[DEN. Nieuws m Advertentieblad m Gouda on Omstreken. 1870. N°- 916. BUITENLAND. (raijer, Iers. Onderwijs voor Ambachtslieden. Vrijdag, 8 Juli. II II, sen. ]STE rELING, ri'Ti De inzending van advertentien kan geschieden tot één uur des namiddags op den dag der uitgave. \\a1 «i ÜELEEN1NU, K VPITALËN of lur, [loos verkrijgbaar [.ventjes Dekker, Burgemeester, ^■v A.N DEii Hoor Zoon. ^fuijt Cu. Kikkert, eyki.d. kent „buiten ge lde HH. Arts ten door ïiekte en om de zenuwen I staat te stellen ar, van zelf' zulks feunen. fcseenten duizende ioe, dat onder de I* ene eerste plaats en onvervalscht, en, dat door hen heilvoedingsinid- F. 154, te Am- 1EN en de Wed. 1IOLLANDSCHE l'JO Cent per stuk, 10 Gouwe, achter den een KAASSCHUIT |n oud. Informatiën Brinkman te Gouda. IUUR aan de Markt GEMEUBELEERD la u alle gemakken. Btter G., ter drukkerij ouda. ei/en en nefm tm-c/iocofai/en van Unnkiuau. /en dlci'/dér aan ^?ou(/a Ay AïanAe/- en Weet. aft arA/. GOUDSCHE COURANT. De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG, WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad geschiedt de uitgave in den avond van DINSDAG, DONDERDAG en ZATER DAG. Do prjjs per drie maanden is 1.75, franco per post 2. ADVERTENT IEN worden geplaatst van 1 5 rcgols ïi 50 Centeniedere regel meer 10 Centen. GR00TE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. Ai'zonderljjke Nommers VIJF CENTEN. IHJ^OO Ziet ge, Mijnheer, nijjn zoon is timmermans leerling. Nu wilde ik hem op de Burgeravond school doen, want dat is de school voor am bachtsjongens, zegt men mjj, maar mjjn Piet is er nog zoo tegen. De knechts zeggen tegen hem: »Wel jongen, ben je dwaas? Wat heeft »een timmerman nu aan wiskunde en schei- kunde en al die rare dingen? Ge moet daar >wel drie jaar teekenen eer ge aan de bouw- kunde komt. Ga veel liever naar een bouw- kundig toekenmeester, dat gaat vlug, dan ben »jc gauw aan de trappen en kappendaar teekent men alleen en houdt zich niet op met »nl die nieuwe snufjes." Wat moet ik nu doen, Mjjnheer? Ik ben maar een vrouw en heb van die zaken zoo geen verstand. Hoor eens, moeder, is uw zoon 18 of 20 jaarheeft hjj in jaren niet geleerdis hij zijn lezen half vergeten, rekent hij slecht omdat hij dom is of in jaren niet gerekend heeft, stuur hem dan 's avonds op 't, bouwkundig teekenen. Dan zal hjj ten minste door machinaal honderd voorbeelden na te teekenen, nog zoo ongeveer ieeren hoe men trappen en kappen maakt. Be rekenen en plannen maken zal hij niet meer leeren, daarvoor is het te laat en heeft hij te weinig begrip van rekenen. Een flink man met heldere voorstellingen van de werktuigen, die hjj gebruikt, of de krachten, die hij aan wendt, of de stof, die hjj bewerkt, zal hjj niet worden, dat gaat boven zijn begrip maar hjj kan toch een drageljjk ambachtsman worden. Maar is uw zoon jong; heeft hij pas de la gere school verlaten en is hij dus het leeren nog niet verleerdstuur hem dan naar de Bur geravondschoolwat ook timmermansknechts zeggen, die van leeren geen begrip heblren, of bazen, die niet verder zien dan hun neus lang is. Daar zal hij kunnen aanvullen, wat hem hij 't, rekenen nog ontbreekt. Duar beoefent hij de gronden van de meetkunst, waarop bouw kundig rekenen en teekenen steunen. Daar leert hjj do werktuigen kenuen ook van andere beroepen en de natuurkrachten, waarvan mon bÜ de njjverheid gebruik mankt. Hij ziet hoo stoffen zich met elkander verbinden en in hun bestanddeeleu ontbonden worden. Hjj leert er een fatsoenlijken brief schrijven en boekhouden van zijn inkomsten en uitgaven. Hjj hoort er hoe wij geregeerd worden, wat arbeid is en arbeidsloon, hoe kapitalen zich vormen door spaarzaamheid en zooveel andere dingen meer. En ondertu8schen teekent hjj ook, van meet af aan en geleidelijk voort, zoowel handteekenen als rec'ntljjnige figuren, en als hjj dan een jaar of wat bezig geweest is, komt hjj ook aan de trappen en kappen, maar dan begrijpt hjj wat hjj doet en waarom hot zoo geschiedt, en als hjj dan ook 18 