Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. TT I 1870. N°- 9 :s-Loterij. [lÜ-Rhumatische P?EN". mot d'IJSSEL. Zondag, 2ï November. Ernest Reïia» in 1808 De inzending van advortention kan geschieden tot één uur des namiddags op den dag der uitgavo. over Duitschland en Frankrijk. •aagl ooiio Jufvrouw, u heeft, KOST on IN- U IE SLAAPKAMER, don. Hierop reflcctee- ader letter B, met op- lledactie dezer Courant. tSTE KLASSE begint NOVEMBER 1870. EMSER Pastilles nit de zou ten van de koning Wil- helmsbron- ni n db "Ems, weten schappelijk aanbevolen tegen maag aandoening zuur, opris- pen, slechte WBB apijsvertee- ,<Wr nng, ge nt graveel. In voorraad met gebruiksaanwijzing l'i'rvalscht te Gouda by lam in alle Apotheken. .N de KOTSBRONNEN. Eeuwen zjjn voorbij go lf inn; waarin verscheidene li idtlelen zjjn aangewend Ig nanmd Khumatiek, echter ld i zekere uitwerking; geen rifs klotste tegen de rots inuddel is voor deze bekend Kei oorzaak met wortel en p bet de eenvoudige berei st UBBIN, welke voortdu- i cadeiyke werking geven. Jjtifs hare kracht. Zjj ont- |it alle ligchaamsdeelen in ld. Verouderd Rhnmatiek lge gebruik dezer watten pn had. De prijs behoeft on van dit heilinnm mid- Jir je prijs slechts 30 cents IA bihaubbin's, die Anti-Ru- lionht bij den bereider eji ■tot waarborg der echtheid T> kes gewikkeld zijn, on- pRÜETVELT Az„ te Delft, l<J ii prijs van 30 COUtS l iai heeft gesteld bij Géttda. fn. oerben.- Y >ib)ven. p. j LLlOT. I Vfagestraat, Rotterdam. t po» rt, i, 6 ipelle afd IJssel. I<i ;ig (fi Dinsdag 's morgens |i»kdbgiin 's morg. 7 uren. I op 'gcljjke dagen 'siinm. Ri\ourkaarten. inite t dienst. GOUDSCHE COURANT. De uitgavo dezer Courant geschiedt ZONDAG, WOENSDAG en VRIJDAG. In do Stad geschiedt do uitgave in den avond van DINSDAG, DONDERDAG en ZATER DAG. De prjjs per drie maanden is f 1 75, franco per post ƒ2.— ADVERTENT1EN worden geplaatst van 1—5 regels A 50 Centen; iedere regel meer 10 Centen. GROOTE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. Afzonderlijke Nommen VIJF CENTEN. De volgende regelen, die te vinden zjjn in Renan's voorrede voor zijne Questions contem poraine»" komen ons bellitigrjjk genoeg voor om ze ter kennis te brengen van onze lezers Bjj liet licht dor gebeurtenissen van onze da gen geven ze veel stof tot denken. Wij beve len voorts genoemde Preface" onzen lezers zeer aan wegens de belangrjjke beschouwingen, waarvan ze overvloeit. Ik vin Drinkman. De plotselinge en zegevierende verschijning van Pruisen op het groote Europsesche slag veld heeft (in Frankrijk) het donkbeeld doen ontstaan 0111 de wapenen en do militaire instel lingen na te volgen, welke zulk een groot over wicht verschaft hebben. Wat do wapenen be treft, niets is gemakkelijker. Wat de militaire instellingen aangaat, dat is reeds zeer moeilijk. Laat men er zich voor wachten de gevolgen te willen zonder de oorzaken, de vruchten zonder den boom en de wortels. De Pruisische orga nisatie is de vrucht van een volksgeest, geiiut op een degelijke philosophic. De organisatie na te volgen zonder den geest, die haar heeft voortgebracht, zou niet verstandig zjjn. Men zou wel eens verwonderd kunnen opzien, ais men geheel verschillende resultaten verkreeg uit over eenkomstige instellingen, opgelegd aan verschil lende geesten. Wat moet men dan navolgen'? De Duitseho scholen, de Duitsclie universiteiten, do zedelijke opvoeding van Duitschland, de Duitsclie wjjze 0111 godsdionstige quiestiën te behandelen. Toen Baron von Stein reeds in 1808 de hervorming van Pruisen op zich nam, begon hjj met Berlyn te maken tot de intel- lectueele hoofdstad van Noord-Duitschlandhij lokte er mannen heen als Wolff en Schleier- raacher, later Niobuhr en de Savigny. De kracht eener maatschappij zetelt in twee dingenvoor eerst in de deugd des volks, die groote voorraad schuur van toewjjdiug, van zelfverloochening, van instiuktieve zedelijke kracht, die de edele rassen in zich dragen als een erfgoed hunner voorvadeienin de tweede plaats in de bescha ving en den ernst der hoogere klassen. De oorlog, in de. nieuwere tijden een wetenschap pelijk en zedeljjk vraagstuk, een zaak vuil zell- opofferiug en door geleerdheid gesteunde nijver heid geworden zjjnde, is bjj slot van rekening een goed merkteeken van wat een ras waard is. Daar de legers weinig anders meer kunnen zijn dan een algemeene volkswapening en de kosten die zjj veroorzaken