van Notaris Buurt, Gouda. jen de pijnlijkste Hg zet kunst- zilve. en caout- tandvleeseh ge- tnemen der aan- hij stukken van Irkingen geschie- pngen. In-i bovengenoemd l\l,L te Ouderkerk Ir deze gelegenheid In' panden, mcu- fgrel ijks zou willen i of per halve kan Ikrijgbnnr gesteld. |lsdan te adresseren IRET bij den alhier. eu verzekerd zijn 1N TIE. fe'i brief uit AmBter. leven letter, -regtheb. GOUDSCHE COURANT. De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG, WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad geschiedt de uitgave in den avond van DINSDAG, DONDERDAG en ZATER DAG. De prjjs per drie maanden is 1.75, franco per post 2. ADVERTENTIEN worden geplaatst van 1—5 regels a 50 Centen; iedere regel meer 10 Centen. GROOTE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN. i*ikman. Wij hebben ons vaderlaud lief op betere gron den dan die eener instinctmatige gehechtheid. Als wij door verstandelijke ontwikkeling komen tot het inzicht van al het goede en voortreffe lijke, wat wij in ons land bezitten eu genieten, en vooral als wij door de uitbreiding onzer ken nis in staat zijn onze toestanden te vergeljjken met het buitenland, dan kunnen wjj ons geluk kig prjjzen Nederlanders te zjjn, te leven in het land, waar de vrijheid inheemsch is, waar reeds het beginsel der gewetensvrijheid vroeger en meer werd geëerbiedigd dan elders, waar Vóór de nieuwe constitutien eene burgerlijke vrijheid bestond, die in andere landen zoo lang zaam tot stand komt onder de geschrevene wet waar nijverheid en handel sinds eeuwen bloeien kunst en wetenschap worden aangemoedigd en de inwoners zich onderscheiden door vele tref felijke eigenschappen, bovenal door broederlijke gezindheid. Een Nederlander, die dit alles in ziet en erkent, zal wel geen lust gevoelen om zjjn vaderland te verruilen voor zachter klimaat en vetter bodem. Dit zijn gronden van gehechtheid, die ons echter niet bewegen moeten om met Chineesche bekrompenheid het goede en betere te misken nen, wat elders bestaat. Maar hier zit juist de kwaalde regtmatige vaderlandsliefde ont aardt in blinde vooringenomenheid, in minach ting van hetgeen elders beter is, in wangunst en verachting. Maar wij zijn meer dan zinnelijke en ver standelijke wezenswij zijn redelijke menschen, die het zedelijk on godsdienstig beginsel als den regel van ons leven moeten eerbiedigen. De vaderlandsliefde van den vroegere» tijd, die wij uit de geschiedenis der oudheid kennen, is geheel onderscheiden van onze meer ontwik kelde denkbeelden. Toen was de staat het een en het al. Buiten Griekenland slechts barbaren. De godheden behoorden tot den staat; vader landsliefde was de hoogste zedelijke en gods dienstige verplichting. Te sterven voor het vaderland was het toppunt van deugd. Die ver ouderde begrippen oefenen nog altijd grooten invloed uit op onze maatschappij, die op geheel ander beginsel moet rusten, en de miskenning van 'dat hooger beginsel verontreinigt onze va derlandsliefde, die zoo dikwerf bekrompen, eigen- batig is en liefdeloos. Het hoogste doel van ons aanzijn is niet Nederlandfr te zjjn, maar mensch te zijn in den vollen, schoonen zin des woords. Dan is vaderlandsliefde geen doel en eindpaal, maar eene schrede op den weg der volmaking. Gelijk wjj tot een stad of dorp, tot een district of provincie, zoo belmoren wjj tot een land en vormen eene natie, maar dan moeten wjj verder gaan en de eenheid van bet mensclieljjk ge:,lacht leeren inzien. Verhief So crates zich tot dit verheven besef vier eeuwen vóór dat het licht aan de kimmen daagde, wij bewonderen de grootheid van den heidenschen wijsgeer, die onzen trotschen waan diep be schaamt. Menschen zjjn kinderen van denzelf den vader, gelijke broeders, geroepen tot het kennen van dezelfde waarheid en tot het vol brengen derzelfde verplicht'ag. De onderschei ding van landen en volken is goed, en noodig ter algemeene ontwikkeling, maar in zich zelve onwezenlijk, een middel tot een hooger doel. Wjj moeten niet stil staan op het pad der ont wikkeling wereldburgerschap is de hoogere trap van volmaking, die wij niet slechts kunnen, maar moeten bereiken. Dit is ons sieraad en onze adel, als ons leven der menschbeid gehei ligd is en wjj met alle krachten streven om in waarheid en liefde het waarachtig geluk van al onze broeders te bevorderen. Zoo is dan we reldburgerschap, wat wjj christendom noemen, waarvan de naam zoo algemeen en het wezen zoo zeldzaam wordt gevonden. Het Evangelie wil het geweld vervangen door de liefde. Dit is tot nu ten aanzien der maatschnppjj een on bereikbaar droombeeld; maar individueel worden er gevonden, die in meer of mmder mate het heilig beginsel huldigen. Wat het Evangelie verkondigt, dat vindt zjjn bewijs in de zedelijke ontwikkeling, en als wjj niet onvatbaar zjjn voor eigen, innerlijke over tuiging, dan zullen wjj erkennen, dat de vader landsliefde bij bloot verstandeljjke ontwikkeling steeds onzuiver, eigenbatig en liefdeloos blijft. De gewone vaderlandsliefde let niet op de be langen der inenschheid, maar op de tjjdeljjke belangen des vaderlands, wat Nederland voor deel brengt is recht en goed, daarom durft men bidden tot den god van Nederland, daarom moet de Javaan onderdrukt en uitgezogen worden ten bate van Nederland, en belachen wjj de dwazen, die twjjfelen aan het recht van den sterkste. Wjj verfoeien die hekrompene, onzedeljjke en ongodsdienstige vaderlandsliefde, en erkennen wjj bjj al het gebrekkige, het voorrecht, Ne derlander te zjjn, wjj streven naar de hoogere eer menschen te zijn. Die slechts Nederland liefheeft, miskent het doel des levens, hij komt te kort aan zijne verplichting, hjj doet onrecht aan zjjne broeders en mist zijn doel. Dat hoog beginsel der evangelische waarheid is waarljjk nog weinig doorgedrongen tot het gros der menschenzij staan ook nu nog slechts op den trap der dierlijke ontwikkeling en maken het verstand dienstbaar aan de zelfzucht; zedeljjk- heid en godsdienst zjjn woorden en schjjn om de melaatschheid to bedekken en ons gerust te stellen bjj de verloochening van het hoogere beginsel, dat wjj niet tegenspreken, maar welks invloed wij steeds trachten uit te sluiten van de praktjjk des levens, waarin wjj andere goden huldigen als den eenen Vader aller menschen. Gouda, 31 Augustus. Het is wel hekend dat Napoleon de beste gezondheid niet geniet cn velen zijn niet wars ran de gedachte, dat die toestand van invloed ,s geweest op zijne toegevende gezindheid, die de gemoederen tot rust moet brengen. Maar de geheimzinnigheid waarmede de regeering zweeg over de ziekte-aanvullen des keizers had nis natuurlijk gevolg eene overdrevene bekom mering. Do beurs werd er door aangedaan en wijd en zijd verspreidden zich de bedenkelijk- ste geruchten toen moest het officieele dagblad liet stilzwjjgen afbreken en gerustheid brengen door de herstelling muite kondigen,toen moest do keizerin naar Cor. iea vertrekken om dit te

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1869 | | pagina 1