Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. 1870. N° 899. J in", Pillen, Zondag, 21) llti Bekendmaking. De Wetsontwerpen l< len. foude en echte het bijzondor I" wel toe te zien De inzending van advertentien kan geschieden tot één uur de8 namiddags op don dag der uitgave. IIJNEN van TULE, ^OEK, KANT enz. hué en Reisdekens, jtte Randen. wogeljjke dessins, ten en Kapokma- p, Tentlinnen. gekleurde franje, prgulde Garnituren miretjes. Iverder al wat tot Idneden der MAAG, fSVERTERING. Zjj SCHERPTE in Idcr HUID, zij zgn llJMAFDRIJVEND. Cent en dubbele |c bh.: roogizten, heilige weg In0. 278. gatraat. Bemmerstr. hoek Bak beste Wagenit. Itceuw. over de Don- [irbaniia Pillen, sindB en in algemeen ge- alleen en Uit- heer L. SCHENK U w 1 N G. jerzocht, wel attent te Ij niemand anders, de |s het oude en echte baar gesteld in de hier- Itien dan bij de hier- pi elk doosje is een hmdicje naamteekening |mnen Zoon, Apo- zich ook bevindt op poosjes verzegeld zijn. tantelijk daar wel llen haalt. Alleen die |t onze llanilteekening ■leb te wachten voor |ankscls. (41 Urinkmuu. GOUDSCHE COURANT. De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG, WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad geschiedt de uitgave in den avond van DINSDAG, DONDERDAG en ZATER DAG. De prijs per drie maanden is 1.75, franco per post 2. ^£Sj>EStf3 ADVERTENTIEN worden geplaatst van 1 —5 regels it 50 Centeniedere regel meer 10 Centen. GR00TE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. Afzonderlijke Nummers VIJF CENTEN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS nn Guinla, doen te weten, dat het primitief kohier voor de plaatselijke directe belasting dezer Gemeente, voor het dienstjaar 1870, door hen voorloopig vast gesteld, gedurende veertien dagen, van des voor middags ten tien tot des namiddags ten een, en van drie lot vijf ure, ter Secretarie der gemeente, voor een ieder ter lezing is nedergelegd, binnen welken tijd elk aangeslagene tegen zijnen aanslag, bij den raad bezwaren kan inbrengen, by verzoekschrift op ongezegeld pupier geschreven. Gouda, den 24" Mei 1870. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeester, DROOGLEEVER FORTUtJN. van BERGEN IJZENDOOR.V. TOT VEREENÏGING DER GEMEENTEN REEUWIJK en SLUIPWIJK, MET OPHEFFING der GEMEENTE STEIN en der GEMEENTEN N. en Z. WADDINX- VEEN, MET OPHEFFING DER GEMEENTE BROEK. I. De grondwet heeft in haar tweede artikel de vereeniging en splitsing, alsmede de grensver- andering der gemeenten af hankelijk gesteld van de wetgevende macht. Naast de zelfstandigheid der gemeenten, sedert 1848 meer bevestigd, moest e n waarborg bestaan tegen willekeur. De administratieve macht iu den staat heeft de strekking hare administratie zooveel mogelijk te vereenvoudigen en, wanneer de grondwet nu niet iu den weg stond, zoude deze macht al zeer spoedig allerlei kleine gemeenten tot een groote vereenigen, ten einde daardoor hare ad ministratie gemakkelijker te maken. Een een voudig beheer is echter niet alt. het beste, en de omslag, die gewoonlijk bjj 't bestuur der staten gemaakt wordt, is onmisbaar voor eene behoorljjke controle. Wat de splitsing betreft, menig deel eener gemeente zou alweder wanneer de grondwet het met belette zich van die gemeente af scheiden en eene zelfstandige gemeente vormen vooral zoude men daarvan in de oostelijke dee- len des lands en in Friesland de voorbeelden kunnen vinden. Hierin alleen echter kan de aanleiding tot dat u.t. der grondwet niet gelegen zijn. Eene zoo gewichtige zaak te doen regelen door de wetgevende macht en te geljjker tjjd de zelf standigheid der gemeenten te decreteeren, te nemen met de eene hand, wat met de andere gegeven wordt, daartoe moet meer aanleiding zjjn dan de vrees voor administratieve almacht of bekrompen esprit de ('locker. De voornaam ste aanleiding tot dit wetsartikel is dan ook gelegen in de historie, in de wording van den staat. Deze laatste toch heeft aan de gemeen ten zjjn oorsprong te danken. Vroeger stonden