f I Eene vreedzame oorlogsverklaring. h.' H ;fj I I Sept. bedragen 1200 «Ier de brigade generaal 'runscheii zijn gevangen IcjMgeii zij 80 dooden en p de dooden zgu 8 offi. •ebbeu de vijandelijk- i Ide schoten uit de forten. e beweringen omtrent I n paus uit Rome zijn li t gouvernement heeft «ter von Bismarck ont- |ii erhou.l uie> den heer cht. De nota is ge- bf - la t/s-Anzeiger deelt mede, \»u Bisinurck heeft ge it s zul worden gegeven It het bombardement een Jk eu dat tevens iedere brieven doortocht zal heeft geantwoord, dat aard het mogelijk ma- Itet tijdstip waarop met jri tg zal worden gemaakt In een militair standpunt t Zullen worden doorge ide eener belegerde ves- jpscbikt ie om tot tniil- "i t diplomatiek verkeer. Ie en zijn die meeuing hare gevolmachtigden I ztuden gezonden hebben. 1.1 De rijksdag is beden in de rede uitkomen, Ihtving Van 's lands on. laid voor de rampen des pol niemand de gevolgen prtog kon voorzien. De dat de^qusslic tusscheu nog niet geregeld is, leie wijze, welke de zelf- I jerzekeren en de goede |ti;eu zuidelijken nabuur ott wordt de wenschelijk- kt de zitting kort moge Staats-Anzeiger deelt cuculaire des heeren von otrdigers van den Noord- lil Inland, betreffende de Intel den heer Favre te lis üarek betwist de juist- leereu Favre op meet korts uitkomen, dat de krtanrden tot een wapeu- itveest. Het blijkt, dat In het voorloopige Fratt- gia, om de verkiezingen erfaderipg ook te doen '1 rui-en bezette proviu- |i nu strekt niet om de Jii ii des vredes uit den Ik van den beer v. Bis- lid I bewind vreesde, dat >ra Ikrijk zioh ten gunste t d-Deutsche Zeil. meldt r greote hoeveelheden - worden gezonden. Een met eene lading wa- i en. Den 17tien Sep tische stoomboot van re vertrokken met 26 b,< 00 patronen en dui- I i eene alhier geliotiden It'll van notabelen, is een let I koning van YVurlein- lli'tigen op toetreding tot |oi|i-Duitsclien bond. iTwee duizend Pruisen Jn. Naar men verzekert, lie jw korps van 100,000 |m wordt en bestemd ia lei -h' nrr:r-xx-— W D E N. f Htdsche Courant, t l ur! ra t beantwoordt de heer e opmerkingen over .le Ired,kanten in verband -ii |oes'atid der fiuautiün. I ikei noord he a te ant- i kssubsidie t oor t on derhoud der kerkglazen, heeft Z Kerw.tcn deele gelijk. Waar eigen middelen ontbreken tiaar is het land zedelijk verplicht kunstwerken te helpen bewaren, maar ben ik goed ingelicht, dan beriepen kerk voogden zioh bij hunue aanvrage om subsidie op den ongunstigen toestand der liuuntiën. Toen dat beweren of nu de gunstige toestand is eene onjuistheid. Bovendien, de kerk lier op hure gla zen, moet zoo zij eenigszins kan, zelf hare schatten onderhouden. Wat aangaat het tweede punt in qusesliede 4000 gulden, die de gemeente schuld heeft ik blijf een huisvader, die nog zóóveel te betalen heeft, op ziin zachtst gezegd, lioogst onverstandig heeien, indien hij zijn toestand gunstig noemt en op dien grond zijne uitgaven vermeerdert. Eindelijk de hoofdelijke omslag is mij geen bron van ergernis. Wie waarlijk I elang stelt in de kerk, moet ook iets van het zijne voor haar willen op offeren. Wel zou ik wenschen, dat hoofdelijke om slag en huur voor zitplaatsen konden verdwijnen, opdat de rijken niet als patronen der kerk de voor- aauzittingen hadden in de Christelijke synagoge maar, dat behoort