Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
1870.
N° 899.
J
in",
Pillen,
Zondag, 21) llti
Bekendmaking.
De Wetsontwerpen
l< len.
foude en echte
het bijzondor
I" wel toe te zien
De inzending van advertentien kan geschieden tot één uur de8 namiddags op don dag der uitgave.
IIJNEN van TULE,
^OEK, KANT enz.
hué en Reisdekens,
jtte Randen.
wogeljjke dessins,
ten en Kapokma-
p, Tentlinnen.
gekleurde franje,
prgulde Garnituren
miretjes.
Iverder al wat tot
Idneden der MAAG,
fSVERTERING. Zjj
SCHERPTE in
Idcr HUID, zij zgn
llJMAFDRIJVEND.
Cent en dubbele
|c bh.:
roogizten, heilige weg
In0. 278.
gatraat.
Bemmerstr. hoek Bak
beste Wagenit.
Itceuw. over de Don-
[irbaniia Pillen, sindB
en in algemeen ge-
alleen en Uit-
heer L. SCHENK
U w 1 N G.
jerzocht, wel attent te
Ij niemand anders, de
|s het oude en echte
baar gesteld in de hier-
Itien dan bij de hier-
pi elk doosje is een
hmdicje naamteekening
|mnen Zoon, Apo-
zich ook bevindt op
poosjes verzegeld zijn.
tantelijk daar wel
llen haalt. Alleen die
|t onze llanilteekening
■leb te wachten voor
|ankscls. (41
Urinkmuu.
GOUDSCHE COURANT.
De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG,
WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad
geschiedt de uitgave in den avond van
DINSDAG, DONDERDAG en ZATER
DAG. De prijs per drie maanden is 1.75,
franco per post 2.
^£Sj>EStf3
ADVERTENTIEN worden geplaatst
van 1 —5 regels it 50 Centeniedere regel
meer 10 Centen. GR00TE LETTERS
worden berekend naar plaatsruimte.
Afzonderlijke Nummers VIJF CENTEN.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS nn
Guinla, doen te weten, dat het primitief kohier
voor de plaatselijke directe belasting dezer Gemeente,
voor het dienstjaar 1870, door hen voorloopig vast
gesteld, gedurende veertien dagen, van des voor
middags ten tien tot des namiddags ten een, en van
drie lot vijf ure, ter Secretarie der gemeente, voor
een ieder ter lezing is nedergelegd, binnen welken
tijd elk aangeslagene tegen zijnen aanslag, bij den
raad bezwaren kan inbrengen, by verzoekschrift op
ongezegeld pupier geschreven.
Gouda, den 24" Mei 1870.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Secretaris, De Burgemeester,
DROOGLEEVER FORTUtJN. van BERGEN IJZENDOOR.V.
TOT VEREENÏGING DER GEMEENTEN
REEUWIJK en SLUIPWIJK,
MET OPHEFFING der GEMEENTE STEIN
en der GEMEENTEN N. en Z. WADDINX-
VEEN, MET OPHEFFING DER GEMEENTE BROEK.
I.
De grondwet heeft in haar tweede artikel de
vereeniging en splitsing, alsmede de grensver-
andering der gemeenten af hankelijk gesteld van
de wetgevende macht. Naast de zelfstandigheid
der gemeenten, sedert 1848 meer bevestigd,
moest e n waarborg bestaan tegen willekeur.
De administratieve macht iu den staat heeft de
strekking hare administratie zooveel mogelijk
te vereenvoudigen en, wanneer de grondwet nu
niet iu den weg stond, zoude deze macht al
zeer spoedig allerlei kleine gemeenten tot een
groote vereenigen, ten einde daardoor hare ad
ministratie gemakkelijker te maken. Een een
voudig beheer is echter niet alt. het beste,
en de omslag, die gewoonlijk bjj 't bestuur der
staten gemaakt wordt, is onmisbaar voor eene
behoorljjke controle.
Wat de splitsing betreft, menig deel eener
gemeente zou alweder wanneer de grondwet
het met belette zich van die gemeente af
scheiden en eene zelfstandige gemeente vormen
vooral zoude men daarvan in de oostelijke dee-
len des lands en in Friesland de voorbeelden
kunnen vinden.
Hierin alleen echter kan de aanleiding tot
dat u.t. der grondwet niet gelegen zijn. Eene
zoo gewichtige zaak te doen regelen door de
wetgevende macht en te geljjker tjjd de zelf
standigheid der gemeenten te decreteeren, te
nemen met de eene hand, wat met de andere
gegeven wordt, daartoe moet meer aanleiding
zjjn dan de vrees voor administratieve almacht
of bekrompen esprit de ('locker. De voornaam
ste aanleiding tot dit wetsartikel is dan ook
gelegen in de historie, in de wording van den
staat. Deze laatste toch heeft aan de gemeen
ten zjjn oorsprong te danken. Vroeger stonden
dezen onafhankelijk op zich zelf, en toen zjj
zich aaneensloten en den staat vormden, toen
hadden zjj reeds ieder hun eigen geschiedenis,
hun eigen grondgebied en grenzen, die voort
gevloeid waren uit den natuurljjkcn loop der
zaken, niet uit de willekeur der me ischen.
