mmw
IEREÜN1GING.
Nieuws- eu Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
1871.
N° 1131.
1TBODE,
i
BUITENLAND.
„A'POLLO"
i m
Woensdag, 22 November.
Iterdanselie
iLING CR EDI KT
krsaizo«n-70|l. jj
IJS PILLEN.
KENNISGEVING.
De Inkomsten-Belasting.
Bullenlandseli Overzicht.
S 2 1ITE, bereid,
iet aloude en
ikelijk recept,
1 ida alleen ver-
i' bij dein Heer
LEDEISLRTJIC,
fomm
Ti
ANG VEREEN IGINU."
IdVEJfiBER 1871, teiL 7
I. INS GENOEGEN."
t te Gouda gevraagd
LLEEÏ goed kunnende
lekwaamieid.
i r lettel K bij de Boekhnn-
'IJM en ZOON te Gouda.
"SS'
JlJSTOIN, II, N°. 37.
irschottsn en neemt gel-
rposito) itegen vergoeding
De Directie,
i. DE REGT.
>GLEE\iER FORTUYN.
2 -nord-ai rraiT-ra
"3r5m«SSS?SS^5SBS|
sten over de heilzame ,5a
J.\IALZ-E:tTRACT(Ge-||
an den Kon. Pruiss.|f|
J )FF, Ridtler te Iferlijn/;^
Am*teriam (d-jarigeJiS
In ligchaainszvvakte. jj®
1noarden (kwaadaardige.33
Isnuwing). - R. TOETS,^sa
t.hma). -- HAMELS- 5s
•t (borstzie :te). ARIE'TO
ileeuwiik hi Gouda (ver- ?{H
VEKDEIitfANN', Rot--.j|
ralen en geitoorde spijs-, ji
A. J. It'ISENBACH.II
Ate), W. OOMS, SImiV'II
an. Consil A. WEH-ls
ft uaaglijden) - WOELF-J§
horstkwalet). Hst.. 30
i rdehergen (verouderde Sg
hl \R('()-METTERNI("'H,'!|
l it). HERB. WEBER, «S
>u). VON GRUNER.lit
'ottsrhach (hrampachtige.ffi
[\IPFINGEuRied (long-,®
\N ZUILEII, ITooijeceev 5|
I). VAN TOLEDO,!!
Ingpjjnen).
■1 ae brieven zijn in origi- TO
llmdsehe in gelegaliseerde ;j|
entranl-1 )ép It ter inzagetj®
NN IIOFF'sche MALZ-J3
0 flessche f 2.20, 13,;®
fiesch. Ceijraal-Dépot,
Ij le Stilsteeg 1»4 en verder..!
0. van VRE BMINGENi®
HENRI J. v. d. BERG. tó®
1st op de Mar tt.
wordt gi'wnarsthuwd de UR-
bij niemand naders te Gouda
doosjes l.Jil, halve f 0.75
o.:i7'
GOUDSCHE COURANT.
De BURGEMEESTER van Goudn, brengt, over-l
eenkomstig art. 15. tweede lid, van den 26" Mei
1870 Staatsblad N° 82), ter algeineeue kennis, dat
hij gedurende dertig dagen, ter inzage van de belang-j
hebbenden ter Secretarie van de Gemeente heeft ne-
dergelegd, den Staat aanwijzende de uitkomsten van
de meeting en schatting der gebouwde eigendommen,
welke nieuw gesticht zijn of aan welke vernieuwin
gen hebben plants gehad, met opgave van het jaar
waarin de belastbare opbrengst geregeld wordt, be
doeld in de artt. 15, 23 en 43 van gemelde wet.
Gouda, don 20" November 1871.
De Burgemeester voornoemd,
Van BERGEN IJZENDOORN.
1.
Het te-kort vnn 12 ton dat men op de be-
grooting van 1872 aantreft, heeft de regeering
aanleiding gegeven om eenige wijziging voor
te stellen van ons belastingstelsel. Hervorming
kunnen we deze verandering toch nog niet
noemenzij grijpt daartoe te weinig in de ver
keerdheden vau het stelsel, 't Bant w'.xiig of
men al opmerkt dat de tijd vau te-korten een
weinig geschikte tijd is tot grondige verbete
ring van het belastingstelsel, of men al beweert
dat het te-kort min of meer pressie uitoefent
op de beslissing. Het is nu eenmaal niet
aim >rs, ook de hervorming van het bclasting-
stelse1, sedert jaren noodzakelijk, heeft zoo goed
als siil gestaan sedert de minister Betz er nu
ongeveer tien jaren geleden voor het eerst de
hand aan sloeg, en of we nu al klagen dat
het i.nders luid moeten zijn, het wordt daardoor
niet 'nders en zoo er een te-kort bestaat, dan
zal 't moeilijk op andere wijze kunnen worden
gevonden dan door de opbrengst der belastingen
te verhoogen, hetzi j dan de bestaande of nieuwe.