of 20 jaar is, dan is zjjn ver stand veel meer ontwikkeld, zjjn oog meer ge oefend, zjjn kennis degelijker dan vnn iemand, die jaren vermoret heeft en eindelijk te hooi en te gras wat teekeuen leert, zonder meer. Waar deze werktuigelijk mannetje voor mannetje teekent, heeft de eerste een helder inzicht in de zaak. Dus, bezorgde moeder, beide zjjn goed, maar niet voor dezelfde jonge lieden. Laat sukkels, die niet anders kunnen, alleen tcekenen; maar laat uw zoon, die goed lezen, schrjjven en re kenen kan en nog den tjjd heeft om wat lang zamer voort te gaan, wat meer leeren van het geen hem maken kan tot een man, die oogen in zijn hoofd en gezonde hersenen heeft. In onzen tijd komt men alleen door kennis vooruit. Als uw 20jarige Cornelis naar Parijs moest en mjj vroegHoe zal ik nu nog gauw wat Fransch leeren, dan zou ik zeggen Jongenlief, neem maar een brokje niet Fransche volzinnen en leer er eenige van buiten, zoo maar machi naal, dan behoeft go ten minste geen honger te lijden en kunt vragenDonnez-moi du pain enz. Maar als uw 12jarige Piet dat vroeg, dan zou ik zeggen Maak vertalingen, leer de spraak kunst, lees veel Fransche boekon en als ge dan over een jaar of wat naar Parjjs gaat, dan kunt ge na eenige oefening de vruchten sma ken vnn uw geregelde studie. Ge zult Fransch denken en spreken. Zoo is het ook met het ambachts-onderwijs. Het komt er maar op aan wie en hoe do jon gens zjjn. Ouders en vooral hazen mogen wel toezien, dat zij de toekomst van jongelieden, die aan hunne zorg zjjn toevertrouwd, niet door bekrompenheid en gehechtheid aan het oude op het spel zetten. Nog weinigen onder de ambachtslieden hegrjjpen het voordeel, dat ttl- gemeene kennis geeft. Men wendt zich nog zoo veel af van dingen, waarvan men het da- delj,ke nut niet inzietmen moest meer beden ken, dat niets van hetgeen men leert uuttelooze ballast is. Alle onderwjjs ontwikkelt, geeft voedsel aan den geest en maakt den menseh geschikter voor zjjn vak. Men begrijpt in den regel zeer goed, dat geld verdienen een sclioone zaak, en dat het streven der ouders om hun kinderen fortuin na *e laten loffeljjk is. Maar is kennis in onzen tijd van concurrentie, van algoiueene beweging, dan geen kapitaal, dat goede renten geeft, dat niemand ons ontnemen kan, ook niet de grootste omkoeringen in het maatschappeijjke leven Ziet men niet vaak dat kinderen in korten tjjd het verder brengen dan ouders het met een gansch leven van jjve- rigen arbeid en onverdroten zwoegen gebracht hebben, alleen omdat zjj door beter onderricht brjikbaarder mensclien waren in de samen leving Elk menschengoslacht brengt nieuwe behoef ten met zich, elke lecftjjd stelt andere cischen. Ouders en bazen moeten daarom niet zweren hjj het oude en zeggen: »ik ben er zoo ook »gekoinen, mjjn zoon, mjjn leerjongen moet denzelfden weg volgen, dien ik gegaan ben." Zjj behooren het oog te richten op de toekomst. Hun zonen zullen er langer zijn den zjj, althans dat is te hopen. Laten zij de frissche, jonge jaren gebruiken om een kosteljjken schat te verzamelen voor de toekomst; de tjjd van lee ren gaat snel genoeg voorbjj en de tjjd van practisch werken zal lang genoeg duren en des te beter vruchten afwerpen, naar mate men meer kennis en meer geoefend verstand bezit. FflANKBUE, De discussie over de petitie van de priuscn van Orleans heeft aanleiding gegeven tot een van die zittingen, welke in den laatstcn tijd zeldzaam wa ren. Alle tribunes, die van de senatoren en het corps diplomatique, zoowel als de publieke waren vol belangstellenden. Thiers was niet afwezig, zoo als vroeger vermoed werd; toch beeft hij niet ge sproken. Zooals bekend is, luidde bet rapport der commissie afwijzend, vooral op grond, dat de terug komst der prinsen annlcidiug zou kunnen geven lot ngitatic, tot onlusten, die wel niet bet keizerrijk- in gevaar zouden brengen, maar de orde verstoren. Verscheidene sprekers voerden over die conclusie

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1870 | | pagina 1