[DEN.
Nieuws m Advertentieblad m Gouda on Omstreken.
1870.
N°- 916.
BUITENLAND.
(raijer,
Iers.
Onderwijs voor Ambachtslieden.
Vrijdag, 8 Juli.
II
II,
sen.
]STE
rELING,
ri'Ti
De inzending van advertentien kan geschieden tot één uur des namiddags op den dag der uitgave.
\\a1 «i
ÜELEEN1NU,
K VPITALËN of
lur,
[loos verkrijgbaar
[.ventjes Dekker,
Burgemeester,
^■v A.N DEii Hoor
Zoon.
^fuijt Cu.
Kikkert,
eyki.d.
kent „buiten ge
lde HH. Arts ten
door ïiekte en
om de zenuwen
I staat te stellen
ar, van zelf' zulks
feunen.
fcseenten duizende
ioe, dat onder de
I* ene eerste plaats
en onvervalscht,
en, dat door hen
heilvoedingsinid-
F. 154, te Am-
1EN en de Wed.
1IOLLANDSCHE
l'JO Cent per stuk,
10
Gouwe, achter den
een KAASSCHUIT
|n oud. Informatiën
Brinkman te Gouda.
IUUR aan de Markt
GEMEUBELEERD
la u alle gemakken.
Btter G., ter drukkerij
ouda.
ei/en en nefm
tm-c/iocofai/en van
Unnkiuau.
/en dlci'/dér aan
^?ou(/a Ay
AïanAe/- en Weet.
aft arA/.
GOUDSCHE COURANT.
De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG,
WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad
geschiedt de uitgave in den avond van
DINSDAG, DONDERDAG en ZATER
DAG. Do prjjs per drie maanden is 1.75,
franco per post 2.
ADVERTENT IEN worden geplaatst
van 1 5 rcgols ïi 50 Centeniedere regel
meer 10 Centen. GR00TE LETTERS
worden berekend naar plaatsruimte.
Ai'zonderljjke Nommers VIJF CENTEN.
IHJ^OO
Ziet ge, Mijnheer, nijjn zoon is timmermans
leerling. Nu wilde ik hem op de Burgeravond
school doen, want dat is de school voor am
bachtsjongens, zegt men mjj, maar mjjn Piet
is er nog zoo tegen. De knechts zeggen tegen
hem: »Wel jongen, ben je dwaas? Wat heeft
»een timmerman nu aan wiskunde en schei-
kunde en al die rare dingen? Ge moet daar
>wel drie jaar teekenen eer ge aan de bouw-
kunde komt. Ga veel liever naar een bouw-
kundig toekenmeester, dat gaat vlug, dan ben
»jc gauw aan de trappen en kappendaar
teekent men alleen en houdt zich niet op met
»nl die nieuwe snufjes." Wat moet ik nu
doen, Mjjnheer? Ik ben maar een vrouw en
heb van die zaken zoo geen verstand.
Hoor eens, moeder, is uw zoon 18 of 20
jaarheeft hjj in jaren niet geleerdis hij zijn
lezen half vergeten, rekent hij slecht omdat hij
dom is of in jaren niet gerekend heeft, stuur
hem dan 's avonds op 't, bouwkundig teekenen.
Dan zal hjj ten minste door machinaal honderd
voorbeelden na te teekenen, nog zoo ongeveer
ieeren hoe men trappen en kappen maakt. Be
rekenen en plannen maken zal hij niet meer
leeren, daarvoor is het te laat en heeft hij te
weinig begrip van rekenen. Een flink man
met heldere voorstellingen van de werktuigen,
die hjj gebruikt, of de krachten, die hij aan
wendt, of de stof, die hjj bewerkt, zal hjj niet
worden, dat gaat boven zijn begrip maar
hjj kan toch een drageljjk ambachtsman worden.
Maar is uw zoon jong; heeft hij pas de la
gere school verlaten en is hij dus het leeren
nog niet verleerdstuur hem dan naar de Bur
geravondschoolwat ook timmermansknechts
zeggen, die van leeren geen begrip heblren, of
bazen, die niet verder zien dan hun neus lang
is. Daar zal hij kunnen aanvullen, wat hem
hij 't, rekenen nog ontbreekt. Duar beoefent hij
de gronden van de meetkunst, waarop bouw
kundig rekenen en teekenen steunen. Daar
leert hjj do werktuigen kenuen ook van andere
beroepen en de natuurkrachten, waarvan mon
bÜ de njjverheid gebruik mankt. Hij ziet hoo
stoffen zich met elkander verbinden en in hun
bestanddeeleu ontbonden worden. Hjj leert er
een fatsoenlijken brief schrijven en boekhouden
van zijn inkomsten en uitgaven. Hjj hoort er
hoe wij geregeerd worden, wat arbeid is en
arbeidsloon, hoe kapitalen zich vormen door
spaarzaamheid en zooveel andere dingen meer.