»Zoo er een te-kort bestaat want dit
is nog alles behalve zeker. Het sommetje van
12 ton is zoo luttel dat velen aan de regeering
verwijten dat zij opzettelijk dat te-kovtje op de
begrooting gebracht heeft, 0111 daardoor de in
komsten-belasting te rechtvaardigen, doch de
herhaalde betuigingen van den minister van
financiën dat dit geheel en al ongegrond is,
maken het zeer onwaarschijnlijk, zoo niet onwaar.
Doch ook in dat geval, zelfs wanneer de re
geering werkelijk geen uitweg wist voor die 12
ton, is dat deficit nog 'niet zoo dreigend. We
rekenen daarbij volstrekt niet op besnoeiing
der uitgaven door de tweede kemer al het
meerdere dat voor 72 gevraagd wordt zal on
getwijfeld worden gegund; er is althans tot nog
toe geen grond voor het vermoeden dat de
kamer niet denzelfden weg met do regeering
zal bewandelen. Er is een andere reden, die
ons voor het deficit van 12 ton niet angstig
maakt, het is de belangrijke opbrengst der
middelen boven de raming. Een goed staats-
financier berekent de uitgaven ruim, de inkom
sten eng eu 't is daarom dat we volstrekt niet
bezorgd zijn voor dat te-kort. Het verschil
tusschen de raming en de opbrengst der mid
delen gedurende de 10 eerste maanden van dit
jaar, geeft een voordeel van meer dan 2l/3 mil-
lioen. Nu is het waar, dat de goede financier
niet op dat voordeel rekenen mag, maar aan
den andoren kant is 't niet minder waar, dat
de vrees voor een te-kort daardoor tocli bpna,
zoo niet geheel, tot nul wordt gereduceerd. Om
liet te-kort to dekken behoeft dus geen inkom
sten-belasting te worden voorgesteld. Een voor
stel daartoe, geheel onafhankelijk van liet. te
kort, zou beter geweest zijn, naar't ons voorkomt.
De belastingen die bij ons van wege 't rjjk
worden geheven en ook op de begrooting voor
1872 voorkomen zijn:
1. de grondbelasting,
2. de belasting op het personeel,
3. het patentrecht,
4. de accijnsen,
5. de rechten vnn zegel, registratie, hypotheek
successie en overgang by overlijden,
G. die op den in- en uitvoer, de vuur- ton
en bakengelden en 't formaatziegel, ia gebruik
bij de heffing der rechten van in- en uitvoer,
7. de waarborg eu belasting der gouden en
zilveren werken,
8. De rijks-opceuten 0 dde sub. 1, 2, 3, 5 en
6 genoemde belastingen, bedragende respective-
lijk 211/„ alleen voor ongebouwde eigendommen,
20, 28, 38 en 38 (op bat fennaatzegel der
rechten van in- eu uitvoer).
De personeele belasting kunnen we echter
veilig als gemeentebelasting tellen; de staat is
daarbij slechts de tusschenpersoon, door wien
de heffing geschiedt; 4/s 'her belasting komt
aan de gemeenten, zoodat de staat slechts 1/s
en de opcenten behoudt.
Accijns wordt geheven van wijn, gedisteleerd,
zout, zeep, bieren en nzijnen en geslacht.
Nu stelt de regeering voor het recht van pa
tent en de accijns op het geslacht af te schaf
fen en daarvoor in de plaa« te stellen een al
gemeene inkomstenbelasting.
De verplichting om belasting te betalen rust
natuurlijk op ieder, die de voorileelen geuiet,
die verbonden zijn aan eene goede staatsorga
nisatie en de billijksto maatstaf naar welke die
belasting geheven kan worden is ongetwijfeld
het inkomenmen kan aannemen dat ieder in
verhouding tot zijn inkomen (uit welke bronnen
het ook voertvloeit) door den staat beschermd
wordtin die verhouding mo hij den staat
dan ook voor de bewezen diensten beloonen.
Dat de hoegrootheid der belooning niet door
ieder individu kan vastgesteld, spreekt van zelf;
want de staat is voor allen en niet voor enkelen.
Van regee rings wege wordt dus een maatstaf
voor de hoegrootheid aangenomen en naar dien
maatstaf moet door allen worden betaald.
Tegen een inkomstenbelasting bestaat dus op
zichzelf geen bezwaarzij is de meest rationeele,
de meest billijke belasting, die er kan zijn, wan
neer men slechts kon aannemen dat het inko
men der belasting-schuldigen nauwkeurig kan
worden bepaaldwant zoo meende men althi ns,
eigen opgaven zouden gewoonlijk te laag r, ïjn
men kon dat niet aan de belastingschuldigen
overlaten.
