Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. 1869. N° 790. Vrijdag, 17 September. Vrijwillige DOPING isids Pillen, Kennisgeving. Afkondiging. Het Suez-kanaal. Ie l s c h e De inzeuding van advertentien kan geschieden tot één uur des namiddags op den dag der uitgave. V i v 1/ rrondissemonts-Regtbnnk te 1 september 1809, op de ïïx- jrd, is de Heer PETRUS GE- |Ekoopman te Roti rdam, er zako van zwak1 wd van onder curatele, cureur van den Requirant, |r. Yak REESEMA. S C H E d 6 S T, Jeustboden is verhuisd uit de den Fluweelen Singel nabij de er, verzoekende ieders gunst [MR, Nieuw Leklcerland, tot het leveren van WASCH- 1INES, CILINDER-MAN- l KAGCflELS en COMBUI- Ê.DIKANTEN en WIEGEN, jtWAREN, VIJLEN, MOE- ïELS enz. pngelsche GRAAN - MAAI- RSCH-MACIIINES en r.lle f -WERKTUIGEN, adeling wordt gegarandeerd. franco aanvragen te beko- lte spreken van 10 tot 12 [t »Db Paauw." looging, op VRIJDAG, den Li 69, en bp afslag en com- LG, den 1 OCTOBER 1869, [oormiddags ten 10 ure, ten den Bergh, Logement- prsluis, bp Goudavan: ^SWONING en LANDE- ate Bergambachtgroot circa letten breeder omschreven. |n ten kantore van den No- te Ouderderlc a/a IJssel. aneo jüer den naam van SLIJM- en MAAGPILLEN. [inii 25jarigO ondervinding cl gebruikt, daar dezelve boven ki'd ienendagelijks ontvangen 5'icht, zij drjjven de Gal en de Maag en bevorderen dubbele voor 40 Cts. Injgbaar te ^poth. Wijdstraat. ;enf in Drogeryen.Weateinde 26. uabilié, Apotheker. Zoon. Kop. Bergh. PONDENTIE. liug van den spoorweg 's Ilage-— ens het edel achtbaar bestuur de- i steeds beijvert, om naar de mate vorderen wat ten nutte van vreem- Btrekken, opmerkzaam te maken p einen, straten, grachten en ste- sninbordjes te voorzien de kosten zoo groot niet zijn, en ouzo gc- Innger achterlijk blijven bij andc- omvang, waar dit gebruik sedert m ide het niet ondienstig zijn het 10 toren zoodanig te wijzigen dnt t'jd in uren en minuten aaia ut welgevallen door de ingc auen [0*ten, drarnnn verbonden, zallen Kivtdurend onderhoud van den lu- i afgebroken is en welke besparing k mt. P- L V- GOUDSCHE COURANT. De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG, WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad geschiedt de uitgave in den avond van DINSDAG, DONDERDAG en ZATER DAG. De prijs per drie maanden is 1.75, franco per post 2. ADVERTENTIEN worden geplaatst van 15 regels a 50 Centen; iedere regel meer 10 Centen. GROOTE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. Afzonderljjke Nommers VIJF CENTEN. I)e BURGEMEESTER vnn Gouds, brengt bij deze ter kennis vnn de belanghebbenden, dat door den heer Commissaris des Konings in de Provincie Zuid-Holland op den 81° Augustus 1869 is exe cutoir verklaard Het voljaars kohier voor de belasting op liet personeel le kwartaal N°. 8. Dat voormeld Kohier ter invordering is gesteld in banden van den Heer Ontvanger, dat ieder daarop voorkomende verpligt is, zijnen aanslag, op den bij de Wet bepaalden voet. te voldoen en dat heden ingaat, de termijn van drie maanden, binnen welke de reclames behuoren te worden ingediend. GOUDA, den 14" September 1869, De Burgemeester voornoemd, Van BERGEN IJZENDOORN. De BURGEMEESTER en WETHOUDERS vau Gouda doen te weten, dat door den Rand dier Gemeente, in zijne Vergadering van den 18" Au gustus 1869, is vastgesteld d.e volgende Verordening VERORDENING van POLITIE. Art. 1. De Schuiven, waarmede de Kokers of Duikers onder particuliere Woningen en Gestichten op de Oost- en Westhaven door bet Hoogheemraad schap van Rijnland zijn of zullen worden voorzien, mogen alleen geopend zijn tijdens het nfluopcii van Schutwater uit de kolk der IJssclhavensluis, nadat de buitendeuren en hare rinketten gesloten zijn, en wanneer dat Hoogheemraadschap, ter verversching van den boezem van Rijnland, water inlaat. Art. 2. Met het openen en sluiten der Schuiven zijn belast de van wege bet Bestuur dezer Gemeente aangestelde Sluiskuechts, Deze zullen moeten zorgen dat die Schuiven, op de bij Art. 1 bepaalde tijden, geopend worden. Art. 3. Tot liet constateren van de overtreding dezer Verordening zijn bevoegd de Gemeente-Bouw meester, de Controleur der Schccpvanrtreglen en de Sluiswachter van de IJsselba»ensluis, mitsgaders, voor zoover het open zijn van schuiven op andere tijden dan bij art. 1 is bepaald betreft, ock de beambten in dienst van het Hoogheemraadschap van Rijnland. Art. 4. De overtreding dezer Verordening wordt gestraft met eene geldboete van 3.00 voor elke Schuif, die op andere daa de bij Art. 1 bepaalde tijden, geopend is. Zijnde deze Verordening aan de Gedeputeerde Sta ten van Zuid-Holland, volgens hun berigt vnn den 31" Augustus i860, in Afschrift medegedeeld. En is hiervan Afkondiging geschied waar bet be hoort den 10° Sep'.