En ondertu8schen teekent hjj ook, van meet af
aan en geleidelijk voort, zoowel handteekenen
als rec'ntljjnige figuren, en als hjj dan een jaar
of wat bezig geweest is, komt hjj ook aan de
trappen en kappen, maar dan begrijpt hjj wat
hjj doet en waarom hot zoo geschiedt, en als
hjj dan ook 18 of 20 jaar is, dan is zjjn ver
stand veel meer ontwikkeld, zjjn oog meer ge
oefend, zjjn kennis degelijker dan vnn iemand,
die jaren vermoret heeft en eindelijk te hooi
en te gras wat teekeuen leert, zonder meer.
Waar deze werktuigelijk mannetje voor mannetje
teekent, heeft de eerste een helder inzicht in
de zaak.
Dus, bezorgde moeder, beide zjjn goed, maar
niet voor dezelfde jonge lieden. Laat sukkels,
die niet anders kunnen, alleen tcekenen; maar
laat uw zoon, die goed lezen, schrjjven en re
kenen kan en nog den tjjd heeft om wat lang
zamer voort te gaan, wat meer leeren van het
geen hem maken kan tot een man, die oogen
in zijn hoofd en gezonde hersenen heeft. In
onzen tijd komt men alleen door kennis vooruit.
Als uw 20jarige Cornelis naar Parijs moest
en mjj vroegHoe zal ik nu nog gauw wat
Fransch leeren, dan zou ik zeggen Jongenlief,
neem maar een brokje niet Fransche volzinnen
en leer er eenige van buiten, zoo maar machi
naal, dan behoeft go ten minste geen honger
te lijden en kunt vragenDonnez-moi du pain enz.
Maar als uw 12jarige Piet dat vroeg, dan
zou ik zeggen Maak vertalingen, leer de spraak
kunst, lees veel Fransche boekon en als ge dan
over een jaar of wat naar Parjjs gaat, dan
kunt ge na eenige oefening de vruchten sma
ken vnn uw geregelde studie. Ge zult Fransch
denken en spreken.
Zoo is het ook met het ambachts-onderwijs.
Het komt er maar op aan wie en hoe do jon
gens zjjn. Ouders en vooral hazen mogen wel
toezien, dat zij de toekomst van jongelieden,
die aan hunne zorg zjjn toevertrouwd, niet door
bekrompenheid en gehechtheid aan het oude
op het spel zetten. Nog weinigen onder de
ambachtslieden hegrjjpen het voordeel, dat ttl-
gemeene kennis geeft. Men wendt zich nog
zoo veel af van dingen, waarvan men het da-
delj,ke nut niet inzietmen moest meer beden
ken, dat niets van hetgeen men leert uuttelooze
ballast is. Alle onderwjjs ontwikkelt, geeft
voedsel aan den geest en maakt den menseh
geschikter voor zjjn vak. Men begrijpt in den
regel zeer goed, dat geld verdienen een sclioone
zaak, en dat het streven der ouders om hun
kinderen fortuin na *e laten loffeljjk is. Maar
is kennis in onzen tijd van concurrentie, van
algoiueene beweging, dan geen kapitaal, dat
goede renten geeft, dat niemand ons ontnemen
kan, ook niet de grootste omkoeringen in het
maatschappeijjke leven Ziet men niet vaak
dat kinderen in korten tjjd het verder brengen
dan ouders het met een gansch leven van jjve-
rigen arbeid en onverdroten zwoegen gebracht
hebben, alleen omdat zjj door beter onderricht
brjikbaarder mensclien waren in de samen
leving
Elk menschengoslacht brengt nieuwe behoef
ten met zich, elke lecftjjd stelt andere cischen.
Ouders en bazen moeten daarom niet zweren
hjj het oude en zeggen: »ik ben er zoo ook
»gekoinen, mjjn zoon, mjjn leerjongen moet
denzelfden weg volgen, dien ik gegaan ben."
Zjj behooren het oog te richten op de toekomst.
Hun zonen zullen er langer zijn den zjj, althans
dat is te hopen. Laten zij de frissche, jonge
jaren gebruiken om een kosteljjken schat te
verzamelen voor de toekomst; de tjjd van lee
ren gaat snel genoeg voorbjj en de tjjd van
practisch werken zal lang genoeg duren en des
te beter vruchten afwerpen, naar mate men meer
kennis en meer geoefend verstand bezit.
FflANKBUE,
De discussie over de petitie van de priuscn van
Orleans heeft aanleiding gegeven tot een van die
zittingen, welke in den laatstcn tijd zeldzaam wa
ren. Alle tribunes, die van de senatoren en het
corps diplomatique, zoowel als de publieke waren
vol belangstellenden. Thiers was niet afwezig, zoo
als vroeger vermoed werd; toch beeft hij niet ge
sproken. Zooals bekend is, luidde bet rapport der
commissie afwijzend, vooral op grond, dat de terug
komst der prinsen annlcidiug zou kunnen geven lot
ngitatic, tot onlusten, die wel niet bet keizerrijk-
in gevaar zouden brengen, maar de orde verstoren.
Verscheidene sprekers voerden over die conclusie