Het bezwnnr om het inkomen te wete.i te
komen, had ten gevolge dat men langs een
zijweg tot hetzelfde doel meende te komen, ioor
de voornaamste bronnen Tan het inkomen op
te sporen, en men stelde vast dat er belasting
zou worden betaald van den grond en van de
uitoefening der meeste bedrijven. Van beiden
kon 't vermoedelijk inkomen worden gevonden
van den grond door de huurwaarde vast te
stellenvan 't bedrijf door ieders voortbrengend
vermogen uit allerlei omstandigheden af te
leiden. Daarnaast kwam nog de personeele
belasting (om van de kleinere soorten te zwij
gen) die geheven werd naar gelang van den
staat die men voerde, naar de woning die men
betrekt, naar de bedienden die men houdt, naar
de paarden die men heeft enz. Een aantal per
sonen, die niet aan de grondbelasting contri
bueerden, en evenmin aan het patentrecht, vio
len in de derde soort van belasting, die niet
geregeld werd naar do bron van het inkomen,
maar opgemaakt uit eenige verteeringen, die
men deed.
Dit beginsel is juist. Ons inkomen kan wor
den afgeleid uit onze uitgaven, in verband na
tuurlijk met ons beroep, onze woonplaats en
ons gezin, en waar geen ander middel is om
liet inkomen te weten te komen, daar zal do
personeele belasting zeker doel treffen.
Het was echter niet alleen om het inkomen
te weten te komen dat men dit belastingstelsel
heeft ingevoerder kwam nog iets anders by.
Het was de vrees voor letgeen gewoonlijk ge
noemd wordt l'imput unique., een enkele (directe)
belasting. Die vrees bestaat nog; men meent
dat één belasting door allen te betalen, nadeelig
zal zijn voor de schatkist en drukkend voorde
belastingbetalers. Waarom toch? Wanneer
de maatstaf slechts zoo goed mogelijk worde
genomen, en telkens worde herzien, dan zien
we niet in dat op deze wijze de schatkist schade
zou lijden of de belastingschuldigen meer dan
noodig gedrukt zouden worden. De wijze van
inning zou veel eenvoudiger kunnen zijn, veel
voordeeliger dus. De belastingschuldige zal
dan wel een grootere som op zijn billet vinden,
doch hij ontvangt er slechts één, en zal dus
daardoor niet worden gedrukt. Deze vrees voor
een enkele belasting is, naar we meenen, nog
een .overblijfsel van den goeden ouden tijd, toen
door gebrek aanpubliciteit, ja door onbekendheid
met de geheele staatsinrichting, het gros der bur
gers totaal onbekend bleef met de wijze, waarop
met de soms zoo hezwaarlija opgebrachte pennin
gen werd rondgesprongerThans nu iedereen kan
nagaan waar het geld blijft, maar vooral over
eenigejaren, wanneer ieder wel opgevoed man
door 't onderwijs kennis beeft verkregen onzer
staatsinstellingen, is die vrees ongegrond.
't Is waar, belasting betalen zal wel nimmer
onder de aangenaamheden des levens beboeren,
maar men zal meer en meer deze uitgaven ge
lijk gaan stellen met alle andere uitgaven die
men doet, omdat men de diensten van den staat
meer en meer op prijs zul gaan stellen.
Zoo we nog niet in dien tijd leven, dan gaan
we hem met rassche schreden te gemoet. leder
staatsburger zal meer eu meer--overtuigd worden
van de noodzakelijkheid dat hij in verhouding
tot zijn inkomen moet dragen in de staatslasten,
en dan behoeft men niet bevreesd te zijn voor
de lage raming der inkomsten. Doch een nood
zakelijk vereisebte daartoe is naar onze meening,
dat de inkomsten-belasting de eenige (directe)
belasting is, die men betalen moet, (lus niet alleen
afschaffing van 't patentrecht, maar ook van do
grondbelasting en zelfs van de personeele be
lasting, iu weerwil dat die thans voor het groot
ste gedeelte ten bate der gemeenten komt.
De permanente commissie uil de Franache nationale
vergadering heeft zicli tot orgaan gemaakt van ilea
toon der behoudende fraction over de publicatie van
Thiers' brief aau Jules Janin, waardoor men de
qunestie van lerugkcer naar Parijs ^eprejudioiecrd
achtte en duB de souvareiniteit der vergadering ge
schonden en over de brochuri; vnp Jules Favrc be
treflénde zijne relutiën met dt-n paus-lijken stoel. Veel
schade zal dit den president niet doen, want deze
zit vasler dan ooit. Vele departementale raden heb-
ben hem, voor zij uiteengingen adressen van geluk -
wensching en adhesie gezonden.
l)e regeering heeft weer een van die betreurens
waardige maatregelen genomen, die zouden doen
twijfelen oT Frankrijk ooit rijp 'ml worden voor do
vrijhei I. De Bonapurtistisehe bladen Le Pays en
l'Aunir LM ral zijn opgeheven, omdat zij oniuisto
berichten mededeelden omtrent een twist 111 solicit