dezen onafhankelijk op zich zelf, en toen zjj zich aaneensloten en den staat vormden, toen hadden zjj reeds ieder hun eigen geschiedenis, hun eigen grondgebied en grenzen, die voort gevloeid waren uit den natuurljjkcn loop der zaken, niet uit de willekeur der me ischen. En zoo stond dan elke gemeente daar als een gedenkteeken uit den grjjzen voortjjd, waarin de zelfstandigheid der gemeenten hetzelfde be- teekende als haar alvermogen. Het is hier de gelegenheid niet om aan te toonen hoe dat al vermogen op den duur in onvermogen ont aardde, cn hoe eerst in onzen tjjd de gemeenten hare oud-historische rechten herkregen en hare zelfstandigheid slechts iu zooverre beperkt werd, dat zjj daardoor nimmer tot despotisme konden overslaan. Meer dus om te handhaven dan om te ver nietigen, is dat artikel in de grondwet opge nomen. De onschendbaarheid van 'tgemeenteljjk grondgebieu wordt daardoor op den voorgrond gesteld en eerst dan, wanneer blijken mocht, dat vereeniging van twee of meer gemeenten, of splitsing eener gemeente dringend noodza kelijk is, dan is het de koning met de verte genwoordiging des volks, dan is het de wetge vende macht, die tot de vernietiging van een historisch gedenkteeken besluit. Het algemeen belang treedt daarbjj gewoonlijk op den achter grond, ten einde plaats te maken t oor het be lang, dat de landstreek, waarin de voorgestelde verandering zal plaats grijpen, daarbij heeft. En juist daarom is 't voor eene volksvertegen woordiging eene moeieljjke zaak om daarover te beslissen. De locale kennis, die daartoe on misbaar is, ontbreekt aan de meesten, en waar deze aanwezig is, daar zal zij voornl door par tijdigheid voor een groot deel onbruikbaar wor den gemaakt. Na deze algemeenc beschouwing kotnen wjj op ons eigenljjk onderwerpde belangrijke ver andering, die in onze onmiddelljjko nabjjheid zal plaats grijpen, wanneer althans de beide wetsontwerpen, aan 't hoofd dezer regelen ge noemd, ook verder de goedkeuring der wetge vende macht mogen verwerven. De geringe en bijna stilzwijgende tegenkanting, die deze ont werpen in de tweede kamer ondervonden, moge de vrees voor eene verwerping door de eerste kamer aanmerkelijk doen verflauwen, toch is do aanneming nog zeer onzeker, vooral daar deze kamer zich toevallig of met voordacht meer malen als de handhaafster van 't tegenwoordig gemeentelijk grondgebied gedroeg. Behalve een zeer gegrond voorstel van den heer Viruly Verbrugge, om te voorkomen, dat de nieuwe gemeente Waddinxveen belast zal worden met 't onderhoud van eenige werken, gelegen in dat deel van Broek, dat door de nieuwe regeling bjj Gouda zal komen, behalve dit voorstel, dat trouwens verworpen werd, had over geen der heide ontwerpen eenige discussie plaats, zoodat de redenen, die enkele leden er toe brachten om tegen deze ontwerpen te stem men de heer Viruly Verbrugge stemde vóór niet kunnen opgegeven. We willen eenvoudig constateeren, dat onder de tegenstemmers zich ook de heeren Hoffman en de Brauw bevonden, die, toegerust .net de locale kennis van 't district, dat hen afvoardigue, ze- deljjk verplicht waren geweest de redenen van hun stam in de openbare vergadering te ont vouwen. juist omdat die tegen het regeerings- voorstel uitgebracht werd. Destemser is dit bjjna volkomen gemis nan discussie over deze ontwerpen in de tweede kamer te betreuren, omdat deze meer dan cu eerste kamer in staat is hekend te zjjn met de locale gesteldheid, en omdat hare discussie ook nog tot een ander resultaat kou leiden dan tot verwerpen, name- ljjk tot gewijzigd aannemen. Hoe 't zjj, de tweede kamer heeft aan deze ontwerpen liare goedkeuring gehecht, en 't is nu de vraag of het wenscheljjk mag worden geacht, dat de eerste kamer dit voorbeeld volge. Wjj meenen van ja. Het is van belang voor alle hij deze ont werpen betrokken gemeenten, dat zjj tot wet worden verhoven. De opheffing d m gemeenten Broek en Stein, de ereeniging der gemeenten

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1870 | | pagina 1