En zoo stond dan elke gemeente daar als een
gedenkteeken uit den grjjzen voortjjd, waarin
de zelfstandigheid der gemeenten hetzelfde be-
teekende als haar alvermogen. Het is hier de
gelegenheid niet om aan te toonen hoe dat al
vermogen op den duur in onvermogen ont
aardde, cn hoe eerst in onzen tjjd de gemeenten
hare oud-historische rechten herkregen en hare
zelfstandigheid slechts iu zooverre beperkt werd,
dat zjj daardoor nimmer tot despotisme konden
overslaan.
Meer dus om te handhaven dan om te ver
nietigen, is dat artikel in de grondwet opge
nomen. De onschendbaarheid van 'tgemeenteljjk
grondgebieu wordt daardoor op den voorgrond
gesteld en eerst dan, wanneer blijken mocht,
dat vereeniging van twee of meer gemeenten,
of splitsing eener gemeente dringend noodza
kelijk is, dan is het de koning met de verte
genwoordiging des volks, dan is het de wetge
vende macht, die tot de vernietiging van een
historisch gedenkteeken besluit. Het algemeen
belang treedt daarbjj gewoonlijk op den achter
grond, ten einde plaats te maken t oor het be
lang, dat de landstreek, waarin de voorgestelde
verandering zal plaats grijpen, daarbij heeft.
En juist daarom is 't voor eene volksvertegen
woordiging eene moeieljjke zaak om daarover
te beslissen. De locale kennis, die daartoe on
misbaar is, ontbreekt aan de meesten, en waar
deze aanwezig is, daar zal zij voornl door par
tijdigheid voor een groot deel onbruikbaar wor
den gemaakt.
Na deze algemeenc beschouwing kotnen wjj
op ons eigenljjk onderwerpde belangrijke ver
andering, die in onze onmiddelljjko nabjjheid
zal plaats grijpen, wanneer althans de beide
wetsontwerpen, aan 't hoofd dezer regelen ge
noemd, ook verder de goedkeuring der wetge
vende macht mogen verwerven. De geringe en
bijna stilzwijgende tegenkanting, die deze ont
werpen in de tweede kamer ondervonden, moge
de vrees voor eene verwerping door de eerste
kamer aanmerkelijk doen verflauwen, toch is do
aanneming nog zeer onzeker, vooral daar deze
kamer zich toevallig of met voordacht meer
malen als de handhaafster van 't tegenwoordig
gemeentelijk grondgebied gedroeg.
Behalve een zeer gegrond voorstel van den
heer Viruly Verbrugge, om te voorkomen, dat
de nieuwe gemeente Waddinxveen belast zal
worden met 't onderhoud van eenige werken,
gelegen in dat deel van Broek, dat door de
nieuwe regeling bjj Gouda zal komen, behalve
dit voorstel, dat trouwens verworpen werd, had
over geen der heide ontwerpen eenige discussie
plaats, zoodat de redenen, die enkele leden er
toe brachten om tegen deze ontwerpen te stem
men de heer Viruly Verbrugge stemde vóór
niet kunnen opgegeven.
We willen eenvoudig constateeren, dat onder
de tegenstemmers zich ook de heeren Hoffman en
de Brauw bevonden, die, toegerust .net de locale
kennis van 't district, dat hen afvoardigue, ze-
deljjk verplicht waren geweest de redenen van
hun stam in de openbare vergadering te ont
vouwen. juist omdat die tegen het regeerings-
voorstel uitgebracht werd. Destemser is dit
bjjna volkomen gemis nan discussie over deze
ontwerpen in de tweede kamer te betreuren,
omdat deze meer dan cu eerste kamer in staat
is hekend te zjjn met de locale gesteldheid, en
omdat hare discussie ook nog tot een ander
resultaat kou leiden dan tot verwerpen, name-
ljjk tot gewijzigd aannemen. Hoe 't zjj, de
tweede kamer heeft aan deze ontwerpen liare
goedkeuring gehecht, en 't is nu de vraag of
het wenscheljjk mag worden geacht, dat de eerste
kamer dit voorbeeld volge. Wjj meenen van
ja. Het is van belang voor alle hij deze ont
werpen betrokken gemeenten, dat zjj tot wet
worden verhoven. De opheffing d m gemeenten
Broek en Stein, de ereeniging der gemeenten