buitensporig hoog zijn, zal het beginsel der groote nationaliteiten, steunende op een wezenlijke vaderlandslievend heid, meer en meer de wet der wereld worden. Een natie zonder geestdrift, zonder verheven drijfveer, zonder genegenheid voor haar regee ring, zal zeer spoedig dat verschrikkelijk spel moede zijn. De verbetering der wapening, een der duizend toepassingen van de wetenschap geworden zijnde, zal moer 3n meer de kracht stellen in handen van het verstand, dat de stof beheerscht en door liet onderwijs een volk schept, waardig om den geest te dienen. De wetenschappelijkste natie, die, welke de beste werktuigkundigen, de beste scheikundigen, de minst aan sleur gewone en de minst ijverzuch tige staatslichamen heeft, zal het best gewa pend zijn. De barhaarschheid, dat wil zeggen, het domme geweld zonder verstandelijke ont wikkeling, is voor altyd overwonnen. De ein- delijke zegepraal zal zijn voor het best onder wezen en het zedeljjkste volkwanneer men door zedelijkheid verstaat: vatbaarheid voor zelfopoffering, liefde tot zijn plicht. Pet. land dat het 3nelst de meeste burgers kan verschaf fen, gewapend in hco algemeen belang; het land, dat de meeste resultaten zoo goedkoop mogelijk verkrijgt; het land, dat het goddeljjk recht verdraagt zonder schaamte en de onge lijkheid der standen zonder afgunsthot land, dat er niet aan denkt op te staan tegen zjjn nationale dynastie is het deugdzaamste, het ver- lichtste, en zal eindigen met het meest vrije te zjjn. De jjdclheid, die men ophemelt met den naam van oer; de afgunst, het beginsel van de overdreven liefde voor gelijkheid, zijn onmachtig om groote dingen te doen, zelfs bjj eene geestig volk, dat over groote hulpbronnen beschikt. Men brengt alleen iots groots tot stand door wetenschap en deugd. Wees ver zekerd, dat hjj de boste vaderlander is, die u ernst, zedoljjke eu verstandelijke verbetering predikt en niet bij, (lie het lot zijns vaderlands op het spel zet om zijn welsprekendheid of zjjn bekwaamheid te tooiicn. De liefde tot het ware en het degelijke altjjd in eero te houden; niets te verzuimen om een verstandige, verlichte natie te maken, die do eerste, do moeiljjkste, do verdienstelijkste daad dei zelfverloochening in toepassing brengt, welke is: niet te veel hechten aan een valscho voorstelling dor gelijkheideen mannelijke en ernstige opvoeding te grondvesten op stevige speciale studiënhet volk geloof in te boeze men aan de deugd, ontzag voor geleerde cn ernstige mannen; het afkeerig te maken van omwentelingen, die dikwjjls geneesmiddelen zjjn erger dan do kwaal; te maken dat ieder gaarne bljjft in zijn stand, uit berusting, uit trots, uit zucht naar hetgeen eerljjk is; het schoono aan te wjjzcn waar het te vinden is, te weten bjj zooveel bewonderenswaardige sol daten en zeelieden, moedige werklieden, in stille berusting voortlevende arlxèdsters, die de deugd van het eene geslacht voortplanten op hot an dere; niet te zoggen tot. den arme: »Maak dat ge rijk wordt" maar: Wees getroost; gij werkt voor de menschhcid en het vaderland hem ge luk te prediken door eenvoud des harten en poëzie des gevoelsden man uit de volksklasse te overtuigen, dat eerbied te hebben voor de groote zedelijke dingen, waaraan hjj medowerkt zon der zo altjjd te begrijpen, hem belangrijk maakt do vrouw voor oogen te houden dat zelfver loochenende en dienende liefde haar bekoorijjk- heid uitmaaktmaar zich tevens zoo te gedra gen, dat de ondergeschikten gevoelen dat hjj, die beveelt, een plicht vervult en door oen ver heven, wjjsgeerig gevoel bezield wordt; bitter heid, ujjd, stelselmatig wantrouwen voor te stollen als noodlottige dingen, die elk bestuur onmogeljjk makente laten begrijpen, dat men een aristocraat wordt door verachting van ui wat laag en gemeen isop alle mogelijke wjjzcn tegen te gaan don slechten smaak van het pu bliek, die laffe soort van vernuft, die ellendige hansworstcnlitteratiuir die in de mode geko men iseen dam op te werpen tegen de kwak- zalverjj, die ons van alle zjjden dreigt te over- stroomen; het godsdienstig gevoel hoogstellen, maar niet de zedelijke toeKomst der menschheid afhankelijk te maken van confessioueele vormen die voorbjjgann, terwjjl het ware geloof eeuwig bljjft; boven alles de vrjjheid te eerbiedigen, de onmisbare voorwaarde van alle goeds; dat n—nHilUW'iipl. -'WW»»"

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1870 | | pagina 1