mmw IEREÜN1GING. Nieuws- eu Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. 1871. N° 1131. 1TBODE, i BUITENLAND. „A'POLLO" i m Woensdag, 22 November. Iterdanselie iLING CR EDI KT krsaizo«n-70|l. jj IJS PILLEN. KENNISGEVING. De Inkomsten-Belasting. Bullenlandseli Overzicht. S 2 1ITE, bereid, iet aloude en ikelijk recept, 1 ida alleen ver- i' bij dein Heer LEDEISLRTJIC, fomm Ti ANG VEREEN IGINU." IdVEJfiBER 1871, teiL 7 I. INS GENOEGEN." t te Gouda gevraagd LLEEÏ goed kunnende lekwaamieid. i r lettel K bij de Boekhnn- 'IJM en ZOON te Gouda. "SS' JlJSTOIN, II, N°. 37. irschottsn en neemt gel- rposito) itegen vergoeding De Directie, i. DE REGT. >GLEE\iER FORTUYN. 2 -nord-ai rraiT-ra "3r5m«SSS?SS^5SBS| sten over de heilzame ,5a J.\IALZ-E:tTRACT(Ge-|| an den Kon. Pruiss.|f| J )FF, Ridtler te Iferlijn/;^ Am*teriam (d-jarigeJiS In ligchaainszvvakte. jj® 1noarden (kwaadaardige.33 Isnuwing). - R. TOETS,^sa t.hma). -- HAMELS- 5s •t (borstzie :te). ARIE'TO ileeuwiik hi Gouda (ver- ?{H VEKDEIitfANN', Rot--.j| ralen en geitoorde spijs-, ji A. J. It'ISENBACH.II Ate), W. OOMS, SImiV'II an. Consil A. WEH-ls ft uaaglijden) - WOELF-J§ horstkwalet). Hst.. 30 i rdehergen (verouderde Sg hl \R('()-METTERNI("'H,'!| l it). HERB. WEBER, «S >u). VON GRUNER.lit 'ottsrhach (hrampachtige.ffi [\IPFINGEuRied (long-,® \N ZUILEII, ITooijeceev 5| I). VAN TOLEDO,!! Ingpjjnen). ■1 ae brieven zijn in origi- TO llmdsehe in gelegaliseerde ;j| entranl-1 )ép It ter inzagetj® NN IIOFF'sche MALZ-J3 0 flessche f 2.20, 13,;® fiesch. Ceijraal-Dépot, Ij le Stilsteeg 1»4 en verder..! 0. van VRE BMINGENi® HENRI J. v. d. BERG. tó® 1st op de Mar tt. wordt gi'wnarsthuwd de UR- bij niemand naders te Gouda doosjes l.Jil, halve f 0.75 o.:i7' GOUDSCHE COURANT. De BURGEMEESTER van Goudn, brengt, over-l eenkomstig art. 15. tweede lid, van den 26" Mei 1870 Staatsblad N° 82), ter algeineeue kennis, dat hij gedurende dertig dagen, ter inzage van de belang-j hebbenden ter Secretarie van de Gemeente heeft ne- dergelegd, den Staat aanwijzende de uitkomsten van de meeting en schatting der gebouwde eigendommen, welke nieuw gesticht zijn of aan welke vernieuwin gen hebben plants gehad, met opgave van het jaar waarin de belastbare opbrengst geregeld wordt, be doeld in de artt. 15, 23 en 43 van gemelde wet. Gouda, don 20" November 1871. De Burgemeester voornoemd, Van BERGEN IJZENDOORN. 1. Het te-kort vnn 12 ton dat men op de be- grooting van 1872 aantreft, heeft de regeering aanleiding gegeven om eenige wijziging voor te stellen van ons belastingstelsel. Hervorming kunnen we deze verandering toch nog niet noemenzij grijpt daartoe te weinig in de ver keerdheden vau het stelsel, 't Bant w'.xiig of men al opmerkt dat de tijd vau te-korten een weinig geschikte tijd is tot grondige verbete ring van het belastingstelsel, of men al beweert dat het te-kort min of meer pressie uitoefent op de beslissing. Het is nu eenmaal niet aim >rs, ook de hervorming van het bclasting- stelse1, sedert jaren noodzakelijk, heeft zoo goed als siil gestaan sedert de minister Betz er nu ongeveer tien jaren geleden voor het eerst de hand aan sloeg, en of we nu al klagen dat het i.nders luid moeten zijn, het wordt daardoor niet 'nders en zoo er een te-kort bestaat, dan zal 't moeilijk op andere wijze kunnen worden gevonden dan door de opbrengst der belastingen te verhoogen, hetzi j dan de bestaande of nieuwe. »Zoo er een te-kort bestaat want dit is nog alles behalve zeker. Het sommetje van 12 ton is zoo luttel dat velen aan de regeering verwijten dat zij opzettelijk dat te-kovtje op de begrooting gebracht heeft, 0111 daardoor de in komsten-belasting te rechtvaardigen, doch de herhaalde betuigingen van den minister van financiën dat dit geheel en al ongegrond is, maken het zeer onwaarschijnlijk, zoo niet onwaar. Doch ook in dat geval, zelfs wanneer de re geering werkelijk geen uitweg wist voor die 12 ton, is dat deficit nog 'niet zoo dreigend. We rekenen daarbij volstrekt