nog tot (Ie etopiöu, waar over het onnoodig is veel woorden vuil le maken. Bovendien de kerkelijke omslag is hier gering in vergelijking met vele andere gemeenten. Iets anders evenwel trof mij In de woorden van Ds. Vorstman. Hij wijst op de halve en lieele centsgiften, die 's Zondags in de kerk gecollecteerd worden. Met hem ergeren zij mij. Schande over den meergegoede, die zoo karig zijne giften afmeet. Ds. Vorstman zegt: «De weg slaat voor de gemeente open ont zioh van tien hoofdelijken omslag te ontheffen." Getvis maar ten wiens bate zou dat komen Immeis ten bate van de niet-kerk- gangers. Is het hun, die getrouw ter kerke komen, wel euvel te duiden, als zij zeggen: Laat de niet Ier kerk gaanden ook iets voor den tempel doen, Jn, zou het voor de laatsten wel goed zijn, indien hult door ontheffing van den omslag de laatste herinne ring ontnomen werd, dal zij nog tot de kerk behooreo Maar Mijnheer de Redacteur! laat mij bij deze gelegenheid mijn gemoed eens lucht geven. (Ik weet: 't gaat buiten de zaak in qumstie om. maar is 't niet goed, dat liet eens gezegd worde? Ik spreek uit, wat velen deuken.) Het kerkelijk leven staat in Gouda op een zeer lagen trap. Ten deele kumt daarvan de schuld op de gemeenteleden,maar op hen alleen? Zou den ook de leeraars eo de kerkeraad niet een deel dier schuld dragen? Er hrerscht in onze kerk strijd; orthodoxen en liberalen, Groningers en modernen kampeu Geve God! niet voor hunne partij, maar voor de waarheid. Wal doen nu evenwel leeraars en kerkeraad alhier? Men zoekt den strijd kunstmatig le bedwingen. Men Inroept bij iedere vacature mannen van dezelfde rigling. Dat is de onverschilligheid in de hand weiken. Men zegt „Dan is het zoo rustig in deu boe zem van ons collegie." Maar zulk eene rust is de dood. Jezus heeft gezegd - „Ik ben niet gekomen, oin vrede te brengen op aarde, manr het zwaard." Niet voordal de strijd volstretleri is, mag men rus ten. Door wrijving van denkbeelden alleen wordt men volmaakt in de waarheid. Of ook men zegt: „Wat ik voor waarheid hond moet ik op alle. mogelijke wijzen zoeken le verbrei den. Dus ben ik, predikant-of kerkeraadslid, gema tigd-liberaal. Groningsch of wat ook ik zoek dan bij eventueele vacature iemand die van dezelfde rig- ting is, te beroepen." Daarop antwoord ik: Wat gij voor waarheid houdt, verbreid, verkondig dat door woortl en daad, maar indien gij werkelijk liberaal zijt op godsdienstig gebied, d. v-, z. indien volgens u de zaligheid niet afhankelijk is van het belgden van céne bepaalde afgepaste leer, indien volgens u geloof leven is en christelijk geloof een leven naar den geest van Jezus, in gemeenschap met den Hemelschen Vader naar zijn heiligen wil, wees dan niet bang. dat ook andere rigtingen zich doen hoo- ren. Geloof dan, dat zij, die andere godsdienstige meeningen hebben dan gij, met n kunnen arbeiden aan hetzelfde duel tie verbreiding der waarheid. Weer alle dweepers, die kwaad dom voor 'ticven, maar weer gcene rigting, tvnar die voorgestaan wordt door vrome en gemoedelijke mannen. Zie, vaneen volbloed orthodox, kan ik begrijpen, dat hij anders denkenden weert. Ilij moet, krachtens zijn leer on verdraagzaam zijn, zooals Rome onverdraagzaam moet zijn, maar wie liberaal wil wezen, loj zij niet exclusief. Muur genoeg ik mag van (Ie r> imtc