^uiber 1869. De Secretaris, De Burgemeester, DltOOOI.EKVKK FORTUIJN. vak HERREN IJZENDOORN. AFKONDIGING. ■tik vnn A Brinkman De BURGEMEESTER n Gouua dceu te weteu, dat WETHOUDERS van door den Raad dier Gemeente, in zijne Vergadering van den 18° Au gustus 1869, is vastgesteld de volgende Verordening: VERORDENING van POLITIE. Art. 1. Het is verboden de zoogenaamde Nood brug aan den Kleiweg, liggende over het water van dc Katteiisingelgracht, te berijden met beladen Bleekers- en andere Vrachtwagens. Art. 2. Over deze Brug zal niet anders dan stapvoets mogen worden gereden. Art. 3. Tot het constateren van de overtreding dezer Verordeningzijn, behalve zij bij Art. 11 van liet Weibock van Strafvordering aangewezen, bevoegd de Gemeente-Bouwmeester en de Wachter aan voor noemde Brug. Art. 4. Iedere overtreding dezer Verordening wordt gestraft met eene geldboete van een tot vijf gulden en gevangenisstraf van een tot drie dagen, te zamen of afzonderlijk. Zijnde de-r Verordering aan da Gedeputeerde Sta ten vau Zei.< Aland, volgens bun berigt vau den 31° Augustus 1369, in Afschrift medegedeeld. En is hiervan afkondiging geschied waar bet be hoort den 10" September 1869. De Secretaris, De Burgemeester, DROOGLEEVER FORTUIJN. van ÜERGEN IJZENDOORN. Br zijn vijftien jaren verloopen sedert Fer dinand de Lesseps van Saïd Pacha, onderkoning van Egypte concessie verkreeg tot liet graven van een kanaal, dat de Middellandsche met de Üoode zee zou vereenigen en een nieuwen en veei korteren zeeweg zou openen naar Indie en Australië. In de liooge oudheid had men reeds eene verbinding van den Nijl met de Roode zee me eeuwenlange pogingen tot stand ge bracht. Ptolemeus Philadelphus voltooide 2G0 v. Chr. het werk der Pharao's en dit duurde tot 767 onzer jaartelling, toen de khalif Abu Gia- far al Mausour het deed opstoppen. In 1799 wilde Bonaparte tijdens de Egyptische expedi tie een rechtstreekseh kanaal tussclien de beide zeeën tot stand brengenmaar hij zag daarvan af, omdat zijne ingenieurs verzekerden dat de wateren der Roode zee 30 voet hooger waren dan die der Middellandsche. Eerst in 1847 werd deze dwaling erkend door eene commissie van Fransche, Engelsehe en Oostenrijksche in genieurs en nogmaals in 1853 bevestigd door vernieuwde onderzoekingen. Daarop vormde de Lesseps cone actienmant- schappij. Meer dan 400 millioen frs. zijn aan het reuzenwerk besteed. De ijzeren volharding van de Lesseps kwam de duizende bezwaren te boven en op 17 novr. a. s. zal de feestelijke opening van het voltooide kanaal plaatshebben. Voor de ontdekking van de Kaap de Goede Hoop werden de schatten van het verre oosten langs den landweg tot aan de oevers van de Middellandsche zee gebracht en was ook daar de hoofdzetel van den toenmaligen wereldhandel; Venetie, Genua en andere Italiaansche staten dankten hunnen bloei aan dien handel, die se dert het einde der vijl'tiemlo eeuw in de han den viel der Portugeezen, die de Kaap omzeil den naar Indie en der Spanjaarden, die Ame rika ontdokten. Engeland heeft zich, na ons, meester gemaakt van den wereldhandel en weinig dacht men aan de mogelijkhe ld van den nieuwen water weg, die de Middellandsche zee nog eens tot hooge belangrijkheid zou verheffen. Spanje en Frankrijk, Italië en Oostenrijk, Griekenland en Turkije worden op eens zooveel nader gebracht aan de verre Oostersche landen. In den beghne deed zich vooral in Engeland een geest van afgunstig venset gelden. Men belemmerde de onderneming, die als oninogeljjk en ongerijmd werd veroordeeld. Maar onwil lige tegenspraak moet wel verstommen voor de onwederstaanbare kracht der feiten en wel dra zal het kanaal geopend en bevaren wor den door alle handeldrijvende natiën. De ge volgen zullen groot zijn en den geheelen han del wijzigen. De oevers van de Middellandsche zee zullen nog eens een middelpunt worden van den Europeeschen handel, en het is on mogelijk zich te ontveinzen, dat het voordeel is aan de meer zuideljjke staten, die weder in veel gunstiger positie komen. Die gevolgen kunnen zich eonige jaren doen wachten, maar zij zullen niet uitblijven. Het is meer dan waarschijnlijk dat de zeilvaart weinig baat zal vinden oij den nieuwen weg, maar verdringt toch niet reeds de stoomvaart grootendeels de zeilschepen en zal dit ophouden of niet veeleer steeds toenemen. Zal Engeland door de kracht zijner kapitalen kunnen belettendat de oevcr- staten zich door de gunstige gelegenheid ver rijken en daardoor toenemen in kracht. Het is dwaasheid te morren en te jammeren tegen bezwaren, dieons wel benadeelen, inaar toch de al- gomeene ontwikkeling bevorderon. Geonc dwaze ingenomenheid met liet tegenwoordige, geen halstarrig behoud, maar op nieuwe wegen naar vemiouwde ontwikkeling streven, moet ook het 2=

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1869 | | pagina 1