niet op besnoeiing der uitgaven door de tweede kemer al het meerdere dat voor 72 gevraagd wordt zal on getwijfeld worden gegund; er is althans tot nog toe geen grond voor het vermoeden dat de kamer niet denzelfden weg met do regeering zal bewandelen. Er is een andere reden, die ons voor het deficit van 12 ton niet angstig maakt, het is de belangrijke opbrengst der middelen boven de raming. Een goed staats- financier berekent de uitgaven ruim, de inkom sten eng eu 't is daarom dat we volstrekt niet bezorgd zijn voor dat te-kort. Het verschil tusschen de raming en de opbrengst der mid delen gedurende de 10 eerste maanden van dit jaar, geeft een voordeel van meer dan 2l/3 mil- lioen. Nu is het waar, dat de goede financier niet op dat voordeel rekenen mag, maar aan den andoren kant is 't niet minder waar, dat de vrees voor een te-kort daardoor tocli bpna, zoo niet geheel, tot nul wordt gereduceerd. Om liet te-kort to dekken behoeft dus geen inkom sten-belasting te worden voorgesteld. Een voor stel daartoe, geheel onafhankelijk van liet. te kort, zou beter geweest zijn, naar't ons voorkomt. De belastingen die bij ons van wege 't rjjk worden geheven en ook op de begrooting voor 1872 voorkomen zijn: 1. de grondbelasting, 2. de belasting op het personeel, 3. het patentrecht, 4. de accijnsen, 5. de rechten vnn zegel, registratie, hypotheek successie en overgang by overlijden, G. die op den in- en uitvoer, de vuur- ton en bakengelden en 't formaatziegel, ia gebruik bij de heffing der rechten van in- en uitvoer, 7. de waarborg eu belasting der gouden en zilveren werken, 8. De rijks-opceuten 0 dde sub. 1, 2, 3, 5 en 6 genoemde belastingen, bedragende respective- lijk 211/„ alleen voor ongebouwde eigendommen, 20, 28, 38 en 38 (op bat fennaatzegel der rechten van in- eu uitvoer). De personeele belasting kunnen we echter veilig als gemeentebelasting tellen; de staat is daarbij slechts de tusschenpersoon, door wien de heffing geschiedt; 4/s 'her belasting komt aan de gemeenten, zoodat de staat slechts 1/s en de opcenten behoudt. Accijns wordt geheven van wijn, gedisteleerd, zout, zeep, bieren en nzijnen en geslacht. Nu stelt de regeering voor het recht van pa tent en de accijns op het geslacht af te schaf fen en daarvoor in de plaa« te stellen een al gemeene inkomstenbelasting. De verplichting om belasting te betalen rust natuurlijk op ieder, die de voorileelen geuiet, die verbonden zijn aan eene goede staatsorga nisatie en de billijksto maatstaf naar welke die belasting geheven kan worden is ongetwijfeld het inkomenmen kan aannemen dat ieder in verhouding tot zijn inkomen (uit welke bronnen het ook voertvloeit) door den staat beschermd wordtin die verhouding mo hij den staat dan ook voor de bewezen diensten beloonen. Dat de hoegrootheid der belooning niet door ieder individu kan vastgesteld, spreekt van zelf; want de staat is voor allen en niet voor enkelen. Van regee rings wege wordt dus een maatstaf voor de hoegrootheid aangenomen en naar dien maatstaf moet door allen worden betaald. Tegen een inkomstenbelasting bestaat dus op zichzelf geen bezwaarzij is de meest rationeele, de meest billijke belasting, die er kan zijn, wan neer men slechts kon aannemen dat het inko men der belasting-schuldigen nauwkeurig kan worden bepaaldwant zoo meende men althi ns, eigen opgaven zouden gewoonlijk te laag r, ïjn men kon dat niet aan de belastingschuldigen overlaten. Het bezwnnr om het inkomen te wete.i te komen, had ten gevolge dat men langs een zijweg tot hetzelfde doel meende te komen, ioor de voornaamste bronnen Tan het inkomen op te sporen, en men stelde vast dat er belasting zou worden betaald van den grond en van de uitoefening der meeste bedrijven. Van beiden kon 't vermoedelijk inkomen worden gevonden van den grond door de huurwaarde vast te stellenvan 't bedrijf door ieders voortbrengend vermogen uit allerlei omstandigheden af te leiden. Daarnaast kwam nog de personeele belasting (om van de kleinere