van uw blad niet meer voor mij vragen. Alleen nog .lil. i Zijdelings beschuldigt Ds. Vorstman mij, luist 1 te willen stoken tusscheu zonen en dochteren van hetzelfde huis. Geenszins wil ik dat. Ik haal a'le twist, maar ik bemin deu strijd, waar die iiootlig is en tvanr die in den geest vin Jezus gevoird wordt. Die strijd kan niet kunstmatig bedwoigen wor- j den, Die strijd inuel, zoouls hel in deze dagen I met onze kerk geschapen is, icdero gemeente tot in hare fondamenten beroeren. Waar dut met geweld wordt tegengegaan, daar zal hot einde de last dra gen, onze kerk der vernietiging worden prijs gege ven of overgegeven aan een doodeud orthorloxisme. Alleen door dien strijd manmoedig onder de oogen te zien en dien te strijden, kunnen wij kouien tot den waaraohtigen vrede, den vrede des geluofs in de liefde. Nog eeus. Hij, die bij zijn heengaan van de aarde gezegd heeft: „Mijn vrede laat ik u," hij heeft ook gezegd: „lk ben niet gekomen om vrede I" brengen op narde, maar het zwaard." Du zaak spreke voor zich zen, Mijnheer de Re dacteur. Mijt: naam legt geen gewicht in de schaal tegenover dien van een man als l)s. Vorstman. l)us leeken ik mij weder. 'en vrijzinnig belangstellend lid der kerk. NB. Mijne vraag nhar de geruchten van oor logen enz. enz. uit kerkvoogdenkamer, in eene van de vorige nouitners uwer Courant gedaan, bleef on beantwoord. Is hier van toepassing: Wie zwijgt stemt toe? Aan de Redactie van de Goudsche Courant. Mijnheer de Redacteur I Nnar aanleiding van een ingezonden slok, gelee- kend dour den heer nn. J. 11. van Gennep alhier en geplaatst in uwe Courant van 2b September I.I., neem ik de vrijheid u plaatsing van de volgende regelen te verzoeken. De genoemde schrijver zegt heldoor d'. Vorstman geplaatste vuor diens rekening le laten. Dit valt ligter dan het te wederleggen. IIij zegt dat een collegie van Kerkvoogden eu Notabelen behoort te bestaan uil mannen, die eigen oordeel, ondervinding eu keunis gebruikende hunue besluiten aan geenen dikwerf eigenbelang zoekenden invloed onderwerpen, doch brengt die eisohen zoo in verhand me. zijn oordeel over de laatste besluiten en zijne vrees voor liet aanblijven (lev coilegiöii dat er een krenkend verwgl van on zelfstandigheid, onbekwaamheid en pluimstrijkerij in ligt, in de eerste plaats anti heide eeilegiëa en meer opzettilijk aan hen gerigt, die voor het verhoogeu der preiliknnts-lrnclcmentcu gestemd hebben. Ik protesteer ten sterkste tegen die onbillijke be schuldiging, al hen ik overtuigd dat niemand, die in ij kent, mij zelfstandigheid en ondervinding zal ontzeggen ol mij een' oogeiulienaar zal lieeten. Ik verklaar mijne stem voor de verhooging te hebben uitgebrngt en krachtig gemotiveerd, en deel mede dat al de daarvoor gestemd hebbende leden te ken nen gaven de verantwoording van hunne uitgebragte stem op zich te nemen, even gerust als die leden, welke eene tegenovergestelde duelling toegedaan waren. Ik acht het pligt te laten blijken d >t de heer van Gennep niet op de hoogte van de bedoelde atltui- stratie is. Wie het anders cpvat, zou aan kwade trouw moeten denken, als hij wel vermeld ziet, de in der lijd aangegane leaning vuil 20,1)00, doch verzwegen vindt dat daarvan, bijna geheel uit de gewone baten, 16000, dat is jaarlijks 1000. is afgelost. Toch had men veilig die