soorten te zwij gen) die geheven werd naar gelang van den staat die men voerde, naar de woning die men betrekt, naar de bedienden die men houdt, naar de paarden die men heeft enz. Een aantal per sonen, die niet aan de grondbelasting contri bueerden, en evenmin aan het patentrecht, vio len in de derde soort van belasting, die niet geregeld werd naar do bron van het inkomen, maar opgemaakt uit eenige verteeringen, die men deed. Dit beginsel is juist. Ons inkomen kan wor den afgeleid uit onze uitgaven, in verband na tuurlijk met ons beroep, onze woonplaats en ons gezin, en waar geen ander middel is om liet inkomen te weten te komen, daar zal do personeele belasting zeker doel treffen. Het was echter niet alleen om het inkomen te weten te komen dat men dit belastingstelsel heeft ingevoerder kwam nog iets anders by. Het was de vrees voor letgeen gewoonlijk ge noemd wordt l'imput unique., een enkele (directe) belasting. Die vrees bestaat nog; men meent dat één belasting door allen te betalen, nadeelig zal zijn voor de schatkist en drukkend voorde belastingbetalers. Waarom toch? Wanneer de maatstaf slechts zoo goed mogelijk worde genomen, en telkens worde herzien, dan zien we niet in dat op deze wijze de schatkist schade zou lijden of de belastingschuldigen meer dan noodig gedrukt zouden worden. De wijze van inning zou veel eenvoudiger kunnen zijn, veel voordeeliger dus. De belastingschuldige zal dan wel een grootere som op zijn billet vinden, doch hij ontvangt er slechts één, en zal dus daardoor niet worden gedrukt. Deze vrees voor een enkele belasting is, naar we meenen, nog een .overblijfsel van den goeden ouden tijd, toen door gebrek aanpubliciteit, ja door onbekendheid met de geheele staatsinrichting, het gros der bur gers totaal onbekend bleef met de wijze, waarop met de soms zoo hezwaarlija opgebrachte pennin gen werd rondgesprongerThans nu iedereen kan nagaan waar het geld blijft, maar vooral over eenigejaren, wanneer ieder wel opgevoed man door 't onderwijs kennis beeft verkregen onzer staatsinstellingen, is die vrees ongegrond. 't Is waar, belasting betalen zal wel nimmer onder de aangenaamheden des levens beboeren, maar men zal meer en meer deze uitgaven ge lijk gaan stellen met alle andere uitgaven die men doet, omdat men de diensten van den staat meer en meer op prijs zul gaan stellen. Zoo we nog niet in dien tijd leven, dan gaan we hem met rassche schreden te gemoet. leder staatsburger zal meer eu meer--overtuigd worden van de noodzakelijkheid dat hij in verhouding tot zijn inkomen moet dragen in de staatslasten, en dan behoeft men niet bevreesd te zijn voor de lage raming der inkomsten. Doch een nood zakelijk vereisebte daartoe is naar onze meening, dat de inkomsten-belasting de eenige (directe) belasting is, die men betalen moet, (lus niet alleen afschaffing van 't patentrecht, maar ook van do grondbelasting en zelfs van de personeele be lasting, iu weerwil dat die thans voor het groot ste gedeelte ten bate der gemeenten komt. De permanente commissie uil de Franache nationale vergadering heeft zicli tot orgaan gemaakt van ilea toon der behoudende fraction over de publicatie van Thiers' brief aau Jules Janin, waardoor men de qunestie van lerugkcer naar Parijs ^eprejudioiecrd achtte en duB de souvareiniteit der vergadering ge schonden en over de brochuri; vnp Jules Favrc be treflénde zijne relutiën met dt-n paus-lijken stoel. Veel schade zal dit den president niet doen, want deze zit vasler dan ooit. Vele departementale raden heb- ben hem, voor zij uiteengingen adressen van geluk - wensching en adhesie gezonden. l)e regeering heeft weer een van die betreurens waardige maatregelen genomen, die zouden doen twijfelen oT Frankrijk ooit rijp 'ml worden voor do vrijhei I. De Bonapurtistisehe bladen Le Pays en l'Aunir LM ral zijn opgeheven, omdat zij oniuisto berichten mededeelden omtrent een twist 111 solicit

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1871 | | pagina 5