schuld, wel ker restant nu na acht jaren zal zijn afgedragen, over 50 eu meer jaren kunnen slaan. Die gelden moesten dienen voor eene verbetering van dutirznmeu aard. De aandeelhouders hebben gaarne in de ver dere aflossing, van J 500 jaarlijks, toegestemd een hunner verzocht dat kerkvoogden de eerste aan hem komende 500 in bewaring gelitfden te houden, totdat ook de andere 500 beschi banr wordt. Er is meen ik in hel niet verwijderd Oos ten eene achtenswaardige vetecniging, die hij het aankoopen van haar vergaderingsgebouw, eene lee ning sloot, onder voorwaarde dat de schuld niet worde afgelost, maar verbindend zij voor liet nage slacht. De heer v. G. zal consequent die voorwaarde hoogst onbillijk achten. Voorts kan van verrassing gecue sprake zijn bij het beoordeelen van het voorstel tot tiacteincnls- verhooging de zaak is reeds gedurende twaalf ja ren besproken, en het voorstel was in dit jaar Li- paiildclijk te wachten. Na acht dagen beraads werd liet in omvraag gebragt eu aangenomen lu de laatste jaren betaalde de gemeente/ 186.87' onn lederen predikant; de aanvulling tot 260.— werd in 1869 goedgekeurd. liet nu genomen besluit kent 300.toe. Deze toelage kan toch niet hoog genoemd worden eu biengt niets ten laste der ge- meenteleden. lu vele andere gemeenten wordt 8 a 10 maal meer dan hier gevorderd voor plaalsongcld i en verdere bijdragen, en toch tot tractemcnls-ver- hoogii g besloten. Manr weinig hervormde gemeen- j ten kunnen zoo gemakkelijk ais die le Gouda aan j den eiseli der lij Is voldoen. Vtrdcie toelichtingen zijn ovtrhodig to achten. Immers Kerkvoogden en Notabelen geven steeds tie grootste openbaarheid tutu hun beheer; een provir- J ciiinl collegie van tooz.igt beoordeelt on begrooting j eu rektlting. Jaarlijks ligt de tekening van Kerk- voogden ter visie, en worden de leden der gemeente in de gelegenheid gesteld daarvan kennis te nemen. De rekening van 1869 stelt de gronden van liet opnemen van 11)00.— en het gelijktijdig ntlosseu eener gelijke som voldoende in het licht. Kerkvoogden en Notabelen deden wel roet, na rijpe overweging, in dezen een billijk besluit te nemen, nog voor het inwarehten der stemmenja of neen, op de vraag of men liet nieuwe reglement hier wellicht te zien opgevolgd. Ken opzettelijk uitstel zou blijk bebben gegeven van gebrek aan moed. D. RUIJTER. Goti'«. 78 ?ig>i.b-. 187o. ij willen ons niet inlaten met eene discussie over Frunkrijk's wenschen, eisohen, pluimen op staat kundig gebied, en laten het aan Frankrijk-zelf, of wie het anders wil en kan, over om te beslissen, ot liet imperialistisch, orlcunislisch, of op zijn Ileuri- Quinquiste of repuhlikeinseh wil laten regeren. Al les... mits zij ons slechts daarbuiten en met vrede laten, liet is eene andere Fransclie heerschappij, welke ik en duizenden huisvaders, ja alle welden- kenden, met mij gaarne vernield en vernietigd zou den zien. Dit is iets wat niet het minst goed mag worden gi h eu rit, dat wg hopen van den loop der dingen. Die Fransche heerschappij, welke wij be doelen, is eene even onzinnige als onwettige, en in hare gevolgen heillooze, te uieer onwaardig, omdat men daaronder al te gewillig den vrijen hals heeft gekromd. Men begrijpt wel reeds, dat wij hierbij het oog hebben op de mode, gelijk die in onze dagen ge huldigd, op zoo veel luxe als in onze kleeding, dumeskleediiig vooral, ten toon gespreid wordt, dien Frotcus-Saturnus, die in allerlei gedaanten eene I zelfvernietiging en schepping bewerkstelligt, doch die zijn Proteus- en Suturnusaard zóó ontwikkelde, dat hij de welvaart der burgers er bij verslindt. Wij hebben die mode onzinnig genoemd, en le recht.Mat beoogt nten ermede? Zg zal wel moe ten dienen om aan de noodige kleedg een fraaien vorm le geven, in de eerste plaats. Doch ik vraag, of er binnen zekere perken gekker dilforméring te bedenken is, dan waarvan wij sedert jaren en vooral in de laatste, getuigen moesten zijn? Hoeden aan -in plaats van op het hoofd, een iiaardosoh om er vies van te worden in den nek, linten en strikken die niets binden, dingen die de diëtist van servetten kouden doen op een plaats waar men niet morst, slecpen die door allerlei ontuig on vuil worden gedweild, schoenen inet hakjes, die in gevaar stellen om te zwikken, en de vrije en vlugge beweging be lemmeren. Wij spreken nog niet eens over gezond heid. Dan zou eene versiandige hygiëne over meer dan eene dragt en over meer dan een klccdiugstuk, dut vroeger en nog werd on wordt gedragen, geen gunstige uitspraak kunnen doen. En hoe staat liet met liet waardige? Vooraf vraag ik, of het in 't geheel digne kan worden ge keurd, dat men zijn landaard eu individualiteit zoo leu offer brengt aan eene algemeene. wijze van doen ls het doeltreffend, dat men niet vraagt„wat staat mij goed?" maar: „wat draagt men? Hoe is het laatste modeplaatje?" Wie vfllgde eu volgt men inderdaad? Soms de ex-keizerin Eugenie, of wat voor de devoot-miindiine werd uitgedacht, veelal de (lames der demi monde, wier waren naam in ons Hollandseh wij liever niet schrijven. Wij betwijfe len liet, of de eirs'.e en ook de laatstgenoemden zulke uitstekende sujetten zijn, dat men haar zich, ook maar in zulke uiterlijkheden, ten toon-en voor bedden stelt. Een enkele blik op de gevolgen moge beslissen 1 Wij hebben zoo straks over wuftheid gesproken, dat is de zucht naar verandering, het wisselzieke, zonder goeden grond. Daaraan konden bovengenoemde dames ruimschoots voldoen; zij hadden slechts het „zoo gewonnen, zoo geronnen" toe te passen. Niet al/oo, waar men die overdrijvingen met eerlijk soms zuur verdiend geld heeft te betalen, en men zich dat quasi-mooi dikwerf tep prijs van bange zorgen van den echtgenoot en huisvader verschaft, of, waar deze verstandig weigert, deu boozen geest der onte vredenheid, den kobold des pruilens, den IwistJuivei in huis en kring roept. Wat ongelegenheden, wat laagheid, ji wat misdaad dun in het gevolg van dc/e schijnbaar onschuldige zwakheid. Wat schade en jammer voor de maatschappij eu de individu's, als die modezucht een der groote beletselen is, die jonge iicileu af boliden van lie t aangaan van een eerlijk huwelijk! Wat nietiglieidsgeest tvordl gevoed, als men zijn zielenheil en zaligheid er in stelt, om zoo te spreken, om mcê te doen met de uitspuug- heden in klceding, e, z. v. Alen kou met meer gemak, in navolging van onze haar-ariisten, wassen of houten poppen voor zijue ratten ze len, en deze uitdosschen zoo dol eu kostbaar mogelijk. Misschiet; hadden wij het zien gebeuren, als de nu ex-keizerin jfl X 'li,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1870 | | pagina 3